eli en nyt tiedä minne tämän olisin laittanut,mutta siis miten olette hoitaneet
koiran ulkoiluttamisen jos olette yksinhuoltajia tai jostakin syystä yksin kotona ja teillä on vauva/lapsi?
kun päivällähän nyt vauvankin voi ottaa mukaan,mutta ei nyt illalla enään.
eikä kovilla pakkasilla.
joten miten olette asian hoitaneet? :)
jos ette siis ole saanut siksi aikaa lapsenvahtia,tai ei ole kumppania kotona yms.
itselläni on laskettu aika tammikuussa ja on kyllä mies joka on yleensä aina kotona,että voidaan vuorotellen käyttää koiraa ulkona jne...mutta jos ei olekkaan,niin mietin että miten sitten asia hoidetaan? :)
Koiran ja Lapsen hoito,yksin miten?
29
1472
Vastaukset
- *^*^*^*^*^*^*^*^*^*
Ei tossa illalla ulosmenossa oo mitään ongelmaa jos on kunnolliset vaunut/rattaat lämpöpussukka ja muut varusteet.
Niin paitsi jos asustaa jossakin hankalassa talossa niin kuin me :D
Mulle ei oo tullu pahemmin tilanteita jolloin olisi pakko ulkoiluttaa koiraa lasten/vauvojen kanssa, mutta esikoista ulkoilutin talviyönäkin kun hän rääkyi ja rääkyi ja minulla oli hermot mennä.
Vaavi sitten nukahti rattaisiin ja sain omat hermoni samalla nollattua.
Neuvolassa sanottiin tohon koiran ulkoiluttamiseen että jos ei muu auta niin onhan se vaavikin otettava mukaan pissilenkille mukaan pakkasellakin.
Mä raskaus aikana (loppuraksudessa) en pystynyt kauheesti liikkumaan joten vein koiran vaan ulos sen verran että sai tehtyä tarpeensa ja joku muu sitten vei häntä pidemmille lenkeille.
Samoin kun vaavi syntyi vaikkei niin kuin sanoin jo aiemmin , sellaisia tilanteita oo hirveästi tullut. - ei ongelmaa
Ei ole mitään sääntöä kellonajasta, milloin lasta ei saa enää viedä ulos. Miksi murehtia ihan yksinkertaisia asioita, joka ei ole edes ajankohtainen.
- Koira naruun..
ja takapihalle tarpeille. Lenkitykset sitten erikseen.
- tulevevamammuli
meinasinkin lähinnä sitä että yleensä vauva on yö unilla jo siinä 8-10 aikaa ,niin ei siinä kovasti tekisi mieli enää lasta herättää ja rupea pukemaan kaikki vaatteet päälle pakata vaunuihin ja lähteä kerrostalo asunnosta ylhäältä alas.... ! kun ei ole sitä rivaria tai omakotitaloa,eihän siinä sillo mitään ongelmaa olisikaan.
ja en itse ainakaan pientä lasta veisi ulos 30-asteen pakkasella.
että eihän siinä mitään sääntöä olekkaan koska ei saisi enää lasta ulos viedä.
mutta en mä ainakaan tahtoisi roikottaa pientä vauvaa tai pientä lasta ilta myöhällä sit ulkona.
tietysti meilläkään tuskin tälläistä montaa kertaa tulee ongelmaksi että miten pääsee sinne vikalle kerralle ulos,kun on mies kuka on yleensä kotona jne.
mutta kuhan tällein pohdin tätäkin.
kun eihän sitä pientä vauvaa yksinkään voi jättää!
mut kai siihen sit joku ratkasun keksii aina :) !
eikä meilläkään illalla enää millään pitkällä lenkillä käytetä ihan vaan tossa talon lähellä.
päivällä käydään sit yks tai kaks vähän pidempää reissua. - heko heko
lapset naruun takapihalle ja koira etupihalle tarpeilleen, ensi viikolla toisin päin.
- läjä lapsia
tulevevamammuli kirjoitti:
meinasinkin lähinnä sitä että yleensä vauva on yö unilla jo siinä 8-10 aikaa ,niin ei siinä kovasti tekisi mieli enää lasta herättää ja rupea pukemaan kaikki vaatteet päälle pakata vaunuihin ja lähteä kerrostalo asunnosta ylhäältä alas.... ! kun ei ole sitä rivaria tai omakotitaloa,eihän siinä sillo mitään ongelmaa olisikaan.
mutta en mä ainakaan tahtoisi roikottaa pientä vauvaa tai pientä lasta ilta myöhällä sit ulkona.
tietysti meilläkään tuskin tälläistä montaa kertaa tulee ongelmaksi että miten pääsee sinne vikalle kerralle ulos,kun on mies kuka on yleensä kotona jne.
eikä meilläkään illalla enää millään pitkällä lenkillä käytetä ihan vaan tossa talon lähellä.
päivällä käydään sit yks tai kaks vähän pidempää reissua.Taitaa olla tuleva esikoinen kyseessä :)
Kuule, vauvat harvemmin elävät kellon mukaan, ja ovat yöunilla illalla kahdeksan ja kymmenen välillä. Pikkuisten unirytmit ovat rytmittömiä, eli he elävät miten sattuu.
Mikä estää käyttämästä koiraa ulkona sinulle ja vauvalle sopivana ajankohtana. - koirahaltija
päivällä käydään sit yks tai kaks vähän pidempää reissua.koiran kunnoniltapisulla ennen kun vaava menee nukkumaan iltaunille..tosin ihan pieni vauva kyllä tosiaan valvoo ja nukkuu miten sattuu..meillä esikoinen meni aluksi iltaunille vasta klo 23 :) eli jos sillon olis ollu koira, ois ihan hyvin voinu pukea lapsen (oma hommansa kylläkin mut pakkohan se on) siinä 20 korvilla ja viedä iltapisulle...ja kun lapsi menee iltaunille, niin (apua, nyt saan huutia varmasti) en näe, mikset voisi käyttää koiraa pikasesti tien vieressä pisulla..kerrostalon (tai missä nyt asuttekaan) ympäri ja takas sisään..aikaa menee varmaan max n.10 min ja sen saman ajan tod näk olisit suihkussakin "ulottamattomissa"..
Meillä muksut menee nukkuman 19-20.30 välillä ja sen jälkeen kun ovat nukahtaneet, käytän koiran vastapäisessä (siis tien toisella puolella) puistossa/metikössä pikaseen pissalla..ja aamulla (lapset siis 1,5v ja 4v.) sama homma kun tuijottavat lumoutuneina pikkukakkosta (ontoiminut meillä mutta kaikki lapsethan ei lumoudu tv:nääreen eli tämäkään ei siis kaikissa perheissä millään toimi). Meillä kuitenkin tämä puisto/metsä on kuin oma piha, ja minut näkee koko ajan ikkunasta ja minä näen oven koko ajan ja koira aamusin pissaa heti ulos päästyään...
Pitemmälle lenkille lähetään sitten aamupalan jälkeen ja koiran ei tarvitse oottaa jalat ristissä... - juuppista
läjä lapsia kirjoitti:
Taitaa olla tuleva esikoinen kyseessä :)
Kuule, vauvat harvemmin elävät kellon mukaan, ja ovat yöunilla illalla kahdeksan ja kymmenen välillä. Pikkuisten unirytmit ovat rytmittömiä, eli he elävät miten sattuu.
Mikä estää käyttämästä koiraa ulkona sinulle ja vauvalle sopivana ajankohtana.Tähän on pakko puuttua kolmen lapsen äitinä... Kyllä minun lapseni ovat ainakin olleet hyvinkin kellontarkkoja! Nukahtaminen tapahtuu tasan silloin, kun on sen aika, nälkä tulee, kun on sen aika jne... Muistan etenkin esikoisen kanssa, että vauva-aikana tiesin 5 minutin tarkkuudella, koska tulee nälkäitku, eikä koskaan mennyt pieleen. Unet ovat kaikilla lasilla olleet aina säännöllisiä jo ekan viikon aikana. Toki muuttuneet iän myötä, kuten kuuluukin.
Säännöllinen rytmi on lapselle tärkeää. Jos siitä pidetään kiinni, se on hyvä voimavara vielä vaikka ala-asteellakin.
Koira-asiasta sen verran, että olen yksin paljon, kun mies tekee reissutöitä. Koira käytetään ulkona paremmin ennen iltapuuroja, esim 7 jälkeen. Sitten kun lapset on unilla, voi piipahtaa pissattamassa koiran vaikka takapihalla. Ei vauvalle pinnasängyssä mitään minuutissa tapahdu.;) Maalaisjärkeä käyttöön!:)
- --------------------
Yksi vaihtoehto iltalenkityksiä varten on palkata dogsitteri (kysele 4H-yhdistyksen kautta) tai pyytää vaikka jotain tuttua koirista pitävää nuorta/minkä ikäistä tahansa lenkittämään koiraa kylminä iltoina. Pientä korvausta moisesta voisi lenkittäjälle antaa.
- YH+poika+2koiraa
Yksinhuoltajana on vauva mukana joka lenkillä, mitään pikapissatuksia ei enää ole edes viitsinyt tehdä vaan on sitten samalla vaivalla lähtenyt pidemmälle. Vauva on tosiaan mukana oli sää mikä hyvänsä, myös viime talven pakkasilla. Nyttemmin kun poika nukkuu jo melko luotettavasti heräilemättä olen viimeisen iltapissatuksen tehnyt hänen nukkuessa, itkuhälytin mukana toki. Myöskin vauvan ollessa kipeänä on pissatukset hoidettu kun vauva nukkuu, tässä hyvä puoli on se että kipeänä nukkuu enemmän pääsee aivan pakolliset käyttämään ilman lapsenvahtia, pidemmälle ei tietenkään voi lähteä, onneksi meillä ei kiepeänä olla oltu kuin paria päivää kerrallaan, joten koiratkaan eivät kohtuuttomasti tuosta kärsi, vaikka pari päivää meneekin vähemmällä ulkoilulla, tosin aktivointi sisällä sitten jo pakollista etteivät hypi seinille ylimääräisine energioineen.
- maatilalainen
Jos tulee sellainen ihan pakko mennä hetki vaikka keskellä yöllä niin itkuhälytin ja koira nopeesti pissalle ja vaikka varmuuden vuoksi lappu taskuun jossa lukee että vauva nukkuu kotona, jos vaik liukastut tai jotain. Itse asun kyllä maalla mutta välillä oli pakko jättää lapset yksin vauvaaikana kun on noita elukoita aikas lailla ja isäntä välillä muualla töissä. Muutamiksi minuuteiksi siis. Joskus täällä oli hirveä keskustelu että lastensuojeluun yhteyttä jos joku menee pariksi minuutiksi ulos kun se kämppä voi räjähtää sinä aikana.. Mutta otin nyt riskin ja ehdotin tätä, joku saattaa taas pillastua.
- samsam__
Mieheni tekee yötöitä, ja kun vauva syntyi, oli koirammekin ihan pentu. Joten sitä piti aika usein käydä pissattamassa.
Illalla/yöllä kun mies oli töissä niin katsoin millon vauva nukahtaa ja nukkuu ihan varmasti niin käväsin äkkiä koiran kanssa pihalla. Asuimme kerrostalossa, ja vaikka oli kova talvipakkanen niin en aina edes takkia laittanut päälle kun niin nopeasti käytiin ulkona. Joskus laitoin vauvan eteen semmosen paperin minkä sain neuvolasta missä on iso hymynaama, jos sattuisi heräämään niin voisi sitä katsella sen minuutin tjtn.:D
Kun lapsi oli taapero, niin vein koiran ulos kun hän nukahti (pinnasänkyyn). Koskaan ei ole herännyt kun olen ollut ulkona koiran kanssa, en tietenkään ole kauaa! Niinkun joku jo tossa sanoikin, että kunhan koira tekee suurimmat hädät pikaisesti niin riittää, lenkitykset on sitten erikseen!:)- tulevevamammuli
jep kiitoksia vastauksista :) ! eihän tuosta turhaan tarvi kamalaa stressiä ottaa,mutta kyllähän se rupesi tässä mietityttämään.
kun mikäs siinä joo jos asuisi rivarissa tai omakotitalossa niin olis vähän helpompaa,muttaku just kerrostalossa ja ylhäällä...
ja talvella lapsi syntyy,niin kovat pakkasetkin.
mietin tota itkuhälytintä että kantaako se muka täältä ylhäältä tonne alas pihalle asti? :0
olen ehkä tyhmä kun kyselen,mutta siinähän haukutte,toivoisin tietysti asiallisia vastauksia,mitä tossa tulikin hyviä ja positiivisia:)
eiköhän sitä siihen arkeen totu ja opi keinot ja konstit !
päivällä tekee yhden tai kaks vähän pidempää lenkkiä ja illalla sit ihan lyhyt vain.
tosin meillä kyllä pieni koira (onneksi) joka ei ees juuri välitä talvella ulkona olla joten,ei tule sit niitä niin pitkiä aikoja muutenkaan oltua lenkillä. - samsam__
jep kiitoksia vastauksista :) ! eihän tuosta turhaan tarvi kamalaa stressiä ottaa,mutta kyllähän se rupesi tässä mietityttämään.
kun mikäs siinä joo jos asuisi rivarissa tai omakotitalossa niin olis vähän helpompaa,muttaku just kerrostalossa ja ylhäällä...
mietin tota itkuhälytintä että kantaako se muka täältä ylhäältä tonne alas pihalle asti? :0
olen ehkä tyhmä kun kyselen,mutta siinähän haukutte,toivoisin tietysti asiallisia vastauksia,mitä tossa tulikin hyviä ja positiivisia:)
päivällä tekee yhden tai kaks vähän pidempää lenkkiä ja illalla sit ihan lyhyt vain.
tosin meillä kyllä pieni koira (onneksi) joka ei ees juuri välitä talvella ulkona olla joten,ei tule sit niitä niin pitkiä aikoja muutenkaan oltua lenkillä.Kannattaahan se kokeilla etukäteen toimiiko itkuhälyytin tota matkaa. Mutta en usko että sitä tarvitsee mukaan jos vaan äkkiä pissattaa koiran, sehän on vähän sama kun itse kävisit vessassa. Tuskin otat vauvaa sinne vessaankaan mukaan jos se on nukkumassa!:D
Itse en koskaan ole ottanut hälyytintä mukaan kun vien koiran ulos. Hihna ja avaimet vaan valmiiksi esille niin pääsee äkkiä ulos ja hiljaa herättämättä vauvaa.:) - maatilalainen
tosin meillä kyllä pieni koira (onneksi) joka ei ees juuri välitä talvella ulkona olla joten,ei tule sit niitä niin pitkiä aikoja muutenkaan oltua lenkillä.Niin tosta itkuhälyttimestä mistä puhuin ja kyselit kantaako se kerrostalossa. Tuli mieleen että meidän naapuri asuu 100 metriä meiltä ja heillä oli samaan aikaan itkuhälytin käytössä kuin me. Välillä kuului sitten meidän hälyttimessä naapurin vauvan itkua, ja matkaa tosiaan 100 metriä ainakin. Mutta tietty se voi olla ihan eri asia kerrostalossa. Jos teillä muutenkin itkuhälytin ostoslistalla niin kokeile muutama kerta miehesi kanssa kuin pitkään kantaa.
Sitten halusin vaan sanoa että vaikka jotkut hieman kritisoi kun miettii asioita niin älä välitä. Mä muistan kun esikoista odotin eikä ollut minkäänlaista kokemusta vauvoista, niin kyllä siinä tuli mietittyä vaikka mitä. Esim kelasin huolestuneena milloin tiedän että on vaipanvaihdon aika.. :) - maatilalainen
maatilalainen kirjoitti:
Niin tosta itkuhälyttimestä mistä puhuin ja kyselit kantaako se kerrostalossa. Tuli mieleen että meidän naapuri asuu 100 metriä meiltä ja heillä oli samaan aikaan itkuhälytin käytössä kuin me. Välillä kuului sitten meidän hälyttimessä naapurin vauvan itkua, ja matkaa tosiaan 100 metriä ainakin. Mutta tietty se voi olla ihan eri asia kerrostalossa. Jos teillä muutenkin itkuhälytin ostoslistalla niin kokeile muutama kerta miehesi kanssa kuin pitkään kantaa.
Sitten halusin vaan sanoa että vaikka jotkut hieman kritisoi kun miettii asioita niin älä välitä. Mä muistan kun esikoista odotin eikä ollut minkäänlaista kokemusta vauvoista, niin kyllä siinä tuli mietittyä vaikka mitä. Esim kelasin huolestuneena milloin tiedän että on vaipanvaihdon aika.. :)Olen "samsamin" kanssa samaa mieltä mutta ajattelin että toi hälytin (jos muutenkin hankinnassa) rauhoittaa äitiä vähäsen, jos on ihan tuore äiti niin voi olla iso askel laittaa ulkooven kiinni kun vauva nukkuu sisällä. Silloin se häytin voi olla ihan fiksu juttu ettei hätäänny jos koira ei teekkään tarpeita ihan sillä sekunnilla ja tuntuu että ikuisuuden joutuu venailee, vaikka olis vaan mennyt minuutin verran :)
- '''''
se koira jaksaa odottaa ett viette sen pihalle. Ei meidän koiralla ole ainakaan väliä että monen aikaan mennään.
- tulevevamammuli
kiitoksia vinkeistä ja vastauksista :) ja varsinkin asiallisista vastauksista!
jep,tuskinpa tuosta mitään ongelmaa meille syntyy,mutta tosiaan ensinmäistä lasta kun odottaa niin kaikkea miettii.
ja olen varmasti sellainen,että en tahdo jättää lasta yksin kotia siksi aikaa kun käytän koiran ulkona,en edes siksi 5min,mielellään.
joten silloin olisi hyvä jos itkuhälytin toimisi täältä ylhäältä tuonne pihalle :) jos tulee tilanne että olen yksin kotona lapsen ja koirankaa pitkään.
meillä koira kyllä on jo nyt tottunut että joskus menee että illalla 8-9 aikaa käyty ulkona ja sit aamulla vasta 10-11 aikaa menty,mutta sillon yleensä löytyy yllätykset sisältä...
mikä on toisaalta kyllä aivan ymmärrettävää.
huolestuttaa kyllä noin muuten tuo ton merkkailu kun on päiviä että on ihan kiltisti ei merkkaile mut sit on päiviä että merkkailee useastikin sisälle :/ keittiö lempi paikka ja kaikkea on yritetty.
eikä auta käytit kuinka useasti tahansa ulkona tai kuinka harvoin tekee jos tekee,niin mietin vaan kun on meistä aika mustasukkainen kun ollut se meidän vauva niin toivottavasti ei tuo merkkailu pahene vauvan myötä ja ettei tule agressiiviseksi. noooh mutta sen näkee sitten miten käy :) toivotaan että kaikki lähtee sujumaan hyvin ja koira tottuu vauvaan:)
on se ihan kiltisi mun kaverin vauvankaa ollut.
- aina-oikeessa!
Meilä mies kävi armeijan kun lapsi oli noin 6kk-1v. Iltalenkit hoidin yleensä niin, että nukutin lapsen pinnasänkyyn ja lähdin hiljaa ovesta koiran kanssa pikalenkille (noin 5-10min). Jos jännittää asia, että itselle kävisi lenkin aikana jotain niin soita ennen ja jälkeen lenkin jollekkin tutulle. Ja tietystikään ei kannata jättää mitään ruokia lenkin ajaksi uuniin tms.
Jos lapsi on sen ikäinen, ettei pääse sängystä itse pois, eikä sängyssä ole mitään vaarallista niin homma toimii ihan hyvin ja turvallisesti.- en kyl uskaltaisi
kaikkea voi sattua kotona 10 minuutissa :( mutta hyvä kun teillä meni hyvin.
- just joooo
en kyl uskaltaisi kirjoitti:
kaikkea voi sattua kotona 10 minuutissa :( mutta hyvä kun teillä meni hyvin.
niinkun mitä??
- äippämyös
just joooo kirjoitti:
niinkun mitä??
lapsi voi tukehtua,lapsi voi saada jotenkin vahingossa jalat tai kädet pinnojen väliin,lapselle voi tulla jokin kohtaus...... isompi lapsi niin voi kurotella pinnasängystä ja tippua....
tai muuten loukata itsensä.
ja jos on äiti vaikka vahingossa jättänyt jonkun sähkölaitteen päälle niillekin voi käydä jotain.
tämä nyt on tietysti jossittelua,mutta kyllä joskus voi myös joku vahinko sattua!
vaikka ajattelisi että olen vain sen 10min. poissa!
siinä kerkeää kyllä tapahtua! - apuuwaaa
äippämyös kirjoitti:
lapsi voi tukehtua,lapsi voi saada jotenkin vahingossa jalat tai kädet pinnojen väliin,lapselle voi tulla jokin kohtaus...... isompi lapsi niin voi kurotella pinnasängystä ja tippua....
ja jos on äiti vaikka vahingossa jättänyt jonkun sähkölaitteen päälle niillekin voi käydä jotain.
tämä nyt on tietysti jossittelua,mutta kyllä joskus voi myös joku vahinko sattua!
siinä kerkeää kyllä tapahtua!Mulla menee välillä 10min vessassa, pitäisköhän pönttö siirtää lastenhuoneeseen ettei vaan mitään sattuis?!
- Jos lapsi..
äippämyös kirjoitti:
siinä kerkeää kyllä tapahtua!on nukkumassa niin on aika todella pieni todennäköisyys, että se sattuisi heräämään siinä ajassa ja että vielä jotain ehtisi sattua. Aika kauan menee ennen kuin lapsi edes oppii liikkumaan.
- siellä paskalla
apuuwaaa kirjoitti:
Mulla menee välillä 10min vessassa, pitäisköhän pönttö siirtää lastenhuoneeseen ettei vaan mitään sattuis?!
kuin lähteä ulos..
Vauva voi tukehtua omaan oksennukseensa jopa hetkessä. Tosin liika hysteria ei ole hyväksi mutta on turha tuudittautua siihen uskoon ettei 10 minuutissa voi tapahtua mitään.
- 12
Lapsen voi illalla nukuttaa ison peiton päälle jonka käärii kapaloksi kun lähtee nukkuvan lapsen kanssa koiraa viemään ulos. Se on myös helppo riisua niin ettei vauva herää. Meillä ei ole koiraa mutta olen tätä tehnyt muuten päivälläkin jos sattuu nukahtamaan "väärään" aikaan. Ei tarvitse niiden ulkovaatteiden kanssa sohlata.
- ja iltapissalla
käytin sitten kun vauva oli nukahtanut. Siinä ei nyt mene kahta minuuttia kauemmin.
- ....
en koko ketjua jaksanut lukea, mutta me asuimme kerrostalossa, ylimmässä kerroksessa ilman hissiä, ostettiin rintareppu, siihen sitten sujautin vauvan toppahaalari päällä ja nopsaan käyttämään haukku ulkona :) kätevää :)
- Anonyymi
Vanha ketju mutta tuli meille ajankohtaiseksi.. Tilanne siis se että olen vauvan kanssa yksi ja asutaan kaupungissa kerrostalossa. Onneksi asutaan tokassa kerroksessa niin ei olla hissin armoilla. Herään itse yleensä ennen vauvaa ja käytän Koiran nopeasti ulkona. Meillä on muutama rappunen etuovelle ja siitä n. 3m nurmikolle missä koira tekee heti asiat koska ei tykkää olla ulkona. Jos vauva hereillä mennään yhdessä. Päivällä lenkit yhdessä ja taas illalla /yöllä vika lenkki niin että vauva nukkuu sängyssä ja käytän koiran vikalla pissalla. Kestää ehkä 1min, rappuset alas, ulos, pissa ja takas sisälle. Vauva menee yöunille 19-20 aikaan ja vika kerran vien Koiran ulos 21-23 välillä niin saadaan nukkua aamulla pitkään.
Minulla myös kamera kuvaamassa Vauvan sänkyä niin näen kokoajan tilanteen puhelimesta. Nykyään on myös paljon kamerallisia itkuhälyttimiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.2214440Näin asia on
Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k223379Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan
Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E2621945Taas varoitusta lumesta ja jäästä
Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,61623Aavistan tai oikeastaan
tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast381227Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?
Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?1611189Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin96905- 63755
- 30747
- 176740