Eli otin toisen koiran,se on tällä hetkellä 3,5kk vanha,tuli minulle 9vk vanhana.Pentu on sekarotuinen, löytyy mm.bokseria ja sakemannia, uros siis. Ongelmana on ollut alusta asti pennun arkuus. Alku päivinä en ollut siitä niin moksiskaan, ajattelin että pentu kyllä tottuu pian uusiin asioihin, kuten aikaisempi koirani tottui(jo muutaman päivän jälkeen). No olen käynyt koiran kanssa ihmisten ilmoilla paljonkin alusta asti, on nähnyt päivittäin autoja, vastaantulijoita, muita koiria ja yleensäkkin liikennettä. Mutta pentu ei ole edistynyt yhtään, se pelkää jopa paikallaan olevaa autoa parkissa, vantaantulijoita, lehtien havinaa, liikennettä, pyöräilijöitä, mopoja, toisia koiria ja oikeastaan kaikkea. Sisällä pentu on rohkea, tosin pelkää myös sisällä uusia ääniä sekä vanhoja. Pennulle ei ole tapahtunut mitään ikävää sen ollessa minun luona. Ja tästä arkuudesta luultavasti johtuu pennun älytön vetäminen hihnassa, ei voisi edes uskoa kuinka noin nuori pentu voi vetää noin vahvasti(säkä tällä hetkellä 40-50cm), puhumattakaan siitä kuinka vetää aikuisena jos pelkoa ei saa pois..Olen yrittänyt mennä pelottavien asioiden ohi muina miehinä, pentua mitenkään huomioimatta,ohitetaan siis vastaantulijat ym. tavallisesti, tai minä yritän, pentu pelkää silloin. Pentu siis laittaa karvat pystyyn, häntä koipien väliin, vapisee ja vetää henkensä edestä.Ja silloin se veto vasta yltyy kun mennään kotia kohti.
Tähän vetämiseen olen yrittänyt pysähtymis taktiikkaa, ei auta silloin kun pentu on paniikin omaisessa tilassa, eikä pentu rauhoitu olleskaan, vaikka odottaisi kuinka.Heti kun jatkaa matkaa tilanne on sama.
Sitten on ollut käytössä canny collal vedon esto panta, eli kuonon päältä menevä ja niskasta lähtevä panta, ei mitään vaikutusta.
Olen pitänyt pentua sekä aivan vierellä sekä pitemmässä hihnassa(nahkahihna), ei vaikutusta.
Olen yrittänyt herkkujen/lelujen avulla, ei vaikutusta.
Olen yrittänyt pientä nyppäsyä tavallisella kaulapannalla ja kieltoa, ei edelleenkään vaikutusta.
Kokeilin tänään noutajahihnaa ekan kerran ja sekin kaatui siihen.Koira veti vaikka noutajahihna kuristi.Sitä en käytä enää, ihan turha tuolle pennulle, kuristaa vaan ittsensä hengiltä jos sitä käyttäis.Veikkaan ettei puolikuristavallakaan pannalla ole mitään tehoa.
Olen myös kokeillut valjaita, eipä auttanut ja kaiken huipuksi pääsi niistä karkuun (vaikka valjaat oli tiukalla)kun rappukäytävässä tuli ihmisiä vastaan ja pakeni kotiovelle hädissään ja kusi allensa. En käytä valjaita enään, koska pelkään että pääsee karkuun ja jää auton alle sekä niistä ei ollut apua.
Olen mennyt pennun kanssa ulos myös vanhemman koirani kanssa, mutta useimmiten käytän erikseen. Aamupisut ja myöhäiset iltapisut käydään yhdessä, joskus myös käydään päivällä.Mutta se on yhtä tuskaa mennä kahden koiran kanssa kun toinen vetää kuin mielipuoli ja säikkyy ihan pieniä juttuja. Vanhempi koira osaa mennä hihnassa nätisti, se on keskikokoinen koira.Käyn pennun kanssa ulkona ainakin 5 kertaa päivässä.
Tämä pelkääminen pitäisi saada kitkettyä pois, ja samoin siitä johtuva vetäminen..Koska aikuisena koira on sen kokoinen että raahautuu itse perässä :D. Sisällä tottelee käskyjä, eikä ole yhtään purrut käsiä, huonekaluja ym. Ja on siinä mielessä tosi helppo koira sisällä, mutta ulkona totisesti ei voi sanoa samaa.
Olen miettinyt että arkuus lähtee aikanaan kun tarpeeksi usein totuttelee.Mutta silti kummastuttaa, olisi sen pitänyt jo hieman tottua autoihin ym.Ajattelin että auttaisiko se kuonopanta, joka lähtee kuonon edestä, että pää aina kääntyy, mutta sitten täytyisi olla samaan aikaan myös tavallinen panta ja hihna taustatukena, koska muuten pelkällä kuonopannalla pentu riuhtaisee ja satuttaa niskansa.
Aloin myös miettimään että olisiko arkuus sitten hermoissa/luonteessa/geeneissä.?Voiko luonnevian /huonon hermorakenteen huomata jo pennulla? Pentu on myös ihan hiljaa haukahtanut pelottaville asioille, esim.ihmisille. Pelkään vain että arkuus muuttuu myöhemmin agressiivisuudeksi, ja koirasta tulee pelkopurija. Itse kun olen pennun kanssa ulkona, olen rauhallinen mutta määrätietoinen, asiat ohitetaan ja ei pysähdytä ihmettelemään.Joten koira ei voi minusta aistia pelkoa,tai hermostuneisuutta.Toki joskus multa menee hermot ja turhautuu, mutta ei nyt usein,Enkä silloinkaan pura sitä pentuun, olen vain hiljaa, mutta pentu todennäköisesti aistii sen puhumattakin.
Haluaisin nyt kommentteja erityisesti niiltä ihmisiltä, joilla on tai on ollut tosi arka pentu ja miten selvisitte?:)
Erittäin arka pentu!
10
7544
Vastaukset
- brtbggtr4554g5
Valitse yksi tapa, jolla koulutat esim vetämisen lopettamista. Jos olet jo kokeillut montaa eri keinoa ja pentu vasta noin nuori, niin sehän on vain entistä enemmän sekaisin jatkuvasta menetelmän vaihdosta. Mikä tahansa koulutustapa onkin kyseessä, niin sitä on käytettävä johdomukaisesti kuukausia. Vaihtelemalla (pysähtyminen, kuonopanta, jne) saat aikaan vain hämmennystä ja takapakkia pennulle. Kuonopantaa ei missään nimessä noin pienelle pidä käyttää, sitä ei pidä käyttää aikuisellakaan. Koiran satuttamiseen perustuvana se ei pitkälle vie, koira saattaa lopettaa vetämisen satunnaisesti kivun vuoksi, mutta se ei varsinaisesti OPI siitä eli se ei sisäistä sitä, että ei saa vetää. Siksi pysähtymistaktiikka on parempi.
Arkuus tulee varmasti sen varhaisista kokemuksista. Mistä ostit pennun, näit varmaankin emän? Millainen se oli? Juttelitko ja kysyitkö miten emä oli hoitanut pentujaan? Millaisia sisarukset olivat? Miten "kasvattaja" oli pentuja kohdellut?
Kaikesta päätellen erittäin huonosti, liekö emä edes saanut hoitaa pentujaan. Noin aralle koiralle sinun pitäisi osoittaa, että suojelet sitä. Älä vie sitä joka paikkaan tutustumaan, se ei ole valmis. Etene hyvin pienesti, koska koira noin arka. Kaikki koirat eivät sopeudu kaikkeen, se pitää hyväksyä. Koirastasi ei tule sosiaalista, älä yritä väkisin. Jos väkisin yrität totuttaa kaikkeen, johon sen perusluonne ei anna periksi, niin siitä tulee vielä pelkopurija ym, koska epilys asioita kohtaan ei ole hävinnyt sen mielestä.
Ole selkeä, johdonmukainen, reilu, älä hössötä, suojele, väistä sivuun ajoissa, älä vie jokapaikkaan.- aloittaja!:)
Olen sen takia vaihdellut noita vetämisen esto tapoja sen takia, koska olen kokeillut niitä jonkun aikaa ja ei ole yhtään mitään vaikutusta asiaan.Se pysähtymis tekniikka ei kyllä toimi, koska koira on todellakin sellaisessa hälytyskello olossa koko ajan ja vetää taukoamatta pelon vuoksi.Jos ei ole niin pelottavaa lähistöllä(metsä) ei vedä niinkään ja ottaa kontaktia.En oikeastaan voi suojella koiraa sellaisilta asioilta jota se pelkää koska asun pienen kaupungin keskustan alueella ja aina kun lähden pihalle, on autoja, ihmisiä, muita koiria ym. Kuonopantaa kyllä olen harkinnut vakavasti, se joka kääntää pään, koska silloin saisi hillittyä vetoa. Kyseessä on kuitenkin vahva koira, kasvaa koko ajan lisää. Tuntuu että pelon myötä pennusta tulee vahvempi,pistää kaikki peliin ja vetää. Eilen illalla menin sen kanssa pihalle hämärissä, kauempana parkkipaikalla oli pari nuorta mopojen kanssa. Pentu teki asiansa nopeasti ja samantien takaisin lähtiessä lähti vetämään kotia karvat pystyssä. Parkkipaikalle tullessa kuului naps, nahkakaulapannan metalli lenkki lähti irti ja pentu juoksi irrallaaan ulko-oven eteen. Onneksi kaulapanta meni rikki parkkipaikalla eikä muualla, huh!Pentu on kohta vaarallinen kun rikkoo nahka kaulapannankin, voi aiheuttaa onnettomuuksia, pelosta luin, että kokeneetkaan koira ihmiset eivät välttämättä pysty arkalaista kouluttamaan, jos se on synnynnäinen.Olen liemessä.
Olen aikaisemmin jo pähkäillyt, olisiko pennun syntymäkodissa tapahtunut jotain.Voi olla todennäköisesti, mutta se nyt ei auta minua, vaikka sen saisi selville.Ikävää pennun kannalta.:(Emon näin ja se oli rohkea kiltti ja suht hyvätapainen, paitsi hieman kävi välillä ylikierroksilla.
Pentu kun kasvaa, niin mielellään haluaisin käydä molempien koirien kanssa yhtäaikaa lenkillä, eli silloin kun tuo pentu on kasvanut vaikkapa vuoden ikäiseksi. Mutta eihän sitä voi viedä aikuisena minnekkään toisen koiran kanssa, jos pelko ei häviä.Hankala hallita. Toki voisin käyttää silloin myös erikseen, mutta minun mielestä siihen sitten menisi aika paljon aikaa. Esimerkiksi tunnin-kahden lenkin heittää ja sitten uudestaan toisen koiran kanssa. Ja puolen tunnin lenkit ym. Kun olen tottunut käymään ainakin 4-5 kertaa ulkona aikuisen koirani kanssa.Mutta tuota nyt on vielä aikaista miettiä. - bbbettty
aloittaja!:) kirjoitti:
Olen sen takia vaihdellut noita vetämisen esto tapoja sen takia, koska olen kokeillut niitä jonkun aikaa ja ei ole yhtään mitään vaikutusta asiaan.Se pysähtymis tekniikka ei kyllä toimi, koska koira on todellakin sellaisessa hälytyskello olossa koko ajan ja vetää taukoamatta pelon vuoksi.Jos ei ole niin pelottavaa lähistöllä(metsä) ei vedä niinkään ja ottaa kontaktia.En oikeastaan voi suojella koiraa sellaisilta asioilta jota se pelkää koska asun pienen kaupungin keskustan alueella ja aina kun lähden pihalle, on autoja, ihmisiä, muita koiria ym. Kuonopantaa kyllä olen harkinnut vakavasti, se joka kääntää pään, koska silloin saisi hillittyä vetoa. Kyseessä on kuitenkin vahva koira, kasvaa koko ajan lisää. Tuntuu että pelon myötä pennusta tulee vahvempi,pistää kaikki peliin ja vetää. Eilen illalla menin sen kanssa pihalle hämärissä, kauempana parkkipaikalla oli pari nuorta mopojen kanssa. Pentu teki asiansa nopeasti ja samantien takaisin lähtiessä lähti vetämään kotia karvat pystyssä. Parkkipaikalle tullessa kuului naps, nahkakaulapannan metalli lenkki lähti irti ja pentu juoksi irrallaaan ulko-oven eteen. Onneksi kaulapanta meni rikki parkkipaikalla eikä muualla, huh!Pentu on kohta vaarallinen kun rikkoo nahka kaulapannankin, voi aiheuttaa onnettomuuksia, pelosta luin, että kokeneetkaan koira ihmiset eivät välttämättä pysty arkalaista kouluttamaan, jos se on synnynnäinen.Olen liemessä.
Olen aikaisemmin jo pähkäillyt, olisiko pennun syntymäkodissa tapahtunut jotain.Voi olla todennäköisesti, mutta se nyt ei auta minua, vaikka sen saisi selville.Ikävää pennun kannalta.:(Emon näin ja se oli rohkea kiltti ja suht hyvätapainen, paitsi hieman kävi välillä ylikierroksilla.
Pentu kun kasvaa, niin mielellään haluaisin käydä molempien koirien kanssa yhtäaikaa lenkillä, eli silloin kun tuo pentu on kasvanut vaikkapa vuoden ikäiseksi. Mutta eihän sitä voi viedä aikuisena minnekkään toisen koiran kanssa, jos pelko ei häviä.Hankala hallita. Toki voisin käyttää silloin myös erikseen, mutta minun mielestä siihen sitten menisi aika paljon aikaa. Esimerkiksi tunnin-kahden lenkin heittää ja sitten uudestaan toisen koiran kanssa. Ja puolen tunnin lenkit ym. Kun olen tottunut käymään ainakin 4-5 kertaa ulkona aikuisen koirani kanssa.Mutta tuota nyt on vielä aikaista miettiä.Meille tuli aikoinaan koiranpentu n. 9-12viikkoisena. Ennen varsinaiselle kasvattajalleen menoa pennut olivat ihania ja reippaita, mutta viikon tai kahden päästä (vaikea muistaa tarkkaa aikaa, sillä tästä on jo kauan) pentumme tuli vihdoinkin meille. Se oli todella arka ja pelkäsi ihan kaikkea. Autoja, koiria, ihmisiä, puskia.. Eihän se arkuus 10 vuodessakaan mihkään kokonaan hävinnyt, mutta aivan mahtava koira siitä kuitenkin tuli. Vuoden ikäiseksi se veti ja pelkäsi ihan älyttömästi, mutta pikkuhiljaa se rauhoittui. Onneksi kyseessä oli kuitenkin pieni koira.
Epäilemme, että arkuuden aiheutti kasvattajan lapsilauma, joka heti ekana päivänä hakkasi lattiaa ja säikytteli pentuja, roikottivat sylissä ja pelottelivat pienet.. Talossa oli myös yksi iso vihaisempi koira, ties mitä siellä talossa tapahtui pennuille. Kaikki sisarukset eivät tosin olleet arkoja.
Tsemppiä pentusi kanssa! En pahemmin osaa antaa hyviä neuvoja kouluttamiseen, isolle koiralle se on tärkeää, että saisi tuon vetämisen pois ja rohkaistua häntä. - aloittaja...!!
bbbettty kirjoitti:
Meille tuli aikoinaan koiranpentu n. 9-12viikkoisena. Ennen varsinaiselle kasvattajalleen menoa pennut olivat ihania ja reippaita, mutta viikon tai kahden päästä (vaikea muistaa tarkkaa aikaa, sillä tästä on jo kauan) pentumme tuli vihdoinkin meille. Se oli todella arka ja pelkäsi ihan kaikkea. Autoja, koiria, ihmisiä, puskia.. Eihän se arkuus 10 vuodessakaan mihkään kokonaan hävinnyt, mutta aivan mahtava koira siitä kuitenkin tuli. Vuoden ikäiseksi se veti ja pelkäsi ihan älyttömästi, mutta pikkuhiljaa se rauhoittui. Onneksi kyseessä oli kuitenkin pieni koira.
Epäilemme, että arkuuden aiheutti kasvattajan lapsilauma, joka heti ekana päivänä hakkasi lattiaa ja säikytteli pentuja, roikottivat sylissä ja pelottelivat pienet.. Talossa oli myös yksi iso vihaisempi koira, ties mitä siellä talossa tapahtui pennuille. Kaikki sisarukset eivät tosin olleet arkoja.
Tsemppiä pentusi kanssa! En pahemmin osaa antaa hyviä neuvoja kouluttamiseen, isolle koiralle se on tärkeää, että saisi tuon vetämisen pois ja rohkaistua häntä.Se paikka mistä pennun otin, niin siellä oli monta lasta, isoja ja pieniä, jotka niitä olivat nostelleet ja leikkineet, se voi olla että pentu on saanut siitä traumoja. Sitten samaisessa paikassa kun kävin hakemassa pennun, niin pennut olivat aitauksessa, mutta emo sen ulkopuolella hihnassa, aloin miettimään että onko sellainen järjestely ollut kuinka kauan, että emo oli hihnassa erossa pennuista.Se selittäisi paljon, koska pennuille ei riitä että ovat näköyhteydessä emoon, heidän täytyy myös saada läheisyyttä ja oppia emosta. Tämä nyt on aika moinen ongelma, koska pennusta kasvaa suht iso ja jos tuota pelkoa ei voiteta, niin mielessä toki on käynyt pennun antaminen maalle tulevaisuudessa.Mutta en mielellään sitä koskaan tekisi, enkä ole sitä tosissaan harkinnut, koska tuntisin olevani sellainen ihminen joka luopuu koirasta ja olen ollutkin niitä vastaan jotka heppoisin perusteluin antaa koiran eteenpäin. Jos näin kävisi, tuntisin olevani aivan surkea epäonnistunut ihminen..:(Joten yritän parhaani ja enemmänkin, jotta koiruus tulisi rohkeammaksi. Olen miettinyt pääni puhki ja kouluttanut päivästä toiseen, mitään tulosta saamatta.Paha tilanne.Jos koira olisi pienikokoinen, ei olisi niin paljon huolta, mutta koon vuoksi huolettaa,kun voimaa löytyy.:(
- 24
aloittaja...!! kirjoitti:
Se paikka mistä pennun otin, niin siellä oli monta lasta, isoja ja pieniä, jotka niitä olivat nostelleet ja leikkineet, se voi olla että pentu on saanut siitä traumoja. Sitten samaisessa paikassa kun kävin hakemassa pennun, niin pennut olivat aitauksessa, mutta emo sen ulkopuolella hihnassa, aloin miettimään että onko sellainen järjestely ollut kuinka kauan, että emo oli hihnassa erossa pennuista.Se selittäisi paljon, koska pennuille ei riitä että ovat näköyhteydessä emoon, heidän täytyy myös saada läheisyyttä ja oppia emosta. Tämä nyt on aika moinen ongelma, koska pennusta kasvaa suht iso ja jos tuota pelkoa ei voiteta, niin mielessä toki on käynyt pennun antaminen maalle tulevaisuudessa.Mutta en mielellään sitä koskaan tekisi, enkä ole sitä tosissaan harkinnut, koska tuntisin olevani sellainen ihminen joka luopuu koirasta ja olen ollutkin niitä vastaan jotka heppoisin perusteluin antaa koiran eteenpäin. Jos näin kävisi, tuntisin olevani aivan surkea epäonnistunut ihminen..:(Joten yritän parhaani ja enemmänkin, jotta koiruus tulisi rohkeammaksi. Olen miettinyt pääni puhki ja kouluttanut päivästä toiseen, mitään tulosta saamatta.Paha tilanne.Jos koira olisi pienikokoinen, ei olisi niin paljon huolta, mutta koon vuoksi huolettaa,kun voimaa löytyy.:(
Minusta vaikuttaa siltä, että emo on ollut hyökkäävän sorttinen vieraille. Siksi se hihna. Ehkä.
Lapset siinä alkuvaiheessa ei ole kovin hyvä juttu ainakaan, jos heitä ei ole ohjattu oikeaan toimintaan. Koiran pennut eivät ole leluja.
Luottamuksen saaminen koirallesi on se tärkein juttu. Meillä on arka koira. Oli säikkynyt lasten pussien paukuttelusta. Meillä katsoi papereita ja rapinoita epäillen, kunnes oppi luottamaan. Jäljelle jäi haukkuminen, ilmoittaa minulle vieraiden tulosta. Muille ei ilmoita, eikä niiden ollessa yksin sisällä...
Omat taidot ei riitä opettamaan sitä toisinpäin. Miehille on vitsi, miten minulle ilmoittaa.
Veikkaan sinulle tulevan ongelmia. Palauttaisin koiran. Valitse pienempi rotu on neuvoni. Ja kennel, mikä kehittää jalostusta. Mielellään kokenut kaveri valintaa helpottamaan. Tarkoitan koiruuden luonteen testaamiseksi. - aloittaja00
24 kirjoitti:
Minusta vaikuttaa siltä, että emo on ollut hyökkäävän sorttinen vieraille. Siksi se hihna. Ehkä.
Lapset siinä alkuvaiheessa ei ole kovin hyvä juttu ainakaan, jos heitä ei ole ohjattu oikeaan toimintaan. Koiran pennut eivät ole leluja.
Luottamuksen saaminen koirallesi on se tärkein juttu. Meillä on arka koira. Oli säikkynyt lasten pussien paukuttelusta. Meillä katsoi papereita ja rapinoita epäillen, kunnes oppi luottamaan. Jäljelle jäi haukkuminen, ilmoittaa minulle vieraiden tulosta. Muille ei ilmoita, eikä niiden ollessa yksin sisällä...
Omat taidot ei riitä opettamaan sitä toisinpäin. Miehille on vitsi, miten minulle ilmoittaa.
Veikkaan sinulle tulevan ongelmia. Palauttaisin koiran. Valitse pienempi rotu on neuvoni. Ja kennel, mikä kehittää jalostusta. Mielellään kokenut kaveri valintaa helpottamaan. Tarkoitan koiruuden luonteen testaamiseksi.Emo ei ainakaan ollut hyökkäävän sorttinen, koska pennut pääsivät vapaaksi temuamaan ja hyppivät emon päälle jne. Enemmänkin mietin, että pennut ovat erotettu emosta liian aikaisin.Tai sitten juurikin on tullut joku trauma, lapsista, äänestä tms.Pentu ei pelkää minua ja luottamus vaikuttaisi koko ajan paranevan.Mutta ulkona ei vain saa pelkoonsa pois.:(Tänään tuli vastaan aika läheltä kaksi vastaantulijaa ja pentu oli hieman lyhyemmällä hihnalla, niin pentu haukkui ihmisille, kielsin pentua siitä. Pentu myös haukkuu ovikellolle,mutta vain kerran tai kaksi.Sitten tänään pysähdyin kadulle kun juttelin kaverini kanssa, pentu on nähnyt tämän ihmisen monesti sisällä ja ulkona.Pentu on ollut sisällä tälle mun kaverille rohkea ja ei ole lainkaan pelännyt.Mutta kun tää kaveri tulee ulkona vastaan, niin ei uskalla mennä haistelemaan. Ja sanoin kaverilleni ettei ole huomaavinaankaan pentua, mutta eipä auttanut.Namuja toki voisi kaverini antaa mutta ei ollut silloin mukana.Pentu vain tärisi peloissaan koko sen ajan kun oltiin paikallaan.Katseli autoja ym kauhuissaan.
Ajattelin vielä antaa kaikkeni ja katsoa vaikkapa 1 vuoden ikäiseksi tilannetta, jospa saisin koiruuden totuteltua kaikkeen.Mutta jos ei edistystä synny vielä vuoden ikään mennessä, niin sitten on koirallekkin parempi asua omakotitalossa maalla.Koska koira stressaa pelosta niin paljon, ettei se ole koiran elämää.:( Jos näin kävisi, niin kyllä pysyn keskikokoisissa/isohkoissa koirissa, olen enemmän niistä kiinnostunut, kuin pienistä. - Hae pian apua.
aloittaja00 kirjoitti:
Emo ei ainakaan ollut hyökkäävän sorttinen, koska pennut pääsivät vapaaksi temuamaan ja hyppivät emon päälle jne. Enemmänkin mietin, että pennut ovat erotettu emosta liian aikaisin.Tai sitten juurikin on tullut joku trauma, lapsista, äänestä tms.Pentu ei pelkää minua ja luottamus vaikuttaisi koko ajan paranevan.Mutta ulkona ei vain saa pelkoonsa pois.:(Tänään tuli vastaan aika läheltä kaksi vastaantulijaa ja pentu oli hieman lyhyemmällä hihnalla, niin pentu haukkui ihmisille, kielsin pentua siitä. Pentu myös haukkuu ovikellolle,mutta vain kerran tai kaksi.Sitten tänään pysähdyin kadulle kun juttelin kaverini kanssa, pentu on nähnyt tämän ihmisen monesti sisällä ja ulkona.Pentu on ollut sisällä tälle mun kaverille rohkea ja ei ole lainkaan pelännyt.Mutta kun tää kaveri tulee ulkona vastaan, niin ei uskalla mennä haistelemaan. Ja sanoin kaverilleni ettei ole huomaavinaankaan pentua, mutta eipä auttanut.Namuja toki voisi kaverini antaa mutta ei ollut silloin mukana.Pentu vain tärisi peloissaan koko sen ajan kun oltiin paikallaan.Katseli autoja ym kauhuissaan.
Ajattelin vielä antaa kaikkeni ja katsoa vaikkapa 1 vuoden ikäiseksi tilannetta, jospa saisin koiruuden totuteltua kaikkeen.Mutta jos ei edistystä synny vielä vuoden ikään mennessä, niin sitten on koirallekkin parempi asua omakotitalossa maalla.Koska koira stressaa pelosta niin paljon, ettei se ole koiran elämää.:( Jos näin kävisi, niin kyllä pysyn keskikokoisissa/isohkoissa koirissa, olen enemmän niistä kiinnostunut, kuin pienistä.Arkuus ja traumat on vaikeita asioita. Saatat ihan tietämättäsi pahentaakin tilanteita. Ei kannata tässä tapauksessa kokeilla ja testailla mitään. Suosittelen, että otat heti yhteyttä ongelmakoirakouluttajaan. Sieltä tulee oikeanlaista ohjausta ja neuvoja.
Mitä nuorempi koira on, sitä helpompi koira on kouluttaa. Jos epäilet, ettei koirasi pysty elämään kaupungissa, etsi sille jo nyt uusi koti maalta. Vuoden ikäiselle ongelmakoiralle on huomattavasti vaikeampi löytää kotia kuin pennulle. Voihan se olla, ettei se löydäkään uutta kotia...mitä sitten tapahtuu? :(
En kannata missään tapauksessa kuonopantoja/vedonestovaljaita/haukkupantoja tai muitakaan "apu"välineitä. Jos vetäminen johtuu pelosta, vie koirasi hiljaiselle pellolle/metsään, jossa se ei pelkää hysteerisesti. Siellä voit harjoitella hihnassa kävelyä ja kontaktin luomista sinun ja koirasi välille. Koirasi tarvitsee rohkeutta ja itsevarmuutta, joten tee kaikki koulutus ulkona rohkaisevasti ja iloisesti. Kaikki komentaminen ja käytöksen ojentaminen (kuten nuo vedonestovälineetkin) vain lisäävät koiran epävarmuutta ulkona. Ulkonaolosta pitäisi tehdä kivaa ja stressitöntä!
Helpommin sanottu kuin tehty! Eli ota äkkiä yhteyttä koirakouluttajaan, jolla on kokemusta pelokkaista koirista. Se on parhaaksi sinulle ja koirallesi. - vastaus tuli
Mistä asiassa päättelit että kasvattaja se on joka pentua huonosti ilmanmuuta kohteli pentua?mitäköhän intressejä sekin palvelisi.Ei pentu alkuaan ääniä pelkää,päinvastoin,ellei se ole tottunut niihin se voi pelätäkkin.Mutta jos sillä on joku huono kokemus liittyen kovaan ääneen.Pelkääkö se lapsia?
- aloittaja000
vastaus tuli kirjoitti:
Mistä asiassa päättelit että kasvattaja se on joka pentua huonosti ilmanmuuta kohteli pentua?mitäköhän intressejä sekin palvelisi.Ei pentu alkuaan ääniä pelkää,päinvastoin,ellei se ole tottunut niihin se voi pelätäkkin.Mutta jos sillä on joku huono kokemus liittyen kovaan ääneen.Pelkääkö se lapsia?
Se on totta, pennun ei kuuluisi alkujaan pelätä ääniä jne.Ja pennun kuuluisi tottua muutaman kerran jälkeen näkemiin asioihin, mutta tämä pentu ei totu millään.Tämä pentu pelkäsi alusta asti kaikkea, vaikka totutin ja käytin pentua ihmisten ilmoilla paljon. Ei ole ollut huonoja kokemuksia mistään äänistä, ihmisistä, autoista ym. Pentu vain on ollut alusta asti noin arka. Voi olla synnynnäinen arkuus, joka ei lähde koskaan pois vaikka kuinka kouluttaisi/totuttaisi. Kasvattajalla saadut kokemukset vaikuttavat olennaisesti pennun käytökseen tulevaisuudessa, se on mahdollista että pennuille on sattunut jotain kasvattajan luona. Se on yksi vaihtoehto tai sitten on vain arka johtuen vanhemmistaan. Pelkää ulkona kaikkea ja kaikkia, rauhallisella alueella luonnossa on täysin normaali.
- luomuhurtta
aloittaja000 kirjoitti:
Se on totta, pennun ei kuuluisi alkujaan pelätä ääniä jne.Ja pennun kuuluisi tottua muutaman kerran jälkeen näkemiin asioihin, mutta tämä pentu ei totu millään.Tämä pentu pelkäsi alusta asti kaikkea, vaikka totutin ja käytin pentua ihmisten ilmoilla paljon. Ei ole ollut huonoja kokemuksia mistään äänistä, ihmisistä, autoista ym. Pentu vain on ollut alusta asti noin arka. Voi olla synnynnäinen arkuus, joka ei lähde koskaan pois vaikka kuinka kouluttaisi/totuttaisi. Kasvattajalla saadut kokemukset vaikuttavat olennaisesti pennun käytökseen tulevaisuudessa, se on mahdollista että pennuille on sattunut jotain kasvattajan luona. Se on yksi vaihtoehto tai sitten on vain arka johtuen vanhemmistaan. Pelkää ulkona kaikkea ja kaikkia, rauhallisella alueella luonnossa on täysin normaali.
kannattaisi ottaa yhteys, vaikka puhelinneuvontana ongelmakoirakouluttajaan. Kirjaston koiralehidistä löytyy kyllä osoitteita ja monet kouluttajat mainostavat itseään myös sanomalehdissä ja puhelinluettelostakin löytyy varmasti. Niin ja miten on eläinlääkärin kanssa keskustelu. Uusi vuosi lähestyy, kannattaisi harkita rauhoittavien hankintaa ennekuin ilotulitteet alkavat räistyä. Niistä oli tosi apu omalle pelkurilleni. Ja ehkä lenkkejä on lyhennettävä niin, että käydään vain sata metriä rapulta, jotta koira oppii tuntemaan, siis sisäistää alueen itselleen. Kuonopanta auttaa vetämiseen, siis se, jolla käännetään pää sivulle. Siinähän hihna on kiinni myös tavallisessa kaulapannassa ja koiran leuan alta kuonopannassa. Eikä panta aiheuta kipua, se vain tasaisella vedolla kääntää pään taluttajaa kohti ja koiralla on kuonossa yksinkertaisesti vähemmän voimaa kuin niskassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362789Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs192605100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432288Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201881Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381654Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511575- 381493
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251373- 341271
- 261171