Sosiaalityöntekijäksi?

Kukkurainen

Moi kaikki sosiaalityötä pääaineena opiskelevat! Mua on alkanut ala kiinnostaa. Millasta opiskelu on? Löytyykö hyvin töitä? Millaselle ihmiselle suosittelisit alan hommia?

Kyselee Kukkurainen

14

880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasvatustieteilijä u

      Alalla on työvoimapula, joten työllistyminen on melko varmaa. Toisaalta palkkaus on varsin alhainen suhteessa koulutustasoon. Opiskelu on pitkältä samaa kuin muillakin valtiotieteen opiskelijoilla eli melko teoriapainotteista. Vaihtelua arkeen tuovat harjoittelut, jolloin pääset oppimaan konkreettisia taitoja.

      Töiden luonne riippuu paljon siitä mille sektorille työllistäydyt: lastensuojelu, huumetyö, kriminaalityö, päihdetyö, maahanmuuttajat etc. Käytännössä kuitenkin työnäsi on ottaa vastuu muiden ihmisten tekemisistä, joten kakkaa sataa niskaan kummaltakin puolelta pulsut valittaa kun komennat ja kunnan puolelta valitetaan kun ne edelleenkin ryyppää. Sellaista tuulimyllyjä vastaan taisteluahan tää ala on. Mutta jos sinulta löytyy luonnetta, sisua ja halua toimia alalla niin suosittelen. Tavallaan tämäkin on yksi niistä kutsumusammateista.

      Vielä mainittakoon, että useimmat tulevista kolleegoistasi tulevat olemaan sosionomeja AMK ja tulet jo muutaman vuoden päästä päätymään johtavaksi sosiaalityöntekijäksi, jolloin päivisi kuluvat paperitöiden (hakemusten käsittely, työvuorot yms.) parissa. Muut työkaverit valittavat resurssipulasta jasinä "istut" sen lompakon päällä kun rahaa ei ole. Kyseessä on myös naisvaltainen ala, joten jonkin verran voi olla työilmapiirissä huonoa ilmaa, mutta näinhän naisvaltaisilla aloilla aina on.

      Eli "huono" palkka (n. 2400- 2900€), huonot työajat (jouluaattoja, yövuoroja, päivystystä, viikonloppuja), henkisesti rankkaa, vaativaa ja vastuullista. Toisaalta taas konkreettista, palkitsevaa, tärkeää ja työllistyminen on 100% varmaa.

      Vielä kerron sen verran, että useat sos.työn VTM:t vaihtavat töihin yksityiselle sektorille ja muutaman vuoden jälkeen, saat siistin sisätyön ja hieman paremman liksan. Eli ei se kuntapuolella kärsiminen ole pakollista, tällöin kuitenkin kannattaa sivuaineina lukea esim. kaupallisia aineita, taloustietoa yms.

      Linkissä vielä tietoa työllistymisestä: http://rekrytointi.utu.fi/sijoittumisesta/uraseuranta/soty5.pdf

      • Kukkurainen

        Kiitti vastauksesta! Olen kuullut juttua sieltä sosionomi (AMK)-puolelta, joten oli hyvä kuulla se VTM-puolen näkemys. Nykyään tuntuu niin monella alalla olevan huonot työajat (no ei ehkä yövuoroja, mutta melkein kaikkea muuta kumminkin), että se ei enää niin hirvitä. Ehkä eniten arveluttaa se naisvaltaisen alan huono työilmapiiri, jos se kerran on niin huono monessa paikkaa.

        En ole aiemmin kuullut, että mitä töitä sosiaalityöntekijät voivat yksityisellä puolella tehdä, luulin että he ovat ihan suoraan vain kuntasektorilla hommissa. Voitko vielä valaista, että mitä hommaa VTM:t soisaalityöntekijät yleisimmin puuhaavat yksityispuolella..?

        Ei tää vielä yhtään liian pahalta kuulostanut!


      • jenneae
        Kukkurainen kirjoitti:

        Kiitti vastauksesta! Olen kuullut juttua sieltä sosionomi (AMK)-puolelta, joten oli hyvä kuulla se VTM-puolen näkemys. Nykyään tuntuu niin monella alalla olevan huonot työajat (no ei ehkä yövuoroja, mutta melkein kaikkea muuta kumminkin), että se ei enää niin hirvitä. Ehkä eniten arveluttaa se naisvaltaisen alan huono työilmapiiri, jos se kerran on niin huono monessa paikkaa.

        En ole aiemmin kuullut, että mitä töitä sosiaalityöntekijät voivat yksityisellä puolella tehdä, luulin että he ovat ihan suoraan vain kuntasektorilla hommissa. Voitko vielä valaista, että mitä hommaa VTM:t soisaalityöntekijät yleisimmin puuhaavat yksityispuolella..?

        Ei tää vielä yhtään liian pahalta kuulostanut!

        Opiskelen yhteiskuntatieteiden maisteriksi pääaineenani sosiaalityö ja ainakin itse olen nauttinut opiskelusta ja mielenkiintoisista luennoista.
        Toisaalta toivoisin että kyseistä koulutusta arvostettaisiin enemmän :)!


      • hu
        jenneae kirjoitti:

        Opiskelen yhteiskuntatieteiden maisteriksi pääaineenani sosiaalityö ja ainakin itse olen nauttinut opiskelusta ja mielenkiintoisista luennoista.
        Toisaalta toivoisin että kyseistä koulutusta arvostettaisiin enemmän :)!

        eiköhän se sossujen koulutus siirretä seuraavalla vaalikaudella yliopistoista AMKeihin.


      • sossupaholainen
        hu kirjoitti:

        eiköhän se sossujen koulutus siirretä seuraavalla vaalikaudella yliopistoista AMKeihin.

        Sellaista ei ole suunnitteilla. Kyllä soosujen koulutus yliopistoissa pysyy.


      • hu
        sossupaholainen kirjoitti:

        Sellaista ei ole suunnitteilla. Kyllä soosujen koulutus yliopistoissa pysyy.

        heh heh,oletko aivan varma? Minulla on tietoa mitä kulisseissa tapahtuu. Odotellaanhan vaalien yli...


      • sossupaholainen
        hu kirjoitti:

        heh heh,oletko aivan varma? Minulla on tietoa mitä kulisseissa tapahtuu. Odotellaanhan vaalien yli...

        Joo, olen aivan varma. Jos tuollaista olisi suunnitteilla, luulisi Talentian edes kuulleen asiasta ja asia esimerkiksi otettu esiin Talentian valtuustossa, joka kokoontui viime viikonloppuna.


      • hu
        sossupaholainen kirjoitti:

        Joo, olen aivan varma. Jos tuollaista olisi suunnitteilla, luulisi Talentian edes kuulleen asiasta ja asia esimerkiksi otettu esiin Talentian valtuustossa, joka kokoontui viime viikonloppuna.

        no jos olet yhtään seurannut miten koulutuspolitiikkaa valmistellaan esim. tässä yliopistouudistuksessa,niin kyllähän jollakin ammattiliitoilla pyyhitään lähinnä hanuria, eli kerrotaan kun kerrotaan.Luen opm:n sivujen dokumentit kuin paholainen ison kirjan,niin sieltä se löytyy.


      • sossupaholainen
        hu kirjoitti:

        no jos olet yhtään seurannut miten koulutuspolitiikkaa valmistellaan esim. tässä yliopistouudistuksessa,niin kyllähän jollakin ammattiliitoilla pyyhitään lähinnä hanuria, eli kerrotaan kun kerrotaan.Luen opm:n sivujen dokumentit kuin paholainen ison kirjan,niin sieltä se löytyy.

        No ei pätevyyksiä yliopistouudistuksessa päätetä. Sosiaalityöntekijän pätevyydestä säädetään lailla, joten jos koulutusta muutetaan, pitää muuttaa pätevyyslakia ja silloin taatusti kysytään Talentian mielipidettä.


      • aasdasdasdasasd
        hu kirjoitti:

        eiköhän se sossujen koulutus siirretä seuraavalla vaalikaudella yliopistoista AMKeihin.

        "eiköhän se sossujen koulutus siirretä seuraavalla vaalikaudella yliopistoista AMKeihin."


        Kuinka yksinkertainen sinäkin olet kun edes ajattelet noin? Ei sillä että AMK:iin siirtyminen mikään maailmanloppu olisi, tai edes big deal, mutta näin ei nyt kuitenkaan ole tapahtumassa


      • Sssoossu
        aasdasdasdasasd kirjoitti:

        "eiköhän se sossujen koulutus siirretä seuraavalla vaalikaudella yliopistoista AMKeihin."


        Kuinka yksinkertainen sinäkin olet kun edes ajattelet noin? Ei sillä että AMK:iin siirtyminen mikään maailmanloppu olisi, tai edes big deal, mutta näin ei nyt kuitenkaan ole tapahtumassa

        voisikohan se Amkeihin siirtospekulaatio vaikka liittyä siihen että verrattuna muihin yhteiskuntatieteisiin on lähes joka yliopistossa valmistumisprosentti heikko, alan vaihtajia on paljon ja kun yliopistoissa ollaan niin tutkimuksen taso on heikkoa esimerkiksi sosiologioihin ja yhteiskuntapoliitikkaan verrattuna (julkaisujen taso,kansainvälisyys). Amkeissa se koulutustavoite saataisiin paremmin tehtyä, niinhän sitä thedään monissa muissakin Euroopan maissa.


      • ex-sossilainen
        Sssoossu kirjoitti:

        voisikohan se Amkeihin siirtospekulaatio vaikka liittyä siihen että verrattuna muihin yhteiskuntatieteisiin on lähes joka yliopistossa valmistumisprosentti heikko, alan vaihtajia on paljon ja kun yliopistoissa ollaan niin tutkimuksen taso on heikkoa esimerkiksi sosiologioihin ja yhteiskuntapoliitikkaan verrattuna (julkaisujen taso,kansainvälisyys). Amkeissa se koulutustavoite saataisiin paremmin tehtyä, niinhän sitä thedään monissa muissakin Euroopan maissa.

        Useat sosiaalityöntekijät ovat masentuneita ja turhautuneita, koska yleensä työ alalla EI ole palkitsevaa. Rahallisia resursseja ei sosiaalitoimistosta löydy tarpeeksi, jotta oikeasti voisi auttaa apua tarvitsevia. Asiakkaat ovat useimmiten tyytymättömiä ja syyt rahavaikeuksista kaatuvat sosiaalityöntekijän niskaan. Uhkailua saa kuulla, voi joutua myös fyysisen väkivallan kohteeksi. Suuri osa asiakkaista kun on arvaamattomia päihdeongelmaisia.

        Vaikka opiskelu voi olla mielenkiintoista, niin itse työelämässä sosiaalityöhön saa olla aika hitonmoinen kutsumus, jotta se ois palkitsevaa. Nykyisin on kovin vaikeaa päästä millään yhteiskuntatieteiden tutkinnolla mihinkään kunnon töihin. Sosiaalityöstä pääsee kyllä töihin, mutta se työn laatu nyt on mitä on. Itsehän olen alaa opiskellut, mutta vaihtanut sen jälkeen opiskelupaikkaa. Enkä ole vaihtamista katunut, kun muistelen sosiaalityöntekijöiden omia kertomuksia työstään. Jos totuutta ei olisi minullekin ennen niitä kertomuksia kaunisteltu, niin olisin ehkä heti tajunnut hakea muualle.


      • sossupaholainen
        ex-sossilainen kirjoitti:

        Useat sosiaalityöntekijät ovat masentuneita ja turhautuneita, koska yleensä työ alalla EI ole palkitsevaa. Rahallisia resursseja ei sosiaalitoimistosta löydy tarpeeksi, jotta oikeasti voisi auttaa apua tarvitsevia. Asiakkaat ovat useimmiten tyytymättömiä ja syyt rahavaikeuksista kaatuvat sosiaalityöntekijän niskaan. Uhkailua saa kuulla, voi joutua myös fyysisen väkivallan kohteeksi. Suuri osa asiakkaista kun on arvaamattomia päihdeongelmaisia.

        Vaikka opiskelu voi olla mielenkiintoista, niin itse työelämässä sosiaalityöhön saa olla aika hitonmoinen kutsumus, jotta se ois palkitsevaa. Nykyisin on kovin vaikeaa päästä millään yhteiskuntatieteiden tutkinnolla mihinkään kunnon töihin. Sosiaalityöstä pääsee kyllä töihin, mutta se työn laatu nyt on mitä on. Itsehän olen alaa opiskellut, mutta vaihtanut sen jälkeen opiskelupaikkaa. Enkä ole vaihtamista katunut, kun muistelen sosiaalityöntekijöiden omia kertomuksia työstään. Jos totuutta ei olisi minullekin ennen niitä kertomuksia kaunisteltu, niin olisin ehkä heti tajunnut hakea muualle.

        No, minä olen tehnyt tätä työtä lähemmäs kolmekymmentä vuotta enkä ammattia vaihtaisi. Ja kyllä suurin osa tuntemistani sossuista viihtyy työssään. Eihän se aina (yleensä) helppoa ole ja palkka saisi olla suurmpi, mutta kuten sanottu, en vaihtaisi. Ennen sossuksi pätymistä haaveilin opettajan urasta, mutta täytyy sanoa, että olen onnellinen ettei minusta opettajaa tullut. Joten ei kukaan voi toiselle sanoa, ettäö joku ammatti on kamala, jokainen valitsee itselleen sopivan. Ja kyllä tuntemani sossut tätä työnä pitävät, eivät minään "kutsumuksena". Epäilen myös, että juuri ne jotka pitävät työtään "kutsumuksena", eivät sitä jaksa/pysty tekemään.


      • ft
        sossupaholainen kirjoitti:

        No, minä olen tehnyt tätä työtä lähemmäs kolmekymmentä vuotta enkä ammattia vaihtaisi. Ja kyllä suurin osa tuntemistani sossuista viihtyy työssään. Eihän se aina (yleensä) helppoa ole ja palkka saisi olla suurmpi, mutta kuten sanottu, en vaihtaisi. Ennen sossuksi pätymistä haaveilin opettajan urasta, mutta täytyy sanoa, että olen onnellinen ettei minusta opettajaa tullut. Joten ei kukaan voi toiselle sanoa, ettäö joku ammatti on kamala, jokainen valitsee itselleen sopivan. Ja kyllä tuntemani sossut tätä työnä pitävät, eivät minään "kutsumuksena". Epäilen myös, että juuri ne jotka pitävät työtään "kutsumuksena", eivät sitä jaksa/pysty tekemään.

        joo, se on vähän ihmistyypistä kiinni. Tunnen sossuja jotka tykkää kovasti työstään vaikka se raskasta onkin. Sitten on taas näitä jotka säihkähtää kun käyvät harjoittelemassa osana opintojaan. Ehkä se on hyvä niin. Tuo "kutsumus" löpinä on näitä viime vuosisadan juttuja. Liittyy oikeastaan siihen että sossutyön opettajissa on aivan liikaa uskovaisia ja sieltä tuota kutsumus jorinaa tulee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      133
      3497
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1379
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1310
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1209
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1114
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1071
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1019
    8. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1008
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1006
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      49
      899
    Aihe