Tallentava boxi seniorille ?

mrkku

Huomenta.
Minä en ole koskaan tallentavaa boxia omistanut/käyttänyt joten hieman vinkkejä haluaisin.

Olisi hankittava äitimuorille (76v.) helppokäyttöinen tallentava digiboxi kaapeliverkkoon (Welho)
Laitteessa tulisi olla ainakin suomenkieliset toiminnot.
Ja mieluusti niin yksinkertainen laite että minäkin osaan muoria opastaa sen käytössä;)

Olisiko esim. verkkokauppa.comin myymä, kohtuu hintainen "kansalaisboxi" helppokäyttöinen ?

Kaikki vinkit tervetulleita.

16

725

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhan isän poika

      Minä laitoin isukille Dreambox 600:n. Se ei ole mikään kansalaisvehje, mutta koska isä on jo todella heikoilla uuden tekniikan kanssa ja tarvitsee lähes päivittäin apua jopa TV:n kanssa, niin minulle on paljon helpompaa auttaa verkon kautta etänä kuin että ajaisin joka päivä monta kymmentä kilometria auttamaan.

      Eli kannattaa miettiä, selviytyykö äitisi OIKEASTI esimerkiksi ohjelmien ajastuksesta? Meillä isä ainakaan ei, joten ajastukset hoidan hänelle etänä dreamboxin webbiliittymän kautta.

      • häkeltynyt.

        ziisus!


      • kaonkaon250gb
        häkeltynyt. kirjoitti:

        ziisus!

        just näin,,vanhuksille kannattaa ostaa vaikka n8 yhteydenpitoon.

        Kaon on helppo tallentava,ns. helppo käyttösiä on vaikee löytää sinänsä,oon huomannu mutsin (75v)kohalla ettei oikein mikään mene perille,täähän johtuu oikeestaan ihan siitä koska vanhat ei ite uskalla mennä ronaamaan niitä vehkeitä vaikka just silai oppis kaikkein parhaiten,jos sä neuvot ja pappa kattelee vieressä niin ei se mitään opi,ite sen on tehtävä kaikki että jäis kaaliinkin jotain.Meijän mamma ei opi tallentavaa vaikka sen on niin mahottoman yksinkertaista,txt tv:täkään se ei uskalla mennä ronaan vaikka oon sanonut et et sä sitä telkkaa kaukosäätimestä rikki saa.Ovat liian arkoja


      • vanhan isän poika
        kaonkaon250gb kirjoitti:

        just näin,,vanhuksille kannattaa ostaa vaikka n8 yhteydenpitoon.

        Kaon on helppo tallentava,ns. helppo käyttösiä on vaikee löytää sinänsä,oon huomannu mutsin (75v)kohalla ettei oikein mikään mene perille,täähän johtuu oikeestaan ihan siitä koska vanhat ei ite uskalla mennä ronaamaan niitä vehkeitä vaikka just silai oppis kaikkein parhaiten,jos sä neuvot ja pappa kattelee vieressä niin ei se mitään opi,ite sen on tehtävä kaikki että jäis kaaliinkin jotain.Meijän mamma ei opi tallentavaa vaikka sen on niin mahottoman yksinkertaista,txt tv:täkään se ei uskalla mennä ronaan vaikka oon sanonut et et sä sitä telkkaa kaukosäätimestä rikki saa.Ovat liian arkoja

        Juu ja tyypilliset tilanteet vanhusten kanssa on esim. se että on painettu väärää nappia ja siellä on joku valikko näkyvissä, eikä tiedetä miten sen saa pois. Dreamboxin kanssa on helppoa kun saan itselleni näkyviin tänne saman tilanteen mikä isällä näkyy TV-ruudulla ja voin myös ohjata boxia etänä "virtuaalikaukosäätimellä". Tosin nyt on laitettu myös helpompi kaukosäädin, nolla ei enää onnistu "väärien" nappien painelu, sen jälkeen kun olin ehkä 42 kertaa opettanut, miten valikoista pääsee itsekin pois (siis painamalla exit).

        Jotta kannattaa vaan alkaa totutella siihen ajatukseen että kun ikää tulee tarpeeksi niin ihan uskomattomankin yksinkertaiset asiat muuttuvat mahdottomiksi. Mutta uusi tekniikka on sitä varten, käyttäkää sitä älkääkä ryhtykö itse yhtä avuttomiksi kuin vanhempanne...


      • ohjeita annettu myös
        vanhan isän poika kirjoitti:

        Juu ja tyypilliset tilanteet vanhusten kanssa on esim. se että on painettu väärää nappia ja siellä on joku valikko näkyvissä, eikä tiedetä miten sen saa pois. Dreamboxin kanssa on helppoa kun saan itselleni näkyviin tänne saman tilanteen mikä isällä näkyy TV-ruudulla ja voin myös ohjata boxia etänä "virtuaalikaukosäätimellä". Tosin nyt on laitettu myös helpompi kaukosäädin, nolla ei enää onnistu "väärien" nappien painelu, sen jälkeen kun olin ehkä 42 kertaa opettanut, miten valikoista pääsee itsekin pois (siis painamalla exit).

        Jotta kannattaa vaan alkaa totutella siihen ajatukseen että kun ikää tulee tarpeeksi niin ihan uskomattomankin yksinkertaiset asiat muuttuvat mahdottomiksi. Mutta uusi tekniikka on sitä varten, käyttäkää sitä älkääkä ryhtykö itse yhtä avuttomiksi kuin vanhempanne...

        Mun 7-kymppisillä vanhemmilla meni boksi jumiin. Joku halpisboksi. Ei mikään auttanut, ei virtanapinkaan painaminen, joten ottivat johdon pois seinästä. Sitten kun soitin, kuulin että oli noin käynyt. Sanoin, että laittakaa takaisin johto, kyllä sen pitäisi toimia (eli oli nyt resetoitunut ja digiboksien kanssa voi käydä noin). Varmaankin pari viikkoa olivat olleet katsomatta digikanavia. Silloin sentään oli analogisetkin kanavat.

        Kirjoitin heille paperille useita toimintaohjeita, että miten päästään mistäkin eteenpäin ja mitä nappia painamalla voi katsoa videoita yms. Exit-nappiakin tuli käsky painaa joissakin tilanteissa.

        Harmi kyllä, että olivat ostaneet jonkun halpisboksin, jonka kaukosäätimessä oli pienen pieniä painikkeita ja teksti niissä vieläkin pienemmällä, joten eivät takuulla näe helposti niitä lukulasienkaan kanssa eivätkä sormetkaan osu kunnolla.


      • gjfgff
        ohjeita annettu myös kirjoitti:

        Mun 7-kymppisillä vanhemmilla meni boksi jumiin. Joku halpisboksi. Ei mikään auttanut, ei virtanapinkaan painaminen, joten ottivat johdon pois seinästä. Sitten kun soitin, kuulin että oli noin käynyt. Sanoin, että laittakaa takaisin johto, kyllä sen pitäisi toimia (eli oli nyt resetoitunut ja digiboksien kanssa voi käydä noin). Varmaankin pari viikkoa olivat olleet katsomatta digikanavia. Silloin sentään oli analogisetkin kanavat.

        Kirjoitin heille paperille useita toimintaohjeita, että miten päästään mistäkin eteenpäin ja mitä nappia painamalla voi katsoa videoita yms. Exit-nappiakin tuli käsky painaa joissakin tilanteissa.

        Harmi kyllä, että olivat ostaneet jonkun halpisboksin, jonka kaukosäätimessä oli pienen pieniä painikkeita ja teksti niissä vieläkin pienemmällä, joten eivät takuulla näe helposti niitä lukulasienkaan kanssa eivätkä sormetkaan osu kunnolla.

        meijän mummulla oli menny vahingossa radio päälle boxista,oli vaan kuunnellu sitä pari viikko kun oltiin reissussa eikä ketään saanu "korjaamaan"..siis ilman telkka ohjelmia pari viikkoo turhaan..sit ku menin sille ni kesti sekunnin pari kun laitoin radion pois ja laitoin tv kanavat näkyviin,,että semmosii ne vanhat,sekun luuli että box oli rikki


    • mrkku

      ..kiitos kaikille. Kävin hakemassa Topfield merkkisen laitteen, huomenna alamme opiskelemaan sen käyttöä:)

      Mitä tulee seniorien oppiseen... Vielä viime viikolla muorilla oli VHS nauhuri tavallinen digiboxi.
      Tuollakin yhdistelmällä hän sai suosikkisarjat tallennettua. Eiköhän tallennus onnistu tuolla Topfield masiinallakin, ennemmin tai myöhemmin:)

      • jiesdos

        Ihan mielenkiinnosta kysyn miten digiaikana onnistuu telkkuohjelman äänittäminen vhs:ään? Luulin ettei se enää onnistu.


      • 13+1
        jiesdos kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta kysyn miten digiaikana onnistuu telkkuohjelman äänittäminen vhs:ään? Luulin ettei se enää onnistu.

        SCART-kaapeli vaan kytketään digiboksista videonauhuriin ja videonauhurissa nauhoitetaan siitä A/V-kanavasta, johon tuo SCART-kaapeli on kytketty.


      • VCRPelaaYhäHyvin

        Telkkariohjelmaa nauhoitettaessa laitetaan vain digiboksi oikealle kanavalle ja ohjelmoidaan video normaalisti muuten, paitsi että se nauhoitettava kanava on oltava se liitin, johon digiboksi on kytketty. Esim. minulla toisessa vhs-nauhurissa se on kanava "0", toisessa "AV1". Ajastus vain oikeaan aikaan ja perheelle kielto, ettei kanavaa saa vaihtaa tai boksin virtaa katkaista ennen ohjelman päättymistä. Digiboksissa on tavallisesti yksi scart-liitin merkitty tekstillä "AV", "VCR" tms.


    • Zawiedziony

      Mikä helppokäyttöinen digiboksi senioreille antenniverkkoon? Ei tarvi lisäkorttia, mielummin vaihdettava kovalevy.

    • Zawiedziony

      Kiitos linkeistä, mutta mielummin ostan kaupasta. En tiedä, miten verkkokaupan takuuhuolto toimii. En tiedä myöskään, miten voisi menetellä, jos tuote on viallinen. Miten saa rahat takaisin sellaisessa tapauksessa vai joutunko tyytymään korjattuun laitteeseen eikä uutta saa tilalle???
      Minua kiinnostaa digiboksi, jossa on vaihdettava kovalevy. Digiboksi menee epäkuntoon kuitenkin, mutta jos kovalevyn voi vaihtaa, niin vanhan laitteen kovalevylle tallennetut ohjelmat voi katsoa uudella laitteella.

      • Arkistointi_ei_kannata

        En olisi niin varma, että uudella laitteella voi katsella vanhan levyllä olevia tallenteita. Nykyisin edellytetään, että HD-digiboksi tallentaa kaiken materiaalin salattuna kovalevylleen ja käsittääkseni tämä suojaus on laitekohtainen: Toisella laitteella ei tallennetta voi katsoa. Minulla on televisiossa USB-levy, jonne tv tallentaa materiaalin salattuna eikä sitä voi katsoa edes toisella saman mallisella tv:llä.
        Digiboksin kovalevy ei ole tarkoitettu vuosia kestäväksi arkistoksi, vaan lähinnä lyhytaikaiseen ajansiirtoon. Esim. Topfield myy paria mallia, johon käy VAIN heidän hyväksymä kalliimpi kovalevy. Kovalevyn koon määrää asiakkaan maksukyky, eli ottaako 250 gigaisen vai teran kovalevyn.
        USB-tallennus on nykyisin vaihtoehto, jota kannattaa miettiä. USB-liitäntä vaatii nopean (2,5") ja pienivirtaisen kovalevyn, sillä USB-liitännästä saadaan virtaa vain rajallinen määrä.


    • linkatunkaltainen

      Jos hankit linkatun kaltaisen laitteen niin se tallentaa kovalevylle ohjelmat salaamatta ja voit katsella niitä vaikka pc:llä, tabletiilla tai paistaa dvd:lle.

      Taitaa olla nykyisin niin, että kaikki tavallisissa kodinkonekaupoissa myytävät tallentavat digiboksit salaavat tallenteet niin, että niitä voi katsoa vain tallennuksen tehneellä boksilla, ei edes toisella saman merkkisellä. Lisäksi voi käydä niin, että jos on tallenteita ulkoisella levyllä ja boksiin tulee ohjelmistopäivitys niin ei enää onnistu ulkoisella levyllä olleiden tallenteiden katselu ellei levy ole ollut boksiin kytkettynä kun ohjelmistopäivitys on tehty.

    • Zawiedziony

      Kiitos Teille molemmille tiedoista. Tässä tapauksessa täytyy ostaa aivan tavallinen digiboksi tai USB-tallennus systeemi. Olisi vielä kysymys, mikä on teidän mielestänne hyvä, kestävä digiboksi (ei tarvitse olla vaihdettava kovalevy). Toinen kysymys, voisitteko selittää minulle "step by step" , mitä on USB-tallennus systeemi, miten se toimii, paljonko koko systeemi maksa jne.
      Hyvä pääsiäistä !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      195
      4564
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      255
      2582
    3. 133
      1687
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1381
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      202
      1273
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1126
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1104
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1047
    9. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1047
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1041
    Aihe