Miksi olet kaupan kassa?

Piipiip

En lakkaa ihmettelemästä miksi joku jaksaa/viittii olla kaupan kassalla. Minusta olisi ihan hirveää olla ruokakaupan kassalla töissä. (onhan kaupassa toki muutakin työtä)Paljon ei tarvitse edes osata tai sanoa asiakkaalle, käsi tekee samaa liikettä kun tavarat vedetään koneesta piippiip. 25e kiitos ja näkemiin(ehkä sananen tutun asiakkaan kanssa. Kertoo jotain päivittäistavara alalla olevien ihmisten älykkyydestä(tai sen puutteesta) Ei mitään kunnianhimoa, ei omanarvon tunnetta, ei halua kouluttautua tai kehittää itseään. Kuin olla VAIN se pieni palkkainen myyjä hamaan vanhuuteen. Jokainen on OMAN ONNENSA seppä, näin minä uskon. Tikapuissa on muitakin askelmia kuin VAIN SE ALIN.
ONKO SITTEN MIKÄÄN IHME JOS ASIAKKAAT KOHTELEE TEITÄ KUN PASKAA. Se johtuu vaan siitä että moni muukin ajattelee että toi on VAIN JA AINOASTAAN kaupan kassa.

90

11783

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13

      Mielenkiintoinen näkökanta.

      Kun itse olin ruokakaupassa töissä, oli opiskelijoita 40 hengen porukasta noin puolet. Siellä oli sitten insinööriopiskelijaa, kemistiä, lakimiestä, kauppatieteilijää, lukiolaista, ammattikorkeakoululaisia, opettajia. Avaapa silmäsi ensi kerralla siellä kaupassa: saatat huomata, että joukossa on paljon nuoria, jotka ovat potentiaalisia opiskelijoita sekä isolla todennäköisyydellä sinua fiksumpia.

      • Ap.

        tosi hienoa. Myös telemarkkinointi alalla sama juttu,nuoret rahoittaa opiskelujaan, mutta tajuaako asiakas sitä? Ei. Heille puhelinmyyjän soitto on sama kuin piru soittaisi helvetistä.
        Se hienoa kun nuoret ihmiset takoo eläämäänsä mieleisekseen ja tajuavat että elämän tikapuissa on ainakin ne kymmenen askelmaa, ei tarvitse jäädä sille alimmalle kököttään hamaan tappiin ja sitten vanhana tuskastella kun olisi pitäny SILLO olla ROHKEEMPI ja opiskella tsm.
        Minä en ole koskaan ollu töykee kassalle, ei tulis mieleenikään. Lähi siwan ihanat myyjät pelastaa hymyllään päivän.


      • puotipuksis
        Ap. kirjoitti:

        tosi hienoa. Myös telemarkkinointi alalla sama juttu,nuoret rahoittaa opiskelujaan, mutta tajuaako asiakas sitä? Ei. Heille puhelinmyyjän soitto on sama kuin piru soittaisi helvetistä.
        Se hienoa kun nuoret ihmiset takoo eläämäänsä mieleisekseen ja tajuavat että elämän tikapuissa on ainakin ne kymmenen askelmaa, ei tarvitse jäädä sille alimmalle kököttään hamaan tappiin ja sitten vanhana tuskastella kun olisi pitäny SILLO olla ROHKEEMPI ja opiskella tsm.
        Minä en ole koskaan ollu töykee kassalle, ei tulis mieleenikään. Lähi siwan ihanat myyjät pelastaa hymyllään päivän.

        Itsekin istun välillä kaupan kassalla, se kuuluu työnkuvaan pienessä myymälässä. Olen vain se pienipalkkainen myyjä, joka on ihan tyytyväinen palkkaansa (yli 30t€/vuosi). Ihan tyytyväinen tähän aloittajan mainitsemaan alimpaan askelmaan.


      • ap.
        puotipuksis kirjoitti:

        Itsekin istun välillä kaupan kassalla, se kuuluu työnkuvaan pienessä myymälässä. Olen vain se pienipalkkainen myyjä, joka on ihan tyytyväinen palkkaansa (yli 30t€/vuosi). Ihan tyytyväinen tähän aloittajan mainitsemaan alimpaan askelmaan.

        etteikö saisi olla tyytyväinen siihen alempaan askelmaan. Sehän on hyvä että oot tyytyväinen.Sehän se on tärkeintä elämässä.Ja kuten sanoin olen aina ollut ystävällinen kaupan kassalle.
        (vertaa keskustelu mulkut asiakkaat)


      • ....................
        ap. kirjoitti:

        etteikö saisi olla tyytyväinen siihen alempaan askelmaan. Sehän on hyvä että oot tyytyväinen.Sehän se on tärkeintä elämässä.Ja kuten sanoin olen aina ollut ystävällinen kaupan kassalle.
        (vertaa keskustelu mulkut asiakkaat)

        monelle. Kaupassa on mukavaa olla työssä jos tykkää häärätä päivästä toiseen, kaikki päivät periaatteessa samanlaisia.
        Itse olen ollut kaupassa työssä, hyllyttäjänä ja voin vain omalta kohdaltani sanoa että nuorena menee, mutta vanhana ei, hermot repee ja kaikenmaailman tyrävaivat iskee. (sivusta seurannut)
        Banskulaatikot ja muut kettumaiset tavarat, ei niitä kyllä kuusikymppiseksi jaksaa vääntää.


      • tosiasiat ensin
        puotipuksis kirjoitti:

        Itsekin istun välillä kaupan kassalla, se kuuluu työnkuvaan pienessä myymälässä. Olen vain se pienipalkkainen myyjä, joka on ihan tyytyväinen palkkaansa (yli 30t€/vuosi). Ihan tyytyväinen tähän aloittajan mainitsemaan alimpaan askelmaan.

        ei mitään hyötyä haittalisistä jos istut illat ja vkl


    • kassantäti

      Itse olen jotenkin ajautunut kaupan alalle ja jonain päivinä ottaa todella rankasti päähän. Alemmuudentunteita olen saattanut kokea viimeksi kyllä nuorena ja epävarmana, mutta en viimeaikoina. Kaikki eivät voi olla insinöörejä tai lääkäreitä. Olen myös ihmetellyt miksi monet pitävät esim. sairaanhoitajan, pankkivirkailijan tai tarjoilijan työtä arvokkaampana kuin kaupan kassanhoitajana toimimista? Itseäni ei ikimaailmassa saisi yhteenkään noista työpaikoista palkkaani tienaamaan.
      Useimmiten työilmapiirin pilaa aina välillä kauppias itse (ehkä tietämättään) tai sitten kiukuttelevat työkaverit. Olisin tyytyväisempi myös jos pääsisin vaihtamaan kaupparyhmää tyystin.
      Elämäntilanne on nyt sellainen, että mieluusti tienaan tällä palkkani kuin jollain muulla hommalla.

      • ei tilannetajua:

        :D K-kaupassa vissiin.
        Sairaanhoitajat ja pankkivirkailijat, useimmat ovat niin ollakseen ettei nahkaansa meinaa mahtua.
        Pankkiin en mene kuin pakolla ja sairaalaankin samasta syystä, siellä muuten juuri olinkin.
        Minulle tehttiin polven tähystys päiväkirurgisella, aamulla kun ilmoittauduin niin sieltä ovesta porhalsi sangen pirteä keski-ikäinen s.hoitaja joka kiljui kaikkien kuullen:
        " sulle siis tulee se tähystys vai!!!!"
        Eipä mitään, ei ollutkaan kuin kaksi muuta potilasta ja kaksi siistijää paikalla ja yksi joka oli jäänyt siihen käytävälle, jonkun omainen.

        Jotenkin kiukutti, polven tähystys ei ole salaisuuksien salaisuuksia, mutta....

        Sitten iltapäivällä vierelläni oli rouva, jolle oli myös kirjoitettu sairauslomapaperi ja tää sama s.hoitaja suureen ääneen kailotti:
        " tässä ny on tää sairauslappukin, mutta sää olet niin vanhakin jo, ettet varmaan ole enää töissä".

        Rouva oli punainen kuin mikäkin, kuulemma oli työssä, kahden vuoden päästä eläke.

        Tää meni nyt hiukan sivuun..sorry, tuli tämmöinen purkaus tähän.


    • ylpeämerkonomi

      asiakaspavelutyö on mukavaa.

      Ajauduin lukion jälkeen merkonomi-opintoihin, koska en yliopistoon päässyt. Kaupan hommat olivat mielestäni rentouttavia lukion kolmen vuoden istumistyön jälkeen. Kassalla tapaa uusia ihmisiä, ja usko pois, aika monet asiakkaat puhuvat paljon, ei pelkkää moita, kiitosta, ole hyvää ja heiheitä. Mielestäni kaupan kassalla oleminen on varmaan maailman helpoin ja mukavin työ. Ja harjoittelu- ja oikeiden työpaikkojeni perusteella voin sanoa, että kaupantyöntekijät ovat maailman rennoimpia, iloisimpia ja mukavimpia ihmisiä mitä maa päällään kantaa.

      Merkonomiksi valmistuttuani pääsin kuitenkin yliopistoon, kesäisin olen aina ollut kaupoissa töissä neljän vuoden ajan. Ovathan nuo merkonomipaperit paljon elämää helpottaneet. Kun kerran olen jo merkonomi, saan töitä nopeasti verrattuna pelkkiin yliopistokollegoihini (aika useat yrittävät saada kesätöitä kaupoista).

      En ymmärrä sinunlaisiasi ihmisiä, jotka pitävät asiakaspalvelijoita huonompina ihmisinä. Ajattelepa, jos asiakaspalvelijoita ei olisi. Kyllä siinä paljon kaupassa käyntikin hankaloituisi, jos ei olisi myyjiä selittämässä esim. jonkun elektroniikkatuotteen ominaisuuksista ja käyttämisestä. Ja jos ei olisi niitä niin inhoamiasi kassatyöntekijöitä, niin varmasti tuskastuisit, jos joutuisit käyttämään itsepalvelukassaa kun sinulla on kärry täynnä tavaraa.

      Ja kuten sanoit - jokainen on oman onnensa seppä. Onko se jotenkin sinulta pois, jos kassatyöntekijät nauttivat työstään?

      Kyllä kassatyöntekijät ja muut asiakaspavelijat vaan helpottavat arkielämää aika tavalla. Iso kiitos heille ja suuri anteeksipyyntö siitä, että heidän pitää kestää kaltaisiasi kusipäitä. :)

      • kaupantäti##

        Maailman helpoin ja mukavin työ. No, eihän tuokaan mielipide väärin ole. Ja onhan se melko helppoa kun alkaa muistaa miten kaikkien pistesetelien, alennusten, leimakampanjoiden, hyvitysten sun muiden kanssa pitää pelata. Se on myös oikein mukava asia jos kaupassa käydessä kassan takana istuu sen verran tarkkaavainen kassaihminen että osaa rahastaa sinut oikein ja samalla ripeästi.
        Myös pokka on opittava pitämään kun eräät asiakkaat valittavat niin häviävän pienistä asioista että mietin mahtaako niillä elämää ollakaan kaupan ulkopuolella.
        Kyllä siinäkin saa aika pitkän elämänkoulun käydä että oppii tuntemaan mistä narusta kuuluu vetää minkäkin asiakkaan kohdalla. Miehelläni on fyysisesti rasittava työ, mutta ei siinä pahemmin miettiä tarvitse. Silti hänen ei ole koskaan tarvinnut sietää minkäänlaista aliarvioimista työnsä takia.


    • Kassatätsy

      Siksi että sinunkin kuppaiset eurosi on jonkun otettava vastaan jos alennut nyt yleensä käymään kaupassa. Katsos kassakoneissa on semmoinen systeemi että tuotteet pitää skannata kassakoneelle muuten sinä et voi maksaa ostamiasi tuotteita. Ymmärsitkö? Setelit ja kolikot ei hyppää itsestään sinne kassalaatikkoon eikä pelkkä kassakone tiedä maksatko käteisellä vai pankkikortilla.Siihen tarvitaan ihminen ja siksi me kassahenkilöt olemme kassalla.Minä ainakin olen tyytyväinen työhöni, tyytyväinen työkavereihini, tyytyväinen asiakkaisiin . Viilaile sinä kynsiäsi kotonasi jos ärsyttää työtä tekevät ihmiset.Kiitos, hei ja tervetuloa uudelleen:)

    • pamilainen

      Vastaus on hyvin yksinkertainen:
      pidän asiakaspalvelutyöstä. :)
      Kaikille se raha ei ole kaikkein tärkein, vaan se että on onnellinen.
      Minä tulen toimeen tienaamallani rahalla ja saan tehtyä asioita mitä haluan.
      Minun ei tarvitse kantaa töitä kotiin vaan voin keskittyä muihin minulle tärkeisiin asioihin.
      Se että minulla ei ole kunnianhimoa uran suhteen, ei tee minusta tyhmää. Se vain tarkoittaa että minulle toiset asiat ovat tärkeämpiä kuin sinulle, alkuperäinen kirjoittaja. Omanarvontunteeni saan siitä olen paras mahdollinen minä.

      Toisin kuin joku toinen tätä ennen sanoi, jokainen päivä ON oikeasti erilainen. Olen myös sitä mieltä että mikään työ ei ole niin haastavaa kuin se mitä tehdään ihmisten kanssa. Niin hyvässä kuin pahassakin. Minä näen päivän aikana koko elämän kirjon. Se tuo haastavuuden teknisesti tylsän työn oheen.

      Mitä tuohon itsensä kehittämiseen ja kouluttamiseen tulee, niin ei sitä kaikkien tarvitse hakea koulunpenkiltä. Olen vapaa-ajalla hyvin aktiivinen monella saralla ja kiinnostunut erilaisista asioista.

      Mielestäni ketään ei pidä kohdella huonosti, koska hän on vain tai ainoastaan "jotain". Jokaista pitää kohdella ihmisenä ja se hyviin tapoihin.

    • kaupan kassa

      Itse olen kaupassa töissä opiskelujen ohella nyt jo neljättä vuotta. Ja olen täysin tyytyväinen siihen. Okei, pakko myöntää etten välttämättä loppuelämäni haluaisi kaupassa työskennellä, mutta opiskelujen se on aivan loistavaa. Väität että työ olisi yksinkertaista, ja onhan se myös totta, jos laskee vaan se kassalla istumista ja hyllyttämistä. Asiakaspalvelutilanteet ovat kummiskin kaikki vähän erilaiset. Useimmat asiakkaat ovat myös tosi mukavia ja ymmärtää kyllä tilanteen jos esim. jokin tuote on tilapäisesti loppu kunhan selittää hänelle miksi.
      Tottakai hankalia asiakkaita tulee aina välillä, mutta se kuuluu työkuvaan ja jälkeenpäin tulee usein kahvipöydässä naurettua näille. Nämä asiakkaat kannattaa myös muistaa että se myyjä jolle huutaa on myöskin kuten itse sen ilmaisit "vain ja ainoastaan kaupan kassa", ja ei todellakaan pysty vaikuttamaan siihen jos maito esimerkiksi on loppu valion toimintahäiriöden takia. Ja kannattaa myöskin muistaa että kaupassa on tiettyjä sääntöjä jotka myös noudetaan (esimerkiksi huonoa tuotetta ei vaihdetta jos kuitti ei löydy). Siinä on sitten ihan turhaa huutaa koska näin se vain mene, piste. Sen tiedän myös että jos asiakas on mukavaa ja esittää asiansa asiallisesti, vaikka olisikin negatiivista palautetta, useimmat myyjät kyllä mielellään tekee kaikkensa asian raktaisemiseksi. Jos taas seisot ja huudat naama punaisena voit olla takuuvarmaa siitä että myyjän halukkuus tehdä kaikkensa auttamiseksi hiipuu.

      Se että jokainen on oman onnen seppä on täysin totta, se nyt vaan on se että moni on ihan onnellinen tolla pienellä palkalla. Varsinkin opiskelijana (todella moni kaupassa työskentelevä on opiskelija) kaupan palkka riittää enemmän kuin hyvin. Se että kaupassa usein on paljon opiskelijoita töissä takaa myös nuoren ja yleensä kivan työporukan.

      Ja kun kassalla istuu niin kyllä tulee juteltua asiakkaiden kanssa, oli sitten tuttu tai tuntematon niin ylensä tulee kyllä jotain juteltua. Joskus säästä, joskus urheilusta. Joskus kun ei ole ollut kiirettä olen jopa käynnyt pitempiä keskusteluja esim suomen ilmastopolitiikasta ja talouskriisistä täysin tuntemattomien asiakkaiden kanssa. Näet tosi paljon erilaisia ihmisiä, ja kuulee erilaisia juttuja. Se on asia mitä et näe jos istut vaikka tietokoneen ääressä konttorihiirenä koko elämäsi. Myyjän hommista saa myös ajan myötä arvokkaan taidon, eli tulee toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa, ja se on ehkä kaikkein tärkein ominaisuus ihmisessä, ihan sama missä työskentelee.

      Myyjän työ on siis omasta mielestäni tosi antavaa ja kivaa. Vaikka itse en haluaisi olla kaupassa loppuikäni, ymmärrän hyvin niitä jotka näin tekee.

      • Ink0

        Täytyy tähän kommentoida. Olen samaa mieltä noisa kaikista, mutta tosiaankin vain yksi, noh en sanoisi negatiivinen asia, mutta enemmän outo juttu on jäänyt mieleen. Itse kun aloitin taannoin harjoittelujakson, niin jo ensimmäisenä päivänä kysyttiin missä jokin kyseinen tuote sijaitsee kaupassa, ymmärrän että myyjän liivi näyttää, että työskentelee siellä, mutta itsellä tosiaankin nimilaatassa luki "Harjoittelija" joten oletin, että ihmiset lukisivat sen ensimmäisenä. Ei muuten ole mitään pahaa sanottavaa, tuo vaan pisti vähän silmään kun jo harjoittelijoilta kysytään tietoja melkein mistä tahansa asiasta, vaikka kaupan valikoimaa ei tuntisi lainkaan.




        Ehkä toinen juttu viellä on se, että jos jotain tuotetta on tarjouksessa luvattu ja sitä ei heti 9 aikaan aamulla löydy, niin tästäkin kuulee sitten, että missä luvattu tuote viipyy, jos sanoo että ei ole viellä rullakoita purettu, niin saattaa asiakas todeta, että hopi hopi sitten niitä purkamaan ja käymään läpi niiden lukuisien rullakoiden saapumislistat, että hän saa tuotteensa(olettaen toki että tänä kyseisenä päivänä on tullut lähetys)


    • Äly älä jätä!

      Jos sinä ajattelet, että kaupan kassa on jotenkin vähempiarvoinen työ, ei se tarkoita sitä, että muut niin ajattelisivat tai, että se olisi jonkin sortin fakta. Minusta se on työ siinä, missä muukin.

      Sinulla on itselläsi ongelma asiasta, joka ei ole ongelma. Ihmetellä täytyy vaahtoamistasi.

    • realisti_rea

      On se kauheeta että joku "alentuu" työskenteleen kaupan kassalla mutta jos ei kassahenkilöstöä ole tarpeeksi niin johan alkaa poru....

    • työstä saa RAHAA

      Mieluummin olen töissä kaupan kassalla ja elätän itse itseni (ja sivussa valtion tuilla elävät). Jos ei muita töitä ole tarjolla eikä halua nauttia sohvalla kaljaa kitaten muiden rahoilla elellen, niin kyllä, valitsen mieluummin kassatyön.

    • toivottavasti kasvat

      Provoko olet vai ihan tosissasi? Kaltaistesi ihmisten vuoksi on maailma muuttunut välinpitämättömäksi.
      Kuka sinä olet arvioimaan ihmisten älykkyyksiä. Voin kertoa että missä tahansa työssä tarvitsee tietää laajalti kaikenlaista vaikka se sinulle ei näy. Jos ei olisi esim kaupankassoja tai muita ainoastaan vain ihmisiä et sinäkään paljoa saisi kotiisi. Lopulta huomaisit että tekisit vain ja ainoastaan vain juttuja. Oman arvon tunne ei synny kunnianHIMOSTA. Kaikelainen himo tuhoaa inhimillisyyden. Kaupankassalla voi olla rutkasti itseään kehittäviä asioita elämässään. Kaupan kassa voi kokea elämäntyökseen asiakaspalvelun, olla lähellä ihmisiä, tuottaa mukavia kokemuksia sillä hän voi haluta arvostaa sinua jos sinua ei kukaan muu arvosta. Sillä aikaa joku toinen polkee kaikki alleen HIMOSSAAN on näennäisesti koulutettu mutta muutoin moukka.
      Kaupan kassa voipi olla käytännön ihminen ja pärjää elämässä sillä aikaa kun joku akateeminen olento jakelee muuttuvia ohjeita muille.
      Onhan se ihan ok ettet halua olla kaupan kassalla, se sinulle suotakoon. Et kuitenkaan paremmaksi iihmiseksi muutu suoltamalla hölmöyksiäsi alentaen muita.

      • local stara

        Jaa kukako? Iltsarilehden nouseva tähtitoimittaja testaamassa kohunnostatus kykyään. Klikkauksillahan nää paikat elää, ja noi apinat kanssa.


    • olet tosi piipiip

      kuules maailma pyöris jos me kaikki istuttais johtajan pallilla tai oltais huippulekureita tai insinöörejä...ja kukaan ei tekis niitä pienipalkkaisia töitä....

    • opiskelija-kassatyöl

      Elätän itseni sillä opiskellessani. Siinä se. Nostan hattua niille jotka jaksaa kaupan kassalla parikymmentä vuottakin iloisina. Sen verran v****umaista se työ osaa olla. Osittain sen takia, että monet aattelee ettet sä mitään osaa tai tajuu kun oot kerran vaan kassa.....

    • .......djdd

      Ihmiset aina tuntuu halveksuvan noita nk. "paskahommia" kuten siivojan, putkimiehen, talonmiehen tai roskakuskin hommat. Mutta pitäkää mielessä että yhteiskunnallisesti näitä töitä on tärkeä tehdä, kaikki eivät voi tehdä jotain media-alan tai kauppa alan tehtäviä, olivat sitten kuinka seksikkäitä töitä tahansa.

      Sillä jos sinä et tee esim roskakuskin hommia, jonkun muun on ne kuitenkin tehtävä, muuten jää roskat viemättä kokonaan ja tulee kaaos. Ei meillä vielä mitään rovotteja ole jotka kaikki paskatyöt tekisi, siksi ihmisten tuli korjata asenettaan ja ymmärtää että KAIKKI työ on tärkeätä!

    • taito ei riitä

      Tää on nyt vanha ketju, mutta ihmettelen, että kaupan kassaa aliarvioidaan.
      Olen pitänyt kassoja aina pätevinä ja fiksuina ja olen aina jaksanut ihmetellä, että miten he jaksavat olla koko ajan skarppina.
      Minä menisin kassalle töihin, jos luottaisin omaan laskutaitooni ja tarkkuuteeni rahojen kanssa.
      En milloinkaan ole pitänyt kassana olemista "tikapuiden alimmalla askelmalla seisovana".
      Itse teen siivoutyötä ja sitähän pidetään aivan mitään sanomattomana työnä. Siinä hommassa ei tarvitse edes osata laskea.
      Onneksi työ ei ole ihmisen ainoa mittari. Kun elämä on muutoin rikasta, voi työkseen tehdä vähemmän hohdokasta työtä.

      • vai summamutikassa?

        Pitääpä muuten osata laskea siivoustöissäkin. Yksinkertaisinpana esimerkkinä pesuaineen annostelu! :)


      • huhhuh.........

        Kaupan kassan ei tarvitse osata laskea itse yhtään mitään. Kassakone hoitaa kyllä laskemiset....


      • 19+15
        huhhuh......... kirjoitti:

        Kaupan kassan ei tarvitse osata laskea itse yhtään mitään. Kassakone hoitaa kyllä laskemiset....

        Niin mutta kukas laskee ne asiakkaan käteen laitettavat rahat, jos ei maksakaan kortilla? ;) Ei se kassakone niitä kassatyöntekijän käteen ojenna.


    • kaupantäti##

      Aivan näin. Ei ole kenellekään hyväksi määritellä itsensä ainoastaan työnsä kautta. Sillä kun eläkeaika, -putki tai irtisanominen koittaa, niin silloin pitää löytyä elämästä joku muukin tarkoitus kuin työ. Muuten ei polla kestä.

    • 13+12

      tosiasiassa kaupankassalle on vaikea päästä, ellet ole kouluttautunut (väh.merkonomi tai sitä opiskeleva) tai monen vuoden kokemusta. Tiedän tämän kokeneena, sillä lukion jälkeen halusin viettää välivuotta, mutta koska minulla ei ollut hirveästi työkokemusta eikä suhteita eikä perustutkintoa, en varmaan olisi päässyt k-kaupan kassalle ilman hyviä puheenlahjojani.

      Itse jopa haaveilin kaupankassatyöstä 18-vuotiaana, sillä mielestäni moni muu työ menee paljon alempaan kastiin (jos sellaisia kasteja edes on). Kyllä sitä mieluummin istuu kassalla ja tekee helppoa, siistiä hommaa eikä tarvitse aina joka työpäivän jälkeen ajatella, että pakko päästä suihkuun, koska on niin likanen ja haiseva olo. Lisäksi on kaikki työetuudet (henkilökunta-alennus, lakisääteiset lisät ja palkkaus...). Toisin kuin joku siivous-, myyntineuvottelu- tai ravintolatyö. Työajat ja palkat on ihan mitä sattuu(provisiopalkka, ei lisiä tai lomarahoja), samoin työturvallisuus (taudit,varusteet), fyysisesti raskasta ja ylipäätään se nöyryytyksen tunne, mikä työstä syntyy, kun kerrot miten tienaat elantosi.

      Varsinkin nykypäivän nuoret on tosi nirsoja työpaikkojen suhteen, siivousta ei edes lasketa enää työksi vaan se on jotain, mitä vain maahanmuuttajat ja "surkeat" tekevät. Tytöillä on rakennekynnet, jotka ei saa pilaantua ja poikia kiinnostaa vain trukit ja elektroniikka. Silti ketään ei kiinnosta koulu ja kuvitellaan pääsevänsä johonkin hohdokkaaseen hommaan elämään jotain parishilton-elämää vain jonkun onnettoman kampaamo-koulutuksen kautta. Tavallisia, kunnon työpaikkoja, joita väheksytään ja halveksutaan, on pilin pimein ja silti ihmetellään, miksi nuorille ei riitä töitä

    • ei pieni liksa :)

      Ei kaupan kassalle ole vaikea päästä, moni opiskelijahan tulee sinne ilman mitään koulutuksia.

      Kassalla työskentely on aivan ihanaa puuhaa jota en vaihtaisi pysyvästi muuhun työhön. Viihdyn kassalla mutta en jaksaisi pelkästään sitä. Haluan touhuta ja tehdä muitakin kaupan hommia ja olen siinä onnellisessa asemassa että myös saan tehdä.

      Mitä tulee uralla etenemiseen, niin kyllä kaupan kassaltakin voi suunnata pidemmälle ja kaupparyhmät tarjoavat koulutuksia niille jotka haluavat urallaan edetä ihan vaikka kaupparyhmän johtoportaaseen asti :)

    • Kullervokalervonpoik

      Itse olen ekstra. Olen kiertänyt lukemattomia kauppoja 10 vuoden aikana. Aika moni kassa on tosiaan korkeakouluopiskelija, esim. isoissa marketeissa ei varmaan oteta edes töihin jos ei ole ollut lukiossa laajaa matikkaa.

      Itse teen viikonloppuisin kassana extrahommia, siitä tulee ihan mukavasti rahaa. Olen lapseton sinkku ja välillä on ok painaa hommia 7 pv viikossa ja kerätä rahaa jotta voin sitten vaikka kuukauden ja pari pyhittää luovalle työlleni. En pystyisi olemaan 8-16 töissä josta on vain 5 viikkoa lomaa vuodessa. Tarvitsen enemmän vapautta ja haluan itse määrätä missä, milloin ja kenen kanssa teen työtä. En myöskään halua itselleni mitään pomoja. Luovat harrastukseni/työni vaativat siis aikaa, ja välillä teen viikossa vain 10 “oikeita” tuntia töitä. Harvoin jaksan tehdä yli 6 tunnin päiviä. Elämäni on mukavaa.

      Olen yhdeltä ammatiltani yrittäjä ja toiselta luovan koulutuksen saanut ja teen siis akateemisia hommia arkisin. En edes muista kuinka monta koulutusta/tutkintoa mulla on ja opiskelen koko ajan lisää. Ja kehitän itseäni koko ajan myös mm. tanssin, valokuvaamisen ja taiteen alalla(siitä minulla on aika korkea koulutus). Yliopisto on hieman kesken kun en ole kovin motivoitunut niistä opinnoista kun siellä on vähän tyhjänpäiväistä lässytystä välillä. Olen kiinnostuneempi merkityksellisemmistä asioista.

      Huvittaa monesti kun huomaa että ihmiset luulevat että olen “vain tyhmä ja kouluttamaton” kaupan kassa. Naureskelen partaani silloin. Itselleni kassan homma on mukavaa vaihtelua ja mukava käydä eri paikoissa ja nähdä eri kaupungin osia ja erilaisia ihmisiä. Saan ideoita kirjoituspuuhiini.

      Kassan homma on fyysisesti rasittavaa, mutta henkisesti siinä mielessä kevyttä että töihin voi vaan mennä ja lähteä pois, töitä ei tarvitse valmistella mitenkään eikä ottaa kotiin mitään lisähommia. Sen lisäksi ehtii siis harrastella ja elää oikeaakin elämää, toisin kuin ne jotka vain elävät kunnianhimoisesti työnsä kautta.

      Kunnianhimoinen en itse ole. Olen nähnyt jo sellaisen pintaliitoelämän, olen pyörinyt “paremmissa” piireissä lapsesta lähtien. Ei kiinnosta enää. Minua ei hetkauta ulkokultaiset asiat, en arvostele ihmisiä heidän ammattinsa tai koulutuksensa perusteella. Arvostan ihmisen henkistä viisautta.

      Teen töitä vain sen verran että tulen toimeen. Saan elämääni rikkautta muualta kuin kalliista elämästä. Sekin on omakohtaisesti koettu että rahalla ei onnea saa. Omaisuutta minulla on jo ihan tarpeeksi, rahan haaliminen ei siksikään kiinnosta.

      Itse arvostan tosi paljon pienipalkkaisia aliarvostettuja työntekijöitä. Arvostan lähihoitajaa tai siivoojaa enemmän kuin jotain muotisuunnittelijaa tai jotain hyväpalkkaista mainosalalla olevaa. Kyllä voikin turhia ammatteja olla paljon! Arvostan sellaisia ammatteja joista on OIKEASTI hyötyä muille ihmisille.

      Mulle on ihan sama mitä muut ajattelevat minusta. Olen vapaa sellaisesta. Teen vain mitä itse oikeasti haluan, ap voi ihan rauhassa halveksia minua kassalla. Ehkä hän saa jotain kiksejä siitä että saa tuntea itsensä paremmaksi kuin joku toinen. Toiset ihmiset elävät sillä tasolla vielä.

      Siitä olen samaa mieltä, jokainen on oman onnensa seppä. Itsekin olen luonut elämäni juuri sellaiseksi, että nautin ja olen onnellinen ja saan toteuttaa itseäni! Normielämästä en ole koskaan edes haaveillut.

    • Myyjä on köyhä

      "Olen vain se pienipalkkainen myyjä, joka on ihan tyytyväinen palkkaansa (yli 30t€/vuosi). Ihan tyytyväinen tähän aloittajan mainitsemaan alimpaan askelmaan."

      Ja missä maassa mahtaa olla tämä kirjoittajan mainitsema kauppa, jossa myyjä tienaa yli 30 tuhatta euroa vuodessa??? Kaupan TESin mukaisella peruspalkalla - 10 euroa / tunti - ei osa-aikatyössä tienata lähellekään tätä! Lähes kaikki kaupan työntekijät ovat osa-aikaisia ja työtunteja on 0-30 tuntia viikossa.

      Kaupan ala on matalapalkka-ala. Suurin osa tavaratalojen, ruokakauppojen, vaate- ja kenkäkauppojen ilta- ja viikonlopputyöntekijöistä on opiskelijoita tai pienten lasten vanhempia. He tekevät 1-3 vuoroa viikossa sivutoimisesti. Päätoimisesti kaupassa työskentelevät tekevät huonoimmin palkatut aamuvuorot, joista ei kerry vuorolisiä.

      Myyjä on köyhä ja köyhänä pysyy. Jos ei viitsi opiskella kunnon ammattia, saa olla alimmalla askelmalla eläkkeelle asti!

      • Kaikki myyjät ei

        30t vuodessa - Olet vakituinen, olet joustava(teet ylitöitä tarvittaessa), teet viikossa vähintään 3 iltavuoroa ja viikonloppuvuoroja.

        Ja 10e /tunti on n. 1-3vuoden kokemuksella. Mutta jos olet jo vanha tekijä, niin tuntipalkkakin hieman suurempi. Tai jos teet vastuullisempaa työtä, niin palkka suurempi, kuin perusmyyjän. On myös ketjuja, jotka maksavat joka kuukausi "bonusta", jos esim. päästään myyntibudjettien tai tavoitteiden yli.

        On toi 30t ehkä vähän liioiteltu. Itse kaupanalla 26t. Eli ei paha sekään.


      • MyymäläPäällikkö
        Kaikki myyjät ei kirjoitti:

        30t vuodessa - Olet vakituinen, olet joustava(teet ylitöitä tarvittaessa), teet viikossa vähintään 3 iltavuoroa ja viikonloppuvuoroja.

        Ja 10e /tunti on n. 1-3vuoden kokemuksella. Mutta jos olet jo vanha tekijä, niin tuntipalkkakin hieman suurempi. Tai jos teet vastuullisempaa työtä, niin palkka suurempi, kuin perusmyyjän. On myös ketjuja, jotka maksavat joka kuukausi "bonusta", jos esim. päästään myyntibudjettien tai tavoitteiden yli.

        On toi 30t ehkä vähän liioiteltu. Itse kaupanalla 26t. Eli ei paha sekään.

        Olen kaupan kassalla myös ajoittain työpvän aikana ja nautin kun saan hetken istahtaa ja turista mukavia asiakkaiden kanssa. Palkka on 3300/kk koska olen myymäläpäällikkö,duuniaika 7-15 ma-pe. Päivääkään en oo uraani katunu.


      • ööö??

        No eihän tuo mahdotontakaan kai tuo 30 000e/vuosi ole. Kaupantäti minäkin ja vuosituloni ovat n.27 000e. Eihän sillä toki rikastumaan pääse, mutta hyvin elää ja ylimääräistäkin jää.

        Katsos kun se osa-aikatyökin on aika venyvä käsite. Osa-aikatyöläisellä voi olla tietyt sopimustunnit vähimmäisviikkomäärästä (itselläni 21h/vko), mutta aika ajoin töitä voi olla huomattavasti reilumminkin.


    • huoh...

      TÄH? :D No...voinhan minä toki irtisanoa itseni, niin että sinä pääset maksamaan minun loisimiseni, jos jossain vaiheessa en halua enää olla vain kaupan kassa.

      Siis herranjumala, työ kuin työ. Ja minä ainakin voin sanoa, että viihdyn työssäni, vaikka olenkin "vain" se kaupantäti. Ja tuo asiakkaat kohtelee kuin paskaa ei ainakaan omalla kohdallani pidä paikkaansa, harvoin tulee mitään erikoisempaa - yhdelle hieman humalaiselle nuorelle miehelle kerran pidin saarnan käytöstavoista ja sen jälkeen hänkin on ainakin minun kohdallani käyttäyttynyt todella kohteliaasti. :D

      Ja eihän sitä nyt varsinaisesti rikastumaan pääse, mutta joka kuukausi kun jää plussan puolelle, niin enpä valita.

      Olen tehnyt myös muita töitä enkä sulje pois ettenkö tekisi myös joskus tulevaisuudessa, mutta tällä hetkellä olen se kamalanhirveä kaupantäti, jota kaikki katsovat kuin roskaa ;DD

      Mutta ehkäpä sitä täytyy jättäytyä työttömyyskorvauksille ja sosiaalituelle...

    • kassana

      Olen tyhmä ja alkoholisoitunut, kuten kaikki työtoverini.

    • Taitaa viirata pahemman kerran tämän keskustelun aloittajalla! Jos tosiaan luullaan, että päivittäistavarakaupan alalla työskentelevät ihmiset on jotenkin ala-arvoisempia kuin muut, niin ei hyvää päivää. Tällaiset ihmiset voisivat mennä itseensä ja miettiä kuinka alhainen maanmatonen sitä itse on jos toisen työpaikka määrittää hänen arvonsa huh huh. Ja niille jotka luulevat, että päivittäistavarakaupassa työskentelevillä ihmisillä ei ole kunnianhimoa, niin miettikääs esim näiden suurien kuten SOK ja Kesko johtajia, niin mistäköhän he ovat uransa aloittaneet, niin eiköhän niitä etenemismahdollisuuksia juuri tällä alalla ole?

    • merkonoooomi

      itse olen ollut kaupoissa töissä siitä lähtien kun valmistuin merkonomiksi. nykymaailmassa merkonomin papereilla voi pyyhkiä peppunsa, työtä ei saa muualta kuin juuri ruokakaupoista. kauppaankin töihin hakiessa täytyy käydä tuuri, sillä hakijoita on valtavasti. vuokrafirmoihin tosin pääsee helposti sillä niissä tuntuu olevan tarvetta aina työntekijöille..

      olen töissä pienessä k-kaupassa. työ on ihan mukavaa kun tuntee asiakaskuntaa ja työhön sisältyy muutakin kuin kassalla istumista. mutta ei tätä loppuelämää jaksaisi. merkonomin papereilla ei jatkokoulutuksiinkaan ole kauheasti valinnan varaa. tuskin ne yliopistoon ottaa sisään merkonomeja?

      • uusavuttomuus

        Merkonomin papereilla voi hakea yliopistoon tai ammattikorkeaan.


    • yliopisto-opiskeija

      Kaupan-ala tarjoaa suurimmalle osalle opiskelijoista hyvän lisätienesti mahdollisuuden, sillä tuet on, mitä on. Toisekseen, epävarma työllisyystilanne tulevaisuudessa ei houkuttele meitä ottamaan opintolainaa. Voitte vaan kuvitella millaisia tavallisen osa-aikaisen työssä käyvän opiskelijan päivät ovat, jos opiskelun lisäksi pitäisi vielä tienata leipää pöytään.

      Ajatelkaapa tätä ensi kerralla kun avaudutte omasta elämästänne kassalla. Aina ei hymyilytä kun päivälle kertyy pituutta helposti se 12 tuntia ja siihen vielä etä-opiskelu päälle kotona. Suurin osa asiakkaista osaa käyttäytyä asiallisesti ja osan kanssa on vieläpä mukava vaihtaa muutama sana, mutta te iäkkäämät suomalaiset miehet, miksi käyttäydytte aina niin tylysti? Hävettää teidän puolestanne!

      • Kaupan arkea

        Ja pahimpia valittajia kaupoissa ovat juuri elämäänsä kyllästyneet eläkeläiset - naiset ja miehet. Myös osa keski-ikäisistä on elämäntapavalittajia - heillä aina kaikki asiat pielessä!

        Osa asiakkaista käyttäytyy kaupassa todella töykeästi! Asiakaspalvelijat joutuvat kuuntelemaan haistattelua, kiroilua, valittamista, ehdottelua, huutamista, haukkumista, uhkailua jne. Tuijotetaan asiakaspalvelijaa vihaisesti, hakataan kynsillä kassapöytää, yskitään päin ja nuollaan sormet ennen setelien kaivamista lompakosta. Ällöttävää!

        Nuoret ovat kokemukseni mukaan fiksuja asiakkaita eivätkä valita turhista.

        Palvelualoilta puuttuu lähes täysin työntekijöiden henkinen työsuojelu. Työnantajat eivät juurikaan puutu asiakkaitten taholta tulevaan henkiseen väkivaltaan työntekijöitään kohtaan. Isoissa liikkeissä on onneksi aina vartijat paikalla ja heiltä voi pyytää apua haastavassa asiakastilanteessa.

        Kaupan alan työsuhteet jäävät lyhyiksi ja vaihtuvuus on suurta. Suurin osa työntekijöistä haluaisi opiskella muuta alaa ja vaihtaa työpaikkaansa heti tai lähivuosina.


    • klösdajfdksajflsd

      vanha ketju mutta vastaan silti :D

      olen siwassa töissä, ja kyllä, tykkään siitä. ja ei, se ei ole pelkkää kassalla istumista päivästä toiseen. pääasiassa olet yksin vuorossa, vuoron vaihtuessa kanssasi on jopa puoli tuntia edellinen vuoro ja sitten hän pääseee kotiin. tuntuu että tuo siwassa töissä oleminen on jotenkin ala-arvoista ja siellä pärjää kuka vain. ei todellakaan! prisma on ehkä sellainen missä olet sen päivän kassalla etkä tee paljon muuta. siinä sun ei tarvi käyttää paljoa aivojas, kuhan piippaat ne ostokset ja otat maksun ja eiku seuraava asiakas.

      kerronpa siis mitä siwassa tehdään eli peruspäivä siwassa iltavuorossa:
      - tulet töihin, päästät edellisen vuoron tauolle joka sen jälkeen tyhjentää pullopöydän
      - laitat hevin, huonot pois, ja kirjaat kaiken piipparilla, jonka jälkeen täytät hevin
      - teet alennukset seuraavana päivänä päiväyksen saavuttaville tuotteille
      - teet poistot, eli keräät hyllyistä kaikki tuotteet pois joissa on kuluvana päivänä päiväys menossa umpeen, piippaaat kaikki piipparilla
      - purat kuormaa
      - nypit hyllyjä ja samalla saldotat niitä
      - täytä tupakkakaappi
      - tyhjennät pullopöytää aina tilaisuuden tullen
      - irrotat kaljoja irtomyyntiin 12päkeistä(joissain onnellisessa paikoissa tulee irtopulloja koreissa, meillä ei) ja tämä sen takia että vältyt siivoamiselta kun muuten pitää repiä päkki auki saadakseen yhden pullon kaljaa ja sen jälkeen joku haluaa koko päkin eikä huomaa että se on avattu ja nostaa sen jolloin kaljat leviää lattialle. joskus joku silti repii päkin auki vaikka olisi vieressä irtopulloja samaa merkkiä ja saattaapi tulla siivousta tähän muun homman lisäksi jos käy kuten edellä mainitsin
      - pidät 10min tauon, joka ei todellisuudessa ole taukoa, usein tauolla on ns omaa aikaa, ei meillä. meillä se tauko menee siihen että laitat maitokaapin kuntoon ja tyhjennät pullopöydän jos et ole ehtinyt pitää sitä tyhjänä ja käyt vessassa ja sit taas ovet auki
      - päivän lehdet pois myynnistä, ja piippaat nekin
      - ja kaiken tämän lisäksi juokset kassalla palvelemassa asiakkaita :)
      ja perusostosten lisäksi hoidat pakettien välityksen asiakkaille ja pakettien palautukset.
      -kauppa kiinni ja loppuhommat mm kassanlasku, sen tekee jokainen iltavuorossa, meillä ei ole erillista henkilöä joka laskee kassan toisin kuin prismassa taitaa olla. ja tietty verhot kylmähyllyjen eteen ja valot pois

      ja kyllä, minä tykkään työstäni, pidän meidän asiakkaista ja siitä että hommaa riittää, menee aikakin nopeasti. tämän halusin kertoa vain siksi että ihmiset käsittäisivät että mm siwassa ei olla vain kassalla, siellä ei pärjää jos ei ole oma-aloitteisuutta. pitää osata myös ns suunnitella koska teet mitäkin ja miten ja olla reipas. hidas ja laiska ei pärjää, jää puolet hommista tekemättä. itse teen kaiken hymyssä suin. tottakai joskus ärsyttää jos edellinen vuoro jättänyt jotain tekemättä mutta sitä en näytä asiakkaille. jos ei osaa käyttää aivojaan niin siwassa et pärjää, mene silloin prismaan jossa voit vain piippailla ostoksia :)

    • köyhäopiskelija

      koska 20 e ei ihan eletä ja sen verran minulla jää vuokran jälkeen opintotuista käteen. Opiskelen kauppatieteitä Helsingissä ja olin ennen kaupan kassalla ja huotoasemalla töissä. Vihasin itse työtä mutta valitettavasti niissä nyt sattuu olemaan sellaiset työajat, mitkä jotenkin sopii opiskelujen kanssa yhteen ja ihan ok liksa. Ja voin vain sanoa että ei se mitään herkkua ole olla ensin 8-16 koulussa ja sen jälkeen 16.30-00.30 huoltsikalla töissä joten ei välttämättä kauheesti enää hymyilytä siinä vaiheessa kun on vuoroa 5 min jäljellä ja päässä heittää.

      huhhuh mikä tyyppi!! ei voi muuta sanoa

    • lkogps

      Minkä ihmeen tähden kaupan kassan työtä aliarvostaa sekä työntekijät että asiakkaat? Pitääpä ensinnäkin muistaa että se on nykypäivänä harvoja työtehtäviä joissa edelleen käsitellään ASIAKKAIDEN rahoja ja YRITYKSEN rahoja ihan oikeasti. Ne ei siirry yhdellä napin painalluksella paikasta A paikkaan B. VAstuu on suurempi kuin moni osaa edes kuvitella.
      Kassan roolilla on suuri merkitys siinä millä mielellä asiakas lähtee kaupasta pois ja tuleeko asiakas enää uudelleen.
      Nykyään on myös Veikkaukset useilla kassoilla, vastuu jatkuu.

      Jos joku väittää että kassan työ on helppoa, tervetuloa kokeilemaan. Istutetaan sut siihen tuoliin ja katsotaan mitä tapahtuu. Nykyään kassan peruskoulutukseen menee viikon päivät ennenkuin hänen voi katsoa pärjäävän yksin, mutta sekään ei takaa etteikö virheitä tulisi.

      Pienemmissä kaupoissa kassan työtehtäviin kuuluu paljon muutakin kuin istuminen siinä tuolissa. Kassastahan sitten taas riippuu se onko halua tehdä muuta. Osa kun haluaa vain rahastaa ja ottaa rennosti.

      • pyh3

        Eipä ole viikon koulutus pitkä. Toiset opiskelevat vuosikausia saadakseen ammatin.
        Lukio plus muutama vuosi yliopistossa.
        Ammattikoulukin kestää 2-3vuotta.


    • niinpäniin...

      "Pienemmissä kaupoissa kassan työtehtäviin kuuluu paljon muutakin kuin istuminen siinä tuolissa."

      Joo, kauppa, Veikkaus, Posti, Matkahuolto...pitävät kyllä huolen siitä, että ei sitä juurikaan istuta koko päivänä toimettomana paikoillaan. :D

    • Ahkera1

      Ap. sanoo "En lakkaa ihmettelemästä miksi joku jaksaa/viittii olla kaupan kassalla."

      No siinähän sitä ihmettelet! Aika moni kaupan työntekijä opiskelee yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa. Kaikki rehellinen työ on arvokasta ja työntekoa pitää kunnioittaa. Meinaatkos, että Suomi nousee lamasta työttömyyskorvauksia maksamalla, työhaluttomia luusereita tukemalla ja maksamalla Kreikkaan avustuksia???

      Onneksi joku viitsii tehdä töitä, niin Sinäkin voit käydä kaupassa! Kauppaa kun ei voi pitää auki ilman työntekijöitä. Lisäksi kaupassa on hyvä työporukka ja palkkaakin maksetaan.

      Kaikki

    • mai3

      Minä olen kaupan kassalla ekstraajana yliopisto-opintojeni ohella. Kätevää, kun saa ihan itse päättää milloin tekee työtä ja kuinka paljon. Koska opinnot ovat sen verran alkuvaiheessa, ei oman alan töitä (ainakaan sellaisia joita voisi tehdä sen yhden vuoron viikossa) ole tarjolla, ja kyllähän kaupan ilta- ja viikonloppulisillä ihan kivoille ansioille pääsee verrattuna moneen muuhun "p*skaduuniin".

      Inhoan sitä työtä, ei sen puoleen. Mutta rahaa on saatava.

    • Opiskelija 21v

      Olen kaupassa töissä, ja kaupan alalla ollut jo 3 vuotta, tällä hetkellä teen myyjän hommia ja vastaavan hommia. Jokainen päivä on erilainen ja tavoitteena on opiskelujen päätyttyä kouluttautua johonki osastopäälliköksi tai ketjun aluehallintoon.

      Pidän työstäni ja menen sinne mielellään. En nää, että 60 vuotiaana olisin vielä kaupan kassalla, mutta jos toinen vaihtoehto on kotona istuminen niin oon kaupan kassalla.

      En koe kaupan kassaa huonona työpaikkana, kaikki mistä maksetaan ja missä viihtyy on plussaa. Kaikki eivät voi olla lääkäreitä enkä ite ainakaan haluaisikaan, haluan vastuuta, haasteita ja palkkaa, jotta voin suoda itselleni joskus jonkun uuden sukkaparin ja vähän extraakin, koska yllättäen kaupan tuloilla elää varsin mainiosti :)

    • happy5

      Kirjoitanpa minäkin oman näkökulmani tähän asiaan..olen elämässäni opiskellur ja ollut monissa työpaikoissa (ikää 40). Minulla sattuu olemaan akateeminenkin loppututkinto, valitettavasti alalta, jossa työllistymisnäkymät surkeat. No, olen siis kaupan kassalla ja voin kertoa, että se on paras duuni mitä tiedän:)
      Ei tarvitse työpäivän jälkeen miettiä työasioita ja aikaa jää tärkeämpäänkin. Olin joskus sellaisissa koulutustani vastaavissa töissä, joissa lopulta paloin loppuun. Kassalla todellakin näkee ihmiselämän koko kirjon ja ne lyhyeksi jäävät, vaihtuvat kontaktit riittävät täydentämään päivittäistä sosiaalisten kontaktieni tarvetta:).
      Sitten mitä tuohon palkkaan tulee, niin ennen ansaitsin kokopäivätyössä keskimääräisen suomalaisen palkansaajan verran, eli n.3000e/kk. Nykyään teen töitä 30h/vkossa sopimuksella, mutta aina tarvittaessa voin tehdä lisätunteja. Suomessa verotus pitää huolen siitä, että tuolsta 3000 e/kk:ssa minulle ainakin jäi vähemmän käteen kuin nykyisessä työssäni kaupan kassalla. Kummallista, mutta totta!!
      Joten miksi stressaisin enempää itseäni, olisin yhtään "kunnianhimoisempi" tai mitään muutakaan, jos nyt olen töissä mikä tyydyttää minut henkisesti ja tekee minut onnelliseksi? Ehkä se on myös tämä minun ikä ja kokemus työelämästä, että minulle merkkaa eniten oma henkinen hyvinvointi.
      Vapaapäivät keskellä viikkoa ovat ihanaa ja jaksaa taas seuraavan työpäivän kun on levännyt kunnolla ja saanut kaikessa rauhassa hoidella asioita toisin kuin esim. kokopäivätyössä ollessani, jolloin jouduin säntäilemään ja organisoimaan aikataulujani tuskan hiessä;).
      Tässä hieman siis omaa näkökulmaani siihen miksi olen kaupankassalla ja jopa pidän siitä työstä:)
      Mukavaa päivää vaan kaikille!!

    • Arvokasta työtä silt

      Minun mielestä kaupan kassan työ on arvokasta. Jos ei olisi myyjiä tai hyllyttäjiä, niin mistä hankkisimme ruoat? Kaupan henkilökuntaa pidetään turhaan ala-arvoisina. Jokainen työ on arvokasta omalla tavallaan. Kannattaisi ajatella työn puolia monelta kannalta ja vaikuttaa se sinuun mitenkään. Luulisin että jääkaappisi olisi tyhjä jos kauppiaat ryhtyisi parin viikon lakkoon. Eiköhän silloin viimeistään jokainen tajuisi kuinka tärkeitä kaupan henkilökunta on.
      Itse en ole ollut kaupassa töissä mutta arvostan heidän työtään.

    • gj5666

      Unelmani oli aina päästä kaupan kassalle, tai johonkin työhön jossa palvellaan/autetaan ihmisiä. Olen ihan tyytyväinen elämäntilanteeseeni. Minulla on rauhaa, vapaa-aikaa, ja voin auttaa ihmisiä.

      • uyydegxdnvggyjj

        Hah, että unelma päästä kaupan kassalle. Et löytänyt mitään parempaa keinoa auttaa ihmisiä? Ketä ihmettä siellä varsinaisesti autetaan muita kuin vanhuksia ja heitäkin voisi palvella hyödyllisemmin sairaaloissa ja hoitokodeissa.


    • Yksi huomautus

      Just tyypillinen kapitalistin kommentti asiaan: jokainen on oman onnensa seppä, kuka vaan voi olla mitä vaan jos tekee töitä asian eteen! Joo, hyvä ajatus, mutta kun ei se yhteiskunta pyöri silleen (putous-ymmiä lainatakseni :D) että me kaikki oltais lääkäreitä ja lakimiehiä, eikä kaikki haluakaan. Vain pieni osa on, ja siks pitää huomioida enemmistö, jotka ei oo lääkäreitä ja mitälie.
      Ite oon ollut nyt kaupassa töissä vähän aikaa, ja on se yllättävän vaikeeta. Toisaalta kun sen oppii, niin vaihtelua ei juuri ole. Toisaalta, työ on vain osa elämää, itseään voi toteuttaa muuallakin niinkuin joku sanoikin jo. Itse en kuitenkaa aio kaupan kassalle jäädä (eipä ole edes alan koulutusta, joten tuskin voisinkaan :D), haen yliopistoon. Mutta arvostan kyllä tuota työtä!
      Tosin, kertoohan sekin jotain työn haastavuudesta jos työn voi oppia vaikka ei ole alan koulutusta.. Ainakin perushomman. Mutta voihan työn haastellisuus olla vain sivuseikka kun mietitään mikä työ on merkityksellistä.

    • Daydreamer666

      Minä lähdin lukioista ensin kesätyön jatkeena asiakaspalveluun huoltoasemalle. Työajat oli paskoja, joten ehdotin josko voisin alkaa hoitamaan putiikin puhtaanapitoa. Se sopi ja liksa oli nuorelle 20-vuotialle sopiva. Vapaa-aikaa tuli kivasti ja sai itse ehdottaa, koska olisi hyvä ajankohta tehdä esim. yötyövuoro jne.

      Lopulta mieli halaji jonnekin muihin hommiin ja pääsinkin toimistopuuhiin, ensin avustajaksi ja siitä sitten edeten firmassa lopulta eri hommiin palkaltaan 5000 eur täysi autoetu verotusarvo 890 eur ja puhelinedut. Tätä jaksoi painaa n. 20 vuotta kunnes tuli loppu. Eipä työ enää kiinnostanut. Palkka ei sanellut mitään siinä vaiheessa kun alkoi riittämään.

      Takaisin en halua, enkä menis vaikka pyydettäisiin. Sen sijaan haluaisin palata takaisin siihen, mistä lähdin. Kaupan kassana olisi aika kiva aloittaa....ei se nyt niin kauheaa voi olla, varsinkaan kun minäkin siitä haaveilen. Tulee vain mieleen, saakohan tällainen myyntialan konkari eri alan myynnissä aloittajan liksan vai huomioidaanko tehtyjä vuosia mitenkään?

      Onko miesten ja naisten palkoissa eroja kassatyöskentelyssä? S- vai K-ryhmä vaiko joku muu?

      • Faktoja kaupasta

        Kaupassa palkka on noin 10-11 euroa tunti. Viimeinen palkankorotus tulee 8 vuoden jälkeen. Jos teet opiskelun ohella 8 vuotta satunnaisia työvuoroja tai olet 40 vuotta päätoimisena myyjänä, tienaat saman verran.

        Kassatyö on yksitoikkoista ja stressaavaa. Työ sopii henkilölle, joka haluaa tehdä yksinkertaista työtä, jossa tehdään samat rutiinit päivittäin. Kassalla ei tarvitse opiskella ja vaivata päätään. Suurimmalla osalla myyjistä on huono peruskoulutus ja motivaatio opiskelun aloittamiseen aikuisena on kehno. Iso osa kassoista ja myyjistä on päätoimisia opiskelijoita yliopistossa ja ammattikorkeakoulussa. Jos haluat työssäsi haasteita ja oppia uutta, älä hae kauppaan!

        Oletko harkinnut esim. kiinteistönvälitystä, kodinkoneliikettä tai puhelinmyyntiä? Niissä on provisiopalkkaus.


    • Pakkotyö

      Olen KM, mutta oman alan urapaikkoja tulee vuosittain jakoon vain muutama. Teen töitä kassalla kun muuta ei ole.

    • you never know...

      Kaikki ei aina ole ihan sitä miltä näyttää...Kaupan kassalla istuva tyyppi voi olla vaikkapa jokin seuravista vaihtoehdoista... a) Rikas ja menestynyt miljonääri kauppias joka siinä nyt sitten itse poikkeuksellisesti kassalla palvelee,kun joku on tullut kipeäksi tai mennyt tauolle jne. b) Opiskelija joka on kassalla vain väliaikaisesti rahoittaakseen opintonsa. c) Kauppiasharjoittelija joka on ehkä tulevaisuudessa oleva menestynyt miljonääri ja on kassalla koska tutustuu kaikkiin kaupan tehtäviin ruohonjuuritasolta johtajan hommiin. d) Ylikoulutettu kassa eli akateemisesti koulutettu työtön,joka ei ole saanut töitä korkeasta koulutuksesta huolimatta mistään muualta.Ja huom. laman takia juuri näitä on paljon! e) Yksinäinen lottovoittaja joka haluaa tutustua ihan tavallisiin ihmisiin työelämän kautta ja tulla hyväksytyksi omana itsenään eikä rahojensa vuoksi ja siksi salaa olevansa rikas...

      • onnellinen123

        Minä jätin aikoinaan lukion kesken kun olin laiska enkä jaksanut opiskella.Pääsin ilman mitään koulutusta töihin K-marketin kassalle.Vaikka olin laiska opiskelun suhteen minulla oli muita "avuja".Olin ulkonäöltäni huomattavalla tavalla kaunis nainen.Kauniimpi mitä moni muu.Luonteeltani olin erittäin iloinen ja huumorintajuinen ja hymyilin paljon.Malliksi tai missin hommiin olin aivan liian lyhyt.Se harmitti.Moni halveksi minua valintani vuoksi ja nauroi kassatyölleni.Eipä halveksi enää.Kaupan kassalta minut bongasi komea miljonääri jonka kanssa menin naimisiin.En mennyt naimisiin pelkän rahan takia,rakastin myös miestäni ja rakastan edelleen.Minulla on ollut aivan mahtava elämä.Työni kaupassa jätin siinä vaiheessa kun saimme lapsia.Tämän keskusteluketjun aloittaja puhuu kunnianhimosta ja omanarvontunnosta.Paskan marjat...Oikeasti hän puhuu rahasta ja hän selvästi halveksii köyhiä ja arvostaa rikkaita.Minä en koskaan ole arvostellut ketään toista ihmistä koulutuksen tai varallisuuden perusteella ja katsokaa miten minulle kävi!Löysin onneni!Entiset lukion luokkatoverit jotka nauroivat minulla yrittävät nyt mielistellä...Jokaisella on se oma tie


      • kassa myös
        onnellinen123 kirjoitti:

        Minä jätin aikoinaan lukion kesken kun olin laiska enkä jaksanut opiskella.Pääsin ilman mitään koulutusta töihin K-marketin kassalle.Vaikka olin laiska opiskelun suhteen minulla oli muita "avuja".Olin ulkonäöltäni huomattavalla tavalla kaunis nainen.Kauniimpi mitä moni muu.Luonteeltani olin erittäin iloinen ja huumorintajuinen ja hymyilin paljon.Malliksi tai missin hommiin olin aivan liian lyhyt.Se harmitti.Moni halveksi minua valintani vuoksi ja nauroi kassatyölleni.Eipä halveksi enää.Kaupan kassalta minut bongasi komea miljonääri jonka kanssa menin naimisiin.En mennyt naimisiin pelkän rahan takia,rakastin myös miestäni ja rakastan edelleen.Minulla on ollut aivan mahtava elämä.Työni kaupassa jätin siinä vaiheessa kun saimme lapsia.Tämän keskusteluketjun aloittaja puhuu kunnianhimosta ja omanarvontunnosta.Paskan marjat...Oikeasti hän puhuu rahasta ja hän selvästi halveksii köyhiä ja arvostaa rikkaita.Minä en koskaan ole arvostellut ketään toista ihmistä koulutuksen tai varallisuuden perusteella ja katsokaa miten minulle kävi!Löysin onneni!Entiset lukion luokkatoverit jotka nauroivat minulla yrittävät nyt mielistellä...Jokaisella on se oma tie

        Nykyisessä yhteiskunnassa eivät kaupan kassalla tyhmät pärjää!!!Nykyisin kaupan kassahenkilön tulee olla"monitoimitietokone" joka osaa paljon muutakin kuin rahastaa.Esimerkiksi pankkipalvelut ja Veikkaus ja niin paljon muuta...Muistettavaa ja opeteltavaa riittää!!!Sama koskee myös esim. R-kioskin myyjiä.Sieltähän voi nykyisin hakea passitkin...Nykyisin on myös erittäin vaikea päästä kaupanalan töihin ilman koulutusta,myöskin kassalle.Lama on tainnut jättää tuollaiset lukioistansa karanneet prinsessa kaunottaret historiaan.Onnea kuitenkin edellisen viestin kirjoittajalle,kun olet onnesi löytänyt.Tänä päivänä kaupan kassalla oleminen on ihan jees!!!


      • So what
        kassa myös kirjoitti:

        Nykyisessä yhteiskunnassa eivät kaupan kassalla tyhmät pärjää!!!Nykyisin kaupan kassahenkilön tulee olla"monitoimitietokone" joka osaa paljon muutakin kuin rahastaa.Esimerkiksi pankkipalvelut ja Veikkaus ja niin paljon muuta...Muistettavaa ja opeteltavaa riittää!!!Sama koskee myös esim. R-kioskin myyjiä.Sieltähän voi nykyisin hakea passitkin...Nykyisin on myös erittäin vaikea päästä kaupanalan töihin ilman koulutusta,myöskin kassalle.Lama on tainnut jättää tuollaiset lukioistansa karanneet prinsessa kaunottaret historiaan.Onnea kuitenkin edellisen viestin kirjoittajalle,kun olet onnesi löytänyt.Tänä päivänä kaupan kassalla oleminen on ihan jees!!!

        Nyt on lama.Monet taistelevat työpaikoista,pienipalkkaisistakin.Tänä päivänä ei ole mitään ihmeellistä siinä,jos näät insinöörin myyjänä nakkikioskilla tai kauppatieteen maisterin ruokakaupan kassalla.


      • yhteiskunnan loinen
        So what kirjoitti:

        Nyt on lama.Monet taistelevat työpaikoista,pienipalkkaisistakin.Tänä päivänä ei ole mitään ihmeellistä siinä,jos näät insinöörin myyjänä nakkikioskilla tai kauppatieteen maisterin ruokakaupan kassalla.

        Ei saa halveksia kaupan kassoja.Moni kassalla työskentelevä henkilö tietää,että jos irtisanoutuisi työstään niin saisi työttömyyskorvausta ja asumistukea (karenssin) jälkeen saman verran tai jopa enemmän mitä palkkaa.Nämä henkilöt eivät kuitenkaan halua heittäytyä yhteiskunnan elätiksi,vaan sitkeästi elättävät itsensä pienellä palkalla.On siis maan taloudellekin jo etu että kassat pysyvät työssään!Nostakaa hattua jokaiselle rehellisellle veronmaksajalle,niin pienituloiselle,kuin isotuloisellekin!!!


      • PAMiin pettynyt
        yhteiskunnan loinen kirjoitti:

        Ei saa halveksia kaupan kassoja.Moni kassalla työskentelevä henkilö tietää,että jos irtisanoutuisi työstään niin saisi työttömyyskorvausta ja asumistukea (karenssin) jälkeen saman verran tai jopa enemmän mitä palkkaa.Nämä henkilöt eivät kuitenkaan halua heittäytyä yhteiskunnan elätiksi,vaan sitkeästi elättävät itsensä pienellä palkalla.On siis maan taloudellekin jo etu että kassat pysyvät työssään!Nostakaa hattua jokaiselle rehellisellle veronmaksajalle,niin pienituloiselle,kuin isotuloisellekin!!!

        Kaupan työhön ei kukaan tähtää. Kauppaan päädytään usein pakosta, kun muualle ei pääse. Mikä on kaupan työssä pielessä? Kaikki!

        Palkkaus, työhön perehdytys, osa-aikatyö, tarvittaessa töihin kutsuttavan nollatuntisopimukset, kaupat ovat auki 7 päivänä viikossa, kehnot työajat, työolot, yksitoikkoiset työtehtävät (ei työnkiertoa), koulutuksen puute, yksintyöskentely (pienet liikkeet, myöhäiset iltavuorot), työturvallisuus (henkinen väkivalta, uhkailu, myymälävarkaudet, ryöstöt), työssä eteneminen, olematon eläkekertymä, alan arvostus on nollassa jne.

        Kiusataanko lasta koulussa, kun vanhempi on kaupassa myyjänä? Myyjän työ on Suomessa aivan yhtä "arvostettua" kuin siivoojan ja roskakuskin työ!

        Alan ammattiliitto PAM ei saa mitään aikaiseksi, jotta kaupan alan palkkaus ja työolot paranisivat! Ammattiliitossa eletään norsunluutornissa ja liittoon jäsenmaksua maksava jäsen ei hyödy jäsenyydestään mitenkään! Jäsenmaksut kilahtavat palkasta liittoon, mutta palkka ei parane!


    • idiootti vaan

      Warning...Haluan kertoa tarinani (mahdolisimman lyhyest)i varoittavana esimerkkinä kaikille nuorille.Älä siis tee niin kuin minä.Jätin aikoinaan kesken kaikki peruskoulun jälkeiset koulut missä olin,koska mihinkään ammattiin opiskeleminen ei kiinnostanut minua...Oli lukiota,kauppista,amista...vaikka mitä.Kun minulla ei sitten ollut mitään koulutusta pääsin ruokakaupan kassalle osa-aikaiseksi myyjäksi.Aluksi oli ihan kivaa.Vaikka palkka oli surkean pieni,niin nuori sinkku sai pienellä palkallaan maksettua vuokran ja loppu raha riitti jotenkin elämiseen jonka pääsääntöinen tarkoitus oli kavereiden kanssa bilettäminen.Kassalla työskennellessä olin tutustunut ikäisiini nuoriin,jotka rahoittivat opintonsa kassatyöllä.Vuodet kuluivat ja biletys kaverit valmistuivat ammatteihin kuka millekin alalle.Se olin vain ja ainoastaan minä,joka jäin sinne kaupan kassan taakse edelleenkin.Enää ei ollut hauskaa.Alkoi ahistaa ja jokainen minuutti kassan takana samassa kohdassa istuen tunnista toiseen alkoi suorastaan kuvottaa minua.Kassalta oli päästävä pois!!!!!Tuolloin olisi ollut järkevää ottaa itseä niskasta kiinni ja lähteä suorittamaan jokin keskenjääneistä opinnoista loppuun.Mutta ei...Minä hölmö en mennyt takaisin opiskelemaan.Pääsin siitä sitten yhteen tavarataloon myyjäksi osastolle.Enää ei tarvinnut olla kassalla vaan työn kuvana oli tavaroiden hyllyttäminen.Aluksi oli kivaa.Nautin siitä että sai työpäivän aikana liikkua ja päivät kuluivat nopeasti.Siten taas vuodet kulua hurahtivat ja työ alkoi kyllästyttää yli kaiken.Mikä minä olen tänä päivänä???Vanha kehäraakki jonka ainoa työtehtävä on tyhjentää pahvilaatikoista tavaroita hyllyyn!!!Palkka on käsittämättömän surkea.Toisaalta...Miten tällaisesta työstä voitaisiinkaan maksaa yhtään enempää,kun tässä ei vaadita minkäänlaista älykkyyttä!!!Tänä päivänä on paljon työttömyyttä ja moni sanoo että minun pitäisi olla kiitollinen että olen saanut pitää työpaikkanai.Niin kai se ehkä lopulta on...Mutta...Siltikin...KADUN syvästi,ettemn silloin nuorena lähtenyt opiskelemaan.MItä vanhemmaksi tulee,sitä vaikeammaksi takaisin koulun penkile lähteminen mene menee!!Nuoret..Elkää siis tehkö niin kuin minä.Opiskelkaa itsellenne kunnon ammatti!!!

      • idiootti again

        Jatkoa edelliseen viestiin...Tänä päivänähän ei kunnon ammattiin opiskeleminen tietenkään takaa työn saantia,kun on niin paljon työttömyyttä.Mutta onpahan sitten tulevaisuuden varalle tutkinnot suoritettuna,jos tämä tantuma tästä heltiää...


      • Aikuisopiskelijaksi

        Kannustan Sinua tekemään elämänmuutoksen ja jättämään kaupan työt! Olet oikeassa, että kaupan työ on aliarvostettua, usein yksitoikkoista ja huonosti palkattua.

        Aikuisella on hyvät mahdollisuudet opiskella! Kannattaa ottaa yhteyttä esimerkiksi ammatinvalintapsykologiin. Aikuisella on oikeus lakisääteisen opintovapaaseen ja työkokemuksen mukaan aikuiskoulutusrahaan tai ammattiliiton muutosturvaan.

        Nuoria tule kannustaa opiskelemaan. Kaupan töihin ei nuoren kannata jättäytyä ilman koulutusta. Aikuisilla on myös mahdollisuus päästä pois yksitoikkoisista ja kehnosti palkatuista hanttihommista, jos asennetta ja tahtoa riittää!


      • ex-kassa
        Aikuisopiskelijaksi kirjoitti:

        Kannustan Sinua tekemään elämänmuutoksen ja jättämään kaupan työt! Olet oikeassa, että kaupan työ on aliarvostettua, usein yksitoikkoista ja huonosti palkattua.

        Aikuisella on hyvät mahdollisuudet opiskella! Kannattaa ottaa yhteyttä esimerkiksi ammatinvalintapsykologiin. Aikuisella on oikeus lakisääteisen opintovapaaseen ja työkokemuksen mukaan aikuiskoulutusrahaan tai ammattiliiton muutosturvaan.

        Nuoria tule kannustaa opiskelemaan. Kaupan töihin ei nuoren kannata jättäytyä ilman koulutusta. Aikuisilla on myös mahdollisuus päästä pois yksitoikkoisista ja kehnosti palkatuista hanttihommista, jos asennetta ja tahtoa riittää!

        Itseään häpeävän kassan tarina...Työskentelin aikoinaan ruokakaupan kassalla Vantaalla.Kaikki koulut oli kesken jääneet.Asuin tuolloin kaukana työpaikastani Espoon perukoilla.Vaikka työmatka oli pitkä oli siitä se hyöty,että Espoossa ei puolisoa ja ystäviä lukuunottamatta kukaan tiennyt missä olen töissä.Minua ei leimattu mihinkään tiettyyyn lokeroon.Olin tuntematon espoolainen muiden joukossa.Sitten se tapahtui...Sain potkut kyseisestä kaupasta säästösyistä.Työvoimatoimistosta annettiin osoitus,että minun tulee hakea kassamyyjäksi asuntoni vieressä sijaitsevaan kauppaan.Ei työkkärissä mitään pahaa tarkoitettu,päinvastoin.He ajattelivat minun parastani,kun olisi ollut lyhyt työmatka.Pakon edessä sitten hain sinne ja tulin valituksi.Voi että minä silloin itkin.Mitä minä nyt teen,ajattelin...Kaikki näkevät missä olen töissä.Mikä nöyryytys.Tämä nöyryytys oli minulle kunnon opetus ja potku persuuksiin!Muutaman kuukauden kun siinä kassalla istuin kaikkien tuttujen nähtävänä ja ihmeteltävänä niin päätin hekeutua opiskelemaan.Kaupan alalta olen ollut pois jo vuosikausia!!!Ja suosittelen lämpimästi kaikille muillekin samaa!!!Tehkööt kaupan omistajat ITSE paskahommansa!!!


      • nyt loppuu
        ex-kassa kirjoitti:

        Itseään häpeävän kassan tarina...Työskentelin aikoinaan ruokakaupan kassalla Vantaalla.Kaikki koulut oli kesken jääneet.Asuin tuolloin kaukana työpaikastani Espoon perukoilla.Vaikka työmatka oli pitkä oli siitä se hyöty,että Espoossa ei puolisoa ja ystäviä lukuunottamatta kukaan tiennyt missä olen töissä.Minua ei leimattu mihinkään tiettyyyn lokeroon.Olin tuntematon espoolainen muiden joukossa.Sitten se tapahtui...Sain potkut kyseisestä kaupasta säästösyistä.Työvoimatoimistosta annettiin osoitus,että minun tulee hakea kassamyyjäksi asuntoni vieressä sijaitsevaan kauppaan.Ei työkkärissä mitään pahaa tarkoitettu,päinvastoin.He ajattelivat minun parastani,kun olisi ollut lyhyt työmatka.Pakon edessä sitten hain sinne ja tulin valituksi.Voi että minä silloin itkin.Mitä minä nyt teen,ajattelin...Kaikki näkevät missä olen töissä.Mikä nöyryytys.Tämä nöyryytys oli minulle kunnon opetus ja potku persuuksiin!Muutaman kuukauden kun siinä kassalla istuin kaikkien tuttujen nähtävänä ja ihmeteltävänä niin päätin hekeutua opiskelemaan.Kaupan alalta olen ollut pois jo vuosikausia!!!Ja suosittelen lämpimästi kaikille muillekin samaa!!!Tehkööt kaupan omistajat ITSE paskahommansa!!!

        Kannatetaan!!!Lopetetaan kaupan myyjien ammatit!!!Kaikki rikkaat kauppiaat ja muut isokenkäiset pomot vaan sinne itse hyllyttämään tavaroita tai kassan taakse istumaan "banaani" palkalla.Jos ei kiinnosta,niin lyökööt lapun luukulle!!!Tilatkoon suomalaiset ruokansa netistä,heh:)


      • joo-o
        nyt loppuu kirjoitti:

        Kannatetaan!!!Lopetetaan kaupan myyjien ammatit!!!Kaikki rikkaat kauppiaat ja muut isokenkäiset pomot vaan sinne itse hyllyttämään tavaroita tai kassan taakse istumaan "banaani" palkalla.Jos ei kiinnosta,niin lyökööt lapun luukulle!!!Tilatkoon suomalaiset ruokansa netistä,heh:)

        Joo...Lopetetaan siivoojienkin työt!!!Elellään kaikki sulassa sovussa paskan ja roskien keskellä!!!Jip-pii!!!!


      • Sekatyöläinen
        joo-o kirjoitti:

        Joo...Lopetetaan siivoojienkin työt!!!Elellään kaikki sulassa sovussa paskan ja roskien keskellä!!!Jip-pii!!!!

        Minun identiteettini ei ole koskaan ollut millään tavalla sidoksissa siihen mitä teen työkseni tai mitä kouluja olen käynyt!Olen työskennellyt mm. kaupan kassalla,hyllyttäjänä,tarjoilijana,postinjakajana,henkilökohtaisena avustajana,hoitoapulaisena,lähihoitajana,varastotyöntekijänä,taxi-kuskina, ja tehnyt ties mitä muuta...Ja joka kerta kun olen työpaikan oven sulkenut,niin työ on ollut ikään kuin tietynlainen "rooli",mikä jää sinne työpaikalle ja työn ulkopuolella minä OLEN MINÄ ,enkä minkään tietyn ammattikunnan edustaja.Ja se on ollut minulle aina aivan yksi ja sama mitä muut ajattelevat minusta.Siellä on nyt nimimerkki "EX-KASSA" joka niin kovasti häpesi ennen itseään ihan turhaa häpeillyt.Vaikka on tietenkin hienoa,että on jaksanut lähteä opiskelemaan.Jokainen eläköön omaa elämäänsä eikä tarvitse välittää muiden mussutuksista!!!Tämän keskustelun aloittaja on aivoton idiootti,oli sitten töissä missä tahansa tai koulutukseltaan mikä hyvänsä!!!


    • hoh-hoijaa

      Naulan kantaan!Tämän keskustelun aloittanut henkilö on täys idiootti!Eikö ole elämässä parempaa tekemistä,kuin miettiä miksi joku on kaupan kassa?Itkeekö elämet?Mihin valo katoaa?Kovin onkin jo vanha keskustelu joka jostain syystä avattu uudestaan.

    • paastainen

      Kiitos! Kauniisti puhut meistä kassatyöntekijöistä..
      Valmistuin pari vuotta sitten merkonomiksi.. sen koulutuksen valitsin, koska mulla ei ollut mitään erityistä kiinnostuksen kohdetta ja lukioon en halunnut..

      En haluu elämältäni koulutusta tai uraa.. Mulla on paljon muutakin tekemistä, kun miettiä työtä ja uraa..


      Tykkään työstäni.. siin tapaa monenlaista ihmistä päivittäin ja työkaveritki on mukavia..

      En ymmärrä miten se sulta on pois jos MÄ haluun olla kassalla töissä.. Ihan vapaasti saat kouluttautua mikskä tahansa insinööriksi tai mitä ikinä haluut..

      Mut mun kassalla olon ei luulis sun persettä kutittavan!

    • Tahdontietää

      Huomioidaanko kaupan alalla ravintola-alan työkokemus?

    • eivikaatyössä

      pääasia on kun on töitä siistityö hyväpalkka

    • aisor

      "ESITÄYTETTY VEROILMOITUS 2015
      "1. ANSIOTULOT

      1.1 Palkat ja luontoisedut 39634,72"

      En ole esimies-asemassa ja toimin päivittäistavara-kaupassa. Tuosta tulee karvan päälle 3300€/kk.
      -----

      Nyt kun aukioloajat ovat vapautuneet, niin tulot ovat todennäköisesti hieman suuremmat tänä vuonna. Esim. nyt pääsiäisenä perjantaista maanantaihin neljän päivän aikana:
      -3 tuplapalkallista työvuoroa
      -1 lauantai-palkallinen (lauantai-lisä noin 45% peruspalkasta) työvuoro
      -3 vuorossa useasta työtunnista iltalisät (iltalisä n. 35% peruspalkasta)
      -2 työpäivältä arkipyhäkorvaukset

      Oma saldo neljältä työpäivältä n. 930€
      -----

      Jotkut kassaneidit jäävät siihen n. 1500€/kk brutto-tasoon, jotkut eivät tyydy tähän.

    • Kaupantyöontätä

      "En lakkaa ihmettelemästä miksi joku jaksaa/viittii olla kaupan kassalla. Minusta olisi ihan hirveää olla ruokakaupan kassalla töissä."

      Työn sisältö kaupassa on aika olematonta. Kaupan työ - varastotyö, hyllytys, kassatyö - on hyvin tylsää, yksitoikkoista ja pakkotahtista puurtamista. Myyjä ei voi vaikuttaa omaan työhönsä ja työtehtäviinsä. Työssä ei opi mitään uutta eikä työssä ole haasteita. Työntekijöiden vaihtuvuus onkin kaupoissa erittäin suurta. Uusia hakijoita rekrytoidaan koko ajan, koska myyjiä irtisanoutuu koko ajan. Monet myyjät lopettavat työt jo koeajan kuluessa, koska he näkevät, millaista työ todellisuudessa on.

      Suurin osa kaupan työntekijöistä on päätoimisia opiskelijoita, jotka ovat kaupassa osa-aikatöissä ansaitakseen rahaa opintoihinsa. Kelan opintotuella kun ei Suomessa kukaan tule toimeen. Opiskelijat ovat sen verran fiksua ja sinnikästä porukkaa, että he saavat jo opiskeluaikanaan ja valmistuttuaan oman alansa töitä. Joten he ovat kaupan töissä rahan takia sen ajan, mitä on pakko.

      Ne, jotka ovat kaupassa vakituisesti töissä, eivät ole joko opiskelleet tai saaneet omalta alaltaan koulutustaan vastaavaa työtä. Tai he tyytyvät tekemään tylsää, yksitoikkoista ja haasteetonta työtä.

      "Kaikki näkevät missä olen töissä.Mikä nöyryytys.Tämä nöyryytys oli minulle kunnon opetus ja potku persuuksiin!Muutaman kuukauden kun siinä kassalla istuin kaikkien tuttujen nähtävänä ja ihmeteltävänä niin päätin hekeutua opiskelemaan.Kaupan alalta olen ollut pois jo vuosikausia!!!Ja suosittelen lämpimästi kaikille muillekin samaa!!!"

      Opiskelua voi suositella lämpimästi kaikille!

    • Alaavaihtava

      Kesätöissä olin kerran ruokakaupassa sen jälkeen hommia ei oo kuulunu, tuntuu lähinnä että kaupat ottaa kassalle mielummin opiskelijoita kuin valmistuneita merkonomeja (valmistuneelle pitää maksaa enemmän palkkaa.) Sitten on tradenomit jotka vie merkonomien työt.

      Kaupan kassat tulee vähenemään tulevaisuudessa, tekniikka kehittyy itsepalvelu kassat yleistyvät, myyjätön kauppa ei oo mikään uusi asia tänäpäivänä ja mennään 0-30 vuotta eteenpäin mahtaako löytyä myyjille töitä tuolloin?

      Ehkä tulevaisuuden työkuva on myös turvamyyjä joka valvoo järjestystä kaupoissa.

      • alaavaihtava

        ei siis 0-30 vuotta, tänä vuonna tuskin mitään ihmeitä tapahdu vaikka on noita suomessakin joku pulju missä ei oo myyjiä, tarkotin lähinnä että mennää 20-30 vuotta kehityksessä eteenpäin niin ruokakaupat ovat ihan uudessa uskossa.


    • Paluutulevaisuuteen

      Automaattikassat otetaan käyttöön jo lähivuosina moneen paikkaan. Asiakas maksaa ostoksensa omatoimisesti ja kassamyyjää ei rahastukseen tarvita. Moni asiakas ei tulevaisuudessa halua tai ehdi ostoksille kauppaan, vaan tilaa ostoksensa verkkokaupoista.

      Kaupan alan työpaikat vähenevät Suomessa useilla kymmenillä tuhansilla. Ammatinvalintaa pohtivien nuorten kannattaakin harkita muita aloja. Kaupan ala tarjoaa tulevaisuudessa töitä vain murto-osalle nykyisistä myyjistä ja kassamyyjistä.

      Yhä useampi myynnin ammattitutkinnon, merkonomin ja tradenomin tutkinnon suorittanut jää kaupan töistä työttömäksi.

      • porotollerot

        Ohoh. Siellä taas yks älytön länkyttämässä. Voi helvetti että olette ihmiset tyhmiä. Luuletteko että kaupoissa ainoa työtehtävä on kassatyö? Se ei kylläkään ole kuin murto-osa siitä. Olette niin säälittävän tyhmiä että saunan taakse joutasitte koko sakki.


    • Jaaa-a

      Helppo työ, ei tarvitse viedä työasioita kotiin ja palkka, jolla jo ihan hyvin elää niin mikäs tässä.

      • hgffgjjj

        Ai että palkka jolla elää jo ihan hyvin? Oot sit varmaan joku pikkupomo vähintään. Meidän äiti ei saa vuodessa kuin jotain 21 000 euroa ja siitä kun verot lähtee niin elo on yhtä juhlaa. Mutta ei sille annettu aikoinaan kun (entinen vakanssi lakkautettiin) kuin yks vaihtoehto, kassalle. Tai annettinhan, opiskelu työn ohessa ja yövuoroihin opettelu nelivitosena. Eikä näillä leveyksillä hirveesti oo merkantin papereilla varaa valita työpaikkoja. Kuten ei ollut aikanaan varaa kouluttautua tuon enempää maaseudun köyhistä oloista tulleena. Ja voin vannoa että hänellä työt tulee kotiin.


    • pulloautomaatti

      Moi,
      kertokaapas mulle miten pulloautomaatin säiliön tyhjennys tehdään. Olen siis kerran nähnyt tämän kun opastettiin, mutta nyt olen menossa huomenna yksin vuoroon ja viimekerrasta on paljon aikaa. Miten ne koodit menivätkään. Mikä numero esim tölkeillä on? Kertaus on opintojen äiti:) Kyse siis s ryhmästä.

      • sdhfhh

        Voi vitsi. Palstan neropatit meni kysymyksestäsi mykiksi. Aloittajan mielestähän kaupan työntekijän ei tarvitse osata eikä älytä yhtään mitään. Vastais nyt tähän kysymykseen kun on olevinaan niin älykäs. Ampusin haulikolla päähän sitä.


    • Pijlkj

      Niin miksi.

    • piantyöttömätkassamyyjät

      Itsepalvelukassat tekevät kassatyöt. Tulevina vuosina itsepalvelukassa on lähes jokaisessa kaupassa. Kymmenet tuhannet kassamyyjät jäävät työttömiksi lähivuosina. Niin että eiköhän ala koulunpenkki houkuttaa!

      • koulunpenkki

        Hahahahhah! Vittu mikä ääliö! Varmin tie nykyään on kouluttautua mahdollisimman pitkälle. Et sä tienny? Itse olen sen saanut huomata mutta olenkin valmis työhön vaikka kaupassa, ja oon ollutkin. Ja joka kerta olen näyttänyt siellä työnteossa taivaanmerkit kaikille!


    • Ihmettelevä17

      Kohteletko sinä Piipiip myyyjiä kuin paskaa? Miksi? Oletko kateellinen tai jotain?

    • Kassatyöonpianhistoriaa

      "En lakkaa ihmettelemästä miksi joku jaksaa/viittii olla kaupan kassalla."

      Raha on kaupan työssä ainut motiivi. Työn sisällöstä ei voi puhua ja työssä ei kehity.

      Onneksi itsepalvelukassat tulevat tavarataloihin ja kauppoihin vauhdilla! 5-10 vuoden kuluttua kuluttava ja yksitoikkoinen kaupan kassatyö alkaa olla jo historiaa. Kassatyön suurimmat ongelmat ovat kehno peruspalkka, huonot vuorolisät, epämukavat työajat, epäergonominen työ (aiheuttaa niskan, kaulan, selän ja käsien kulumia ja rasitusvammoja), työn haasteettomuus ja asiakkaitten taholta tuleva uhkailu ja henkinen väkivalta.

      Harva jaksaa raskaassa kassatyössä edes vuotta. Onneksi opiskelu on aina mahdollista - myös aikuisena voit suunnata kaupan töistä uusille urille!

    • Anonyymi

      Toisilla myyjillä on outo tapa muuten puhua eri asiakkaille eri tavalla. Vaikka maski naamalla ja tuntematon tyyppi. Normaalisti tervehdin yms niin parikin myyjää tutussa kaupassa ovat todella ylimielisen nyrpeitä. "Hei vaan"
      Seuraava asiakas saa iloisen tervehdyksen ja äänensävyn. Koskaan en edes oo valittanut mitään kyseiseen kauppaan tms.
      Outoja.
      Ihme naaman perusteella palvelua. Vai johtuuko sw työvaatteista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2563
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2368
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2061
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1460
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1413
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe