Matala verenpaine ja hallusinaatiot?

Tisha-.-

Minulla on noin pari vuotta sitten todettu tavallista matalampi verenpaine. Olen 24-vuotias nainen, ja tätä matalaa verenpainetta esiintyy meillä äidin puolella suvussa.

Verenpaineen nopeat heilahdukset aiheuttavat huimausta jolloin menen pitkäkseni ja nostan jalat ylös tai vastaavaa, yhden kerran alkuaikoina on mennyt taju.
Kysynkin nyt, että onko normaalia nähdä lieviä hallusinaatioita tämän verenpaineen nopean laskun aikana?
Osaan nykyisin jo tunnistaa hyvissäajoin sen olotilan, josta tiedän että nyt pitää mennä pitkäkseen, mutta se ei muuta sitä, että kun verenpaine on matalimmillaan, näen ja kuulen vaikka mitä harhoja.

Voiko äkillinen verenpaineen lasku aiheuttaa aistiharhoja? Lähinnä näköharhoja? En tarkoita näköharhoilla pelkkää huimausta ja huoneen pyörimistä, vaan kaikenmaailman sekalaisia kuvia ja värejä joita yhtäkkiä näen, kun kohtaus alkaa. Onko kenelläkään muulla vastaavanlaista...?

5

647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 125/75

      ei kyllä mitään halluja liity. Millaisia arvoja olet mittaillut?

    • vp-mittailija

      mutta itselläni ainakin on olo vallan outo, siis tuntuu kuin olisin vähän toisissa maailmoissa.

      Näöstä minä ainakin huomaan matalat paineet eli kun yritän tarkentaa näköäni johonkin, tuntuu se vaikealta, on kuin sumua edessä. Kuulon suhteen en ole huomannut mitään.

      Millasia lukemia sinä noilla matalilla tarkoitat?

      Mulla on yksi yleisin oire todella kova päänsärky ja jos olo vielä on vähänkin hutera, niin tiedän paineiden olevan matalalla. Nyt viikonloppuna mm. neljän mittauksen keskiarvo oli 85/43 (max-min 91/45-77/42). Pahat oireet häipyy, kun paineet nousee tuonne 95/50 yläpuolelle.

      Pyörtynyt en koskaan ole, tunnistan tilanteet aika hyvin ja varon kaikkea nopeaa liikettä, etenkin ylösnousuja silloin.

      • Tisha-.-

        Joo, nimenomaan tuo outo olo, niinkuin olisi toisissa maailmoissa. Joskus vahvempana, joskus heikompana.
        Ja esimerkiksi sohvalta noustessa huone saattaa näkökentässä kiepahtaa ja sumentua hetkeksi.
        Yksi mitä vältän, on aamulla heti heräämisen jälkeen suihkussa käyminen, silloin tulee vuorenvarmasti sellainen heikotushuimaus, joka joskus pudottaa polvilleen ja tekee pahoinvoivaksi.

        Miten voimakasta tuon huimauksen/heikotuksen pitäisi olla että kannattaisi huolestua?


      • vp-mittailija
        Tisha-.- kirjoitti:

        Joo, nimenomaan tuo outo olo, niinkuin olisi toisissa maailmoissa. Joskus vahvempana, joskus heikompana.
        Ja esimerkiksi sohvalta noustessa huone saattaa näkökentässä kiepahtaa ja sumentua hetkeksi.
        Yksi mitä vältän, on aamulla heti heräämisen jälkeen suihkussa käyminen, silloin tulee vuorenvarmasti sellainen heikotushuimaus, joka joskus pudottaa polvilleen ja tekee pahoinvoivaksi.

        Miten voimakasta tuon huimauksen/heikotuksen pitäisi olla että kannattaisi huolestua?

        kuin ei kaatuile/pyörtyile. Näin minulle on ammattilaiset sanoneet. Yksilöllistä on se, kuinka matalia yksiläö sietää. Toinen voi porskutella täyttä päätä arvoilla, jotka toisella aiheuttavat jo vakavaa vaaraa esim. kaatuilun myötä.

        Minusta riittää, jos itse koet oireet todella hankalina ja vielä jatkuvina. Satunnaisestihan paineet vaihtelevat kovastikkin, mutta jos on suunnilleen päivittäistä haittaa, niin itse ainakin kävisin vastaanotolla selvittelemässä. Luulen, että voisit saada vuorokauden verenpainesensoroinnin, josta sitten saisi tarkemman kuvan miten paineesi poukkoilevat.

        Parempi kuitenkin matalahko kuin liian korkea, se kun on riski todella moneen juttuun. Mutta olisi todella kiva kuulla millaisia lukemia olet mittaillut, vai oletko edes päässyt mittailemaan noiden heikotusten aikana.


    • matalassa

      lakritsaa ja suolaa on neuvottu ottamaan,on muutes auttanutkin ja matala kuulemma vaarallisempi kun korkea

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe