Jos joku satunnaien ihminen kysyy minulta englanniksi vaikkapa kelloa, alkaa sydämeni takoa ja kädet täristä. Sama tapahtuu kokoustyyppisissä tilanteissa, jos joudun yllättäin ottamaan kantaa johonkin. Myös kiertävä puheenvuoro on hankala. Varsinkin vieraiden kielten käyttö on hankalaa. Olen huono englannissa. Minulla ikään kuin ryöpsähtää adrenaliinia näissä tilanteissa vereen. Voisiko minulla erittyä adrenaliini poikkeuksellisen paljon?
Onko paniikkihäiriö?
adrenaliinimies
1325
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 1
Vanhimmat
Tuota kutsutaan sosiaalisten tilanteiden peloksi. Vaiva on yleinen ja melko helposti hoidettavissa. Kannattaa hoitaakin se ennen kuin kehittyy paniikkihäiriöksi tai yleistyneiseksi ahdistuneisuudeksi, samaa sukua ongelma on niiden kanssa. Itselläni on yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja paniikkikohtauksia, aikaisemmin elämässäni olen kärsinyt juuri tuosta sosiaalisten tilanteiden pelosta.
Sosiaalisten tilanteiden pelkoa hoidetaan usein beetasalpaajilla, joka estää adrenaliinin vaikutuksia elimistössä. Tämmöinen on mm. Propral, joka on alunperin verenpaine- ja sydänlääke. Pieninä annoksina se on hyvä sos. tilanteiden pelkoon ja käytetäänpä sitä paniikkihäiriönkin hoidossa. Lääke laskee pulssia ja verenpainetta eli vähentää pelon aiheuttamia fyysisiä oireita. Jos beetasalpaaja ei auta, lääkäri voisi määrätä sinulle esim. mietoa rauhoittavaa kuten Opamox. Pahaksi kehittyessään vaivaa hoidetaan masennus- ja paniikkihäiriölääkkeillä, mm. SSRI-ryhmän lääkkeillä. Mutta nyt siis heti lääkärin puheille mars!