Tässä on muutama vuosi tullut liikuttua autolla Kuopiossa ja muutama asia naurattaa/ihmetyttää:
Liikennevaloissa ensimmäisenä punaisissa oleva auto jättää 10 m tilaa ns. pysäytysviivaan ja seisoo
siinä joko koko punaisten ajan tai lähtee nytkyttelemään pikkuhiljaa kohti viivaa..
Toinen hauska tapa on jättää liikennevaloissa seisoessa turvaväliä 5-10 metriä edelliseen autoon.
Mikä vaivaa?
Kuopiolaiset liikennevaloissa
33
952
Vastaukset
- ...vaivaa
...kun nyt katujen muuttuessa kaksisuuntaisiksi,bussireittien risteykset ovat liian ahtaat,jos risteävällä tiellä seisoo henkilöautot nenä kiinni valoissa,eikä taaksepäin pääse ellei ole sitä 10 metrin turvaväliä,niin eipä siitä sitten bussit taivu ja koko liikenne seisoo....aatteleppa nyt itekkii.
- Ahtisuo antejaa
Viestin aloittaja on joko tullut pitkospuita pitkin Kuopioon tai sitten kuvittelee olevansa joku stadin kingi eikä osaa sopeutua ahtaisiin risteyksiin .Varmaan pitäs laittaa sopeutumaan maahanmuuttajien sopeutumisvalmennus kurssille
- Uattelen
tänään Prisman edessä? Tiukka paikka maalaisdösille.
- Kyllä ehtii
Kehitys etenee pikkuhiljaa. Ota huomioon että tämä on vasta toinen sukupolvi hevosaikakauden jälkeen, joka opettelee liikkumista koneen voimalla. Kesäisin Kuopion kaduilla kun liikkui se viimeinen hevoskulkuneuvo vetäen kärryssään, Kuopioon eksynyttä satunnaista matkailijaa. Sen kulkuneuvon perään kun sattui osumaan niin eipä ollut kiirettä minnekkään. Siinä sai odotella pitkän tovin että konimus kaakkimus sai vedettyä sen kärrynsä seuraavaan risteykseen ja kenties kääntyi jo sieltä jonnekkin sivukujalle. Saattoipa siinä matkallaan hevonen tiputelle ne munkitkin peräpäästään kadulle, josta pöllähti kiireisen bearikuskin nokkaan entisajan kulkuneuvon biojätteen hajut.
Tämä on nyt jäänne tuolta 50-60 vuoden takaa. Ajatteleppa, miten sähäkästi nyt sentään mennään jo Kuopiossakin korttelin väli kerrallaan?
Eikös se ollut aikoinaan jokin Enskan ja Hanskin liikenne ohjelmakin telkkarissa, jossa myös neuvottiin että se valkoinen viiva risteyksissä tai suojatie täytyy näkyä kuljettajalle sinne automobiilin sisälle kokonaisuudessaan, jos vaikka joku sattuisi kontata mykrittämään siinä viivan vieressä, kapakista palatessaan kotiaan kohti.. Että tuota jos ne auton eturattaat on siinä viivalla tai suojatien reunalla, niin silloinhan suojatie ei olisi vapaasti käytettävissä sille satunnaiselle jalan taapertajalle tai polulaitteella kulkijalle. Vielä kommentoisin niistä väleistä seuraavaa: Kun sattuu edellä olemaan paikallisen liikenteen bussi. Seisotaan niissä valoissa vaikka. Sitten kun se bussi lähtee liikkeelle vihreitten valojen syttyessä, se bussi puhaltaa sellaissen nokipilven eteeni, ettei näe vähään aikaan minnekkään. Lisäksi se nokipilvi tunkeutuu perässätulijan auton ilmastointilaitteen kautta sisälle että saa koittaa olla hengittämättä pitempään kuin tovin. Ihan sama on noittenkin muittenkin autojen perässä olemisen kanssa. Kiireellä kun lähdetään liikkeelle, perässätulija saa nokisavut silmilleen. Siksi, minä ainakin, jätän reilun välin edelläni ajavan "perseeseen," koska en halua edellä ajavan auton savuja sieraimiini.
Parkkipaikoillahaan sitä pitää olla kanssa tarkkana ku porkkana. Ensinnäkin ne ruudut ovat aivan liian kapeita näille nykyajan mersuille ja maastureille. Ruutuihin on otettu mitat siihen aikaan kun suurin osa autoista oli Mosseja, pikku Fiatteja, Anglioita ym rätti Sitikoita. Nehän sopisi vielä tänäkin päivänä ruutuihin ovet levällään. Nyt täytyy sarhata niinsanotusti kuudentuuman paska viidentumman putkeen, että ahdasta tekee: saa siinä pyörittää päätään kuin pöllö että ei töni ketään toista kiireistä kauppareissullaan. Siihen on ollut hyvä konsti, että väistelee ja antaa toisten mennä, eikä aina pidä pilkuntarkasti kiini omista oikeuksistaan.- ripulia
Asiaa! Kuopiossa muuten tuo jalkaisin lontustavien huomiointi on retuperällä.
Itse jos huomaan taustapeilissä autojonon ja samalla joku on tulossa suojatielle, runttaan
ihan tahallaan jarrut pohjaan. Siinäpähän puristelevat juntit rattejaan raivoissaan buuhahaha!!!! - aitoKuopioman
Mietiiän kyllä mistä puhun kun oon asunu koko ikäni täs keskustassa! täällä osataan ajaa, esim kun käyny Iisalmessa tai Kajaanissa.. eeheei siellä osata yhtään niin hyvin. Täällä ajetaankin paremmilla autoillakin. Ei kannata tulla tänne etelästä kukkoileen.
- cityri
Kuvitteltko, että Kuopio on jotenkin poikkeus. No jossain 10 tuhannen asukkaan kaupungissa, jossa on se yksi liikenne valo, voi olla poikkeus. Kun ei esim: ole sitä takana tulevaa autoa. :)
- sdsffffgfggfg
Alkuperäinen vastaa:
taisipa osua kuopiolaisittain herkkään kohtaan, hahah..
En kyllä ymmärrä minkälaisia busseja ja kuorma-autoja te jäätte odottelemaan esim. Savilahdentietä
liikkuessa vaikkapa Prisman risteyksessä ? Vai erikoiskuljetustako nämä aina odottelee:
"ei sitä tiiä vaekka tulis laeva" - ?
sdsffffgfggfg kirjoitti:
Alkuperäinen vastaa:
taisipa osua kuopiolaisittain herkkään kohtaan, hahah..
En kyllä ymmärrä minkälaisia busseja ja kuorma-autoja te jäätte odottelemaan esim. Savilahdentietä
liikkuessa vaikkapa Prisman risteyksessä ? Vai erikoiskuljetustako nämä aina odottelee:
"ei sitä tiiä vaekka tulis laeva"Täytyy todeta, etten ole kertaakaan törmännyt kuvaamaasi käytökseen.
- otahhan lepposammin
sdsffffgfggfg kirjoitti:
Alkuperäinen vastaa:
taisipa osua kuopiolaisittain herkkään kohtaan, hahah..
En kyllä ymmärrä minkälaisia busseja ja kuorma-autoja te jäätte odottelemaan esim. Savilahdentietä
liikkuessa vaikkapa Prisman risteyksessä ? Vai erikoiskuljetustako nämä aina odottelee:
"ei sitä tiiä vaekka tulis laeva"Prisman lähellä sijaitsee paloasema ja joskus ne lähtevät hälytykseen jolloin autoilijoiden on tehtävä tilaa jotta hälytysajoneuvot pääsevät esteettä kulkemaan. Sitähän suatetaan kahtoo vähä niillä nurkilla että onko hällyytyksiä mänössä.
Kannattaa lähtee vähä aikasemmin liikkeelle jotta ei tarvii joka liikennevaloista lähtee renkaat savuten kuin formula ykkönen aika-ajoihin. Kiireettömästi ja rauhallisesti kun ajeloo niin on perillä lepposammalla mielellä ennenkun huomookaan. - sentään...
sdsffffgfggfg kirjoitti:
Alkuperäinen vastaa:
taisipa osua kuopiolaisittain herkkään kohtaan, hahah..
En kyllä ymmärrä minkälaisia busseja ja kuorma-autoja te jäätte odottelemaan esim. Savilahdentietä
liikkuessa vaikkapa Prisman risteyksessä ? Vai erikoiskuljetustako nämä aina odottelee:
"ei sitä tiiä vaekka tulis laeva"Ei kuopiolainen liikennekäytös ole sen kummempaa, mitä muuallakaan Suomessa.
Koetahan nyt rauhoittua hieman ja katso peiliin. - Kuopiosta sinäkin
sdsffffgfggfg kirjoitti:
Alkuperäinen vastaa:
taisipa osua kuopiolaisittain herkkään kohtaan, hahah..
En kyllä ymmärrä minkälaisia busseja ja kuorma-autoja te jäätte odottelemaan esim. Savilahdentietä
liikkuessa vaikkapa Prisman risteyksessä ? Vai erikoiskuljetustako nämä aina odottelee:
"ei sitä tiiä vaekka tulis laeva"Nauran aivan kippurassa. Buuahahahhahahah
Se tämä savolainen retoriikka toimii toisiin tosikkoihin paremmin ja toisiin ei....
Buuuuaaahhahahahhahah
- 6+15=
Huvittavaa seurata välistä, kun valo vaihtuu vihreäksi sitten vasta ruvetaan miettimään mitä pitäisi tehdä seuraavaksi. Siinä meneekin puoli tuntia kun ensin otetaan käsijattu pois päältä, laitetaan kytkin pohjaan vaihdetaan ykköselle. Valoista ei pääse kuin yksi auto kerrallaan. Sittten ajetaan ryömintävauhtia seuraaviin valoihin ja sama toistuu.
Kaikilta jotka ovat saaneet ajokortin hevosaikakaudella ennen 60-lukua pitäisi ottaa ajokortti pois.- zeimspound
Hehe, tämä pitää paikkansa; jos olet liikennevaloissa vaikkapa 7. auto, niin voi laskea suoraan 7 sekuntia ennen kuin pääset liikkeelle.
Monikaan ei näytä tajuavan alkuperäisen kirjoittajan tekstiä, ei siinä kiireestä eikä formula-ajoista ole
kyse vaan kummallisesta paikallisesta tavasta.
- provo mikä provo
älkää hyvät ihmiset ruokkiko näitä trolleja. trollin ruokkiminen tarkoittaa sitä, että trollaaja voittaa.
- rtgh
et taida ymmärtää mikä on provo tai trollikaan..?
- Autoilija III
rtgh kirjoitti:
et taida ymmärtää mikä on provo tai trollikaan..?
Kuopiolaiset autoiljat on onnettomia nahjuksia ja puusilmiä, ei siitä mihinkään pääse.
- lkdsf
Autoilija III kirjoitti:
Kuopiolaiset autoiljat on onnettomia nahjuksia ja puusilmiä, ei siitä mihinkään pääse.
Kyllä Kuopiossa osataan ajaa ja hyvin. En mmärrä, miksi sinun pitää haukkua, kun et varmaan etes ole käynyt Kuopiossa tai etes Savossa. :) taitaa olla niinkin, ettet etes omista autoa. Oletkohan etes täysi ikäinenkään. hahaha.
- Autoilija III
lkdsf kirjoitti:
Kyllä Kuopiossa osataan ajaa ja hyvin. En mmärrä, miksi sinun pitää haukkua, kun et varmaan etes ole käynyt Kuopiossa tai etes Savossa. :) taitaa olla niinkin, ettet etes omista autoa. Oletkohan etes täysi ikäinenkään. hahaha.
Tämän kaupungin autoilusta, ja nysväystä se on. Ei siitä mihinkään pääse. Turha ruveta itkemään. Nytkin kun on katujen suuntia muuteltu, niin ajatellaan että riittää kun ajetaan niinkuin on aina ennenkin ajettu.
- ewhgorihbjteorbjntor
joku hullu pitsakuski tms. jonka kotteron kyljessä oli siihen viittaavaa tekstiä ajoi kuin mielenvikainen torstai-iltana petosella, kaahasi kuin hullu aivan takapuskurissa kiinni, vilkutteli kaukovaloja ja vielä tööttäsi kuin mielenosoitukseksi siitä että edellä ajava kehtasikin noudattaa nopeusrajoitusta. Jos on kaahattava tällä tavalla jottei konkurssi iske on liiketoimintamallissa jotain pahasti perseellään...
- ....
Nykyajan pitsanpyörittäjät on kuumaveristä porukkaa...
- kun ei osata ajaa
Moottoritien kiihdytyskaistalla körötellään kuuttakymppiä ja kiihdytetään vasta motarilla..
- 3plus8
joo, tämä on ongelma ja valitettavasti aika usein se köröttelijä on nainen tai vanhempi mies..
Tosin on toivomista motarilla ajavien autoilijoiden joustavuudessa tehdä rakoa mihin mahtuu tulemaan, ja
valitettavasti yleensä se joustamaton jäärä on mies. - bbmbmbk
3plus8 kirjoitti:
joo, tämä on ongelma ja valitettavasti aika usein se köröttelijä on nainen tai vanhempi mies..
Tosin on toivomista motarilla ajavien autoilijoiden joustavuudessa tehdä rakoa mihin mahtuu tulemaan, ja
valitettavasti yleensä se joustamaton jäärä on mies.kunhan nyt saadaan ensin kehitettyä keskustaa siihen suuntaan, että se vähentää turhaa autoilua keskustassa, niin olen tyytyväinen.
- herra hermanni
bbmbmbk kirjoitti:
kunhan nyt saadaan ensin kehitettyä keskustaa siihen suuntaan, että se vähentää turhaa autoilua keskustassa, niin olen tyytyväinen.
Keskustasta ei tule koskaan sellaista että siellä olisi hyvä liikkua autoilla. Koko Kuopion keskustahan on suunniteltu ja mitoitettu silloin kun ainoita ajoneuvoja olivat hevoskulkuneuvot, vesikelkat, potkurit, sukset, polkupyörät ja jalankulkijat.
Autoilulle ja muille liikkujille pitäisi olla jo katujen leveydetkin tuplaten, mitä ne ovat nykyisin. Vähintäin sellaisia kuin on Iisalmen yksi ainoa pääkatu. Mikä se nyt olikaan nimeltään? Koko Kuopion keskustaa pitäisi alkaa rakentaa pikkuhiljaa ihan muualle ja samalla mitoittaa kaikki kadut nykyaikaa vastaaviksi. Lisäksi tulisi ottaa huomioon että talvella sataa luntakin. Lumillekkin olisi hyvä olla varastotilaa katujen vierillä, ettei ensimmäisinä olisi ne vähät parkkiruudut peitetty lumikasoilla. - diipadiipa
herra hermanni kirjoitti:
Keskustasta ei tule koskaan sellaista että siellä olisi hyvä liikkua autoilla. Koko Kuopion keskustahan on suunniteltu ja mitoitettu silloin kun ainoita ajoneuvoja olivat hevoskulkuneuvot, vesikelkat, potkurit, sukset, polkupyörät ja jalankulkijat.
Autoilulle ja muille liikkujille pitäisi olla jo katujen leveydetkin tuplaten, mitä ne ovat nykyisin. Vähintäin sellaisia kuin on Iisalmen yksi ainoa pääkatu. Mikä se nyt olikaan nimeltään? Koko Kuopion keskustaa pitäisi alkaa rakentaa pikkuhiljaa ihan muualle ja samalla mitoittaa kaikki kadut nykyaikaa vastaaviksi. Lisäksi tulisi ottaa huomioon että talvella sataa luntakin. Lumillekkin olisi hyvä olla varastotilaa katujen vierillä, ettei ensimmäisinä olisi ne vähät parkkiruudut peitetty lumikasoilla.Ootellaan vaan ensi talvea on nimittäin vittumaista liikkua kuopion keskustassa.
Kadut olivat ahtaita jo silloin kun liikenne oli yksisuuntaista. Tosin pärjäiltiin, kun mentiin vierekkäin ja se jonka kohdalle sattui penkka väisti vierellä olijaa. Entäs kun samat kadut on kaksisuuntaisia?
Sitten peruutellaan. Katujen Talvikunnossapitoa on tehostettava ja kovasti.
Esim. savonkadun ja kauppakadun risteys on busseille talvella aivan liian ahdas. - m,mb,b,mb,mb
diipadiipa kirjoitti:
Ootellaan vaan ensi talvea on nimittäin vittumaista liikkua kuopion keskustassa.
Kadut olivat ahtaita jo silloin kun liikenne oli yksisuuntaista. Tosin pärjäiltiin, kun mentiin vierekkäin ja se jonka kohdalle sattui penkka väisti vierellä olijaa. Entäs kun samat kadut on kaksisuuntaisia?
Sitten peruutellaan. Katujen Talvikunnossapitoa on tehostettava ja kovasti.
Esim. savonkadun ja kauppakadun risteys on busseille talvella aivan liian ahdas.Mikäs höpöhöpö-mies tuossa kirjoitteli äsken, että juuri Kuopion liian kapeista kaduista :D
Kuopioon nimittäin suunniteltiin silloin aikoinaan normaalia leveämmät kadut ja tämän takia Kuopiossa on keskimäärin suurempi katuleveys kuin muissa samankokoisissa kaupungeissa, siis puhuttaessa ruutukaava-alueesta. Ongelma on enemmänkin kadunvarsipysäköinnin, jota juuri Kuopiossa on paljon.
Vai pitäisi keskusta rakentaa uudestaan muualle ja tehdä se autojen ehdoilla :D Tällaisia autokaupunki suunnitelmiahan alkoi tulemaan kuin sieniä sateella 60-luvulla. Helsinkiinkin suunniteltiin moottoritietä keskelle keskustaa. Onneksi järki voitti ja suuntaus alkoi olla muita kuin autoilijoita suosiva. Autokaupunki ei ole enää nykypäivää. Totta kai autoilu on vaikeaa näin suuressa kaupungissa, niin se on muidenkin Suomen isojen kaupunkien keskustoissa. Taitaa nämä valittajat olla maalla asuvia, joille on tullut keskustojen ruuhkat yhtä isona yllätyksenä, kun helsinkiläisille autoilijoille talvi.
Ydinkeskustassa kadut pitää tosiaan mitoittaa nykypäivän tarpeita vastaaviksi, eli kokonaan kävelykaduiksi. - qp
diipadiipa kirjoitti:
Ootellaan vaan ensi talvea on nimittäin vittumaista liikkua kuopion keskustassa.
Kadut olivat ahtaita jo silloin kun liikenne oli yksisuuntaista. Tosin pärjäiltiin, kun mentiin vierekkäin ja se jonka kohdalle sattui penkka väisti vierellä olijaa. Entäs kun samat kadut on kaksisuuntaisia?
Sitten peruutellaan. Katujen Talvikunnossapitoa on tehostettava ja kovasti.
Esim. savonkadun ja kauppakadun risteys on busseille talvella aivan liian ahdas.Jo nyt näkee mielenkiintoisia tapauksia, kun linja-auto yrittää kääntyä väkisin kaksisuuntaistetulle kadulle. Itse en aio peruuttaa tuumaakaan seisköön linja-auto siinä.
Ennen oli helppoa. Linja-autojen oli helppo kääntyä yksisuuntaisille kaduille tilaa oli. Odotetaan vaan talvea kun katumaalaukset peittyvät lumeen ja lumipenkat kaventavat katuja. Miten esimerkiksi linja-autot kääntyvät savonkadulta kauppakadulle.
Kuka kaupungin palveluksessa keksikään nämä kadun kaksisuuntaistamiset pitäisi erottaa heti. - qp
bbmbmbk kirjoitti:
kunhan nyt saadaan ensin kehitettyä keskustaa siihen suuntaan, että se vähentää turhaa autoilua keskustassa, niin olen tyytyväinen.
Oletko viherpiipertäjä?
- 2plus14
qp kirjoitti:
Jo nyt näkee mielenkiintoisia tapauksia, kun linja-auto yrittää kääntyä väkisin kaksisuuntaistetulle kadulle. Itse en aio peruuttaa tuumaakaan seisköön linja-auto siinä.
Ennen oli helppoa. Linja-autojen oli helppo kääntyä yksisuuntaisille kaduille tilaa oli. Odotetaan vaan talvea kun katumaalaukset peittyvät lumeen ja lumipenkat kaventavat katuja. Miten esimerkiksi linja-autot kääntyvät savonkadulta kauppakadulle.
Kuka kaupungin palveluksessa keksikään nämä kadun kaksisuuntaistamiset pitäisi erottaa heti.No siinäpähän seisotte sitten molemmat risteyksessä, bussikuski on tuntipalkalla, kyllä hän odottaa.
- VmmS5
2plus14 kirjoitti:
No siinäpähän seisotte sitten molemmat risteyksessä, bussikuski on tuntipalkalla, kyllä hän odottaa.
minäkin.
- ...peruuta niin
qp kirjoitti:
Jo nyt näkee mielenkiintoisia tapauksia, kun linja-auto yrittää kääntyä väkisin kaksisuuntaistetulle kadulle. Itse en aio peruuttaa tuumaakaan seisköön linja-auto siinä.
Ennen oli helppoa. Linja-autojen oli helppo kääntyä yksisuuntaisille kaduille tilaa oli. Odotetaan vaan talvea kun katumaalaukset peittyvät lumeen ja lumipenkat kaventavat katuja. Miten esimerkiksi linja-autot kääntyvät savonkadulta kauppakadulle.
Kuka kaupungin palveluksessa keksikään nämä kadun kaksisuuntaistamiset pitäisi erottaa heti.Se on kyllä nähtykin,bussikuski malttaa siinä kyllä odotella tuntipalkalla vaikka maailman tappiin asti,mutta joku kerta bussista voi purkautua 50 äkäistä matkustajaa nostamaan sinut pilkkipalkintosi kanssa kadun varteen kyljelleen pois ihmisten jaloista....;=D
- aitoKuopioman
(menipä ensimmäinen viesti väärään paikkaan joten uusiki tässä) Mietiiän kyllä mistä puhun kun oon asunu koko ikäni täs keskustassa! täällä osataan ajaa, esim kun käyny Iisalmessa tai Kajaanissa.. eeheei siellä osata yhtään niin hyvin. Täällä ajetaankin paremmilla autoillakin. Ei kannata tulla tänne etelästä kukkoileen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä627739Voi luoja miten haluaisin
jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai474416Nainen, vaikka kaikki on
ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.264115- 1061956
- 1201810
Haluan sinua mies, aivan stanasti.
Ehkä enemmän kuin ketään koskaan ikinä, joten kysymys kuuluukin miten hlvetissä SÄ kestät tän näkemättömyyden. Toivottav721137NATO kaapelirikon takana, NORD STREAM putkirikon tapaan, yritys häiritä merenkulkua Itämerellä ?
Yhä enemmän on viitteitä siitä että Suomi , Viro ja NATO on viimeisemmän kaapelirikon takana. Estlink 2 kaapeli on nyt2941133IS Viikonloppu 28.12.-29.12.2024
Ei ole tainnut tästä vielä olla omaa keskustelua? Nyt on. Vihjeitä ja ratkaisuja vaan peliin.941116On hyvä nainen
Että olet pian käynyt läpi kaikki tunteet ja vaiheet mitä ihastuminen/rakastuminen saattaa käsittää. Tunnemyrsky on maht80962Ymmärtääkö miehet
Miten hormonit vaikuttaa naiseen kuukautisten aikana ja ennen sitä? On se mielenkiintoista, kun miehet on kestäneet soti115853