Mitä mieltä typistyksistä??

koirien puolesta

Eli mitäs mieltä olette joidenkin koirarotujen esim, häntien tai korvien typistyksistä?

Suomessahan noi taitaa olla jo kiellettyjä, mutta ei siitä kauan ole kun vielä kovasti väitettiin että ne on koirien parhaaks eikä niistä ainakaan mitään haittaa ole!

Mä luulen että näiden tuntokarvojen typistyksen kanssa on nyt menossa sama juttu.

18

345

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja häntien typistyksellä on ollut aikoinaan niitä puolustavat seikat tietyiilä roduilla. Koira tuskin niitä perusteita ymmärsi, eli ihan hyvä, että typistyskileto on olemassa. Jossain vaiheessa muistan myös vedotun siihen, että typistäminen on inhimillisempää kuin esim. hännän amputointi. Mutta en kyllä jaksa muistaa lukeneeni niistä roduista, joiden kohdalla tätä perustelua käytettiin, että amputointi olisi lisääntynyt......
      Tuo tuntokarvojen typistäminen ei taida olla ihan sama asia, nehän kasvavat takaisin. Mutta toisaalta miksi niitä leikkaamaan?

• koirien puolesta

En mä tarkottanu silleen että on sama asia, vaan siis asenteiden ja moraalin kannalta sama asia! Että vielä on monien mielestä ok ja melkein pakollistakin leikata tietyiltä koirilta viiksetkin veks niinku ennen tietyiltä roduilta kuului leikellä korvia ja häntiä!

• koirien puolesta kirjoitti:

En mä tarkottanu silleen että on sama asia, vaan siis asenteiden ja moraalin kannalta sama asia! Että vielä on monien mielestä ok ja melkein pakollistakin leikata tietyiltä koirilta viiksetkin veks niinku ennen tietyiltä roduilta kuului leikellä korvia ja häntiä!

tarkennuksesta :) Tosiasiassahan tuo häntien typistämiskielllon poistaminen on tuonut esiin ongelman nimeltä häntämutka, ja sehän saattaa olla myös selkärangassa. Toistaiseksi en ole kuullut, että viiksimutka aiheuttaisi pahempaa terveyshaittaa. Tuskin tuo viiksien leikkaaminen koiran kannalta kuitenkaan on tarpeellista

• koirien puolesta
        hinski kirjoitti:

tarkennuksesta :) Tosiasiassahan tuo häntien typistämiskielllon poistaminen on tuonut esiin ongelman nimeltä häntämutka, ja sehän saattaa olla myös selkärangassa. Toistaiseksi en ole kuullut, että viiksimutka aiheuttaisi pahempaa terveyshaittaa. Tuskin tuo viiksien leikkaaminen koiran kannalta kuitenkaan on tarpeellista

Mut ei kai se typistämiskiellon poistaminen sitä häntämutkaa aiheuta?? Se typistys vaan piilotti sen! Ja miten hyvä sellasta on piilottaa koska on niillä häntämutkasilla tosiaan monesti muutakin häikkää mitä ei ehkä haluttas periyttää!!

• koirien puolesta
        hinski kirjoitti:

siis sähän just kirjotitkin että se typistyskielto on tuonu sen ongelman esiin... luin huonosti.

• Pukeli 1

vetoomus, että hännän typistäminen olisi inhimillisempää, kun amputointi......Sehän on sama asia.

Jos ihmisen jalka leikataan poikki esim. polven alapuolelta onko se sitten typistys ja jos se joudutaan leikkaamaan polven yläpuolelta sekö sitten olisi amputointi ?

Hyvä asia on, että koirat saavat pitää niille niin tärkeän häntänsä :D
        ja jotenkin ovat surkean ja vammaisen näköisiä nuo Venäjältä ja Virosta tuodut tylppähäntineen, mitä täälläkin päin näkee.

Mut ei kai se typistämiskiellon poistaminen sitä häntämutkaa aiheuta?? Se typistys vaan piilotti sen! Ja miten hyvä sellasta on piilottaa koska on niillä häntämutkasilla tosiaan monesti muutakin häikkää mitä ei ehkä haluttas periyttää!!

poistaminen johti ongelman kohtaamiseen. Eli aiemmin typistetyissä roduissa "ongelma" saattaa olla hyvinkin laaja. Toisaalta niihinkin rotuihin on typistettyinä syntynyt ihan elinvoimaisia kelpo yksilöitä... Eli ei asiat aina ole kovin musta-valkoisia.

• koirien puolesta
        hinski kirjoitti:

poistaminen johti ongelman kohtaamiseen. Eli aiemmin typistetyissä roduissa "ongelma" saattaa olla hyvinkin laaja. Toisaalta niihinkin rotuihin on typistettyinä syntynyt ihan elinvoimaisia kelpo yksilöitä... Eli ei asiat aina ole kovin musta-valkoisia.

olekaan, mut kuitenkin hyvä että häntämutka näkyy jos kerran koiralla sellanen on!

Komppaan pukelia että häntä on koiralle tärkeä, se kertoo sillä kaikenlaista. :)))))))

• Pukeli 1 kirjoitti:

vetoomus, että hännän typistäminen olisi inhimillisempää, kun amputointi......Sehän on sama asia.

Jos ihmisen jalka leikataan poikki esim. polven alapuolelta onko se sitten typistys ja jos se joudutaan leikkaamaan polven yläpuolelta sekö sitten olisi amputointi ?

Hyvä asia on, että koirat saavat pitää niille niin tärkeän häntänsä :D
        ja jotenkin ovat surkean ja vammaisen näköisiä nuo Venäjältä ja Virosta tuodut tylppähäntineen, mitä täälläkin päin näkee.

on lähipiiristä ihan henk.koht kokemusta hännän amputoinnista. Ja kyseessä ei ollut typistettävä rotu (siis niiden vanhojen sääntöjen mukaan). Ero ei ollut mun mielipide, vaan operaation tehneen eläinlääkärin. Leikataanhan eräiltä roduilta edelleen täysin sallitusti kannukset pieninä, eräänlainen amputaatio sekin. Operaation tarpeellisuudesta voi sitten olla mitä mieltä tahansa

olekaan, mut kuitenkin hyvä että häntämutka näkyy jos kerran koiralla sellanen on!

Komppaan pukelia että häntä on koiralle tärkeä, se kertoo sillä kaikenlaista. :)))))))

tuota samaa :) Ja huomautan, että rodut, joita aiemmin typistettiin, olisi syytä muiden terveystutkimusten lisäksi myös kuvata selkärangasta :)

• kauheetaniin
        hinski kirjoitti:

on lähipiiristä ihan henk.koht kokemusta hännän amputoinnista. Ja kyseessä ei ollut typistettävä rotu (siis niiden vanhojen sääntöjen mukaan). Ero ei ollut mun mielipide, vaan operaation tehneen eläinlääkärin. Leikataanhan eräiltä roduilta edelleen täysin sallitusti kannukset pieninä, eräänlainen amputaatio sekin. Operaation tarpeellisuudesta voi sitten olla mitä mieltä tahansa

voi estää sen kannuksen pahan repeämisen myöhemmällä iällä. Ainakin eräs ennen typättyrotu on aika pölkkypää juostessaan vaikka metsässä, ei haittaa vaikka tulee vähän kipeetäkin törmätessä vaikka puuhun. Sitten kotona huomaat, että jostain on tullut verta lattialle. Reikää etsimään ja lääkäriaikaa varaamaan.

Kun on kannukset jo pienenä poistettu niin ei tarvitse sitä suurta revennyttä vekkiä käydä ompeluttamassa.

• kauheetaniin kirjoitti:

voi estää sen kannuksen pahan repeämisen myöhemmällä iällä. Ainakin eräs ennen typättyrotu on aika pölkkypää juostessaan vaikka metsässä, ei haittaa vaikka tulee vähän kipeetäkin törmätessä vaikka puuhun. Sitten kotona huomaat, että jostain on tullut verta lattialle. Reikää etsimään ja lääkäriaikaa varaamaan.

Kun on kannukset jo pienenä poistettu niin ei tarvitse sitä suurta revennyttä vekkiä käydä ompeluttamassa.

Itse tiedän useita jalkoja telonneita koiria.Kannuksia en toistaiseksi yhtään.Minullakin on ollut yksi jalkansa telonnut ja itseasiassa potentiaalisia siihen vähän jokainen...
        Eli jos ajattelee kannuksen poiston loogisuuden mukaan,niin koirilta pitäisi poistaa myös kintut.

• molossi kirjoitti:

Itse tiedän useita jalkoja telonneita koiria.Kannuksia en toistaiseksi yhtään.Minullakin on ollut yksi jalkansa telonnut ja itseasiassa potentiaalisia siihen vähän jokainen...
        Eli jos ajattelee kannuksen poiston loogisuuden mukaan,niin koirilta pitäisi poistaa myös kintut.

Minunkin nartulla on takana kannukset, ja niistä moni aiemmin huomautteli ja vähän niin kuin soimasi minua ja myöskin kasvattajaa, kun ei niitä pennulta heti pienenä ollut leikattu. Pelkäsin sitten tietysti vähän alussa varsinkin kevättalvella kun oli niitä kelejä että hanki ei ihan kanna koiraa ja pinta on jäinen ja siinä on teräviä särmiä. Mutta ei tuollakaan ole koskaan ollut mitään vahinkoa kannusten kanssa. :) Siinähän nuo on kymmenisen vuotta jo kulkeneet mukana.

• kauheetaniin kirjoitti:

tuota juttua vähän ihmetellyt siitä näkövinkkelistä, että itsellä rotu, jolla tuplakannukset olisi jopa toivottavia. Kuitenkin rotu on aito vuoristopaimen. Liikkuisi siis alkuperäisiä työtehtäviään tehdessään hankalassa maastossa. Miksei näiltä nähdä tarpeelliseksi poistaa kannuksia?

• siis perillä tuo tarkoitus häntien ja korvien typistämisestä perillä. jotakin syitä olen lukenut että
      koira satuttaa itse häntäänsä, koira satuttaa ihmisiä hännällä, koira on helpompi saalis kun vihollinen voi käydä häntään tai korviin kiinnine.
      mutta onko sitten järkeä jalostaa tällaisia koirarotuja joita pitää sitten leikellä että ne sopisivat yhteiskuntaan ja lemmikeiksi (tai työkoiriksi ?)

muistan että sianporsailta leikattiin hännät ihan vastasyntyneinä. ja siksi kun niillä on niin ahtaat tilat ja on stressaantuneita. onko se oikein ? ettei eläimille anneta sellaista hoitoa kun ne tarvitsevat, vaan aletaan leikkelemään niitä sen sijaan ?

• Typistyksiä vastaan.Jo pelkästään siitä syystä,että tekeminen on kivuliasta ,ja koirille osat on tärkeitä kommunikaatiovälineitä.Enkä ihmettelisi,että joissain tapauksissa voi vanhempana aiheuttaa haamusärkyäkin.

Viiksien leikkaaminen on eri juttu.Ainut yhteinen piirre edellisen kanssa,että on ihmisen turhamaisuudesta johtuvaa.

• Ol' Dirty Bastard

Tottakai mennään nykyisten lakien mukaan, mutta kyllä vieläkin tietyt rodut näyttävät kummallisilta
      luppakorvineen ja siimahäntineen, ainakin näin vanhemman polven koiraharrastajan silmin.

• gtfjhjhy

Typistämistä on perusteltu käytännöllisyydellä: etenkin metsästys- ja palveluskoiraroduilta häntä on typistetty, koska se voi vahingoittua koiran työskennellessä. Ja tämä lainaus löytyy wikipediasta.

Minulla on itsella 2 bokseria. Vanhempi boksu on Viron tuonti ja koiralla ei ole häntää. En ole ostanut koiraa itse Virosta, vaan olen saanut bokserin huonokuntoisena itselleni sen ollessa 1-vuotias.(nyt 6vee) Toinen bokserini on 10kk ja ihan Suomalaista tuotosta, joten häntä löytyy. Minulle on aivan sama onko koirallani häntää vai ei, mutten lähtisi varta vasten typistettyä ulkomailta hankkimaan, kun rotua Suomestakin saa. En kannata typistämistä, mutta esimerkiksi Suomessa e-lääkärit voi typistää koirien häntiä juuri tästä satuttamis syystä. Enkä nyt tarkoita häntiä, jotka satuttavat ihmisiä (saan piiskasta joka päivä) vaan, jos koiran häntä esimerkiksi aukeaa monesti samasta paikkaa, koiran huitoessa ovien karmeja yms. Häntä on taatusti kipeä. Ja ongelma pitkäaikainen. E-lääkäritkään ei kuitenkaan typistä häntää, kuin tarvittavan verran ongelman poistamiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      86
      1391
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      52
      997
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      370
      828
    4. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      151
      800
    5. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      55
      709
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      124
      707
    7. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      658
    8. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      635
    9. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76
      622
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      56