Joko opinnäyte on valmis?

sijaishuoltoa ja ste

Kuulin puhuttavan joitakin vuosia sitten täällä jyvässeudulla, että eräässä suuressa sijaishuoltopaikassa, jossa on steinerilainen virike (osoittautui, ettei muuta steinerilaista arvomaailmaa olekaan; vain kulissi), tehtiin Steiner-opintoihin liittyvää opinnäytettä. Ko. sijaisperheestä lähti tieto eteenpäin.

Joko se viimein on valmis? Kiinnostaisi kovasti. Ko. paikka ei onnksi kuulemma sitten saanutkaan läänin lupaa aloittaa steinerilaista sijaishuoltoa -luojan kiitos. Siinä on ollut ihan riittävästi kärsimystä ilmankin.

Opinnäyte kiinnostaa. Saanko lukea sen?

12

1339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miettikää vähän toim

      kuulemma ovat steinerilaisia - muutenkin, kuin vaan virikkeeltään. Olen kuullut puhuttavat, että ainakin toinen on kuulemma äärimmäisen steinerilainen. Mutta, jos tun henkilön toiminta on steinerilaista, haluan ehdottomasti irtisanoutua koko aatteesta, sillä tuo henkilö on ehdottoman vakava, iloton ja toisia tuomitseva. Hän on aina itse väärässä ja kaikkein paras ihminen - muut ovat pelkkää tomua hänen suuruutensa rinnalla. Jos steinerilaisuus on tuollaista ihmisten epätasa-arvoista kohtelua ja halveksuntaa, lopettakaa koko Jyväskylän steirkoulu ja kaikki muukin toiminta. Pyydän! Olen kuullut yhtä jos toista ko. koulusta ja ko. ehdottomasta muka steinerilaisesta henkilöstä. Pelkkää lumetta ja kulissia. Sorry!

      • kaikkein kaunein oon

        ja muut väärässä. Näin se menee.


      • pelle Kulissi
        kaikkein kaunein oon kirjoitti:

        ja muut väärässä. Näin se menee.

        että steinerilaisen tunnistaa ystävällisestä ja ihmisarvoisesta toisten kohtaamisesta. Ehkäpä steinerilaistenkin keskuudessa on fariseuksia. Niitä kaikkein parhaita, jotka ovat jääneet oman erinomaisuutensa ansaan - ja laittavat muita kärsimään.

        No, onneksi on karma, jonka lain uskon toteutuvan jo tässä elämässä - vaikken maallisen lain oikeudenmukaisuuteen uskokaan.

        Pelurit ovat pelureita - vaikka ihmiskohtaloiden kustannukslla. he eivät saa verhottua paatunutta sisimpäänsä edes steinerilaisuuden peitolla - ei edes sillä olemassaolevalla kulissilla. Kulissipellet - hah!


      • Jos steierlaisuus tarkoittaa Rudolf Steinerin oppien mukaista elämistä ja antroposofista maailmankuvaa, on aika selkeää, ettei sellaiseen ihmiseen, kuten ei mihinkään muuhunkaan kiihkouskovaiseen kannata luottaa. Sellaiselle vain oman "seurakunnan" ja saman opin tunnustajat ovat oikeita ihmisiä - muut kaikki huonoja, syntisiä tai tuhoon tuomittuja.

        Jos steinerlaisuudella tarkoitetaan steinerkoulun ja steinerpedagogiikan kannatusta, ei siitä voi vetää mitään muita johtopäätöksiä ihmisen maailmankuvasta tai asenteesta.

        Steinerkoulun parissa on paljon antroposofeja, mutta he ovat silti vähemmistö. Edes koulujen johtokunnat tai opettajakunta ei ole läpeensä antroposofein miehitetty.

        Steinerkoulua voi kannattaa ja pitää hyvänä vaihtoehtona ilman, että allekirjoittaa Rudolf Steinerin maailmankuvaa. Tärkeintä on, kuinka koulun opetussuunnitelma tukee omaa käsitystä ja millainen opettaja ja luokkayhteisö sattuu omalle kohdalle.

        Steinerkoulu voi olla hirveä ja se voi olla loistava. Useimmiten kuitenkin jotain siitä välistä ;o)


      • mitä on steinerilais
        Steinerfaija kirjoitti:

        Jos steierlaisuus tarkoittaa Rudolf Steinerin oppien mukaista elämistä ja antroposofista maailmankuvaa, on aika selkeää, ettei sellaiseen ihmiseen, kuten ei mihinkään muuhunkaan kiihkouskovaiseen kannata luottaa. Sellaiselle vain oman "seurakunnan" ja saman opin tunnustajat ovat oikeita ihmisiä - muut kaikki huonoja, syntisiä tai tuhoon tuomittuja.

        Jos steinerlaisuudella tarkoitetaan steinerkoulun ja steinerpedagogiikan kannatusta, ei siitä voi vetää mitään muita johtopäätöksiä ihmisen maailmankuvasta tai asenteesta.

        Steinerkoulun parissa on paljon antroposofeja, mutta he ovat silti vähemmistö. Edes koulujen johtokunnat tai opettajakunta ei ole läpeensä antroposofein miehitetty.

        Steinerkoulua voi kannattaa ja pitää hyvänä vaihtoehtona ilman, että allekirjoittaa Rudolf Steinerin maailmankuvaa. Tärkeintä on, kuinka koulun opetussuunnitelma tukee omaa käsitystä ja millainen opettaja ja luokkayhteisö sattuu omalle kohdalle.

        Steinerkoulu voi olla hirveä ja se voi olla loistava. Useimmiten kuitenkin jotain siitä välistä ;o)

        sellainen, että pokkuroi tehtaan pampulle - tarjoaa tälle etuja, tai mielistelee silmäätekeviä, tai käyttää häikäilemättömästi monenlaisia suhteita omaksi edukseen ja toisia vastaan. Etenee manipuloimalla ja kyynärpäätaktiikalla. On valmis jopa lasten manipulointiin eli lasten henkiseen väkivaltaan. Edustaminen ja näkyminen on paljon tärkeämpää, kuin lapset. Sellaistako se steinerilaisuus on?

        Häikäilemättömyyttä, minä olen paras - asennetta, sinä et ole mitään - asennetta. Taas toisessa hetkessä sama pois ajava ihminen hymyilee maireasti jollekin, kenelle hymyily on jotenkin etua tuovaa tai omaa valheellista asemaa nostavaa tai ylläpitävää.

        Olen nähnyt sellaista Jyväskylän steinerkoulussa.


      • kulissimätä valuu
        mitä on steinerilais kirjoitti:

        sellainen, että pokkuroi tehtaan pampulle - tarjoaa tälle etuja, tai mielistelee silmäätekeviä, tai käyttää häikäilemättömästi monenlaisia suhteita omaksi edukseen ja toisia vastaan. Etenee manipuloimalla ja kyynärpäätaktiikalla. On valmis jopa lasten manipulointiin eli lasten henkiseen väkivaltaan. Edustaminen ja näkyminen on paljon tärkeämpää, kuin lapset. Sellaistako se steinerilaisuus on?

        Häikäilemättömyyttä, minä olen paras - asennetta, sinä et ole mitään - asennetta. Taas toisessa hetkessä sama pois ajava ihminen hymyilee maireasti jollekin, kenelle hymyily on jotenkin etua tuovaa tai omaa valheellista asemaa nostavaa tai ylläpitävää.

        Olen nähnyt sellaista Jyväskylän steinerkoulussa.

        mätä tulee niistä ulos virtaamaan - ja vielä tässä elämässä.


      • Steinerfaija.
        mitä on steinerilais kirjoitti:

        sellainen, että pokkuroi tehtaan pampulle - tarjoaa tälle etuja, tai mielistelee silmäätekeviä, tai käyttää häikäilemättömästi monenlaisia suhteita omaksi edukseen ja toisia vastaan. Etenee manipuloimalla ja kyynärpäätaktiikalla. On valmis jopa lasten manipulointiin eli lasten henkiseen väkivaltaan. Edustaminen ja näkyminen on paljon tärkeämpää, kuin lapset. Sellaistako se steinerilaisuus on?

        Häikäilemättömyyttä, minä olen paras - asennetta, sinä et ole mitään - asennetta. Taas toisessa hetkessä sama pois ajava ihminen hymyilee maireasti jollekin, kenelle hymyily on jotenkin etua tuovaa tai omaa valheellista asemaa nostavaa tai ylläpitävää.

        Olen nähnyt sellaista Jyväskylän steinerkoulussa.

        Sopii moneen tapaamaani antro- ja muuhun uskovaiseen. Tosin fiksujakin ykslöitä on. Yleensä ovat matkalla kohti uskonnottomuutta ;o)


      • kamalaa
        Steinerfaija. kirjoitti:

        Sopii moneen tapaamaani antro- ja muuhun uskovaiseen. Tosin fiksujakin ykslöitä on. Yleensä ovat matkalla kohti uskonnottomuutta ;o)

        liittyy ihmisten kunnioittava kohtaaminen - jopa sellaisten, joista ei tykkää. Olen siksi hämilläni. Koko steinerilaisuus on sumentunut ja likaantunut mielessäni, kubn olen tullut "ehdottomaksi steinerilaiseksi" kutusutun henkilön toimesta jatkuvasti, jo vuosien ajan huonosti kohdelluksi. Hän saattaa jopa ajaa ulos / pyrkiä ajamaan avoimista tilaisuuksista - ihaan vaan siksi, kun ei tykkää. Ja hän on valmist käyttämään todellakin härskejä - lapseen vaikuutamisen keinoja - jos muuten ei saa tahtoaan periksi. Kun tämä lapseen vahingoittaminen on tullut kuvioon, olen ollut entistä enemmän hämilläni. Näinkö toimii steinerilainen ihminen?


      • kamalaa kirjoitti:

        liittyy ihmisten kunnioittava kohtaaminen - jopa sellaisten, joista ei tykkää. Olen siksi hämilläni. Koko steinerilaisuus on sumentunut ja likaantunut mielessäni, kubn olen tullut "ehdottomaksi steinerilaiseksi" kutusutun henkilön toimesta jatkuvasti, jo vuosien ajan huonosti kohdelluksi. Hän saattaa jopa ajaa ulos / pyrkiä ajamaan avoimista tilaisuuksista - ihaan vaan siksi, kun ei tykkää. Ja hän on valmist käyttämään todellakin härskejä - lapseen vaikuutamisen keinoja - jos muuten ei saa tahtoaan periksi. Kun tämä lapseen vahingoittaminen on tullut kuvioon, olen ollut entistä enemmän hämilläni. Näinkö toimii steinerilainen ihminen?

        Mitä on "steinerlaisuus"? Jos se on Rudolf Steinerin oppien noudattamista ja antropsofista maailmankatsomusta, niin siinä tapauksessa se tuskin sisältää "vääräuskoisten" kunnioittamista. Kenotekoista hymistelyä varmaankin, mutta yksikään uskonto ei ole todellisesti muunuskoisia kunnioittava.

        Jos tarkoitat sitä, että lapset ovat steinerkoulussa, niin siihen ei sisälly mitään oletuksia ihmisen maailmankatsomuksesta tai suhtautumisesta muihin ihmisiin tai - uskomuksiin.

        Eli molemmissa tapauksissa oletuksesi on ollut väärä. Sori :o)


      • Ruuskain
        Steinerfaija kirjoitti:

        Mitä on "steinerlaisuus"? Jos se on Rudolf Steinerin oppien noudattamista ja antropsofista maailmankatsomusta, niin siinä tapauksessa se tuskin sisältää "vääräuskoisten" kunnioittamista. Kenotekoista hymistelyä varmaankin, mutta yksikään uskonto ei ole todellisesti muunuskoisia kunnioittava.

        Jos tarkoitat sitä, että lapset ovat steinerkoulussa, niin siihen ei sisälly mitään oletuksia ihmisen maailmankatsomuksesta tai suhtautumisesta muihin ihmisiin tai - uskomuksiin.

        Eli molemmissa tapauksissa oletuksesi on ollut väärä. Sori :o)

        Ei meilläkään kukaan mitään "steineriläisiä" ole, vaikka nuorempi poikamme Steiner-koulua käykin. Syynä ihan pojan erilainen oppimistyyli. Vanhempi tyttäremme menestyy loistavasti aivan tavallisessa koulussa, nuorempi tyttäremme on jatkuvasta koulukiusaamisesta johtuen kotiopetuksessa nyt toistaiseksi, ja vanhempi poikamme taas olisi näin jälkikäteen mahdollisesti hyötynyt myös Steiner-koulusta, ihan oppimisvaikeuksistaan johtuen (vietti lähes koko kouluaikansa tukiopetuksessa ja erityisluokilla). Hän kävi kuitenkin ihan tavallista koulua ja on nyt armeijassa, eikä yhtään muita ikäisiään kummallisempi.

        Emme siis ole mitenkään sitoutuneet mihinkään steineriläisiin kasvatusnormeihin, vaikka nuorempi poikamme Steiner-koulua käykin.


      • mitähän se on?
        Ruuskain kirjoitti:

        Ei meilläkään kukaan mitään "steineriläisiä" ole, vaikka nuorempi poikamme Steiner-koulua käykin. Syynä ihan pojan erilainen oppimistyyli. Vanhempi tyttäremme menestyy loistavasti aivan tavallisessa koulussa, nuorempi tyttäremme on jatkuvasta koulukiusaamisesta johtuen kotiopetuksessa nyt toistaiseksi, ja vanhempi poikamme taas olisi näin jälkikäteen mahdollisesti hyötynyt myös Steiner-koulusta, ihan oppimisvaikeuksistaan johtuen (vietti lähes koko kouluaikansa tukiopetuksessa ja erityisluokilla). Hän kävi kuitenkin ihan tavallista koulua ja on nyt armeijassa, eikä yhtään muita ikäisiään kummallisempi.

        Emme siis ole mitenkään sitoutuneet mihinkään steineriläisiin kasvatusnormeihin, vaikka nuorempi poikamme Steiner-koulua käykin.

        muutenhan tuollaista koulua ei olisi olemassakaan. Olen vaan hyvin hämilläni, mikä on se malli, jota lapsille halutaan välittää. Onko se joidenkin - lapselle merkittävien - ihmisten avoin halveksunta lapsenläsnäollessa, vqai toisten ihmisten kunnioittava ja ystävällinen kohtaaminen (jollaisena aiemmin koin steinerilaisen arvomaailman). Enää en tiedä, mitä steinerilaisuus on.


      • Steinerfaija.
        mitähän se on? kirjoitti:

        muutenhan tuollaista koulua ei olisi olemassakaan. Olen vaan hyvin hämilläni, mikä on se malli, jota lapsille halutaan välittää. Onko se joidenkin - lapselle merkittävien - ihmisten avoin halveksunta lapsenläsnäollessa, vqai toisten ihmisten kunnioittava ja ystävällinen kohtaaminen (jollaisena aiemmin koin steinerilaisen arvomaailman). Enää en tiedä, mitä steinerilaisuus on.

        Ei ole olemassa mitään "steinerlaisuutta"

        Antropposofit ja kristo/teosofit ovat fundishihhuleita ja heidän kanssaan olet samalla viivalla kuin vaikkapa Päivi Räsäsen...

        Siitä,, että joku on steinerkoulun opettaja tai oppilas tai oppilaan vanhempi, ei voi vetää mitään johtopäätöksi käyttäytymisestä tai maailmankuvasta.

        Kyseinen henkilö on siis ilmeisesti tärkeilevä nilkki? Hän on sitä ihan omista lähtökohdistaan. Taustalla voi olla antropo- tai muu -sofia, tai joku muu uskovaisuus. Tai sitten ihan vaan ikävä luonne ja asenne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1605
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1273
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1090
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1047
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      936
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      868
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      861
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      63
      798
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      748
    Aihe