Narsistin seurassa kurja olo

Tuija Sirkkeli

Narsistin seurassa on aina kurja olo. On niinkuin olisi jotenkin selityksen velkaa, mutta ei tiedä mistä. Narsisti on kateellinen kaikesta mitä toisella on. Olipa ihminen älykäs, hurmaava, kohtelias, viisas tai tyhmä, aina aikaa myöten narsistin seurassa tuntee olonsa kurjaksi. Usein narsisti aluksi hurmaa, mutta mistä toiselle tulee kohta se voimaton viha? Miksi ammatti-ihmisetkin ovat raivoissaan oltuaan narsistin kanssa tekemisissä?

86

4373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kurjajuttu

      Ei hyvältä kuulosta, hoidon tarpeessa olet.

      • voi voi

        Narsistinen sanonta, joka splittaa omat tunteensa.


      • Anonyymi

        No kukahan vastasi että hoidon tarpeessa olet, mietippä asiaa tarkemmin, olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa.


      • Anonyymi

        Narsistista eroon pääseminen riittää. Narsistia itseään ei hoidot auta. Aina vaan uudestaan sen vaikutuspiiriin kuuluvat tulevat saamaan paskaa niskaansa. Mitä parempi itsetunto, sen parempi suoja näitä hirviöitä vastaan. Narsistitietoa on lisättävä jotta saastat eivät sikiäisi ja lisääntyisi tunnevammoineen muiden harmiksi loisimaan, valahtelemaan ja omaa etuaan onkimaan, tavalla tai toisella.


      • Seven tausen

        "Ehkä viha on toimimattoman vuorovaikutuksen kompensointia(?)" **** Tai sitten äärimmäinen itsekkyys alkaa nyppiä. Narsistin itsensä heijastama pingottunut olo luo jännittyneisyyttä muillekin.


      • henna...

        Viha on normaali reaktio epäreiluuteen, huonoon kohteluun, alistamiseen ja halveksuntaan narsistin taholta.


      • henna... kirjoitti:

        Viha on normaali reaktio epäreiluuteen, huonoon kohteluun, alistamiseen ja halveksuntaan narsistin taholta.

        Täysin samaa mieltä. :)


      • Anonyymi
        henna... kirjoitti:

        Viha on normaali reaktio epäreiluuteen, huonoon kohteluun, alistamiseen ja halveksuntaan narsistin taholta.

        Näin on. Alhainen narsisti ei muuta ansaitse kuin kanssaihmisten vihat.


    • nähty ja koettu

      maailman napa -ideologiallaan. Sellaisen kanssa väsyy, jolle yrittää viestittää jokaisessa lauseenpuolikkaassa 'hei minäkin olen olemassa ja mullakin on sanottavaa'. Narsisti kuuntelee vain sen tarpeellisen verran (pikemmin esittää kuuntelevaa) mikä on tarpeen. Oikeasti häntä ei kiinnosta paskaakaan muiden ihmisten tunteet, paitsi jos niistä on jotain hyötyä.

      • metall-leidi

        Narskumainen ex ystävätär jaksoi jankuttaa , että olen tyhmä kun en pysty keskustelemaan. mutta mistä tahansa kesksutelu oli aivan turhaa, koska hän puhui päälle, keskeytti ja hallitsi kesksutelua omalla erinomaisuudellaan.
        Ihmettelin aikoinaan, että miksi mulla oli ain a jotenkin paha olla hänen seurassaan. Nyt tajuan, että narsisti on parantuman energiasyöppö, suorastaan kuristaa toisen lyttyyn omalla olemuksellaan. Ei koskaan ole mitään toisen huomonottamista ja kuuntelemista vaan aina se minä, minä ja aina vaan minä.
        Ex kamu oli kateellinen kaikille jotka asuivat hienosti hyvissä osoitteissa ja joilla oli rahaa ja kuuluisuutta.
        jos mulla oli joskus onnistumisen elämys tai jotekin kivaa sattui niin hän kyllä osasi lintata alta aikayksikön hyvän mieleni. no nyt on taakse jäänyttä elämää onneksi.


      • Tuija Sirkkeli
        metall-leidi kirjoitti:

        Narskumainen ex ystävätär jaksoi jankuttaa , että olen tyhmä kun en pysty keskustelemaan. mutta mistä tahansa kesksutelu oli aivan turhaa, koska hän puhui päälle, keskeytti ja hallitsi kesksutelua omalla erinomaisuudellaan.
        Ihmettelin aikoinaan, että miksi mulla oli ain a jotenkin paha olla hänen seurassaan. Nyt tajuan, että narsisti on parantuman energiasyöppö, suorastaan kuristaa toisen lyttyyn omalla olemuksellaan. Ei koskaan ole mitään toisen huomonottamista ja kuuntelemista vaan aina se minä, minä ja aina vaan minä.
        Ex kamu oli kateellinen kaikille jotka asuivat hienosti hyvissä osoitteissa ja joilla oli rahaa ja kuuluisuutta.
        jos mulla oli joskus onnistumisen elämys tai jotekin kivaa sattui niin hän kyllä osasi lintata alta aikayksikön hyvän mieleni. no nyt on taakse jäänyttä elämää onneksi.

        Allekirjoitan metallin kirjoituksen, hyvä.


      • traumanmies
        metall-leidi kirjoitti:

        Narskumainen ex ystävätär jaksoi jankuttaa , että olen tyhmä kun en pysty keskustelemaan. mutta mistä tahansa kesksutelu oli aivan turhaa, koska hän puhui päälle, keskeytti ja hallitsi kesksutelua omalla erinomaisuudellaan.
        Ihmettelin aikoinaan, että miksi mulla oli ain a jotenkin paha olla hänen seurassaan. Nyt tajuan, että narsisti on parantuman energiasyöppö, suorastaan kuristaa toisen lyttyyn omalla olemuksellaan. Ei koskaan ole mitään toisen huomonottamista ja kuuntelemista vaan aina se minä, minä ja aina vaan minä.
        Ex kamu oli kateellinen kaikille jotka asuivat hienosti hyvissä osoitteissa ja joilla oli rahaa ja kuuluisuutta.
        jos mulla oli joskus onnistumisen elämys tai jotekin kivaa sattui niin hän kyllä osasi lintata alta aikayksikön hyvän mieleni. no nyt on taakse jäänyttä elämää onneksi.

        Sit ku ei synkannu, siitä tulikin trauma. En mä tosissas ollu, kunhan piruilin narskujen tapaan.


      • metall-leidi
        traumanmies kirjoitti:

        Sit ku ei synkannu, siitä tulikin trauma. En mä tosissas ollu, kunhan piruilin narskujen tapaan.

        Vaan pahaolo tuli jaktkuvasyötteiesetä loukkaamisesta, lyttäämisestä ja asiattomien juorujen levittelystä minusta.
        Tuossa yhdessä ketsjussa mainittiin miten ihmisiä narsistiksi leimatessa ihminen menettää ystäviä.
        Narsku exystävätär suoritti apuharvennusta meidän ystävpiirissä ja sai ylläätävän monet uskomaan juttuihinsa ja hän osasi kääntää niin että hän joutui takiani kärsimään ja minä olin se hirviö.
        Nyt on pöly laskeutunut ja ympärilleni on ihmeesti tullut tilaa ja vain todelliset ystävät ovat jäneet.
        Eipä niin usein vituta kun arvon Rouva ja hänen hovinsa poistuivat elämästäni.


      • ölkjasdffgds
        metall-leidi kirjoitti:

        Vaan pahaolo tuli jaktkuvasyötteiesetä loukkaamisesta, lyttäämisestä ja asiattomien juorujen levittelystä minusta.
        Tuossa yhdessä ketsjussa mainittiin miten ihmisiä narsistiksi leimatessa ihminen menettää ystäviä.
        Narsku exystävätär suoritti apuharvennusta meidän ystävpiirissä ja sai ylläätävän monet uskomaan juttuihinsa ja hän osasi kääntää niin että hän joutui takiani kärsimään ja minä olin se hirviö.
        Nyt on pöly laskeutunut ja ympärilleni on ihmeesti tullut tilaa ja vain todelliset ystävät ovat jäneet.
        Eipä niin usein vituta kun arvon Rouva ja hänen hovinsa poistuivat elämästäni.

        Narsisti kerää aina hovin ympärilleen. Joskus narsistit ruokkivat toisiaan. Eli toisia ihmisiä käytetään sen mielikuvituskulissin ylläpitämiseen, jolle narsistin heikko itsetunto perustuu. Ei narsisti sitä itse tajua, mutta hänen itsetuntonsa on heikko siksi, että hän TIETÄÄ sen olevan petosta, vaikkei sitä itselleen myönnäkään. Toisia ihmisiä tarvitaan aina lisää vahvistamaan hänen itse luomaansa käsitystään itsestään.


      • ölkajsdfgfd
        ölkjasdffgds kirjoitti:

        Narsisti kerää aina hovin ympärilleen. Joskus narsistit ruokkivat toisiaan. Eli toisia ihmisiä käytetään sen mielikuvituskulissin ylläpitämiseen, jolle narsistin heikko itsetunto perustuu. Ei narsisti sitä itse tajua, mutta hänen itsetuntonsa on heikko siksi, että hän TIETÄÄ sen olevan petosta, vaikkei sitä itselleen myönnäkään. Toisia ihmisiä tarvitaan aina lisää vahvistamaan hänen itse luomaansa käsitystään itsestään.

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/NarSupply.html

        Tosson hyvä. Jos et viitsi lukea loppuun asti, niin kurkkaa mitä alhaalta vielä löytyy.


      • Anonyymi

        Näin on. Voisi tulla lakimuutos jolla sallittaisiin narsistien lopettaminen tai ainakin sterilointi.
        Eräs iljettävä matu (ollut joutojätkänä maassamme elättinä jo yli 20-vuotta mutta kiittämätön on ja varastelee kansalaisilta ja huijailee voidakseen juoda ja tupakoida) antoi kasvatusneuvon itkevän vauvan äidille: "Elä piittaa itkusta niin myöhemmin se ei enää häiritse sinua."
        Noin niitä tulee kun tunteet laiminlyödään ja narsku luulee olevansa kaikista viisain. tärkein ja paras.


    • Tarkkailija_x

      pumppaa ihmiset täyteen myrkkyä, vähän kuin kalkkarokäärme. Esim. jos olet sairaslomalla kuten työkamu on, niin se lateli sille sellaisia asioita ääneen päin näköä, joita sairaana ollessa monikin hautoo päässään. Ei ne ole totuuksia, ne on pelkoja ja epävarmuutta. Esim. jos lääkäri sanoo sairaalle, et mikään ei ole muuttunut, kaikki järjestyy pikkuhiljaa, niin narsisti sanoo että voi voi, sun tulee olemaan vaikeaa saada meidät muut kiinni näissä hommissaä. Se on vale, mut pelko jota voi käyttää lannistamaan uhri.

      • Rhhef

        Joo, sellaiset ihmiset kun muistuttavat toisten peloista. Sellaiset ihmiset ovat olleet kuluttavimpia minun elämässäni. Jos puolustelet jotain pelkoasi vastaan, oikeastaan valehtelet. Ja tunnet syyllisyyttä siitä.


    • henna...

      Narsisti sisällyttää puheeseensa toisen mitätöintiä, aliarviointia, arvostelua verhoten sen usein toisesta ihmisestä kiinnostumiseen, ystävällisyyteen ja huolehtimiseen tai vitsiksi. Sitten kun on saanut uhrinsa epävarmaksi ja pystynyt manipuloimaan uhrinsa uskomaan omaan mitättömyyteensä keinot kovenevat, lauseisiin sisältyy uhkailua ja vielä rajumpaa halveksuntaa, nämäkikn usein "naamion takaa", verhotusti. Itselläni paha olo johtui osittain siitä, että narsistin sanat ja teot olivat hyvin epäloogisia ja ristiriitaisia. Kaksoissidosviestintää.

      • Tarkkailija_x

        Kyllä. Nimenomaan noin.


      • "Narsisti sisällyttää puheeseensa toisen mitätöintiä, aliarviointia, arvostelua.."

        Kaikella ystävyydellä kysyisin, että koska sinäkin harrastat tätä muita palstan kirjoittajia kohtaan, oletko saavuttanut sen pisteen että tunnistat oman narsistisuutesi? Miltä se tuntuu? Itselleni tuo murrosvaihe oli aika, sanoisinko mykistävä. :)

        Se on samalla se hetki milloin itsetutkiskelu alkaa, ja itsensä muuttaminen mahdollistuu.


      • henna...
        yxex kirjoitti:

        "Narsisti sisällyttää puheeseensa toisen mitätöintiä, aliarviointia, arvostelua.."

        Kaikella ystävyydellä kysyisin, että koska sinäkin harrastat tätä muita palstan kirjoittajia kohtaan, oletko saavuttanut sen pisteen että tunnistat oman narsistisuutesi? Miltä se tuntuu? Itselleni tuo murrosvaihe oli aika, sanoisinko mykistävä. :)

        Se on samalla se hetki milloin itsetutkiskelu alkaa, ja itsensä muuttaminen mahdollistuu.

        Kiitos vaan kysymästä, en ole huomannut, että olisin narsisti :)


      • henna... kirjoitti:

        Kiitos vaan kysymästä, en ole huomannut, että olisin narsisti :)

        No höh :) Et tietenkään ole narsisti sanan varsinaisessa merkityksessä. Tarkoitin narsistisia piirteitä persoonallisuudessasi, kuten niitä on mulla ja ihan kaikilla. En omiani tullut ajatelleeksikaan ennen kuin jouduin suhdesoppaan, ja pääsin eroon siitä.


      • henna... kirjoitti:

        Kiitos vaan kysymästä, en ole huomannut, että olisin narsisti :)

        Oikeasti Henna, näissä meidän itsekunkin kohtaloissamme mättää jokin asia: Ensin rakastutaan, toinen on ihanista ihanin kulta-rakas. Sen ihmisen kanssa eletään 2 vuotta...5 vuotta...10 vuotta...30 vuotta. Sitten alkaa mennä huonosti, tulee toisen hallintaa, loukkauksia, mitätöintiä, omasta näkökulmasta ajateltuna,...kannattelet toisen tunteita. Sitten tulee ero. Syntyy kaksi uniikin tragedian uhria.

        Sitten jompikumpi tai molemmat eron jälkeen hakee selitystä tapahtumalle, ja siihen kelpaa kuin nenä päähän; toinen on narsisti. Jolloin on loogista oman mielenterveydenkin takia olla itse se uhri. Hommassa mättää se että se toinenkin osapuoli kärsii ja on omasta mielestään uhri, eikä asiat menneet sen suunnitelmien mukaan.

        Onko siis narsisti ikimuuttumaton narsisti, jos sen kanssa pystyi elämään 2-30 vuotta, ennenkuin ero tuli?

        Suhteen dynamiikasta löytyy se todellinen syyllinen, ja siihen voi olla monia syitä. Kummankin omat narsistiset tavat ja sanat hiertää toisiaan. Loukkausten käsittelykyky. Jääräpäisyys. Omilta vanhemmilta opitut mallit. Ties mitä. Valtapeli voi johtaa pahimmillaan hallitsija-alistuja asteelle, jossa alistuja on tosi kusessa ennen kuin pääsee karkuun. Silloin romahtaa sen toisenkin maailma. Yksin ei narsismia pidetä yllä.


      • henna...
        yxex kirjoitti:

        Oikeasti Henna, näissä meidän itsekunkin kohtaloissamme mättää jokin asia: Ensin rakastutaan, toinen on ihanista ihanin kulta-rakas. Sen ihmisen kanssa eletään 2 vuotta...5 vuotta...10 vuotta...30 vuotta. Sitten alkaa mennä huonosti, tulee toisen hallintaa, loukkauksia, mitätöintiä, omasta näkökulmasta ajateltuna,...kannattelet toisen tunteita. Sitten tulee ero. Syntyy kaksi uniikin tragedian uhria.

        Sitten jompikumpi tai molemmat eron jälkeen hakee selitystä tapahtumalle, ja siihen kelpaa kuin nenä päähän; toinen on narsisti. Jolloin on loogista oman mielenterveydenkin takia olla itse se uhri. Hommassa mättää se että se toinenkin osapuoli kärsii ja on omasta mielestään uhri, eikä asiat menneet sen suunnitelmien mukaan.

        Onko siis narsisti ikimuuttumaton narsisti, jos sen kanssa pystyi elämään 2-30 vuotta, ennenkuin ero tuli?

        Suhteen dynamiikasta löytyy se todellinen syyllinen, ja siihen voi olla monia syitä. Kummankin omat narsistiset tavat ja sanat hiertää toisiaan. Loukkausten käsittelykyky. Jääräpäisyys. Omilta vanhemmilta opitut mallit. Ties mitä. Valtapeli voi johtaa pahimmillaan hallitsija-alistuja asteelle, jossa alistuja on tosi kusessa ennen kuin pääsee karkuun. Silloin romahtaa sen toisenkin maailma. Yksin ei narsismia pidetä yllä.

        Meidän suhde ei mennyt noin. Narsisti on narsisti yksin, kaksin ja yhteisössä, missä vaikuttaa. Ei narsistin kanssa mene hyvin vuosia ja sitten kun sukset jostain syystä menevät ristiin, niin toinen muuttuisikin narsistiksi. Kuten narsisti ei muutu miksikään, vaikka uhri olisikin toipunut.
        Sinulla on viime aikoina näköjään ollut tarve todistella mua narsistiksi "hyvällä" ja "pahalla", luultavasti kostoksi siitä, että olen arvostellut täällä vakituisia nimimerkkejä ja turhaa huuhaa-kirjoittelua jota täällä oli kuukausia. Enempää en koe tätä asiaa tarpeelliseksi selitellä sinulle enkä kenellekään muullekaan.


      • henna...
        henna... kirjoitti:

        Meidän suhde ei mennyt noin. Narsisti on narsisti yksin, kaksin ja yhteisössä, missä vaikuttaa. Ei narsistin kanssa mene hyvin vuosia ja sitten kun sukset jostain syystä menevät ristiin, niin toinen muuttuisikin narsistiksi. Kuten narsisti ei muutu miksikään, vaikka uhri olisikin toipunut.
        Sinulla on viime aikoina näköjään ollut tarve todistella mua narsistiksi "hyvällä" ja "pahalla", luultavasti kostoksi siitä, että olen arvostellut täällä vakituisia nimimerkkejä ja turhaa huuhaa-kirjoittelua jota täällä oli kuukausia. Enempää en koe tätä asiaa tarpeelliseksi selitellä sinulle enkä kenellekään muullekaan.

        Ja narsisti ei ole narsisti vain suhteessa minun kanssani, vaan narsisti on ollut narsisti joka ikisessä suhteessaan ennen minua (TIEDÄN sen koska olen kuullut sen HEILTÄ ITSELTÄÄN ja minun ei ole tarvinnut heiltä valistaa asiasta vaan ovat kertoneet sen omana mielipiteenään, joten heidän mielipiteensä ei siten vaikuttanut minunkaan mielipiteeseeni miehestä) ja minun jälkeeni. Narsisti on ollut narsisti jopa lapsuudenperheessään jo teini-ikäisenä.


      • henna... kirjoitti:

        Meidän suhde ei mennyt noin. Narsisti on narsisti yksin, kaksin ja yhteisössä, missä vaikuttaa. Ei narsistin kanssa mene hyvin vuosia ja sitten kun sukset jostain syystä menevät ristiin, niin toinen muuttuisikin narsistiksi. Kuten narsisti ei muutu miksikään, vaikka uhri olisikin toipunut.
        Sinulla on viime aikoina näköjään ollut tarve todistella mua narsistiksi "hyvällä" ja "pahalla", luultavasti kostoksi siitä, että olen arvostellut täällä vakituisia nimimerkkejä ja turhaa huuhaa-kirjoittelua jota täällä oli kuukausia. Enempää en koe tätä asiaa tarpeelliseksi selitellä sinulle enkä kenellekään muullekaan.

        Me puhutaan monasti samasta asiasta, vain hiukan eri tavoin. Jos sun tuntemasi narsisti ei muutu, on sitä tärkeämpää että sinä pääset eroon ja toivut. Sota kaikkia maailman narsisteja vastaan, on samalla edelleenjatkuvaa sotaa sitä katkeruutta kohtaan, minkä koet exääsi kohtaan. Mun mielestä :)

        Sitten, ei mulla ole mitään henkilökohtaista sua kohtaan. Pidän sua mielenkiintoisena persoonana, kuka oletkin ja missä lienetkin. Kostomielialaa mulla ei ole tässä asiassa. Toin esille sen asian että on tavallaan nurinkurista sanoa että 'narsisti mitätöi' ja samalla toteuttaa itse samaa mitätöintiä palstan kirjoittajia kohtaan.

        Ja kuukausien 'huuhaa-kirjoittelusta'. Vaikka miten vähäpätöinen kommentti, jos yksikin ihminen siitä avun saa, on se silloin paikkansa täyttänyt, eikö? Aina kannattaa yrittää.

        Olen oppinut sulta paljon, ja saanut monia oivalluksia, joista lämmin kiitos! :)


      • henna... kirjoitti:

        Ja narsisti ei ole narsisti vain suhteessa minun kanssani, vaan narsisti on ollut narsisti joka ikisessä suhteessaan ennen minua (TIEDÄN sen koska olen kuullut sen HEILTÄ ITSELTÄÄN ja minun ei ole tarvinnut heiltä valistaa asiasta vaan ovat kertoneet sen omana mielipiteenään, joten heidän mielipiteensä ei siten vaikuttanut minunkaan mielipiteeseeni miehestä) ja minun jälkeeni. Narsisti on ollut narsisti jopa lapsuudenperheessään jo teini-ikäisenä.

        Ajelin vanhalla autollani 10 vuotta, kerran kyytiin tuli yks mekaanikkokamu, ja oltuaan hetken kyydissä, sanoi että moottori nakuttaa, ohjaus lonksottaa, iskarit vetää viimeisiään, olkatapeissa on väljää...olin niin tottunut pikkuhiljaa paheneviin vikoihin että olin sopeutunut niihin. Ja samalla lailla me ihmiset ei huomata omia vikojamme, joiden kanssa ollaan totuttu elämään.

        En kyseenalaista sun suhdettasi, sulle taisi sattua kumppaniksi vaikea tapaus.


      • j.o.k.u.
        henna... kirjoitti:

        Ja narsisti ei ole narsisti vain suhteessa minun kanssani, vaan narsisti on ollut narsisti joka ikisessä suhteessaan ennen minua (TIEDÄN sen koska olen kuullut sen HEILTÄ ITSELTÄÄN ja minun ei ole tarvinnut heiltä valistaa asiasta vaan ovat kertoneet sen omana mielipiteenään, joten heidän mielipiteensä ei siten vaikuttanut minunkaan mielipiteeseeni miehestä) ja minun jälkeeni. Narsisti on ollut narsisti jopa lapsuudenperheessään jo teini-ikäisenä.

        Tuli mieleen varma testi uhreille, ovatko he uhreja vai uhriutuneita narsisteja...
        ( Tosin narsistin mieli osaa vääntää asiat itselleen edullisimpaan suuntaan, mutta anyway... )

        Uhrin pitäisi kysyä itseltään, millainen on ollut muissa suhteissa, ennen narsistin kanssa asumista? Tuntuvatko kaikki aikaisemmat eksät kusipäiltä, vai vain yksi..?
        Narsisti vastaisi todennäköisesti itselleen, että jokainen. Yksi ehkä vain ylitse muiden...

        Sen lisäksi voisi laskea ne ihmiset, joiden kanssa on mennyt sukset jollain tapaa ristiin ( syy toisen osapuolen )
        Jos laskiessa nousee yli viisi sormea pystöön, voi alkaa miettimään, että ne narsistiset piirteet saattavatkin löytyä mahdollisesti itsestä...

        Ja eikun testaamaan! :)


      • j.o.k.u.
        j.o.k.u. kirjoitti:

        Tuli mieleen varma testi uhreille, ovatko he uhreja vai uhriutuneita narsisteja...
        ( Tosin narsistin mieli osaa vääntää asiat itselleen edullisimpaan suuntaan, mutta anyway... )

        Uhrin pitäisi kysyä itseltään, millainen on ollut muissa suhteissa, ennen narsistin kanssa asumista? Tuntuvatko kaikki aikaisemmat eksät kusipäiltä, vai vain yksi..?
        Narsisti vastaisi todennäköisesti itselleen, että jokainen. Yksi ehkä vain ylitse muiden...

        Sen lisäksi voisi laskea ne ihmiset, joiden kanssa on mennyt sukset jollain tapaa ristiin ( syy toisen osapuolen )
        Jos laskiessa nousee yli viisi sormea pystöön, voi alkaa miettimään, että ne narsistiset piirteet saattavatkin löytyä mahdollisesti itsestä...

        Ja eikun testaamaan! :)

        Ylläoleva testi ei ole tosin aivan pätevä, sillä narsku haistattaisi sille vain pitkät...
        Jos teit aikaisemman testin, ja luet nyt tätä, niin otan osaa...
        Et ole narsisti. :)


      • henna...
        j.o.k.u. kirjoitti:

        Tuli mieleen varma testi uhreille, ovatko he uhreja vai uhriutuneita narsisteja...
        ( Tosin narsistin mieli osaa vääntää asiat itselleen edullisimpaan suuntaan, mutta anyway... )

        Uhrin pitäisi kysyä itseltään, millainen on ollut muissa suhteissa, ennen narsistin kanssa asumista? Tuntuvatko kaikki aikaisemmat eksät kusipäiltä, vai vain yksi..?
        Narsisti vastaisi todennäköisesti itselleen, että jokainen. Yksi ehkä vain ylitse muiden...

        Sen lisäksi voisi laskea ne ihmiset, joiden kanssa on mennyt sukset jollain tapaa ristiin ( syy toisen osapuolen )
        Jos laskiessa nousee yli viisi sormea pystöön, voi alkaa miettimään, että ne narsistiset piirteet saattavatkin löytyä mahdollisesti itsestä...

        Ja eikun testaamaan! :)

        Enpä tiedä onko 100 % varma, voihan joskus olla että joku esim. hakeutuu useampaan narsistiseen suhteeseen, on tottunut lapsesta asti olemaan alistettu ja alitajuisesti, vaistomaisesti hakee aikuisena samaa. Esim. jompi kumpi vanhemmista on ollut narsisti ja kun kohtaa narsistin aikuisena, niin voi aloittaa suhteen.

        Mutta toisaalta, jos kaikki edelliset kumppanit ovat "uhrin" mielestä olleet kusipäitä narsisteja, niin tuo teoriasi voi pitää myös paikkansakin.


      • j.o.k.u. kirjoitti:

        Tuli mieleen varma testi uhreille, ovatko he uhreja vai uhriutuneita narsisteja...
        ( Tosin narsistin mieli osaa vääntää asiat itselleen edullisimpaan suuntaan, mutta anyway... )

        Uhrin pitäisi kysyä itseltään, millainen on ollut muissa suhteissa, ennen narsistin kanssa asumista? Tuntuvatko kaikki aikaisemmat eksät kusipäiltä, vai vain yksi..?
        Narsisti vastaisi todennäköisesti itselleen, että jokainen. Yksi ehkä vain ylitse muiden...

        Sen lisäksi voisi laskea ne ihmiset, joiden kanssa on mennyt sukset jollain tapaa ristiin ( syy toisen osapuolen )
        Jos laskiessa nousee yli viisi sormea pystöön, voi alkaa miettimään, että ne narsistiset piirteet saattavatkin löytyä mahdollisesti itsestä...

        Ja eikun testaamaan! :)

        (j.o.k.u. jota rakastan)
        http://www.youtube.com/watch?v=9m0yaWq8V24


      • henna... kirjoitti:

        Enpä tiedä onko 100 % varma, voihan joskus olla että joku esim. hakeutuu useampaan narsistiseen suhteeseen, on tottunut lapsesta asti olemaan alistettu ja alitajuisesti, vaistomaisesti hakee aikuisena samaa. Esim. jompi kumpi vanhemmista on ollut narsisti ja kun kohtaa narsistin aikuisena, niin voi aloittaa suhteen.

        Mutta toisaalta, jos kaikki edelliset kumppanit ovat "uhrin" mielestä olleet kusipäitä narsisteja, niin tuo teoriasi voi pitää myös paikkansakin.

        Sinä vain...
        http://www.youtube.com/watch?v=sxqaw4UVvhM


      • j.o.k.u.

      • j.o.k.u. kirjoitti:

        :D

        Voihan Vee :) Uudelleenlämmitys nuoruuteni huippusarjasta tv3 pisti mut polvilleen... ;-D Ne narsistinaiset...



      • henna... kirjoitti:

        Kiitos vaan kysymästä, en ole huomannut, että olisin narsisti :)

        Etkö vieläkään ole löytänyt sitä sisältäsi? Ihan varmasti olet, jos kuvittelet kykeneväsi näkemään sen muissa.


      • j.o.k.u. kirjoitti:

        Ylläoleva testi ei ole tosin aivan pätevä, sillä narsku haistattaisi sille vain pitkät...
        Jos teit aikaisemman testin, ja luet nyt tätä, niin otan osaa...
        Et ole narsisti. :)

        Vitun paska.


      • henna...
        yxex kirjoitti:

        "Narsisti sisällyttää puheeseensa toisen mitätöintiä, aliarviointia, arvostelua.."

        Kaikella ystävyydellä kysyisin, että koska sinäkin harrastat tätä muita palstan kirjoittajia kohtaan, oletko saavuttanut sen pisteen että tunnistat oman narsistisuutesi? Miltä se tuntuu? Itselleni tuo murrosvaihe oli aika, sanoisinko mykistävä. :)

        Se on samalla se hetki milloin itsetutkiskelu alkaa, ja itsensä muuttaminen mahdollistuu.

        En näe, että on mitenkään narsistista se, että olen arvostellut ja kritisoinut tämän palstan jossain vaiheessa täyttänyttä itse asiaan mitenkään liittymätöntä, huuhaa-"sisäpiirikirjoitteluanne", joka on jossain vaiheessa melkein täyttänyt tämän palstan ja joka ei muille lukijoille anna yhtään mitään. Mielestäni ei ole myöskään aliarviointia ja mitätöimistä, jos suoraan kerron olevani eri mieltä siitä, mitä narsismi on ja että se ei ole ihailtavaa ja että narsistit eivät ole "ylivoimaisen valovoimaisia ihmisiä" ja ikään kuin ihmiskunnan aatelia, niin kuin välillä olette väittäneet.

        Joo, totta, jäin vain miettimään tuota hinkuanne yrittää syyllistää minua siitä, miten kirjoitan eli pääsitte hetkeksi päämääräänne ja saitte aiheutettua mulle vähäksi aikaa jopa hieman syyllisen olon.


      • henna... kirjoitti:

        En näe, että on mitenkään narsistista se, että olen arvostellut ja kritisoinut tämän palstan jossain vaiheessa täyttänyttä itse asiaan mitenkään liittymätöntä, huuhaa-"sisäpiirikirjoitteluanne", joka on jossain vaiheessa melkein täyttänyt tämän palstan ja joka ei muille lukijoille anna yhtään mitään. Mielestäni ei ole myöskään aliarviointia ja mitätöimistä, jos suoraan kerron olevani eri mieltä siitä, mitä narsismi on ja että se ei ole ihailtavaa ja että narsistit eivät ole "ylivoimaisen valovoimaisia ihmisiä" ja ikään kuin ihmiskunnan aatelia, niin kuin välillä olette väittäneet.

        Joo, totta, jäin vain miettimään tuota hinkuanne yrittää syyllistää minua siitä, miten kirjoitan eli pääsitte hetkeksi päämääräänne ja saitte aiheutettua mulle vähäksi aikaa jopa hieman syyllisen olon.

        Minä olen syyllinen. Voitko antaa sen minulle anteeksi?


      • .
        temppuilija kirjoitti:

        Minä olen syyllinen. Voitko antaa sen minulle anteeksi?

        Es tut mir leid. Das ist meine schuld ;(


      • . kirjoitti:

        Es tut mir leid. Das ist meine schuld ;(

        lech mich! jos oot mun kulta, mielelläni ... parasta maailmassa..

        Also .. Habe Sie etwas zu sagen? Zu Mir?

        laitappa googleen hakuun 'Buch Dich music video'

        kaikkea hyvää sulle .. rakas, tiedät kyllä mistä mä tykkään -- tottakai.


      • metall-leidi
        j.o.k.u. kirjoitti:

        Tuli mieleen varma testi uhreille, ovatko he uhreja vai uhriutuneita narsisteja...
        ( Tosin narsistin mieli osaa vääntää asiat itselleen edullisimpaan suuntaan, mutta anyway... )

        Uhrin pitäisi kysyä itseltään, millainen on ollut muissa suhteissa, ennen narsistin kanssa asumista? Tuntuvatko kaikki aikaisemmat eksät kusipäiltä, vai vain yksi..?
        Narsisti vastaisi todennäköisesti itselleen, että jokainen. Yksi ehkä vain ylitse muiden...

        Sen lisäksi voisi laskea ne ihmiset, joiden kanssa on mennyt sukset jollain tapaa ristiin ( syy toisen osapuolen )
        Jos laskiessa nousee yli viisi sormea pystöön, voi alkaa miettimään, että ne narsistiset piirteet saattavatkin löytyä mahdollisesti itsestä...

        Ja eikun testaamaan! :)

        Mutta ystävyyssuhde mulla oli narsistin kanssa.Kun irtauduin ystävyyssuhteestamme niin irtautumistani auttoi kysymys , siis milliasia ystävyyssuhteita ovat muut ystävyyssuhteet.
        Ei ole ollut käsikädessä lällyttelyä vaan aivan tervettä ja normaalisti vuorovaikutteista ystävyyttä.
        Yhteenottoja on toki tullut puolin ja toisin ja monien ystävien kanssa on ollut pitkiäkin katkoja, mutta en harvat ystävät ovat säilyneet.
        On elämäni varrella kusipäitäkin osunut ja on ollut lyhyitä miessuhteitakin urospuolisten kusipäiden kanssa.
        Peili-ilmiö niin voi miten narsistimaista eli kääntää se narsitstisuus toisen ominaisuudeksi.
        Kun nyt näen asiat uudessa valossa niin olen pystynyt erottamaan normaalit suksien ristiinmenemiset ja yhteenotot narsistin kanssa.
        Kun yritin kesksutella narskuystävättäreni kanssa , että miksi hän sitten oli kanssani tekemisissä jos olin nkaikinpuolin epäkelpo niin ei hän koskaan pystynyt keskustelemaan asiasta.
        Kun hänen aviomiehensä oli kerran läsnä ja yritin ottaa puheeksi jatkuvasyötteisen loukkaaimisen ja räyhäämisen niin hän sanoi kaikkiin mun argumentteihini , että paskaa.
        No minä en sen ihmeemmin kysele ystävyyssuhteitani kun nyt on vaan harvat ja hyvät ystävät.
        Se riittää jos ihmisellä on toisen seurassa jatkuvasti paha olla niin elämäänsä on aivan turha tuhlata kusipäähän jas siinä ei sen kummempia analysointeja ja dagnooseja tarvita.


      • j.o.k.u.
        temppuilija kirjoitti:

        Vitun paska.

        Temppu teki testin? :D


    • pkfpköfköfkös

      joskus selittäväni elämäni valintoja hirveästi eräälle tutulle. Hän osasi jotenkin taitavasti mitätöidä pienillä sanoilla ja eleillä mun elämääni. Kun pääsin yliopistoon opiskelemaan haluamaani alaa, hän mainitsi, että no sinne vissiin on aika helppo päästä. Latisti mun mielialani täysin. Ja kun myöhemmin aloin miettimään asiaa, niin kummastelin omaakin reaktiotani. Ei minua kiinnostanut, oliko ala, jota pääsin opiskelemaan vaikea pala yrittäjälle vai ei. Minähän halusin päästä tekemään tietynlaista työtä ja opiskelemaan tiettyä alaa, ei minua kiinnostaa, otetaanko alalleni 100 prosenttia kaikista hakijoista vai promille. Minun olisi pitänyt olla onnellinen, koska saan tehdä sitä mitä haluan.

      En tiedä, onko tuttavani narsisti, mutta olen usein huomannut, että tässä maailmassa joutuu hirveän usein kokemaan olevansa jotenkin hirveän paljon huonompi ja tyhmempi. Maailmamme on todella narsistinen. Pitäisi sisustaa koti viimeisimmän muodin mukaan, olla huippuvirassa ja tohtorin tutkinto sekä' pari maisterintutkintoa, että voisi sanoa olevansa ihminen. Mikään ei ikinä riitä. Siihen menee helposti mukaan. Alkaa vaatia itseltään paljon, kunnes ymmärtää, että hitto minähän olen tyytyväinen tähän mitä minulla on.

      Itse olen usein miettinyt, että olen tyytyväinen ihan missä tahansa olen, olivat kulissit kunnossa tai eivät.Silti joidenkin narsistien tai narsistiseen kulttuuriin sopeutuneiden henkilöiden kanssa tulee olotila, että menkää h*****ttiin mielipiteinenne. Ja jos sanot tämän suoraan, seuraavassa hetkessä saat kuulla olevasi hullu ja masentunut. Joudut vain nielemään kiukun sisääsi, koska tiedät ettei puhuminen ja sanominen mitään auta ja siitä syntyy paljon vihaa.

      • niiinpä

        mulle kävi just samoin yhen tutun kanssa no, ei ihan mutta melkein. Ajatelin et jatkossa pidän etäisyyttä koko tyyppiin. Vähän vaikeaa kun se on sukulainen. Mutta ajatelin, että kun nään pidän semmoista naamiota päällä. Sille on turha puhua mitään syvällisyyksiä tai henkilö kohtaisia. Eli "on se ilmoja pidellyt" ja hymyilen sitten saa ihmetellä miksi mulla on aina joitain menoja enkä ikinä kerkeä kattomaan. Itseasiassa kaikki sukulaiset on aika en tiedä narsisteja, mutta ainakin perseestä. Jos eivät kerran muuta asennettaan opintoihini niin ei sitten nähdä niin usein.


    • Terve Tuija

      Yhden naisen seura on sellaista, että hän keskustelussa mitätöi kumppaniaan. Sepittelee juttuja jne. En tiedä onko nainen narsisti, mutta kaikki on mahdollista.

      • klöghh

        jotka saattavat kuulostaa uskottavilta.Usein ne ovat jotain villejä tarinoita kaverista tai jostakin paikallisesta henkilöstä. On se narsisti??, nehän pyrkii suosiossa ykköseksi jopa oman partnerinsa suhteen.


      • uyiytur
        klöghh kirjoitti:

        jotka saattavat kuulostaa uskottavilta.Usein ne ovat jotain villejä tarinoita kaverista tai jostakin paikallisesta henkilöstä. On se narsisti??, nehän pyrkii suosiossa ykköseksi jopa oman partnerinsa suhteen.

        niiden tarinoiden henkilöt ja muut seikat vaihtelevat paikkaa aina kun narsisti kertoo samasta tarinasta uudelleen !

        Ootteko muut huomanneet tämän ?


      • henna...
        uyiytur kirjoitti:

        niiden tarinoiden henkilöt ja muut seikat vaihtelevat paikkaa aina kun narsisti kertoo samasta tarinasta uudelleen !

        Ootteko muut huomanneet tämän ?

        Kyllä olen huomannut, narsistin tarinat muuttuu kuin kameleontilla, mutta auta armias, jos menet sille siitä huomauttamaan, niin olet ITSE narsisti, muistivammainen, vainoharhainen, ilkeä ja pahansuojapa, katkera ja vaikka sun mitä.


      • henna... kirjoitti:

        Kyllä olen huomannut, narsistin tarinat muuttuu kuin kameleontilla, mutta auta armias, jos menet sille siitä huomauttamaan, niin olet ITSE narsisti, muistivammainen, vainoharhainen, ilkeä ja pahansuojapa, katkera ja vaikka sun mitä.

        Oletko lukenut koskaan Asimovin Säätiö trilogiaa? Siellä on se Muuli. Jotenkin rinnastan sinut siihen, toisaalta voisin rinnastaa tuon yxexän myös siihen - Don Quijote. Ihan sama, mä oon luovuttanut jo ..


      • Tarkkailija_x
        temppuilija kirjoitti:

        Oletko lukenut koskaan Asimovin Säätiö trilogiaa? Siellä on se Muuli. Jotenkin rinnastan sinut siihen, toisaalta voisin rinnastaa tuon yxexän myös siihen - Don Quijote. Ihan sama, mä oon luovuttanut jo ..

        narsisti on mutaatio? Tarkoitettu selviämään oloissa missä me emme selviä. Minä meinaan .) Ajattelen kaikista poikeamista niin. Jotakin palvelemaan ne ovat luotu.

        Siitä huolimatta kannatan tätä tietouden lisäämistä, vaikkei tällä mitään merkitys ole narsimin parantamiseen.
        Ja koska on syytä kirjoittaa sellaisista, jotka painavat mieltämme.


      • temppuilija kirjoitti:

        Oletko lukenut koskaan Asimovin Säätiö trilogiaa? Siellä on se Muuli. Jotenkin rinnastan sinut siihen, toisaalta voisin rinnastaa tuon yxexän myös siihen - Don Quijote. Ihan sama, mä oon luovuttanut jo ..

        Älä luovuta temppuilija-hyvä. Vaikka tää on huvikseen kirjoittamista ja lukemista niin sun kommenteilla ja katsantokannoilla on merkitystä! Niin mulle kuin muillekin.


    • alat tuija oppia

      ´
      ´
      ´

    • narsistin lähellä

      Mielestäni ihmisten olisi syytä tutustua narsismin syihin. Toisen ihmisen narsismilla on helppo selittää kaikki kurja olo, mielipaha ja toimimaton vuorovaikutus. Varmasti he saavatkin aikaan paljon pahaa, mutta täytyy muistaa, että narsismillekin on syynsä. Tervettä narsismia jokainen ihminen tarvitsee jaksaakseen. Patologisesta ilmiöstä eli persoonallisuushäiriöstä voidaan puhua, kun henkilön käyttäytyminen jatkuvasti aiheuttaa haittaa tosille ihmisille.

      Narsismi ei ole pelkästään paha asia, mutta kuten ADHD, tämä on eräänlainen muotitermi. Inhottavia ex-kumppaneita ja muuten erilaisia ihmisiä on helppo nimittää narsisteiksi. Esimerkiksi käyttäytymishäiriöisen lapsen kohdalla ajatellaan usein, että hänen oireensa on perheen toimimattoman vuorovaikutuksen syytä. Narsistin kohdalla näin harvoin ajatellaan. Ei pohdita sitä, miksi ihmisestä kehittyi narsistinen persoonallisuus vaan pidetään häntä jo lähtökohtaisesti pahana ihmisenä, joka on syy kaikelle kurjalle ololle ja mielipahalle.

      Narsisti on yksin jätetty lapsi. Se ei välttämättä tarkoita kaltoinkohtelua vaan totaalista laiminlyömistä tunnetasolla. Tällöin lapsi kehittää itselleen narsistisen persoonan. Hänestä kehittyy empatiakyvytön ja kylmä, eikä pysty normaaliin terveeseen, toiset huomioonottavaan vuorovaikutukseen. Voidaan sanoa, että ihmisen narsismi johtuu lähes poikkeuksetta siitä, että hänet on laiminlyöty totaalisesti. Tunnekylmät vanhemmat, yksinjättäminen, hylkääminen... Se ei tietenkään millään tavalla oikeuta sellaista käyttäytymistä, mutta tämä tieto auttaa ymmärtämään syitä narsismin taustalla. Narsistilla on paljon uhreja, mutta narsisti on itse myöskin uhri.

      En kirjoittanut tätä siksi, että vähättelisin kenenkään kokemuksia. Usein ymmärrys toisen sairaudesta auttaa kuitenkin käsittelemään myös omia vaikeita tunteita ja kokemuksia sekä tarjoaa mahdolisuuden oppia elämään vaikeiden ja ahdistavien kokemusten kanssa.

      • ölkjasdfdfgh

        Ja olemaan välittämättä siitä. Narsistia ei voi ihminen parantaa. Narsisti ei voi luopua minäkuvastaan, koska jäljelle ei jää mitään. Jos narsistille sanoo, että tuohan on hullua, niin hän vain suuttuu silmittömästi. Itku-potku-raivo on helppo tapa käsitellä asia. Unohtaa mistä olikaan kysymys, ja itseasiassa, tuo toinenhan loukkasi minua syvästi. Se oli hänen tarkoituksensakin. Että mä vihaan sitä!


      • ölkjasdfdfgh kirjoitti:

        Ja olemaan välittämättä siitä. Narsistia ei voi ihminen parantaa. Narsisti ei voi luopua minäkuvastaan, koska jäljelle ei jää mitään. Jos narsistille sanoo, että tuohan on hullua, niin hän vain suuttuu silmittömästi. Itku-potku-raivo on helppo tapa käsitellä asia. Unohtaa mistä olikaan kysymys, ja itseasiassa, tuo toinenhan loukkasi minua syvästi. Se oli hänen tarkoituksensakin. Että mä vihaan sitä!

        "Narsistia ei voi ihminen parantaa. Narsisti ei voi luopua minäkuvastaan, koska jäljelle ei jää mitään."

        Sallinet kysymykseni; mistä sinä tiedät?


      • ölkjasdfölkj
        yxex kirjoitti:

        "Narsistia ei voi ihminen parantaa. Narsisti ei voi luopua minäkuvastaan, koska jäljelle ei jää mitään."

        Sallinet kysymykseni; mistä sinä tiedät?

        Kyseessä on oma mielipiteeni, jonka olen syystä tai toisesta muodostanut. Jos olet faktauskova, niin pitäisi pysyä psykologiasta kaukana, tai ainakin pysyä kognitiivisen psykologian puolella. Ehkä voisit valaista miten narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivää pitäisi hoitaa, ja mitkä ovat onnistuneen hoidon edellytyksiä. Ja en ole psykologi tai mikään muukaan kallonkutistaja... Toivottavasti sinä olet, ja voit kertoa miten narsisti parannetaan.


      • ölkjasdfölkj kirjoitti:

        Kyseessä on oma mielipiteeni, jonka olen syystä tai toisesta muodostanut. Jos olet faktauskova, niin pitäisi pysyä psykologiasta kaukana, tai ainakin pysyä kognitiivisen psykologian puolella. Ehkä voisit valaista miten narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivää pitäisi hoitaa, ja mitkä ovat onnistuneen hoidon edellytyksiä. Ja en ole psykologi tai mikään muukaan kallonkutistaja... Toivottavasti sinä olet, ja voit kertoa miten narsisti parannetaan.

        Kunnioitan mielipidettäsi koska se on sun, ja vain sulla on avaimet siihen. Kun ihmiselle tulee tunne tai intuiitio jostain, on siihen huono kenenkään mennä väliin todistelemaan mitään.

        En ole kallonkutistaja :)

        Onnistuneen hoitovastikkeen ainoa edellytys on ihmisen myönteinen suhtautuminen omaan muuttumiseensa. Taitava terapeutti voi tuoda potilaalle tavoittelemisen arvoisia visioita tarkasteltavaksi. Menneisyys vs tulevaisuus. Tahtotilaa voi pönkittää. Jos potilas uskoo auktoriteetteihin, on terapeutin työ hiukan helpompaa. Jokainen muuttuu kuitenkin itse. Toiset luulee tarvitsevansa siihen kallonkutistajaa, toiset tönäisee itse itseään.

        Tarve muuttumiselle pitää ensin muodostua. Haluatko Sinä muuttua(?) :)


      • lökjasdfgfsd
        yxex kirjoitti:

        Kunnioitan mielipidettäsi koska se on sun, ja vain sulla on avaimet siihen. Kun ihmiselle tulee tunne tai intuiitio jostain, on siihen huono kenenkään mennä väliin todistelemaan mitään.

        En ole kallonkutistaja :)

        Onnistuneen hoitovastikkeen ainoa edellytys on ihmisen myönteinen suhtautuminen omaan muuttumiseensa. Taitava terapeutti voi tuoda potilaalle tavoittelemisen arvoisia visioita tarkasteltavaksi. Menneisyys vs tulevaisuus. Tahtotilaa voi pönkittää. Jos potilas uskoo auktoriteetteihin, on terapeutin työ hiukan helpompaa. Jokainen muuttuu kuitenkin itse. Toiset luulee tarvitsevansa siihen kallonkutistajaa, toiset tönäisee itse itseään.

        Tarve muuttumiselle pitää ensin muodostua. Haluatko Sinä muuttua(?) :)

        http://www.suhdesoppa.fi/narsismi/voiko-narsismista-parantua/

        Miten saat toiseen sen halun muuttua?


      • lökjasdfgfsd kirjoitti:

        http://www.suhdesoppa.fi/narsismi/voiko-narsismista-parantua/

        Miten saat toiseen sen halun muuttua?

        Artikkelissa oli ylösnostettu ajatus että muuttumisen edellytys on oma halu. Ei sitä valitettavasti saa toiseen hyvällä eikä pahalla. Manipulaattoritkin törmää samaan ongelmaan, uhri tottelee aikansa, ja sitten häipyy. Ja kun tarpeeksi moni häipyy, on pieni mahdollisuus siihen että manipulaattori tajuaa vallankäytön olevan väärä tie, ja valitsee toisen tien. Vaikkapa nöyryyden ja aidon välittämisen.

        Pahanolon suhteesta kannattaa häipyä. Jos ei syystä tai toisesta voi häipyä, aiheesta kannattaa opetella kaikki mahdollinen, ja muistaa että suhteen oudot kuviot ei ole omaa syytä. :)


      • ölkjasdfölkjsdfg
        yxex kirjoitti:

        Artikkelissa oli ylösnostettu ajatus että muuttumisen edellytys on oma halu. Ei sitä valitettavasti saa toiseen hyvällä eikä pahalla. Manipulaattoritkin törmää samaan ongelmaan, uhri tottelee aikansa, ja sitten häipyy. Ja kun tarpeeksi moni häipyy, on pieni mahdollisuus siihen että manipulaattori tajuaa vallankäytön olevan väärä tie, ja valitsee toisen tien. Vaikkapa nöyryyden ja aidon välittämisen.

        Pahanolon suhteesta kannattaa häipyä. Jos ei syystä tai toisesta voi häipyä, aiheesta kannattaa opetella kaikki mahdollinen, ja muistaa että suhteen oudot kuviot ei ole omaa syytä. :)

        Toisin sanoen, ei ole mitään mitä narsistin uhri voisi sanoa. Paras on, kun on välinpitämätön. Tai jos tuntee siihen tarvetta, niin sanoo että asiat on näin, eikä enää kannata vaivautua, sillä N on sanojalle jo täysin yhdentekevä.


      • öljkasdfjkhg
        yxex kirjoitti:

        "Narsistia ei voi ihminen parantaa. Narsisti ei voi luopua minäkuvastaan, koska jäljelle ei jää mitään."

        Sallinet kysymykseni; mistä sinä tiedät?

        Narsisti ei voi luopua minäkuvastaan, koska jäljelle ei jää mitään.

        ^-- Niin... Ja pystyisitkö sinä luopumaan minäkuvastasi? En usko, että osaat edes ajatella miten se tapahtuisi. Se tapahtuu pakon edessä. Ja siltikin narsisti voi valita rakentaa muurinsa uudestaan.


      • ölkjasdfölkjsdfg kirjoitti:

        Toisin sanoen, ei ole mitään mitä narsistin uhri voisi sanoa. Paras on, kun on välinpitämätön. Tai jos tuntee siihen tarvetta, niin sanoo että asiat on näin, eikä enää kannata vaivautua, sillä N on sanojalle jo täysin yhdentekevä.

        Tietysti uhri voi yrittää vaikuttaa, 'herättää', sanomalla toiselle, että 'lähden suhteesta, ja syy lähtöön on sinun heikko sitoutumisesi, vallankäyttösi, se ettet kunnioita ja arvosta, että loukkaat ja mitätöit'. Riippuen lähteen merkityksellisyydestä tämä joko herättää halun miettiä omaa käytöstään ja haluaan muuttua, säilyttääkseen suhteen. Tai jos ei noteeraa, on välinpitämätön, on uhri moraalinen voittaja, ja on helpompi lähteä siitä suhteesta.

        Kiltin ihmisen on vain vaikea esittää toiselle tuollaista 'uhkavaatimusta'.


      • ölkjasdefkjhg
        yxex kirjoitti:

        Tietysti uhri voi yrittää vaikuttaa, 'herättää', sanomalla toiselle, että 'lähden suhteesta, ja syy lähtöön on sinun heikko sitoutumisesi, vallankäyttösi, se ettet kunnioita ja arvosta, että loukkaat ja mitätöit'. Riippuen lähteen merkityksellisyydestä tämä joko herättää halun miettiä omaa käytöstään ja haluaan muuttua, säilyttääkseen suhteen. Tai jos ei noteeraa, on välinpitämätön, on uhri moraalinen voittaja, ja on helpompi lähteä siitä suhteesta.

        Kiltin ihmisen on vain vaikea esittää toiselle tuollaista 'uhkavaatimusta'.

        sä ajattelet liian normaalisti


      • ölkjasdfgsfd
        yxex kirjoitti:

        Tietysti uhri voi yrittää vaikuttaa, 'herättää', sanomalla toiselle, että 'lähden suhteesta, ja syy lähtöön on sinun heikko sitoutumisesi, vallankäyttösi, se ettet kunnioita ja arvosta, että loukkaat ja mitätöit'. Riippuen lähteen merkityksellisyydestä tämä joko herättää halun miettiä omaa käytöstään ja haluaan muuttua, säilyttääkseen suhteen. Tai jos ei noteeraa, on välinpitämätön, on uhri moraalinen voittaja, ja on helpompi lähteä siitä suhteesta.

        Kiltin ihmisen on vain vaikea esittää toiselle tuollaista 'uhkavaatimusta'.

        Ja toki, voi sanoa. Kaikissa ihmisissä on enemmän tai vähemmän narsistisia piirteitä. Ymmärrän että haluat uskoa ihmiseen ja kaikkea, mutta jos ihminen ei ole _kykenevä_ ottamaan vastaan niin ihminen ei ole kykenevä siihen. Jos ihminen taas pystyy ottamaan negatiivista palautetta _aidosti_ (hedelmistään puu tunnetaan) vastaan, niin onko silloin narsistikaan? Kyseistä sanaa käytetään aivan liian heppoisin perustein.

        Kyse ei ole siitä, että narsistin pitäisi muuttaa käytöstään. Kyse on siitä että narsistin pitäisi muuttaa sitä kuka hän on. Miksi hän ihmisenä on arvokas, missä hän on hyvä, millainen hän on toisia ihmisiä kohtaan jne. jne. Koko omanarvontunto täytyy rakentaa alhaalta asti uudestaan, koska se perustuu kokonaan valheelle. Mitä ihminen on ilman mitään itsearvostusta? Ei mitään muuta, kuin kasa paskaa joka joutaisi kuolla pois.


      • ölkjasdefkjhg kirjoitti:

        sä ajattelet liian normaalisti

        =)


      • .

      • ölkjasdfgsfd kirjoitti:

        Ja toki, voi sanoa. Kaikissa ihmisissä on enemmän tai vähemmän narsistisia piirteitä. Ymmärrän että haluat uskoa ihmiseen ja kaikkea, mutta jos ihminen ei ole _kykenevä_ ottamaan vastaan niin ihminen ei ole kykenevä siihen. Jos ihminen taas pystyy ottamaan negatiivista palautetta _aidosti_ (hedelmistään puu tunnetaan) vastaan, niin onko silloin narsistikaan? Kyseistä sanaa käytetään aivan liian heppoisin perustein.

        Kyse ei ole siitä, että narsistin pitäisi muuttaa käytöstään. Kyse on siitä että narsistin pitäisi muuttaa sitä kuka hän on. Miksi hän ihmisenä on arvokas, missä hän on hyvä, millainen hän on toisia ihmisiä kohtaan jne. jne. Koko omanarvontunto täytyy rakentaa alhaalta asti uudestaan, koska se perustuu kokonaan valheelle. Mitä ihminen on ilman mitään itsearvostusta? Ei mitään muuta, kuin kasa paskaa joka joutaisi kuolla pois.

        Hmm...
        Kylläpä herättelet ajatuksiani! :)
        Tuo vastaanottokyky...se on niin olennainen asia meille kaikille. Ilman sitä emme olisi kouluissa pärjänneet. Uskon että se kyky on pahimmallakin psykonarsistilla, mutta sitä en tiedä miksi tunnetasolla joillakin on niin vahvoja lukkoja että näyttävät hylkivän 'kylmästi' positiivisetkin asiat, saati sitten kritiikin.

        Jokainen on itselleen tärkeä ja rakas kokonaispaketti, mistään ominaisuudesta ei pidä luopua, mutta omien kykyjen kanavointia voisi hieman viilata, itsekukin tahollaan. Onkohan narsisti pohjimmiltaan estoinen ihminen, vaikkei se ulospäin näykään, kaiken teatterin keskellä, ja naamioiden takaa(?)


      • . kirjoitti:

        Ei ole halusta kiinni narsistin muuttuminen, se vaan yksinkertaisesti ei ole mahdollista millään konstilla.

        Jos tapaat narsistin...pidät 30v tauon, ja tapaat uudelleen, niin narsistin ulkonäkö, tietoisuus, oppimäärä ja tunne-elämä on muuttunut. Miten siis perustelet narsistin muuttumattomuuden? :)


      • .
        yxex kirjoitti:

        Jos tapaat narsistin...pidät 30v tauon, ja tapaat uudelleen, niin narsistin ulkonäkö, tietoisuus, oppimäärä ja tunne-elämä on muuttunut. Miten siis perustelet narsistin muuttumattomuuden? :)

        Mikä hänessä on muuttunut? kerro.


      • . kirjoitti:

        Mikä hänessä on muuttunut? kerro.

        Ulkonäkö, tietoisuus, oppimäärä ja tunne-elämä. Tajuisuus. On saattanut tulla muutamia lapsia ja lapsenlapsia. Ei narsistit ole muuttumattomia patsaita :)

        8888-)


      • 50-mies satakunnasta
        öljkasdfjkhg kirjoitti:

        Narsisti ei voi luopua minäkuvastaan, koska jäljelle ei jää mitään.

        ^-- Niin... Ja pystyisitkö sinä luopumaan minäkuvastasi? En usko, että osaat edes ajatella miten se tapahtuisi. Se tapahtuu pakon edessä. Ja siltikin narsisti voi valita rakentaa muurinsa uudestaan.

        Kun seurusteluaikana kaikki vaikuttaa olevan liian hyvää ja täydellistä ollakseen totta, se ei ikävä kyllä ole sitä.

        Narsistin kosto on myös tosi julma, koska narsistilla erityisen huono itsetunto, hän ei edes tiedä kuinka pahoin toista ihmistä voisi ja pitäisi satuttaa että saisi kostettua.

        Valehtelu tai kuten EX-puolisoni asian ilmaisi valkoiset valheet kuuluvat asiaan, jos jää narsku kiinni valeesta siis saat kiinni ikinä hän ei sitä myönnä vaan varsinaisen valeen päälle tulee emävale ja sitten kaikkien valeiden äiti... mikäli olet onnistunut selvittämään kaikki hänen valeensa oletkin itse hullu.

        Narsistinen luonne ei todellakaan kuuntele toista ihmistä, keskustelua on, mutta se tapahtuu narskun ehdoilla, testaapa asiaa ja kysy päivän kahden kuluttua joku asia jonka kerrot narskulle, huomaat että ensiksi pelästyt että hänellä saattaa olla altzerheimen-tauti eli ei muista mitään koko asiasta mitä olet puhunut, ellei se satu olemaan asia, joka jostain syystä kiinnostaa häntä itseään todella paljon.

        Akut imee kuiviin, sen huomasin jopa seurusteluaikana, jotenkin tunsin jatkuvaa riittämättömyyttä kaikkeen mitä tein ja yritin aivan järjettömästi kaikkea mahdotonta lähes siis kuuta taivaalta että en olisi ollut maailman huonoin ja laiskin mies, niin kuin minun annettiin ymmärtää. Eli niin huonoa ja laiskaa miestä kuin minä olen ei löydy maailmasta, eli olin kaikista huonoin. Kuriosiittinä mainittakoon, että olin silloin johtavassa asemassa, minulla oli 10 alaista, minulla oli uusi 45 000 euroa maksava auto ja 1 000 000 euron edestä erilaista omaisuutta. Minua ei silloin todellakaan pidetty luuserina, vain sisäpiirini tiesi totuuden.

        Pidin kaiken tämän paskan sisälläni, riittävästi konjakkia juotuani uskaltauduin kertomaan asiasta kännipäissäni Ikaalisten kylpylässä silloiselle esimiehelleni.............se oli itseni kannalta helvetin tärkeä avautuminen, koska olin jo itse niin psyykattu että aloin uskoa itsekin kyseiset jutut itseni heikkoudesta; lihan heikkous minulla oli myös kuulemma koko suhteen ajan eli petin koko ajan milloin missäkin, jälkeenpäin saadut tiedot kertovat että joku muu petti koko helvetin ajan rinnakkaissuhteessaan.


      • sellasta...
        50-mies satakunnasta kirjoitti:

        Kun seurusteluaikana kaikki vaikuttaa olevan liian hyvää ja täydellistä ollakseen totta, se ei ikävä kyllä ole sitä.

        Narsistin kosto on myös tosi julma, koska narsistilla erityisen huono itsetunto, hän ei edes tiedä kuinka pahoin toista ihmistä voisi ja pitäisi satuttaa että saisi kostettua.

        Valehtelu tai kuten EX-puolisoni asian ilmaisi valkoiset valheet kuuluvat asiaan, jos jää narsku kiinni valeesta siis saat kiinni ikinä hän ei sitä myönnä vaan varsinaisen valeen päälle tulee emävale ja sitten kaikkien valeiden äiti... mikäli olet onnistunut selvittämään kaikki hänen valeensa oletkin itse hullu.

        Narsistinen luonne ei todellakaan kuuntele toista ihmistä, keskustelua on, mutta se tapahtuu narskun ehdoilla, testaapa asiaa ja kysy päivän kahden kuluttua joku asia jonka kerrot narskulle, huomaat että ensiksi pelästyt että hänellä saattaa olla altzerheimen-tauti eli ei muista mitään koko asiasta mitä olet puhunut, ellei se satu olemaan asia, joka jostain syystä kiinnostaa häntä itseään todella paljon.

        Akut imee kuiviin, sen huomasin jopa seurusteluaikana, jotenkin tunsin jatkuvaa riittämättömyyttä kaikkeen mitä tein ja yritin aivan järjettömästi kaikkea mahdotonta lähes siis kuuta taivaalta että en olisi ollut maailman huonoin ja laiskin mies, niin kuin minun annettiin ymmärtää. Eli niin huonoa ja laiskaa miestä kuin minä olen ei löydy maailmasta, eli olin kaikista huonoin. Kuriosiittinä mainittakoon, että olin silloin johtavassa asemassa, minulla oli 10 alaista, minulla oli uusi 45 000 euroa maksava auto ja 1 000 000 euron edestä erilaista omaisuutta. Minua ei silloin todellakaan pidetty luuserina, vain sisäpiirini tiesi totuuden.

        Pidin kaiken tämän paskan sisälläni, riittävästi konjakkia juotuani uskaltauduin kertomaan asiasta kännipäissäni Ikaalisten kylpylässä silloiselle esimiehelleni.............se oli itseni kannalta helvetin tärkeä avautuminen, koska olin jo itse niin psyykattu että aloin uskoa itsekin kyseiset jutut itseni heikkoudesta; lihan heikkous minulla oli myös kuulemma koko suhteen ajan eli petin koko ajan milloin missäkin, jälkeenpäin saadut tiedot kertovat että joku muu petti koko helvetin ajan rinnakkaissuhteessaan.

        osaa...

        Se ei oo sun syy. Sääli narsisti eksää et muuta voi tehdä ja sen jälkeen sulje kaihtimet. Junasta onneksi hyppäsit pois. Toivottavasti hän ei vienyt kaikkea kun siinä vielä olet. :) Olen pistänyt merkille että narsisti itse sanoo "en vain luota" vaikka itse tekee seläntakana ties mitä. Hän on vain yksinkertaisesti niin heikko ja on monta verkkoa yhtäaikaa vesillä. Lumoava mutta myrkyllinen..


      • .
        yxex kirjoitti:

        Ulkonäkö, tietoisuus, oppimäärä ja tunne-elämä. Tajuisuus. On saattanut tulla muutamia lapsia ja lapsenlapsia. Ei narsistit ole muuttumattomia patsaita :)

        8888-)

        Tunne-elämältään ei juurikaan muutu ja muilla muutoksilla ei niinkään ole mitään merkitystä.


      • henna...
        . kirjoitti:

        Tunne-elämältään ei juurikaan muutu ja muilla muutoksilla ei niinkään ole mitään merkitystä.

        Ainakin asiantuntijoiden mukaan näin on valitettavasti.


      • henna...
        50-mies satakunnasta kirjoitti:

        Kun seurusteluaikana kaikki vaikuttaa olevan liian hyvää ja täydellistä ollakseen totta, se ei ikävä kyllä ole sitä.

        Narsistin kosto on myös tosi julma, koska narsistilla erityisen huono itsetunto, hän ei edes tiedä kuinka pahoin toista ihmistä voisi ja pitäisi satuttaa että saisi kostettua.

        Valehtelu tai kuten EX-puolisoni asian ilmaisi valkoiset valheet kuuluvat asiaan, jos jää narsku kiinni valeesta siis saat kiinni ikinä hän ei sitä myönnä vaan varsinaisen valeen päälle tulee emävale ja sitten kaikkien valeiden äiti... mikäli olet onnistunut selvittämään kaikki hänen valeensa oletkin itse hullu.

        Narsistinen luonne ei todellakaan kuuntele toista ihmistä, keskustelua on, mutta se tapahtuu narskun ehdoilla, testaapa asiaa ja kysy päivän kahden kuluttua joku asia jonka kerrot narskulle, huomaat että ensiksi pelästyt että hänellä saattaa olla altzerheimen-tauti eli ei muista mitään koko asiasta mitä olet puhunut, ellei se satu olemaan asia, joka jostain syystä kiinnostaa häntä itseään todella paljon.

        Akut imee kuiviin, sen huomasin jopa seurusteluaikana, jotenkin tunsin jatkuvaa riittämättömyyttä kaikkeen mitä tein ja yritin aivan järjettömästi kaikkea mahdotonta lähes siis kuuta taivaalta että en olisi ollut maailman huonoin ja laiskin mies, niin kuin minun annettiin ymmärtää. Eli niin huonoa ja laiskaa miestä kuin minä olen ei löydy maailmasta, eli olin kaikista huonoin. Kuriosiittinä mainittakoon, että olin silloin johtavassa asemassa, minulla oli 10 alaista, minulla oli uusi 45 000 euroa maksava auto ja 1 000 000 euron edestä erilaista omaisuutta. Minua ei silloin todellakaan pidetty luuserina, vain sisäpiirini tiesi totuuden.

        Pidin kaiken tämän paskan sisälläni, riittävästi konjakkia juotuani uskaltauduin kertomaan asiasta kännipäissäni Ikaalisten kylpylässä silloiselle esimiehelleni.............se oli itseni kannalta helvetin tärkeä avautuminen, koska olin jo itse niin psyykattu että aloin uskoa itsekin kyseiset jutut itseni heikkoudesta; lihan heikkous minulla oli myös kuulemma koko suhteen ajan eli petin koko ajan milloin missäkin, jälkeenpäin saadut tiedot kertovat että joku muu petti koko helvetin ajan rinnakkaissuhteessaan.

        Näinhän se menee narsistin kanssa.

        Hyvä, että silmäsi ovat avautuneet, koska narsisti ei siitä muuksi muutu vaikka kuinka rakastaisi ja itse yrittäisi, vaikka tällä palstalla yritetäänkin muuta väittääkin. Täällä muutenkaan ei kannata pahemmin näiltä tukea odottaa useimmilta, koska tällä palstalla tunnutaan ihannoitavan narsismia (narsistit?) muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

        Tsemppiä sulle ja uskoa itseesi! :)


      • 50-mies satakunnasta kirjoitti:

        Kun seurusteluaikana kaikki vaikuttaa olevan liian hyvää ja täydellistä ollakseen totta, se ei ikävä kyllä ole sitä.

        Narsistin kosto on myös tosi julma, koska narsistilla erityisen huono itsetunto, hän ei edes tiedä kuinka pahoin toista ihmistä voisi ja pitäisi satuttaa että saisi kostettua.

        Valehtelu tai kuten EX-puolisoni asian ilmaisi valkoiset valheet kuuluvat asiaan, jos jää narsku kiinni valeesta siis saat kiinni ikinä hän ei sitä myönnä vaan varsinaisen valeen päälle tulee emävale ja sitten kaikkien valeiden äiti... mikäli olet onnistunut selvittämään kaikki hänen valeensa oletkin itse hullu.

        Narsistinen luonne ei todellakaan kuuntele toista ihmistä, keskustelua on, mutta se tapahtuu narskun ehdoilla, testaapa asiaa ja kysy päivän kahden kuluttua joku asia jonka kerrot narskulle, huomaat että ensiksi pelästyt että hänellä saattaa olla altzerheimen-tauti eli ei muista mitään koko asiasta mitä olet puhunut, ellei se satu olemaan asia, joka jostain syystä kiinnostaa häntä itseään todella paljon.

        Akut imee kuiviin, sen huomasin jopa seurusteluaikana, jotenkin tunsin jatkuvaa riittämättömyyttä kaikkeen mitä tein ja yritin aivan järjettömästi kaikkea mahdotonta lähes siis kuuta taivaalta että en olisi ollut maailman huonoin ja laiskin mies, niin kuin minun annettiin ymmärtää. Eli niin huonoa ja laiskaa miestä kuin minä olen ei löydy maailmasta, eli olin kaikista huonoin. Kuriosiittinä mainittakoon, että olin silloin johtavassa asemassa, minulla oli 10 alaista, minulla oli uusi 45 000 euroa maksava auto ja 1 000 000 euron edestä erilaista omaisuutta. Minua ei silloin todellakaan pidetty luuserina, vain sisäpiirini tiesi totuuden.

        Pidin kaiken tämän paskan sisälläni, riittävästi konjakkia juotuani uskaltauduin kertomaan asiasta kännipäissäni Ikaalisten kylpylässä silloiselle esimiehelleni.............se oli itseni kannalta helvetin tärkeä avautuminen, koska olin jo itse niin psyykattu että aloin uskoa itsekin kyseiset jutut itseni heikkoudesta; lihan heikkous minulla oli myös kuulemma koko suhteen ajan eli petin koko ajan milloin missäkin, jälkeenpäin saadut tiedot kertovat että joku muu petti koko helvetin ajan rinnakkaissuhteessaan.

        Sun juttu on melko samanlainen oman tarinani kanssa. Törmäsin samaan ongelmaan, vaikka miten paljon yritin, mikään ei riittänyt toiselle, vaan hän vaati yhä enemmän ja enemmän. Loukkauksia satoi niskaan, anteeksipyyntö oli tuntematon herkku. Mun filosofiani mitätöitiin happaman näköisenä, joten lopulta lakkasin yrittämästäkään kun huomasin että toiselle on vaan omat jutut tärkeitä. Toinen vaatimalla vaati ehdotonta rehellisyyttä jota noudatinkin, mutta karmeaa oli havaita toisen valehtelevan monessakin jutussa.

        Lopulta lähdin karkuun suhteesta, vaikka mies olenkin. Parempi taivasalla kuin tossun alla! :)


      • henna... kirjoitti:

        Näinhän se menee narsistin kanssa.

        Hyvä, että silmäsi ovat avautuneet, koska narsisti ei siitä muuksi muutu vaikka kuinka rakastaisi ja itse yrittäisi, vaikka tällä palstalla yritetäänkin muuta väittääkin. Täällä muutenkaan ei kannata pahemmin näiltä tukea odottaa useimmilta, koska tällä palstalla tunnutaan ihannoitavan narsismia (narsistit?) muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

        Tsemppiä sulle ja uskoa itseesi! :)

        Kannattaako sun antaa noin negatiivista kuvaa palstalaisista? Kyllä toi 'mies satakunnasta' osaa ajatella omilla aivoillaan, ja jos sille joku kommentoi että narskut on bestiksiä, niin tajuaa kyllä että sellainen kirjoittaja on täys pönttö.

        Musta on ihan oikein että narsismi asiaa hiukan inhimillistetään, ja mietitään miksi narsisti(pahinkin narsisti on ihminen ihmisten joukossa) elää oman sisäisen tunne-elämänsä vankina, että etsitään syitä käytökseen. Ei täällä tietääkseni ole kukaan sanonut että narsistiset tavat: henkinen ja fyysinen väkivalta, tunteettomuus, loukkaaminen, mitätöinti ja halveeraaminen, olisi oikein. Ne tavat on ihan perseestä. Kuka täällä on puolustanut näitä väärintekoja?

        Tajuuks mitä mä tarkoitan? Miksi Jeppe juo. Ettei vain sanota että Jeppe on paha poika, vaan mietitään miksi hän juo, ja miten siitä voisi selvitä! :)


      • metall-leidi
        yxex kirjoitti:

        Ulkonäkö, tietoisuus, oppimäärä ja tunne-elämä. Tajuisuus. On saattanut tulla muutamia lapsia ja lapsenlapsia. Ei narsistit ole muuttumattomia patsaita :)

        8888-)

        Ei se ole tae , että narsisti muuttuisi samalla kun ulkonäkö, tietoisuus, oppimäärä ja tunne-elämä muuttuvat.
        Minä uskoin muutokseen kun olin muutamia kertoja pitänyt taukoa ex-ystävättäreeni. Taukojen jälkeen ajattelin, että hyvä nyt ystävätär on muuttanut käytöstään, mennyt ikäänkuin itseensä ja ehkä nyt olisi tilaa aidolle ystävyydelle, että ei tarvitse peltätä raivonpuuskia ja hillittömiä rähinäkohtauksia.
        Olipa vaan alkuun mua harhauttuvaa kruusailua. Eipä aikaakaan kun alkoin kuin salama kirkkaalta taivaalta röyhkeä, loukkaava rähinäkohtaus.
        Enpä voinut monesti kuin suu auki kuunnella kun loukkauksia sinkoili kuin sirkkelistä.
        Rouva oli auivan kuin ekstaattisissa liekeissä huutaessaan ja siinä ei paljon huutaenkin huudetuilla vastaväitteillä ollut painoa.
        Loppujen lopuksi minä en voi millään uskoa, että narsisti muuttuisi. Eivät ole patsaita, mutta kyllä se narsisteilla perus vittumaisuus on hautaan asti.


      • metall-leidi
        50-mies satakunnasta kirjoitti:

        Kun seurusteluaikana kaikki vaikuttaa olevan liian hyvää ja täydellistä ollakseen totta, se ei ikävä kyllä ole sitä.

        Narsistin kosto on myös tosi julma, koska narsistilla erityisen huono itsetunto, hän ei edes tiedä kuinka pahoin toista ihmistä voisi ja pitäisi satuttaa että saisi kostettua.

        Valehtelu tai kuten EX-puolisoni asian ilmaisi valkoiset valheet kuuluvat asiaan, jos jää narsku kiinni valeesta siis saat kiinni ikinä hän ei sitä myönnä vaan varsinaisen valeen päälle tulee emävale ja sitten kaikkien valeiden äiti... mikäli olet onnistunut selvittämään kaikki hänen valeensa oletkin itse hullu.

        Narsistinen luonne ei todellakaan kuuntele toista ihmistä, keskustelua on, mutta se tapahtuu narskun ehdoilla, testaapa asiaa ja kysy päivän kahden kuluttua joku asia jonka kerrot narskulle, huomaat että ensiksi pelästyt että hänellä saattaa olla altzerheimen-tauti eli ei muista mitään koko asiasta mitä olet puhunut, ellei se satu olemaan asia, joka jostain syystä kiinnostaa häntä itseään todella paljon.

        Akut imee kuiviin, sen huomasin jopa seurusteluaikana, jotenkin tunsin jatkuvaa riittämättömyyttä kaikkeen mitä tein ja yritin aivan järjettömästi kaikkea mahdotonta lähes siis kuuta taivaalta että en olisi ollut maailman huonoin ja laiskin mies, niin kuin minun annettiin ymmärtää. Eli niin huonoa ja laiskaa miestä kuin minä olen ei löydy maailmasta, eli olin kaikista huonoin. Kuriosiittinä mainittakoon, että olin silloin johtavassa asemassa, minulla oli 10 alaista, minulla oli uusi 45 000 euroa maksava auto ja 1 000 000 euron edestä erilaista omaisuutta. Minua ei silloin todellakaan pidetty luuserina, vain sisäpiirini tiesi totuuden.

        Pidin kaiken tämän paskan sisälläni, riittävästi konjakkia juotuani uskaltauduin kertomaan asiasta kännipäissäni Ikaalisten kylpylässä silloiselle esimiehelleni.............se oli itseni kannalta helvetin tärkeä avautuminen, koska olin jo itse niin psyykattu että aloin uskoa itsekin kyseiset jutut itseni heikkoudesta; lihan heikkous minulla oli myös kuulemma koko suhteen ajan eli petin koko ajan milloin missäkin, jälkeenpäin saadut tiedot kertovat että joku muu petti koko helvetin ajan rinnakkaissuhteessaan.

        Olen joutunut pitämään mölyt mahassani, koska ne ystävät jotka ovat mulla jäljellä eivät halua kuulla rouvasta mitään. Syystä, että hän järjesti 50vuotis synttäreilläni sellaisen shown, että oksat pois.
        Ja kukaan ei usko kaikki likaisimpia yksityiskohtia , koska rouva ne lateli niin ettei siinä ollut kukaan tuttu tai ystävä kuulemassa.
        Hän osasi hienolla suomenkielellä oppinein sanakääntein vittuilla mulle ja minä tyhmä en aina osannut hillitä itseäni vaan menetin malttini ja rouva sai aikaiseksi kerättyä mulle ikävyyksiä. Oli niin taitava, että osasi näytellä pikkurassukkaa jolla on ristinä räyhäävä ystävätär.
        Nyt olen aikalilla erakko ja kun luen ihmisten kokemuksia narsistisista suhteista ja herra varjelkoon mua joutumasta yhdenkään narsistin uhriksi.


      • metall-leidi
        yxex kirjoitti:

        Kannattaako sun antaa noin negatiivista kuvaa palstalaisista? Kyllä toi 'mies satakunnasta' osaa ajatella omilla aivoillaan, ja jos sille joku kommentoi että narskut on bestiksiä, niin tajuaa kyllä että sellainen kirjoittaja on täys pönttö.

        Musta on ihan oikein että narsismi asiaa hiukan inhimillistetään, ja mietitään miksi narsisti(pahinkin narsisti on ihminen ihmisten joukossa) elää oman sisäisen tunne-elämänsä vankina, että etsitään syitä käytökseen. Ei täällä tietääkseni ole kukaan sanonut että narsistiset tavat: henkinen ja fyysinen väkivalta, tunteettomuus, loukkaaminen, mitätöinti ja halveeraaminen, olisi oikein. Ne tavat on ihan perseestä. Kuka täällä on puolustanut näitä väärintekoja?

        Tajuuks mitä mä tarkoitan? Miksi Jeppe juo. Ettei vain sanota että Jeppe on paha poika, vaan mietitään miksi hän juo, ja miten siitä voisi selvitä! :)

        Mutta eikös narsisteilla ole ymmärtäjiä kasapäin? Miksi narsismia mikä pahimmillaan on epäinhimillistä pitää inhimillistää??
        Tuota inhimillistämis tuubaa kuulin 20vuotta. Rouva ex-ystävättärellä oli omat selityksensä narsismiinsa.Vakiosyyt olivat : hänen hermoherkkyytensä, ylivertainen älykkyytensä ja kova elämänkohtalo ja kaikenlainen elämäntuska ja kaikenlaiset (muka) sairaudet.
        No niin, mutta mulla ei ainkaan riitä ymmärrys narsistin käytökseen eikä edes voimia. Mulla ei valitettavasti ole niin suurta sydäntä ja laajaa anteeksiantoa.
        Miten narsisti voi muka selvitä kun hän ei edes halua selvitä? Turhaa siinä on yrittää muuttaa mustaa valkoiseksi ja ympäiri, ympäri diagnotisoida ja anlysoida kun narsisti on sitä mitä on vaikka juoksisi kaikki terapeutit ja psykologit läpi.
        Mulle ainkin loppujen lopuksi valkeni totuus, että pelasta edes itsesi


      • henna...
        metall-leidi kirjoitti:

        Mutta eikös narsisteilla ole ymmärtäjiä kasapäin? Miksi narsismia mikä pahimmillaan on epäinhimillistä pitää inhimillistää??
        Tuota inhimillistämis tuubaa kuulin 20vuotta. Rouva ex-ystävättärellä oli omat selityksensä narsismiinsa.Vakiosyyt olivat : hänen hermoherkkyytensä, ylivertainen älykkyytensä ja kova elämänkohtalo ja kaikenlainen elämäntuska ja kaikenlaiset (muka) sairaudet.
        No niin, mutta mulla ei ainkaan riitä ymmärrys narsistin käytökseen eikä edes voimia. Mulla ei valitettavasti ole niin suurta sydäntä ja laajaa anteeksiantoa.
        Miten narsisti voi muka selvitä kun hän ei edes halua selvitä? Turhaa siinä on yrittää muuttaa mustaa valkoiseksi ja ympäiri, ympäri diagnotisoida ja anlysoida kun narsisti on sitä mitä on vaikka juoksisi kaikki terapeutit ja psykologit läpi.
        Mulle ainkin loppujen lopuksi valkeni totuus, että pelasta edes itsesi

        Jossain vaiheessa seurustellessani narsistin kanssa ja ollessani ihan hukassa sen tavasta kohdella minua ja muita ihmisiä (mutta kuitenkin olin vielä liian sokea tajutakseni juosta karkuun) kuvailin usein ystävilleni että ikään kuin se yrittäisi "muuttaa mustan valkoiseksi" selittäessään omaa toimintaansa ja sitten kun sain tietää narsistien olemassaolosta ja aloin lukea asiantuntijakirjoituksia ilmiöstä, niin muistan vieläkin mm. tuon että hekin myös kuvailivat narsistia niin että narsisti yrittää muuttaa mustan valkoiseksi. Tuli vaan mieleen taas tämänkin palstan kirjoituksista että hyvin kuvaa narsisteja tuo sanonta.


      • läpä lää
        yxex kirjoitti:

        Ulkonäkö, tietoisuus, oppimäärä ja tunne-elämä. Tajuisuus. On saattanut tulla muutamia lapsia ja lapsenlapsia. Ei narsistit ole muuttumattomia patsaita :)

        8888-)

        Lapset tai isovanhemmuus eivät pysty parantamaan tai edes muuttamaan narsistista persoonaa.


      • Anonyymi
        henna... kirjoitti:

        Näinhän se menee narsistin kanssa.

        Hyvä, että silmäsi ovat avautuneet, koska narsisti ei siitä muuksi muutu vaikka kuinka rakastaisi ja itse yrittäisi, vaikka tällä palstalla yritetäänkin muuta väittääkin. Täällä muutenkaan ei kannata pahemmin näiltä tukea odottaa useimmilta, koska tällä palstalla tunnutaan ihannoitavan narsismia (narsistit?) muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

        Tsemppiä sulle ja uskoa itseesi! :)

        Totta joka sana, narsisti ei muutu vaikka kuinka rakastaa taisi, OLEN KOKENUT ITSEtämän tunteen. Annan kuitenkin neuvon että RUKOILKAA heidän puolestaan, se on AINOA VOIMA joka auttaa. Minä annoin kaikkeni eräälle narsistille, joka vain KEKSI VALEHTELUA, VALEHTELUA VALEHTULUN JÄLKEEN Arvaan että yrittää pärjätä valehtelulla eteenpäin, heillä kun aika menee eteenpäin, valehtelu ja viekas manipulointi jatkuu ja jopa pahentuu.näyttää myös siltä että heistä tuntuu tulevan vaarallisia ja sutkia puheissaan he tavallaan puhuvat useimmat terapeutitkin "pussiin" heistä tulee myös ovelia viekkaita toisten hyväksi käyttäjiä, välillä jopa tuntui että onko hlöön mennyt joku vieras olento, tuota olen ajatellut monen monta kertaa, kun hän "löi rakkautta suorastaan pahuudella kasvoihin, ihan kuin jotain käsittämättömän pahaa oli tuossa hlössä. Huom, JOS VÄHÄNKIN HUOMASTTE NARSISTISIA PIIRTEITÄ, JUOSKAA KARKUUN JA PITKÄLLE! MUUTEN JOUDUTTE ANSAAN, UHRI ON SANA VAIN, MUTTA SITTEN KUN JOUTUNUT tuon sanan kokemukseen NIIN SILLOIN KYLLÄ TIETÄÄ Että uhri kokemus Narsistin kynsiin, ON ENEMMÄN KUIN UHRI KOMUS, siksi että se sattuu syvälle sydämeen, ja jopa jättää surullisen arven sieluun, jäät yksin tunteittesi kanssa, ja paha olo jäytää, vaikka ITSE ANNOIT KAIKKESI. IHMETTELEN MIHIN TUOKIN TARKOITUS SITTEN KOHDALLENI ANNETTIIN. varokaa NARSISTEJA.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1937
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      19
      1733
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1326
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1226
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1203
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe