Mitä mieltä Helsingin slangista? Missä kaunein tai rumin murre?

mä vaan

Mitä mieltä ootte pääkaupunkiseudulla/ Helsingissä puhuttavasta kielestä ja slangista? Entä missä puhutaan kauneinta tai ruminta murretta? Ois mielenkiintosta kuulla, mitä ihmiset aattelee eri puhemuodoista.

9

1912

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terska vaa

On kyllä ihan kliffaa vaikka se ruotsin kielen väännöksiä onkin.Se vaan on naurettavan kuuloista kun monet muualta stadiin muuttaneet yrittävät väkisin vääntää slangia...Kyllä ne vanhemmat gubbet vielä puhuu slangia mutta ei se ole enää sitä samaa kuin -60 luvulla.Pohjoisessa eli lapin suunnalla on kiva ja luonteikas murre.Porissa karmea ja Raumalla käsittämätön."PULPUT" on esim.Raumalla pullo putosi....

• 50-luvun stadilainen

Stadin slangi on allkujaan saanut sisältönsä suomen, ruotsin, venäjän ja saksan kielistä. Nykyään sitä tunnutaan täydennettävän lähinnä englannin kielen väännöksillä.

Muutama esimerkki:

Pois = vek (saksa) -> veke, veks
        Vanha mies = stara (starij, venäjä) -> starbu
        Elokuvat = levari (levande bilder, ruotsi) -> leffa
        Kauppa, puoti = lafka (lavka, venäjä)

Sekstaaminen oli minun nuoruudessani suutelemista, nykyään sillä tunnutaan tarkoitettavan sukupuoliyhdyntää. Starasta on niin ikään tullut synonyymi pop-tähdelle (englannista). Minua vanhemmat stadilaiset ovat luonnollisesti sitä mieltä, että en osaa slangia ensinkään.....

• näinvaanon

ainakin tykkään Helsingin slangista,mie jään monesti kuunteleen niiden ihanaa puhetta.

rumin murre on minun mielestä pohjalaisilla.

• ooleko se mie nyt

Ei se ole ruma stadilaisillakaan mutta jos kehua pittää niin son tämä meä kieli siitähä met ei tartte ees tingatakhaan eikö vain

• En tiiä kauneinta murretta, mutta rumin murre on SAVON MURRE!!!!!

• niminen lehti on kirjoitettu pelkästään slangiksi, luen sitä joskus.
        En muista kumminpäin tuo kirjoitetaan.
        Jotkut sanat tarttuvat normaaliin puheeseen. Minua ärsyttää sana- tuunata- sen on varmaan ottanut käyttöön joku joka ei osaa sanoa D- kirjainta.

• 11
        maagikko kirjoitti:

niminen lehti on kirjoitettu pelkästään slangiksi, luen sitä joskus.
        Jotkut sanat tarttuvat normaaliin puheeseen. Minua ärsyttää sana- tuunata- sen on varmaan ottanut käyttöön joku joka ei osaa sanoa D- kirjainta.

Miakka, eli a e:n paikalle monessa sanassa. Myös tualla jne. rasittavan kuuloista on kuten myös sä-passiivi. Jos ajat katua ja liikennevalo on punainen sun täytyy pysähtyä

• ööh...
        maagikko kirjoitti:

niminen lehti on kirjoitettu pelkästään slangiksi, luen sitä joskus.

Vaikka tuunatessa joutuu duunia tekemään, ei ne aivan samaa tarkoita. Tuunaaminen tulee englannin sanasta tuning.

• aito tatilainen

tatin lanki on paras
      siinä kun teissillä huavi aaki immeissii tuijottaa ja varroo jotta pulu ei suuhun paskanna kuuloo monen lasita lankii
      no mie oon aito tatilainen ja viännän ihan minkälaista lankia vuan
      jotta sillee
      tati on pars paikka

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      465
      2959
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2716
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      276
      1734
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1304
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      441
      1245
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1098
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      1081
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      999
    9. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      998
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      995
    Aihe