Allergian yhteydessä eosinofiliaa?

Tellu26

Heips!

Minulla on ollut outoja vatsavaivoja kohta jo 3 viikkoa. Välillä vatsa on parempi, mutta ripuli tuntuu vain jatkuvan. Verenkuvassa leukkarit hiukan koholla, jotain 15, muut arvot normaaleja, paitsi eosinofiilejä yli 40 prosenttia (7,25!) . Sisätautien erikoislääkärikin vain puisteli päätään. Tänään olin gastroskopiassa (yök!) eikä mitään uutta, tervettä limakalvoa vain. Keliakiakoe normaali, ulosteen bakteeriviljelyt normaalit, parasiittikokeet negatiiviset... Mitään ei tunnu löytyvän. Itse olen alkanut ajatella jotain ruoka-aineallergiaa. Onko kellään täällä tietoa voiko joku allergia aiheuttaa noin kovan eosinofilian? Mitä kaikkia ruoka-aineita yleensä voidaan testata (Suomessa)? Kiitän jo etukäteen vastauksistanne!

4

741

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Parasiitti

      Ettei vaan olis kuitenki joku parasiitti. Esim lapamatotartunnassa eosinofiilit voi nousta tosi paljon. Entäs onko laktoosi-intoleranssi tutkittu?

      • Tellu26

        ..Ja minulla on laktoosi-intoleranssi, ollut jo lapsesta asti. Nämä oireet ovat kuitenkin ihan erilaisia. Parasiittikokeet x 3 olivat siis kaikki negatiivisia, tosin olen kuullut, että ne eivät välttämättä heti löydykään... Lääkärinikin mietti aluksi parasiitteja, en kyllä keksi mistä niitä olisin saanut, kun en ole matkustellutkaan puoleen vuoteen ja en ole syönyt järvikalaa.


    • rk

      tulokset sai ruokatorven koepaloista - näkyikö niissä tulehdusta?
      Oliko eosinofiilien määrä normaali?

    • J

      Heippa!

      Minuakin kiinnostaa nuo eosinofiilit. Minulla on paljon homealtistuksia takana, jonka jälkeen en ole paljon tervettä päivää nähnyt. 2009 kesällä sairastin pari herpes-infektiota jonka jälkeen kuntoni romahti ja paluuta ei ole entiseen ollut. Olen ollut 1 1/2 vuotta sairaslomalla. Vuoden ajan minua hoidettiin ihan muuna "potilaana" ja lääkitys heikenti vastustuskykyä entisestään. Minulal on koko ajan "kipeä" olo. Lisäksi olen vaikea atopikko. Saan jatkuvasti joka ikisen flunssan ja infektion...

      Tuossa syksyn alussa pääsin jatkotutkimuksiin, joissa huomattiin että veren eosinofiliaprosentti 20%. Kuukaudessa arvo laski kuitenkin 14%:n. Tänä aikana en sairastanut mitään infektiota. Tämän jälkeen infektiolääkäri suositteli testaukseksi atb-kuuria. Kuurin aikana sain taas flunssan ja sen jälkeen todella pahan märkäruven kasvoihin.. Näitä märkärupia olin saanut myös kesän lopussa. Märkärupi-infektio kesti noin kolme viikkoa ja seuraavalla kerralla eosinofiilit olivat nousseet "hengenvaaralliselle tasolle", 30%:n ja lääkäri käski aloittaa kortisonilääkityksen. En kuitenkaan aloittanut, koska se taas laukaisee minulle herpeksen. 2 viikkoa tämän 30prosentin jälkeen eosinofiilit olivat laskeneet 20 prosenttiin... Mutta.. Yhtäkkiä minulla olikin noussut crp 26:n ja se on aina ollut normaali.

      Ongelmani on siis se, että virukset ja bakteerit nostavat eosinofiilejäni. Kun taas eosinofiilit ovat korkealla menee elimistön puolustusjärjestelmä ilmeisesti niin heikoksi, että saan kaikki infektiot.
      Kun otan kortisonia, laukaisee se taas pari herpesnäppylää ja pahassa tapauksessa märkärupi-infektion. Kierre on valmis... Onko muilla samankaltaista ongelmaa? Olen tosi pulassa ja mitä tekisin.. Lääkäri määräsi Valtrexia mutta pelkään että sekään ei auta jos kortisoni laukaisee herpeksen.. :(

      Ja millaisillä kortisoni- määrillä olette saaneet arvot alas?

      Olisi kiva kuulla kokemuksia.. Tää on tosi pelottavaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      112
      2042
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      177
      1441
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1325
    4. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1255
    5. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1197
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1115
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1050
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      88
      1014
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      803
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      788
    Aihe