kumpaan kannattaa kuolla

apua!!

väsymykseen vai rintasyöpään? aloitin hormonikorvauksen aikoinaan yöhikoilun ja unettomuuden takia. lopetin kun olin käyttänyt viisi vuotta. nyt oireet kahta kamalammat. ei tuu mitään koko elämästä! pakko aloittaa uudestaan hormonit tai kuolen väsymykseen. onko jollain jotain muuta neuvoa tähän helvettiin?

29

6841

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täti-immeinen

      Kokeile jotakin vaihtoehtoista hoitoa, esim. soijaa (SoyaForte, SoyaFlavona, Menowell ym. ym.) tai Menohoppia tms. Noista voi olla hyvinkin apua hikoiluun. Mielialaan ja jaksamiseen antioksidantteja esim. ubikinoni vahva kalaöljyvalmiste (esim. E-epa) taikka mieto SSRI-lääke, niin olo paranee eikä tule syöpäriskiä. Unettomuuteen omat lääkkeet, vaikka aluksi melatoniini. Tässä muutama vaihtoehto hormonikorvaushoidoille....

      • nuuskas

        täällä kokemuksia luontaistuotteista. soyasta, cellosta, menowell jne....ei mitään vaikutusta kuumiin alltoihin. mutta tulipahan kokeiltua


    • pripula

      Minulla ihan sama juttu, olen ollut maaliskuusta ilman hormoneja ja siitä saakka olen nukkunut tosi huonosti, joka kahden tunnin päästä käyn vessassa. Käännän tyynyä ja heitän peittoa pois ja sitten taas takaisin, on kylmä ja kuuma. Ostin viime viikolla eka kertaa Melaton purkin, mutta ei se ainakaan vielä ole mitään vaikuttanut. Olen aikaisemmin kokeillut montaa luontaistuotetta, huonoilla tuloksilla. Kalaöljyä olen syönyt jo vuosia, myös kalkkia, magnesiumia ja b-vitamiinia. Olen normaalipainoinen, liikun paljon, juon vähän viiniä ja saunakaljan. Elän hyvin luonnonläheistä elämää. Täytän joulukuussa 60-v.

      • elämää tää

        Muuten se olis Pueraria, mutta kun sitä ei saa enää Suomesta, niin sitten se on Nutri5. On kyllä hirveen kallista, mutta siinä olis hormooniton vaihtoehto. Olen itse kokeillut lähes kaikkia luontaistuotteita mitä markkinoilla on Menohopista- Chelloon, mutta ei niin mitään apua. Pueraria on ainut luontaistuote, josta olen saanut avun, mutta sitäkään ei purkissani enää ole montaakaan. Seuraavaksi aion kokeilla sitä Nutri5, sillä ei hinnalla enää niinkään ole väliä, jos sais edes yöt nukuttua yhteen soittoon ja pystyis sillä sivuuttaa hormoonit. Onhan se näköjään aivan selvä, että jos nyt aloitan käyttämään yhdistelmävalmistetta, niin viiden vuoden lopetuksen jälkeen vaivat palaavat taas..


      • 15+12
        elämää tää kirjoitti:

        Muuten se olis Pueraria, mutta kun sitä ei saa enää Suomesta, niin sitten se on Nutri5. On kyllä hirveen kallista, mutta siinä olis hormooniton vaihtoehto. Olen itse kokeillut lähes kaikkia luontaistuotteita mitä markkinoilla on Menohopista- Chelloon, mutta ei niin mitään apua. Pueraria on ainut luontaistuote, josta olen saanut avun, mutta sitäkään ei purkissani enää ole montaakaan. Seuraavaksi aion kokeilla sitä Nutri5, sillä ei hinnalla enää niinkään ole väliä, jos sais edes yöt nukuttua yhteen soittoon ja pystyis sillä sivuuttaa hormoonit. Onhan se näköjään aivan selvä, että jos nyt aloitan käyttämään yhdistelmävalmistetta, niin viiden vuoden lopetuksen jälkeen vaivat palaavat taas..

        mehiläistuote. 50 kappaleen kuuri häivytti kaikki oireet, ei vaivaa nyt parin kuukauden jälkeenkään mikään. Mutta ei kannata syödä jatkuvasti, suurentaa rintoja kuten muutkin mehiläistuotteet.


      • kokeilen
        15+12 kirjoitti:

        mehiläistuote. 50 kappaleen kuuri häivytti kaikki oireet, ei vaivaa nyt parin kuukauden jälkeenkään mikään. Mutta ei kannata syödä jatkuvasti, suurentaa rintoja kuten muutkin mehiläistuotteet.

        Kiitti vinkistä:) Olen joskus kokeillut erästä tuotetta mikä sisälsi hiukan mehiläisjuttua(20). Royal gelee500 on kaiketi huomattavasti vahvempaa. Tilasin sitä ja ilmoittelen myöhemmin oliko vaikutusta..

        Minkä ikäinen itse olet ja kauanko sulla on ollut vv-vaivoja ja minkälaisia ja pelaako menkat vielä?


      • Gelee Royal
        kokeilen kirjoitti:

        Kiitti vinkistä:) Olen joskus kokeillut erästä tuotetta mikä sisälsi hiukan mehiläisjuttua(20). Royal gelee500 on kaiketi huomattavasti vahvempaa. Tilasin sitä ja ilmoittelen myöhemmin oliko vaikutusta..

        Minkä ikäinen itse olet ja kauanko sulla on ollut vv-vaivoja ja minkälaisia ja pelaako menkat vielä?

        En nyt ehdi kirjoittaa tähän omaa historiaani, mutta pieni neuvo:
        Useampaa kuuria ei kannata syödä peräjälkeen, koska kyllä Gelee royalilla on paitsi rintoja kasvattava, myös limakalvoa kasvattava vaikutus (oman kokemukseni mukaan jo yhdestä kuurista tuli kuukautiset pitkän tauon jälkeen). Eli jos ei tule luonnolliset kuukautiset, kannattaa käydä gynekologilla tsekkaamassa limakalvon tila, hän voi määrätä tarvittaessa progesteronivalmisteen.


      • lapsetonkin

        jo keväällä gynen suosituksesta,olen käyttänyt erilaisia hormoneita v:sta-93 jolloin kohtu ja munasarjat leikattiin pois.Viimeisimmät vuodet Divigel geeliä.Kun on Flimmeri,verenpaine ja lääkkeet niihin,yritän olla ilman.Kyllä joskus tuli kuumia aaltoja sillonkin mutta nyt,hukun hikeen.
        Ihan ihmeellistä että joskus hikoilee tunnista toiseen,jatkuvasti,ja sitten saattaa olla päiväkin välissä ettei mitään.Oikein tuntee kun lämpö sisältä alkaa tulla kuin uunista,silmälasit huurtuu,hiusten juuresta korvan takaa valuu virtana ja kasvot ihan märät.Käsivarret,selkä ja olo on inhottava.
        Sitä olen ihmetellyt että miksi vasta nyt,oikeastaan parisen viikkoa on ollut nämä kamalat oireet.
        Vai menikö se kesän kuumuuden mukana etten huomannutkaan kun muutenkin oli aina kuuma!!
        Jos jollain vinkkejä...kiitos! ps.olen jo 62 vee


      • Nainen kylmästä
        lapsetonkin kirjoitti:

        jo keväällä gynen suosituksesta,olen käyttänyt erilaisia hormoneita v:sta-93 jolloin kohtu ja munasarjat leikattiin pois.Viimeisimmät vuodet Divigel geeliä.Kun on Flimmeri,verenpaine ja lääkkeet niihin,yritän olla ilman.Kyllä joskus tuli kuumia aaltoja sillonkin mutta nyt,hukun hikeen.
        Ihan ihmeellistä että joskus hikoilee tunnista toiseen,jatkuvasti,ja sitten saattaa olla päiväkin välissä ettei mitään.Oikein tuntee kun lämpö sisältä alkaa tulla kuin uunista,silmälasit huurtuu,hiusten juuresta korvan takaa valuu virtana ja kasvot ihan märät.Käsivarret,selkä ja olo on inhottava.
        Sitä olen ihmetellyt että miksi vasta nyt,oikeastaan parisen viikkoa on ollut nämä kamalat oireet.
        Vai menikö se kesän kuumuuden mukana etten huomannutkaan kun muutenkin oli aina kuuma!!
        Jos jollain vinkkejä...kiitos! ps.olen jo 62 vee

        nuo nuorempien viestit ja usko kaiken maailman droppeihin. Eivät ne mitään auta. Ihan sama juttu kuin flunssassa: se paranee hoitamalla seitsemässä päivässä ja hoitamatta viikossa. Olen itse 57 ja kärsinyt vaihtareista jo kuutisen vuotta. En ole käyttänyt mitään hormonikorvaushoitoa, koska kärsin korkeasta verenpaineesta. Nuo hikikaudet ovat kamalia, viime kesänä hiki virtasi varmaan kolme kuukautta yhtä mittaa. Nyt kun on pakkanen, hikoilu on loppunut lähes kokonaan. Pidän asunnon lähes kylmänä, 15 astetta sisällä on sopiva lämpötila. Uskon, että se auttaa parhaiten. Töissä on todella tukalaa kun joutuu oleskelemaan 20 asteen lämpötilassa. Mikään muu kuin kylmä ei tunnu auttavan. Ennen vanhaan vaihdevuotisen naiset istuivat kesällä kellarissa, enkä yhtään ihmettele. Jos mahdollista niin koeta laskea asunnon lämpötila lähes kylmäksi, kukatkin viihtyvät paremmin ja ennen kaikkea sinä itse. Eiköhän näistä joskus selvitä.


    • Eijukka-62

      Hei. Lue tuore kirja, gynekologi Maija Kajan: Sukellus kuumaan aaltoon. Se rauhoittaa mieltäsi, että uskallat aloittaa hormonihoidon uudelleen, räätälöitynä itsellesi sopivaksi. Viisi vuotta ei ole mikään ihmeellinen haamuraja, että pitäisi lopettaa. Pyydä Estrogel-geeliä, jota voit säädellä itsellesi pienimmän auttavan annoksen, joka vie unettomuudenkin pois ja muut oireet. Rintasyöpään sairastumisen riski on todella pieni, ja se on tutkimusten mukaan liitetty keltarauhashormoniin, ei estrogeeniin. Pieni riski taas on käytettäessä (jos on kohtu) Lugesteronia syklisesti esim. joka toinen kuukausi 12 päivää. Rintasyöpäkuolleisuus ei lisäänny hormoneja käyttävillä lainkaan, sekin on tutkittu. Lue tuosta kirjasta tarkemmin asiasta. Estrogeenista on naiselle niin paljon enemmän etua kuin haittaa. Unettomuus on jo tuhannesti vaarallisempaa, samoin ylipaino, huonot elämäntavat ja liikkumattomuus. Itse aloitin pari vuotta sitten 20 mikrogrammaa pienen määrän geeliä ja se palautti yöunet ja vei lihas- ja nivelkivut. Nyt käytän 40 mikrogrammaa, mieliala on hyvä, uni syvää ja ravitsevaa, ei lihaskipuja, ei mitään vv-oireita. Noin pieni annos auttaa minua, kun olen 48-vuotias ja kuukautiset vielä tulevat. Lisään sitten tuntemusteni mukaan vuosien mittaan annosta. Nyt huomasin, ettei tuo vanha 20 mikroa enää niin auttanut, ja gynekin sanoi että tuplaa annos. FSH:n voi mitata ja tarkistaa, onko arvo laskenut hormonihoidon aikana alle 20. Jos se on korkeampi, estrogeenia voi lisätä, jos on oireita. Kaikilla naisilla ei tule hikoilua, ja vaihtarioireet voivat olla todella pahoja vaikka kuukautiset vielä tulevat. Jotkut reagoivat voimakkaasti jo pieneenkin oman estrogeenin vähenemiseen, mikä voi alkaa jo 40-vuotiaana. Uni on yksi herkimmin häiriintyvistä, sillä aivoissa unialueilla on paljon estrogeenireseptoreita. Estrogeenin puuten vähentää myös serotoniinia, ja siksi alkaa masentaa. Ota ihmeessä estrogeeni takaisin elämääsi ja ala voida hyvin!

      • -55mallistoa

        Pelkkä estrogeenihoito kohtu poistetulle ei lisää syöpävaaraa, vaikka käyttäisit sitä elämäsi loppuun asti. Sitä vastoin me joilla on kohtu tallella, niin me emme voi käyttää pelkkää estrogeeniä limakalvon liikakasvun vuoksi. Se lisää kohtusyövän vaaraa. Meidän pitää käyttää myös progesteronia ja se sitten lisää rintasyöpäriskiä ainakin 5vuoden käytön jälkeen. Joku tossa kirjoittikin, että lopetti yhdistelmähoidon viiden vuoden käytön jälkeen ja vaivat tulivat yhtä uljaana takaisin. Pitää leikkauttaa kohtu ja munasarjat pois:( ja alkaa käyttämään pelkkää estrogeeniä tai pärjätä muilla keinoin. Itse aion vielä pärjätä muilla keinoin ja saada yöunesta yhtenäisempää ja hikoilut kuriin, sekä hermot. Ainakin saan itseni rauhoitetuksi Pycnogenol Easy lifellä, joka sisältää hyvin runsaasti B-6vitamiinia, rannikkomännynkuoriuutetta ja magnesiumia.


      • apua!!

        no, annoin periksi. hain hormonikorvaushoitoreseptin, mutta ensin kokeilen paikallisestrogeenia. luontaistuotteitakin olen kokeillut ilman mitään sanottavaa apua. uskon kuitenkin, että lääkärin valvonnan alaisena oikeita reseptilääkkeitä syöden on tarkalleen tiedossa, mitä suuhuni laitan. jos intoudun ottamaan erilaisia luontaistuotteita, joissa on luonnon estrogeeneja tai vastaavia, ei kukaan tiedä niiden lopullista vaikutusta. onko mitään vai onko vaarallinen?


      • Vanneli

        Hei,

        Olen samankaltaisessa tilanteessa kuin sinä. Päättelenkö oikein, että sinä käytät vain estrogeenigeeliä, koska kuukautiset tulevat vielä? Minulle gynekologi antoi myös keltarauhashormonien reseptin geelin lisäksi. Gyne sanoi, että halutessani voin ottaa keltarauhaskuurin 1-3 kuukauden välein, mutta en osannut tuolloin kysellä, voinko olla kokonaan käyttämättä sitä, koska kuukautiset tosiaan vielä tulevat.

        Maija Kajanin kirjastakaan en löytänyt vastausta tähän. Oli muuten erittäin hyvä kirja.


      • Eijukka-62
        Vanneli kirjoitti:

        Hei,

        Olen samankaltaisessa tilanteessa kuin sinä. Päättelenkö oikein, että sinä käytät vain estrogeenigeeliä, koska kuukautiset tulevat vielä? Minulle gynekologi antoi myös keltarauhashormonien reseptin geelin lisäksi. Gyne sanoi, että halutessani voin ottaa keltarauhaskuurin 1-3 kuukauden välein, mutta en osannut tuolloin kysellä, voinko olla kokonaan käyttämättä sitä, koska kuukautiset tosiaan vielä tulevat.

        Maija Kajanin kirjastakaan en löytänyt vastausta tähän. Oli muuten erittäin hyvä kirja.

        Hei. Käytän Estrogel-geelin lisäksi tosiaan vielä keltarauhashormonia, koska kohtu on tallella. Gyne sanoi, että voin ottaa sitä joka toinen kuukausi sen 12 päivää. Aluksi oli Terolutia, joka masensi. Vaihdoin Lugesteroniin, ja se on sopinut ihan hyvin. Se vielä väsyttää eli yötä vasten on hyvä nukkumisen apuna sekin. Geelistä on ollut aivan mielettömän paljon apua nukkumiseen. Hölmö vähensin geeliä reippaasti keväällä lähes nollaan ja sain kärsiä 2,5 kk totaalisesta unettomuudesta, ennekuin nostin taas entiseen annokseen ja nyt olen tuplannut sen. Ilman en aio olla ikinä!!


      • apua!!
        apua!! kirjoitti:

        no, annoin periksi. hain hormonikorvaushoitoreseptin, mutta ensin kokeilen paikallisestrogeenia. luontaistuotteitakin olen kokeillut ilman mitään sanottavaa apua. uskon kuitenkin, että lääkärin valvonnan alaisena oikeita reseptilääkkeitä syöden on tarkalleen tiedossa, mitä suuhuni laitan. jos intoudun ottamaan erilaisia luontaistuotteita, joissa on luonnon estrogeeneja tai vastaavia, ei kukaan tiedä niiden lopullista vaikutusta. onko mitään vai onko vaarallinen?

        ei auttanut paikallisestrogeeni. aloitin hormonikorvaushoidon. saapa nähdä, auttaako sekään


      • kysyn vaan
        apua!! kirjoitti:

        no, annoin periksi. hain hormonikorvaushoitoreseptin, mutta ensin kokeilen paikallisestrogeenia. luontaistuotteitakin olen kokeillut ilman mitään sanottavaa apua. uskon kuitenkin, että lääkärin valvonnan alaisena oikeita reseptilääkkeitä syöden on tarkalleen tiedossa, mitä suuhuni laitan. jos intoudun ottamaan erilaisia luontaistuotteita, joissa on luonnon estrogeeneja tai vastaavia, ei kukaan tiedä niiden lopullista vaikutusta. onko mitään vai onko vaarallinen?

        Olen pari kertaa saanut korvaushoitoreseptin, mutta hakematta on jäänyt, koska mun mielestäni tuo "lääkärin valvonnan alaisena" mitä se pitää sisällään? Itselläni on sellainen kuva, että kun lääkärin oven laitan kiinni, niin olen ihan oman onneni ja oman aktiivisuuteni nojalla. Kukaan ei minua kutsu lääkäriin, vain 5v. välein papa ja parin v. välein rintatutkimus. Vuoden päästä uusimaan reseptiä ja "ehkä" gynen tutkimus, onko näin?


    • toinen täti

      Olen käyttänyt hormonikorvausta 20v, Aluksi keltahormoonin kanssa, kohdunpoiston jälkeen ilman keltarauhash.
      Olen sitä mieltä että kun oireet on voimakkaita, luontaistuotteet ei auta. Soijaa olisi pitänyt syödä koko ikänsä että siitä olisi hyötyä, nyt on myöhäistä.
      Mitä haittoja luontaistuotteista mahtaa olla?

      • lähes56

        Toisille auttaa pieni määrä hormoonia ja toisen on otettava rutkasti enemmän. Itsellänikään soija ei ole koskaan auttanut, edes ensimmäisiin vv-vaivoihin. Puna-apilavalmiste, sekä homeopaattiset vaihdevuositipat auttoivat alussa, mutta ei enää myöhemmin. On vain yksi luontaistuote, joka on auttanut tosipaikan tullen. Sitä piti käyttää ensin kolme viikkoa. Se onkin vahvinta luontaistuotetta. Itselläni on vielä 1purkki jäljellä ja niiden jälkeen pitää löytää uusi tuote.

        Ihmettelen, että mikä tuossa Nutri5 on niin merkillisen tehokasta, kun se kuitenkin on vaan soijapohjainen.
        Kolmen kuukauden starttipaketti maksaa liki 300€. Taitaa olla kovaa kusetusta..


      • aamu_
        lähes56 kirjoitti:

        Toisille auttaa pieni määrä hormoonia ja toisen on otettava rutkasti enemmän. Itsellänikään soija ei ole koskaan auttanut, edes ensimmäisiin vv-vaivoihin. Puna-apilavalmiste, sekä homeopaattiset vaihdevuositipat auttoivat alussa, mutta ei enää myöhemmin. On vain yksi luontaistuote, joka on auttanut tosipaikan tullen. Sitä piti käyttää ensin kolme viikkoa. Se onkin vahvinta luontaistuotetta. Itselläni on vielä 1purkki jäljellä ja niiden jälkeen pitää löytää uusi tuote.

        Ihmettelen, että mikä tuossa Nutri5 on niin merkillisen tehokasta, kun se kuitenkin on vaan soijapohjainen.
        Kolmen kuukauden starttipaketti maksaa liki 300€. Taitaa olla kovaa kusetusta..

        Kohta 56, mikä se tuote on, joka on auttanut?


      • lähes56
        aamu_ kirjoitti:

        Kohta 56, mikä se tuote on, joka on auttanut?

        Hei aamu, kun kerta kysyit, niin se on Pueraria Mirifica.


    • En minä ainakaan

      Olen 54v. kuukautiset pienentyneet vähitellen, en hikoile, en palele ja pari vuotta käyttänyt hormonikierukkaa. En ole syönyt muuta kuin vitamiinipillerin ja Omega-3 päivittäin. Melkein päivittäin muistan laittaa Femisoija-jauhetta jugurttiin, siinä kaikki.
      Nyt syksyllä todettu rintasyöpä ja leikkaukseen ensi viikolla.
      Ei siihen kuolla. Se leikataan ja hoidetaan ja sitten eletään taas täysillä. Luultavasti sairasloman jälkeen jatkan nukkumista eri huoneessa kuin mieheni, sillä hän häiritsee kuorsauksellaan ja valvomisellaan minun hyvää yöuntani.
      Eläkää ja nauttikaa siitä!

      • apua!!

        Onnea sinulle leikkaukseen!

        Nyt olen käyttänyt pari viikkoa hormonikorvaushoitoa. Nukun yöni yhä tosi huonosti, heräilen tunnin-parin välein, muuta nukahdan kuitenkin uudestaan. Enkä hikoile! Olen väsynyt ja välillä tuntuu, että uuvun kokonaan. Mutta oloni on kuitenkin kohentunut.


      • Heileena
        apua!! kirjoitti:

        Onnea sinulle leikkaukseen!

        Nyt olen käyttänyt pari viikkoa hormonikorvaushoitoa. Nukun yöni yhä tosi huonosti, heräilen tunnin-parin välein, muuta nukahdan kuitenkin uudestaan. Enkä hikoile! Olen väsynyt ja välillä tuntuu, että uuvun kokonaan. Mutta oloni on kuitenkin kohentunut.

        Pari viestiä ylöspäin... Onnea leikkaukseesi!

        Olen 50 v. ja minulla on ollu 20 vuotta hormoonikierukka, ei kuukautisia siis.
        Vaihdevuodet yllättivät viime kesänä, ensin kuumia aaltoja silloin tällöin, sekä limakalvojen kuivumista. Viime aikoina tuli sitten yhdynnässä stoppi, en vaan kyennyt, kuiva korppu. Siitä sitten gynelle aikaa tilaamaan, pikinmiten, ettei hyvä ja todella ihana ja pitkä avioliitto ala natisemaan, oma naiseutenikin sai aika tölväisyn. Sainkin korvaushoidon, Estrella geelin ja paikallishoidot päälle. Nyt jo parin päivän kuluttua tuntuu hyvältä.
        Olen vaan hämmentynyt ja tyrmistynyt tästä nopeasta muutoksesta. Lisäksi kuulun rintasyövän riskiryhmään, fibroadenoma -leikkauksen jälkeen kirurgi "kielsi" hormoonit. Tämähän tietysti mietityttää. Toisaalta olen valvonut viimeiset 10 vuotta, nyt tuntuu hyvältä muutaman vuorokauden hoidon jälkeen. En sittenkään taida perua nopeaa päätöstä korvaushoidosta!
        Täältä palstoilta yritän nyt löytää tukea teiltä, hyvät siskot!


      • apua!!!
        Heileena kirjoitti:

        Pari viestiä ylöspäin... Onnea leikkaukseesi!

        Olen 50 v. ja minulla on ollu 20 vuotta hormoonikierukka, ei kuukautisia siis.
        Vaihdevuodet yllättivät viime kesänä, ensin kuumia aaltoja silloin tällöin, sekä limakalvojen kuivumista. Viime aikoina tuli sitten yhdynnässä stoppi, en vaan kyennyt, kuiva korppu. Siitä sitten gynelle aikaa tilaamaan, pikinmiten, ettei hyvä ja todella ihana ja pitkä avioliitto ala natisemaan, oma naiseutenikin sai aika tölväisyn. Sainkin korvaushoidon, Estrella geelin ja paikallishoidot päälle. Nyt jo parin päivän kuluttua tuntuu hyvältä.
        Olen vaan hämmentynyt ja tyrmistynyt tästä nopeasta muutoksesta. Lisäksi kuulun rintasyövän riskiryhmään, fibroadenoma -leikkauksen jälkeen kirurgi "kielsi" hormoonit. Tämähän tietysti mietityttää. Toisaalta olen valvonut viimeiset 10 vuotta, nyt tuntuu hyvältä muutaman vuorokauden hoidon jälkeen. En sittenkään taida perua nopeaa päätöstä korvaushoidosta!
        Täältä palstoilta yritän nyt löytää tukea teiltä, hyvät siskot!

        Nyt on hormonikorvaushoito ollut päällä reilun kuukauden. Olen kuin eri ihminen. Nukun melko hyvin ja mieliala on ihan eri kuin tämän ketjun aloituksessa. Tiedä häntä sitten, mihin sitä kuolee, mutta tuota jatkuvaa valvomistakaan en olisi kestänyt.


    • 14

      ei suinkaan rintasyöpä ole pahin pelättävä hormonikorvaushoidosta, vaan sydän- ja verenkiertoelimien sairaudet.

    • "HIKIPÄÄ"

      Mulla ollut Estrogel geeli, sitä voi tuubista annostella vaivojen mukaan, mulla auttanut hirveään hikoiluun ja seksikin maistuu vaikka syön masennuslääkkeitä. Nyt tosin helpottaa jo tuo sääkin. Kotona aina ikkunat auki ja vähän vaatetta. Painonpudotuskin auttanut (7kg). Enkä ole huolissani syövästä, parempi nauttia eletystä elämästä. Ihmettelen vain ettei tähän vaivaan ole enempää tehokkaita lääkkeitä! Voimia kaikille kohtalotovereille

    • Heileena

      8 kk geelihoitoa takana enkä luovu "ikinä". Aivan kuten yllä, parempi nauttia tästä eletystä! Unettomuuskin on hengenvaarallista ja kuolo voi tulla ihan muistakin syistä.
      Joulukuussa hukassa ollut naiseuteni on jälleen entisellään, seksi toimii, mielialan vaihtelut ovat tasaantuneet ja nukkuminen onnistuu. Kuumia aaltoja tulee heti ja liikaa, jos yritän vähentää hormoniannostustani.
      Ohjeet ovat 1-3 annosta vuorokaudesta, pärjään kahdella jos otan silloin tällöin kolmannen.
      Hyvät siskot, hakekaa apua gyneltä! Ei kannata yksin kärvistellä, menee vain elämä ohi.

    • Partul

      Tietenkin jokaisen pitää itse tehdä se päätös, mutta esim. sukulaiseni pelkäsi niin paljon rintasyöpää, ettei uskaltanut aloittaa hormonikorvauhoitoa. Hän kärsi aivan hirveistä vaihdevuosioireista yli 10 vuotta ja sairastui kuitenkin rintasyöpään, joka oli jo levinnyt ja hän siis kuoli syöpään.

      Luulenpa, että myös hirvittävien vaihdevuosien aiheuttama valvominen, sydämen rytmihäiriöt, masennus ym. voivat aiheuttaa eliniän lyhenemisen ja esim. syöpään sairastumisen.

      Itseltäni on kohtu poistettu myoomien vuoksi, joten käytössäni on vain geeli. Jos kohtuni olisi tallella, niin menisin kalliista hinnasta huolimatta yksityiselle lääkäriasemalle kohdunpoistoon, jotta voisin käyttää vain estrogeeniä.

      Paljon voimia kaikille vaihtareista kärsiville.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe