poika 1v10kk ei juurikaan sano mitään sanoja kuin että tähti ja muut onki sitte ihan sekavia, äiti on tä ja isi on ti, pitäiskö tämän ikäisen pojan nyt sanoa jo muutakin ja selvemmin? ymmärtää omasta mielestäni puhetta kuitenki ihan hyvin. on aina ollu erittäin vilkas lapsi ja ei juurikaan keskity mihinkään kun pitää koko ajan olla liikkeessä. ois kiva tietää että huolehdinko turhaan?
puhe viivyksissä....kö?
9
2124
Vastaukset
- pipp
Kaksi vuotiaalta pitäisi jo tulla selviä 2-3 sanan lauseita (ei riitä että vanhemmat ymmärtää puheen), jos neuvola ehdottaa puheterapeuttia kannattaa se käyttää hyödyksi tuossa iässä lapsi oppiiparemmmin kuin jos asiaan puututaan vasta vuosien kuluttua.
- äiti82
neuvolassa sanottiin että ei pidä hätäillä vielä, voi odotella tonne 2,5 vuoteen ni sitte katotaa jos ei viel ole tullu muutosta. ite kyllä olen vähän huolissani ku muut saman ikäiset puhuu jo paljon. se voi kuulemma kulkee perinnöllisenä ku itse aloin sanomaan sanoja 2 ikävuoden jälkeen. pitää kysästä viel neuvolasta.
kiitoksia kun vastasit! - äiti
EI tarvitse 2 vuotiaan puhua vielä lauseita. Ehkä keskiverto 2v osaa 2-3 sanan lauseita, mutta eihän kaikki mikä poikkeaa keskiverrosta, ole epänormaalia. Kaksivuotiaana riittää, kun ymmärtää puhetta ja sanoo muutamia sanoja.
- äiti82
äiti kirjoitti:
EI tarvitse 2 vuotiaan puhua vielä lauseita. Ehkä keskiverto 2v osaa 2-3 sanan lauseita, mutta eihän kaikki mikä poikkeaa keskiverrosta, ole epänormaalia. Kaksivuotiaana riittää, kun ymmärtää puhetta ja sanoo muutamia sanoja.
kiitos vastauksesta. kyllä poika nyt muutamia sanoja sanoo mutta ei tule kuin alku tai lopputavut, oli neuvolassa sitä mieltä että kun ymmärtää hyvin mitä puhutaan ni kyllä se puhe sieltä perästä tulee.
- tiili
äiti82 kirjoitti:
kiitos vastauksesta. kyllä poika nyt muutamia sanoja sanoo mutta ei tule kuin alku tai lopputavut, oli neuvolassa sitä mieltä että kun ymmärtää hyvin mitä puhutaan ni kyllä se puhe sieltä perästä tulee.
Kävin juuri neuvolassa kaksi vuotiaan tytön kanssa joka ei vielä kauheasti puhu. Yksittäisiä sanoja on reilu kymmenen. Neuvolan täti sanoi ettei vielä tarvi olla huolissaan kun ymmärtää puhetta ja puheen yritystä on. Puheen epäselvyyskin kuuluu vielä asiaan. Eiköhän nämä meidän lapset opi puhumaan kun ovat siihen valmiita.
- sitten
Lapseni on jo 27 vuotias, mutta muistan kuin eilisen päivän tämän puheasian. Poika ei vielä kolmevuotiaanakaan puhunut kuin muutaman sanan. Neuvolasta lähetettiin Kuopioon foniatrille. Siellä testattiin ensimmäisenä kuulo, siinä ei ollut vikaa. Foniatri sanoi (naisihminen), että älkää olko huolissanne, kyllä poika oppii puhumaan, kyllästytte vielä siihen puheeseen. Käytiin pojan kanssa puheterapiassa. Jossain vaiheessa poika sitten alkoi puhua ja toden totta puhetta tuli niin, että jo meinasin hermostua. Ilmeisesti foniatrilla oli kokemusta tällaisista lapsista kun tiesi, että sitten puhetta tulee liiankin kanssa.
- Huolestunut äiti
Hei!
Joko lapsesi on oppinut jo puhumaan? Meillä on kanssa samanikäinen poika ja olen ollut myös huolissaan tuosta puheenkehityksestä (kuten myös puoli sukua!) olen huomannut että puheen ymmärtämisessä tai kuulossa ei ole mitään vikaa mutta tuo puhe on aika epäselvää mongerrusta (onneksi on silti aktiivinen kommunikoimaan ja osaa selvästi "vastata" kun leikkivät kavereiden kanssa yms. yritystä kovasti on!). Ajattelin että seuraavalla neuvolakäynnillä (elokuussa) huomautan vielä tuosta ja vaadin että päästäisi puheterapeutille joka sitten osaisi sanoa tarviiko olla huolissaan. Olen laskenut että noin 30 sanaa on sanonut mutta joista käyttää aktiivisesti vain muutamaa (n. 10). Itse ainakin haluan tietää jos jokin viivästymä on mieluummin aikaisin kuin liian myöhään. Oletteko te käyneet jossain terapiassa jo? Olisi mukavaa kuulla miten teidän puheenkehitys on edennyt! Minä olen pienenä oppinut puhumaan reilusti alle 2v mutta mieheni vasta yli 2 vuotiaana. Silläkin on kuulemma merkitystä. Terveisin äiti vm.-82- äiti82
tule kunnollista puhetta, eikä nyt oikee edes sanojakaan, alku tai loppu tavut sanoista. 2v. neuvolassa käytiin nyt viikko sitte mut ei ne nyt nii huolissaa ollu, sano että nyt on tärkeintä että ymmärtää ja yrittää edes sanoa, uusi aika annettiin nyt 3 kk päähän. siihen mennessä nyt jotain muutosta pitäis tapahtua, jos ei nii sitte tutkitaan tarkemmin. Kyllä se kuulemma vaikuttaa miten vanhemmat on oppinut, minä opin kuulemma aikasin mutta mieheni ei tiedä millon oppi. Oishan se kiva tietää miten muilla edistyy kehitys.... mites teillä nyt sitte rupatellaa vai onko nyt tullu muutosta? Samoin meidän sukukin hokee jatkuvasti että eikö se vieläkään puhu, en aikasemmin itse nii huolissani ollukaan mutta kun kaikki alko hokemaan siitä nii sitte alko jo itteeki vaivaamaa. Olen ymmärtäny että keskiverto lapsi alkaa noin 2 vuotiaana tuottamaan sitä puhetta, mutta kyllä tietysti voi jotkut jo paljon aikasemminki, ja jotkut sitte vähä myöhemminki.
mutta katellaan nyt sitte miten menee..... - tarja
äiti82 kirjoitti:
tule kunnollista puhetta, eikä nyt oikee edes sanojakaan, alku tai loppu tavut sanoista. 2v. neuvolassa käytiin nyt viikko sitte mut ei ne nyt nii huolissaa ollu, sano että nyt on tärkeintä että ymmärtää ja yrittää edes sanoa, uusi aika annettiin nyt 3 kk päähän. siihen mennessä nyt jotain muutosta pitäis tapahtua, jos ei nii sitte tutkitaan tarkemmin. Kyllä se kuulemma vaikuttaa miten vanhemmat on oppinut, minä opin kuulemma aikasin mutta mieheni ei tiedä millon oppi. Oishan se kiva tietää miten muilla edistyy kehitys.... mites teillä nyt sitte rupatellaa vai onko nyt tullu muutosta? Samoin meidän sukukin hokee jatkuvasti että eikö se vieläkään puhu, en aikasemmin itse nii huolissani ollukaan mutta kun kaikki alko hokemaan siitä nii sitte alko jo itteeki vaivaamaa. Olen ymmärtäny että keskiverto lapsi alkaa noin 2 vuotiaana tuottamaan sitä puhetta, mutta kyllä tietysti voi jotkut jo paljon aikasemminki, ja jotkut sitte vähä myöhemminki.
mutta katellaan nyt sitte miten menee.....1v10kk ja sanoo kaikki asiat sanoilla,ja kahden sanan "lauseita" joskus saattaa sanoa,isin taato(auto) tullee...sanat on vielä paljolti vauvasanoja kumpparit=poppipoppi,traktori=kokkikokki,ärrän sanoo sanoissa mitkä alkaa koolla ja joissa on ärrä,karhu,karkki,kurkku jne. on tosin vielä kurkkuärrää enemmän.Kaikki kirjaimet olen siis kuullut eli meillä taitaa olla aika hyvällä alulla....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445239Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243440Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992830Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui562643- 1702312
- 242119
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661845Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391