Olen pian kolmekymppinen, lapsena pahoinpidelty ja koko elämäni eriasteisista masennuksista kärsinyt nainen. Nyt olen ollut hyvässä parisuhteessa viitisen vuotta, ja olemme mieheni kanssa miettineet jo kolmisen vuotta, joko olisi aika lapsen tulla. Mieheni on erittäin lapsirakas ja haluaisi ison perheen, ja niin minäkin periaatteessa. Sairastan endometrioosia, ja jälleen gynekologi viime viikolla muistutteli, että raskaaksi tuleminen on aina vain epätodennäköisempää, mitä kauemmin odottaa.
Pelkään lasten saamista kuitenkin ihan mielettömästi. Olen varma, että sairastun synnytyksenjälkeiseen masennukseen ja joudun sairaalaan eroon lapsestani, ja koska mieheni olisi täten hoitanut lasta sen vauvuusiän, mikäli eroamme mieheni kanssa, hän saa tietenkin lapsen luokseen. Masennuksen lisäksi pelkään toistavani vanhempieni virheitä, eli olevani aivan hirveä äiti. Muut sisarukseni ovat tehneet päätöksen olla hankkimatta lapsia, koska eivät halua siirtää sukumme perintöä seuraavalle sukupolvelle. En voisi yksinkertaisesti elää itseni kanssa, jos käyttäytyisin lastani kohtaan siten kun olen oppinut kotona, ja en tietenkään yhtäkkiä voi muuttaa käyttäytymismallejani. Miehelleni olen usein aivan hirveä, mutta kiinnitän asiaan koko ajan huomiota. Mielenterveyteni säilyttäminen vaatii pitkienkin aikojen rentoutumista, ja jos minulla olisi lapsi, en tietenkään voisi rentoutua, koska joku olisi aina kotona ja tarvitsisi minua.
Onko jollakulla samanlaisia kokemuksia? Miten olette ratkaisseet asian? Minä siis todella haluaisin lapsia ja olen jo etukäteen surrut sitä, että endometrioosini ehkä vaikeuttaa raskaaksi tuloa tai tekee sen mahdottomaksi. Mutta en haluaisi tuhota pienen ihmisen elämää enkä omaanikaan.
Kannattaako hankkia lapsi?
4
786
Vastaukset
- sdafssa
selvästi tiedostat riskit ja omat heikkoutesi-sehän on suurta vahvuutta! Rohkeasti vaan eteenpäin! Kannattaa ehkä hakeutua jo terapeutille tms. jolta saisit tukea ja käsiteltyä asioita ennen lapsen tuloa ja elämänmuutosta ja sitten mahdollisesti voimien ja mahdollisuuksien mukaan jatkaa lapsen synnyttyä. Näin et olisi yksin. Ja muistathan, että Suomesta kyllä löytyy tukea-saat lapsenhoitoapua ym. kun ajoissa lähdet liikkelle.
- äiti yhdelle
Mullakin taustalla ahdistusta, paniikkihäiriötä, syömishäiriötä.. terapiaa, lääkitystä. Ja nyt olen onnellinen äiti. Mäkin pelkäsin että sairastun synn jälk masikseen, varsinkin kun raskausaikana söin paniikkihäiriöön lääkkeitä (sepram). Terapia oli käyty jo aiemmin, mutta niinkun eka vastaaja suositteli, kannattaa sun mennä jo ennenku susta äiti tulee. Tiedostat hyvin ongelmat ja ihan todellinen asia on se että kyllä sitä käyttäytyy niinkuin on itse oppinut... Itse kiinnitän paljon huomiota siihen, että nyt tän ekan vauvavuoden aikana saisin tarjottua lapselle paljon läheisyyttä ja vankan perusturvallisuuden tunteen, että äiti ja isä on luotettavia ja rakastaa ihan kympillä! Synn jälk masista ei ole tullut.. Ei äitiys helppoa ole varmastikaan, itselläni nyt vasta muutaman kuukauden kokemus, mutta kukaan ei ole koskaan väittänytkään että sen pystyy hoitamaan vasemmalla kädellä. Vauvan mukana, raskaudesta alkaen, tulee aimo annos ristiriitaa, erilaisia tunteita, hyvää oloa ja pahaa oloa ja vauva muuttaa paljon. Itse ymmärrän jos tarvii apua pyytää oman olon suhteen tai vauvan suhteen, tietynlaisesti pitää olla nöyrä siinä, ajatella sekä omaa että koko perheen parasta. Voimia sulle ja rohkeasti eteenpäin!
- äiti itsekin
Ei ihminen ole menneisyytensä vanki, niin että välttämättä toimisi joka tilanteessa samalla lailla omien vanhempien kanssa! Mutta riskit kannattaa toki tiedostaa ja päättää, missä asioissa toimii toisella tavalla. Parisuhteen kannattaa olla vakaassa tilassa lapsen tullessa, koska lapsi muuttaa elämää kuitenkin paljon ja vaatii venymistä molemmilta. Perheneuvolaan voit mennä juttelemaan asiasta myös jo etukäteen ja hoitaa itseäsi muutenkin jo odotusaikana ja ennen sitä.
Lapsi sitoo kovasti, ja siihen on hyvä varautua. Oletko valmis olemaan esim. puoli vuotta ilman iltarientoja, jos vauvalle ei pullo kelpaa? Lasta ei voi jättää hoitamatta, joten vanhempien on tingittävä omista tarpeistaan: levosta, omasta ajasta jne. Myös kahdenkeskeinen aika vähenee radikaalisti, aina on myös vauva mukana tai on tehtävä asioita vuorotellen.
Toisaalta lapsen hoitaminen myös antaa paljon, siinä on paljon positiivistakin! Imettämisestä, vauvan hoitamisesta ja pyykin pesusta on myös lupa nauttia. Monelle vauva-aika on myös mukava katkaisu työuraan, saa elää omassa tahdissaan toisella lailla kuin työelämässä. Mieti myös, jaksatko lasta isompana: aamukiukuttelut päiväkotiin mennessä, murkkuikäisen toilailut? Vauva-aika on vain pieni siivu vanhemmuudesta, joka jatkuu koko elämän jossain muodossa.
Ja kukaan ei ole täydellinen vanhempi, vaikka olisi kuinka ehjästä kodista kotosin. Riittävän hyvä kuitenkin riittää lapselle. - wrwerewrwe
Olen sitä mieltä että jos on masennusta yms sairauksia, niin ei kannata välttämättä tehdä lasta. Niin moni asia voi laukaista masennuksen ja muitakin mielisairauksia. Enkä sano tätä pahalla.
Lapsella voi olla koliikki tai muuten vaativa, jää unet vähälle yms.
Kannattaa miettiä todella tarkkaan tekeekö lapsen vai ei, hyvin tiedostat riskit ainakin se on hyvä..
.. Kirjoitit että olet usein miehellesi hirveä.. Lapsuus muistot voi tehdä sinusta samanlaisen äidin kuin sinun äitisi oli sinulle..
Tsemppiä! Ja miettikää tarkkaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-20140000606990824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102448Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2101805Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja231583- 711010
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.43963Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?74862Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57852En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.43822Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä80766