Foolihappo, myöhäistäkö?

myöhäinen?

Olen raskaana viikolla 6 tai 7 (ei täyttä varmuutta, koska kierto on hiukan normaalia pidempi ja aavistuksen epäsäännöllinen). Eka neuvola on kahden viikon päästä. En aiemmin tiennyt mistään foolihaposta, vaan vasta eilen luin, että sitä olisi hyvä syödä. Kävin siis apteekista hakemassa sitä tänään. Sitten luin, että se olisi pitänyt aloittaa jo paljon aikaisemmin, koska nimenomaan 6.:lla viikolla se tekee tehtävänsä hermostoputken sulkemisessa. Onko tästä foolihapon syömisestä nyt siis enää mitään hyötyä? Syön hedelmiä ja ruisleipää päivittäin, lisäksi kasviksia kuten kurkkua ja paprikaa, joten kai sekin jotain auttaa?

10

2655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23465iuesg

      Syö vaan foolihappoa, etenkin jos olet(ollut) tupakoitsija.

    • ........

      Hermostoputken sulkeutumiseen sillä ei ole nyt enää vaikutusta, mutta muihin asioihin on. Syö raskausvitamiinia (niissä paljon foolihappoa) tai tavallista multivitaa (missä ei a-vitamiinia), koska tarvitset montaa muutakin vitamiinia. Tärkein lienee nyt D-vitamiini josta lähes jokaiselle suomalaiselle tulee puutos. Sillä voit myös vaikuttaa lapsesi ja itsesi sairastumisriskiin. Esim. lapsen astmariskiin vaikuttaa. D-vitamiinia et voi saada ravinnosta tarpeeksi. Itse söin 20 mikroa päivässä koko raskauden ja silti ne vitamiinitasot olivat alhaiset (ne voi mittauttaa).

    • 34+2

      Muissa maissa (esim. hollanti, saksa) on suositeltu foolihappoa jokaiselle raskautta harkitsevalle ja sitä pitäisi syödä viikkoon 12. asti, joten kaipa se jotain myöhemminkin vaikuttaa. Suomessa neuvoloissa D-vitamiini on ainoa mikä raskaana oleville "pakollinen" eli sitä suositellaan kaikille.

      Mielestäni sinulla ei ole syytä pelätä selkärankahalkiota tms. jos olet syönyt kuvailemallasi tavalla etkä polta tai syö epilepsia tms. lääkkeitä jotka lisäävät foolihapon tarvetta.

      • myöhäinen?

        Juuri noita erilaisia vaurioita tässä eniten pelkään, hemmetti kun en ottanut asiasta selvää aikaisemmin. Mutta tutkittuani nyt foolihapon lähteitä, olen kyllä syönyt melkolailla monipuolisesti sen suhteen... Ja etenkin hedelmiä menee tosi paljon. Tupakoin aiemmin satunnaisesti, epilepsia- tms. lääkityksiä ei ole. Olen myös käyttänyt Beroccaa enemmän tai vähemmän säännöllisesti, olisko siitä mitään apua, en kyllä tiedä sisältääkö se foolihappoa...? Ostin nyt siis Foliren-nimistä valmistetta, syön sitä nyt sitten 12. viikolle asti. Ja seuraavaksi ostamaan siis tuota D-vitamiinia, kiitos neuvosta.


      • 33+3
        myöhäinen? kirjoitti:

        Juuri noita erilaisia vaurioita tässä eniten pelkään, hemmetti kun en ottanut asiasta selvää aikaisemmin. Mutta tutkittuani nyt foolihapon lähteitä, olen kyllä syönyt melkolailla monipuolisesti sen suhteen... Ja etenkin hedelmiä menee tosi paljon. Tupakoin aiemmin satunnaisesti, epilepsia- tms. lääkityksiä ei ole. Olen myös käyttänyt Beroccaa enemmän tai vähemmän säännöllisesti, olisko siitä mitään apua, en kyllä tiedä sisältääkö se foolihappoa...? Ostin nyt siis Foliren-nimistä valmistetta, syön sitä nyt sitten 12. viikolle asti. Ja seuraavaksi ostamaan siis tuota D-vitamiinia, kiitos neuvosta.

        ei suositella raskausaikana, ja jos käytetään niin ainoastaan lääkärin suosituksesta...


      • myöhäinen?
        33+3 kirjoitti:

        ei suositella raskausaikana, ja jos käytetään niin ainoastaan lääkärin suosituksesta...

        Oikeastiko ei Beroccaa suositella? No niin, pieleen meni sekin.


      • Ruoka se on paras
        33+3 kirjoitti:

        ei suositella raskausaikana, ja jos käytetään niin ainoastaan lääkärin suosituksesta...

        Itse katsoin vähän mitä suuhuni laitoin, että saan tarvittavat määrät vitamiineja, foolihappoa ja muita. Ruuasta imeytyminen on paljon tehokkaampaa kuin tableteista. Ultrassa oli kaikki ok, vaikka en pillerin pilleriä suuhuni laittanut. D-vitamiin tietenkin aloitin suositusten mukaan syyskuun lopulla...mut tämä oli mun tapa ja kaikki saavat itse valita miten hoitelevat vitamiinien ja muiden saannin.


      • .
        myöhäinen? kirjoitti:

        Oikeastiko ei Beroccaa suositella? No niin, pieleen meni sekin.

        kyllä se mainitaan ihan siinä pakkauksessakin:


        "Voiko Berocca-valmisteita käyttää raskauden aikana?
        Mitään viitteitä ei ole todettu siitä, että Berocca-valmisteiden sisältämillä aineilla olisi haitallisia vaikutuksia raskauteen tai sikiön tai vastasyntyneen terveyteen suositeltua annostusta käytettäessä (1 tabletti päivässä). Berocca-valmisteiden ja muiden vitamiinivalmisteiden käytöstä raskauden tai imetyksen aikana tulisi kuitenkin keskustella lääkärin kanssa."


      • beroccaaaa
        . kirjoitti:

        kyllä se mainitaan ihan siinä pakkauksessakin:


        "Voiko Berocca-valmisteita käyttää raskauden aikana?
        Mitään viitteitä ei ole todettu siitä, että Berocca-valmisteiden sisältämillä aineilla olisi haitallisia vaikutuksia raskauteen tai sikiön tai vastasyntyneen terveyteen suositeltua annostusta käytettäessä (1 tabletti päivässä). Berocca-valmisteiden ja muiden vitamiinivalmisteiden käytöstä raskauden tai imetyksen aikana tulisi kuitenkin keskustella lääkärin kanssa."

        Miten niin sanotaan ettei suositella? Tuossahan vaan kehotetaan keskustelemaan lääkärin kanssa. Niin kuin joka toisessa tuoteselosteessa.


      • myöhäinen?
        Ruoka se on paras kirjoitti:

        Itse katsoin vähän mitä suuhuni laitoin, että saan tarvittavat määrät vitamiineja, foolihappoa ja muita. Ruuasta imeytyminen on paljon tehokkaampaa kuin tableteista. Ultrassa oli kaikki ok, vaikka en pillerin pilleriä suuhuni laittanut. D-vitamiin tietenkin aloitin suositusten mukaan syyskuun lopulla...mut tämä oli mun tapa ja kaikki saavat itse valita miten hoitelevat vitamiinien ja muiden saannin.

        Oli miten oli, mahdollisia vaurioita on varmaan nyt ihan turha murehtia, koska niille en kuitenkaan voi tehdä yhtään mitään. Toivon kuitenkin ettei Berocat tai foolihapottomuus ole pilannut mitään, ja että kaikki sujuisi hyvin. Kiitos vastauksistanne! :)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5399
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3477
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1602
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      197
      1521
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1023
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe