Miksei vatsa kasva :-( ?

rv 15

Odotan esikoistani ja raskausviikko 15 alkaa huomenna. Vatsa ei ole kasvanut yhtään! Painoa on tullut n. puoli kiloa, mutta housut menee päälle kuin ennenkin. No, vähän ehkä puristaa ja vatsaa ei enää pysty vetämään samalla tavalla sisäänpäin kuin ennen raskautta. Np-ultrassa kävin kaksi viikkoa sitten, silloin sikiö oli vilkas ja kaikki kunnossa, joskin sen koko oli pari päivää pienempi kuin lasketun ajan mukaan pitäisi olla.

Oon syönyt koko raskauden ajan samalla tavalla kuin ennenkin enkä ole kärsinyt pahoinvoinnista, eli laihtumisestakaan tämä ei voi johtua. Olen pienikokoinen (157/47), eikös juuri pienillä pitäs vatsan näkyä aikaisin?

7

2800

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

No eihän se näy läheskään kaikilla tuossa vaiheessa. Etenkin jos kohtu on taaksepäin kallellaan. Odotas vaan niin loppuvaiheessa ahdistut liian isosta mahasta! Viikon 20 jälkeen se alkaa kyllä turvota ja lapsi alkaa kasvaa kovaa vauhtia. Nythän se on joku max. parisataa grammaa (?) ja ihan sintti.

Mulla on kohtu eteenpäin kääntynyt ja olen isokokoinen (en pulska) ja alkoi silti näkyä vasta joskus rv 18....

• koiiiiiiiiiii

olen juuri kanssa viikolla 15. Ei kyllä mahaa näy vielä yhtään. Mikään hoikkeliskoikkelis en ole, mutta en kauhea pallokaan. Alavattassa nyt sitä läskiä ei ole sillälailla niin odotan kovasti, että rupeis jo vähän pullottamaan. Kädellä kyllä tuntuu erilaiselta kohdunkohta kuin normaalisti ja aamuisin kun rakko on täynnä virtsaa niin nostaa ilmeisesti kohtua vähän ylöspäin ja saattaa tuntua enemmän kädellä koittaessa, mutta ulospäin ei näy yhtään. Äippä housuja joudun kyllä jo käyttämään. Ihan jänskättää ja joka aamu innolla koittaa ja kattoo vattaa, että josko jo tänään :) mutta eihän se vielä hetkeen näy...

• tulevamamma87

Itse olen nyt viikolla 15 1 ja mulla on alavatsa kuin jalkapallo :) Olemme kaikki yksilöitä... Mitä toiset edelle sitä toiset perässä, kyllä sä vielä kerkiät sitä vatsaa kasvatteleen... Ja itse en ole mikään hoikka vaan pikemminkin pullea. Neuvolatätikin sanoi että tuskin alkaa näkymään ennen rv 20 mulla mutta kyllä vain näkyy.. Vieraat ihmisetkin tulleet jo kyselemään

No huomenna neuvola/lääkäri ja jos sama neukkatäti on ni meinaan kyl kysyä että eikö muka näy vielä ;) Pilke silmäkulmassa tietenkin...

• rv 36+1

Älä ap huolestu! Mulla alkoi näkymään vasta 6. kuulla ja silloinkin riippui ihan vaatteista. Nytkään ei mikään iso vatsa ole, mutta vauva kyllä kasvaa hyvin. Ihan näppärää tässä loppuvaiheessa :) Olen myös lähtömitoiltani aika pieni 161/51.

• 160/52 lähtötilanne

Ei kannata huolestua, kyllä se vielä kasvaa. Itsellä alkoi kunnon kasvu vasta puolen välin tienoilla. Pystyin pitämään salassa asian työkavereiltakin rakenneultraan saakka. Tosin löysiä vaatteita pitämällä.
      Vatsan koko on yksilöllistä, pelkkä äidin fyysinen koko ei siihen vaikuta.

Nyt kaikki kyllä huomaa, että olen raskaana, mutta kommenttia tulee vielä, että onpa sulla pieni vatsa. Omasta mielestäni se ei kyllä ole enää pieni...

• ..........

tuossa vaiheessa paljoa kuulukkaan kasvaa/näkyä. Sitten lähempänä 20. viikkoa alkaa kunnolla kasvamaan. Mulla oli 15. viikolla vain pieni pömppis alavatsalla, ettei farkut menny kiinni, mutta ei sitä mahaa kukaan siinä vaiheessa vielä huomannut. Itseasissa pystyin piilottamaan mahan vielä 25. viikolla ihan hyvin, ja monet alkoi huomaamaan raskauden vasta lähempänä 30. viikkoa. Loppua kohti se sitten kasvoikin aika valtavaksi. Ja mä olen myös pieni kokoinen, oikeestaan samanlainen kuin sinäkin 157/46.

• ja rv 17

Vatsa alkaa nyt vasta kasvaa, näkyy vasta jos olen alasti tai jumppavaatteissa, mutta ei todellakaan muuten. Kun olen kertonut raskausviikkojani tutuille, ovat hämmästelleet missä masuni on. Se on ollut hämmentävää, ja aina olen nostanut paitaa ja sanonut että täällä se on! Kauheaa kun joutuu rauhoitella puolituttuja siitä että kyllä se vauva siellä on vaikkei näykään jne. Kukaan ei silti mieti mitä mahdan minä ajatella herkässä mielessäni kun päästelevät suustaan kauhisteluja ja voivotteluja.. Eka lapsi kyseessä. Onpa tässä yksi tuttu epäillyt syömishäiriötä ja siitä tulleita seuraamuksia. Juu sehän tarkoittaa automaattisesti että kun on hoikka, on syömishäiriö (hohhoijakkaa). Toivon että masu kasvaisi pian ettei tarvisi selitellä muille typeriä asioita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3362
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3157
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2610
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2538
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1850
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1465
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82