ahdistus ja pms

Tiina

kuuluuko kenenkään muun pms-oireisin pahentuva ahdistus? mulla on paniikkihäiriö muutenkin,ja ahdistaa silloin tällöin,mutta pari viikkoa ennen menkkoja se tuntuu oikein pahenevan.onko muilla talläista? olo on tosi epävarma.

16

12306

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neena

Erilaiset masennusoireet (kuten ahdistus, itkuisuus, hermostuneisuus, yleinen "lyhytpinnaisuus") ovat ihan tyypillisiä pms:lle. Joillakin nämä oireet ilmenevät ihan pelkästään ennen kuukautisia ja niin voimakkaina, että jatkuva masennuslääkitys on tarpeen pelkästään pms-oireilun takia.

Itse syön Cipramilia masennukseen, ja "kylkiäisenä" pääsin eroon myös vaikeista pms-oireista.

• Psykiatri

Mielenkiintoista on tieto että SSRI-lääkkeet (joihin Cipramilkin kuuluu) auttavat pms-oireisiin sekä jatkuvasti käytettynä että jaksottaisesti käytettynä. Muistelen että jaksottainen käyttö tarkoittaa käyttöä viikkoa ennen kuukautisten alkua ja käyttöä kestää kaikkiaan 2 viikkoa. Tätä on selitetty sillä että mielialaoireisiin käytettynä SSRI-lääkkeen vaikutus vaatii 2-3 viikkoa jotta aivoissa ehtisi tapahtua jotain (geenien aktivoitumista jne). Mutta kohdunlimakalvolle tai sinne päin vaikutus tulisikin heti kun lääke vain ehtii mahasta vereen imeytyä.

• kerttu---

...lääkitystä paniikkihäiriöön? Tai toki oireita voi lääkkeiden käytön aikanakin tulla mutta... you know. Ja kyllä, ahdistus on pahempi juuri tuolloin kun kuvasit!! Nim.Kokemusta on tilanteestasi. PS: Mistä päin Suomea olet? Yksi vaihtoehto on vaikka varailla aikaa (silmälläpitäen pms-oireitasi) joltakin terapeutilta, se voisi rauhoittaa mielen ja terapeutti voisi saada Sinut suuntaamaan itseesi kohdistuvan tutkimisen jonnekin muualle niin kohtaus/kohtaukset voisivat olla lievempi(ä)/harvemmin....? Siis jos paikkakunnallasi tai jossain lähellä oisi mahdollisuus keskustella. =) TseMppiÄ

• Tiina

no ei tossa nyt mitään uutta ole.mä en ole koskaan saanut paniikkikohtausta.tai voi olla että joskus olen jonkun lievän sellaisen.mutta olen kuukautisia ennen tosi levoton ja silleen.pelottaa jotenkin vaan enemmän.tavallisia mieliala lääkkeitä en syö enkä tule koskaan syömäänkään.mä syön e-epaa tällähetkellä ja on se auttanut.psykologin kanssa olen jutellut montakin kertaa mutta se on yhtä tyhjän kanssa.en tarvitse tuollaisia neuvoja enää...halusin vaan kuulla että onko tää yleinenkin vaiva.etten ole ihan yksin.

• miNä
        Tiina kirjoitti:

no ei tossa nyt mitään uutta ole.mä en ole koskaan saanut paniikkikohtausta.tai voi olla että joskus olen jonkun lievän sellaisen.mutta olen kuukautisia ennen tosi levoton ja silleen.pelottaa jotenkin vaan enemmän.tavallisia mieliala lääkkeitä en syö enkä tule koskaan syömäänkään.mä syön e-epaa tällähetkellä ja on se auttanut.psykologin kanssa olen jutellut montakin kertaa mutta se on yhtä tyhjän kanssa.en tarvitse tuollaisia neuvoja enää...halusin vaan kuulla että onko tää yleinenkin vaiva.etten ole ihan yksin.

Mistä päin olet? Ihan kiinnostuksesta vaan. Mul on samanlaista! Ajattelin ootko yhtään samalta suunnalta ku minä.. :) Koitahan jaksella!

• Tiina
        miNä kirjoitti:

Mistä päin olet? Ihan kiinnostuksesta vaan. Mul on samanlaista! Ajattelin ootko yhtään samalta suunnalta ku minä.. :) Koitahan jaksella!

täältä hesastahan mä olen.mistäs sä kirjottelet?
        joo aika siistiä että en oo ainoa jolla on näitä ongelmia.olis kiva tietää mikä niihin auttais...muut kun myrkky mielialalääkkeet.

• miNä

Kai se liittyy jotenkin hormoneihinkin..? Mä en kyllä tiedä mitä tehdä.. =(

• heidi

mulla on kauhea masennus aina välillä ennen menkkoja.välillä tuntuu että maailma kaatuu siihen.kun en silloin yleensä tee muuta kun nukun ja katon telkkaria.en oikeasti pysty muuhun.onko kohtalotovereita?

• toivoton
        heidi kirjoitti:

mulla on kauhea masennus aina välillä ennen menkkoja.välillä tuntuu että maailma kaatuu siihen.kun en silloin yleensä tee muuta kun nukun ja katon telkkaria.en oikeasti pysty muuhun.onko kohtalotovereita?

siis mulla on kauheat pms-oireet nykyään...rinnat kipeet, turvotusta, itkuisuutta, äkkipikaisuutta, väsymystä ja kaiken lisäksi kauhea ahdistus koko ajan oireet alkaa noin viikkoa ennen menkkoja ja loppuu sitte melkein kun ne alkavat...tästä kärsii minun lisäksi jo avioliittokin...olen todella väsynyt jo tilanteeseen ja aion ottaa lääkäriin yhteyttä piakkoin...olen ennen joutunut masennuksen vuoksi syömään seronil-mielialalääkettä ja ne ei todellakaan ole myrkkyjä..vaan ne pistävät aivojen välittäjäaineet kondikseen...olen valmis syömään nytkin jos vaan taas apua niistä saa..kysykää ihmeessä lääkäreiltä miten mielialalääkkeet vaikuttavat ihmisessä...vahvemmat psyykelääkkeet ovat eri juttu niistä tulee sivuvaikutuksia ja riippuvuutta

• chili77

Luin jostain artikkelista, että joillakin on PMS-oireet hävinneet, kun on jättänyt liharuoan ja vähentänyt kahvin ja sokerin minimiin!
      Kannattaa kokeilla, jos mielialalääkitys hirvittää.
      Itse painin tällä hetkellä saman ongelman edessä ja olen huomannut, että oireet ovat vain pahentuneet iän myötä. Sain juuri verikoe tulokset ja kyse ei siis ole kilpirauhasessa, anemiassa tai diabeteksessä, joten PMS on ilmeisin. Itse jäin vielä harkitsemaan mahdollista lääkitystä ihan vain perheen kannaltakin vois olla fiksuinta =).
      Tsemppiä!!!!

• jelisaveta

Hei,
        minulla pms-oireita helpottaa sepram-niminen lääke. Sitä kuulema yleensä käytetään juri masennukseen ja ahdistukseen/paniikkikohtauksiin, mutta miulla se on kadottanut todella hyvin pms-oireilun. Mieheni on aivan onnessaan muutoksesta :) Voin suositella. Syön 20mg annoksen päivässä 7 päivän ajan. Aloitan n.2 päivää ennen kuukautisia... Ennen olin aivan eri persoona pms:n aikaan: kiukkuinen, itkuinen, hermostunut, voisi sanoa että jopa vainoharhainen ajoittain... Nyt ei ole mitään sellaista :) Helpottaa suunnattomasti miun elämää :)

Sepramista tulee itselle sivuvaikutuksia kylläkin... Oksensin kerran viime menkkojen aikaan ja pahaolo oli aina välillä. Ruoka ei maistu samaan malliin kuin ilman lääkettä... Paino aina laskee jonkin verran. Ja kadotan orgasminsaantikykyni aina lääkkeen käytön ajaksi, mutta se palaa sitten takaisin aika pian aina, onneksi :)

Pms-oireita miulla hoidetaan myös niin että syön e-pilereita aina 4 liuskaa putkeen, jolloin menkat ovat harvoin. Gyneni arveli että tulevaisuudessa kaikkia e-pillereitä syödään ainakin 2 liuskaa putkeen... Toivottavasti vastauksestani on apua, ja kannattaa rohkeasti kokeilla lääkitystä, jos pms-oireet tuottaa aina kamalia ongelmia :)

• jasmin_henriikka

olen 15vuotta täyttävä nainen jolla nyt alkanut noin 1-2 viikkoa normaalisti 2 viikkoa ennen kuukautisia kamala ahdistus! olen lenkkeillyt,syönyt ja yrittänyt kaikkeni päivisin olo kamala mutta kestettävä illalla ahdistus huipussaan ja vaikea saada nukutuksi ! yöt menee heräillessä ja ei saa sikeää unta ollenkaan ainoa asia jossa ahdistus ei vaivaa on kun nukahdan ! minulla kohta pitäisi menkat alkaa mutta koko joulu ja uusvuos menivät pilalle tämän takia! kamala väsymys ja selkäkivut sekä rintojen arkuus ja `munasarjojen kiskomiselta` tuntuva kipu ovat ahdistuksen lisänä! kärsinkö PMS-oireista? mikä tähän auttaa? olen kohta 15vuotta ja elämäni tuntuu olevan ohi koska sen 2viikon ajan haluni tehdä mitään on 0 ! eniten tarvitsen apua siihen että mikä auttaa sihen ahdistukseen kipuja minulla on ollut aina ja sen kanssa pärjään mutta ahdistus saa minut itkemään siitä että elämäni on menossa nurin ! olin ennen kovinsosiaalinen ja tämän ahdistuksen myötä elämänlaatu on tippunut! OLKAA KILTTEJÄ JA AUTTAKAA !

• Kurmitsa

Toivottavasti ahdistuksesi on jo helpottanut. Jos ei, niin kannattaa käydä lääkärissä mieluummin kuin vaipua synkkyyteen. Kärsin itse paniikkihäiriöstä (joka pahenee aina ennen menkkoja). Olen hoidattanut sitä hyvällä menestyksellä käymällä psykoterapiassa ja syömällä hevoskuureja hivenaineita. Olen huomannut, että itselläni paniikkiin tepsii magnesium, karnosiini (jota saa tavallisesti punaisesta lihasta) ja E-Epa -öljykapselit. Kannattaa kokeilla.

• Varkaudestapäivää

Mulla tullut ennen menkkoja olo että haluaisin kuolla:o
      Ja heittelen tavaroita,raivoan.... Hirvee ahdistus ja kaikkee hullua:(

• manteli

Ihanaa! Ihanaa etten ole ainut maailmassa jolle käy näin!
      Just nyt päällä kauhea ahdistus ja väsymys. Olen turvonnut ja tunnen itseni lihavaksi -> lisää ahsitusta. Mikään ei suju, mikään ei huvita. Kuvittelen kaikkea tyhmää ja tunne kaikkien hylänneen minut! Äsken sain käsittämättömän pitkupurkauksen ja heti sen jälkeen kauhean hyvänolon aallon, joten itkin seuraavaksi hyvää oloani. Tekisi mieli veistellä sormistani iho irti...tai muuten vaan ruoskia itseään. Jos se helpottaisi.
      Hassua tässä on se etten ole muuten yhtään ahdistunut. Perus minäni on aina hymyilevä, iloinen ja uskoo tulevaisuuteen. Muutun PMS:n aikana ihan toisesi ihmiseksi, hirviöksi. En pura tätä ahdistusta muihin vaan itseeni mikä lisää omaa ahdistustani. En halua olla muille kusipää koska tämä ei ole heidän vikansa. Välillä vaan tekisi mieli huutaa ja heittää tavaroita ja raapia tapetit seinistä. Mutta jokin itsekontrolli mulla sentään on.
      Alan vakavissani harkita tähän jo lääkitystä. Tätä on jatkunut niin kauan kuin jaksan muistaa. Hormoonilaastari auttoi hieman, eli nyt ei ole joka kerta kauhea itsetuho päällä viikkoa ennen kuukautisia. Välillä menkat alkaa ilaman että huomaan, koska ei tule mitään oireita. Mut nyt...menen ampumaan itseäni päähän...

Tai sitten vaan hakkaan päätän tähän pöytään ja toivon nukahtavani. En jaksa itseäni. Onneksi ensiviikolla kaikki taas palautuu normaaliksi.

• ittit

Sama täällä. En nuku menkkojen aikana ollenkaan paniikin ja ahdistuksen takia... :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1167
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90