Mikrokuitujen pesu

Vaikeaa.

Miten oikeaoppisesti pestään mikrokuituliinat? Voinko laittaa samaan pesukoneeseen mikrokuituiset p´ölyrätit ja ikkunaliinat? Olen vaan huomannut että noi ikkunaliinat on äkkiä nukassa ja pilalla, jos niihin tarttuu vähänkin pölyä? Mut miten sen voi estää, pitäkö ne ikkunamikroliinat pestää keskenään?

15

7283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -

      siis mikrokuitupyyhkeet ainakin meillä pestään yleensä 90-95 asteessa..ja erikseen muusta pyykistä..tietenkään niitä ei saa tukkia muiden pyykkien kanssa samaan kun ne menee pilalle

      tosin viledan mikrot menee kyllä käytössä nyppääntyneesti, vaikka kuinka niitä oikein pesisi..joskus laitan 60 pyörimään, jos eivät ole paljoa olleet käytössä..

      kannattaa pestä ikkunaliinat, ja tasopyyhkeet aina erikseen.. :) ainakin vildean ikkunaliinassa on sama ohje mitä taso ymm liinassa..95c. pesu!

      ps: lattialiinoille kannattaa tehdä myös sama homma..aina erikseen..vaikkakin ne silti nyppääntyy... :(

    • vkosiivous

      erikseen! Vileda suosittelee mikrokuitupyyhkeille pesua 60 asteessa, kerran viikossa 95 astetta (hygieenisyyden varmistamiseksi).

      • Vaikeaa...

        Suuret kiitokset vastauksista!!!!!!


      • putsari
        Vaikeaa... kirjoitti:

        Suuret kiitokset vastauksista!!!!!!

        Jos kohteista ei tule kuin muutamia luutuja, voikohan hygieenisyyden nimissä niitä pitää parikin viikkoa pesua odottamassa ja koota siis useamman kohteet ikkuna- tai pölyluudut yhteen koneelliseen?
        Yleensä ne laitettu koko satsi 95asteeseen ja sen ovat kyllä näköisetkin.
        Jospa uudistaisi käytäntöä...


      • siivooja kans
        putsari kirjoitti:

        Jos kohteista ei tule kuin muutamia luutuja, voikohan hygieenisyyden nimissä niitä pitää parikin viikkoa pesua odottamassa ja koota siis useamman kohteet ikkuna- tai pölyluudut yhteen koneelliseen?
        Yleensä ne laitettu koko satsi 95asteeseen ja sen ovat kyllä näköisetkin.
        Jospa uudistaisi käytäntöä...

        luutuja, mitä ne on ?


      • putsari
        siivooja kans kirjoitti:

        luutuja, mitä ne on ?

        Jopa rätiksi täälläkin joku nimitti samaa välinettä. Rakkaalla lapsella on monta nimeä.
        Työn jälki lienee pääasia...


      • putsari
        putsari kirjoitti:

        Jopa rätiksi täälläkin joku nimitti samaa välinettä. Rakkaalla lapsella on monta nimeä.
        Työn jälki lienee pääasia...

        Eli jos ikkunaliinoja tai mikrokuitupyyhkeitä ei tule kuin osakoneellisia, voiko niiden antaa odottaa pesua viikon tai parikin? Että saisi koneellisen aina samaa pesuvälinettä. (Kohteissa ei ole korkea hyg.tason vaatimus.)


      • L huoltaja
        putsari kirjoitti:

        Eli jos ikkunaliinoja tai mikrokuitupyyhkeitä ei tule kuin osakoneellisia, voiko niiden antaa odottaa pesua viikon tai parikin? Että saisi koneellisen aina samaa pesuvälinettä. (Kohteissa ei ole korkea hyg.tason vaatimus.)

        Mä ainakin kerään koneellisen täyteen. Tyhmäähän se on muutamaa pyyhettä pyörittää koneessa. Pesua odottavat ehkä 3-4 päivää. Pesen pöytä- ja ikkunapyyhkeet samassa koneellisessa ja lattiapyyhkeet ja lankaosat samassa, riippuen miten paljon pyykkiä tulee. Mulla teollisuuskohde, niin ei kauheet hygienia vaatimukset.


      • vettä
        putsari kirjoitti:

        Eli jos ikkunaliinoja tai mikrokuitupyyhkeitä ei tule kuin osakoneellisia, voiko niiden antaa odottaa pesua viikon tai parikin? Että saisi koneellisen aina samaa pesuvälinettä. (Kohteissa ei ole korkea hyg.tason vaatimus.)

        Kyllä jos vaan ripustaa ne kuivumaan.


      • likovesi
        vettä kirjoitti:

        Kyllä jos vaan ripustaa ne kuivumaan.

        Tämän luin jostain lehdestä koskien koti pyykinpesua. Siinä sanottiin et puhtaan pyykin voi jättää yön yli viimeseen huuhteluveteen ja sit aamulla linkoaa ja ripustaa kuivumaan. Jos on niin väsähtänyt illalla ettei jaksa ripustaa kuivumaan, voi myös jättää lingottuna koneeseen yön yli. Että kai ne likasetkin voi jättää likoamaan, mut ne kyllä alkaa haisemaan ajan kuluessa.
        Tuon ensin mainitun luin oisko ollu Kodin Kuvalehti tai joku, pyykkäys ohjeita väsyneille äideille.


      • vettä
        likovesi kirjoitti:

        Tämän luin jostain lehdestä koskien koti pyykinpesua. Siinä sanottiin et puhtaan pyykin voi jättää yön yli viimeseen huuhteluveteen ja sit aamulla linkoaa ja ripustaa kuivumaan. Jos on niin väsähtänyt illalla ettei jaksa ripustaa kuivumaan, voi myös jättää lingottuna koneeseen yön yli. Että kai ne likasetkin voi jättää likoamaan, mut ne kyllä alkaa haisemaan ajan kuluessa.
        Tuon ensin mainitun luin oisko ollu Kodin Kuvalehti tai joku, pyykkäys ohjeita väsyneille äideille.

        Joo haisee ne, jos viikon tai kaksi vedessä liottaa! Kun mopitkin haiskahtaa, jos ne jättää linkoamisen jälkeen koneeseen yöksi.

        Eräässä kohteessa oli valtavan iso kone, jonne piti kerätä pikkupyyhkeitä monta päivää. Likaiset ripustettiin omalle narulle kuivumaan ja pestiin kun kone oli täynnä.

        Eräässä kohteessa taas oli siivooja, joka pesi isossa koneessa muutaman oman pikkupyyhkeensä päivittäin, kun ei passannut pestä yhdessä meidän muiden siivoojien pyyhkeiden kanssa. Oli vielä esimiesasemaan noussut. Että kaikenlaista sitä on alalla 'ammattilaisten' keskuudessa. :)


      • on eri
        vettä kirjoitti:

        Joo haisee ne, jos viikon tai kaksi vedessä liottaa! Kun mopitkin haiskahtaa, jos ne jättää linkoamisen jälkeen koneeseen yöksi.

        Eräässä kohteessa oli valtavan iso kone, jonne piti kerätä pikkupyyhkeitä monta päivää. Likaiset ripustettiin omalle narulle kuivumaan ja pestiin kun kone oli täynnä.

        Eräässä kohteessa taas oli siivooja, joka pesi isossa koneessa muutaman oman pikkupyyhkeensä päivittäin, kun ei passannut pestä yhdessä meidän muiden siivoojien pyyhkeiden kanssa. Oli vielä esimiesasemaan noussut. Että kaikenlaista sitä on alalla 'ammattilaisten' keskuudessa. :)

        valmistajien PESUPUSSEJA. Ovat suljettavia pusseja, joihin voi laittaa esim. mikrokuituiset taso- ja wcpyyhkeet. Suljetaan pussin suu ja voidaan pestä samassa koneellisessa lattiamoppien kanssa. Mikrokuidut kuitenkin pestävä eri koneellisessa kuin tavalliset puuvillaiset pyyhkeet ja mopit. Kun pesukoneen luukku on kiinni/suljettu pesun jälkeen, pestyt siivousmopit ym. säilyvät aivan hyvin seuraavaan aamuun hygieenisinä ja ovat sopivan nihkeitä työhön. Luukun avaaminen päästää mikrobit koneeseen ja mikrobikasvu alkaa.


      • Näin pesisin
        putsari kirjoitti:

        Eli jos ikkunaliinoja tai mikrokuitupyyhkeitä ei tule kuin osakoneellisia, voiko niiden antaa odottaa pesua viikon tai parikin? Että saisi koneellisen aina samaa pesuvälinettä. (Kohteissa ei ole korkea hyg.tason vaatimus.)

        Löytyykö pesukoneesta vajaatäyttöohjelmaa? Pari viikkoa kuulostaa pitkältä ajalta kerätä likaisia välineitä..


    • Anonyymi

      Itse olen pessyt ne useimmiten yhdessä muun pyykin kanssa, eivätkä ne ole mitenkään pilalle menneet. Joskus kyllä tarttuvat pesussa kiinni tietyn tyyppisiin tekstiileihin, mutta saahan ne irti.

      • Anonyymi

        Kyllä muuten nyppääntyy, koska onhan mikrokuitu mopit etenkin hapsulliset pahimpia. Nöyhtää leviää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1316
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      100
      1013
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      944
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      927
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      299
      807
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      97
      770
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      673
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      55
      613
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      141
      602
    Aihe