Voiko kamerassa olla liikaa megapikseleitä? Jos on kaksi muuten samanlaista kameraa ja toiseen on niin sanotusti ahdettu liikaa megapikseleitä niin onko ne kuvat huonompia..?
Liikaa megapikseleitä?
37
1127
Vastaukset
- mie täältä
Kyllä voi, mikäli pikselitiheys menee liian suureksi niin kyllä se muunmuassa kohinassa näkyy.
- WhigX
Ei se pikselitiheys välttämättä kasva vaikka megapikseleitä olisikin lisää.
Kennon koko pitää ottaa myös huomioon.
Toisaalta mitä enemmän kamerassa on megapikseleitä niin sitä enemmän on varaa harrastaa pikselinviilausta.
--
http://www.petrilopia.net/
http://www.flickr.com/photos/whig/sets/
- Tane Ranelin
"Voiko kamerassa olla liikaa megapikseleitä?"
Kaikki ne pikselit, joita et tarvitse, ovat turhia... suorastaan haitallisia.
tiedostokoko kasvaa
kohina kasvaa- 7567567567576
onko siis kuvanlaatu erilainen jos esim 14 megapix kameralla otetun kuvan tietokoneella pienentää vastaamaan 10 megapix kameran suurinta kuvakokoa, edellyttäen että kamerat on muuten samanlaiset (sama kennokoko jne.) ??
7567567567576 kirjoitti:
onko siis kuvanlaatu erilainen jos esim 14 megapix kameralla otetun kuvan tietokoneella pienentää vastaamaan 10 megapix kameran suurinta kuvakokoa, edellyttäen että kamerat on muuten samanlaiset (sama kennokoko jne.) ??
erilainen. suurista pikselimääristä on silloin hyötyä kun rajaat esim jonkin kohdan kuvasta ja groppaat ja suurennat sen kuvan kokoa.
- kohiseva koski
7567567567576 kirjoitti:
onko siis kuvanlaatu erilainen jos esim 14 megapix kameralla otetun kuvan tietokoneella pienentää vastaamaan 10 megapix kameran suurinta kuvakokoa, edellyttäen että kamerat on muuten samanlaiset (sama kennokoko jne.) ??
On mahdollista että 14 megapikselin kuvassa on enemmän kohinaa kuin 10 megapikselin kuvassa. Kohina ei poistu kuvan kokoa muutettaessa.
- Kannonier
Merkitystä on lähinnä kennon koolla.
http://cyberphotographer.com/megapixelmyth/ - Rd2
Pikselien määrä ei nykyisissä kameroissa suoranaisesti vaikuta kuvan laatuun.
Määrää huomattavasti suurempi merkitys on pikselien/kennon koolla.
Suurempi samanlaatuinen pikselimäärrä tuo kuvaan enemmän yksityiskohtia.
Yleistäen mitä suuremmat pikselit (suurempi kenno) sitä parempi dynamiikka ja vähemmän kohinaa. Tämä johtuu siitä, että suurempi ”pikseli” kestää enemmän valoa puhkipalamatta.
Samankokoisia ja samantyyppisiä kennoja vertailtaessa suuremmat pikselit on siinä jossa niitä on vähemmän.
Tulostuksessa asia on tavallaan toisin eli kuvan pienentäminen pienentää myös virheitä- 2 w 1
Jos kamerassa on esim. 12 megapixeiä, niin se on helppo säätää ottamaan 3 megapixelin kuvia , jos pixeleitä tuntuu olevan liikaa.
- 1r3
2 w 1 kirjoitti:
Jos kamerassa on esim. 12 megapixeiä, niin se on helppo säätää ottamaan 3 megapixelin kuvia , jos pixeleitä tuntuu olevan liikaa.
Mutta kuvanlaatu ei vastaa sitä kuin se olisi otettu kameralla jossa samankokoinen kenno ja pikseleitä vain 3 miljoonaa. Kun pikselitiheys kasvaa, myös kohina kasvaa. Kohina ei poistu kuvaa jälkikäteen pienentämällä. Kyllä tuollaisen perusasian pitäisi pikkulapsenkin ymmärtää.
- 2 w 1
1r3 kirjoitti:
Mutta kuvanlaatu ei vastaa sitä kuin se olisi otettu kameralla jossa samankokoinen kenno ja pikseleitä vain 3 miljoonaa. Kun pikselitiheys kasvaa, myös kohina kasvaa. Kohina ei poistu kuvaa jälkikäteen pienentämällä. Kyllä tuollaisen perusasian pitäisi pikkulapsenkin ymmärtää.
Kun otetaan 3mpxl kuvia, kamera yhdistää 4 pixeliä yhdeksi pixeliksi, jolloin päästään samaan kuin 3mpxl kennolla, vai luulitko että otetaan kennon keskeltä 3 mpix alue ja sitä käytetään?
- 1r3
2 w 1 kirjoitti:
Kun otetaan 3mpxl kuvia, kamera yhdistää 4 pixeliä yhdeksi pixeliksi, jolloin päästään samaan kuin 3mpxl kennolla, vai luulitko että otetaan kennon keskeltä 3 mpix alue ja sitä käytetään?
En luule mitään. Kun otetaan digikameralla kuvia, kuva otetaan koko kennolla riippumatta siitä millä resoluutiolla se kortille tallennetaan.
- interpolointi
1r3 kirjoitti:
En luule mitään. Kun otetaan digikameralla kuvia, kuva otetaan koko kennolla riippumatta siitä millä resoluutiolla se kortille tallennetaan.
Mutta eikö tälläisten väittelyiden tarkoitus on kumota muiden väitteet ei omiaan.
- 786788686878786
1r3 kirjoitti:
Mutta kuvanlaatu ei vastaa sitä kuin se olisi otettu kameralla jossa samankokoinen kenno ja pikseleitä vain 3 miljoonaa. Kun pikselitiheys kasvaa, myös kohina kasvaa. Kohina ei poistu kuvaa jälkikäteen pienentämällä. Kyllä tuollaisen perusasian pitäisi pikkulapsenkin ymmärtää.
tämä ylempänä ollut linkki jo käsittääkseni kumosi perustellusti juuri tuon väittämäsi.
http://cyberphotographer.com/megapixelmyth/ - 24724672467246724672
786788686878786 kirjoitti:
tämä ylempänä ollut linkki jo käsittääkseni kumosi perustellusti juuri tuon väittämäsi.
http://cyberphotographer.com/megapixelmyth/En ainakaan löydä tuosta mitään mikä kumoaisi väitteeni.
- interpolointi
24724672467246724672 kirjoitti:
En ainakaan löydä tuosta mitään mikä kumoaisi väitteeni.
http://www.dxomark.com/index.php/en/Our-publications/DxOMark-Insights/More-pixels-offset-noise!
- interpolointi
interpolointi kirjoitti:
http://www.dxomark.com/index.php/en/Our-publications/DxOMark-Insights/More-pixels-offset-noise!
Linkkiin tuli mensan testi mukaan...
- aikuinen selittää
1r3 kirjoitti:
Mutta kuvanlaatu ei vastaa sitä kuin se olisi otettu kameralla jossa samankokoinen kenno ja pikseleitä vain 3 miljoonaa. Kun pikselitiheys kasvaa, myös kohina kasvaa. Kohina ei poistu kuvaa jälkikäteen pienentämällä. Kyllä tuollaisen perusasian pitäisi pikkulapsenkin ymmärtää.
> Mutta kuvanlaatu ei vastaa sitä kuin se olisi otettu kameralla jossa samankokoinen kenno ja pikseleitä vain 3 miljoonaa. Kun pikselitiheys kasvaa, myös kohina kasvaa. Kohina ei poistu kuvaa jälkikäteen pienentämällä.
Ei poistu, mutta vähenee/keskiarvottuu kylläkin, kun kuvaa pienennetään. Tämän tietää jokainen, joka on oikeasti asiaa kokeillut eikä vain keskittyt soittamaan poskeaan.
Mutta tästäkin huolimatta liian iso pikselimäärä on haitta:
- dynamiikka/valotusvara on huono, kun pikselit ovat pieniä
- paljon pikseleitä & kohinaa -> helvetin isoja tiedostoja (suhteessa kuvan todelliseen informaatiosisältöön), koska JPEG -algoritmi ei oikein pärjää kohinan kanssa
Esim itselläni on ikivanha 4 MP pokkari ja välillä oli duunikäytössä 10 MP pokkari. Näistä ensinmainittu tekee parempaa jälkeä, jossa on enemmän yksityiskohtia. Tämä tuli karvaasti esiin, kun joskus yritin tällä 10 MP ihmeellä kuvata teknisiä piirustuksia. 4 megapikselin kameralla pystyi hyvin ottamaan isostakin (jopa A1) lakanasta kuvan ja teksteistä sai selvän. Vaan eipä onnistunut 10 MP vehkeellä ... terävää oli vain keskellä ja reunat lukukelvotonta suttua. Olisi pitänyt panostaa siihen objektiiviinkin eikä vaan megapikseleihin...
Pokkariin riittäisi mainiosti 3-4 megapikseliä ja nykytekniikalla toteutettuna ei kohinakaan vaivaisi samaan malliin kuin joskus 2003, jolloin tällaisia pikselimääriä käytettiin.
Järkkäreissä sen sijaan 10 megapikseliä ei ole mitenkään liikaa, kun on kennoissa hieman erilailla kokoa ts ei hypi kohinat silmille / kohinanpoisto muuta koko kuvaa "vesivärimaalaukseksi" jo ISO400 lukemissa, kuten pokkarien 4x6 mm kennojen kanssa käy... - ts ei hypi
aikuinen selittää kirjoitti:
> Mutta kuvanlaatu ei vastaa sitä kuin se olisi otettu kameralla jossa samankokoinen kenno ja pikseleitä vain 3 miljoonaa. Kun pikselitiheys kasvaa, myös kohina kasvaa. Kohina ei poistu kuvaa jälkikäteen pienentämällä.
Ei poistu, mutta vähenee/keskiarvottuu kylläkin, kun kuvaa pienennetään. Tämän tietää jokainen, joka on oikeasti asiaa kokeillut eikä vain keskittyt soittamaan poskeaan.
Mutta tästäkin huolimatta liian iso pikselimäärä on haitta:
- dynamiikka/valotusvara on huono, kun pikselit ovat pieniä
- paljon pikseleitä & kohinaa -> helvetin isoja tiedostoja (suhteessa kuvan todelliseen informaatiosisältöön), koska JPEG -algoritmi ei oikein pärjää kohinan kanssa
Esim itselläni on ikivanha 4 MP pokkari ja välillä oli duunikäytössä 10 MP pokkari. Näistä ensinmainittu tekee parempaa jälkeä, jossa on enemmän yksityiskohtia. Tämä tuli karvaasti esiin, kun joskus yritin tällä 10 MP ihmeellä kuvata teknisiä piirustuksia. 4 megapikselin kameralla pystyi hyvin ottamaan isostakin (jopa A1) lakanasta kuvan ja teksteistä sai selvän. Vaan eipä onnistunut 10 MP vehkeellä ... terävää oli vain keskellä ja reunat lukukelvotonta suttua. Olisi pitänyt panostaa siihen objektiiviinkin eikä vaan megapikseleihin...
Pokkariin riittäisi mainiosti 3-4 megapikseliä ja nykytekniikalla toteutettuna ei kohinakaan vaivaisi samaan malliin kuin joskus 2003, jolloin tällaisia pikselimääriä käytettiin.
Järkkäreissä sen sijaan 10 megapikseliä ei ole mitenkään liikaa, kun on kennoissa hieman erilailla kokoa ts ei hypi kohinat silmille / kohinanpoisto muuta koko kuvaa "vesivärimaalaukseksi" jo ISO400 lukemissa, kuten pokkarien 4x6 mm kennojen kanssa käy...”… itselläni on ikivanha 4 MP pokkari ja välillä oli duunikäytössä 10 MP pokkari.”
—ettei totuus unohtuisi niin kerroppa vielä noiden kameroiden merkki ja malli! - 786788686878786
interpolointi kirjoitti:
Linkkiin tuli mensan testi mukaan...
tuo linkin dok. on kai poistettu.
- 6058985667657444
aikuinen selittää kirjoitti:
> Mutta kuvanlaatu ei vastaa sitä kuin se olisi otettu kameralla jossa samankokoinen kenno ja pikseleitä vain 3 miljoonaa. Kun pikselitiheys kasvaa, myös kohina kasvaa. Kohina ei poistu kuvaa jälkikäteen pienentämällä.
Ei poistu, mutta vähenee/keskiarvottuu kylläkin, kun kuvaa pienennetään. Tämän tietää jokainen, joka on oikeasti asiaa kokeillut eikä vain keskittyt soittamaan poskeaan.
Mutta tästäkin huolimatta liian iso pikselimäärä on haitta:
- dynamiikka/valotusvara on huono, kun pikselit ovat pieniä
- paljon pikseleitä & kohinaa -> helvetin isoja tiedostoja (suhteessa kuvan todelliseen informaatiosisältöön), koska JPEG -algoritmi ei oikein pärjää kohinan kanssa
Esim itselläni on ikivanha 4 MP pokkari ja välillä oli duunikäytössä 10 MP pokkari. Näistä ensinmainittu tekee parempaa jälkeä, jossa on enemmän yksityiskohtia. Tämä tuli karvaasti esiin, kun joskus yritin tällä 10 MP ihmeellä kuvata teknisiä piirustuksia. 4 megapikselin kameralla pystyi hyvin ottamaan isostakin (jopa A1) lakanasta kuvan ja teksteistä sai selvän. Vaan eipä onnistunut 10 MP vehkeellä ... terävää oli vain keskellä ja reunat lukukelvotonta suttua. Olisi pitänyt panostaa siihen objektiiviinkin eikä vaan megapikseleihin...
Pokkariin riittäisi mainiosti 3-4 megapikseliä ja nykytekniikalla toteutettuna ei kohinakaan vaivaisi samaan malliin kuin joskus 2003, jolloin tällaisia pikselimääriä käytettiin.
Järkkäreissä sen sijaan 10 megapikseliä ei ole mitenkään liikaa, kun on kennoissa hieman erilailla kokoa ts ei hypi kohinat silmille / kohinanpoisto muuta koko kuvaa "vesivärimaalaukseksi" jo ISO400 lukemissa, kuten pokkarien 4x6 mm kennojen kanssa käy..."Vaan eipä onnistunut 10 MP vehkeellä ... terävää oli vain keskellä ja reunat lukukelvotonta suttua. Olisi pitänyt panostaa siihen objektiiviinkin eikä vaan megapikseleihin... "
no jos objektiivit on ratkaisevasti erilaiset, eihän niitä kameroita sitten tuossa megapikseliasiassa voi vertailla. - ei toki pakollista
6058985667657444 kirjoitti:
"Vaan eipä onnistunut 10 MP vehkeellä ... terävää oli vain keskellä ja reunat lukukelvotonta suttua. Olisi pitänyt panostaa siihen objektiiviinkin eikä vaan megapikseleihin... "
no jos objektiivit on ratkaisevasti erilaiset, eihän niitä kameroita sitten tuossa megapikseliasiassa voi vertailla.Hohhoijaa. Tämä nyt vaan oli kerrassaan osuva esimerkki siitä, miten biomassalle, kuten sinulle, myydään kameroita magapikseleillä. Vaikkei huimista pikselimääristä ole kuin haittaa (tolkuttoman isot tiedostot), kun tupakka-askia pienempään kameraan ei ole viitsitty/onnistuttu tekemään riittävän hyvin piirtävää objektiivia.
- jo joku Olympus
ts ei hypi kirjoitti:
”… itselläni on ikivanha 4 MP pokkari ja välillä oli duunikäytössä 10 MP pokkari.”
—ettei totuus unohtuisi niin kerroppa vielä noiden kameroiden merkki ja malli!Se kunnollisella objektiivilla varustettu kamera on ikivanha Minolta F200.
Huono taas ei ole enää käsissä, mutta joku Olympuksen "lituskamalli" ns taitetulla optiikalla se oli. Nykyisistä malleista sitä vastaa parhaiten uTOUGH 8010. Toki tässä tuoreemmassa on liian pienten pikselien ongelma korjattu lisäämällä pikselimäärää 10 -> 14 megapikseliä ;-D Ja jengi ostaa simona... - 6058985667657444
ei toki pakollista kirjoitti:
Hohhoijaa. Tämä nyt vaan oli kerrassaan osuva esimerkki siitä, miten biomassalle, kuten sinulle, myydään kameroita magapikseleillä. Vaikkei huimista pikselimääristä ole kuin haittaa (tolkuttoman isot tiedostot), kun tupakka-askia pienempään kameraan ei ole viitsitty/onnistuttu tekemään riittävän hyvin piirtävää objektiivia.
en osta kameroita "megapikseleillä". siteerasin viestiä johon vastasin, kiinnittäen huomioita viestissäni ilmenevään asiaan.
- interpolointi
786788686878786 kirjoitti:
tuo linkin dok. on kai poistettu.
Vaan huutomerkki poistui linkistä jostain syystä.
- tyhmähkö
Päätyvätkö kuvasi järjestään paperille ja seinälle julistekokoisena tai vaikka vähän pienempänäkin? Albumiin ns. kymppikuvana? Ruudulle katseltavaksi sellaisenaan? Ruudulle, kunhan on kovasti photoshopattu?
Full-HD telkkarissa on 2 megapikseliä...- pikkelsiä
Ainakin mun Full-HD telkkarissa on 1920x1080 punaista, sinistä ja vihreää elementtiä. Tuosta tulee 6 megapikseliä peruslaskuopin mukaan.
Jos silti FullHD on mielestäsi 2MP, saman täytyy päteä myös toisinpäin: eli 10MP bayer-kameraa pitäisi pitää 2.5MP kamerana, koska tämä on maksimierottelutarkkuus punaiselle ja siniselle värikomponentille. - että:
pikkelsiä kirjoitti:
Ainakin mun Full-HD telkkarissa on 1920x1080 punaista, sinistä ja vihreää elementtiä. Tuosta tulee 6 megapikseliä peruslaskuopin mukaan.
Jos silti FullHD on mielestäsi 2MP, saman täytyy päteä myös toisinpäin: eli 10MP bayer-kameraa pitäisi pitää 2.5MP kamerana, koska tämä on maksimierottelutarkkuus punaiselle ja siniselle värikomponentille.kamerassa joka toinen pikseli on vihreä
- no pixels
että: kirjoitti:
kamerassa joka toinen pikseli on vihreä
Uusissa "järkkäreissä", siis vähän paremmissa on 15-18 mpix, miksi lisäävät pixeleitä jos kerran kuvat huononee niitä lisättäessä, miksi eivät pysy näissä 10-13 mpix kennoissa?
- hgyuyu5766yhgjh
pikkelsiä kirjoitti:
Ainakin mun Full-HD telkkarissa on 1920x1080 punaista, sinistä ja vihreää elementtiä. Tuosta tulee 6 megapikseliä peruslaskuopin mukaan.
Jos silti FullHD on mielestäsi 2MP, saman täytyy päteä myös toisinpäin: eli 10MP bayer-kameraa pitäisi pitää 2.5MP kamerana, koska tämä on maksimierottelutarkkuus punaiselle ja siniselle värikomponentille.http://fi.wikipedia.org/wiki/Digitaalikamera#Digitaalikameran_toimintaperiaate
"On huomattava, että digitaalikameran pikselimääräksi ilmoitetaan kennon kaikkien kuvapisteiden lukumäärä, vaikka jokainen niistä rekisteröi vain yhden värin. Siten 4 miljoonan pikselin kamerassa on 2 milj. vihreää pikseliä ja 1 milj. punaista ja 1 milj. sinistä pikseliä. Lopullisessa kuvassa näiden neljän miljoonan pikselin värit lasketaan (interpoloidaan) naapuripisteistä mitatuista arvoista. On myös kuvakennoja, jotka havaitsevat jokaisen kuvapikselin kaikki kolme värikomponenttia."
jaa, sittenhän nämä jo kivikautiset 4 megapiks kamerat onkin vain 1 megapiks, ja nykyiset esim 16 megapiks vain 4 megapiks. - 657hhg76676544333222
pikkelsiä kirjoitti:
Ainakin mun Full-HD telkkarissa on 1920x1080 punaista, sinistä ja vihreää elementtiä. Tuosta tulee 6 megapikseliä peruslaskuopin mukaan.
Jos silti FullHD on mielestäsi 2MP, saman täytyy päteä myös toisinpäin: eli 10MP bayer-kameraa pitäisi pitää 2.5MP kamerana, koska tämä on maksimierottelutarkkuus punaiselle ja siniselle värikomponentille.siis tarkoittaako tuo full-HD:n 1920x1080 sitä, että siinä on 1920x1080 kpl punaisia, 1920x1080 kpl sinisiä ja 1920x1080 kpl vihreitä elementtejä, vai 1920x1080 kpl punaisi, sinnisiä ja vihreitä yhteensä?
- aivan noin
hgyuyu5766yhgjh kirjoitti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Digitaalikamera#Digitaalikameran_toimintaperiaate
"On huomattava, että digitaalikameran pikselimääräksi ilmoitetaan kennon kaikkien kuvapisteiden lukumäärä, vaikka jokainen niistä rekisteröi vain yhden värin. Siten 4 miljoonan pikselin kamerassa on 2 milj. vihreää pikseliä ja 1 milj. punaista ja 1 milj. sinistä pikseliä. Lopullisessa kuvassa näiden neljän miljoonan pikselin värit lasketaan (interpoloidaan) naapuripisteistä mitatuista arvoista. On myös kuvakennoja, jotka havaitsevat jokaisen kuvapikselin kaikki kolme värikomponenttia."
jaa, sittenhän nämä jo kivikautiset 4 megapiks kamerat onkin vain 1 megapiks, ja nykyiset esim 16 megapiks vain 4 megapiks.”Kamera laskee kullekin pikselille väriarvot pikselin päälle ryhmitellyistä RGB-värisuotimista.”
—tuo ei oikein tunnu uskottavalta.
Rankasti pelkistäen:
Pikseleistä tulee analoginen signaali (sähköenergiaa). Pikseliin osunut valo aiheuttaa jännitteen nousun ja tätä tietoa käytetään kuvadatan muodostamiseen ilmaisemalla jännitteen nousu binäärilukuna.
RGB-suotimen tehtävä on vain ”värittää” pikseleihin osuvaa valoa. - hyi sinua
pikkelsiä kirjoitti:
Ainakin mun Full-HD telkkarissa on 1920x1080 punaista, sinistä ja vihreää elementtiä. Tuosta tulee 6 megapikseliä peruslaskuopin mukaan.
Jos silti FullHD on mielestäsi 2MP, saman täytyy päteä myös toisinpäin: eli 10MP bayer-kameraa pitäisi pitää 2.5MP kamerana, koska tämä on maksimierottelutarkkuus punaiselle ja siniselle värikomponentille.> Ainakin mun Full-HD telkkarissa on 1920x1080 punaista, sinistä ja vihreää elementtiä. Tuosta tulee 6 megapikseliä peruslaskuopin mukaan.
Ei tule, koska ne punaiset, siniset ja vihreät elementit ovat vain osapikseleitä (sub-pixel) ja "aitoon" & "täysväriseen" pikseliin tarvitaan niitä 3 kpl.
Sub-pikseleitä voisi kutsua myös japaninpikseleiksi, koska tämänkaltaiset kusetukset ovat japanilaisilla verissä (vrt. japaninhevosvoimat). YLEENSÄ näyttölaitteista, televisiot ja tietokonenäytöt, ilmoitetaan ainoastaan todellinen resoluutio, mutta kameroiden LCD-näyttöjen kohdalla linja on jo lipsunut pitkään ja niiden "resoluutio" ilmoitetaankin sub-pikselien kokonaismääränä.
Ihan kiva, muttei ole, koska on olemassa sellaisiakin näyttötekniikoita, joissa jokainen pikseli on "täysvärinen". No, näiden kohdalla tilanne korjataan japsilogiikalla ihan rehellisellä kusetuksella eli ilmoittamalla resoluutio kylmän rauhallisesti kolmella kerrottuna. Koska muutkin huijaa -> meilläkin on oikeus huijata.
Toki vastaava ongelma on myös kameroiden kennojen kanssa, mutta tässä tapauksessa on sentään jotain perustetta ilmoittaa sub-pikselien määrä, koska
- yleisimmässä tapauksessa R,G ja B pikseleitä ei ole suhteessa 1:1:1 vaan 1:2:1 (RGBG -matriisi)
- kyllä ne kaikki pikselit osallistuvat luminanssitiedon keräämiseen ts. 4 megapikselin RGBG -kennon kuva on tarkempi kuin 1 megapikselin mustavalkokennon kuva
> 10MP bayer-kameraa pitäisi pitää 2.5MP kamerana, koska tämä on maksimierottelutarkkuus punaiselle ja siniselle värikomponentille
Juujoo, mutta vihreälle komponentille erottelutarkkuus onkin lähempänä 5 MP mustavalkokameraa ja vihreä värikanava korreloi parhaiten luminanssin kanssa, joten käytännössä resoluutio on todellakin verrattavissa lähinnä 5 MP mustavalkokameraan tai Foveon-kennoon.Itseasiassa jotkut ovat teoreettisilla pyörittelyillä päätyneet jopa 1,7:1 -suhteeseen, kun koko RGBG-matriisin erottelukyky huomioidaan, jolloin 10 MP RGBG -matriisia vastaisi 5,9 MP Foveon.
Tämä 2,5 MP pitää kutinsa vain ääritapauksessa = tulee esiin vain sopivasti suunnitellulla testillä (esim sininen viivasto mustalla taustalla). - aivan noin?
hyi sinua kirjoitti:
> Ainakin mun Full-HD telkkarissa on 1920x1080 punaista, sinistä ja vihreää elementtiä. Tuosta tulee 6 megapikseliä peruslaskuopin mukaan.
Ei tule, koska ne punaiset, siniset ja vihreät elementit ovat vain osapikseleitä (sub-pixel) ja "aitoon" & "täysväriseen" pikseliin tarvitaan niitä 3 kpl.
Sub-pikseleitä voisi kutsua myös japaninpikseleiksi, koska tämänkaltaiset kusetukset ovat japanilaisilla verissä (vrt. japaninhevosvoimat). YLEENSÄ näyttölaitteista, televisiot ja tietokonenäytöt, ilmoitetaan ainoastaan todellinen resoluutio, mutta kameroiden LCD-näyttöjen kohdalla linja on jo lipsunut pitkään ja niiden "resoluutio" ilmoitetaankin sub-pikselien kokonaismääränä.
Ihan kiva, muttei ole, koska on olemassa sellaisiakin näyttötekniikoita, joissa jokainen pikseli on "täysvärinen". No, näiden kohdalla tilanne korjataan japsilogiikalla ihan rehellisellä kusetuksella eli ilmoittamalla resoluutio kylmän rauhallisesti kolmella kerrottuna. Koska muutkin huijaa -> meilläkin on oikeus huijata.
Toki vastaava ongelma on myös kameroiden kennojen kanssa, mutta tässä tapauksessa on sentään jotain perustetta ilmoittaa sub-pikselien määrä, koska
- yleisimmässä tapauksessa R,G ja B pikseleitä ei ole suhteessa 1:1:1 vaan 1:2:1 (RGBG -matriisi)
- kyllä ne kaikki pikselit osallistuvat luminanssitiedon keräämiseen ts. 4 megapikselin RGBG -kennon kuva on tarkempi kuin 1 megapikselin mustavalkokennon kuva
> 10MP bayer-kameraa pitäisi pitää 2.5MP kamerana, koska tämä on maksimierottelutarkkuus punaiselle ja siniselle värikomponentille
Juujoo, mutta vihreälle komponentille erottelutarkkuus onkin lähempänä 5 MP mustavalkokameraa ja vihreä värikanava korreloi parhaiten luminanssin kanssa, joten käytännössä resoluutio on todellakin verrattavissa lähinnä 5 MP mustavalkokameraan tai Foveon-kennoon.Itseasiassa jotkut ovat teoreettisilla pyörittelyillä päätyneet jopa 1,7:1 -suhteeseen, kun koko RGBG-matriisin erottelukyky huomioidaan, jolloin 10 MP RGBG -matriisia vastaisi 5,9 MP Foveon.
Tämä 2,5 MP pitää kutinsa vain ääritapauksessa = tulee esiin vain sopivasti suunnitellulla testillä (esim sininen viivasto mustalla taustalla).”… kaikki pikselit osallistuvat luminanssitiedon keräämiseen”
—luullakseni luminanssi eli Y-signaali (mv-kuva) tehdään tv/videokameran vihreän kennon signaalista (kaikki pikselit ovat vihreitä).
tv-kamerassa (ja ammattivideo) on oma kenno kutakin värisignaalia varten. - ainakin pitäisi
aivan noin? kirjoitti:
”… kaikki pikselit osallistuvat luminanssitiedon keräämiseen”
—luullakseni luminanssi eli Y-signaali (mv-kuva) tehdään tv/videokameran vihreän kennon signaalista (kaikki pikselit ovat vihreitä).
tv-kamerassa (ja ammattivideo) on oma kenno kutakin värisignaalia varten.Kyllä sininen ja punainenkin värikanava luminanssiin vaikuttavat, mutta paljon pienemmällä painoarvolla (etenkin se sininen), joten kunnolla tehdyssä toteutuksessa kaikki huomioidaan. En toki mene vannomaan, ettei joku olisi joskus pistänyt mutkia suoriksi ... kyllä sitä kaikenlaista viritystä on nähty. Esim. kontrastipohjaisessa automaattitarkenuksessa kait ihan oikeasti käytetään usein pelkkää vihreää kanavaa, kun pyritään maksimoimaan nopeus jättämällä kaikki "turha" signaalinkäsittely pois.
> tv-kamerassa (ja ammattivideo) on oma kenno kutakin värisignaalia varten.
Jeps. Ei vaan ole digikameroissa juuri nähty (pl. muutama tämänsuuntainen yritelmä vuodelta miekka & sarvikypärä). Syynä lienee
- sen prisma 3 kennoa -härpäkkeen koko, jos käytetään APS-C tai täyskoon kennoja. Nimittäin videokameroissa noin keskimäärin on aika pienet kennot.
- ongelmat kennojen kohdistuksessa .... etenkin jossain PAL -suttukuvassa ei pal pienet virheet haittaa, kun todellinen resoluutio on kuitenkin jotain 700x288, mutta digijärkkärin 6000x4000 resoluutiolla tilanne voi olla hieman toinen - vielä?
ainakin pitäisi kirjoitti:
Kyllä sininen ja punainenkin värikanava luminanssiin vaikuttavat, mutta paljon pienemmällä painoarvolla (etenkin se sininen), joten kunnolla tehdyssä toteutuksessa kaikki huomioidaan. En toki mene vannomaan, ettei joku olisi joskus pistänyt mutkia suoriksi ... kyllä sitä kaikenlaista viritystä on nähty. Esim. kontrastipohjaisessa automaattitarkenuksessa kait ihan oikeasti käytetään usein pelkkää vihreää kanavaa, kun pyritään maksimoimaan nopeus jättämällä kaikki "turha" signaalinkäsittely pois.
> tv-kamerassa (ja ammattivideo) on oma kenno kutakin värisignaalia varten.
Jeps. Ei vaan ole digikameroissa juuri nähty (pl. muutama tämänsuuntainen yritelmä vuodelta miekka & sarvikypärä). Syynä lienee
- sen prisma 3 kennoa -härpäkkeen koko, jos käytetään APS-C tai täyskoon kennoja. Nimittäin videokameroissa noin keskimäärin on aika pienet kennot.
- ongelmat kennojen kohdistuksessa .... etenkin jossain PAL -suttukuvassa ei pal pienet virheet haittaa, kun todellinen resoluutio on kuitenkin jotain 700x288, mutta digijärkkärin 6000x4000 resoluutiolla tilanne voi olla hieman toinenmissä käytetään RGB-luminanssia?
Full-HD telkkarissa? - luminanssi
vielä? kirjoitti:
missä käytetään RGB-luminanssia?
Full-HD telkkarissa?No, telkkaripuolellahan on tosiaan käytetty aina tätä luminassi 2 värisignaalia eli Y/C-zydeemiä. Ja ellen nyt ihan väärin muista, niin myös JPG pakkaus EI pakkaa R/G/B kanavia, vaan juurikin näistä lasketun luminanssin täydellä tarkkuudella väri-informaation puolet pienemmällä vaaka&pystyresoluutiolla = 1/4 -tarkkuudella. Siis oletusarvoisesti. Toki löytyy myös "häviöttömät" tai pienen pakkausasteen versiot, joissa kaikki kanavat pakataan 1:1 tarkkuudella.
Sehän se fiksu tapa muistikorttien täyttämiseen onkin, koska digikameroissa on juuri tuosta RGBG matriisista johtuen sinisen & punaisen värin erottelutarkkuus on (vaaka &pystysuunnasa) öbaut puolet pienempi kuin luminanssin (johon vihreä värikanava vaikuttaa kaikkein suurimmalla painoarvolla), johtuen juuri tästä RGBG -matriisista. Poikkeuksena tietty Foveon yms.
Tähän luminanssi 2 värikanavaa ratkaisuun on päädytty näköaistin ominaisuuksien vuoksi - eräänlaista häviöllistä pakkausta jo analogitelkkarien ajalta siis. Ja on yhä edelleen tukevasti käytössä, koska kaikenmaailman MPEGit yms. pohjautuvat pitkälti JPEG -algoritmiin (avainkuvien pakkaus...).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 373481
- 971704
- 1361595
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa451500- 911310
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo291225- 571125
MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil2721107Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1251010Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa270991