Kejääminen ja kaupustelu kielletty

Maalaismies*

Ennenvanhaan, siis vanhoina hyvinä aikoina näki talojen ja pihojen porttien pielissä kylttejä, joissa kiellettiin kerjääminen ja kaupustelu. Olen harkinnut sellaista mökkimme seinään Brysselin vastustuksesta huolimatta.

Mennä viikolla ovemme taakse ilmestyi kaksi kotimaista supermiestä kauppaamaan taloomme uusia ikkunoita. Kysyivät saisivatko tehdä tarjouksen. Joo, kyllä te voitte tehdä tarjouksen. Omakotiasuja tekee aina remonttia.

Suit sait he vilkaisivat mitta kädessään ikkunat ja huimahintainen tarjous syntyi kannettavalla tietsikalla ja printterillä hetkessä. Sitten ei muuta kuin nimet alle. He hämmästyivät, kun ilmoitin ettei minulla ole pienintäkään aikomusta hyväksyä tarjousta.

Muutama "kansainvälinen" taidekauppiaskin on käynyt ovemme takana. Niin että kieltokyltti olisi paikallaan.

Sisäministeri Anne Holmlund työryhmineen suunnittelee kerjäämisen kieltämistä. Kaikki puolueet persuja lukuunottamatta ovat älähtäneet tästä epäinhimillisestä ehdotuksesta. Tanskassa, Itävallassa, Iso-Britanniassa, Luxemburgissa, Espanjassa ja Irlannissa on jo voimassa ainakin alueellisia kieltoja. Norjassa keskustellaan...

Minä olen päätökseni tehnyt.

26

2641

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Kukkahame*

Kaikenlaista kaupustelijaa liikkuu, suomeksi kirjoitettujen lappujen kanssa, myyvät taidetta, koruja, valokuvia, ym, hankkivat muka opiskelurahaa.
      Nuo kaduilla istuvat romaanit olisi kyllä saatava pois, asumuksien (asuntovaunukylien) ympäristö on aivan hirvittävä näky, jos nyt lähelle uskaltautuu.
      Kaikki roskat ja ylimääräiset on heitetty vaan jonnekin, joten kaikki se mikä kerjäämisen takia on pesiytynyt on aivan hurjaa ympäristön kuormitusta.
      Eräs ihminen joka virkansa puolesta joutuu tarkkailemaan, sanoikin hiljattain että sinne olisi vietävä koko eduskunta, näky on sen arvoista.
      Parasta olisi auttaa heitä kotimaahansa, mitä nyt kerätä voisi, rahaa ja vaatteita.

• amaalia38

Minun Äitini ja tätini joutuivat käymään riikillä,siis kerjuulla maalaistaloissa.Heitä oli kahdeksan lasta ja köyhä mökki,mutta juuristani olen ylpeä.Pappani ja mummoni omistivat sitä sitkeää elmäntahtoa,jota minullekin on herunut ja vaikka läpi harmaankiven läpi tieni raivaan

• 6+9

niinhän se oli teidän kahdeksan lapsissessa perheessä. Eipä siinä varsinaista työtä varmasti ennättänyt tehdäkkään. Äidilläsi oli varmasti paljon työtä jatkuvasti kasvavan lapsi katraan kanssa. Mikäpä se olikaan silloin köyhän huvi, kun ei ollut näitä televisioita saati muitakaan huvituksi. Naitiin ja nussittiin kaikki vapaa aika vaikka perse olisi mennyt ruvelle. Ruuan loputtua pinkaistiin sitten kylälle kerjuulle.

• sinisirkku-

yksin kun asun, avaamalla vain oven viereisen ikkunan tuuletusosa, ja kysymään mitä asia koskee?

Eilen viimeksi mies, kyltti kaulassaan sanoi kartoittavansa siivouspalvelun tarvetta alueella. Kerroin, että asia on jo kunnossa kohdallani, mutta hän halusi tietää onko heillä omat välineet mukana. Kerroin systeemin, mutta hän pyysi saada tulla vilkaisemaan pölynimuriani, johon en suostunut.

Sanoin, etten näe mitään syytä laskea sisälle tuntematonta ihmistä, katsomaan imuriani. Hän nosti nimikylttiään, mutta ymmärsi sitten lähteä.
      Vielä illemalla, jolloin jo talon väkeä oli pihalla, kävi mies kaupittelemassa pakastekalaa suoraan autosta, joita en myöskään tarvinnut, kaupan olessa vastapäätä rivitaloamme. Mies vaan kauppasi halvemmalla, mutta mikä takaa laadun josta ei mitään takeita?
      Tuo ikkunnasta puhuminen tuntuu hyvältä, vaikka en ihmisiä nyt niin pelkääkään, niin sittenkin haluan olla

varovainen yksin asuessani:D Kylttiä en tiedä, käyhän tässä pienet koulu-ja partiolaiset joskus keräyslistoineen.

• Mummeli*

eräs sukulaiseni laitatti uuteen asuntooni kaikki turvalaitteet oveen, saranatapit, turvalukon, ovisilän ja myös varmuusketjun. Kun on myöskin ovipuhelin, eipä ole vaaraa noista kaupustelijoista. Itse en olisi ymmärtänyt pelätä, mutta nykyaika on sellaista, kuulemani mukaan.

• hurtta varottaa!
        Mummeli* kirjoitti:

eräs sukulaiseni laitatti uuteen asuntooni kaikki turvalaitteet oveen, saranatapit, turvalukon, ovisilän ja myös varmuusketjun. Kun on myöskin ovipuhelin, eipä ole vaaraa noista kaupustelijoista. Itse en olisi ymmärtänyt pelätä, mutta nykyaika on sellaista, kuulemani mukaan.

Voihan myös, että vorot katsastavat valmiiksi paikkoja missä voivat tulla 'vierailemaan' talonväen poissaollessa.

• Ramoona*
        hurtta varottaa! kirjoitti:

Voihan myös, että vorot katsastavat valmiiksi paikkoja missä voivat tulla 'vierailemaan' talonväen poissaollessa.

Meillä on portin pielessä sussaritarra, jossa on tekstinä : Täällä vartioin minä. Jyhkeä haukku kuuluu sisältä, jos vieraat askeleet lähestyvät - siksi olemme säästyneet taulukauppiailtakin, vaikka on nähty niiden naapurien ovilla käyvän.
        Toisaalta ainakin Keski-Euroopassa on kerjäläisillä, narkkareilla ja pultsareilla koiria turvanaan, kun nukkuvat puistoissa ja kaduilla. Sääli niitä koiria !

Jotkut pitävät virpomistakin kerjäämisenä, mutta hellyttäviähän pikkunoidat ja pääsiäispuput ovat tuomisinaan huolella koristellut oksat. Isot pojankoltiaiset eivät näe vaivaa rekvisiitasta, ovat vain käsi ojossa, ja vain raha kelpaa. Pianhan on pyhäinpäivän karkkien kerjäyspäivä Halloween , mutta meillä käy vain kivoja Teräsmiehiä ja Spidermanneja, tyttönoidatkin ovat kuin prinsessoja tai keijuja.

Vielä on rannikolla 10, kosteaa ja pilvistä, mutta raikasta hengittää ja silmitellä ruskan hehkua. Lokakuun lokaisuudesta ei näy merkkiäkään. Viihtyisää viikonloppua !

• Ramoona* kirjoitti:

Meillä on portin pielessä sussaritarra, jossa on tekstinä : Täällä vartioin minä. Jyhkeä haukku kuuluu sisältä, jos vieraat askeleet lähestyvät - siksi olemme säästyneet taulukauppiailtakin, vaikka on nähty niiden naapurien ovilla käyvän.
        Toisaalta ainakin Keski-Euroopassa on kerjäläisillä, narkkareilla ja pultsareilla koiria turvanaan, kun nukkuvat puistoissa ja kaduilla. Sääli niitä koiria !

Jotkut pitävät virpomistakin kerjäämisenä, mutta hellyttäviähän pikkunoidat ja pääsiäispuput ovat tuomisinaan huolella koristellut oksat. Isot pojankoltiaiset eivät näe vaivaa rekvisiitasta, ovat vain käsi ojossa, ja vain raha kelpaa. Pianhan on pyhäinpäivän karkkien kerjäyspäivä Halloween , mutta meillä käy vain kivoja Teräsmiehiä ja Spidermanneja, tyttönoidatkin ovat kuin prinsessoja tai keijuja.

Vielä on rannikolla 10, kosteaa ja pilvistä, mutta raikasta hengittää ja silmitellä ruskan hehkua. Lokakuun lokaisuudesta ei näy merkkiäkään. Viihtyisää viikonloppua !

Aika usein käy meilläkin kaupustelijoita. Pari päivää sitten kävi kuuromykkä poika, ja häneltä ostin puusta leikatun kissan, jolla oli pentukin.
        Hänen jälkeensä tuli pölynimurikauppias, josta oli hankala päästä eroon. Hän halusi välttämättä päästä katsomaan meidän pölynimuriamme. Olin jo varautunut iskemään hänen kouransa irti ovesta, mutta ne irtosivat itsestään, kun mieheni saapasteli eteiseen.
        Meillä on ovessa mummon kuva ja teksti "mummola". Niinpä mies imelästi hymyillen ensi sanoikseen arveli, että taitaakin olla mummi itse.

Nyt "mummi itse" miettii, voisiko mummon tilalle tekstata tiedotuksen: "Meillä on ja mitä ei ole, sitä ei tarvita".

• Maalaismies*

Mainio ulkoministerimme on päätellyt romanien kerjäämisen johtuvan köyhyydestä. Nii-in, tuohon meikämanne ei kykenisi. Vielä vähemmän siihen, että köyhyyden poistamiseksi perustettaisiin rahasto. EU:ssa kaikki ovat veljiä ja sisaria keskenään, joten romanien asia on yhteinen. Ja rahan vähyys poistuu yksinkertaisesti sillä että annetaan sitä tarvitseville.

Nyt kyllä ulkoministeri mätkii sisäministeriä korville. Mitähän Katainen aattelee. Kerjäämisen kieltäminen olisi ollut hyvä vaali-ase. Nyt nekin äänet menevät persuille.

• aputoimittaja

Silloin ennen vanhaan, kun niitä kieltoilmoituksia oli joka talon porraskäytävässä, ei vielä ollut Romanian romaaneja Suomessa, Suomen romaaneja kylläkin.
      Silloin kielto oli osoitettu SUOMALAISILLE KÖYHILLE.
      Nyt kun pitäisi kieltää Romanialaisten ja muiden ulkomaalaisten häiritsevä kerjääminen ja kaupustelu, ollaan hiin helkutin hienohipiäisiä, että oikein v---ttaa.
      Ulkoministerikin, jolla ei ole mitään poliittista mandaattia (hän ei ole kansanedustaja), on jo lausunut, että kerjäämistä ei saa kieltää.
      Ne on nämä kokoomuksen "vänrikki Nappulat" ärsyttäviä.

Totta kai kerjääminen pitää saattaa luvan varaiseksi.
      Meillä ovat nämä isot kerjääjärohmut SPR ja Pelastusarmeija, jotka kerjäävät alvariinsa, mutta heilläkin pitää olla kerjäyslupa viranomaisilta.

Romanian kansalaisten pitää myös anoa kerjäyslupa, olkoon vaikka kuinka EU-kansalaisia.
      Silloin nähtäisiin kuinka moni todella kerjää itselleen, eikä jollekin gangsterijoukkiolle.

Olen siis sitä mieltä, että kerjääminen on saatettava Suomessa luvan varaiseksi ja lupa on oltava nähtävissä kaikille, jotka jotain antavat heille rahaa enemmän tai vähemmän.

• ei senttiäkään

niitten mukeihin.Eikä mitään "ilmaista"sähkön jakelua, eihän Suomen kansalainen sellaista saa. Voi helevetti sitä Stuppia, oikein keksi että köyhyys on syy. Voiko niin tyhmää olla kuin suomenruotsalaisissa. Samaa maata Astrid ja Eva Bidee.

• Maalaismies*

Jos Soini on populisti niin olkoon Stubb globulisti. Soini kuuntelee oman kansan ääntä, Stubb globaalin kulttuurin edustajana mitä muut sanovat. Hän arveleee herkästi että meille nauretaan, jos emme ole mieliksi ulkomaille.

Tulee auttamatta mieleen kysyä, että mitä jäi jäljelle itsenäisyydestämme kun EU:hun liityttiin? EU-intoilijat sanoivat silloin, että mitään ei menetetä itsemääräämisoikeuksistamme. Nyt kysytään kaikesta lupaa Brysselistä.

EU vuotaa kuin pärekori. Niistäkään säännöksistä mitkä ovat olemassa ei pidetä kiinni. Kaikki nämä "vastuun jakamiset" eri maiden taloudellisissa töppäilyissä ovat tuulesta temmattuja. Näin ei oltu sovittu, näin ei pitänyt mennä, mutta näin vain kävi.

• Kylläpä olette jääneet minulle oudoiksi, kun lueskelin nuo kommenttinne tässä kerjäämisasiassa. Ihan olen tainnut saada väärän käsityksen monenkin kanssakulkijan aivoituksista. Mutta niinhän olenkin aina sanonut, ettei täällä ketään opi tuntemaan, voidaan puhua yhtä ja sitten voidaan puhua toista.
      Puhehan on Romanian kerjäläisten asiasta, kerjuun kieltämisestä, maahan takaisin lähettämisestä. On jos mitä asiaa näihin viesteihinne sotkettu.
      Olenko siis peräti ainut, näitten kirjoitusten perusteella ainakin, joka on toista mieltä. Jos ei ihan toista, niin siinä mielessä toista, ettei tämäkään asia ole niin kylmän yksinkertainen.
      Missäs nyt on se monenkin toitottava humanitääriys, humaanius...miten se nyt sitten sanotaankaan.

Minua ei kukaan kerjäläinen ole ylenmääräisesti vaivannut koko elämässäni, ja sanaani on uskottu, kun ovellani olen sanonut, ettei ole mahdollisuutta auttaa. Ei kierrä kerjäläiset minun ovellani, eivätkä vielä pahemmat "uskon levittäjät."
      Edelleen autan tuttua hädässä olevaa, enemmänkin henkisesti ja yhdessä keinoja keksien. Syötän, jos nälästä on kyse. Rahaa minulla ei ikävä kyllä ole tippaakaan jaettavaksi, vaikka...eipä silti, äärimmäisessä hätätilanteessa jaetaan vähäisetkin rovot. En minä ole joutunut kärsimään mielestäni yhtään, jos jotakuta olen auttanut, voisi sanoa ihan päinvastoin. Kun luottaa siihen, että aina selviää, niin silloin, ihme kyllä, selviää.

Pitäs viedä tämä koko konkkaronkka sinne Romaniaan katsomaan paikan päälle, millaista on romanien elämä siellä, ei tunnu oikeesti kukaan tietävän. Jotakin muutahan heidän suhteensa on tehtävä kuin karkoitukset muista maista takaisin sinne äärettömään kurjuuteen.
      Onhan tässä monta mutkaa matkassa, sitä en kiellä, mutten sitä asiaa tässä rupeekaan pohtimaan.
      Mutta vain äärimmäisessä hädässä lähtee ihminen omasta kotimaastaan muihin maihin alentamaan itsensä kerjäämällä.
      Sinisilmäinenkö olen...se on väärä sana tässä asiassa, mutta hävettää puolestanne kovatkin mielipiteet toisen ihmisen auttamatta jättämisestä. Edes myötätuntoa...yhä kamalammaksi menee maailmamme, jos yhä tästä kovetumme.

• Maalaismies*

Miehesi on ollut kapiainen etkä ole oppinut mitään maan puolustuksesta, et edes henkisestä. Sinulla on todellakin hyvä sana sanottavana kaikista - muista paitsi meistä suomalaisista.

Kuitenkin aivan ilmeisesti viihdyt Suomessa, jopa täällä meidän barbaarien keskuudessa palstalla. Toivotat meidät menemään maailmalle katsomaan kuinka kurjaa siellä on. Minä olen käynyt ja joka kerta palatessani ajatellut että ikinä täällä ei päästetä menemään samaan.

Sinä toivotat kurjuuden tervetulleeksi tänne.

• Maalaismies* kirjoitti:

Miehesi on ollut kapiainen etkä ole oppinut mitään maan puolustuksesta, et edes henkisestä. Sinulla on todellakin hyvä sana sanottavana kaikista - muista paitsi meistä suomalaisista.

Kuitenkin aivan ilmeisesti viihdyt Suomessa, jopa täällä meidän barbaarien keskuudessa palstalla. Toivotat meidät menemään maailmalle katsomaan kuinka kurjaa siellä on. Minä olen käynyt ja joka kerta palatessani ajatellut että ikinä täällä ei päästetä menemään samaan.

Sinä toivotat kurjuuden tervetulleeksi tänne.

Onneks pienet tirsat vielä nukuinkin, kun tuohon älyttömään aikaan hereille heräsin, nimenomaan erään suomalaisen hädän takia, nuoren ihmisen, joka on kateissa.
        En yhtään häppee edellä kirjoittamaani....enkös minä puhu yleensä ihmisistä, mutta tällä kertaa kyseessä tietty ryhmä, jotka eivät tosiaan saa mistään apua. Mainitsin, että jotain olisi keksittävä. Heidän omassa maassaan, mutta se ei mikään silmänkääntötemppu ole, rikkaat vetää välistä...mutta toinen köyhä antaa vähistään.
        Onko köyhyys jokin tarttuva tauti ja nimenomaan Romania on häpeäksi koko maailmalle. Pelkäämälläkö taudin tarttumista heidät ajetaan pois, rikastuuko suomalainen tai jokin muu maa, joka pois heidät ajaa. Keskitysleirikö pitäis perustaa, mihin kaikki maailman äärimmmäisen köyhät suljettais. Pois silmistä, pois mielestä, niinkö. Kyllä jo hivuttautumassa äärioikeisto monen maan johtoon sekä aineellisessa että henkisessä ahneudessaan.
        Mitä mun miehein tähän kuuluu, itsenäinen ihminen minä olen, mitä suurimmassa määrin, ajattelen ihan itte, en toisen käskystä.
        Saahan niitä piilolinssejäkin nykyään, joilla voi silmiensä väriä vaihtaa, vaikka mielelläin pidän nämä omat sinisein.
        Kukas sitä paitsi minun mielipiteitäni maahanmuuttopolitiikassakaan tietää, kun en niistä juuri mitään ole huudellut. No, nyt sanon, että päin persettähän se kenet tahansa tänne huoliva käytäntö onkin ollut, mutta se ei edellytä sitä kuitenkaan, että tämän hetkinen ahdinko helpottuisi ,ajamalla ihmiset takaisin kurjuuteen. Virheitä tehdään, mutta ehkäpä niistä opitaankin.
        Enkä ymmärrä kyllä sitä ajatusmaailmaa, että ihmiset onnellisina omasta maastaan lähtisivät.... vain jos on pakko hengissä säilymiselle, hulluhan sitäpaitsi sellaiseen maahan menisi, jossa joutuu edelleen samaan kurjuuteen kuin omassaan.
        Mahdutaan toistaiseksi tännekin kaikki, ja luonto ravistelee välillä, että tulee lisää tilaa.

• Maalaismies*
        susmorsian kirjoitti:

Onneks pienet tirsat vielä nukuinkin, kun tuohon älyttömään aikaan hereille heräsin, nimenomaan erään suomalaisen hädän takia, nuoren ihmisen, joka on kateissa.
        En yhtään häppee edellä kirjoittamaani....enkös minä puhu yleensä ihmisistä, mutta tällä kertaa kyseessä tietty ryhmä, jotka eivät tosiaan saa mistään apua. Mainitsin, että jotain olisi keksittävä. Heidän omassa maassaan, mutta se ei mikään silmänkääntötemppu ole, rikkaat vetää välistä...mutta toinen köyhä antaa vähistään.
        Onko köyhyys jokin tarttuva tauti ja nimenomaan Romania on häpeäksi koko maailmalle. Pelkäämälläkö taudin tarttumista heidät ajetaan pois, rikastuuko suomalainen tai jokin muu maa, joka pois heidät ajaa. Keskitysleirikö pitäis perustaa, mihin kaikki maailman äärimmmäisen köyhät suljettais. Pois silmistä, pois mielestä, niinkö. Kyllä jo hivuttautumassa äärioikeisto monen maan johtoon sekä aineellisessa että henkisessä ahneudessaan.
        Mitä mun miehein tähän kuuluu, itsenäinen ihminen minä olen, mitä suurimmassa määrin, ajattelen ihan itte, en toisen käskystä.
        Saahan niitä piilolinssejäkin nykyään, joilla voi silmiensä väriä vaihtaa, vaikka mielelläin pidän nämä omat sinisein.
        Kukas sitä paitsi minun mielipiteitäni maahanmuuttopolitiikassakaan tietää, kun en niistä juuri mitään ole huudellut. No, nyt sanon, että päin persettähän se kenet tahansa tänne huoliva käytäntö onkin ollut, mutta se ei edellytä sitä kuitenkaan, että tämän hetkinen ahdinko helpottuisi ,ajamalla ihmiset takaisin kurjuuteen. Virheitä tehdään, mutta ehkäpä niistä opitaankin.
        Enkä ymmärrä kyllä sitä ajatusmaailmaa, että ihmiset onnellisina omasta maastaan lähtisivät.... vain jos on pakko hengissä säilymiselle, hulluhan sitäpaitsi sellaiseen maahan menisi, jossa joutuu edelleen samaan kurjuuteen kuin omassaan.
        Mahdutaan toistaiseksi tännekin kaikki, ja luonto ravistelee välillä, että tulee lisää tilaa.

Jos sun pihalles ja kotiisi tulee kutsumattomia vieraita levittäen kurjuuttaan nurkkiisi, niin takuulla pyydät heitä lähtemään hyvällä tai jos ei, niin pahalla. Sulla on sellainen oikeus.

Tarviiks tätä tähdentää, että jokaisella kansakunnalla on kirjoitetut ja kirjoittamattomat lakinsa. Ei niiden noudattamatta jättäminen mitään inhimillisyyttä ole.

• aputoimittaja

Mikäli tosiasiat ovat unohtuneet Susmorsiimelta ja muiltakin "humanisteilta", niin tässä muutamia totuuksia muistin virkistämiseksi.

Me suomalaiset olemme vuosisatojen saatossa hankkineet nykyisen elintasomme kovilla uhrauksilla ja erittäin kovalla työllä.

Pitäisikö meidän nyt ruveta jakamaan omaa ns. hyvin vointiamme humaanisuuden nimissä sellaisille, jotka ovat hoitaneet leiviskänsä huonosti, etten sanoisi erittäin huonosti.

Kreikka petkutti koko EU:ta väärentämällä tilastojaan. Seurauksena oli ja on edelleen pankrotti.
        Nyt sitten myös meidän suomalaisten on riennettävä hätiin ja LAINATTAVA RAHAA MAAILMALTA JA ANNETTAVA SITÄ LAINARAHAA KREIKALLE.

Sitten tämä "kansainvaellus".
        Kun kelvottomasti hoidettujen kansantalouksien maat, kuten Romania hyväksyttiin EU:n jäseneksi ei kukaan puhunut mitään siitä, että näistä köyhistä maista alkaa tulle meille ihmisiä pilvin pimein EU:n vapaan liikkuvuuden nimissä.

Vaikuttaa ilmiselvästi siltä, että Romanian viranomaiset suorastaan kehottavat lähtemään kansalaisiaan, erikoisesti köyhemmästä köyhempiä romaaneja, kuppaamaan eri tavoin mm. meitä suomalaisia.
        Romania on täysin laiminlyönyt kansalaistensa elintason kehittämisen.
        Miksi Romania hyväksyttiin EU:n jäseneksi ilman selkeää konkreettista ohjelmaa mm. romanien elintasoasiassa?

Nyt sitten joku Stuppi jeesustelee humaanisuudella. Hän oli pitkään EU:ssa tärkeissä tehtävissä. Olisi jeesustellut silloin.

Humaanisuuden kaapuun voidaan pukea monia asioita. Siihen on helppo vedota, kun asiat ovat päin helvettiä.

Tosiasiat on tunnustettava ja Romaniassakin on ryhdyttävä töihin.
        Ei Romania voi sysätä meidän harteille omia laiminlyöntejään humaanisuuteen vedoten.
        Se on pikemminkin meidän hyväksikäyttöä.

EU:n on pikaisesti korjattava tehdyt erehdykset ja laadittava selkeä ohjelma uusille jäsenmaille, jonka avulla mm. Romania pääsee omille jaloilleen.

Näin ei voi jatkua. Ei vanhat EU:n jäsenmaat, eikä erikoisesti niiden kansalaiset ole velvollisia auttamaan kaikkia, jotka ovellemme kolkuttaa, muka humaanisuuden nimissä.

• *Kukkahame*
        Maalaismies* kirjoitti:

Jos sun pihalles ja kotiisi tulee kutsumattomia vieraita levittäen kurjuuttaan nurkkiisi, niin takuulla pyydät heitä lähtemään hyvällä tai jos ei, niin pahalla. Sulla on sellainen oikeus.

Tarviiks tätä tähdentää, että jokaisella kansakunnalla on kirjoitetut ja kirjoittamattomat lakinsa. Ei niiden noudattamatta jättäminen mitään inhimillisyyttä ole.

Miksi eivät kerjää jossain lähimaassa, kun tänne saakka pitää tulla, matka maksaa ja kukaan niistä ei varmana ole omasta pussistaan matkaansa maksanut.
        Kävellen tänne tuskin kukaan sieltä saakka ehtii kun loppumatka olisi uitava.
        Rikollisjärjestö on takana, se italialaisfilmi joka näytettiin näistä romanikerjäläisistä kyllä osoitti sen ettei se kerjääminen ole pääasia vaan kotien ryöstöt ja vanhusten rahojen kyttääminen jo pankkiautomaatilla.
        Ajattelematonta on keltä hyvänsä poliitikolta suosia noita, pois maasta vaan ja pian.
        Suomi ei ole ainoa maa jossa niitä on, Ranskakin pisti jo melko mittavan käännytyksen, ja toiset EU maat tuomitsivat, nyt harkitaan vaiko jo maksatetaan Ranskalla jotain sakkoja.

Tässä yksi lainaus Rakennerahasto kohdasta:
        "EU:n rakennerahasto-ohjelmakauden 2007-2013 tavoitteina on tehdä jäsenvaltioista, alueista ja kaupungeista entistä houkuttelevampia, edistää innovointia, yrittäjyyttä, työllisyyttä ja tietoon perustuvaa taloutta, kehittää aluetaloutta sekä luoda uusia ja parempia työpaikkoja".

Kauniisti luvataan, mutta nk alikehittyneet ja syrjintää ylläpitäviä maita olisi koulutettava pitämään omistaan huolta, niin ajattelen.
        Kadulla istuminen ja kerjääminen ei tunnu kehittyneeltä tai kehitykseltä missään maassa.

• Maalaismies* kirjoitti:

hyvin harvan ihmisen laskenkin reviirillein, mutten kyllä rikkauden tai köyhyyden mukkaan.
        Nyt muihin hommiin, tulipahan pieni aamupiristys, väsyttää vieläkin, joten ei jaksaskaan nää "miettimiset" enempää kiinnostaa....moneen kertaan vatvotut.
        Hyvää Aleksis Kiven päivää itsekullekin!

• Mummeli*
        susmorsian kirjoitti:

hyvin harvan ihmisen laskenkin reviirillein, mutten kyllä rikkauden tai köyhyyden mukkaan.
        Nyt muihin hommiin, tulipahan pieni aamupiristys, väsyttää vieläkin, joten ei jaksaskaan nää "miettimiset" enempää kiinnostaa....moneen kertaan vatvotut.
        Hyvää Aleksis Kiven päivää itsekullekin!

lehti väittää, että pankkifuusiot ovat tulleet taas ajankohtaisiksi, koska finanssikriisi alkaa olla ohitse, luottotappiot ovat jääneet vähäisiksi ja yrityskaupat ovat vilkastuneet. Myös uudet kansainväliset vakavaraisuussäännöt voivat DI:n mukaan osaltaan ajaa pankkeja yhteen.

Swedbankin liittäminen Nordeaan tai SEB:hen merkitsisi toisaalta merkittävää keskittymistä etenkin Baltian markkinoilla mutta myös Ruotsissa. Pääomasijoitusyhtiö EQT voisi SEB-vaihtoehdossa auttaa asiaa ostamalla uuden pankkikolossin sijoitusrahastotoiminnot.

DI on aikaisemmin väittänyt, että Wahlroos on juossut Ruotsin valtiovarain- ja elinkeinoministeriössä esittelemässä fuusiolaskelmiaan. Ruotsin valtio on Nordean toiseksi isoin osakas Sammon jälkeen. DI:n mukaan Swedbankin toimitusjohtaja Michael Wolf olisi vetänyt SEB-keskusteluja."

Suomalaisten edut tuskin hirveästi näitä kiinnostavat?

• katleija4
        aputoimittaja kirjoitti:

Mikäli tosiasiat ovat unohtuneet Susmorsiimelta ja muiltakin "humanisteilta", niin tässä muutamia totuuksia muistin virkistämiseksi.

Me suomalaiset olemme vuosisatojen saatossa hankkineet nykyisen elintasomme kovilla uhrauksilla ja erittäin kovalla työllä.

Pitäisikö meidän nyt ruveta jakamaan omaa ns. hyvin vointiamme humaanisuuden nimissä sellaisille, jotka ovat hoitaneet leiviskänsä huonosti, etten sanoisi erittäin huonosti.

Kreikka petkutti koko EU:ta väärentämällä tilastojaan. Seurauksena oli ja on edelleen pankrotti.
        Nyt sitten myös meidän suomalaisten on riennettävä hätiin ja LAINATTAVA RAHAA MAAILMALTA JA ANNETTAVA SITÄ LAINARAHAA KREIKALLE.

Sitten tämä "kansainvaellus".
        Kun kelvottomasti hoidettujen kansantalouksien maat, kuten Romania hyväksyttiin EU:n jäseneksi ei kukaan puhunut mitään siitä, että näistä köyhistä maista alkaa tulle meille ihmisiä pilvin pimein EU:n vapaan liikkuvuuden nimissä.

Vaikuttaa ilmiselvästi siltä, että Romanian viranomaiset suorastaan kehottavat lähtemään kansalaisiaan, erikoisesti köyhemmästä köyhempiä romaaneja, kuppaamaan eri tavoin mm. meitä suomalaisia.
        Romania on täysin laiminlyönyt kansalaistensa elintason kehittämisen.
        Miksi Romania hyväksyttiin EU:n jäseneksi ilman selkeää konkreettista ohjelmaa mm. romanien elintasoasiassa?

Nyt sitten joku Stuppi jeesustelee humaanisuudella. Hän oli pitkään EU:ssa tärkeissä tehtävissä. Olisi jeesustellut silloin.

Humaanisuuden kaapuun voidaan pukea monia asioita. Siihen on helppo vedota, kun asiat ovat päin helvettiä.

Tosiasiat on tunnustettava ja Romaniassakin on ryhdyttävä töihin.
        Ei Romania voi sysätä meidän harteille omia laiminlyöntejään humaanisuuteen vedoten.
        Se on pikemminkin meidän hyväksikäyttöä.

EU:n on pikaisesti korjattava tehdyt erehdykset ja laadittava selkeä ohjelma uusille jäsenmaille, jonka avulla mm. Romania pääsee omille jaloilleen.

Näin ei voi jatkua. Ei vanhat EU:n jäsenmaat, eikä erikoisesti niiden kansalaiset ole velvollisia auttamaan kaikkia, jotka ovellemme kolkuttaa, muka humaanisuuden nimissä.

Harvemmin puhutaan yhteisestä tekijästä ongelmiin maapallollamme, nimittäin liikakansoitus. Siitähän tämä kansainvaelluskin johtuu. Euroopan etelärajalla Kreikka, Italia ja Espanja ovat kantaneet suuren taakan maahanmuuttajistaan. Luulisi sen kuormittavan maiden talouksia aika tavalla.

• Kysyn vain.
        katleija4 kirjoitti:

Harvemmin puhutaan yhteisestä tekijästä ongelmiin maapallollamme, nimittäin liikakansoitus. Siitähän tämä kansainvaelluskin johtuu. Euroopan etelärajalla Kreikka, Italia ja Espanja ovat kantaneet suuren taakan maahanmuuttajistaan. Luulisi sen kuormittavan maiden talouksia aika tavalla.

ja -i'istä ym vastaavista - verrattuna suomalaisiin? - Ja barrikaadeille nousuherkkyydestään, jos jotain yritetään hiukankaan korottaa? Taas verrattuna meihin kiltteihin suomalaisiin.

Tiedätkö Venäjän naapuruudestamme, ja niistä 100 000 nuoresta, jotka tapettiin rajalle, kun etuvartiona tässä geopoliittisessaasemassamme puolustimme läntistä Eurooppaa Idän uhkaa vastaan.?
        Nuo nuoret miehet eivät kaatuneet, vaan heidät räjäytettiin kappaleiksi, poltettiin, sokeutettiin, ammuttiin...

MEkö olemme taaskin päävastuussa maailman liikakansoituksestakin? Meitähän on vain hiukan yli 5 miljoonaa-?

• kuormitukset
        katleija4 kirjoitti:

Kyllä siellä on paljon huonommat edut pakolaisille, ilmankos tulevat tänne kylmään pohjolaan. Kauheaa ilmaston kuormitusta, kun kylmän maan pitää elättää lämpimien maiden asukit. Kyllä nämä lämpimien maiden asukkaat hyvin kylmässäkin lisääntyy. mutta ei ole varaa suomalaisten tehdä lapsia, kun muitten maitten asiat on aina tärkeämåiä. Lapsiköyhyys on kolminkertaistunut Suomessa, työllä ei perhettä saa elätetyksi ainakaa pk seudulla. Samaan aikaan toiset ilmaiseksi hotellissa asuvat. Lisääkö tänne, Katleija ? Sopisko sinun huusholliin muutama ?

• eduskunta remonttiin
        kuormitukset kirjoitti:

Kyllä siellä on paljon huonommat edut pakolaisille, ilmankos tulevat tänne kylmään pohjolaan. Kauheaa ilmaston kuormitusta, kun kylmän maan pitää elättää lämpimien maiden asukit. Kyllä nämä lämpimien maiden asukkaat hyvin kylmässäkin lisääntyy. mutta ei ole varaa suomalaisten tehdä lapsia, kun muitten maitten asiat on aina tärkeämåiä. Lapsiköyhyys on kolminkertaistunut Suomessa, työllä ei perhettä saa elätetyksi ainakaa pk seudulla. Samaan aikaan toiset ilmaiseksi hotellissa asuvat. Lisääkö tänne, Katleija ? Sopisko sinun huusholliin muutama ?

Kyllä naiveimmankin silmät pitäisi avautua, maalaismiehen kirjoituksen luettua.

• ???
        kuormitukset kirjoitti:

silloin kun immeinen on jaloimmillaan täällä.
        Kun yhdenkin perheen majoitat vuoden kärsien hissukseen kaiken vastaantulevan ongelmatiikan niin sitten vasta tiedät.
        Mitä pahaa me suomalaiset olemme tehneet?
        Miksi juuri meidä päällemme kaikki kaatuu?

Joku kirjoitti sotien ammutuista ja räjäytetyistä nuorista miehistä, meidän nuoristamme 100 000 verensä vuodatti itärajan maastoon, ja omaisensa saivat kaiken surunsa keskelle 500 000 evakkokarjalaista elätettäväkseen kotinsa sisään, niitä haavoja tosi monet vieläkin kipuilevat, olimme etuvartiona todellakin itää vastaan Euroopan puolesta, ---- nytkö taas olemme j u u r i me suomalaiset päävastuussa?

???

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      3143
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1065
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      1007
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      811
    Aihe