Miten usein neula tulisi vaihtaa tuohon koneeseen millä sormeen pistetään reikä? Jokakerta vai silloin kun neula alkaa käymään tylsäksi? Itse olen pistellyt useampia kertoja samalla enkä ole huomannut mitään haittaa, Mites te muut?
Verensokerin mittauksesta
18
5026
Vastaukset
- Mustispeppers
Mä käytän Multiklixiä (vai miten se kirjoitetaan) ja vaihdan rummun perjantaisin. Siinä kai on 6 ns. neulaa ja jokaisella aina hetken. Mittauksia n. 5-10 päivässä.
- mietiskelijä.
harvoin,
nykyään kun uusi tehokas lääke , olokin oireeton..tosin kela ei korvaa ja ei väliä.
Ihana tunne kun pääsi..oireista, insuliineistäja pillereistäkin eroon..kannustan teitäkin parantamaan elintapojanne ennen kaikkea liikkumaan paljon, kuluttamaan vähän ja turhat hiilarit pois.Jo pelkällä ruokavaliolla ja liikunnalla saataisi paljon aikaan, onko turhaa rahastusta sairastaminen tänä pnä?monellekkin herännyt kysymys..
suomi kun on pieni maa.Mutta lääkäriin pääsy edelleen vaikeaa..yksityinen puoli vetää paremmin. - Mustispeppers
mietiskelijä. kirjoitti:
harvoin,
nykyään kun uusi tehokas lääke , olokin oireeton..tosin kela ei korvaa ja ei väliä.
Ihana tunne kun pääsi..oireista, insuliineistäja pillereistäkin eroon..kannustan teitäkin parantamaan elintapojanne ennen kaikkea liikkumaan paljon, kuluttamaan vähän ja turhat hiilarit pois.Jo pelkällä ruokavaliolla ja liikunnalla saataisi paljon aikaan, onko turhaa rahastusta sairastaminen tänä pnä?monellekkin herännyt kysymys..
suomi kun on pieni maa.Mutta lääkäriin pääsy edelleen vaikeaa..yksityinen puoli vetää paremmin.Joopa joo...
Mä käytän sekä julkista että yksityistä diabetekseni hoidossa, keskussairaalassa kun ei tule sellaista oloa, että mua tuettaisiin hoidossani kunnolla. Siksi minusta on ok satsata omaan hyvinvointiin jokusen rahan. Pari kertaa vuodessa molemmissa.
- sormet kestää
"joka kerta", mutta itse vaihdan varmaan pari kertaa viikossa. Ja mittailuja tulee sellaiset 8-10 kipaletta päivässä.
- Matti-Pekka
Voiko noista tulla jotain pöpöjä ja mitä jos perheen sisällä käytetään samaa lansettia?
- shd1
Multiclixissä käytetään samaa terää koko päivän, eli aamulla pyöräytetään rummusta uusi terä. Rummussa on 6 neulaa, joten yksi rumpu kestää 6 päivää. Iso paketti, jossa muistaakseni 48 rumpua maksaa paikallisella diabetesyhdistyksellä reilun pari kymppiä, ja sillä pärjää vajaan vuoden tai niillä main. eli ei mikään mahdoton satsaus persaukiseltakaan.
Kädet pestään vedellä ja saippualla ennen mittausta, jotta irtolika lähtee iholta. Myrkkyjä käytetään ihonpuhdistukseen vain laitoksissa, kotona vesi ja saippua riittää. Pesu ehkäisee mittauspaikan tulehduksia ja vääriä mittaustuloksia. Kuivan (keski- , nimetön- tai pikku-) sormen sivulle pistetään reikä ja pyyhkäistään eka pisara pois, seuraava pisara pyydystetään mittariin ja odotellaan tuloksia.
Jos perheessä on useampi diabeetikko, kannattaa jokaiselle hankkia oma mittari ja kliksi, koska ihoa lävistettäessä on riski saada kaikki samat veriteitse tarttuvat sairaudet kuin esim. yhdynnässä. Eli jos otan lapseni mittarilla oman sokerin, vaihdan aina neulan ainakin OMAN pistoni jälkeen, ihan vain varmuuden vuoksi ja lasta suojatakseni. "Ei mulla oo mitään tauteja" -ajattelu on vanhanaikaista ja sitä paitsi väärää, ja kun nuo veriteitse tarttuvat taudit eivät näy päälle päin ja läheisten suojaaminen niiltä on varsin yksinkertaista, niin miksi ottaa riskiä. - Mustispeppers
shd1 kirjoitti:
Multiclixissä käytetään samaa terää koko päivän, eli aamulla pyöräytetään rummusta uusi terä. Rummussa on 6 neulaa, joten yksi rumpu kestää 6 päivää. Iso paketti, jossa muistaakseni 48 rumpua maksaa paikallisella diabetesyhdistyksellä reilun pari kymppiä, ja sillä pärjää vajaan vuoden tai niillä main. eli ei mikään mahdoton satsaus persaukiseltakaan.
Kädet pestään vedellä ja saippualla ennen mittausta, jotta irtolika lähtee iholta. Myrkkyjä käytetään ihonpuhdistukseen vain laitoksissa, kotona vesi ja saippua riittää. Pesu ehkäisee mittauspaikan tulehduksia ja vääriä mittaustuloksia. Kuivan (keski- , nimetön- tai pikku-) sormen sivulle pistetään reikä ja pyyhkäistään eka pisara pois, seuraava pisara pyydystetään mittariin ja odotellaan tuloksia.
Jos perheessä on useampi diabeetikko, kannattaa jokaiselle hankkia oma mittari ja kliksi, koska ihoa lävistettäessä on riski saada kaikki samat veriteitse tarttuvat sairaudet kuin esim. yhdynnässä. Eli jos otan lapseni mittarilla oman sokerin, vaihdan aina neulan ainakin OMAN pistoni jälkeen, ihan vain varmuuden vuoksi ja lasta suojatakseni. "Ei mulla oo mitään tauteja" -ajattelu on vanhanaikaista ja sitä paitsi väärää, ja kun nuo veriteitse tarttuvat taudit eivät näy päälle päin ja läheisten suojaaminen niiltä on varsin yksinkertaista, niin miksi ottaa riskiä.Serkkuni puhui ainakin, kun heillä tätä 2-tyyppiä on kaikilla, ettei saisi edes toisen mittaria käyttää. Näin hänelle oli TK:ssa sanottu ja annettu oma mittari, kun hän oli isänsä mittaria lainannut.
- Matti-Pekka
Mustispeppers kirjoitti:
Serkkuni puhui ainakin, kun heillä tätä 2-tyyppiä on kaikilla, ettei saisi edes toisen mittaria käyttää. Näin hänelle oli TK:ssa sanottu ja annettu oma mittari, kun hän oli isänsä mittaria lainannut.
Eihän muut kuin hepatiitti B ja C ja HIV tartu veriteitse että onko tuossa nyt mitään riskiä
- ei näy
Matti-Pekka kirjoitti:
Eihän muut kuin hepatiitti B ja C ja HIV tartu veriteitse että onko tuossa nyt mitään riskiä
Hepatiitin voi saada vaikka huomaamattaan ulkomaanmatkalla ruuasta. Se ei välttämättä näy mitenkään, mutta tarttuu samasta neulasta toiseen ihmiseen. Minäkin yllätyin kun Veripalvelu ei enää huolinut vertani verenluovutuksessa kun samasta luovutuserästä oli löydetty hepatiittia. En tänäkään päivänä ole varma onko minulla hepatiitti vai oliko se silloin jollakin muulla. Varmuuden vuoksi en anna kenenkään käyttää omaa lansettikynääni, vaikka käyttäisikin mittaria (liuskathan vaihtuu joka kerralla). HIVikin voi tarttua tavanomaisessa heteroyhdynnässä (se ei ole pelkästään homojen tauti) ja on pitkään näkymättömissä.
- Mustispeppers
Matti-Pekka kirjoitti:
En minä ainakaan anna omalla mittarillani mitata toisten sokereita, se on mulle henkilökohtainen (melkein hygienia) väline. Ja minusta on käsittämätöntä, että toisten verensokereita mittaillaan kenen tahansa mittarilla. Anteeksi, että poikkesin aiheesta.
- nanadfio
Matti-Pekka kirjoitti:
Myös kuppa ja malaria tarttuu veriteitse. Malaria oireilee selkeästi ja potilaat hakeutuvat hoitoon. HIV, HBV, HCV ja kuppa voivat olla vuosia oireettomina.
Äitiysneuvoloissa oltiin jo luopumassa pakollisista kuppakokeista, kun kuppa oli käytännössä hävinnyt Suomesta. Idäntuonnin seurauksena kuppa on taas voimissaan ja odottavien äitien rutiinitestaus jatkuu ainakin toistaiseksi.
Tampereen seudulla on HIViä nuorilla heteroaikuisilla. Kuinka moni mahtaa kantaa sitä tietämättään.
Kumpi on helpompi tehdä, vaihtaa terä vai miettiä onko lapsi saanut sinulta tartunnan? - Matti-Pekka
nanadfio kirjoitti:
Myös kuppa ja malaria tarttuu veriteitse. Malaria oireilee selkeästi ja potilaat hakeutuvat hoitoon. HIV, HBV, HCV ja kuppa voivat olla vuosia oireettomina.
Äitiysneuvoloissa oltiin jo luopumassa pakollisista kuppakokeista, kun kuppa oli käytännössä hävinnyt Suomesta. Idäntuonnin seurauksena kuppa on taas voimissaan ja odottavien äitien rutiinitestaus jatkuu ainakin toistaiseksi.
Tampereen seudulla on HIViä nuorilla heteroaikuisilla. Kuinka moni mahtaa kantaa sitä tietämättään.
Kumpi on helpompi tehdä, vaihtaa terä vai miettiä onko lapsi saanut sinulta tartunnan?Kyllä mä ainakin tiedän ettei itelläni ole Hiviä ja muita.. Tietysti jos on sen sorttinen että vois kantaa ni sit toki ymmärrän ettei samalla neulalla =)
- Dr.Nohouse
Matti-Pekka kirjoitti:
Kyllä mä ainakin tiedän ettei itelläni ole Hiviä ja muita.. Tietysti jos on sen sorttinen että vois kantaa ni sit toki ymmärrän ettei samalla neulalla =)
Omalla laitteella, kun toimii ja pistää vain omaa sormea, jonka on desinfioinut tai ainakin pessyt, niin en ole huomannut mitään ongelmia, vaikka olen käyttänyt samaa terää pitkään. Ehkä tylstyy pitkään käytössä ja piston syvyyttä voi vähentää. Ei kuitenkaan kollektiiviseen käyttöön. Eikös sen veripisaran saa aikaan, vaikka parsinneulalla, jos joku toinen haluaa testata?
- ykköstyyppiläinen
Minullakin käytössä multiclick ja tuo kuuden neulan juttu kestää tosi kauan. Mittaan päivässä 8-10 kertaa ja vaihdan neulaa ehkä kerran-pari viikossa. Useamminkin ehkä voisi mutta kun en huomaa mitään eroa neulan terävyydessä, ja koska tuo mittaaminen menee muutenkin niin rutiinilla, niin neulan vaihto unohtuu helposti...Enkä kyllä todellakaan desinfioi (enkä kotioloissa pesekään) käsiäni ennen näytteen ottoa, jos niin tekisin niin olisi kädet kyllä varsinkin näin talvisaikaan niin kuivat että;)
- 6767676
sanmottiin ettei noita koneita saa käyttää.Pelkkä neula joka kerran uusi
- 6+20
6767676 kirjoitti:
sanmottiin ettei noita koneita saa käyttää.Pelkkä neula joka kerran uusi
Tarkoitat siis, että niitä ei saa hoitovälinejakelusta. Jos hankkii itse, niin ei kai sen käytölle ole estettä?
- GHGHGHH
6+20 kirjoitti:
Tarkoitat siis, että niitä ei saa hoitovälinejakelusta. Jos hankkii itse, niin ei kai sen käytölle ole estettä?
ETTEI SAA KÄYTTÄÄ
- inhoan!
GHGHGHH kirjoitti:
ETTEI SAA KÄYTTÄÄ
Sairaaloissa ja muuallakin terveydenhoidossa käytetään kertakäyttöisiä lansetteja. Nuo ovat inhottavampia mitä tiedän! Sehän tekee sormeen ison haavan ja sattuukin paljon enemmän. Tuollaisia en suostu käyttämään. Lansettikynät tekevät vain pienen neulanreiän, eikä pistos satu läheskään yhtä paljon. Kynä pistää myös tarkasti sopivan syvän piston kun käsivaralta voi tulla vaikka kuinka syvä pistos. Ammattikäytössä kynät ovat hankalampia kuin henkilökohtaisessa käytössä ja ovat epäilyttäviä potilaan kannalta, että onko neula vaihdettu kynään edellisen käytön jälkeen.
Ainakin viimeksi olen saanut apuvälinepalvelusta neuloja lansettikynääni, mutta kun pakkaus riittää pitkään, edellisestä kerrasta on jo kauan. Tällä hetkellä käytän lääketehtaan antamaa mittaria jonka mukana tuli lansettikynä ja siihenkin olen saanut koko ajan neuloja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain607512Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1232936- 1421776
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651649Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1151458Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1671404- 1311153
- 77853
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47802- 52745