Tietäiskö joku täällä, milloin vanhoillislestadiolaisuus ja esikoislestadiolaisuus ovat eronneet toisistaan? Oliko se joskus 30-luvulla, olen kuullut että silloin lähti pikkuesikoisuus, lieneekö se eri kuin tämä varsinainen esikoislestadiolaisuus?
Esikoislestadiolaisuus
73
4432
Vastaukset
- Nuin
Tosin sen jälkeenkin monilla paikkakunnilla eri puolilla Suomea on vielä kokoonnuttu eri aikoina samoihin seurapaikkoihin. Muun muassa pohjois-Karjalassa
- Nuin
Vuotta paria aiemmin olivat jo ns. uudestiheränneet ottaneet yhteisestä porukasta hatkat.
Sitten Tornionjokilaaksolaisille ei enää ulkoista yksinkertaisuutta korostanut Jellivaaran "paavi" Joonas Purnu enää kelvannut.
Olisi jo silloin ennen hajaannusta ollut tarpeen etsiä ihmisten sokeassaan, vallanhimossaan ja rakkaudettomassa valtataistelussa tyystin kadonnutta Kristusta, mutta ei näin vaan piti käydä. Ja tässä rakkaudettomassa vallanhimon sokeudessa on rämmitty ummet ja lammet nyt jo siis yli 100 vuotta.
Aika on hyvin näyttänyt senkin, että vanhoilliset saivat vielä sitäkin paljon kovammat Oulun "paavit" palkakseen.
Näin siinä aina käy, kun opin perustat ovat väärät ja väärää kunniaa kantava ihminen asetetaan Kristukseksi seurakuntaan. - Nuin
..Että vaikka me kaikki lestadiolaiset esimerkiksi Suomessa, kuulumme prikulleen samaan seurakuntaan ja meillä on näin ollen sakraaliyhteys keskenämme ja myös keskinäinen uskonyhteys yhteys Kristuksen ruumiin ja veren kautta. Olemme sisaria ja veljiä uskossa. Mutta ei tippaakaan rakkautta. Kuten olemme huomanneet, vanhoillislestat tuomitsevat sisarensa ja veljensä uskossa silmääkään rapayttamatta helvettiin.
Siitä on tuleva raskaat sanktiot näistä tuomioista.
Rakkaudettomuus ja toisen uskovan tuomitseminen saa aina palkkansa. Se on pahin rikos epäuskon jälkeen, mihin uskova voi koskaan syyllistyä. - vlm
Nuin kirjoitti:
..Että vaikka me kaikki lestadiolaiset esimerkiksi Suomessa, kuulumme prikulleen samaan seurakuntaan ja meillä on näin ollen sakraaliyhteys keskenämme ja myös keskinäinen uskonyhteys yhteys Kristuksen ruumiin ja veren kautta. Olemme sisaria ja veljiä uskossa. Mutta ei tippaakaan rakkautta. Kuten olemme huomanneet, vanhoillislestat tuomitsevat sisarensa ja veljensä uskossa silmääkään rapayttamatta helvettiin.
Rakkaudettomuus ja toisen uskovan tuomitseminen saa aina palkkansa. Se on pahin rikos epäuskon jälkeen, mihin uskova voi koskaan syyllistyä....kuten minulle olet sanonut suoraan, ettei minulla ole mitään asiaa karitsan häähuoneeseen.
Katso peiliin ja lopeta toisten vikominen. - vox
Nuin kirjoitti:
Rakkaudettomuus ja toisen uskovan tuomitseminen saa aina palkkansa. Se on pahin rikos epäuskon jälkeen, mihin uskova voi koskaan syyllistyä.Sinun teksteissäsi on ensinnäkin viha, toisekseen se, että hutkit sellaista, jota et tunne.
- Nuin
vox kirjoitti:
Sinun teksteissäsi on ensinnäkin viha, toisekseen se, että hutkit sellaista, jota et tunne.
Tunnen asiani varsin hyvin ihan omakohtaisesti. Oman vanhurskauden saatanan siimat ovat selkääni jälkiä jättäneet.
Ja siksi myös tiedän tämän kohdan prikulleen, eikä varmasti sielun vihollista miellytä tekstini.
Sehän tykkää vallastaan, ja siitä että sitä kumarretaan ja Kristus, joka tuo rauhan ilon ja vapauden, ihan ilmaiseksi, hänet hylätään.
Minulla on todella viha oman vanhurskauden saatanaa kohtaan joiden kynsissä monet veljeni ja sisareni parhaillaan kärsivät tuskissaan.
Ja minulla on syvä sääli niitä saatanan eksyttämiä kohtaan, jotka raahautuvat oman vahurskauden rääpäleet ripaten masentuneina kohti ajallista kuolemaansa.
Voi Pyhä Kaikkivaltia Kolmiyhteinen Jumala auta meitä!!!
Kun olisi tarjolla sanomaton ilo ja käsittämätön Hengen vapaus. Kun olisi nytkin tarjolla Kristus kallio, joka on täydellinen turva ja johon voimme luottaa täysin varmasti.
Niin kuinka ollakaan, ihmispolot yhä vaan rakentavat puista heinistä ja oljista, ja kärsivät, totta kai, armahtamattoman oman vanhurskauden saatanan kynsissä.
He siittävät henkensä kaupalla kansaa pakkokeinoin, he eristäytyvät muista ihmisistä sokeiden johtajiensa painostuksesta, ja paljon paljon muuta kauheata ihmis- yrittämistä ja lihan ponnisteluja kohti muka häämöttävää autuutta.
Kristus on autuuden valmistanut ja se on tarjolla tässä ja nyt. Ota lahja vastaan ilmanomia ansioitasi.
Ei sinun tarvitse, etkä sinä voikaan sitä millään tavoin ihmisraukka omilla tekemisilläsi ansaita. - Nuin
vlm kirjoitti:
...kuten minulle olet sanonut suoraan, ettei minulla ole mitään asiaa karitsan häähuoneeseen.
Katso peiliin ja lopeta toisten vikominen.Sinulla on, jos on, ihan oma sydämen suhde karitsaan.
Jos nimittäin rakastat Jeesusta? Siihen asiaan minulla ei ole sanomista. Usko on oman sydämen suhde jumalaan.
Siksi toivonkin nyt, että sinä jatkossa luvut valehtelemasta törkeyksiäsi minun päälleni. - vlm
Nuin kirjoitti:
Sinulla on, jos on, ihan oma sydämen suhde karitsaan.
Jos nimittäin rakastat Jeesusta? Siihen asiaan minulla ei ole sanomista. Usko on oman sydämen suhde jumalaan.
Siksi toivonkin nyt, että sinä jatkossa luvut valehtelemasta törkeyksiäsi minun päälleni....ei ole kuin yksi häähuone, jossa on kaikki Pyhät. Karitsan häähuoneeseen kutsutaan kihlattu puhdas ja neitsyt morsian Kristuksen ruumis, joka on maan päällä armovaltakunta ja jonka kautta kulkee tie kunnian valtakuntaan.
Karitsalla ei ole mitään privaatteja häähuoneita, vaan on vain yksi kihlattu morsian.
Minä laitan sanasi näkösälle, jotta dementia ei tule sanojesi tielle. - Nuin
vlm kirjoitti:
...ei ole kuin yksi häähuone, jossa on kaikki Pyhät. Karitsan häähuoneeseen kutsutaan kihlattu puhdas ja neitsyt morsian Kristuksen ruumis, joka on maan päällä armovaltakunta ja jonka kautta kulkee tie kunnian valtakuntaan.
Karitsalla ei ole mitään privaatteja häähuoneita, vaan on vain yksi kihlattu morsian.
Minä laitan sanasi näkösälle, jotta dementia ei tule sanojesi tielle.Sinä et pelastu, ellet JUURI SINÄ ole yljälle kihlattu.
Ellei Kristus asu sinussa, et tule autuaaksi tässä etkä tulevassa elämässä.
Harhaoppinne juuret ovat todella syvälle kasvaneet.
Teidät on eristettu rakkaussuhteesta Jeesukseen Kristukseen ja kihlattu Kristuksen asemesta yhdistyksenne käskijä johtajille. Jotka vallanhimossaan sysäävät teihin omia tunnistamattomia ja hallitsemattomia tunteitaan, kuten pelkoa häpeää vihaa surua ja syyllisyyttä.
Tämän rojun sujaksi ja ylläpitämiseksi on otettu käyttöön kaiken inhimillisen kattava hengellinen ylpeys.
Matt. 25:10 Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät HÄNEN KANSSANSA häihin, ja ovi suljettiin.
Matt. 25:11 Ja myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: 'Herra, Herra, avaa meille!'
Matt. 25:12 Mutta hän vastasi ja sanoi: 'Totisesti minä sanon teille: minä en tunne teitä.'
Matt. 25:13 Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä.
Koko Laulujen laulu kirja puhuu Yljän ja morsiamen suhteesta. - usk.m
Nuin kirjoitti:
Rakkaudettomuus ja toisen uskovan tuomitseminen saa aina palkkansa. Se on pahin rikos epäuskon jälkeen, mihin uskova voi koskaan syyllistyä.Miten et huomaakaan malkaa silmässäsi, suu vaahdossa kouhkaat ja jakelet tuomioita vl:lle ja muillekin. Aivan uskomatonta, miten joku voi olla noin pöyhkeä, omaan erinomaisuuteensa turvonnut ja sanalla sanoen sokea! Dialogia sinun kanssasi ei saa aikaan kukaan, sinä läiskit leimoja jokaiseen! Vanha mies, ja tuollainen! Yleensä me nuoret olemme ehdottomia ja mustavalkoisia, mutta edes minä en ole tuollainen. Nuin hyväksyy vain omat mielipiteensä, ei muita. Tässä tulikin ad hominem -kortti, ei itse aiheesta - myönnän sen.
- n-n
Nuin kirjoitti:
Vuotta paria aiemmin olivat jo ns. uudestiheränneet ottaneet yhteisestä porukasta hatkat.
Sitten Tornionjokilaaksolaisille ei enää ulkoista yksinkertaisuutta korostanut Jellivaaran "paavi" Joonas Purnu enää kelvannut.
Olisi jo silloin ennen hajaannusta ollut tarpeen etsiä ihmisten sokeassaan, vallanhimossaan ja rakkaudettomassa valtataistelussa tyystin kadonnutta Kristusta, mutta ei näin vaan piti käydä. Ja tässä rakkaudettomassa vallanhimon sokeudessa on rämmitty ummet ja lammet nyt jo siis yli 100 vuotta.
Aika on hyvin näyttänyt senkin, että vanhoilliset saivat vielä sitäkin paljon kovammat Oulun "paavit" palkakseen.
Näin siinä aina käy, kun opin perustat ovat väärät ja väärää kunniaa kantava ihminen asetetaan Kristukseksi seurakuntaan.siinä ollut kyse juuri valtataistelusta Kittilän ja Jellivaaran välillä.
Kittilässä puhuttiin olevan suurempi valkeus kuin Raattamaalla....Jokaisen saarnaajan ikäänkuin "kuului" käydä siellä pastoreeraamassa Kittilän patsaille.
Jellivaarassa taas (ja Amerikassa)luettiin tarkkaan Raattamaan kirjeitä, ja perustettiin esikoisten seurakunnan huoneen hallinto niitten varaan.
Kummassakin paikassa oltiin valppaina, että kun Raattamaa-vanhuksen pää vaipuu.... - el kirahwi
Vuosi 1902 koskee Ruotsia ja suurinta osaa Suomen paikkakuntia, mutta jossain se tapahtui aikaisemmin ja jossain myöhemmin kuin 1902. Esim. Amerikassa homma alkoi luistaa käsistä kai jo 10-20 vuotta aikaisemmin. Välillä Amerikassa päästiin sovintoon, mutta sitten taas kaivettiin sotakirveet esiin.
Amerikan esikoislestadiolaisuus (jota Raattamaa tuki) hajosi sittemmin (kai samoihin aikoihin kuin hajaannus tapahtui Ruotsissa, jossa se siis tapahtui 1902) jellivaaralaisuuteen ja lannavaaralaisuuteen. Näistä viimeksimainittu yritti taas jälleen sovintoa toisten kanssa, mutta se hajosi pian uudelleen (kai joskus 1910-luvun aikoihin). Syntyi kirkkokuntalaisuus ja heidemanilaisuus, joista kirkkokuntalaisuus sisälti pääasiassa lannavaaralaisia esikoisia ja heitä alettiin ilmeisesti siksi kutsua "pikkuesikoisiksi". Suomen vanhoillislestadiolaisuudesta pyydettiin saarnaajia näiden kirkkokuntalaisten seuroihin 1930-luvulla, mutta pyyntöä totelleet saarnaajat ja heidän kanssaan samaa mieltä olevat erotettiin, koska kaikki Suomen vanhoillislestadiolaiset eivät hyväksyneet sellaista toimintaa. Heidän mielestään heidemanilaisuus oli "se oikea" ja kirkkokuntalaisuus oli "eriseura", ja siksi ei pitänyt mennä saarnaamaan kirkkokuntalaisten seuroihin.
Eli tällä tavalla nimitykset "isoesikoisuus" ja "pikkuesikoisuus" ovat yhteydessä toisiinsa.
Suomessa taas joillain paikkakunnilla hajaannus tapahtui vasta vähitellen parin ensimmäisen vuosikymmenen kuluessa. Samoin Norjassa kaikki ei tapahtunut silmänräpäyksessä, vaan tilanteen vakiintuminen eri ryhmiksi kesti useita vuosikymmeniä. - vieras
el kirahwi kirjoitti:
Vuosi 1902 koskee Ruotsia ja suurinta osaa Suomen paikkakuntia, mutta jossain se tapahtui aikaisemmin ja jossain myöhemmin kuin 1902. Esim. Amerikassa homma alkoi luistaa käsistä kai jo 10-20 vuotta aikaisemmin. Välillä Amerikassa päästiin sovintoon, mutta sitten taas kaivettiin sotakirveet esiin.
Amerikan esikoislestadiolaisuus (jota Raattamaa tuki) hajosi sittemmin (kai samoihin aikoihin kuin hajaannus tapahtui Ruotsissa, jossa se siis tapahtui 1902) jellivaaralaisuuteen ja lannavaaralaisuuteen. Näistä viimeksimainittu yritti taas jälleen sovintoa toisten kanssa, mutta se hajosi pian uudelleen (kai joskus 1910-luvun aikoihin). Syntyi kirkkokuntalaisuus ja heidemanilaisuus, joista kirkkokuntalaisuus sisälti pääasiassa lannavaaralaisia esikoisia ja heitä alettiin ilmeisesti siksi kutsua "pikkuesikoisiksi". Suomen vanhoillislestadiolaisuudesta pyydettiin saarnaajia näiden kirkkokuntalaisten seuroihin 1930-luvulla, mutta pyyntöä totelleet saarnaajat ja heidän kanssaan samaa mieltä olevat erotettiin, koska kaikki Suomen vanhoillislestadiolaiset eivät hyväksyneet sellaista toimintaa. Heidän mielestään heidemanilaisuus oli "se oikea" ja kirkkokuntalaisuus oli "eriseura", ja siksi ei pitänyt mennä saarnaamaan kirkkokuntalaisten seuroihin.
Eli tällä tavalla nimitykset "isoesikoisuus" ja "pikkuesikoisuus" ovat yhteydessä toisiinsa.
Suomessa taas joillain paikkakunnilla hajaannus tapahtui vasta vähitellen parin ensimmäisen vuosikymmenen kuluessa. Samoin Norjassa kaikki ei tapahtunut silmänräpäyksessä, vaan tilanteen vakiintuminen eri ryhmiksi kesti useita vuosikymmeniä.” Amerikan esikoislestadiolaisuus (jota Raattamaa tuki)”
J. Raattamaasta aikanaan väitöskirjan tehnyt Aulis Zidbeck on kanssasi eri mieltä. - el kirahwi
vieras kirjoitti:
” Amerikan esikoislestadiolaisuus (jota Raattamaa tuki)”
J. Raattamaasta aikanaan väitöskirjan tehnyt Aulis Zidbeck on kanssasi eri mieltä.Mutta Raattamaa itse onkin kirjeidensä perusteella samaa mieltä. ;) Tosin vl:t ovat väittäneet niitä väärennetyiksi, mutta minulla ei ole perusteltua syytä uskoa, että ne olisivat väärennettyjä.
Sitä paitsi Zidbeckillä oli tavallaan "oma lehmä ojassa". Lestadiolaisuudesta on olemassa hyvin vähän puolueetonta tutkimusta, koska yleensä lestadiolaisuuden tutkijoilla on itsellään ollut hyvin vahva side lestadiolaisuuteen, mikä on vääristänyt tutkimuksia aina milloin mihinkin suuntaan. - vieras
el kirahwi kirjoitti:
Mutta Raattamaa itse onkin kirjeidensä perusteella samaa mieltä. ;) Tosin vl:t ovat väittäneet niitä väärennetyiksi, mutta minulla ei ole perusteltua syytä uskoa, että ne olisivat väärennettyjä.
Sitä paitsi Zidbeckillä oli tavallaan "oma lehmä ojassa". Lestadiolaisuudesta on olemassa hyvin vähän puolueetonta tutkimusta, koska yleensä lestadiolaisuuden tutkijoilla on itsellään ollut hyvin vahva side lestadiolaisuuteen, mikä on vääristänyt tutkimuksia aina milloin mihinkin suuntaan.”Sitä paitsi Zidbeckillä oli tavallaan "oma lehmä ojassa". Lestadiolaisuudesta on olemassa hyvin vähän puolueetonta tutkimusta, koska yleensä lestadiolaisuuden tutkijoilla on itsellään ollut hyvin vahva side lestadiolaisuuteen, mikä on vääristänyt tutkimuksia aina milloin mihinkin suuntaan.”
Helppo uskoa niin, että tutkijan tulokset saattavat olla ”kotiinpäin”, mutta juuri siitä syystä arvostankin Zidbeckin tutkimusta. Zidbeckhän teki tutkimustaan kuuluessaan esikoislestadiolaisiin. Voisi olettaa, että hänen tutkimuksensa ja tutkimusten johtopäätökset oli yksi syy hänen ja esikoislestadiolaisten ”ristiriitoihin”, mutta en kylläkään tiedä siitä. - Jaska J
vieras kirjoitti:
”Sitä paitsi Zidbeckillä oli tavallaan "oma lehmä ojassa". Lestadiolaisuudesta on olemassa hyvin vähän puolueetonta tutkimusta, koska yleensä lestadiolaisuuden tutkijoilla on itsellään ollut hyvin vahva side lestadiolaisuuteen, mikä on vääristänyt tutkimuksia aina milloin mihinkin suuntaan.”
Helppo uskoa niin, että tutkijan tulokset saattavat olla ”kotiinpäin”, mutta juuri siitä syystä arvostankin Zidbeckin tutkimusta. Zidbeckhän teki tutkimustaan kuuluessaan esikoislestadiolaisiin. Voisi olettaa, että hänen tutkimuksensa ja tutkimusten johtopäätökset oli yksi syy hänen ja esikoislestadiolaisten ”ristiriitoihin”, mutta en kylläkään tiedä siitä."Lahdessa oloni aikana (1927-1936) olin vuosina 1928-1936 verrattain paljon mukana "esikoisten" toiminnassa. Teoksessani "Pohjolan suurin maallikkosaarnaaja Juhani Raattamaa" (1941) olen kertonut verrattain seikkaperäisesti esikoisten opillisista näkemyksistä ja toiminnasta. Noina vuosina otin "täydestä" sen näkemyksen alkuperäisen "esikoisseurakunnan" hajoamisesta vanhoillisuudeksi ja esikoisuudeksi."
- n-n
el kirahwi kirjoitti:
Mutta Raattamaa itse onkin kirjeidensä perusteella samaa mieltä. ;) Tosin vl:t ovat väittäneet niitä väärennetyiksi, mutta minulla ei ole perusteltua syytä uskoa, että ne olisivat väärennettyjä.
Sitä paitsi Zidbeckillä oli tavallaan "oma lehmä ojassa". Lestadiolaisuudesta on olemassa hyvin vähän puolueetonta tutkimusta, koska yleensä lestadiolaisuuden tutkijoilla on itsellään ollut hyvin vahva side lestadiolaisuuteen, mikä on vääristänyt tutkimuksia aina milloin mihinkin suuntaan.kinata väärennyksistä, emmehän ole aikalaisia.
Kuitenkin dokumentit kertovat tilanteista, joissa "muunteluun" osalliset tekivät laajan seurakunnan edessä parannusta v 1898 Calumetissa julkaistun ´Vanhinten kirjeiden´ syntyvaiheista. - Nuin
vieras kirjoitti:
” Amerikan esikoislestadiolaisuus (jota Raattamaa tuki)”
J. Raattamaasta aikanaan väitöskirjan tehnyt Aulis Zidbeck on kanssasi eri mieltä.Hänen kantansa on näin ollen varsin ymmärrettävä ja henkilökohtainen.
- Nuin
n-n kirjoitti:
kinata väärennyksistä, emmehän ole aikalaisia.
Kuitenkin dokumentit kertovat tilanteista, joissa "muunteluun" osalliset tekivät laajan seurakunnan edessä parannusta v 1898 Calumetissa julkaistun ´Vanhinten kirjeiden´ syntyvaiheista.Ystäviä vanhimmat Purnu ja Raattamaa olivat, se käy varsin hyvin ilmi vanhinten kirjoituksista. On aivan turha muuta yrittää valehdella.
Mutta ihmisä hekin olivat, eikä heidän verellään ole yhtään syntistä lunastettu.
Siksi on tärkeätä vihdoinkin uskoa Jeesukseen Kristukseen, rakentaa rauha ja rakkaus kaikkien uskovien välille Kristuksessa Jeesuksessa, eikä enää rakentaa autuuttaan erehtyvien ihmisten mielipiteisiin. - Hynde
el kirahwi kirjoitti:
Suomessa taas joillain paikkakunnilla hajaannus tapahtui vasta vähitellen parin ensimmäisen vuosikymmenen kuluessa. Samoin Norjassa kaikki ei tapahtunut silmänräpäyksessä, vaan tilanteen vakiintuminen eri ryhmiksi kesti useita vuosikymmeniä.Käsittääkseni menee näin
Esikoisuus hajosi 1903 Lannavaaralaisiin (pikkuesikoisiin) ja Jellivaaralaisiin (isoesikoisiin).
Lannavaaralaiset tekivät sovinnon 1908 Heidemanilaisten kanssa ja sovinto säilyi aina 1928 asti. Iso osa lannavaaralaisista ei koskaan hyväksynyt sovintoa silleen vaan olivat osin erissä piireissä. Lisäksi "lannavaaralaisten piireissä" oli uusheränneitä. Kun nämä erimieliset Lannavaaralaiset perustivat Heidemanin kuoltua oman kirkkokunnan ja siihen he pyytivät tukea suomen vanhoillislestadiolaisilta kutsumalla kolme saarnaajaa.
Suomen vanhoilliset antoivat pääosin tukensa Heidemanilaisille ja päätös oli ettei lähdetä tukemaan kirkkokuntaa joka näyttää kilpailevalta ryhmältä ja eriseuralta. Elleivät saa ensin välejään keskenään kuntoon. - Nuin
n-n kirjoitti:
siinä ollut kyse juuri valtataistelusta Kittilän ja Jellivaaran välillä.
Kittilässä puhuttiin olevan suurempi valkeus kuin Raattamaalla....Jokaisen saarnaajan ikäänkuin "kuului" käydä siellä pastoreeraamassa Kittilän patsaille.
Jellivaarassa taas (ja Amerikassa)luettiin tarkkaan Raattamaan kirjeitä, ja perustettiin esikoisten seurakunnan huoneen hallinto niitten varaan.
Kummassakin paikassa oltiin valppaina, että kun Raattamaa-vanhuksen pää vaipuu....Tämä valtataistelu oli paljon aikaisempaa perua.
Kaikki nämä nyt esittämäsi valheet olivat vain tekosyitä Tornionjokilaisten harhaopettajien toteuttaa tuo vallankaappauksensa lopullsesti. - ööö
Nuin kirjoitti:
Ystäviä vanhimmat Purnu ja Raattamaa olivat, se käy varsin hyvin ilmi vanhinten kirjoituksista. On aivan turha muuta yrittää valehdella.
Mutta ihmisä hekin olivat, eikä heidän verellään ole yhtään syntistä lunastettu.
Siksi on tärkeätä vihdoinkin uskoa Jeesukseen Kristukseen, rakentaa rauha ja rakkaus kaikkien uskovien välille Kristuksessa Jeesuksessa, eikä enää rakentaa autuuttaan erehtyvien ihmisten mielipiteisiin.voisi jo niellä pöyhkeytensä ja olla hiljaa. Täytät, "hyvä" Nuin koko ketjun inttämisilläsi.
- Onko
Nuin kirjoitti:
Tämä valtataistelu oli paljon aikaisempaa perua.
Kaikki nämä nyt esittämäsi valheet olivat vain tekosyitä Tornionjokilaisten harhaopettajien toteuttaa tuo vallankaappauksensa lopullsesti.lääkkeet ottamatta, muuten ei voi ymmärtää kirjoituksiasi.
- Nuin
ööö kirjoitti:
voisi jo niellä pöyhkeytensä ja olla hiljaa. Täytät, "hyvä" Nuin koko ketjun inttämisilläsi.
Se oli helppo arvatakin.
Mutta Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan. Antamaan heille ilon rauhan ja rakkauden ja pelastamaan syntiset myös kaikenlaisilta yhdistys- ihmisten vääriltä opeilta.
Omiin ansioihinsa turvaava farisealaisuus on tykkänään toinen uskonto. Kristus on kristittyjen Herra ja Kuningas ja ihmiset siinä valtakunnassa toinen toistensa palvelijoita, ei herroja kansan päälle. - Nuin
Onko kirjoitti:
lääkkeet ottamatta, muuten ei voi ymmärtää kirjoituksiasi.
Jos vähänkään ymmärtäisit Jumalan sanaa, olisit kyllä tehnyt kauhusta kalpeana jo parannuksen oman vahurskauden synneistäsi.
- Noh
Nuin kirjoitti:
Jos vähänkään ymmärtäisit Jumalan sanaa, olisit kyllä tehnyt kauhusta kalpeana jo parannuksen oman vahurskauden synneistäsi.
sinä olevinas patsas, joka luulee tietävänsä kaiken!
- Nuin
Noh kirjoitti:
sinä olevinas patsas, joka luulee tietävänsä kaiken!
ja sydänjuuriani myöden, sillä Kristus asuu minussa ja minä kristuksessa.
Jumala kaiken tietää, mutta sinulta on kristioppi pimennossa, ellet ymmärrä mistä minä ja monet muutkin Kristus uskoiset täällä kirjottavat.
Kyllä tuollainen omavanhurskaus on hengellisesti näkevälle todella kauhituttava ilmiö ja näky.
Se kauhistuttaa siksi kun hyvin tietää sen orjuuden pelon ja häpeän, missä tuolla tavalla uskovat ihmiset elävät eristyksissä tisista ja itsestään.
Olen uskonut itse ihan samoja vihollisen valheita ja siksi hyvin tiedän koko potin kaameuden. Sitä ei voi vapauteen Kristuksessa Jeesuksessa mitenkään edes verrata, niin suuri on ero lain- ja uskonvanhurskauden välillä. - lukija
Nuin kirjoitti:
Hänen kantansa on näin ollen varsin ymmärrettävä ja henkilökohtainen.
kertomansa mukaan Zidbeckiä nälvittiin hänen pappeudestaan el:ssa. Jo seuroissa istuessa tuli ikäviä tilanteita, kun saarnaajat puheissaan heittelivät hänelle piikkejä.
Syrjiminen teologisen koulutuksen vuoksi oli yksi niitä syitä, jotka pistivät hänet tutkimaan tarkemmin el-uskon perusteita. - Kuinka
Nuin kirjoitti:
Se oli helppo arvatakin.
Mutta Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan. Antamaan heille ilon rauhan ja rakkauden ja pelastamaan syntiset myös kaikenlaisilta yhdistys- ihmisten vääriltä opeilta.
Omiin ansioihinsa turvaava farisealaisuus on tykkänään toinen uskonto. Kristus on kristittyjen Herra ja Kuningas ja ihmiset siinä valtakunnassa toinen toistensa palvelijoita, ei herroja kansan päälle.sinulla on nähdä oma tilasi?
- näin
Nuin kirjoitti:
ja sydänjuuriani myöden, sillä Kristus asuu minussa ja minä kristuksessa.
Jumala kaiken tietää, mutta sinulta on kristioppi pimennossa, ellet ymmärrä mistä minä ja monet muutkin Kristus uskoiset täällä kirjottavat.
Kyllä tuollainen omavanhurskaus on hengellisesti näkevälle todella kauhituttava ilmiö ja näky.
Se kauhistuttaa siksi kun hyvin tietää sen orjuuden pelon ja häpeän, missä tuolla tavalla uskovat ihmiset elävät eristyksissä tisista ja itsestään.
Olen uskonut itse ihan samoja vihollisen valheita ja siksi hyvin tiedän koko potin kaameuden. Sitä ei voi vapauteen Kristuksessa Jeesuksessa mitenkään edes verrata, niin suuri on ero lain- ja uskonvanhurskauden välillä.Mitä se kulonen täällä riehuu ja muita ahdistelee.
ottaa nyt lääkkeen! - el kirahwi
näin kirjoitti:
Mitä se kulonen täällä riehuu ja muita ahdistelee.
ottaa nyt lääkkeen!Ei ihmisten henkilöllisyyksiä saa arvailla/paljastaa! Oletko sama ääliö, joka esitti arveluja minun henkilöllisyydestäni jokin aika sitten?
Nuin varmaan halutessaan pyytää arvailuviestisi poistamista, ja olisi suotavaa, että tajuaisit olla enää laittamatta vastaavia arvailuja. - Anonyymi
Nuin kirjoitti:
Näin siinä aina käy, kun opin perustat ovat väärät ja väärää kunniaa kantava ihminen asetetaan Kristukseksi seurakuntaan.Juuri näin . Vanhoilliset ovat eronneet kristillisyydestä. Kun vanhoilliset eivät hyväksyneet kristillisyyden vanhimpia heidän ei myöskään olisi pitänyt hyväksyä rovasti Laestadiusta ollakseen loogisia. Kun tekee suuria pukkeja logiikassa täytyy lakaista oma porraspää puhtaaksi amen .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin . Vanhoilliset ovat eronneet kristillisyydestä. Kun vanhoilliset eivät hyväksyneet kristillisyyden vanhimpia heidän ei myöskään olisi pitänyt hyväksyä rovasti Laestadiusta ollakseen loogisia. Kun tekee suuria pukkeja logiikassa täytyy lakaista oma porraspää puhtaaksi amen .
Vanhoilliset eivät hyväksyneen Purnua, joka olikin vain esikoislestadiolaisten mielestä Raattamaan jälkeen "Lapin vanhin". Purnukin kuoli ennen kuin "esikoislessuus" Suomessa lähti virallisesti "eriseuraan". Perustivat oman "kristillisyyden". Toki Laestadiuksen saarnoja lukevat seuroissaan, mutta takaako se tuomiohengellisen "vain me"- lahkon oikeassaolemisen? Vanhoillisetkin on samaa puuta, eli todistaako Raamattu sen, että jompi kumpi edes olisi joku oikea "seurakunta" oli nimi sitten "Jumalan valtakunta" tai "Tämä siunattu Kristillisyys". Koko Lestasiolaisuus on aikansa tuote, josta olisi jo hyvä päästä eteenpäin.
- Anonyymi
Nuin kirjoitti:
Näin siinä aina käy, kun opin perustat ovat väärät ja väärää kunniaa kantava ihminen asetetaan Kristukseksi seurakuntaan.Tämä olisi jokaisen lestatialaisen hyvä tietää ja ymmärtää myös!
- Anonyymi
el kirahwi kirjoitti:
Sitä paitsi Zidbeckillä oli tavallaan "oma lehmä ojassa". Lestadiolaisuudesta on olemassa hyvin vähän puolueetonta tutkimusta, koska yleensä lestadiolaisuuden tutkijoilla on itsellään ollut hyvin vahva side lestadiolaisuuteen, mikä on vääristänyt tutkimuksia aina milloin mihinkin suuntaan.Sinun susi uskoa jostakin asiasta jotakin? Mitä arvelet sillä olevan merkitystä totuuden kanssa?
- Anonyymi
Nuin kirjoitti:
Rakkaudettomuus ja toisen uskovan tuomitseminen saa aina palkkansa. Se on pahin rikos epäuskon jälkeen, mihin uskova voi koskaan syyllistyä.Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Nuin !
Mutta mutta ystäväin ! Rovasti Laestadius saarnaa nyt meille kallisti näin : Nikodeemuksen uskonveljet jotka olivat siveyden perikuvia uskoivat hyvällä elämällä ja siveydellä kelvata Jumalalle . Mutta kristitty saa autuuden yksin armosta eikä ansion mukaan . Sentähden ihmisen oma parannus eikä Omavanhurskaus kelpaa Jumalan edessä vaan yksin Kristuksen vanhurskaus uskolla omistettuna - Anonyymi
n-n kirjoitti:
siinä ollut kyse juuri valtataistelusta Kittilän ja Jellivaaran välillä.
Kummassakin paikassa oltiin valppaina, että kun Raattamaa-vanhuksen pää vaipuu....Jaa että Jällissä ja oikein Ameriikassakin sitten se ainoa oikia usko perustettiin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Nuin !
Mutta mutta ystäväin ! Rovasti Laestadius saarnaa nyt meille kallisti näin : Nikodeemuksen uskonveljet jotka olivat siveyden perikuvia uskoivat hyvällä elämällä ja siveydellä kelvata Jumalalle . Mutta kristitty saa autuuden yksin armosta eikä ansion mukaan . Sentähden ihmisen oma parannus eikä Omavanhurskaus kelpaa Jumalan edessä vaan yksin Kristuksen vanhurskaus uskolla omistettunaSuuresti pilkkaava ja aliarvostava ihminen kirjoittelee noin, siis tuolla alkulauseella! Koska sitten aina tarjoaa omia oppejaan totuutena, vaikka ne ovat vain esikoislestadiolaista hapatusta, joka oikean kristityn sieraimissa löyhkää tosi pahalta.
- QQQ
En tiedä eron syistä, mutta nykyisin on selvä ero suhtautumisessa heräyksen aloittajaan Lestadiukseen. Käsittääksen EL:t lukevat Lestadiuksen saarnoja joka seuroissa. VL:t ovat jatkuvasti vieraantuneet Lestadiuksen opetuksista. EL:t ovat näin ollen lähempänä alkuheräystä.
- Opa
Välillä myös Lutherin saarnoja.
- Anonyymi
Aivan oikein . Esikoislestadiolaisuus on alkuperäinen kristillisyys. Rietas on kauhea äijä kun se tulee valkoisissa vaatteissa !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan oikein . Esikoislestadiolaisuus on alkuperäinen kristillisyys. Rietas on kauhea äijä kun se tulee valkoisissa vaatteissa !
Esikoislestadiolaisuuden väittäminen alkuperäiseksi kristillisyydeksi osoittaa uskonkiihkoa ja hengellistä kehittymättömyyttä. Ja varsinkin kun väitteellä mahdollisesti tarkoitataan myös sitä, että Esikoislestadiolaisuus on ainoa oikea seurakunta.
Asian voi toki antaa hänelle anteeksi ja ymmärtää häntä kun tietää miksi hän noin uskoo.
Kun olen vuosikymmeniä kuunnellellut esikoislestadiolaista opetusta, uskoisin itsekin siihen jos olisin nyt vain tuon saarnatiedon varassa. - Anonyymi
QQQ Asia on juuri näin . Esikoislestadiolaisuus on alkuperäinen lestadiolais kristillisyys
- Anonyymi
Esikoislestadiolaisuus on alkuperäinen lestadiolais kristillisyys . Sinä kirjoitit aivan oikein . Vanhoilliset EIVÄT lue seuroissaan rovastin saarnoja mutta hyväksyvät kuitenkin omat vanhimmiston Oulussa voi voi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esikoislestadiolaisuus on alkuperäinen lestadiolais kristillisyys . Sinä kirjoitit aivan oikein . Vanhoilliset EIVÄT lue seuroissaan rovastin saarnoja mutta hyväksyvät kuitenkin omat vanhimmiston Oulussa voi voi
No mitä autuutta sillä ansaitaan, jos ja kun niitä saarnoja luetaan? Eivät ne seuroissa istujat niitä monetkaan edes kuuntele, saati ymmärrä. Omin kokemuksin näin ajattelen ja olen lapsuuden ”kristitty”, siis elävän seurakunnan seuraajana ollut parka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
QQQ Asia on juuri näin . Esikoislestadiolaisuus on alkuperäinen lestadiolais kristillisyys
No tämä kommentoija ei kyllä lukenut tai sitten ei ymmärtänyt lukemaansa?
Juhannusseuroissako tuli tuollaista mieleen? Kukatiesi vaikka niin olisi ollut?
Tuossa jäljempänä syyskuussa kun perustelee sillä, että Laestadiuksen saarnojen lukeminen seuroissa ratkaisee asian, onko hän oikeassa? Voi olla, minä en tiedä!
Lainasin vielä tuolta alempaa: "No mitä autuutta sillä ansaitaan, jos ja kun niitä saarnoja luetaan? Eivät ne seuroissa istujat niitä monetkaan edes kuuntele, saati ymmärrä. Omin kokemuksin näin ajattelen ja olen lapsuuden ”kristitty”, siis elävän seurakunnan seuraajana ollut parka."
Vasta nyt ikäloppuna olen minäkin niistä jotakin irti saanut, niistä Laestadiuksen saarnoista. Ne ovat mielenkiintoisia, kieli ja koko se saarnaajan mielen sisältö, mutta mutta... ei sieltä autuutta löydy. Vai löytyykö? No ei. Se löytyy nykyisten saarnaajaveljien "selityksistä", eikös niin?
Kysymys kuuluu, miksi niitä esikoislestadiolaisissa seuroissa vaan luetaan, luetaan ja luetaan?
Niitä eivät nuoret vaan ehkä tosin kovin paljon kuuntele, tai niistä mitään irti saa, odottavat vain että kun jo loppuisi!
- Eliza
Jumala erotti esikoislestadiolaisuuden kaikesta muusta jumalisuudesta ja jumalattomuudesta tällä tavalla: Jumala näki valkeuden hyväksi. Niin Jumala erotti valkeuden pimeydestä.
Ja tälläkin tavalla: Jumala teki vahvuuden ja eroitti vedet, jotka ovat vahvuuden alla, nistä vesistä jotka ovat vahvuuden päällä, ja tapahtui niin.- ---
ja sekavaa sönkötystä.
- ^^^^
--- kirjoitti:
ja sekavaa sönkötystä.
on voinut saarnata noin
- Anonyymi
^^^^ kirjoitti:
on voinut saarnata noin
Tuossa edellä on ajattelemisen aihetta nykyisillekin saarnaajaveljille, onko joku noin saarnannut ja saanut kuulijan uskomaan noin!
Eli näin joku kirjoitti 5.5.2004:
"Jumala erotti esikoislestadiolaisuuden kaikesta muusta jumalisuudesta ja jumalattomuudesta tällä tavalla: Jumala näki valkeuden hyväksi. Niin Jumala erotti valkeuden pimeydestä.
Ja tälläkin tavalla: Jumala teki vahvuuden ja eroitti vedet, jotka ovat vahvuuden alla, nistä vesistä jotka ovat vahvuuden päällä, ja tapahtui niin."
Mitä tuosta nyt ajattelette ?
- ---
---
- Anonyymi
Tässä ketjussa ei ole tullut esille ajankohtaa, jolloin ero on tapahtunut. Se ei ole tapahtunut 1930-luvulla, vaan 1800-1900 vuosisatojen vaihteessa. Aiheesta on kirjoitettu 576-sivuinen teos, jossa on kerrottu taustoistakin. Luulen, että monet täällä eivät pidä sitä puolueettomana. Ymmärrykseni jälkeen kirjoittaja on hyvä asiantuntija aiheeseen. ISBN 978-951-843-109-4.
- Anonyymi
Ovatko nuo mahollisesti kirjaa puolueellisena pitävät itse puolueettomia? Esikoislestadiolaiset ovat tässäkin asiassa erittäin puolueellisia. Heillähän on yksin "oikea Laestadiuksen oppi", se alkuperäinen. Elävät siis vahvassa uskossa siihen "totuuteen".
En ole kirjaa nähnytkään, haluaisin sen toki lukea, minulla on käsitys, että esikoislestadiolaisuus synnytettiin Suomeen 1902. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ovatko nuo mahollisesti kirjaa puolueellisena pitävät itse puolueettomia? Esikoislestadiolaiset ovat tässäkin asiassa erittäin puolueellisia. Heillähän on yksin "oikea Laestadiuksen oppi", se alkuperäinen. Elävät siis vahvassa uskossa siihen "totuuteen".
En ole kirjaa nähnytkään, haluaisin sen toki lukea, minulla on käsitys, että esikoislestadiolaisuus synnytettiin Suomeen 1902.Silloin Purnun kuoleman jälkeen se tänne Suomeen alkoi rakentua, ja kyllä siinä Purnun lähettämät miehet huseerasivat alussa. Se on kyllä melko tarina, miten se paikkakunnalta paikkakunnalle eteni.
Mutta jos joku nyt vielä uskoo, että se vain on "elävä kristillisyys", olen hämmästynyt. Siis että vain tuon yhden yhdistyksen porukka. Mikä ja joka on useiden jakojen jakojäännös! Siis alkuperäisestä Laestadiuksen alkuunpanemasta "herätyksesta" Raattamaan ja Purnun kautta esikoislestadiolaisuus syntyi.
Älkää antako teitänne pettää!
- Anonyymi
En tiedä vuosilukua. Mutta haluan että uskoisitte edes sen, että esikoislestadiolaisuus on ollut alusta alkaen ja nämä vanhoilliset ynnä muut eriseurat ovat etsineet laveamman tien ja lähteneet julistamaan omia seurakuntiaan, koska sama kristillisyys ei ole kelvannut!!
- Anonyymi
Jos et tiedä vuosilukua ja muutenkaan tapahtumia miten esikoislestadiolaisuus syntyi suuressa hajaanuksessa oppiriitojen ja valtataistelun seurauksena, miten voit hyvä mies sanoa, että esikoislestadiolaisuus on ollut alusta alkaen. Totta kai esikoislestadiolaisten piirissä näin on puhuttu ja puhutaan. Mutta se on erittäin puolueellista tietoa asiasta.
Tutustu Lestadiolaisuuden historiaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos et tiedä vuosilukua ja muutenkaan tapahtumia miten esikoislestadiolaisuus syntyi suuressa hajaanuksessa oppiriitojen ja valtataistelun seurauksena, miten voit hyvä mies sanoa, että esikoislestadiolaisuus on ollut alusta alkaen. Totta kai esikoislestadiolaisten piirissä näin on puhuttu ja puhutaan. Mutta se on erittäin puolueellista tietoa asiasta.
Tutustu Lestadiolaisuuden historiaan.Olen kyllä tutustunut, mutta en minäkään voi kaikkea heti muistaa. Sorry, jos sinulle minun muistini on noin vaikuttava asia.
- Anonyymi
Esikoislestadiolaiset ry on syntynyt joskus ja 1990 luvun vaiheissa. Ei se ole mikään alkuperäinen lestadiolaisuus, vaikka niin uskottelaankin meille. Lestadiuksen saarnoja lukee moni muukin rekisteröity yhdistys. Ne ei vaan pidä itsestään melua. Oon kuullut että olisi sellaisiakin jotka uskovat " Luterilaisen Kristin opin oikeaksi, siis seurakuntaopin, kasteen ja ehtoollisen niinkuin katkismus sen opettaa . Ei nimi ketään autuaaksi tee vaan usko Kristukseen ja kaikkeen mitä Siihen kuuluu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esikoislestadiolaiset ry on syntynyt joskus ja 1990 luvun vaiheissa. Ei se ole mikään alkuperäinen lestadiolaisuus, vaikka niin uskottelaankin meille. Lestadiuksen saarnoja lukee moni muukin rekisteröity yhdistys. Ne ei vaan pidä itsestään melua. Oon kuullut että olisi sellaisiakin jotka uskovat " Luterilaisen Kristin opin oikeaksi, siis seurakuntaopin, kasteen ja ehtoollisen niinkuin katkismus sen opettaa . Ei nimi ketään autuaaksi tee vaan usko Kristukseen ja kaikkeen mitä Siihen kuuluu.
V. 1902 Esikoislestadiolaisuus perustettiin. Tosin eri nimellä silloin. Mitään alkuperäistä lestadiolaisuutta ei ole ollut olemassa enään 1900 luvulla. Liikkeellä ei ole mitään omaa tunnustusta koskaan ollutkaan. Lestadius kuoli jo 1861, sen jälkeen Johan Raattamaa on muokannut liikkeen oman näköisekseen, aina vuoteen 1899. Raattamaan kuoltua liike alkoi jakaantua moniin eri osiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
V. 1902 Esikoislestadiolaisuus perustettiin. Tosin eri nimellä silloin. Mitään alkuperäistä lestadiolaisuutta ei ole ollut olemassa enään 1900 luvulla. Liikkeellä ei ole mitään omaa tunnustusta koskaan ollutkaan. Lestadius kuoli jo 1861, sen jälkeen Johan Raattamaa on muokannut liikkeen oman näköisekseen, aina vuoteen 1899. Raattamaan kuoltua liike alkoi jakaantua moniin eri osiin.
Esikoislestadiolaisuus on ollut vuodesta 1902 esikoislestadiolaisuus, vaikka yhdistyksen nimi on ollut vanha lestadiolais kristillinen yhdistys. Nimi on muutettu, koska sitä on sotkettu vanhoillislestadiolaisuuteen, joka on kulkenut nimellä rauhanyhdistys.
Rauhanyhdistyskin on ollut aikaisemmin lestadiolaisuuden nimellä, mutta nimi alkoi käydä kunnialle. He sanoivat, etteivät ole mitään -laisia, eikä -läisiä, vaan Jeesuksen päälle uskovaisia ja ottivat siksi nimen rauhan yhdistys. Nimi Vanhoillislestadiolaisuus on otettu myöhemmin. Nimi Esikoislestadiolaisuus on otettu ehkä siksikin, koska joukosta eroneet "leeviläiset" alkoivat käyttämään myös samaa nimeä.
Esikoiset ry:n jäsenet ajattelevat samoin kuin vanhoilliset, etteivät ole mitään -laisia, eikä -läisiä, vaan pitävät itseään Jeesukseen uskovaisina, vaikka eivät usko sitä mitä hän Pyhän Hengen kautta ilmoittaa seurakunnassa. Jos he väittävät, ettei tämä ole alkuperäistä lestadiolaisuutta, niin kuinka sitä voi olla 2010 luvulla perustettu liike? Vai eikö se ole tarkoituskaan olla? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esikoislestadiolaisuus on ollut vuodesta 1902 esikoislestadiolaisuus, vaikka yhdistyksen nimi on ollut vanha lestadiolais kristillinen yhdistys. Nimi on muutettu, koska sitä on sotkettu vanhoillislestadiolaisuuteen, joka on kulkenut nimellä rauhanyhdistys.
Rauhanyhdistyskin on ollut aikaisemmin lestadiolaisuuden nimellä, mutta nimi alkoi käydä kunnialle. He sanoivat, etteivät ole mitään -laisia, eikä -läisiä, vaan Jeesuksen päälle uskovaisia ja ottivat siksi nimen rauhan yhdistys. Nimi Vanhoillislestadiolaisuus on otettu myöhemmin. Nimi Esikoislestadiolaisuus on otettu ehkä siksikin, koska joukosta eroneet "leeviläiset" alkoivat käyttämään myös samaa nimeä.
Esikoiset ry:n jäsenet ajattelevat samoin kuin vanhoilliset, etteivät ole mitään -laisia, eikä -läisiä, vaan pitävät itseään Jeesukseen uskovaisina, vaikka eivät usko sitä mitä hän Pyhän Hengen kautta ilmoittaa seurakunnassa. Jos he väittävät, ettei tämä ole alkuperäistä lestadiolaisuutta, niin kuinka sitä voi olla 2010 luvulla perustettu liike? Vai eikö se ole tarkoituskaan olla?Tuttu esikooslestalaonen näkemys asiasta. Miten on heille niin vaikeaa ymmärtää millaisessa ihmisten kutomassa opissa elävät?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuttu esikooslestalaonen näkemys asiasta. Miten on heille niin vaikeaa ymmärtää millaisessa ihmisten kutomassa opissa elävät?
Eivät sitä ajattele, ja jos tosissaan ajattelevat, jättävät opin.
- Anonyymi
Olikohan itse "Kaidan tien kulkija", ollut silloin kolme vuotta sitten päivää jälkeen rovastin syntymäpäivän kirjoittelemassa tuomioitaan muille kristityille?
Kyllä nämä "lihallisen vapauden" -pilkat jo saisivat riittää! Onko hän vähän vapaampi niistä? Vai saako varmemmin syntinsä anteeksi jossakin yhdistyksessä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esikoiset ry:n jäsenet ajattelevat samoin kuin vanhoilliset, etteivät ole mitään -laisia, eikä -läisiä, vaan pitävät itseään Jeesukseen uskovaisina, vaikka eivät usko sitä mitä hän Pyhän Hengen kautta ilmoittaa seurakunnassa. Jos he väittävät, ettei tämä ole alkuperäistä lestadiolaisuutta, niin kuinka sitä voi olla 2010 luvulla perustettu liike? Vai eikö se ole tarkoituskaan olla?Hävettää kyllä esikoislestadiolaisena, että joku esikoislestadiolainen esittää tuollaista samaa vanhaa tarinaa, että vain me tässä yhdistyksessä, vain me esikoislestadiolaiset päästään taivaaseen!!!!!
Kuinka "pihalle" kristinuskosta on tuonkin kirjoittaja saatu, siellä rukoushuoneella. Mikähän paikkakunta oli kyseessä, niitä ei kovin monia ole Suomessakaan?
Onko joku 2010 -luvulla perustettu yhdistys väittänyt olevansa ainoa taivaaseen menevä yhdistys, kuten Esikoislestadiolaiset ry väittävät edelleen? Kertokaan!!
- Anonyymi
Ovatko nimimerkit "Nuin" ja "vaitovainen" saman henkilön?
- Anonyymi
Onhan se. Palstan rikastuttaja jo yli 10 vuotta!
Vaitovainen nimimerkki on näemmä jo kuopattu.
Kirjoittelee anomyyminä ja joskus yksikristitty nimimerkillä
samasta raskaasta tekstistä päätellen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
samasta raskaasta tekstistä päätellen.Kiitos tiedosta.
Ompi aikas mielenkiintoinen kaveri hän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos tiedosta.
Ompi aikas mielenkiintoinen kaveri hän.mitä meillä täällä olisi ilman vaitoa (ollut), nyt ei juuri sitäkään
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
samasta raskaasta tekstistä päätellen.Miksi sinä et salaa soittaisi kitaraa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sinä et salaa soittaisi kitaraa?
No leikki leikkinä, ethän edes osaisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No leikki leikkinä, ethän edes osaisi.
Esikoislestadiolaisille kitara on , kuten kaikki muutkin soittimet täysin kiellettyjä, syntisiä!
Uudessa testamentissa kaikki soittimet kiellettiin, niin he saarnaavat!
- Anonyymi
Vastaus kysymykseen, vuonna 1902 Suomessa
- Anonyymi
Lue koko ketju jos olet kiinnostunut siitä, mitä on esikoislestadiolaisuus.
Ok, et jaksa?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1723560
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m851598Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek261307- 1581242
Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit1941013- 35981
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut16973Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?62874Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk94817- 62765