Avuton henkilökohtainen avustaja

Henkilökohtainenorja

Aloin opiskelun ohella avustamaan pyörätuolipotilasta.Kaupassakäyntiä,siivoomista jne.Kerroin, että opiskelen ja voin tehdä työtä ennen ja jälkeen tuntien ja viikonloppuisin.Työsopimuksessa lukee että työaika sovitaan yhteisesti.

Kaikki sujui pitkään sujuvasti ja joustavasti.Avustettava alkoi kuitenkin kysellä, voisinko tehdä lisäksi sitä ja tätä.Minulle sopi kyllä. Mutta sitten hän ei enää kysellyt eikä sovittu yhdessä vaan hän alkoi vaatimaan ja syyllistämään tulemaan töihin kesken koulun ja lähtemään avustamaan matkoille muutamaksi päiväksi.Suostui vaatimuksiin koska tavallaan pystyin olemaan joskus tunnilta pois.Mutta yhdestä pidemmästä keikasta kieltäydyin asiallisesti niin jo alkoi syyllistäminen ja vaatiminen.

En halua draamaa,mutta kun avustettava ei kuuntele minua.Hän ei ymmärrä kieltävää vastausta. En haluaisi lopettaa pitkää työsuhdetta,mutta kun en saa pidettyä puoliani ilman riitaa.En tiedä kenelle voisin puhua,koska hän on työnantajani,ei ole mulle kerrottu kenestäkään muusta yhteyshenkilöstä jos sellasta olis.Haluaisin tietää mihin mun kuuluu suostua ja mihin ei.Olisi myös helpompi kieltäytyä jos voisi vedota johonkin. Avustettava on jotenki tehny musta sen "kaverin".Matkoillaki se pyytää multa kolikoita jos sil ei oo.Oon opiskelija,et ei oo kivaa maksaa työssäkäyvän ostoksia.En ees matkoilla tajuu mitä mun pitää maksas ite ja mitä ei.Ku nä matkat ei kuulu työsopimukseen ni en voi merkata niit tunteihin kokonaan tai tulee liikaa mut avustettava antaa ihan naurettavan vähän korvausta.Se kai aattelee et oon matkalla ruokapalkalla.

Osaisko kukaan antaa neuvoja asialliseen kieltäytymiseen? Ja miten työskennellä ihmisen kanssa joka heittäytyy marttyyriksi kieltäytymisen jälkeen?

9

885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ta

      Mielestäni sinun pitäisi pyrkiä siihen, että tuo työaika määriteltäisiin työsopimuksessa tarkemmin, onko kyse esimerkiksi iltatyöstä ja mikä on työtuntien määrä viikossa. Jos työhön kuuluu matkustamista siitä olisi hyvä mainita sopimuksessa. Kunnollisella työsopimuksella turvaat itsellesi mahdollisuuden kieltäytyä asiallisesti.

      Jos et saa matkojen ajalta päivärahaa työnantajan puolelta on kohtuullista maksaa matkojen ohella ruoka ja majoitus ja muut mahdolliset kulut, esim. pääsyliput

      • Henkilökohtainenorja

        Kiitos :)

        Työsopimuksessa sanotaan et on osa-aikatyö,max 40 tuntii kuussa.Työkuvana kotityöt,ei puhuta matkoista.Kun suostuin kerran viikon matkalle ni tulihan siitä reippaasti yli 40 tuntia.Hän käskee laittamaan tunnit niin ettei ylity ja antaa mulle 50 euroo.Se on musta aika vähän siitä et oon 24/7 käytettävissä,ulkomailla ja pois koulusta.Siksi haluaisin kieltäytyä matkoista kun ne on silkkaa hyväntekeväisyyttä ja vuokra pitää kuitenki maksaa ja koulut käydä. :(


      • ääääääääääääääääääää
        Henkilökohtainenorja kirjoitti:

        Kiitos :)

        Työsopimuksessa sanotaan et on osa-aikatyö,max 40 tuntii kuussa.Työkuvana kotityöt,ei puhuta matkoista.Kun suostuin kerran viikon matkalle ni tulihan siitä reippaasti yli 40 tuntia.Hän käskee laittamaan tunnit niin ettei ylity ja antaa mulle 50 euroo.Se on musta aika vähän siitä et oon 24/7 käytettävissä,ulkomailla ja pois koulusta.Siksi haluaisin kieltäytyä matkoista kun ne on silkkaa hyväntekeväisyyttä ja vuokra pitää kuitenki maksaa ja koulut käydä. :(

        ei sun tarvi lähtee reissuun palvelijaksi. Sanot, että sulla on omakin elämä ja koulu.


      • ta
        Henkilökohtainenorja kirjoitti:

        Kiitos :)

        Työsopimuksessa sanotaan et on osa-aikatyö,max 40 tuntii kuussa.Työkuvana kotityöt,ei puhuta matkoista.Kun suostuin kerran viikon matkalle ni tulihan siitä reippaasti yli 40 tuntia.Hän käskee laittamaan tunnit niin ettei ylity ja antaa mulle 50 euroo.Se on musta aika vähän siitä et oon 24/7 käytettävissä,ulkomailla ja pois koulusta.Siksi haluaisin kieltäytyä matkoista kun ne on silkkaa hyväntekeväisyyttä ja vuokra pitää kuitenki maksaa ja koulut käydä. :(

        Kuten itsekin olet ymmärtänyt työsuhteesi on ajautunut väärällä raiteelle: Palkkatyö ja vapaaehtoistyö ovat eri asioita. Palkkatyön tekemisestä korvaus voidaan maksaa rahana tai vapaa-aikana. Muunlaista oravannahkakauppaa ei tunneta. Rahallinen korvaus lasketaan kuukausi- tai tuntipalkan perusteella. Palkanmaksuperusteen eli onko kuukausi/tuntipalkka ja palkan määrän tulisi myös ilmetä työsopimuksesta.


      • MM
        Henkilökohtainenorja kirjoitti:

        Kiitos :)

        Työsopimuksessa sanotaan et on osa-aikatyö,max 40 tuntii kuussa.Työkuvana kotityöt,ei puhuta matkoista.Kun suostuin kerran viikon matkalle ni tulihan siitä reippaasti yli 40 tuntia.Hän käskee laittamaan tunnit niin ettei ylity ja antaa mulle 50 euroo.Se on musta aika vähän siitä et oon 24/7 käytettävissä,ulkomailla ja pois koulusta.Siksi haluaisin kieltäytyä matkoista kun ne on silkkaa hyväntekeväisyyttä ja vuokra pitää kuitenki maksaa ja koulut käydä. :(

        Hei

        Nyt yhteys työsuojeluvaltuutettuun. Noin ei saa toimia. Työnantajasi on rikkonut kaikkia mahdollisia työlakeja vastaan. Pyytänyt väärentämään työvuorolistoja, maksanut pimeästi palkkaa jne.
        Se, että työnantajasi on vammainen, ei tarkoita sitä, ettei hän osaisi noudattaa voimassa olevia määräyksiä


    • adsopif

      heh, mun entinen työnantaja tilas kerran inva-taksin itselleen, jolla tuli hakemaan mua koti-ovelta töihin, vaikka olin kieltäytynyt. Pitihän se sitten mennä, kun tultiin kotoa hakemaan. Mutta kyllähän työntekijällä on oikeus omiin rajoihin myös. Mihin tahansa ei tarvi suostua. Syyllistäminen on joillakin henkilöillä ihan perus-keino, jos eivät saa tahtoaan läpi. Jotkut kuvittelevat, että kun avustaja on työhön lupautunut, niin siihen pitää olla valmis mihin vuorokauden aikaan tahansa, milloin tahansa.

      • 17+18

        Minä sovin avustajani kanssa korkeintaan viikon avustuskäynnit kerralla. Sovimme ajat molempien aikatauluja kunnioittaen. Eikä ole tullut mitään ongelmia.

        Avsutajani on sanonut että ei tarvitse kuin soittaa, jos tulee hätätilanne sovittujen aikojen ulkopuolella ja hän tulee. Pari kertaa on käynyt niin että olen tarvinnut yllättäen apua ja apu on saapunut.


      • Anonyymi

        No pidä ne rajat ! Tiedät kyllä mihin kuuluu ottaa yhteyttä
        Sinulla on oikeus irtisanoutua
        On monenlaisia ihmisiä , myös Avustajissa
        On olemassa liitto joka hoitaa nämä asiat
        Ja jos et ole valmis katkaisemaan työtäsi ihmettelen onko itselläsi kaikki ok


    • MM

      Olet työsuhteessa, et kaveri. Et vippaa omista rahoistasi työnantajallesi mitään. Työnantajasi käyttää sinua härskisti hyväkseen, johon sinun ei tarvitse suostua. Onko hänellä muita avustajia? Voitko keskustella heidän kanssaan?

      Avustaja auttaa niissä asioisa, joita työnantaja tekisi ITSE ilman vammaansa tai sairauttaan.
      Ota yhteyttä liittoosi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1203
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe