Mitä mieltä ootte pääkaupunkiseudulla/ Helsingissä puhuttavasta kielestä ja slangista? Entä missä puhutaan kauneinta tai ruminta murretta? Ois mielenkiintosta kuulla, mitä ihmiset aattelee eri puhemuodoista.
Mitä mieltä Helsingin slangista? Missä kaunein tai rumin murre?
9
1879
Vastaukset
- Terska vaa
On kyllä ihan kliffaa vaikka se ruotsin kielen väännöksiä onkin.Se vaan on naurettavan kuuloista kun monet muualta stadiin muuttaneet yrittävät väkisin vääntää slangia...Kyllä ne vanhemmat gubbet vielä puhuu slangia mutta ei se ole enää sitä samaa kuin -60 luvulla.Pohjoisessa eli lapin suunnalla on kiva ja luonteikas murre.Porissa karmea ja Raumalla käsittämätön."PULPUT" on esim.Raumalla pullo putosi....
- 50-luvun stadilainen
Stadin slangi on allkujaan saanut sisältönsä suomen, ruotsin, venäjän ja saksan kielistä. Nykyään sitä tunnutaan täydennettävän lähinnä englannin kielen väännöksillä.
Muutama esimerkki:
Pois = vek (saksa) -> veke, veks
Vanha mies = stara (starij, venäjä) -> starbu
Elokuvat = levari (levande bilder, ruotsi) -> leffa
Kauppa, puoti = lafka (lavka, venäjä)
Sekstaaminen oli minun nuoruudessani suutelemista, nykyään sillä tunnutaan tarkoitettavan sukupuoliyhdyntää. Starasta on niin ikään tullut synonyymi pop-tähdelle (englannista). Minua vanhemmat stadilaiset ovat luonnollisesti sitä mieltä, että en osaa slangia ensinkään.....
- näinvaanon
ainakin tykkään Helsingin slangista,mie jään monesti kuunteleen niiden ihanaa puhetta.
rumin murre on minun mielestä pohjalaisilla.- ooleko se mie nyt
Ei se ole ruma stadilaisillakaan mutta jos kehua pittää niin son tämä meä kieli siitähä met ei tartte ees tingatakhaan eikö vain
En tiiä kauneinta murretta, mutta rumin murre on SAVON MURRE!!!!!
niminen lehti on kirjoitettu pelkästään slangiksi, luen sitä joskus.
En muista kumminpäin tuo kirjoitetaan.
Jotkut sanat tarttuvat normaaliin puheeseen. Minua ärsyttää sana- tuunata- sen on varmaan ottanut käyttöön joku joka ei osaa sanoa D- kirjainta.- 11
maagikko kirjoitti:
Jotkut sanat tarttuvat normaaliin puheeseen. Minua ärsyttää sana- tuunata- sen on varmaan ottanut käyttöön joku joka ei osaa sanoa D- kirjainta.Miakka, eli a e:n paikalle monessa sanassa. Myös tualla jne. rasittavan kuuloista on kuten myös sä-passiivi. Jos ajat katua ja liikennevalo on punainen sun täytyy pysähtyä
- ööh...
maagikko kirjoitti:
Jotkut sanat tarttuvat normaaliin puheeseen. Minua ärsyttää sana- tuunata- sen on varmaan ottanut käyttöön joku joka ei osaa sanoa D- kirjainta.Vaikka tuunatessa joutuu duunia tekemään, ei ne aivan samaa tarkoita. Tuunaaminen tulee englannin sanasta tuning.
- aito tatilainen
tatin lanki on paras
siinä kun teissillä huavi aaki immeissii tuijottaa ja varroo jotta pulu ei suuhun paskanna kuuloo monen lasita lankii
no mie oon aito tatilainen ja viännän ihan minkälaista lankia vuan
jotta sillee
tati on pars paikka
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113545MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691886Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421578Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja611002Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33968Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60833- 171824
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768