Osaatko tulkita siivousmitoituksen ohjeita?

Teknikko58

Työssäni olen huomannut, että monikaan siivooja ei osaa tulkita siivousmitoituksen ohjeita oikein. He eivät osaa viedä paperiohjeistusta käytännön työn tasolle, ja näin tulee tehtyä päivittäin liikaa töitä.

21

4612

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jep.

nii ku näkis ne mitoitukset edes......

• ville se också

det samma här, ei ole mitoituksia eikä työohjeita vielä kuulunut tai näkynyt! Pian 10 vuotta avaruusaluksella:)

• Teknikko58

on tehty, niin siivooja voi vaatia ne nähtäväksi. Työajat ja työn määrä määritellään mitoituksen työohjeissa.

• avointa peliä
        Teknikko58 kirjoitti:

on tehty, niin siivooja voi vaatia ne nähtäväksi. Työajat ja työn määrä määritellään mitoituksen työohjeissa.

Miksi siivoojan pitäisi ne vaatia, nehän pitäisi aina esimiesten tuoda näytille pyytämättä ja ne pitäisi olla taukotiloissa nähtävillä. Kaikki ei ymmärrä edes pyytää, saattavat ajatella, että siitä voi seurata vaikka jotain sanktioita. Monessa paikassa valitettavasti on niin, jos siivooja rupeaa vaatimaan oikeuksiaan, saa hankalan maineen, pahimmassa tapauksessa potkitaan pois, kuten itselleni kävi. Työnjälkeäni asiakkaat kuitenkin kehuivat.

• jep.
        Teknikko58 kirjoitti:

onhan mulla nätti kansio, jossa on sivukaupalla tekstiä mitä kohteessa pitää tehdä, mutta mihinkään ei ole eritelty mitoituksia. eli olis kiva tietää miten nopeasti kohteessa PITÄISI ehtiä eri toimia tekemään... olisi myös mielenkiintoista nähdä esimies tekemässä mitoitettuun vauhtiin näitä töitä!
        muutenkin nää mitoitusohjelmat ei toimi, "pikku" juttuja jätetty huomioimatta... esim. kohteessa kuuluu mikron puhdistus "tarvittaessa" - mikro "räjähtänyt" joka päivä ja sen puhdistukseen menee aika, jolla siivoaisin jo toimiston --> toimisto jää siivoamatta joka mikronpuhdistuskerralla.. ja tämä vain esimerkki...
        neuvotteluhuone taas asia erikseen.....

onko muilla samaa??

• nätti kansio
        jep. kirjoitti:

onhan mulla nätti kansio, jossa on sivukaupalla tekstiä mitä kohteessa pitää tehdä, mutta mihinkään ei ole eritelty mitoituksia. eli olis kiva tietää miten nopeasti kohteessa PITÄISI ehtiä eri toimia tekemään... olisi myös mielenkiintoista nähdä esimies tekemässä mitoitettuun vauhtiin näitä töitä!
        muutenkin nää mitoitusohjelmat ei toimi, "pikku" juttuja jätetty huomioimatta... esim. kohteessa kuuluu mikron puhdistus "tarvittaessa" - mikro "räjähtänyt" joka päivä ja sen puhdistukseen menee aika, jolla siivoaisin jo toimiston --> toimisto jää siivoamatta joka mikronpuhdistuskerralla.. ja tämä vain esimerkki...
        neuvotteluhuone taas asia erikseen.....

onko muilla samaa??

Jossa on lueteltu ihan uskomaton määrä asioita, jotka yhdessä huoneessa pitäisi tehdä. Vieläpä mainittu, että hanskat pitäisi riisua välillä, desinfioida kädet, ja puhtailla käsillä suorittaa täytöt (paperit, mukit).

Ja kun yhteen huoneeseen on aikaa noin 2 minuuttia.

• Mietinpä

Työohje kyllä löytyy, mutta mitoituksesta pitäisi selvitä myös käytettävät ajat eri tiloille. Niitä ei välttämättä saa vaikka pyytäiskin. Tarkoittaako Teknikko58 kirjallista työohjetta vai mitoitusohjelmalla tehtyä suunnitelmaa, jossa saadaan näkyville kaikki ajat jos vain halutaan?

• vkosiivous

samaa tuolla toisessa ketjussa..

• yrittäjäxxx

Jos työtekijä ei osaa ohjeita viedä käytännöntasolle niin silloinhan esimiehen täytyy opastaa ja perehdyttää työntekijää. Hyvään lopputulokseen päästään yhdessä.

• --------------------

mitoitukset oliskin hauska nähdä. Kun niitä kysyy niin ihmeesti raivostutaan, että ne ei kuulu mulle.

• laitoshuoltaja.
        -------------------- kirjoitti:

mitoitukset oliskin hauska nähdä. Kun niitä kysyy niin ihmeesti raivostutaan, että ne ei kuulu mulle.

ole sen yhdentoista vuoden aikana, mitä olen siivoustyötä tehnyt, nähnyt ensimmäistäkään mitoitusta.
        Olen ollut työssä yksityisillä siivousliikkeillä, kunnalla ja kaupungilla.
        Epäilen, että niitä mitoituksia ei edes kuulu rutiinisti näyttää siivoojilla vaan antaa tieto siitä, mikä aika kohteen siivoamiseen on laskettu ja miten käytännössä työ toteutetaan.
        Minulla on ollut siivousteknikko esimiehenäkin vuosien ajan, eikä hänkään ole mitoituksia tuonut nenän eteen.
        Olisiko tämänkeskustelun siivousteknikko nyt vähän hakoteillä ?
        Tietenkin mitoitukset olisi todella mielenkiintoista nähdä ja varmastikin tietoa siitä, mikäaika mihinkin "hommaan" on laskettu, kuuluu varmasti antaa työntekijälle.

• laikkariopiskelija
        laitoshuoltaja. kirjoitti:

ole sen yhdentoista vuoden aikana, mitä olen siivoustyötä tehnyt, nähnyt ensimmäistäkään mitoitusta.
        Olen ollut työssä yksityisillä siivousliikkeillä, kunnalla ja kaupungilla.
        Epäilen, että niitä mitoituksia ei edes kuulu rutiinisti näyttää siivoojilla vaan antaa tieto siitä, mikä aika kohteen siivoamiseen on laskettu ja miten käytännössä työ toteutetaan.
        Minulla on ollut siivousteknikko esimiehenäkin vuosien ajan, eikä hänkään ole mitoituksia tuonut nenän eteen.
        Olisiko tämänkeskustelun siivousteknikko nyt vähän hakoteillä ?
        Tietenkin mitoitukset olisi todella mielenkiintoista nähdä ja varmastikin tietoa siitä, mikäaika mihinkin "hommaan" on laskettu, kuuluu varmasti antaa työntekijälle.

ole työskennellessäni eri kohteissa ole mitoituksia nähnyt. Tuskin niitä kuitenkaan on kovin vaikeaa tulkita. Niistä on varmaan poistettu "apu-ajat" ( vaunujen täydentäminen, siirtymiset jne.) Olisi tietysti mielenkiintoista nähdä paljon aikaa millekin työtehtävälle on laskettu. Itse ei oikein milään kerkeä kaikkia tehtäviä tehdä, vaikka tekeekin vauhdilla koko päivän.

• aina jymäytetään
        -------------------- kirjoitti:

ovat nämä mitoitukset, näin on sanottu kun kysyin.

• siivoojalaikkari

Siivousmitoituksen ohjeitten tulkinnassa tarvitsee usein esimiehen tai mitoittajan apua.

Jos alue on iso, ja jos se on niin iso että kohteessa työskentelee usea siivooja, niin pilko alue pienempiin kokonaisuuksiin ja tulosta siivoojille ajat, eli mikä on se käytettävissä oleva aika minkäkin pienemmän alueen siivoukseen. Silloin on siivoojan helpompi hallita kokonaisuutta.

Siivousohjelmasta tulostettava työohje vaatii aikaa ja hermoja. Tilat saattavat olla koodattuja, ja sitten etsit pohjapiirrustuksesta, että mistä tilasta on kyse, ja sitten tankkaat tehtävälistaa. Tuon ohjeen omaksuminen kestää todella kauan. Työohje pitäisikin aina tehdä "käsipelillä", ja harvemmin tehtäville töille pitäisi nimetä ihan päivät. Työohje saisi olla sellainen, että se etenee mietityssä, järkevässä työjärjestyksessä. Tulostettavassa työohjeessahan näin ei ole. Mieti itse, että miten helppoa on omaksua viiden sentin paksuista työohjenivaskaa, jossa työtehtävät ovat mielivaltaisessa järjestyksessä.

Ymmärräthän myös, että siivousmenetelmä valitaan lian mukaan, eikä se lika ole aina vakio. Esim. olet ehkä mitoittanut wc-altaan jalan puhdistamisen kerran viikkoon tms., mutta jos se on joka päivä pissassa, niin ei siivooja silloin jätä sitä puhdistamatta. Käsipaperitelineiden täytön olet ehkä mitoittanut kerran viikkoon, mutta jos se tyhjenee päivässä, niin sama homma.

Ylisiivouskin voi tietysti olla ongelma, mutta ei ammattitaitoinen siivooja siivoa puhdasta pintaa, siis tee turhaa työtä. Aikasyöppöjä ovat huolimaton tai olematon työn suunnittelu, väärät välineet ja menetelmät, turha hinkkaaminen ja puhtaiden pintojen siivous, edestakaisin säntäily.

Siis vaikka olisi kuinka hieno mitoitus, niin työ täytyy suunnitella huolellisesti, jolloin turhat karsiutuu pois. Se, että truuttaat tulostimestasi mitoituksen, ei vielä kesää tee.

• Mitoitukset pomoille

Hyvin on tähänkin asti osattu lukea siivousmitoitusta. Mitoitetaan niin että työntekijä tienaa minimin, työskentelee maksimiteholla ja työnantaja saa täten jatkaa asiakkaansa nuoleskelua jo tappiohintaan myydyllä tuotteellaan.

Mitoituksen pääperiaatteinahan ovat että wc:ssä käynti on kielletty ja kahvin juonti tapahtuu juoksuasennossa. Johan se aava aurinkoinen siivousfirmakin yritti wc-käyntejäkin työtekijöiltään kieltää. Liekö loppunut kiinalainen työvoima kesken kun piti alkaa suomalaistenkin suolten toimintaa sekuntikellon kanssa kytsimään.

• yhä paskattaa

Miten olisi vaippa siivoojalle? Ei tarvitsisi WC käynteihin kallista aikaa kuluttaa!
        Kuten ISS aikoo korvata siivoojille 60 prossaa työkenkien hinnasta (vähennetään suoraan palkasta),
        voisi samalla konseptilla toimia vaippojen kanssa!
        Eläköön !

• vkosiivous
        yhä paskattaa kirjoitti:

Miten olisi vaippa siivoojalle? Ei tarvitsisi WC käynteihin kallista aikaa kuluttaa!
        Kuten ISS aikoo korvata siivoojille 60 prossaa työkenkien hinnasta (vähennetään suoraan palkasta),
        voisi samalla konseptilla toimia vaippojen kanssa!
        Eläköön !

se, että siivoojien pitää käydä wc:sä on kyllä todella kiusallinen asia.. Ja TA:n edustajistahan KUKAAN ei pissi tai väännä pökäleitä.. Käyvät talkoilla töissäkin..

• Jotain alasta tietöv

Esimiehen tehtävä on perehdyttää siivoojat niin, että he tietävät, mitä kohteessa pitää tehdä ja paljonko he voivat käyttää työhönsä aikaa. Esimiehen tehtävä on myös tehdä työntekijöille viikko-ohjelma, elikkä mitä tiloja minäkin päivänä täytyy siivota. Mikäli aika tuntuu niukalta, on esimiehen ja työntekijän yhdessä käytävä läpi keinoja, millä aikoihin päästään ilman "juoksemista"

Siivous on edelleen tekniikkalaji. Tietoisuus puhdistusaineiden kemiasta auttaa myös valtavan paljon!

Siivouksen mitoitus on tietyllä tapaa liikesalaisuus, eikä sitä voi säilyttää asiakaskohteessa. Kyse ei ole salaliitosta työntekijöitä kohtaan. Kannattaa muistaa, että ilman asiakkaita ei kenelläkään ole töitä.

• Siivoojalaikkari

Älä nyt naurata, että mitoitus on sellainen liikesalaisuus, ettei sitä voi edes työntekijälle paljastaa!

Työntekijän on syytä perehtyä tärkeimpään työkaluunsa, eli mitoituksen työohjeeseen, jossa on kohteet, menetelmät ja taajuudet. Joku perehdytys tyyliin "sit voit pyyhkäistä näitä silloin tällöin, sit otat nää kerran viikossa ja nää joka päivä" ei todellakaan riitä yhtään mihinkään. Kyllä se on siivoojankin asia tietää tarkalleen, mitä kohteessa on tehtävä ja miten usein, ja suunnitella omaa työtään.

Itse en todellakaan suostuisi työskentelmään näkemättä mitoituksen työohjetta.

En tosin ihmettele, ettei mitoitusta haluta näyttää siivoojalle, jos sieltä löytyy mm. vessojen lattian nihkeäpyyhintää 75cm mopilla, tai se on vuodelta nakki, jonka jälkeen kaikki varastotilat on muutettu päivittäiseen käyttöön yms. mielenkiintoista...

• Bouraksen siivooja

Olen työssä yksityisellä siivousfirmalla sain potkut tekaistulla syyllä. Todellinen syy on se että sairastuin reumaan, Johon sain hyvän lääkkeen ja olen ihan työkykyinen taas.Olin vuoden töissä ja työhöni oltiin tyytyväisiä ja sitten yhtäkkiä muka oli tullut paljon valituksia ja en selviydy työtehtävistäni.
      Irtisanomisajallani 1kk työni on jatkunut niinkuin ennenkin ja asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä. Minulle on jopa annettu aivan uusia asiakkaita joilla ei ole ennen kukaan käynyt. On se kumma että uskaltaa antaa minulle, kun" en selviydy töistäni".Voihan olla ettei tuo asiakas enää tilaakaan. Mutta valituksia ei ole tullut.
      Menenkin liittoon juttelemaan. Saa tuo työnantaja vähän miettimistä, kun ei ole suostunut maksamaan kaikkia oman auton käyttö kustannuksiakaan,
      Ja sairaspäivärahatkin pitää hakea sitä kautta kun tuo ketku ei maksanut niitäkään.

• S.h..

Mulle vain kerrottu perehdytyksen yhteydessä, että (koulussa) luokkahuoneeseen käytetään 10min. ja vessaan on laskettu 9min. That's it. Muut saakin sitten päätellä itse.

"Siivouskarttaan" on värein merkitty, että jos jokin huone tai tila tarvitsee siivota esim. vain kerran viikossa, mutta niistäkään ei ole mainittu, kuinka paljon aikaa saisi käyttää siivoamiseen.

Mistään muusta ei sitten ole ollutkaan puhetta Ei auloista, ei portaista... yms. Vain se kokonais-aika, mikä koko alueeseen minun osaltani käytettävissä, on se pari tuntia ja se on mielestäni naurettavan lyhyt aika kun ajattelee sitä työmäärää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      78
      3190
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      30
      1752
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1569
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1310
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe