Tampere-Pirkkala Oulun ohi

MiccoK

Finavialla on käynnissä kymmenien miljoonien investoinnit Oulun lentoasemalla ja Tampere-Pirkkalan laajennukseta ei anneta edelleenkään mitään varmoja lupauksia. Jos tarkastellaan lentoasemien tiloja, Oulun lentoasemalla ei nykyisilläkään tiloilla tee tiukkaa hoitaa nykyistä liikennettä. Laajennuksen jälkeen jättihallit tulevat olemaan suuren osaa vuorokaudesta aivan tyhjinä. Jättiinvestointeja ei voi kukaan ymmärtää.

Oulun liikennemäärät eivät ole kehittyneet ja entistä nopeammat junayhteydet Helsinkiin saattavat vähentää lentojen kysyntää entisestään. Oulustahan ei ole perinteisesti juuri muualle lennetty reittilentoja kuin Helsinkiin. Air Balticin pohjoinen strategia ei pelastane Oulun lentoaseman tulevaisuutta.

Tampere-Pirkkalan lentoaseman kakkosterminaalissa seinät pursuavat. Ahtaus on järjetöntä ja tilan puutteen vuoksi lentoaseman palvelut ovat alkeellisia. Aluepoliittisista syistä valtion rahaa ei kuitenkaan Tampere-Pirkkalaan anneta ja sama linja jatkunee niin kauan kuin Keskusta istuu hallituksessa. Finavia on esittänyt aivan mielettömän vaatimuksen, että Tampereen lentoaseman matkustajamäärän pitää tuplaantua ennen kuin laajennukseen ryhdytään. Oululta ja Kuusamolta ei ole vaadittu minkäänlaisia kasvulukuja.

Heinä- ja elokuussa Tampere-Pirkkalan matkustjamäärät ohittivat Oulun matkustajamäärät. Esim. elokuussa Tampere-Pirkkala kirjasi 65.551 matkustajaa kun taas Oulu sai tyytyä 50.659 matkustajaan. Vuoden alusta elokuun lopuun aikavälillä Oulun matkustajamäärä on 436.944, mutta Tampere-Pirkkala on jo hyvin lähellä 417.953 matkustajalla. Jännittäväksi menee, että ohittako Tampere Oulun jo tänä vuonna vai vasta ensi vuonna.

Oulun lentoasema on alueelle tärkeä ja lentoyhteydet Helsinkiin (ja myös muihin lentoliikenteen solmuihin) alueen elinkeinoille elintärkeää. En siis sinänsä vastusta Oulun lentoaseman kehittämistä, mutta valtion rahojen käytössä pitää olla tasapuolinen ja ratkaisuja ei saa tehdä aluepoliittisin perustein.

29

1288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ayyyyy!

      Tässä maassa kohdellaan kaikki lentoyhtiöt tasapuolisesti. Paitsi että ykkösenä on aina ollut ja tulee olemaan kallis Finnair. Ouluun se lentää, Pirkkalan kakkosterminaalia se ei käytä. Siinä se.

      • Käsin munaan

        Televisio ja vapaa-aika?


    • pohjoisen puolesta

      Tampereella on myös ykkösterminaali, joka on vajaakäytössä.
      Mielestäni satsaus siihen peltiparakkiin on mieletöntä,niinkauan kuin ykkönen pelaa vajaalla kapasiteetilla.

      Helsinki-Vantaa palvelee eteläsuomea ja Oulu pohjoista,ja kyllä ne nopeammat junayhteydet vaikuttaa Tampereelta Helsinkiin välillekkin.

      Kyllä tuo Arctic gateway on ideana hyvä,ja oikeastaan ainut mahdollisuus saada Oulusta suorat lennot vaikkapa keskieurooppaan. Oma väestöpohja meillä ei siihen riitä,mutta jos esim. Murmanskista ja Arkangelista pääsee yhdellä pompulla Oulussa kohtuuhintaan Eurooppaan,niin tilanne on kokonaan toinen.

      Tänään on otsikoitu myös Norwegian yhtiön uusista suunnitelmista,joihin kuuluu myös Oulu-Helsinki reitti 4 kertaa päivässä,ja edelleen Hesasta yli kymmeneen kohteeseen Euroopassa.
      Lipunmyynti alkaa huomenna ja aion kyllä olla ensimmäisten joukossa varaamassa lennot vaikkapa Barcelonaan tai Roomaan,mikäli aikataulut täsmää.
      Parikymmentä kertaa on Pirkkalan peltiparakista maailmalle lähdetty ja ens viikon Malagan lento saattaa jäädä viimeiseksi em. syistä.
      Täältä pohjolasta kustantaa vielä lennon päälle toistasataa euroa Pirkkalaan ja vielä mahdollinen yöpyminen Tampereella.
      On siellä terminaali kakkosessa kuitenkin vessat tuloaulassa toisin kuin Turussa,jossa pitää palatessa käydä pusikon kautta..USKOMATONTA.
      Jääkin tuo viimekesäinen kauhukokemus taatusti ainoaksi.

      Ainoa varteenotettava vaihtoehto terminaali kakkosen kehittämiseksi on tehdä Lappeenrannat, eli Pirkanmaan elinkeinoelämän kaupunkien ja kuntien perustaa yhtiö, joka rupeaa hallinnoimaan terminaali kakkosta Finavian sijaan.

      • Mansee.

        Kannattaa huomata että Oulussa on YKSI terminaali johon rahat satsataan.
        Tampereellakin on jo ihan hyvä ykkösterminaali ja nyt halutaan rahaa vielä toiseenkin.
        Ryanair voisi lentää samoin ehdoin kuin muutkin ykkösesta.

        Tampereen kakkosen saisi jyrätä maan tasalle ja keskittää kaikki toiminta yhteen terminaalin.
        Järjewtöntä noin pienelle kentälle kahta terminaalia rakennella. Melkoista Ryanairin suosimista.
        Kyllä yksi terminaali riittää ja samoin ehdoin saa kaikki halukkaat siitä lentää.

        Se ykkönenkin on enimmän osan päivää tyhjillään.


      • 10xreissua_vuodessa

        Lopeta jo tuon spammaaminen jokaiseen ketjuun, ärsyttää jo sen verran, että periaatteesta en tuota edes kokeile, saati sun linkkiä avaa.
        Taidat saada maksun jokaisesta linkin klikkauksesta... laita vielä yksi linkki niin ilmoitan asiasta ja hyvästi viestit.


    • fsafsfsdfs

      Tampere ei ohita Oulua tänä vuonna. Kesän hyvät tampereen volyymit johtuvat Ryanairin kesäkohteiden operoinnista. Syksyllä ja talvella niitä on vähemän. Oulun liikenne on ollut paljon Oulu - Helsinki bisneslentojen varassa. Kesällä ei paljon bisnesporukka lentele, mutta lomien loputtua se taas muuttuu.

      • Nicka12

        Tampereen ykkösterminaalikin on niin pieni, että sieltä Ryanair ei voi operoida vaikka haluaisikin. Ryanairin koneeseen mahtuu 189 matkustajaa, joka on auttamattomasti liikaa Pirkkalan 1. terminaalin lähtöaulalle, koska sinne pitää mahtua myös Finnairin, SAS/Blue1:n ja Air Balticin sekä charterlentojen matkustajien. Matkustajat mahtuisivat ehkä lähtöselvitysaulaan, mikäli jonnekin saataisiin rakennettua lisää lähtöselvitystiskejä, mutta ei aluelle, joka on turvatarkastuksen jälkeen. Lisäksi Tampere-Pirkkalalan 1. terminaalissa matkustajien erottelu Schengen ja ei-Schengen alueen matkustajiin ei onnistu. Ryanairin kohteista Lontoo ja Edinburgh edellyttävät passintarkastusta.

        Ykkösterminaalin laajennus olisi myös matkustajien kannalta tietysti loistava ratkaisu, mutta Finavia on luopunut ajatuksesta. Nykyinen jaottelu mahdollistaa erityyppisten ja hintaisten palvelujen tarjoamisen lentoyhtiöille.

        Oma ehdotukseni olisi, että koko Tampereen kenttä muutettaisiin low cost -kentäksi ja tarjottaisiin kaikille samat riisutut palvelut laajennetussa ykkösterminaalissa. Finnair voisi kokonaan lopettaa liikenteensä Tampereelle ja Finnairin syöttö hoidettaisiin Tampereelta Helsinkiin junilla. Junamatka voitaisiin kirjoittaa mukaan lentolippuun. Tällaisia käytänteitä on monissa maissa.


      • Lölaa
        Nicka12 kirjoitti:

        Tampereen ykkösterminaalikin on niin pieni, että sieltä Ryanair ei voi operoida vaikka haluaisikin. Ryanairin koneeseen mahtuu 189 matkustajaa, joka on auttamattomasti liikaa Pirkkalan 1. terminaalin lähtöaulalle, koska sinne pitää mahtua myös Finnairin, SAS/Blue1:n ja Air Balticin sekä charterlentojen matkustajien. Matkustajat mahtuisivat ehkä lähtöselvitysaulaan, mikäli jonnekin saataisiin rakennettua lisää lähtöselvitystiskejä, mutta ei aluelle, joka on turvatarkastuksen jälkeen. Lisäksi Tampere-Pirkkalalan 1. terminaalissa matkustajien erottelu Schengen ja ei-Schengen alueen matkustajiin ei onnistu. Ryanairin kohteista Lontoo ja Edinburgh edellyttävät passintarkastusta.

        Ykkösterminaalin laajennus olisi myös matkustajien kannalta tietysti loistava ratkaisu, mutta Finavia on luopunut ajatuksesta. Nykyinen jaottelu mahdollistaa erityyppisten ja hintaisten palvelujen tarjoamisen lentoyhtiöille.

        Oma ehdotukseni olisi, että koko Tampereen kenttä muutettaisiin low cost -kentäksi ja tarjottaisiin kaikille samat riisutut palvelut laajennetussa ykkösterminaalissa. Finnair voisi kokonaan lopettaa liikenteensä Tampereelle ja Finnairin syöttö hoidettaisiin Tampereelta Helsinkiin junilla. Junamatka voitaisiin kirjoittaa mukaan lentolippuun. Tällaisia käytänteitä on monissa maissa.

        Hienoa, että saadaan kilpailua Helsingin ja Oulun väliseen lentoliikenteeseen. Asia on kuitenkin niin, että Oulu on sen verran pieni talousalue, että kysyntä ei lisäänny läheskään samassa suhteessa lisäkapasiteetin kanssa. Tarkoittaa siis sitä, että Norwegianin neljän lennon asiakkaat ovat muilta pois ja ne joutuvat vähentämään tarjontaansa Oulusta välttääkseen roimat tappiot. Ts. Finnairin ja Blue1:n lennot Helsinkiin vähenevät ja myös Air Baltic saattaa muuttaa suunitelmiaan Oulun suhteen.

        Hienoa on kuitenkin Finnairin ja Blue1:n hintakartellin murtuminen.


      • Mkllala
        Lölaa kirjoitti:

        Hienoa, että saadaan kilpailua Helsingin ja Oulun väliseen lentoliikenteeseen. Asia on kuitenkin niin, että Oulu on sen verran pieni talousalue, että kysyntä ei lisäänny läheskään samassa suhteessa lisäkapasiteetin kanssa. Tarkoittaa siis sitä, että Norwegianin neljän lennon asiakkaat ovat muilta pois ja ne joutuvat vähentämään tarjontaansa Oulusta välttääkseen roimat tappiot. Ts. Finnairin ja Blue1:n lennot Helsinkiin vähenevät ja myös Air Baltic saattaa muuttaa suunitelmiaan Oulun suhteen.

        Hienoa on kuitenkin Finnairin ja Blue1:n hintakartellin murtuminen.

        Aivan naurettavaa kinastelua.

        On itsestään selvää, että Oulun lentoasemalla on merkittävä rooli alueellaan jo senkin vuoksi, että etäisyys Helsinkiin on merkittävä.

        Toisaalta Tampereen lentoasemallakin on valtaisa merkitys väkirikkaalle Pirkanmaalle. Tampereen alueella on valtava määrä kansainvälisiä yrityksiä ja korkeakouluja, joille lentoyhteydet ovat erittäin tärkeitä, Yhteyksiä Eurooppaan ja maailmalle ei voida hoitaa Helsinki-Vantaan avulla riittävän hyvin. Edes siinä vaiheessa kuin kehärata valmistuu, Tampereen elinkeinoelämä tarvitsee omat lentoyhteytensä. Mikäli tämä ei olisi lentoyhtiöillä tiedossa, ei Tampereelta olisi syöttöliikennettä. Finnair ja SAS eivät ole halunneet luopua omista lennoistaan Tampereelle, koska pelkona on, että bisnesväki ei suostuisi menemään maitse Helsinki-Vantaalle ja kilpailijat veisivät asiakkaat. Nyt myös Air Baltic on kilpailemassa samoista asiakkaista.

        Toinen asia ovat halpalennot, jotka palvelevat isompaa aluetta. Tampereen kentän sijainti on erinomainen, koska alle kahden tunnin matkan päässä asuu lähes kaksi miljoonaa ihmistä. Mikään Suomen kentistä (paitsi Lappeenranta Pietarin vuoksi) ei yllä vastaavaan lukuun. Ei ole jäänyt Ryanairiltakaan huomaamatta. Ryanair hyötyy siitä, että se saa imuroitua tehokkaasti matkustajia Pirkkalaan Länsi- ja Keski-Suomesta erinomaisten maayhteyksien vuoksi. Tampere on maantie- ja rautatieliikenteen solmukohdassa.


    • punanenparoni

      eihän sillä ryanairilla lennä ku persaukiset,ei ne mitään kunnon terminaalia tartte,heinäladossa voi odotella konetta...jos se nyt sattuu tulemaan.

      • siníkrlt paroni

        tiedoks,suurin osa lentoyhtiöistä näkee vain märkiä unia ryanairin luotettavuus tasosta.


    • En flygande man

      Katsoin juuri Finavian sivuilta saapuvat ja lähtevät koneet tänään klo 10:00 eteenpäin keskiyöhön saakka.

      Ouluun saapuu yhteen terminaaliin 13 lentoa ja lähtee 9 lentoa.

      Tampereelle eli pirkkalaan saaapuu kahteen terminaaliin 11 lentoa, joista 6 Ryanin ja lähtee 10 lentoa, joista 6 Ryanin.

    • Lentokenttätietäjä

      Oulun lentokentän kautta on matkustanut lokakuuhun mennessä 797 028 ihmistä.
      Pirkkalan kautta vuorostaan 586 243 matkustajaa. Erotus on 210 785. Tämä on enemmän kuin esimerkiksi Kittilän matkustajamäärä samalla aikavälillä(173 531 matkustajaa)

      http://www.finavia.fi/files/kronodoc/2284/202660/Matkustajat lentoasemittain suo-fi.pdf

      Remontin myötä valmistuneet matkustajasillat ovat todella tulleet tarpeeseen. Aamulla koneita saattaa olla seitsämän kappaletta platalla ja myöhemmin päivällä tulee tilanteita jolloin on neljä konetta lähdössä samoihin aikoihin. Platalla hortoilevat ihmiset alkoivat olemaan turvallisuusriski ennen laajennusosan valmistumista.
      Oulusta lähtee arkisin n. 24 reittilentoa chartterit. http://www.finavia.fi/lentoasemat/lentoasema_oulu
      Tampereelta lähtee n. 18 reittilentoa vuorokaudessa.
      http://www.finavia.fi/lentoasemat/lentoasema_tampere-pirkkala
      Tampereella matkustajat jakautuvat kahteen terminaaliin, jotenka hankala uskoa, että siellä on samanlaista tungosta kuin Oulun kentällä ennen laajennuksen valmistumista.

    • assdfgfg

      Eikös airBaltic ala pian kehittämään Oulussa hubia? Sen jälkeen voi varmaan lopullisesti unohtaa Tampere-Pirkkalan toiveet Oulun ohi menosta.

      Onneksi Oulussa laajennettiin, eikä tehty täysin uutta terminaalia, sillä pian Ryanair lentäisi Oulussakin.

      • BAHAJAJA

        Oulun lentoliikenne on tasan yhden reitin varassa, Oulu-Helsinki, jota operoi nykyisin peräti kolme lentoyhtiötä. Tarjontaa on kysyntäään nähden liikaa ja hinnat ovat vajonneet epäterveelle tasolle. Mikään yhtiö ei lennä väliä enää kannattavasti. Jonkin aikaa tilannetta katsotaan ja sen jälkeen lentojen määrää on pakko vähentää. Nyt junamatkustajat ovat siirtyneet käyttämään lentoja.

        Tampere-Pirkkala oli jo uhkaamassa Oulun matkustajamääriä, mutta Finavian valtaisat investoinnit Ouluun valtioneuvoston elvytysrahalla ovat muuttaneet asetelmia ja se, että Norwegian aloitti sukkuloinnin Oulun ja Helsingin välillä on muuttanut asetelmia Oulun eduksi. Aika näyttää miten tilanne kehittyy. Air Baltic on lykännyt hubisuunnitelmiaan Ouluun ja ne suunnitelmat ylipäätään vaikuttavat aika epärealisiltisilta. Nyt kun Norwegian lentää Ouluun ja laajasti muuallekin Pohjois-Skandinaviaan, Air Balticin mahdollisuudet pärjätä kilpailussa ovat lähes olemattomat. Uskon yhtiön peruvan hankkeensa. Tampere-Pirkkala puolestaan odottaa uutta low cost -terminaalia, jonka pitäisi olla käytössä vuoden päästä. Mikäli Ryanair perustaisi Tampereelle hubin, lentoaseman matkustajamäärä voisi helpostikin lähes tuplaantua. Toisaalta Ryanairin hubista on kilpailemassa nyt myös Turku.


      • 2πf=ɷ
        BAHAJAJA kirjoitti:

        Oulun lentoliikenne on tasan yhden reitin varassa, Oulu-Helsinki, jota operoi nykyisin peräti kolme lentoyhtiötä. Tarjontaa on kysyntäään nähden liikaa ja hinnat ovat vajonneet epäterveelle tasolle. Mikään yhtiö ei lennä väliä enää kannattavasti. Jonkin aikaa tilannetta katsotaan ja sen jälkeen lentojen määrää on pakko vähentää. Nyt junamatkustajat ovat siirtyneet käyttämään lentoja.

        Tampere-Pirkkala oli jo uhkaamassa Oulun matkustajamääriä, mutta Finavian valtaisat investoinnit Ouluun valtioneuvoston elvytysrahalla ovat muuttaneet asetelmia ja se, että Norwegian aloitti sukkuloinnin Oulun ja Helsingin välillä on muuttanut asetelmia Oulun eduksi. Aika näyttää miten tilanne kehittyy. Air Baltic on lykännyt hubisuunnitelmiaan Ouluun ja ne suunnitelmat ylipäätään vaikuttavat aika epärealisiltisilta. Nyt kun Norwegian lentää Ouluun ja laajasti muuallekin Pohjois-Skandinaviaan, Air Balticin mahdollisuudet pärjätä kilpailussa ovat lähes olemattomat. Uskon yhtiön peruvan hankkeensa. Tampere-Pirkkala puolestaan odottaa uutta low cost -terminaalia, jonka pitäisi olla käytössä vuoden päästä. Mikäli Ryanair perustaisi Tampereelle hubin, lentoaseman matkustajamäärä voisi helpostikin lähes tuplaantua. Toisaalta Ryanairin hubista on kilpailemassa nyt myös Turku.

        Onko Ryanair missään maininnut haluavansa perustaa hubin Suomeen, paitsi silloin kun riitelivät Finavian kanssa halusta siirtää toimintansa Helsinki-Vantaalle.

        Ja on mielestäni absurdia sanoa Tampereen ja Turun kilpailevan jostain hubista, kun kumpaisenkin neuvotteiluissa istuvat suurin piirtein samat naamat. Vain lobbarit taustalla ovat erit.

        Vai tarkoitatko, että ryanair yrittää kurkata, josko jomman kumman kentän lobbarittahot olisivat valmiita panostamaan suuren määrän miljoonia tämän kiristäjälentoyhtiön bisnekseen.


      • bahabahabhaha
        BAHAJAJA kirjoitti:

        Oulun lentoliikenne on tasan yhden reitin varassa, Oulu-Helsinki, jota operoi nykyisin peräti kolme lentoyhtiötä. Tarjontaa on kysyntäään nähden liikaa ja hinnat ovat vajonneet epäterveelle tasolle. Mikään yhtiö ei lennä väliä enää kannattavasti. Jonkin aikaa tilannetta katsotaan ja sen jälkeen lentojen määrää on pakko vähentää. Nyt junamatkustajat ovat siirtyneet käyttämään lentoja.

        Tampere-Pirkkala oli jo uhkaamassa Oulun matkustajamääriä, mutta Finavian valtaisat investoinnit Ouluun valtioneuvoston elvytysrahalla ovat muuttaneet asetelmia ja se, että Norwegian aloitti sukkuloinnin Oulun ja Helsingin välillä on muuttanut asetelmia Oulun eduksi. Aika näyttää miten tilanne kehittyy. Air Baltic on lykännyt hubisuunnitelmiaan Ouluun ja ne suunnitelmat ylipäätään vaikuttavat aika epärealisiltisilta. Nyt kun Norwegian lentää Ouluun ja laajasti muuallekin Pohjois-Skandinaviaan, Air Balticin mahdollisuudet pärjätä kilpailussa ovat lähes olemattomat. Uskon yhtiön peruvan hankkeensa. Tampere-Pirkkala puolestaan odottaa uutta low cost -terminaalia, jonka pitäisi olla käytössä vuoden päästä. Mikäli Ryanair perustaisi Tampereelle hubin, lentoaseman matkustajamäärä voisi helpostikin lähes tuplaantua. Toisaalta Ryanairin hubista on kilpailemassa nyt myös Turku.

        Norwegian on onnistunut pitämään lentolippujen hinnat alhaallaTukholma-Luleå välillä jo monta vuotta. Jos Norwegian onnistuu pitämään hinnat alhaalla Helsinki-Oulu välillä(Vaikka halvimpien lippujen hinta nuosisikin nykyisestä 19.90eurosta - 50euroon) niin VR:llä ei tule olemaan jatkossa mitään saumaa Helsingin ja Oulun välisessä liikenteessä. En usko että Oulun matkustajamäärät ovat vähenemässä lähitulevaisuudessa, vaikka Air Balticin epätodennäköiset suunnetalmat eivät toteutusikaan.


      • 33
        bahabahabhaha kirjoitti:

        Norwegian on onnistunut pitämään lentolippujen hinnat alhaallaTukholma-Luleå välillä jo monta vuotta. Jos Norwegian onnistuu pitämään hinnat alhaalla Helsinki-Oulu välillä(Vaikka halvimpien lippujen hinta nuosisikin nykyisestä 19.90eurosta - 50euroon) niin VR:llä ei tule olemaan jatkossa mitään saumaa Helsingin ja Oulun välisessä liikenteessä. En usko että Oulun matkustajamäärät ovat vähenemässä lähitulevaisuudessa, vaikka Air Balticin epätodennäköiset suunnetalmat eivät toteutusikaan.

        Tavallaan oulu on Helsinki-Vantaan pohjoinen jatke ja sopii sellaiseksi aika hyvin.


      • Hubi tulossa
        2πf=ɷ kirjoitti:

        Onko Ryanair missään maininnut haluavansa perustaa hubin Suomeen, paitsi silloin kun riitelivät Finavian kanssa halusta siirtää toimintansa Helsinki-Vantaalle.

        Ja on mielestäni absurdia sanoa Tampereen ja Turun kilpailevan jostain hubista, kun kumpaisenkin neuvotteiluissa istuvat suurin piirtein samat naamat. Vain lobbarit taustalla ovat erit.

        Vai tarkoitatko, että ryanair yrittää kurkata, josko jomman kumman kentän lobbarittahot olisivat valmiita panostamaan suuren määrän miljoonia tämän kiristäjälentoyhtiön bisnekseen.

        2-3 koneen hubi tulee aivan varmasti Suomeen parin vuoden sisällä. Ryanairilla on jo peräti 49 hubia ympäri Eurooppaa ja se on ilmoittanut hakevansa kasvua erityisesti Pohjois-Euroopassa. Uusimmat ensi keväänä avattavat hubit ovat Tanskan Billund ja Palma de Mallorca.


      • ehdj
        Hubi tulossa kirjoitti:

        2-3 koneen hubi tulee aivan varmasti Suomeen parin vuoden sisällä. Ryanairilla on jo peräti 49 hubia ympäri Eurooppaa ja se on ilmoittanut hakevansa kasvua erityisesti Pohjois-Euroopassa. Uusimmat ensi keväänä avattavat hubit ovat Tanskan Billund ja Palma de Mallorca.

        Tämän ihan omaa juttuasi. Mitään todisteita ei ole, että Suomeen suunniteltaisiin Ryanairin hubia. Ja on päivän selvää, että se hubi haluttaisiin Helsingin seudulle, ei Tampereelle tai Turkuun.

        Ryanair ei sitä paitsi pidä Finavian politiikasta ja saattaa ihan siitä syytä jättää Suomen ilman hubia kokonaan.

        Itseasiassa Tallinnassa on kenttä joka sopii parhaiten Suomen hubiksi. Eli jos Suomelle joku hubi on tulossa, niin se tuleekin Viron puolelle.


    • zxz<xz<

      Marraskuun tilastoja:

      Oulu: 11/12 [ 91 917 ↑
      27,9% ] ⅀ [ 888 945 ↑ 37,7% ]

      Tampere-Pirkkala: 11/12 [ 36 829 ↓ -7,6% ] ⅀ [ 623 072 ↑ 7,2% ]

      • Norwegian tuonut kas

        Oulun lentoaseman matkustajamäärien lisäys tulee pelkästään Norwegianin Helsinki-Oulu -lennoista. Yleensä uudet halpalentoyhtiöt tuovat valtavan nosteen lentoasemalle kuten on tapahtunut Ryanairin ansiosta Lappeenrannassa ja tapahtuu ensi vuonna Turussa.

        Ensi vuoden kasvulukemat Oulussa tulevat olemaan vaatimattomat. Kasvu edellyttäisi suorien ulkomaanlentojen avaamista Oulusta ja niiden kannattavuus olisi kyseenalaista. Edes Oulu-Tukholma lennot eivät ole olleet kannattavia. Air Balticin uskon peruvan hankkeensa perustaa hubi Ouluun. Se ei olisi kannattavaa.


      • Lentokenttätietäjä
        Norwegian tuonut kas kirjoitti:

        Oulun lentoaseman matkustajamäärien lisäys tulee pelkästään Norwegianin Helsinki-Oulu -lennoista. Yleensä uudet halpalentoyhtiöt tuovat valtavan nosteen lentoasemalle kuten on tapahtunut Ryanairin ansiosta Lappeenrannassa ja tapahtuu ensi vuonna Turussa.

        Ensi vuoden kasvulukemat Oulussa tulevat olemaan vaatimattomat. Kasvu edellyttäisi suorien ulkomaanlentojen avaamista Oulusta ja niiden kannattavuus olisi kyseenalaista. Edes Oulu-Tukholma lennot eivät ole olleet kannattavia. Air Balticin uskon peruvan hankkeensa perustaa hubi Ouluun. Se ei olisi kannattavaa.

        Minun mielestäni Oulun lentokenttäpalvelut ja liikennemäärä ovat hyvässä tasapainossa, jos liikennemäärä jää jatkossa pyörimään tätä vuotta vastaaviin lukuihin. Uusi terminaali on suunniteltu 1,5 miljoonalle asiakkaalle, joten pelivaraa jää. Uudistukset eivät kuitenkaan ole suureellisia nykyiseen tilanteeseen suhteutettuna.


      • fdgjjj
        Norwegian tuonut kas kirjoitti:

        Oulun lentoaseman matkustajamäärien lisäys tulee pelkästään Norwegianin Helsinki-Oulu -lennoista. Yleensä uudet halpalentoyhtiöt tuovat valtavan nosteen lentoasemalle kuten on tapahtunut Ryanairin ansiosta Lappeenrannassa ja tapahtuu ensi vuonna Turussa.

        Ensi vuoden kasvulukemat Oulussa tulevat olemaan vaatimattomat. Kasvu edellyttäisi suorien ulkomaanlentojen avaamista Oulusta ja niiden kannattavuus olisi kyseenalaista. Edes Oulu-Tukholma lennot eivät ole olleet kannattavia. Air Balticin uskon peruvan hankkeensa perustaa hubi Ouluun. Se ei olisi kannattavaa.

        Mutta niinhän Tampere-Pirkkalankin kasvu johtuu Ryanairista. Tampere-Pirkkalan kasvu ei ole enää kovin voimakasta, eli jokin tietty tarjonnan ja kysynnän suhde on saavutettu. Ryanair onkin nyt keskittynyt Tampereella vaihtelemaan reittejä, kun uusista avauksista saa parhaan tuoton irti.

        On totta että Oulun kasvu ei tule jatkumaan 30% tahdissa enää ensi vuonna, ellei avata reilusti uusia reittejä.

        Turussa on avattu nyt Ryanairin toimesta ne neljä aloittavaa reittiä, jotka vastaavat 10 vuoroa viikossa. Norwegian taisi avata 3 vuoroa viikossa Tukholmaan. Eli 13 uutta vuoroa. Wizz Air sen sijaan on vähentänyt tähän vuoteen verrattuna 2 vuoroa, yhteensä vuoroja lennettään kesäkaudella 19 vuoroa noin 180 - 189 matkustajan koneilla. Eli halpalentojen osuus Turussa pitäisi olla vaikka n. 70% täyttöasteella joku selvästi reilut 200 000.

        Jos tänä vuonna sama osuus on ollut hieman alle 100 000, niin Turun ensi vuoden kasvu, jonka Ryanair ja Norwegian voisivat tuottaa olisi suurin piirtein jonkin verran päälle reilut 100 000, ottaen huomioon, että Norwegian aloitti jo tänä vuonna ja Ryanair aloittaa vasta huhtikuussa, 90 000 lienee parempi arvio eli. Tämän vuoden arvio n. 370 000 kasvanee ensi vuonna 460 000.

        Tampereen pysynee tämän vuoden tapaan lievässä nousussa tai lievässä laskussa, ellei avata tai vaihdeta reittejä selkeästi uusiin. Sama Lappeenrannassa.


      • Turusta taivaalle
        fdgjjj kirjoitti:

        Mutta niinhän Tampere-Pirkkalankin kasvu johtuu Ryanairista. Tampere-Pirkkalan kasvu ei ole enää kovin voimakasta, eli jokin tietty tarjonnan ja kysynnän suhde on saavutettu. Ryanair onkin nyt keskittynyt Tampereella vaihtelemaan reittejä, kun uusista avauksista saa parhaan tuoton irti.

        On totta että Oulun kasvu ei tule jatkumaan 30% tahdissa enää ensi vuonna, ellei avata reilusti uusia reittejä.

        Turussa on avattu nyt Ryanairin toimesta ne neljä aloittavaa reittiä, jotka vastaavat 10 vuoroa viikossa. Norwegian taisi avata 3 vuoroa viikossa Tukholmaan. Eli 13 uutta vuoroa. Wizz Air sen sijaan on vähentänyt tähän vuoteen verrattuna 2 vuoroa, yhteensä vuoroja lennettään kesäkaudella 19 vuoroa noin 180 - 189 matkustajan koneilla. Eli halpalentojen osuus Turussa pitäisi olla vaikka n. 70% täyttöasteella joku selvästi reilut 200 000.

        Jos tänä vuonna sama osuus on ollut hieman alle 100 000, niin Turun ensi vuoden kasvu, jonka Ryanair ja Norwegian voisivat tuottaa olisi suurin piirtein jonkin verran päälle reilut 100 000, ottaen huomioon, että Norwegian aloitti jo tänä vuonna ja Ryanair aloittaa vasta huhtikuussa, 90 000 lienee parempi arvio eli. Tämän vuoden arvio n. 370 000 kasvanee ensi vuonna 460 000.

        Tampereen pysynee tämän vuoden tapaan lievässä nousussa tai lievässä laskussa, ellei avata tai vaihdeta reittejä selkeästi uusiin. Sama Lappeenrannassa.

        Myös WizzAirilla tulee olemaan kevään myötä tuo sama kapasiteetti kun viime vuonnakin, 5 kertaa viikossa Gdanskiin ja 2 kertaa viikossa Budapestiin. Ja on odotettavissa, että yhtiö uutisoi vielä lisäreiteistä koskien tätä vuotta. Isojen koneiden reittejä on Turusta ainakin tällä tiedolla luvassa:
        -Lontoo 3 krt / vko
        -Bryssel 3 krt / vko
        -Barcelona 2 krt / Vko
        -Malaga 2 krt / vko
        -Gdansk 5 krt / vko
        -Budapest 2 krt/vko
        -Tukholma 3 krt/vko
        -Charterliikenne kanariansaarille, Teneriffa ja Las Palmas kumpikin kerran viikossa
        -Charterliikenne Turkkiin kerran viikossa
        -Charterliikenne Kreetalle kerran viikossa
        -Charterliikenne Rodokselle kerran viikossa.

        Lisäksi Turusta on muuta liikennettä Tukholmaan, Kööpenhaminaan, Riikaan, Maarianhaminaan, Kittilään, Ouluun ja Maarianhaminaan. Turun osalta tilanne on jo nyt huomattavasti parempi, jos miettii ihan vielä lähivuosien tilannetta. Kasvua odotetaan tälle vuodelle siis reilusti, koska suuri osa nyt mainitsemistani reiteistä avautuu vasta tänä vuonna.


      • rvtbyn
        Turusta taivaalle kirjoitti:

        Myös WizzAirilla tulee olemaan kevään myötä tuo sama kapasiteetti kun viime vuonnakin, 5 kertaa viikossa Gdanskiin ja 2 kertaa viikossa Budapestiin. Ja on odotettavissa, että yhtiö uutisoi vielä lisäreiteistä koskien tätä vuotta. Isojen koneiden reittejä on Turusta ainakin tällä tiedolla luvassa:
        -Lontoo 3 krt / vko
        -Bryssel 3 krt / vko
        -Barcelona 2 krt / Vko
        -Malaga 2 krt / vko
        -Gdansk 5 krt / vko
        -Budapest 2 krt/vko
        -Tukholma 3 krt/vko
        -Charterliikenne kanariansaarille, Teneriffa ja Las Palmas kumpikin kerran viikossa
        -Charterliikenne Turkkiin kerran viikossa
        -Charterliikenne Kreetalle kerran viikossa
        -Charterliikenne Rodokselle kerran viikossa.

        Lisäksi Turusta on muuta liikennettä Tukholmaan, Kööpenhaminaan, Riikaan, Maarianhaminaan, Kittilään, Ouluun ja Maarianhaminaan. Turun osalta tilanne on jo nyt huomattavasti parempi, jos miettii ihan vielä lähivuosien tilannetta. Kasvua odotetaan tälle vuodelle siis reilusti, koska suuri osa nyt mainitsemistani reiteistä avautuu vasta tänä vuonna.

        Veikkaan, että alle 500 000 matkustajan jäädään joka tapauksessa, ellei Wizz Air tosiaan avaa jotain uutta reittiä, joka myös pysyy koko vuoden sillä yhtiöllä on paha tapa availla ja lopetella reittejä, joskus niin ettei niitä ole edes ehditty kunnolla sisään ajaa.

        Wizz Air tuskin avaa mitään sellaista reittiä, joka ei jo toimi joko Norjassa tai Ruotsissa. Listalla mahdollisia olisivat Belgrad, Varsova, Katowice, Vilna, Lodz ja Worclaw, muttei esim. monien toivomaa Prahaa.

        Voi myös olla ettei tule mitään, tai sitten Wizz Air tekee kolmannen yrityksen Tampereelta Gdanskiin. Nämä Tampereen pyrähdykset ovat kanssa olleet sellaisia alotetaan ja lopetaan reittejä.


    • Mikkias

      Tampereelle tulee jonkin verran kasvua lokakuun lopussa avattujen Tampere-Kööpenhamina ja Tampere-Talinna -reittien ansiosta. Molempia reittejä lennetään kaksi kertaa päivässä, mutta potkurikoneilla.

      Air Baltic lentää ainakin maaliskuun lopuun asti Tampere-Riika -reittiä pääasiassa 120-paikkaisella Boeing 737 -koneella. Toisaalta lokakuussa lopetettin Balticin yhteys Tampereelta Rovaniemelle, mistä jonkn veran miinusta.

    • kjhgfdd

      Aloittajalla taitaa vit...aa.:D

    • 0987645433

      Oulu 2011

      973,912 39.1%

      Manse 2011

      657,630 6.5%

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      105
      5127
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3353
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3185
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      438
      2407
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      247
      1490
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1271
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      80
      1237
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1188
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      131
      1097
    Aihe