Liikaa megapikseleitä?

nyybie

Voiko kamerassa olla liikaa megapikseleitä? Jos on kaksi muuten samanlaista kameraa ja toiseen on niin sanotusti ahdettu liikaa megapikseleitä niin onko ne kuvat huonompia..?

37

1127

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie täältä

      Kyllä voi, mikäli pikselitiheys menee liian suureksi niin kyllä se muunmuassa kohinassa näkyy.

      • WhigX

    • Tane Ranelin

      "Voiko kamerassa olla liikaa megapikseleitä?"

      Kaikki ne pikselit, joita et tarvitse, ovat turhia... suorastaan haitallisia.

      tiedostokoko kasvaa
      kohina kasvaa

      • 7567567567576

        onko siis kuvanlaatu erilainen jos esim 14 megapix kameralla otetun kuvan tietokoneella pienentää vastaamaan 10 megapix kameran suurinta kuvakokoa, edellyttäen että kamerat on muuten samanlaiset (sama kennokoko jne.) ??


      • 7567567567576 kirjoitti:

        onko siis kuvanlaatu erilainen jos esim 14 megapix kameralla otetun kuvan tietokoneella pienentää vastaamaan 10 megapix kameran suurinta kuvakokoa, edellyttäen että kamerat on muuten samanlaiset (sama kennokoko jne.) ??

        erilainen. suurista pikselimääristä on silloin hyötyä kun rajaat esim jonkin kohdan kuvasta ja groppaat ja suurennat sen kuvan kokoa.


      • kohiseva koski
        7567567567576 kirjoitti:

        onko siis kuvanlaatu erilainen jos esim 14 megapix kameralla otetun kuvan tietokoneella pienentää vastaamaan 10 megapix kameran suurinta kuvakokoa, edellyttäen että kamerat on muuten samanlaiset (sama kennokoko jne.) ??

        On mahdollista että 14 megapikselin kuvassa on enemmän kohinaa kuin 10 megapikselin kuvassa. Kohina ei poistu kuvan kokoa muutettaessa.


    • Kannonier
    • Rd2

      Pikselien määrä ei nykyisissä kameroissa suoranaisesti vaikuta kuvan laatuun.
      Määrää huomattavasti suurempi merkitys on pikselien/kennon koolla.

      Suurempi samanlaatuinen pikselimäärrä tuo kuvaan enemmän yksityiskohtia.

      Yleistäen mitä suuremmat pikselit (suurempi kenno) sitä parempi dynamiikka ja vähemmän kohinaa. Tämä johtuu siitä, että suurempi ”pikseli” kestää enemmän valoa puhkipalamatta.

      Samankokoisia ja samantyyppisiä kennoja vertailtaessa suuremmat pikselit on siinä jossa niitä on vähemmän.

      Tulostuksessa asia on tavallaan toisin eli kuvan pienentäminen pienentää myös virheitä

      • 2 w 1

        Jos kamerassa on esim. 12 megapixeiä, niin se on helppo säätää ottamaan 3 megapixelin kuvia , jos pixeleitä tuntuu olevan liikaa.


      • 1r3
        2 w 1 kirjoitti:

        Jos kamerassa on esim. 12 megapixeiä, niin se on helppo säätää ottamaan 3 megapixelin kuvia , jos pixeleitä tuntuu olevan liikaa.

        Mutta kuvanlaatu ei vastaa sitä kuin se olisi otettu kameralla jossa samankokoinen kenno ja pikseleitä vain 3 miljoonaa. Kun pikselitiheys kasvaa, myös kohina kasvaa. Kohina ei poistu kuvaa jälkikäteen pienentämällä. Kyllä tuollaisen perusasian pitäisi pikkulapsenkin ymmärtää.


      • 2 w 1
        1r3 kirjoitti:

        Mutta kuvanlaatu ei vastaa sitä kuin se olisi otettu kameralla jossa samankokoinen kenno ja pikseleitä vain 3 miljoonaa. Kun pikselitiheys kasvaa, myös kohina kasvaa. Kohina ei poistu kuvaa jälkikäteen pienentämällä. Kyllä tuollaisen perusasian pitäisi pikkulapsenkin ymmärtää.

        Kun otetaan 3mpxl kuvia, kamera yhdistää 4 pixeliä yhdeksi pixeliksi, jolloin päästään samaan kuin 3mpxl kennolla, vai luulitko että otetaan kennon keskeltä 3 mpix alue ja sitä käytetään?


      • 1r3
        2 w 1 kirjoitti:

        Kun otetaan 3mpxl kuvia, kamera yhdistää 4 pixeliä yhdeksi pixeliksi, jolloin päästään samaan kuin 3mpxl kennolla, vai luulitko että otetaan kennon keskeltä 3 mpix alue ja sitä käytetään?

        En luule mitään. Kun otetaan digikameralla kuvia, kuva otetaan koko kennolla riippumatta siitä millä resoluutiolla se kortille tallennetaan.


      • interpolointi
        1r3 kirjoitti:

        En luule mitään. Kun otetaan digikameralla kuvia, kuva otetaan koko kennolla riippumatta siitä millä resoluutiolla se kortille tallennetaan.

        Mutta eikö tälläisten väittelyiden tarkoitus on kumota muiden väitteet ei omiaan.


      • 786788686878786
        1r3 kirjoitti:

        Mutta kuvanlaatu ei vastaa sitä kuin se olisi otettu kameralla jossa samankokoinen kenno ja pikseleitä vain 3 miljoonaa. Kun pikselitiheys kasvaa, myös kohina kasvaa. Kohina ei poistu kuvaa jälkikäteen pienentämällä. Kyllä tuollaisen perusasian pitäisi pikkulapsenkin ymmärtää.

        tämä ylempänä ollut linkki jo käsittääkseni kumosi perustellusti juuri tuon väittämäsi.

        http://cyberphotographer.com/megapixelmyth/


      • 24724672467246724672
        786788686878786 kirjoitti:

        tämä ylempänä ollut linkki jo käsittääkseni kumosi perustellusti juuri tuon väittämäsi.

        http://cyberphotographer.com/megapixelmyth/

        En ainakaan löydä tuosta mitään mikä kumoaisi väitteeni.


      • interpolointi

      • interpolointi

      • aikuinen selittää
        1r3 kirjoitti:

        Mutta kuvanlaatu ei vastaa sitä kuin se olisi otettu kameralla jossa samankokoinen kenno ja pikseleitä vain 3 miljoonaa. Kun pikselitiheys kasvaa, myös kohina kasvaa. Kohina ei poistu kuvaa jälkikäteen pienentämällä. Kyllä tuollaisen perusasian pitäisi pikkulapsenkin ymmärtää.

        > Mutta kuvanlaatu ei vastaa sitä kuin se olisi otettu kameralla jossa samankokoinen kenno ja pikseleitä vain 3 miljoonaa. Kun pikselitiheys kasvaa, myös kohina kasvaa. Kohina ei poistu kuvaa jälkikäteen pienentämällä.

        Ei poistu, mutta vähenee/keskiarvottuu kylläkin, kun kuvaa pienennetään. Tämän tietää jokainen, joka on oikeasti asiaa kokeillut eikä vain keskittyt soittamaan poskeaan.

        Mutta tästäkin huolimatta liian iso pikselimäärä on haitta:
        - dynamiikka/valotusvara on huono, kun pikselit ovat pieniä
        - paljon pikseleitä & kohinaa -> helvetin isoja tiedostoja (suhteessa kuvan todelliseen informaatiosisältöön), koska JPEG -algoritmi ei oikein pärjää kohinan kanssa

        Esim itselläni on ikivanha 4 MP pokkari ja välillä oli duunikäytössä 10 MP pokkari. Näistä ensinmainittu tekee parempaa jälkeä, jossa on enemmän yksityiskohtia. Tämä tuli karvaasti esiin, kun joskus yritin tällä 10 MP ihmeellä kuvata teknisiä piirustuksia. 4 megapikselin kameralla pystyi hyvin ottamaan isostakin (jopa A1) lakanasta kuvan ja teksteistä sai selvän. Vaan eipä onnistunut 10 MP vehkeellä ... terävää oli vain keskellä ja reunat lukukelvotonta suttua. Olisi pitänyt panostaa siihen objektiiviinkin eikä vaan megapikseleihin...

        Pokkariin riittäisi mainiosti 3-4 megapikseliä ja nykytekniikalla toteutettuna ei kohinakaan vaivaisi samaan malliin kuin joskus 2003, jolloin tällaisia pikselimääriä käytettiin.

        Järkkäreissä sen sijaan 10 megapikseliä ei ole mitenkään liikaa, kun on kennoissa hieman erilailla kokoa ts ei hypi kohinat silmille / kohinanpoisto muuta koko kuvaa "vesivärimaalaukseksi" jo ISO400 lukemissa, kuten pokkarien 4x6 mm kennojen kanssa käy...


      • ts ei hypi
        aikuinen selittää kirjoitti:

        > Mutta kuvanlaatu ei vastaa sitä kuin se olisi otettu kameralla jossa samankokoinen kenno ja pikseleitä vain 3 miljoonaa. Kun pikselitiheys kasvaa, myös kohina kasvaa. Kohina ei poistu kuvaa jälkikäteen pienentämällä.

        Ei poistu, mutta vähenee/keskiarvottuu kylläkin, kun kuvaa pienennetään. Tämän tietää jokainen, joka on oikeasti asiaa kokeillut eikä vain keskittyt soittamaan poskeaan.

        Mutta tästäkin huolimatta liian iso pikselimäärä on haitta:
        - dynamiikka/valotusvara on huono, kun pikselit ovat pieniä
        - paljon pikseleitä & kohinaa -> helvetin isoja tiedostoja (suhteessa kuvan todelliseen informaatiosisältöön), koska JPEG -algoritmi ei oikein pärjää kohinan kanssa

        Esim itselläni on ikivanha 4 MP pokkari ja välillä oli duunikäytössä 10 MP pokkari. Näistä ensinmainittu tekee parempaa jälkeä, jossa on enemmän yksityiskohtia. Tämä tuli karvaasti esiin, kun joskus yritin tällä 10 MP ihmeellä kuvata teknisiä piirustuksia. 4 megapikselin kameralla pystyi hyvin ottamaan isostakin (jopa A1) lakanasta kuvan ja teksteistä sai selvän. Vaan eipä onnistunut 10 MP vehkeellä ... terävää oli vain keskellä ja reunat lukukelvotonta suttua. Olisi pitänyt panostaa siihen objektiiviinkin eikä vaan megapikseleihin...

        Pokkariin riittäisi mainiosti 3-4 megapikseliä ja nykytekniikalla toteutettuna ei kohinakaan vaivaisi samaan malliin kuin joskus 2003, jolloin tällaisia pikselimääriä käytettiin.

        Järkkäreissä sen sijaan 10 megapikseliä ei ole mitenkään liikaa, kun on kennoissa hieman erilailla kokoa ts ei hypi kohinat silmille / kohinanpoisto muuta koko kuvaa "vesivärimaalaukseksi" jo ISO400 lukemissa, kuten pokkarien 4x6 mm kennojen kanssa käy...

        ”… itselläni on ikivanha 4 MP pokkari ja välillä oli duunikäytössä 10 MP pokkari.”
        —ettei totuus unohtuisi niin kerroppa vielä noiden kameroiden merkki ja malli!


      • 786788686878786
        interpolointi kirjoitti:

        Linkkiin tuli mensan testi mukaan...

        tuo linkin dok. on kai poistettu.


      • 6058985667657444
        aikuinen selittää kirjoitti:

        > Mutta kuvanlaatu ei vastaa sitä kuin se olisi otettu kameralla jossa samankokoinen kenno ja pikseleitä vain 3 miljoonaa. Kun pikselitiheys kasvaa, myös kohina kasvaa. Kohina ei poistu kuvaa jälkikäteen pienentämällä.

        Ei poistu, mutta vähenee/keskiarvottuu kylläkin, kun kuvaa pienennetään. Tämän tietää jokainen, joka on oikeasti asiaa kokeillut eikä vain keskittyt soittamaan poskeaan.

        Mutta tästäkin huolimatta liian iso pikselimäärä on haitta:
        - dynamiikka/valotusvara on huono, kun pikselit ovat pieniä
        - paljon pikseleitä & kohinaa -> helvetin isoja tiedostoja (suhteessa kuvan todelliseen informaatiosisältöön), koska JPEG -algoritmi ei oikein pärjää kohinan kanssa

        Esim itselläni on ikivanha 4 MP pokkari ja välillä oli duunikäytössä 10 MP pokkari. Näistä ensinmainittu tekee parempaa jälkeä, jossa on enemmän yksityiskohtia. Tämä tuli karvaasti esiin, kun joskus yritin tällä 10 MP ihmeellä kuvata teknisiä piirustuksia. 4 megapikselin kameralla pystyi hyvin ottamaan isostakin (jopa A1) lakanasta kuvan ja teksteistä sai selvän. Vaan eipä onnistunut 10 MP vehkeellä ... terävää oli vain keskellä ja reunat lukukelvotonta suttua. Olisi pitänyt panostaa siihen objektiiviinkin eikä vaan megapikseleihin...

        Pokkariin riittäisi mainiosti 3-4 megapikseliä ja nykytekniikalla toteutettuna ei kohinakaan vaivaisi samaan malliin kuin joskus 2003, jolloin tällaisia pikselimääriä käytettiin.

        Järkkäreissä sen sijaan 10 megapikseliä ei ole mitenkään liikaa, kun on kennoissa hieman erilailla kokoa ts ei hypi kohinat silmille / kohinanpoisto muuta koko kuvaa "vesivärimaalaukseksi" jo ISO400 lukemissa, kuten pokkarien 4x6 mm kennojen kanssa käy...

        "Vaan eipä onnistunut 10 MP vehkeellä ... terävää oli vain keskellä ja reunat lukukelvotonta suttua. Olisi pitänyt panostaa siihen objektiiviinkin eikä vaan megapikseleihin... "

        no jos objektiivit on ratkaisevasti erilaiset, eihän niitä kameroita sitten tuossa megapikseliasiassa voi vertailla.


      • ei toki pakollista
        6058985667657444 kirjoitti:

        "Vaan eipä onnistunut 10 MP vehkeellä ... terävää oli vain keskellä ja reunat lukukelvotonta suttua. Olisi pitänyt panostaa siihen objektiiviinkin eikä vaan megapikseleihin... "

        no jos objektiivit on ratkaisevasti erilaiset, eihän niitä kameroita sitten tuossa megapikseliasiassa voi vertailla.

        Hohhoijaa. Tämä nyt vaan oli kerrassaan osuva esimerkki siitä, miten biomassalle, kuten sinulle, myydään kameroita magapikseleillä. Vaikkei huimista pikselimääristä ole kuin haittaa (tolkuttoman isot tiedostot), kun tupakka-askia pienempään kameraan ei ole viitsitty/onnistuttu tekemään riittävän hyvin piirtävää objektiivia.


      • jo joku Olympus
        ts ei hypi kirjoitti:

        ”… itselläni on ikivanha 4 MP pokkari ja välillä oli duunikäytössä 10 MP pokkari.”
        —ettei totuus unohtuisi niin kerroppa vielä noiden kameroiden merkki ja malli!

        Se kunnollisella objektiivilla varustettu kamera on ikivanha Minolta F200.

        Huono taas ei ole enää käsissä, mutta joku Olympuksen "lituskamalli" ns taitetulla optiikalla se oli. Nykyisistä malleista sitä vastaa parhaiten uTOUGH 8010. Toki tässä tuoreemmassa on liian pienten pikselien ongelma korjattu lisäämällä pikselimäärää 10 -> 14 megapikseliä ;-D Ja jengi ostaa simona...


      • 6058985667657444
        ei toki pakollista kirjoitti:

        Hohhoijaa. Tämä nyt vaan oli kerrassaan osuva esimerkki siitä, miten biomassalle, kuten sinulle, myydään kameroita magapikseleillä. Vaikkei huimista pikselimääristä ole kuin haittaa (tolkuttoman isot tiedostot), kun tupakka-askia pienempään kameraan ei ole viitsitty/onnistuttu tekemään riittävän hyvin piirtävää objektiivia.

        en osta kameroita "megapikseleillä". siteerasin viestiä johon vastasin, kiinnittäen huomioita viestissäni ilmenevään asiaan.


      • interpolointi
        786788686878786 kirjoitti:

        tuo linkin dok. on kai poistettu.

        Vaan huutomerkki poistui linkistä jostain syystä.


    • tyhmähkö

      Päätyvätkö kuvasi järjestään paperille ja seinälle julistekokoisena tai vaikka vähän pienempänäkin? Albumiin ns. kymppikuvana? Ruudulle katseltavaksi sellaisenaan? Ruudulle, kunhan on kovasti photoshopattu?

      Full-HD telkkarissa on 2 megapikseliä...

      • pikkelsiä

        Ainakin mun Full-HD telkkarissa on 1920x1080 punaista, sinistä ja vihreää elementtiä. Tuosta tulee 6 megapikseliä peruslaskuopin mukaan.
        Jos silti FullHD on mielestäsi 2MP, saman täytyy päteä myös toisinpäin: eli 10MP bayer-kameraa pitäisi pitää 2.5MP kamerana, koska tämä on maksimierottelutarkkuus punaiselle ja siniselle värikomponentille.


      • että:
        pikkelsiä kirjoitti:

        Ainakin mun Full-HD telkkarissa on 1920x1080 punaista, sinistä ja vihreää elementtiä. Tuosta tulee 6 megapikseliä peruslaskuopin mukaan.
        Jos silti FullHD on mielestäsi 2MP, saman täytyy päteä myös toisinpäin: eli 10MP bayer-kameraa pitäisi pitää 2.5MP kamerana, koska tämä on maksimierottelutarkkuus punaiselle ja siniselle värikomponentille.

        kamerassa joka toinen pikseli on vihreä


      • no pixels
        että: kirjoitti:

        kamerassa joka toinen pikseli on vihreä

        Uusissa "järkkäreissä", siis vähän paremmissa on 15-18 mpix, miksi lisäävät pixeleitä jos kerran kuvat huononee niitä lisättäessä, miksi eivät pysy näissä 10-13 mpix kennoissa?


      • hgyuyu5766yhgjh
        pikkelsiä kirjoitti:

        Ainakin mun Full-HD telkkarissa on 1920x1080 punaista, sinistä ja vihreää elementtiä. Tuosta tulee 6 megapikseliä peruslaskuopin mukaan.
        Jos silti FullHD on mielestäsi 2MP, saman täytyy päteä myös toisinpäin: eli 10MP bayer-kameraa pitäisi pitää 2.5MP kamerana, koska tämä on maksimierottelutarkkuus punaiselle ja siniselle värikomponentille.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Digitaalikamera#Digitaalikameran_toimintaperiaate

        "On huomattava, että digitaalikameran pikselimääräksi ilmoitetaan kennon kaikkien kuvapisteiden lukumäärä, vaikka jokainen niistä rekisteröi vain yhden värin. Siten 4 miljoonan pikselin kamerassa on 2 milj. vihreää pikseliä ja 1 milj. punaista ja 1 milj. sinistä pikseliä. Lopullisessa kuvassa näiden neljän miljoonan pikselin värit lasketaan (interpoloidaan) naapuripisteistä mitatuista arvoista. On myös kuvakennoja, jotka havaitsevat jokaisen kuvapikselin kaikki kolme värikomponenttia."

        jaa, sittenhän nämä jo kivikautiset 4 megapiks kamerat onkin vain 1 megapiks, ja nykyiset esim 16 megapiks vain 4 megapiks.


      • 657hhg76676544333222
        pikkelsiä kirjoitti:

        Ainakin mun Full-HD telkkarissa on 1920x1080 punaista, sinistä ja vihreää elementtiä. Tuosta tulee 6 megapikseliä peruslaskuopin mukaan.
        Jos silti FullHD on mielestäsi 2MP, saman täytyy päteä myös toisinpäin: eli 10MP bayer-kameraa pitäisi pitää 2.5MP kamerana, koska tämä on maksimierottelutarkkuus punaiselle ja siniselle värikomponentille.

        siis tarkoittaako tuo full-HD:n 1920x1080 sitä, että siinä on 1920x1080 kpl punaisia, 1920x1080 kpl sinisiä ja 1920x1080 kpl vihreitä elementtejä, vai 1920x1080 kpl punaisi, sinnisiä ja vihreitä yhteensä?


      • aivan noin
        hgyuyu5766yhgjh kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Digitaalikamera#Digitaalikameran_toimintaperiaate

        "On huomattava, että digitaalikameran pikselimääräksi ilmoitetaan kennon kaikkien kuvapisteiden lukumäärä, vaikka jokainen niistä rekisteröi vain yhden värin. Siten 4 miljoonan pikselin kamerassa on 2 milj. vihreää pikseliä ja 1 milj. punaista ja 1 milj. sinistä pikseliä. Lopullisessa kuvassa näiden neljän miljoonan pikselin värit lasketaan (interpoloidaan) naapuripisteistä mitatuista arvoista. On myös kuvakennoja, jotka havaitsevat jokaisen kuvapikselin kaikki kolme värikomponenttia."

        jaa, sittenhän nämä jo kivikautiset 4 megapiks kamerat onkin vain 1 megapiks, ja nykyiset esim 16 megapiks vain 4 megapiks.

        ”Kamera laskee kullekin pikselille väriarvot pikselin päälle ryhmitellyistä RGB-värisuotimista.”
        —tuo ei oikein tunnu uskottavalta.

        Rankasti pelkistäen:
        Pikseleistä tulee analoginen signaali (sähköenergiaa). Pikseliin osunut valo aiheuttaa jännitteen nousun ja tätä tietoa käytetään kuvadatan muodostamiseen ilmaisemalla jännitteen nousu binäärilukuna.

        RGB-suotimen tehtävä on vain ”värittää” pikseleihin osuvaa valoa.


      • hyi sinua
        pikkelsiä kirjoitti:

        Ainakin mun Full-HD telkkarissa on 1920x1080 punaista, sinistä ja vihreää elementtiä. Tuosta tulee 6 megapikseliä peruslaskuopin mukaan.
        Jos silti FullHD on mielestäsi 2MP, saman täytyy päteä myös toisinpäin: eli 10MP bayer-kameraa pitäisi pitää 2.5MP kamerana, koska tämä on maksimierottelutarkkuus punaiselle ja siniselle värikomponentille.

        > Ainakin mun Full-HD telkkarissa on 1920x1080 punaista, sinistä ja vihreää elementtiä. Tuosta tulee 6 megapikseliä peruslaskuopin mukaan.

        Ei tule, koska ne punaiset, siniset ja vihreät elementit ovat vain osapikseleitä (sub-pixel) ja "aitoon" & "täysväriseen" pikseliin tarvitaan niitä 3 kpl.

        Sub-pikseleitä voisi kutsua myös japaninpikseleiksi, koska tämänkaltaiset kusetukset ovat japanilaisilla verissä (vrt. japaninhevosvoimat). YLEENSÄ näyttölaitteista, televisiot ja tietokonenäytöt, ilmoitetaan ainoastaan todellinen resoluutio, mutta kameroiden LCD-näyttöjen kohdalla linja on jo lipsunut pitkään ja niiden "resoluutio" ilmoitetaankin sub-pikselien kokonaismääränä.

        Ihan kiva, muttei ole, koska on olemassa sellaisiakin näyttötekniikoita, joissa jokainen pikseli on "täysvärinen". No, näiden kohdalla tilanne korjataan japsilogiikalla ihan rehellisellä kusetuksella eli ilmoittamalla resoluutio kylmän rauhallisesti kolmella kerrottuna. Koska muutkin huijaa -> meilläkin on oikeus huijata.

        Toki vastaava ongelma on myös kameroiden kennojen kanssa, mutta tässä tapauksessa on sentään jotain perustetta ilmoittaa sub-pikselien määrä, koska
        - yleisimmässä tapauksessa R,G ja B pikseleitä ei ole suhteessa 1:1:1 vaan 1:2:1 (RGBG -matriisi)
        - kyllä ne kaikki pikselit osallistuvat luminanssitiedon keräämiseen ts. 4 megapikselin RGBG -kennon kuva on tarkempi kuin 1 megapikselin mustavalkokennon kuva

        > 10MP bayer-kameraa pitäisi pitää 2.5MP kamerana, koska tämä on maksimierottelutarkkuus punaiselle ja siniselle värikomponentille

        Juujoo, mutta vihreälle komponentille erottelutarkkuus onkin lähempänä 5 MP mustavalkokameraa ja vihreä värikanava korreloi parhaiten luminanssin kanssa, joten käytännössä resoluutio on todellakin verrattavissa lähinnä 5 MP mustavalkokameraan tai Foveon-kennoon.Itseasiassa jotkut ovat teoreettisilla pyörittelyillä päätyneet jopa 1,7:1 -suhteeseen, kun koko RGBG-matriisin erottelukyky huomioidaan, jolloin 10 MP RGBG -matriisia vastaisi 5,9 MP Foveon.

        Tämä 2,5 MP pitää kutinsa vain ääritapauksessa = tulee esiin vain sopivasti suunnitellulla testillä (esim sininen viivasto mustalla taustalla).


      • aivan noin?
        hyi sinua kirjoitti:

        > Ainakin mun Full-HD telkkarissa on 1920x1080 punaista, sinistä ja vihreää elementtiä. Tuosta tulee 6 megapikseliä peruslaskuopin mukaan.

        Ei tule, koska ne punaiset, siniset ja vihreät elementit ovat vain osapikseleitä (sub-pixel) ja "aitoon" & "täysväriseen" pikseliin tarvitaan niitä 3 kpl.

        Sub-pikseleitä voisi kutsua myös japaninpikseleiksi, koska tämänkaltaiset kusetukset ovat japanilaisilla verissä (vrt. japaninhevosvoimat). YLEENSÄ näyttölaitteista, televisiot ja tietokonenäytöt, ilmoitetaan ainoastaan todellinen resoluutio, mutta kameroiden LCD-näyttöjen kohdalla linja on jo lipsunut pitkään ja niiden "resoluutio" ilmoitetaankin sub-pikselien kokonaismääränä.

        Ihan kiva, muttei ole, koska on olemassa sellaisiakin näyttötekniikoita, joissa jokainen pikseli on "täysvärinen". No, näiden kohdalla tilanne korjataan japsilogiikalla ihan rehellisellä kusetuksella eli ilmoittamalla resoluutio kylmän rauhallisesti kolmella kerrottuna. Koska muutkin huijaa -> meilläkin on oikeus huijata.

        Toki vastaava ongelma on myös kameroiden kennojen kanssa, mutta tässä tapauksessa on sentään jotain perustetta ilmoittaa sub-pikselien määrä, koska
        - yleisimmässä tapauksessa R,G ja B pikseleitä ei ole suhteessa 1:1:1 vaan 1:2:1 (RGBG -matriisi)
        - kyllä ne kaikki pikselit osallistuvat luminanssitiedon keräämiseen ts. 4 megapikselin RGBG -kennon kuva on tarkempi kuin 1 megapikselin mustavalkokennon kuva

        > 10MP bayer-kameraa pitäisi pitää 2.5MP kamerana, koska tämä on maksimierottelutarkkuus punaiselle ja siniselle värikomponentille

        Juujoo, mutta vihreälle komponentille erottelutarkkuus onkin lähempänä 5 MP mustavalkokameraa ja vihreä värikanava korreloi parhaiten luminanssin kanssa, joten käytännössä resoluutio on todellakin verrattavissa lähinnä 5 MP mustavalkokameraan tai Foveon-kennoon.Itseasiassa jotkut ovat teoreettisilla pyörittelyillä päätyneet jopa 1,7:1 -suhteeseen, kun koko RGBG-matriisin erottelukyky huomioidaan, jolloin 10 MP RGBG -matriisia vastaisi 5,9 MP Foveon.

        Tämä 2,5 MP pitää kutinsa vain ääritapauksessa = tulee esiin vain sopivasti suunnitellulla testillä (esim sininen viivasto mustalla taustalla).

        ”… kaikki pikselit osallistuvat luminanssitiedon keräämiseen”
        —luullakseni luminanssi eli Y-signaali (mv-kuva) tehdään tv/videokameran vihreän kennon signaalista (kaikki pikselit ovat vihreitä).
        tv-kamerassa (ja ammattivideo) on oma kenno kutakin värisignaalia varten.


      • ainakin pitäisi
        aivan noin? kirjoitti:

        ”… kaikki pikselit osallistuvat luminanssitiedon keräämiseen”
        —luullakseni luminanssi eli Y-signaali (mv-kuva) tehdään tv/videokameran vihreän kennon signaalista (kaikki pikselit ovat vihreitä).
        tv-kamerassa (ja ammattivideo) on oma kenno kutakin värisignaalia varten.

        Kyllä sininen ja punainenkin värikanava luminanssiin vaikuttavat, mutta paljon pienemmällä painoarvolla (etenkin se sininen), joten kunnolla tehdyssä toteutuksessa kaikki huomioidaan. En toki mene vannomaan, ettei joku olisi joskus pistänyt mutkia suoriksi ... kyllä sitä kaikenlaista viritystä on nähty. Esim. kontrastipohjaisessa automaattitarkenuksessa kait ihan oikeasti käytetään usein pelkkää vihreää kanavaa, kun pyritään maksimoimaan nopeus jättämällä kaikki "turha" signaalinkäsittely pois.

        > tv-kamerassa (ja ammattivideo) on oma kenno kutakin värisignaalia varten.

        Jeps. Ei vaan ole digikameroissa juuri nähty (pl. muutama tämänsuuntainen yritelmä vuodelta miekka & sarvikypärä). Syynä lienee
        - sen prisma 3 kennoa -härpäkkeen koko, jos käytetään APS-C tai täyskoon kennoja. Nimittäin videokameroissa noin keskimäärin on aika pienet kennot.
        - ongelmat kennojen kohdistuksessa .... etenkin jossain PAL -suttukuvassa ei pal pienet virheet haittaa, kun todellinen resoluutio on kuitenkin jotain 700x288, mutta digijärkkärin 6000x4000 resoluutiolla tilanne voi olla hieman toinen


      • vielä?
        ainakin pitäisi kirjoitti:

        Kyllä sininen ja punainenkin värikanava luminanssiin vaikuttavat, mutta paljon pienemmällä painoarvolla (etenkin se sininen), joten kunnolla tehdyssä toteutuksessa kaikki huomioidaan. En toki mene vannomaan, ettei joku olisi joskus pistänyt mutkia suoriksi ... kyllä sitä kaikenlaista viritystä on nähty. Esim. kontrastipohjaisessa automaattitarkenuksessa kait ihan oikeasti käytetään usein pelkkää vihreää kanavaa, kun pyritään maksimoimaan nopeus jättämällä kaikki "turha" signaalinkäsittely pois.

        > tv-kamerassa (ja ammattivideo) on oma kenno kutakin värisignaalia varten.

        Jeps. Ei vaan ole digikameroissa juuri nähty (pl. muutama tämänsuuntainen yritelmä vuodelta miekka & sarvikypärä). Syynä lienee
        - sen prisma 3 kennoa -härpäkkeen koko, jos käytetään APS-C tai täyskoon kennoja. Nimittäin videokameroissa noin keskimäärin on aika pienet kennot.
        - ongelmat kennojen kohdistuksessa .... etenkin jossain PAL -suttukuvassa ei pal pienet virheet haittaa, kun todellinen resoluutio on kuitenkin jotain 700x288, mutta digijärkkärin 6000x4000 resoluutiolla tilanne voi olla hieman toinen

        missä käytetään RGB-luminanssia?

        Full-HD telkkarissa?


      • luminanssi
        vielä? kirjoitti:

        missä käytetään RGB-luminanssia?

        Full-HD telkkarissa?

        No, telkkaripuolellahan on tosiaan käytetty aina tätä luminassi 2 värisignaalia eli Y/C-zydeemiä. Ja ellen nyt ihan väärin muista, niin myös JPG pakkaus EI pakkaa R/G/B kanavia, vaan juurikin näistä lasketun luminanssin täydellä tarkkuudella väri-informaation puolet pienemmällä vaaka&pystyresoluutiolla = 1/4 -tarkkuudella. Siis oletusarvoisesti. Toki löytyy myös "häviöttömät" tai pienen pakkausasteen versiot, joissa kaikki kanavat pakataan 1:1 tarkkuudella.

        Sehän se fiksu tapa muistikorttien täyttämiseen onkin, koska digikameroissa on juuri tuosta RGBG matriisista johtuen sinisen & punaisen värin erottelutarkkuus on (vaaka &pystysuunnasa) öbaut puolet pienempi kuin luminanssin (johon vihreä värikanava vaikuttaa kaikkein suurimmalla painoarvolla), johtuen juuri tästä RGBG -matriisista. Poikkeuksena tietty Foveon yms.

        Tähän luminanssi 2 värikanavaa ratkaisuun on päädytty näköaistin ominaisuuksien vuoksi - eräänlaista häviöllistä pakkausta jo analogitelkkarien ajalta siis. Ja on yhä edelleen tukevasti käytössä, koska kaikenmaailman MPEGit yms. pohjautuvat pitkälti JPEG -algoritmiin (avainkuvien pakkaus...).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka pistetty kylmäksi

      Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      37
      3481
    2. Mietin että

      Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      97
      1704
    3. Kaipaatko sinä

      Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      136
      1595
    4. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

      HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      45
      1500
    5. Oletko samaa mieltä

      Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      91
      1310
    6. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

      Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      29
      1225
    7. Kirjallinen varoitus

      On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      57
      1125
    8. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      272
      1107
    9. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

      On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      125
      1010
    10. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

      Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      270
      991
    Aihe