Eli millaisia teidän 6 kk vauvojen päivärytmit ja ruokailut ovat? Ja millaisia vauvanne ovat ylipäätään?
Meillä poika on nyt 6,5 kk pituutta oli 6 kk neuvolassa 68,6 cm ja painoa 7,61 kg, hampaita ei ole vielä tullut ainuttakaan. Poika osaa istua, mutta tyynyjä käytetään vielä varmistuksena, ettei kellahda ja lyö päätään :) Pyöriskelee matolla jo joka suuntaan, selälleen, mahalleen, akselinsa ympäri, mutta muuten ei vielä liiku, eli paikoillaan pysyy.
Ruokarutiinit ovat tämmöiset:
herätys 7, tissitystä
aamupuuro 8
unet 8:30- hmm, tämä on joka päivä hieman erilainen, mutta useimmiten 10:een
herättyään tissitellään
11 liha-ateria
usein taas tissitellään ja sitten unille 12-> ehkä tunnin verran
14 taas tissiä ja hedelmä-/marjavälipala
tissiä taas ja miniunet vielä 17-17:30
18 kasvissose
n. tunnin välein tissiä
iltapala 19:30 riisivelliä pullosta, yritetään siirtyä puuronsyöntiin tässäkin vaiheessa
nukkumaan 20:30-21
Poika juo itse nokkamukista vettä ruoan yhteydessä.
Enää ei olla heräilty öisin, mutta useamman kerran käyn pojan huoneessa (jossa nukkuun pinnarissa) laittamassa tuttia, tms. Tämä on hieman oma "mokani", sillä reagoin aivan liian herkästi kaikkiin huoneesta kantautuviin ääniin. Tämä oli syy, miksi poika alunperin siirrettiin omaan huoneeseen jo näin aikaisin, en saanut nukuttua juuri lainkaan öisin. Olen päättänyt ensi yönä yrittää sinnitellä ja olla menemättä tarkistamaan poikaa tunnin välein... :)
Meillä on käytössä kestovaipat, en ole vaihtanut vaippaa yöllä juuri koskaan (jos selkeästi on kakkaa tehnyt, olen tietenkin vaihtanut, mutta tämä on tapahtunut ehkä 2 kertaa koko aikana).
Vauva nukahtaa useimmiten illalla tissille ja sit siirretään nukkumaan omaan sänkyyn. Vauvan rauhallisin unijakso on heti alkuyöstä, natinat ja kitinät alkavat usein 2 jälkeen. Koskaan ei kaveri ole yöllä itkenyt.
Päivisin poika nykyään viihtyy lattialla lelujensa keskellä (joita siis syö:) ) istuvaltaan. Aiemmin, kun joutui makoilemaan selällään, ei oikein viihtynyt, vaan kanniskelin liinassa.
Mukavasti on tuota rutiinia jo rakentunut, helpottavat kummasti elämää :)
6 kk vauvelin päivärytmi ja ruokailut :)
8
1382
Vastaukset
- yhden äiti
Meidän 5,5kk ikäinen poika painoi 5kk neuvolassa 6,4kg ja pituutta oli 65cm, nyt painoa kotivaaan mukaan 6,7kg. Eli kekimääräistä pienenmpi hoikkanen nuorimies. Allergioiden vuoksi sopivien kiinteiden löytyminen on ollut aika hidasta. Nyt syödään luumua, persikkaa, vadelmaa, porkkanaa, bataattia, hirvenlihaa ja ruokaöljyä. Poika osaa pyörähtää mahalta selälleen ja takaisin, pyörii napansa ympäri ja liikkuu pieniä matkoja konttauksen ja ryömisen sekasotkulla ja voimistelee nousemalla varpailleen peppu pystyssä kädet maassa (ns. karhunkäyntiasento). Istumaan ei ole vielä noussut itse, joten emme ole istuttaneet vielä lattialla tai syöttötuolissa.
Meillä päiväohjelma on suunnilleen tälläinen:
8 Herätys ja aamutissi, sitten kellimistä ja leikkimistä sängyllä
8:45 vaatteet päälle ja lattialle leikkimään
9:30 lihasose
10:00 tissi ja päiväunet (herää yleensä klo 13 aikoihin)
13:30 hedelmäsose ja tissiä
leikkejä sisällä tai/ja ulkoilua rintarepussa tai rattaissa
16:30 tissiä ja iltatirsat (nukkuu 30-45min)
ulko ja/tai sisätouhuja
19 välipalatissi
20 kasvissose
20:30 iltapesut ja yöpuvun vaihto
viim.21 iltatissi ja nukkumaan
(ajat vaihtelee ko ajoista n.½tuntia vauvan rytmin ja meidän menojen mukaan)
Yöllä imetys tarpeen mukaan yleensä klo 2 ja klo 6 maissa.- minunvauva
tyttö.
herätys n. 6.30 tissiä ja unet
herätys 8.30 puuro marja, rintamaito
leikkiä, pienet unet
klo 11-12 lounas ja tissiä
leikkiä, ulos
pitkät ulkopäikkärit 2-3 t
klo 14-15 välipala ja tissiä
leikkiä
klo 17 päivällinen, tissiä
leikkiä pienet unet
klo 19-20 puuro
klo 20-21 tissiä ja nukkumaan, nukkuu n 4-5 saakka putkeen ja sit yks syöttä
kierii lattialla ja treenaa ryömisistä mutta ei onnistu vielä, istuu tuettuna.
- äitee2
Elikkä meillä on 6,5 kk tyttö joka painoi 6 kk neuvolassa 9360g ja pituutta oli 69,8cm. Viides hammas puhkesi juuri ja ryömii ihan täysillä eteenpäin. Istuminen on vielä hiukka hakusessa. Ja meidän neiti on kyllä itse epäsäännöllisyys.
Heräilee aamuisin 7-10 välille ja noin tunti heräämisestä syödään puuro.
Ekat päikkärit ottaa yleensä pari tuntia heräämisestä, jotka ovat kestoltaan 0,5- 1.5 tuntia.
Sen jälkeen syödään jotain oikeaa ruokaa ja temmeltää lattialla niin kauan kuin jaksaa. Kun lattialla temmeltäminen alkaa käymään voimille juodaan maitoa ja otetaan pikkupäikkärit. Voivat olla vain 15 min.
Kun neiti heräilee touhutaan hetki ja sitten syödään ruoka. Ruoan jälkeen touhut jatkuvat yleensä iltapuuroon saakka, jonka jälkeen neiti ottaa vielä päikkärit, huoh... elikkäs meidän neiti ei todellakaan laita aikaisin nukkumaan, olen yrittänyt vaikka ja mitä että laittaisi yöunille kun puuro ollaan syöty mutta ei. Herää yleensä 10-11 välille eikä jatka suoraan unia. Hetki pitää saada touhuta jonka jälkeen juodaan maito ja taistelun kanssa laitetaan yöunille. Yösyöntiä on vielä kerran yössä. Nyt kyllä alan ihan tosissaan yrittämään tuota myöhäistä iltapäikkäriä poijes ja yösyöntiä - ...
...mutta kovasti harrastukset ja kaikki muu epäsäännöllisyys vievät toivoa saada minkäänlaista rytmiä elämään. Päivähoitoa varten pitäisi luoda tietty rytmi, eli ruokailun jälkeen unet, eikä muulloin unia, mutta pirun vaikeaa, kun joskus alkaa harrastuksia toisiin aikoihin kuin toisina päivinä...
Noh, tyttö 6 kk ja viikko päälle. 65 senttiä ja 6,7 kiloa. Konttausasentoon nousee vuorotellen, joko käsien varaan tai jalkojen päälle, muttei vielä liiku mihinkään kuin pakittamalla ryömien. Ei hampaita.
Herää aamulla noin 7. Syö puuroa.
Jatkaa unia, herää noin klo 9 jonka jälkeen maitoa.
Kolmena päivänä viikossa tässä välissä vauvan harrastuksia (uinti, taide ja muskari).
11-12 lounas, jonka jälkeen säännöllisen epäsäännöllisesti onnistuu nukkumaan meno ja nukkuu säännöllisen epäsäännöllisen pitkään tai lyhyeen.
Kahden aikoihin on taas nälkä, pelkällä maidolla mennään ja sitten alkaa meillä piinatunnit. Mies tulee töistä noin klo 16 ja silloin syödään yhdessä koko perhe. Siihen valvominen hankalaa, mielellään juuri puoli neljältä pitäisi päästä nukkumaan, mikään ei kelpaa, lattialla itsekseen on tylsää, rintarepussa mälsää ja kaikki huonosti, koska äidillä on muutakin tekemistä kuin lapsen viihdyttäminen, kun ruokaa pitää laittaa. Meillä kuitenkin mies work-a-holic, joten tästä yhteisestä ruokailusta pidän kiinni, ainut milloin nähdään koko porukka.
Lapsi syö erittäin hyvin ja ahneesti kun vihdoin neljältä saa ruokaa.
Vaunuissa yleensä päiväunet, jotta äiti saa oltua hetken isän kanssa joka tekee illat kotitöitä pihassa/autotallissa/metsässä.
Illan harastuksiin lähtö joko viideltä tai kuudelta päivästä riippuen, johon kiukkuinen lapsi on herätettävä ja syötettävä maidolla ennen lähtöä. (Isä kerkeää kiireiltään noin joka toinen viikko jonakin iltana olla lapsen kanssa, joten äiti pääsee luksuksena silloin tällöin ilman lasta harrastuksiinsa. Tästä on tullut kierre, että lapsi ei osaa olla isän kanssa ja kiukkuaa kun on isän kanssa ja isällä ihmeesti iltakiireet sitä myötä lisääntyy, jottei tarvitse olla lapsen kanssa...)
Harrastuksista pois siihen aikaan kun äidin hermot eivät enää kestä kiukkuvaa lasta mukanaan.
Kotona lapsi rauhoittuu. Iltapuuro noin klo 19.30, jos keretty jo siihen kotiin.
Iltapesut.
Seurustelua perheen kesken hetki ennenkuin lapsi selvästi toivoo sänkyyn menoa noin 20.30, tässä vaiheessa lapsi on mitä iloisin, oikea päivänsäde.
Viimeinen ruokailu noin klo 21.30, maitoa.
Kerran yöllä ruokailu, maitoa.
Esittäisin kysymyksen teiltä muilta, jotka ovat saaneet rytmin luotua: Miten helvetissä se tapahtuu? Oletteko luopuneet omista harrastuksista vai mikä on taika? Olen aivoillut, että kun lapsi on pienestä asti mukana, niin kyllä se siitä tottuu, mutta kun puoleen vuoteen ei ole vielä tottunut. Eli mulla ei ole harrastuksia joka ilta ja niinä iltoina kun ei ole täytyy koiraa viedä pitkälle lenkille, vaunujen kanssa se ei ole ongelma. Mutta kun on harrastusilta, niin lapsella ei ole tylsää, vaan se saa minun huomioni, harrastukseni ovat ulkoilma juttuja (agilitya, tokoa ja jälkeä, kesäteatteria, retkeilyä), lapsi on vaunuissa tai rintarepussa saa joko nukkua tai valvoa, ei tarvitse olla edes yksin, vaan on koko ajan mukana ja huomioitu, mutta silti ei viihdy, koska täysi huomio ei ole hänessä... Ja tämä lapsi on ollut mukana harrastuksissa kaksi viikkoisesta asti ja vieläkään ei ole tottunut...- Jos vauvasi
on väsynyt puoli neljän aikaan niin syötä ruoka ennen sitä ja laita nukkumaan. Ehtii nukkua päiväunensa kunnolla ennen illan harrastuksia. Meillä vauva on 8kk ikäinen jaksaa olla max.3 tuntia hereillä kerrallaan jos viihdyttää. Ja nukkuu edelleen kolmet päiväunet jos unet on lyhyitä (1-2h). Lisäksi meillä on annettu 6kk ikäisestä alkaen 5 ateriaa päivässä suunnilleen näin: 9-10 aamupuuro, 12 liharuoka, 15 välipala (hedelmäsose), 18 kasvisruoka ja 20 iltapuuro, imetys aina vähän ruoan jälkeen. Jos unet on mennyt päällekkäin niin ruoat siirtynyt syötäväksi heräämisen jälkeen.
Itse olen sitä mieltä, että rytmi luodaan vauvan mukaan. Kun huomaat, mihin aikaan on väsynyt ja kuinka kauan jaksaa olla hereillä kerrallaan, voit suunnitella jonkinlaisen rytmin. Ja tuon ikäisellä rytmit muuttuu aika nopeasti, kun päiväunien määrä vähenee jne. - ...
Jos vauvasi kirjoitti:
on väsynyt puoli neljän aikaan niin syötä ruoka ennen sitä ja laita nukkumaan. Ehtii nukkua päiväunensa kunnolla ennen illan harrastuksia. Meillä vauva on 8kk ikäinen jaksaa olla max.3 tuntia hereillä kerrallaan jos viihdyttää. Ja nukkuu edelleen kolmet päiväunet jos unet on lyhyitä (1-2h). Lisäksi meillä on annettu 6kk ikäisestä alkaen 5 ateriaa päivässä suunnilleen näin: 9-10 aamupuuro, 12 liharuoka, 15 välipala (hedelmäsose), 18 kasvisruoka ja 20 iltapuuro, imetys aina vähän ruoan jälkeen. Jos unet on mennyt päällekkäin niin ruoat siirtynyt syötäväksi heräämisen jälkeen.
Itse olen sitä mieltä, että rytmi luodaan vauvan mukaan. Kun huomaat, mihin aikaan on väsynyt ja kuinka kauan jaksaa olla hereillä kerrallaan, voit suunnitella jonkinlaisen rytmin. Ja tuon ikäisellä rytmit muuttuu aika nopeasti, kun päiväunien määrä vähenee jne.Jos olette luoneet rytmin vain vauvan tarpeista lähtien, niin missä iässä olette alkaneet opettamaan lapsille, että ruokailut ovat perheen yhteinen sosiaalinen tapahtuma, johon kertyy koko perhe edes kerran päivässä?
- Ei ollakaan..
... kirjoitti:
Jos olette luoneet rytmin vain vauvan tarpeista lähtien, niin missä iässä olette alkaneet opettamaan lapsille, että ruokailut ovat perheen yhteinen sosiaalinen tapahtuma, johon kertyy koko perhe edes kerran päivässä?
Esikoinen kyseessä ja muutenkin molemmat ollaan vuorotöissä niin tuskin ruokailusta tulee meidän perheessä koskaan yhteinen sosiaalinen tapahtuma tavalliseen arkeen. Vuoden alusta hoidetaan lapsi kotona miehen kanssa vuorotellen, joten tuskin ollaan hänenkään kanssaan kovin montaa kertaa viikossa samalla aterialla. Sitten kun vauva alkaa syömään samaa ruokaa vanhempien kanssa ja päiväunet rajoittuu yksiin uniin niin se rytmikin tietysti muuttuu samanlaiseksi muun perheen kanssa. Nykyään mennään vielä suurimmaksi osaksi vauvan unitarpeiden mukaan.
- yhden äiti
Nimimerkille...
Meillä jotain säännöllisyyttä päivärytmiin alkoi tulla 3kk kohdalla, kun neuvolan ohjeesta loimme pojalle yön ja päivän. Eli poika herätetään joka aamu 8 aikaan (jos herää itse 7.30 tai sen jälkeen niin ei nukuteta uudelleen) ja vastaavasti hänet viedään nukkumaan 20.30-21.00 joka päivä. Tähän "pakkotahtisuuteen" jouduttiin, kun poika ei millään meinannut alkaa yöunille vaan saattoi huutaa helposti parikin tuntia joka ilta (huusi yhtälailla sängyssä, kuin sylissäkin ja valoisassa kuin pimeääsäkin...). Tämän ansiosta pojalle alkoi tulla nuo aamupäivän päiväunet aina 10 maissa, tosin pälillä nukkui tunnin välillä 4, loppupäivä olikin sitten miten sattuu. Pikkuhiljaa nuo aamupäiväunet muodostuivat päivän pitkiksi uniksi
Nykyinen päivärytmi muodostui hiukan alle 5kk iässä, kun kiinteitä alettiin antaa 3kertaa päivässä. Siitä on myös pidettävä kiinni. Eli ruoka annetaan ruoka-aikaan ja unille mennään uniaikaan oltaisimpa kotona tai reissussa. Tämä vaatii sen, että uniaikaan ollaan jossain rauhallisessa paikassa (tai liikkuvassa autossa), sillä meidän poika ei suostu nukkumaan torkkuja enempää rattaissa (ja vaunuissa ei ollenkaan) ja vaatii edelleen nukahtaakseen rauhaa (ei hiljaisuutta, mutta ihmisiä ei saa pyöriä ympärillä ja mitään äkillisiä kovia ääniä ei siedä). Näin en siis lähde pojan kanssa kaupungille aamupäivällä ajatuksella, että nukkuu sitten rattaissa tai rintarepussa, vaan vasta iltapäivällä unien jälkeen.
Meillä on vain yksi "vauva"harrastus ja sen yhtenä valintakriteerinä oli, että harrastus on iltapäivällä eli ei häiritse pojan aamupäikkäreitä. Meillä rytmi ei siis muodostunut itsestään vaan se täytyi rakentaa huomioiden pojan tarpeet.
Meidän poika on sen verran menevää tyyppiä, etten voisi kuvitellakkaan lähteväni mihinkään "aikuisten"harrastukseen pojan kanssa, niin että poika leikkisi lattialla tai olisi rattaissa minun harrastaessa. Meillä harrastetaan vuorotellen eli mies on pojan kanssa kotona minun harrastusiltoina ja minä taas hoidan poikaa, kun hän on menossa. Kaupungilla käymme välillä pojan kanssa kahden, mutta silloinkin pojan ehdoilla (eli emme pysähdy kovin pitkäksi aikaa mihinkään, vaan pysymme piikkeellä jotta katsottavaa riittää). En voi esimerkiksi kuvitellakkaan sovittavani vaatteita niin että poika odottaisi rattaissa sovituskopin ulkopuolella, huuto olisi aivan varma. Poika leikkii lattialla toki usein hyvinkin pitkiä aikoja ilman viihdytystä, mutta toisaalta koskaan ei tiedä milloin se huomion tarve iskee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt314113Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.462145Kun kohtaat jotain ainutlaatuista
ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö471335- 841197
Mua ahdistaa
Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi381138Ei tämä enää tervettä oo
Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.251116Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista
Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä501061Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin161935Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!
Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os173871- 57845