Kun kotia ei löydy...

hitsi viekööt

...seuraa kamala tuska. Siis ollaan etsitty omakotitaloa tietystä kunnan alueelta jo vuosi. Ei löydy. Yhtä tuskaa. Silti ei (vielä) olla ostettu mitään, mikä ei ihan oikeasti kiinnosta, mutta ei varmaan ole kaukana. Kiire ei periaatteessa ole, kun ajateltiin asua "siellä" sitten seuraavat vuosikymmenet. Olen käynyt katsomassa melkein kaikki myyntiin tulleet talot. Etsimme periaatteessa ihan tavallista ok-taloa, lainanottokykymme riittää kyllä "peruskamaan" ja remontoitavakin käy. Ja perhana, ei löydy tonttiakaan. Mitä muuta kannattaa tehdä kuin "asua" etuovella ja oikotiellä, lukea paikallislehden palstat ja ilmoittaa siellä itse? Ovelta ovelle en aio kulkea kysymässä, oisko tää teidän talo myytävänä.

Tuskainen olen, mutta olenko myös hätäinen?

17

4907

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hjhglgui

oli sama juttu. Päädyttiin lopulta rakentamaan. Tontista jouduin tinkimään, mutta talosta tuli unelmien täyttymys. Omassa kohtaavat omat mieltymykset, ja hinta-laatu suhteessa myytävänä olleisiin/oleviin.

• asuntoilmoitusia

seuratessa ei ole vielä mitään. Miksi ette itse olisi aktiivisia ja laittaisitte kauppojen ilmoitustauluille ja esim. keltaiseen pörssiin ostoilmoituksia? Myyjäkin olisi tyytyväinen kun säästäisi välityspalkkion ja joku joka ei olisi ajatellut myyvänsä tulisi toisiin ajatuksiin.

• kupla otsassa

Kriteerit kämpälle melko tiukat, erityisesti sijainnin kannalta kun vaimolla ei ole ajokorttia eikä semmoista aio hankkia. 3 vuotta katseltu haluamaltamme alueelta ja nyt alkaa näyttää siltä että kohta on kaikki kaupunginosan talot käyty läpi ja vaihtoehdot lähestyy nollaa. Naapurissa oli hyvä kämppä, melkein samanlainen mutta parempi kuin meidän nykyinen vuokrakämppä mutta ei kelvannut eukolle kun siinä ei ollut "jotain extraa". Poikkeuksena sellaiset ökykämpät joihin meillä ei ole varaa. Yhteen kohteeseen on vaimo ihastunut mutta oli niin pieni ja epäkäytännöllinen etten suostunut ostamaan.

Kyllä ahistaa, prkl.

• Löytynytvihdoin

Me etsittiin taloa lähes 8 vuotta aika aktiivisesti. Talon piti olla tietyllä, aika laajalla alueella (haja-asutusaluetta), olla kohtuuhintainen (suhteessa kuntoon) ja asumiskelpoinen. Talo ei saanut olla vilkkaasti liikennöidyn valtatien lähellä, eikä naapureita ihan vieressä (alle 100 m).

Eipä niitä paljon ollut tarjolla missään vaiheessa ja jos olikin ne oli älyttömissä hinnoissa suhteessa kuntoon... Loppujen lopuksi talo löytyi, mutta hieman jouduttiin kriteereistä tinkimään. Talo on juuri ja juuri asumiskelpoinen, hinta hivenen korkeampi kuin olisi toivonut ja lähin naapuri on 60 m:n päässä... Ehkä olisi pitänyt olla vaan sinnikäs ja odotella?

Eli sanoisin, että ette ole meihin verrattuna vielä kauaakaan etsineet. Ja juu... kyllä piti "asua" etuovi.comissa ja oikotiellä, lukea lehdet ja käydä niissä vähissä esittelyissä, joissa yleensä kannatti edes käydä...

PS: Harmittavan moni talo kaupataan ihan "sisäpiirissä" ilmoittelematta missään julkisesti...

• Vanhassa talossa

Olleet mielestäni riittävän sinnikkäitä 8 v etsineet unelmien kämppää eikä lopputulos miellyttänyt vieläkään miettisin tuossa tilanteessa talon rakentamista.Tontteja löytyy kyllä 50 m päässä asutusalueesta useammassakin "kaupungissa".

• Löytynytvihdoin
        Vanhassa talossa kirjoitti:

Olleet mielestäni riittävän sinnikkäitä 8 v etsineet unelmien kämppää eikä lopputulos miellyttänyt vieläkään miettisin tuossa tilanteessa talon rakentamista.Tontteja löytyy kyllä 50 m päässä asutusalueesta useammassakin "kaupungissa".

No, olemme nyt muuttaneet ja ihan tyytyväisiä. Remonttia tosin riittää, mutta tästä tehdäänkin loppuelämämme unelmakoti.
        Se 60 m:n päässä asuva naapuri ei häiritse ja muutenkin tuntuu rennolta ja vapaalta. Omaa lääniäkin on yli hehtaarin verran:)

Olisimme toki voineet rakentaakin, mutta ei huvittanut asua rakennusaikaa vuokralla (asuimme jo ennen tätä uudehkossa, itse rakentamassamme talossa, tosin sattuneista syistä ja tavallaan olosuhteiden pakosta se talo piti rakentaa omakotitalolähiöhelvettiin). Meidän olisi taloudellisista syistä ollut pakko myydä ensin tuo talo, ennen kuin olisi voinut alkaa rakentamaan...

Nyt ostettuamme halvan talon, voimme remontoida sitä entisen talon myynnistä saamillamme rahoilla.

• joddallai

Ajattele, jokainen talo on joskus myytävänä, kyllä se kohdalle sattuu. Ostoilmoitus jossa tärkeimmät kriteerit määritelty, kanattaa laittaa lehteen. Lisäksi kysele puskaradion välityksellä.

• iso talo

Etsimme netistä ostetaan ilmoituksia, koska olemme kyllästyneet välittäjiin. Myynti-ilmoituksia olen laittanut keltaiseen pörssiin, nettiasuntoon, mikkoon, pirkkoon, maallemuuttoon, tori.fi ym ilmaisiin. Ostajat voisivat kertoa esittelyssä mikä talossa on vikana. Meille ihastellaan ja luvataan soittaa!!! Myymättä on vielä.

• helppiäää

Minä olen taas sitä mieltä, että alueella missä asumme tulisi edullisemmaksi asua omassa kuin vuokralla. Mies ei osoita millään mielenkiintoa ostoon saati sitten asunnon vuokraustakaan muualta kuin asuinalueeltamme ts. muuttoa minnekään, vaikka on ilmaissut jopa sen ettei viihdy enää nykyisellä asuinalueella. Asunto alkaa myös pian käydä ahtaaksi, sillä lapsi alkaa olla jo sen ikäinen, että tarvitsee oman huoneen. Kuinka saisin mieheeni kiinnostusta? Alkaa tuntua siltä että muilla miehillä on kiinnostusta näihin asioihin, mutta omalla ei.

• Joko löytyi

Onko ketjun aloittajalle jo koti löytynyt? Olen itsekin epätoivoinen, kun näemmä jo netistä etsin tietoa tällä tapaa. Ostettiin viime vuonna kolmen vuoden etsinnän jälkeen talo - talo olikin homeessa. Ja nyt ollaan oltu jo vuosi vuokralla, tuska on suuri. Omaan tahtoisi nopeasti. Kaikki keinot käytössä, ostotoimeksiannot, puskaradiot.. Apua, kun ahdistaa..

• jiippuliippu

Me löydettiin vahinkossa. Oli asunto just tullut myyntiin, eikä ollut tarkoistua vanhasta muuttaa mihinkään, mutta minkäs teit, kun talo vei paikkoineen sydämmen. Ajettiin ihan vahinkossa talon ohitse ja poikettiin katsomaan.

• hitsi viekööt

Oho, osuin tänne sattumalta ja muistin, että olen joskus taannoin kamalassa tuskassa aloittanut tämän ketjun. Hauskaa, että se on edelleen "elossa". Tai ei niin hauskaa, koska kokemamme tuskaisen etsinnän on kokenut moni muukin.

No, miten siinä meidän tapauksessa kävi? Ihan kivasti: etsimme ensi vuoden, sitten saimme myytyä vanhan pois, asuimme vielä yhden vuoden vuokralla kunnes löysimme oman ja lopulta muutimme uuteen kotiin. Vielä emme ole löytäneet hometta ja talokin on siinä kunnossa, että on voinut asua koko ajan, vaikka remonttia on tehtykin. Ja tullaan tekemään.

Onnea kaikille etsinnöissä, kyllä se joskus löytyy. Ja vinkiksi: kannattaa käydä katsomassa myös sellaiset avoimesti myynnissä olevat kohteet, jotka eivät ensi silmäyksellä täytä kriteerejä. Sillä tavalla "kasvattaa" omaa makuaan ja mieltymyksiään, tietää mistä ei pidä ja mistä pitää. Ja sitten kannattaa jättää ihan päättömiä tarjouksia, jos hintapyynnit hipovat kattoa. Joku saattaa haluta käydä kauppaa kanssasi :)

• joko löytyi

Moi, kiva kun vastailit että asunto löytyi - antoi mulle uskoa tulevaan!! Me vieläkin etsitään, nyt ollaan oltu vuosi jo vuokralla. Meillä on aika tiukat kriteerit, rakennuttamisesta kaikki vihjailee. Mutta olemme päättäneet olla vielä jonkin aikaa valmiin ostamisen kannalla. Hyvää jatkoa!! Ja kirjoittakaa muutkin kokemuksia ja ratkaisuja, mukava kuulla ja saada ehkäpä edes sitä lohdutusta. T.epätoivoinen!!

• RiittävänHyvä

Olemme etsineet taloa 5 vuotta. Olen vienyt ilmoituksia kauppojen ilmoitustauluille, talonomistajien postilaatikoihin ja ilmoittanut netissä ja pari kertaa paikallislehdissä - aika laaja levikki lehdillä.

Ongelma on se, että haluamme asua rauhallisella alueella, jossa on aika vähän uudempia taloja, emmekä halua valesokkelitaloa ostaa - niitä täällä on paljon.

Olemme käyneet katsomassa todella monia taloja, myös niitä valesokkelitaloja, mutta niissä on usein paha haju ja iso rempan tarve. Rempan jälkeen talo maksaisi enemmän kuin uusi - ei siis ole järkeä sellaista ostaa.

Emme ehdi alkaa rakentamaan omaa taloa, sillä kummallakin on kiireinen työ ja lapsilla paljon harrastuksia, joten kuskaamista riittää.

Vähintään tarvittaisiin 4 makuuhuonetta - se tuntuu myös olevan este talon löytymiselle. Toivossa on hyvä elää. :)

Tsemppiä kaikille hyvän talon löytymiseen. :)

• RomeoVV

Me etsittiin omakotitaloa puolitoista vuotta. Ei sellaisia asuttavia taloja oikein löydy edes isoista kaupungeista. Meillä kriteereinä kohtuullisen kokoinen tontti (1000 neliötä tai enemmän), avokeittiö ja kohtuu hyvässä kunnossa ettei tarvitse alkaa heti remppaamaan.

Ei sellaisia vain ole! Yksi löydettiin ja tietysti tingittiin joistakin toiveista, mutta ihan hyvä on ollut. Ei täydellinen, mutta jos sitä etsii niin oltaisiin edelleenkin vuokralla.

Nyt ollaan vuosi asuttu ja ollaan seurattu tarjontaa ihan mielenkiinnosta. Samat vanhat kohteet pyörivät listoilla vuodesta toiseen eikä toista yhtä kiinnostavaa ole tullut vastaan.

Rakentamistakin harkittiin, mutta kaupungin tarjoamat tontit olivat huonoja huonolta paikalta huonosta kaupunginosasta.

• MikäTässäoliVaikeaa

Me ei etsitty mitään,mentiin pankkiin hakemaan 650tonttua lainaa ja omaa osuutta oli 200tonttua ja vaan ostettiin pois talo.miksi sitä pitää etsiä jos on rahaa? Siis jos rahaa on...Ei näytä etsijöillä oikein olevan..

• Tsemp

Tuli mieleen, ettei tämä "MikäTässäoliVaikeaa" -kirjoittaja osaa ajatella kovinkaan laaja-alaisesti ja empaattisesti, mutta ei siinä mitään.

Talon ostajia löytyy pienemmillä ja isommilla budjeteilla. Aina ei auta isokaan rahamäärä. Esim. jos haluaa asua alueella, jossa terveitä ja riittävän isoja tai pieniä tai millaisia vaan kunkin perheen tarpeisiin sopivia taloja vapautuu hyvin harvoin.

Meillä olisi varaa ostaa uusikin talo, mutta emme halua asua uusillä asuinalueilla, jotka ovat vielä liian avaria, eli ei ole vielä pensasaitoja tontteja rajaamassa
      eikä näkösuojaa, äänieristystäkin antamassa.

Odottelemme siis, jos tulisi täältä vanhalta, kauniilta ja rauhalliselta alueelta joku toiveemme edes osittain täyttävä talo myyntiin.

Tsemppiä kaikille kotia etsiville. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      115
      5965
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4067
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3352
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2986
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2054
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1787
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe