Osaisiko joku fiksumpi kertoa, kuka viime kädessä päättää kiinteän työajan ylimenevän liukuma-ajan käytöstä, kun työpaikalla on käytössä liukuva työaika? Kyseessä oon valtion virasto, jossa käytössä kulunvalvonta.
Itse olen aina ajatellut, että virkamiehen tulisi olla työpaikalla vain kiinteän työajan (klo 9-15) ajan, minkä jälkeen hän saisi itse päättää milloin lähtee kotiin liukumansa puitteissa. Nyt esimies on työpaikallani alkanut yhtäkkiä edellyttää, että paikalla tulee asiakasneuvontaa varten aina olla yksi viikoittain vaihtuva "asiantuntijapäivystäjä", jonka tulee päivystysviikkonsa aikana olla töissä viraston aukioloajan loppuun eli klo 16.15 saakka. Mistään tällaisesta ei ole työntekijöiden kanssa siis erikseen sovittu, vaan varsinaisen asiakaspalvelun ongelmien takia tilanteeseen on vain ajauduttu.
Voiko työnantaja määrätä työntekijän liukuma-ajan käytöstä ja jos voi, mihin oikeus perustuu? Vai pitäisikö asiasta sopia jokaisen työntekijän kanssa erikseen?
Liukuva työaika
4
739
Vastaukset
- rtrthj
Kyllä se niin on että työnantaja määrää mikä työntekijän työaika on.
- Määrää
Kyllä työajat ovat työnantajan määrättävissä.
- 18
Näin siitä on työaikalaissa sanottu eikä ilmeisesti virkaehtosopimuksissa ole tältä osin muuta määrätty.
Työnantaja ja työntekijä voivat 6 §:n 1 momentista sekä työehtosopimuksen säännöllisen työajan pituutta ja sijoittamista koskevista määräyksistä poiketen sopia liukuvasta työajasta niin, että työntekijä voi sovituissa rajoissa määrätä työnsä päivittäisen alkamis- ja päättymisajankohdan. Sovittaessa liukuvasta työajasta on sovittava ainakin kiinteästä työajasta, työajan vuorokautisesta liukumarajasta, lepoaikojen sijoittamisesta sekä säännöllisen työajan ylitysten ja alitusten enimmäiskertymästä.
Kun työpaikalle on tehty paikallinen sopimus liikkuvasta työajasta, niin nähdäkseni kiinteän työajan pidentäminen yksittäisten työntekijöiden kohdalla pitää sitten sopia erikseen.- sama 18
liikkuva edellä tarkoittaa liukuvaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401410Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981355Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891245- 1091105
- 191051
- 651028
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833