vedenparannusainetta

kysyvä

tarviiko hanaveteen lisätä vedenparannusainetta, jos hanaveden pH on 8.0 ??

8

458

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bettaristic

Vedenparannusaineella ei ole mitään tekemistä pH:n kanssa. Ainetta käytetään, jos vedessä on sellaisia epäpuhtauksia jotka on kaloille vaarallisia (ja ne voidaan vedenparannusaineella sitoa tai hajoittaa vaarattomampaan muotoon). Sellaisia aineita, joiden takia vedenparannusainetta kannattaa käyttää on kloori ja raskasmetallit. Kannattaa tavata pullon ohjeet että mihin aineisiin se kyseinen aine tepsii. Sitä en muuten tiedäkään että onko joidenkin valmistajien vedenparannusaihessa puskurointiaineita joilla pH:n saa jymäytettyä johonkin tiettyyn lukemaan? Tuntuisi vähän hassulta tosin, silloinhan menisi kaiken maailman pH7 tai Bullseye-litkuilta markkinat.

Hanaveden pH:lla ei ole välttämättä mitään merkitystä akvaarion vedelle. Jos vesi on pehmeää, se happamoituu akvaariossa äkkiä. Kaloille suuri pH:n muutoa yht'äkkiä yllättäin saattaa aiheuttaa närää. Jos sinulla on akvaariossasi happaman veden kaloja niin voisit lisätä veden vaihdon yhteydessä riittävästi pH-miinusta että saat happamuuden pysymään suht samoissa koko ajan. Jos et halua käyttää kaupallisia litkuja, saat happamoitettua vettä esim. turveuutteella tai laimealla rikkihapolla.

• kysyvä

kiitti tiedosta, ajattelin vaan kysyä, koska vedenparannus ainetta menee aika lailla, kun vaihtaa 40l vettä kahdesta akvasta joka viikko :)

• Vaari

Suomen kraanavesi on niin vähä kloorista ja rautapitoisudet aisoissa jo määräyksienkin puitteissa nykypäivänä ettei noihin litkuihin minun mielestäni kannata hakata vähiä rahojansa.

Kirjoitin tuolla aiemmin tuosta veden kovuudestakin joka on kautta rantain suomen maan 4-5 Kh kovuusluokkaa. Mietimpä vaan kuinka moni Hammaskarppikala harrastaja, jonka kalat vaativat tämän kovemman veden, käyttää veden kovettamiseen kemikaaleja tai kalkkimurskaa kalojen hyvinvoinnin varmistamiseksi. Mitenkähän kauppiaat mahtavat toimia myyntialtaiden suhteen??? Onko kala hyvissä olosuhteissa edes kauppiaan altaassa??

Malawi akvat ovat sitten oma taiteen laji sinänsä.

Mitenkähän on?

• piia

Itse olen käyttänyt kaikkia näitä tunnettuja vedenkäsittelyaineita, joiden suhde on viisi milliä kymmentä litraa kohden. Viimeksi poikkesin uuteen kalaliikkeeseen ja sielä sanottiin, et kaikilla kenellä on suurempi akvaario ja tietenkin akvaarioliikkeitten altaisiin käytetään Haloex-vedenkäsittelyainetta. Sitä kuuluu laittaa vain yksi tippa kymmentä litraa kohden. Se maksoi vähän enemmän 19.50 euroa/pullo 120ml, mutta sehän kestää ikuisuuden.'

Tietenkin laimennan ne tipat ensiksi kuppiin ja sitten kaadan siitä veden vaihdon yhteydessä akvaarioon. Kauppias sanoi suoraan, et siinä ei ole yhtä paljon kaikkia hyviä aineita, kuin noissa perinteisissä - onko jollain tietoa tästä kyseisestä aineesta?

• AapeliAbsurdi

Haloexia "kuuluu laittaa vain yksi tippa kymmentä litraa kohden" No ei riitä millään... https://www.akvaariokauppa.fi/new/p1135-waterlife-haloex-fi.html
        Ehkä 1 ml on oikeampi määrä. PS: 1ml on noin 20 tippaa - riippuen toki annosteltavan aineen ominaisuuksista ja annosteluvälineen suuaukosta. Esim. 20 tippaa juomavettä tippapullon suuttimesta on melko tarkasti 1 ml.

• Miska

aqua safea vedenvaihdon yhteydessä pari korkillista, vettä vaihdan kuitenkin noin 150l/kerta. hyvin ovat kalani tuolla määrällä pärjänneet!

• sdfsadfsafdsa

Minkä kokoinen akvaario. Kuinka usein vaihdat vettä

• Vedentestaaja

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      78
      2687
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      91
      1636
    3. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      72
      1411
    4. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      64
      1375
    5. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      129
      1305
    6. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      145
      1193
    7. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      157
      1184
    8. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      74
      1097
    9. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      90
      1079
    10. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      76
      1068
    Aihe