Kokemuksia GUY 22 :sta?

Vasta aloittelija

Etsin pientä purkkaria sisävesille, yhtenä vaihtoehtona GUY 22. Tuttavilta kuulimme että olisi sisätiloiltaan sopiva viikonloppuretkeilyyn.
Miten on? Entä muut ominaisuudet?

20

13998

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sun

      Kokoluokkaansa kaikin puolin hyvä vene ja soveltuu nimenomaan hyvin järviolosuhteisiin ja viikonloppuretkeilyyn

    • h-vene

      pieni ja pullea purjevene, joka varmasti sopii retkeilyyn. Niinkuin asuntovaunut yleensä. Purjehdusominaisuuksilla sen sijaan ei voi juhlia.

      • lapset mukana

        Niin. H-veneenhän sisätilat ovat telttailutasoa.


      • Eich-boat
        lapset mukana kirjoitti:

        Niin. H-veneenhän sisätilat ovat telttailutasoa.

        onko sinusta sitten Guy 22 paljonkin Hoota isompi...?
        Enpä sanoisi.


      • Entinen kii22stelija

        Guy22 purjehtii keskiverto vanhempaan hooveneeseen
        verrattaen melko hyvin. En nyt muista että olisi
        kovin usein H-vene voittanut lys-kisassa tai ollut
        edes ennemmin maalissa. Guy22:seen löytyy
        purjevalikoimaa myös genua2 ja genua3 kovempaan
        keliin, isoa ei reivata juuri kannata ennekuin
        keli käy kovaksi ja kallistus kryssillä ei ole
        suorituskyvyllisesti niin paha miltä tuntuu.
        Myötatuulella spinnulla eikä muutoinkaan kevyellä
        avotuulella paljon telttailijoilla ole
        asuntovanulle naureskelemista mitä nopeuden
        suhteen tulee. Ison genuan trimmaaminen
        yleensäkkin ja erityisesti avotuulelle vaatii
        tosin hieman taitoa ja lisävirityksiä. Itse en
        retkiveneeksi H:ta ostaisi.


      • paljon nopeampi
        Entinen kii22stelija kirjoitti:

        Guy22 purjehtii keskiverto vanhempaan hooveneeseen
        verrattaen melko hyvin. En nyt muista että olisi
        kovin usein H-vene voittanut lys-kisassa tai ollut
        edes ennemmin maalissa. Guy22:seen löytyy
        purjevalikoimaa myös genua2 ja genua3 kovempaan
        keliin, isoa ei reivata juuri kannata ennekuin
        keli käy kovaksi ja kallistus kryssillä ei ole
        suorituskyvyllisesti niin paha miltä tuntuu.
        Myötatuulella spinnulla eikä muutoinkaan kevyellä
        avotuulella paljon telttailijoilla ole
        asuntovanulle naureskelemista mitä nopeuden
        suhteen tulee. Ison genuan trimmaaminen
        yleensäkkin ja erityisesti avotuulelle vaatii
        tosin hieman taitoa ja lisävirityksiä. Itse en
        retkiveneeksi H:ta ostaisi.

        Mitä itse ollut kisoissa H on kova lyötävä ainakin jos kisaosuudella on kevyenkelinkryssiä. Kovemmalla tuulella H on pulassa tasoituslukunsa nähden. Kapea runko joka ei plaanaa vaikka voimaa olisikin purjeissa.
        Jos verrataan H ja Guy 22 nopeutta ei liene suurtakaan merkitystä onko 1/2h myöhemmin perillä päiväpurjehduksen jälkeen. Kannattaisi kuitenkin kokeilla sillä GUY22 kisoja niin saisit realistisen kuvan veneen nopeudesta. En todellakaan ole mikään H fani en pidä sitä oikein kisaveneenä enkä retki/matka veneenä. Ameeba mikä ei sovi mihinkään? Jos guy22 miellyttää kannattaa myös tarkastaa FE74 parempi purjehtimaan ja vähän erillainen sisätilaratkaisu.


    • tyytyväinen käyttäjä

      kaksi ihmistä asuu viikkoja kerrallaan suhteellisen mukavasti, tosin pesulla käydään meressä tai vierassatamissa.

    • Entinen omistaja

      Osta Scanper 22, se yhtä tilava kuin Guy´, takila on 7/8 osatakila joten helppo trimmata ja tämän vuoksi (miksei myös runkomuotonsa) purjehtii paremmin kuin Guy 22. Lisäksi Scanper on vielä kaunis,(ainakin jos Guyhin verrataan)mikä sekään ei ole ihan pikkuseikka.
      Vene on myös tunnettu malli kuten Guykin ja vankkaa Ahvenanmaalaista laatutyötä. Enkä ole myymässä.Enkä omista, enää mutta lisätietoja annan halutessasi.

      • Aloittelija

        Scanper on minulle outo joten muutama kysymys?
        Onko veneet saman kokoisia? Guy on 2-kajuuttainen, onko Scanper myös?
        Makuupaikkojen määrä?
        Onko jossain valokuvia em. veneestä?

        Lisätiedoista kiinostunut, sekä Guy:stä että Scanperista.


      • Helmsman purjehtija
        Aloittelija kirjoitti:

        Scanper on minulle outo joten muutama kysymys?
        Onko veneet saman kokoisia? Guy on 2-kajuuttainen, onko Scanper myös?
        Makuupaikkojen määrä?
        Onko jossain valokuvia em. veneestä?

        Lisätiedoista kiinostunut, sekä Guy:stä että Scanperista.

        http://www.tempobaadsalg.dk/img.php?id=145961&imgtype=norm


        ei mikään kaunis vehje?


      • carisima
        Aloittelija kirjoitti:

        Scanper on minulle outo joten muutama kysymys?
        Onko veneet saman kokoisia? Guy on 2-kajuuttainen, onko Scanper myös?
        Makuupaikkojen määrä?
        Onko jossain valokuvia em. veneestä?

        Lisätiedoista kiinostunut, sekä Guy:stä että Scanperista.

        Jos on kiinnostusta, olen myymässä edulliseen hintaan(khden veneen loukussa) Scanperia joka on purjehdusvalmis. Kokemukset erinomaiset mereltä. Kysy lisää: 0505260878


      • juuiijjuu
        carisima kirjoitti:

        Jos on kiinnostusta, olen myymässä edulliseen hintaan(khden veneen loukussa) Scanperia joka on purjehdusvalmis. Kokemukset erinomaiset mereltä. Kysy lisää: 0505260878

        Joskus näitä hauskoja juttuja. 10 vuotta vanhaan ketjuun vastataan tuttavallisesti ja tarjotaan venettä ostettavaksi.


    • Kari

      Kyllä Geippari on hyvä vene aloittelijalle. Ja mitä purjehdusominaisuuksiin tulee niin pärjää kyllä Scanperillekin aivan hyvin, ainakin keveissä tuulissa. Nopeus kun tulee yleensä perämiehen ja miehistön taidoista. Sellaisia suhailijoita tuolla kyllä liikkeellä näkee, ettei pienillä veneiden nopeuseroilla ole merkitystä! Ohitse pääsee etenkin kryssillä, vaikka esim. LYS-luku olisi kymmenyksenkin pienempi.

      • juuri aloittanut

        Guy22 on ihan hyvä ja mukava vene millä aloittaa harjoittelun. Luulen että osa syy siihen miksi Guy22 vene usein näyttää niin hitaalta on juuri se että niissä istuu "ei niin kokeneita" purjehtijoita.


    • Scanperisti

      Kannatta muistaa että usea Guy 22 on viimevuosina hajonut kesken purjehduksen. Tiedän omastakin venekerhosta useita guy omistajia joitten veneiten rungot ovat delaminoituneet kesken matkan. Lisäksi guy on niin takapainoinen että vaara uppoamisesta kovassa aallokossa on olemassa. Jos löytää hyvä kuntoisen guyn niin kannatta ostaa suojaiselle järvelle.

      • "Relaminoitunut"

        omituisia kuuulupuheita asioista joista ei selvästikään ymmärrä hevonvitun humppaa. Vaikuttaa vaan hiukanverran älykääpiöltä.


      • spinu

        perustuu tämä, että vene on peräpainoinen ja vaara uppoamisesta on olemassa? Tässäkin varmaan keskustelun aloittanut saadakseen ihan oikeeta tietoa veneestä...


      • Väite että "useita guy omistajia joitten veneiten rungot ovat delaminoituneet kesken matkan" on käsitääkseni täydellinen hoohaa. Guy22:n ongelmat ei käsittääkseni ikinä ole ollut rungon delaminointi. Toki sen laatu on vaihdellut lähinnä samalla tahdilla kun valmistaja on muuttunut mutta että varsinaisessa rungossa olisi ollut delaminointitaipumuksia en ole nähnyt/kuullut koskaan.
        Paitsi että yhden valmistajan ruorikiinitykset ovat pettäneet en ole kuullut mistään "tyyppivirheistä" paitsi että joidenkin valmistajien viimestelyn suhteen olisi ollut toivomisen varaa.
        Veneen historia jo todistaa että se purjehtii kokonssa nähden hyvin; se voitti Ruotsissa Tjörn Runt vuonna 1979. Ottaen huomioon että suoritus oli käytänöllisesti veneen/mallin ensipurjehdus voidaan vaan todeta että ihan huonosti purjehtivalla ei onnistu!
        Lisäksi väittäisin että asuttavampaa 22 jalkaista venettä tuskin löytyy...


      • Gii
        LonelyBird kirjoitti:

        Väite että "useita guy omistajia joitten veneiten rungot ovat delaminoituneet kesken matkan" on käsitääkseni täydellinen hoohaa. Guy22:n ongelmat ei käsittääkseni ikinä ole ollut rungon delaminointi. Toki sen laatu on vaihdellut lähinnä samalla tahdilla kun valmistaja on muuttunut mutta että varsinaisessa rungossa olisi ollut delaminointitaipumuksia en ole nähnyt/kuullut koskaan.
        Paitsi että yhden valmistajan ruorikiinitykset ovat pettäneet en ole kuullut mistään "tyyppivirheistä" paitsi että joidenkin valmistajien viimestelyn suhteen olisi ollut toivomisen varaa.
        Veneen historia jo todistaa että se purjehtii kokonssa nähden hyvin; se voitti Ruotsissa Tjörn Runt vuonna 1979. Ottaen huomioon että suoritus oli käytänöllisesti veneen/mallin ensipurjehdus voidaan vaan todeta että ihan huonosti purjehtivalla ei onnistu!
        Lisäksi väittäisin että asuttavampaa 22 jalkaista venettä tuskin löytyy...

        lainaillut aikoinaan tuttavilta ko. venetyyppiä. Sisätilat ovat kyllä uskomattomat mutta purjehduksessa häiritsi vahvasti muutamat seikat; kolhin koko ajan polveani avotilan kajuutanluukun edessä olevaan kantikkaaseen "kyhmyyn". En ole moiseen törmännyt missään muissa veneissä joilla olen purjehtinut parinkymmenen vuoden aikana. Kryssiminen tuntui vaivalloiselta ja puuskaisessa tuulessa luovikärkkäys oli huomattava.Perä ei tunnu jotenkin kantavan.Avotuulissa vene kyllä kulki kohtalaisen hyvin. Guyn merkittävin valtti on suuret sisätilat. Nyt niissä on ollut jotain outoja vuotovikoja perästä. Mutta varmaan ihan kohtuullinen aloitteluvene.Nyttemmin olen itse päätynyt monenlaisten veneiden jälkeen perinteiseen h-veneeseen, jonka telttailuolosuhteet eivät kyllä häiritse tippaakaan, ja purjehdusominaisuuksia en koskaan lakkaa ihailemasta.kesäloma menee retkeillessä pitkin rannikoa oikein hyvin.


      • skönäri-äiti
        Gii kirjoitti:

        lainaillut aikoinaan tuttavilta ko. venetyyppiä. Sisätilat ovat kyllä uskomattomat mutta purjehduksessa häiritsi vahvasti muutamat seikat; kolhin koko ajan polveani avotilan kajuutanluukun edessä olevaan kantikkaaseen "kyhmyyn". En ole moiseen törmännyt missään muissa veneissä joilla olen purjehtinut parinkymmenen vuoden aikana. Kryssiminen tuntui vaivalloiselta ja puuskaisessa tuulessa luovikärkkäys oli huomattava.Perä ei tunnu jotenkin kantavan.Avotuulissa vene kyllä kulki kohtalaisen hyvin. Guyn merkittävin valtti on suuret sisätilat. Nyt niissä on ollut jotain outoja vuotovikoja perästä. Mutta varmaan ihan kohtuullinen aloitteluvene.Nyttemmin olen itse päätynyt monenlaisten veneiden jälkeen perinteiseen h-veneeseen, jonka telttailuolosuhteet eivät kyllä häiritse tippaakaan, ja purjehdusominaisuuksia en koskaan lakkaa ihailemasta.kesäloma menee retkeillessä pitkin rannikoa oikein hyvin.

        Seilattiin monta kesää Guy22:lla, 5-henkinen perhe ja koira. Hyvin mahduttiin paattiin! Kierrettiin pitkin ja poikin saaristoa. Päästiin joka paikkaan minne haluttiinkin. Päivämatkat tosin eivät olleet kovin pitkiä, mutta pääasia kai olikin olla merellä ja nauttia suvesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1185
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      83
      727
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      89
      673
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      28
      540
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      497
    Aihe