Okei, nyt tarttis vähän neuvoja.
Olen asunut ulkomailla viitisen vuotta ja sain pari päivää sitten postista kirjeen perintätoimistolta mikä vaati minua maksamaan opintolainani takaisin (about €3000).
Ok, olen ollut tyhmä ja lähtenyt Suomesta hippulatvinkuen ja jätin siinä sitten loput lainastani maksamatta (kaiken kaikkiaan lainaa taisi olla lähemmäs €10000). Ajattelin että hoidan loput kun palaan takaisin, mutta tämä ulkomailla asustelu on nyt vähän venähtänyt...
Nyt kyssäri on se, että miten minun kannattaisi tätä asiaa käydä hoitamaan. Sinänsä summahan on tosi pieni ja voisin sen maksaa puolen vuoden sisällä takaisinkin ilman suurempia ongelmia - mutta alkaako perintätoimisto enää tässä vaiheessa tekemään maksusuunnitelmia?
On käynyt mielessä että lähetän kirjeet takaisin perintätoimistolle ja sanon että tämän niminen henkilö ei asu tässä osoitteessa ja maksan summan valtiolle kun olen saanut €3000 kasaan mutta voiko toimisto alkaa ulosottamaan summaa minulta (asun ja työskentelen Englannissa)?
Kiitos mielipiteistänne!
Opintolainan perintä ulkomailta
5
1282
Vastaukset
- velallinennnn
He tarvitsevat vain osoitteesi ulkomailla (mikä heillä näyttää olevan). Olen samassa tilanteessa kanssasi. Ensin sain suomalaiselta perintätoimistolta kirjeitä, mutta ajattelin katsoa mitä tapahtuu jos en niihin reagoi. Muutaman kuukauden päästä sain paikalliselta ulosottotoimistolta kirjeen jossa kertoivat kelan antaneen velan heidän perittäväkseen. Minulla on kyseessä reilusti suurempi summa kun sinulla, joten otan yhteyttä asianajajaan ja katsotaan mitä voidaan tehdä.
Täytyy todeta, että kelan opintotukikeskus on tehnyt kommunikoinnin kanssaan niin perin vaikeaksi, etten kolmen kuukauden aikana saanut kertaakaan yhteyttä sellaiseen henkilöön joka olisi osannut neuvoa mitä tehdä jos on ulkomailla työttömänä ja opintolainat rästissä. Ensinnäkään siellä ei vastata puhelimeen klo 3 jälkeen iltapäivällä (itselläni 10 tunnin aikaero Suomeen, asun Californiassa). Asiaa ei voitu hoitaa sähköpostitsekaan. Virkailijoille ei voi jättää ääniviestejä. Jne. Onneksi sentään perintätoimistossa saa ihmisen kanssa puhua!- 11+10
"Ensinnäkään siellä ei vastata puhelimeen klo 3 jälkeen iltapäivällä"
Jos on tärkeä asia niin et sitten viitsi soittaa siihen aikaan kun suomessa on kello vaikka 10 aamulla, pitäis olla joku silloin vastaamassa. Vaihteessa on aina yleensä joku.. - 21
11+10 kirjoitti:
"Ensinnäkään siellä ei vastata puhelimeen klo 3 jälkeen iltapäivällä"
Jos on tärkeä asia niin et sitten viitsi soittaa siihen aikaan kun suomessa on kello vaikka 10 aamulla, pitäis olla joku silloin vastaamassa. Vaihteessa on aina yleensä joku..Otappa yhteyttä kelaan ja yritä sopia josko ne ottas sen sielt perinnästä pois, sit sovit kelan kans maksusuunnitelman...vaikka 50e/kk jos olet työttömänä..sit maksat sitä niille niin kauan ku velkaa on...ja kela on tyytyväinen
- Jeje987
Tulee viisi vuotta myöhässä, mutta miten kävi tuon kaliforniasta perittävän opintolainan kanssa? Olit siis ilmoittanut osoitteesi suomeen ennen kuin muutit?
- 4dfh8k
Jeje987 kirjoitti:
Tulee viisi vuotta myöhässä, mutta miten kävi tuon kaliforniasta perittävän opintolainan kanssa? Olit siis ilmoittanut osoitteesi suomeen ennen kuin muutit?
Järkevintä on jos pitää ulkomaille muuton jälkeen osoitteen Suomessa vaikka kaverin luona tai posterestantena. Tai sitten ilmoittaa maistraattiin uudeksi osoitteekseen "muuttanut ulkomaille" mainitsematta maata tai osoitetta siellä.
Ei pysy perässä voudit eikä muutkaan ei-toivotut tyypit. Itse olen asunut Virossa jo monta vuotta mutta Suomen vouti ei sitä tiedä koska maistraattiin ilmoitin osoitteeksi helsinkiläisen posterestante- osoitteen.
Siten voi nostella myös työmarkkinatukia Kelasta. Ainahan pieni lisäraha on kivaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232642- 652586
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062310- 341599
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391553- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371462- 281260
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201216- 951181