Lapsi haluaa kasvissyöjäksi

Mama 1900++

Tyttö 10 v. tajusi mitä jauheliha lautasella on.. Nyt tyttö sanookin että haluaa tästä edes kasvisruokaa... Itselle ihan sama vaikka haluaakin, voin minä hänelle sitä tehdä ja voinsyödä itsekkin,podenhan huonoa omaatuntoa aina kun tungen herkullista makkaraa poskeen :) salaa kylläkin, en ole sitä tytölle sanonut :D
Mutta mitä te muut olette mieltä? Onko soija ja tofu niin "puhdasta" että sitä uskaltaa lapselle antaa? Ainakin pienelle lapselle neuvolasta kehotettiin ettei anneta kun eivät tiedä mitä siinä soijassa oikeasti on..??
Ja oletteko te muut äidit, saman asian kanssa, tyytyneet lapsen toiveisiin vai oletteko vaatineet perusteluista tai oletteko yrittäneet silti tarjota lihaa vai mitä olette tehneet? Minulle tosiaan on ihan ok, jos lapsi haluaa olla kasvissyöjä mutta mietimpä vaan että mitä muut ovat tehneet :) kieltämättä äitä houkuttaa ajatus että myös muu perhe söisi kasvisruokaa eikä kahden eri ruuan teko ei houkuta :)

21

1875

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äitimyöskin

      10-vuotias on jo niin iso, että kyllä keskustelisin toiveensa takana olevista perusteluista, mutta toisaalta tyttö on vielä niin pieni, ettei elämäänsä koskevien valintojen tekoa voi jättää täysin "tehdään kuten haluat" tasolle. Perusteluthan voi olla lapsen vakaita pohdintoja, tai joku ohimennen tullut idea, vaikka joltain kaverilta. Tietenkin nykymaailmassa olisin aika herkkänä sen suhteen ettei kasvisruokaan siirtymisen tavoite ole laihtuminen. Siinä me, etenkin tyttölapsien äidit, saisimme myös katsoa peiliin. Jos aina siunaillaan kuinka tuli taas mässäiltyä ja kuinka on lihonut, ei ihme että jo 5-6-vuotiaat puhuu olevansa läskejä ja haluavat laihduttaa (jep olen törmännyt työssäni tällaiseen). Niin että ihan vaan avoimesti sitä herkkumakkaraa sinäkin haukkaamaan! Kaikkea kohtuudella, eikö se niin mene ruuassa? Jos taas tyttäresi perustelu on eläinten hyvinvointiin liittyvä kannanotto, onhan sitä luomulihaa ja muita mahdollisuuksiakin (ainakin riista?). Minulle ainakin (kun olin 10-12v.) kaupattiin riistaruokia just sillä perustelulla, että kuinka mukava niillä eläimillä onkaan ollut vapaana, verrattuna pienissä karsinoissa oleviin sikoihin jne.

      En ole perehtynyt soijan turvallisuuteen kovin tarkasti, mutta googlaapa "soija" ja "hormonit", tms. Soijassa on ainesosasia jotka vaikuttavat hormoneihin ja siksi ottaisin soijan käytöstä lapsilla/nuorilla selvää.
      Myös ruokavalion monipuolisuutta selvittelisin itselleni ja tuon ikäiselle lapsellekin. Mitä tarpeellista saadaan lihasta ja mistä muualta sitä voi saada jos ei syö lihaa. Ei lasta tarvi pelotella puutosoireilla, mutta voisi jonkun sanan sanoa niistäkin, jotta ravinnon ja toisaalta kasvun ja kehityksen yhteys jotenkin tulee tytöllekin selväksi. Kasvuikä on merkityksellinen koska silloin rakennetaan se perusta, jolla seuraavat vuosikymmenet mennään. Uusiutuuhan elimistö kyllä matkan varrella, mutta ruoka- ja liikuntatottumukset lapsuudessa ja nuoruudessa on nähtävillä vielä myöhemminkin.

    • eräs äiti

      tytär halusi ola syömättä lihaa, jotta eläimiä ei tapettaisi ja aloitimme kierrätyksen myös, jotta mailma pelastuisi :) Tyttärellä oli siis selvä ajatus mitä hän lähti toteuttamaan ja sitten teinkin hänelle kasvisruokaa ja koulussa söi kasvisruokaa. Muu perhe söi edelleen myös lihaa.

      Eli siis, kun tytär oli selvästikin mietinyt asioita eikä se ollut pelkkä päähänpisto, niin lähdin tukemaan hänen ajatusmaailmansa.

    • jedy

      Hei, olin itse noin kuusi vuotta kasvissyöjä. Söin kuitenkin vapaan kanan munia ja maitotuotteita sekä joskus kalaa. Tuon kuuden vuoden aikana en kertaakaan käyttänyt tofua, soijarouhetta ehken muutaman kerran kuukaudessa. Söin siis monipuolisesti, kasvissosekeittoja, sienikeittoja, kasvislaatikoita, kastikkeita yms. Proteiinia sain ainakin kananmunista. Voisitko siis ehdottaa lapsellesi, että aloittaisitte ainakin alkuun siten, että maitotuotteet ja kananmunat menisivät? Kasvava lapsi, ja etenkin tyttö tarvitsee kuitenkin paljon kalkkia ja mitä maidosta nyt saakin.

      • 09876543

        Saanen huomauttaa, että et ole ollut kasvissyöjä, jos olet syönytt lihaa (kananmuna=kanan munasolu, kala=LIHA).


      • lll
        09876543 kirjoitti:

        Saanen huomauttaa, että et ole ollut kasvissyöjä, jos olet syönytt lihaa (kananmuna=kanan munasolu, kala=LIHA).

        Kalan kohdalla pitää paikkansa, ettei ole ollut TÄYSIN kasvissyöjä.. Mutta kasvissyöjät syövät myös eläinkunnantuotteita kuten maitoa, kananmunaa yms.. Vegaanit, eivät syö mitään noista..

        Etää kannattaa päteä yli vuoden takaiselle kommentille, jos tietää itsekin termit oikein ;)


    • 20

      Tuon ikäinen syö sitä mitä lautaselle laitetaan, taikka sitten itkee ja syö.
      Anna olla pari kolme päivää syömättä; koskee myös karkkia ja limpparia; niin jo rupeaa jauhelihakastike ja peruna maistumaan.
      Niin pitkään kuin lapset asuu kotona ja ovat riippuvaisia taloudellisesta avusta ruuan kanssa ei koukuilla.

      • mama 1900++

        mielestäni tuon ikäisellä voi jo ottaa huomioon mitä hän suuhunsa laittaa, enhän minä nuoremmallekkaan laita lautaselle paprikaa kun on (usean maistamiskerran jälkeen) sanonut ettei siitä pidä.. Tyttö on erittäin eläinrakas ja oli todella shokissa kun tajusi että possun filee pihivi oli siis todella POSSUN FILEE.. en suinkaan ala lastani pakottamaan syömään lihaa jos se ei tuon ikäiselle ole välttämätöntä.
        Olen minäkin saanut olla syömättä lihaa kun olin nuori ja äiti teki sitten samaa ruokaa kuin muille mutta jätti lihan pois enkä koe olevani mitenkään lellitty ja pilalle hemmoteltu kun sain päättä itse syönkö lihaa vai en..
        Toki asiasta keskustellaan järkevästi tytön kanssa ja ehkäpä saan lapsen syömään juuri riistaa ja kalaa...mutta kiitos kuitenkin tästä mielipiteestä.. (niin ja meillä ei syödä joka päivä karkkia ja limpparia joten muutaman päivän tauko kaikessa ei niinkään meillä vaikuttaisi..)


    • jaa-a-a-a

      olen itse kasvissyöjä, ollut puolet elämästäni. Lapset ovat lihansyöjiä ja mies myös, mutta kyllä meillä silti soijarouheesta tehdään silloin tällöin ruokaa ihan koko perheelle.
      Täytyy ehkä sitten ottaa selvää, että onko soija tosiaan pahempi kuin makkarat, tehokanalassa kasvatettu broileri tai oikeastaan mikä tahansa muu liha, joka ei ole luomua.

    • Ei eläintuotteita

      Kasvissyöjän ei ole pakko sitä soijaa syödä. Ravintoarvoltaan se on kuitenkin parempaa ja terveellisempää kuin liha. Oletko miettinyt, mitä ne tehotuotetut eläimet syövät? Antibiootteja ja jotkut hormoneja. Syödäänkö teillä eineslihapullia ym, nimittäin ne jos jotku ovat täyttä roskaa, eikä ollenkaan ravitsemuksellisesti rikkaita! Liha, maitotuotteet, munat sisältävät kovia rasvoja, ja sydän- ja verisuonitaudit, diabetes ym. ovat suomalasilla hyvin yleisiä! Eläintuotanto rasittaa todella paljon ympäristöä eikä se ole oikein eläinten oikeuksienkaan kannalta.

      Suomessa väitetään, että jokaisen täytyy juoda maitotuotteita ja syödä juustoa. Miksi muka? On olemassa soija-, kaura- ja riisituotteita(maitoja, kermoja, juustoja) joihin on samallalailla lisätty kalsiumia ja D-vitamiineja niin kuin eläinperäisiin maitoihin. Itse maito ei siis ole terveellistä, vaan siitä tehdään sitä lisäämällä näitä aineita. Maito sisältää kovia rasvoja. Kauramaito/kermat on todella terveellinen ja ekologinen vaihtoehto.

      Suomalaiset ovat niin sokeita mainoksille. Nyt mainostetaan terveellistä rypsisikaa, jota ihmiset ostavat huuli poskella. Evirankin mukaan mainostaminen oli harhaanjohtavaa. Isot firmat mainostavat, miten maitoa on juotava, että pysyy terveenä. Olisikohan heillä ennemmin raha taka-ajatuksena?

      Kuinka monessa sekasyöjän perheessä syödän edes terveellisesti, kun aina kritisoidaan kasvissyöjän vaikeutta muodostaa ravitsemuksellisesti hyvää ruokaa? Enemmän kannataisi huolestua ihmisten ruokailutottumuksista pikaruokaloihin ja einestuotteisiin.

    • eräsvaan**

      eiköhän ne HIILIHYDRAATIT aiheuta enempi sairauksia ihmisillä kuin terveellinen ruoka...
      pastan, perunat, leivät, riisin, vaaleat jauhot, muut leipomukset jos ihmiset jättäisi pois ja korvaisi kasviksilla ja hedelmillä niin olisivat jo paljon terveempiä.

      itse valikoin melko tarkkaan mitä kaupasta ostan ja harvemmin tulee ostettua mitään atrian "räiskälepizzoja" saati purilaisia tai muuta valmismoskaa.
      ostan raaka-aineet ruokaan ja valmistan ruoan itse.

      inhoan yli kaiken valmiiksi maustettuja lihoja, sillä ei niistä tiedä mitä ihmeen lisä-aineita niissäkin on.
      en tykkää ostaa myöskään tiivisteestä tehtyä "tuoremehua" koska ne eivät ole hyviä ja niissä on liikaa sokeria ängettynä.

      en ole kasvissyöntiä vastaan, mutta kyllä se nyt on perkele jos lapsi saa alkaa määräilemään perheessä että mitä syödään!
      jotkut perheet ovat vielä suht vähävaraisia että ei siinä kannata ruveta nirsoilemaan.

      oletteko kasvissyöjät katsoneet paljonko "erikoistuotteenne" maksavat?
      joku soijamaitokin on 3xkalliimpi kuin tavallinen maito ja kasvikset ovat hinnoissaan..entäs se soijarouhe?ei mitään halpaa tavaraa sekään..

      lapsi voi sitten alkaa harjoittamaan elämäntapaansa kun asuu omassa kämpässä ja maksaa omat laskunsa.
      ei tavallisissa perheissä aleta lapsen pillin mukaan pomppimaan jos vanhemmilla on yhtään auktoriteettia lapseensa.

    • Kyllä voi

      Antaa lapsen kokeilla, saattaapi hyvinkin olla, että murkkuna sitten haluaakin taas possua..

    • :O

      Ai neuvolassa sanottiin ettei soijaa suositella 10v lapselle? :O Me ollaan kasvissyöjiä koko perhe ja sekä neuvolasta että ravitsemusterapeutti sanoivat, että soijan voi aloittaa jo 7kk ikäisenä.. Vegaaniliiton sivuillakin näin lukee..

    • mama888

      Meidän perhe ei syö soijaa lainkaan. Soijasta ei ole täysin varmaa tutkimustietoa ja jos huonotpuolet pitävät paikkansa, en halua ottaa lapsieni takia riskiä. :)

    • oijhiuohu

      Minulle olisi ok, jos tuon ikäinen lapsi ja tuolla perustelulla alkaisi kasvissyöjäksi. Tosin saisi alkaa itse opetella ruoanlaittoa, koska muu perhe on lihansyöjiä, enkä kahta eri ruokaa alkaisi ainakaan arkena väsäilemään. Itseasiassa ei edes mitenkään olisi aikaa moiseen. Mutta kyllä 10 vuotias voi jo alkaa kokkailemaan ja auttamaan ja varmasti kiinnostustakin kokkailuun riittäisi kun syy olisi tämä. Selvää ottaisin kasvisruokavaliosta, jotta osaisin neuvoa mitä ravintoaineita pitää saada ja mahdollisesti hankkisin jotain ravintolisiä. Soijatuotteet myös minua epäilyttää, pitäisi ottaa selvää enemmän. Kehittyvälle lapselle en uskaltaisi niitä syöttää. Onneksi on muita vaihtoehtojakin.

    • Lähiruokaa

      Itse olen monipuolisen ruokavalion puolestapuhuja, joten en antaisi noinkin nuoren lapseni ryhtyä kasvissyöjäksi. Toki viikossa voisin pitää kasvisruokapäiviä, mutta kokonaan ilman lihaa, kalaa, kananmunia ja maitotuotteita en antaisi lapseni olla.

      Tärkeämpänä kuin kokonaan ilman eläinperäistä ravintoa, pidän ruuan puhtautta, alkuperää ja ravintoarvoja. Lähiruoka on myöskin maapallon kannalta eettisempää kuin kasvikset, joita useimmiten tuodaan toiselta puolelta maapalloa.

      Sellainen kasvissyöjä, joka itse myös kasvattaa pääosan ruoastaan, on hatunnoston arvoinen yksilönä. Muille haistatan piut paut. ;)

      • näin meillä

        Aloittaja puhui, että lapsi on ryhtymässä kasvissyöjäksi, ei vegaaniksi. Kasvissyöjät eivät syö lihaa, mutta eläinkunnan tuotteita kuten kananmunaa, maitoa yms kyllä syövät.

        Itse olen omasta halusta ollut kasvissyöjä 14 vuotiaasta lähtien ja niin ovat myös lapseni. (mies on myös) Ollaan käyty ravitsemusterapeutilla ja kyllä meillä kaikki on ok ruokailun suhteen, sopivasti proteiinia yms. (Tosin meillä ei ole 100% kasvispainotus, sillä syödään myös kalaa, mutta ei muuta lihaa.)


    • Lähiruokaa

      Koska avaaja kirjoitti soijasta ja tofusta, niin päättelin, että aikovat jättää muutkin eläinkunnan tuotteet pois kuin lihan. Soijalla toki jotkut "korvaa" lihaa, mutta tuota "myrkkytuotetta" ei mielestäni tarvitse käyttää, jos jättää ruokavaliostaan pois pelkästään lihan.

      Meidän perheessä on kaksi henkilöä, jotka syövät miltei pelkkää lihaa! Terveitä he ovat, tosin melko laihoja, kun ruokavaliossa ei ole juurikaan hiilihydraatteja.

      Itse olen terve, keski-ikäinen sekasyöjä ja oikeastaan todella onnellinen siitä, ettei elämäni ei pyöri ruuan ympärillä. Minulle riittää, että pääosa ruuastani on tuotettu lähimmän 50 km:n säteellä ja tunnen mahdollisimman hyvin ruuan alkuperän.

    • 9+18

      Niin, soijaahan käytetään tuotantoeläinten rehuna. Jos kasvissyöntiä vastustetaan paasaamalla soijan myrkyllisyydestä, olisi ilmeisesti myös syytä pohtia, mitä ne porsaan fileepihvit ovat ravinnokseen nauttineet ennen teuraaksi joutumistaan..

      • Lähiruokaa

        Eikös ne ennen olleet viljaporsasta ja nykyään rypsiporsasta? Soijaporsasta ei ole lihatiskillä näkynyt. :O

        Tosin itse en kumpaakaan edellämainittua porsasta syö, koska ne myydään kaasuun ja muoviin pakattuina. Mutta muutoin kyllä lähipossu maistuu.


    • Raasteella

      Puurot ovat kasvisruokaa, samoin lantturaaste ja pinaatti.
      Leipä ja levite. Pannaan makkarat ja juustot.
      Koska vain lapsesi on kasvissyöjä, syöt mieleistäsi liharuokaa itse, koska sinä olet kaikkiruokainen.
      Lapsen tulee hakea kasvisruokia käsittelevää kirjallisuutta ja ruvettava miettimään millaista ruokaa hänen pitää syödä voidakseen hyvin. Kasvava lapsi tarvitsee hyvää ravintoa, muuten jää kasvusta jälkeen.
      Kasvisdieetti edellyttää laajaa tietoa ravinnosta. Mistä hän sen saa?

      Ihmisten hampaisto osoittaa, että ihminen on kaikkiruokainen, Meillä on mm. kulmahampaat, joita olemme ammoisina aikoina käyttäneet petojen tapaan.

    • Anonyymi

      Olen 12-vuotias tyttö ja haluaisin alkaa kasvis syöjäksi mutta en uskalla kertoa sitä vanhemmilleni mitä voisin tehdä? Ja millä ruuvilla sitä lihasta saatua proteiinia jne voi korvata?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8564
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2595
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe