Eli eli yritin tarkistaa yleismittarilla että toimiiko autossani oleva lohkolämmitin.. sitä kun ei huomaa kylmällä mitenkään, en tunne lämpöä näpeissä vaikka yritän koklata moottorista. En vain osaa varmaan kosketella oikeita paikkoja :)
Joku sanoi että toiminnan voi tarkistaa myös sähköisesti eli mitataan lohkon liittimestä ohmit, jos on oikari tms niin mittari osoittaa "ääretöntä". No, pistin piuhat ja se näytti ohmimittauksella .132 ja yleismittarin säädit osoitti OHM 2K
Miten tämä pitäisi ymmärtää? onko .132 2000:sta? Vai onko luku 132ohmia? Kun pistin säätimestä 20k, niin mittari näyttää .013
Onko oikeita lukuja, eikös tuosta pysty peräti laskemaan lohkon watit jotenkin?
lohkon vastus
5
558
Vastaukset
- .............!......
Mittari näyttää ääretöntä jos vastuslanka tai jokin virtapiirin johdin on poikki. Koska olet saanut mitatuksi vastusarvoja (R), niin lämmitysvastus on kunnossa. Tarkasta vielä se, että myös sähköjohdot ja pistorasia ovat ok.
- Kevväämmällä...
Suuruusluokkaa antava laskelma:
- lämmitysteho 500 W
- jännite 230 V
- virta 2,2 A
- vastus 105 ohmia
Saamasi 132 ohmin lukema viittaa siihen, että piiri on kunnossa.
Käytännön teho kyllä tuntuu moottorilohkon kyljestä kädellä kokeilemalla parin tunnin lämmityksen jälkeen. Pienellä pakkasella lämmitys myös sulattaa konepellillä olevaan lumikerrokseen aukkoja. Lämmittimen kunto kyllä selviää viimeistään, kun pakkasta tulee riittävästi. Konepelti auki ja "töpseli" pistorasiaan niin lähes välittömästi
alkaa kuulua vaimea porina lohkosta ja laakkaa kun nykäset
pistokkeen irti. Jos noin on, niin kunnossa on. Joka tapauksessa
kannattaa joskus puhdistaa se auton korissa oleva pistoke esim.
"kylvettämällä" sitä CRC:llä ruiskuttamalla reilusti ja työntelemällä
johdon pistoketta siihen useita kertoja.- vaan ei enää
Vaan kun nykyään "lohkolämmitin" saattaa tarkoittaa säteilylämmitintä öljypohjassa tai pientä lohkon kylkeen pultattua "silitysrautaa". Kumpikaan ei pihise ja puhise eikä sitä toimintaa tai toimimattomuutta muutenkaan ole helppoa havaita. Itselläni on just tällainen ja tarvitaan -20 pakkanen, jotta alkaa olla havaittavaa eroa auton käynnistymisessä (pyörimisnopeus startattaessa) ja lämpenemisnopeudessa.
Nollakelillä 300 W "silitysraudan" vaikutus on niin pieni, että se hukkuu mm. liikennetilanteen (vaikuttaa lämpenemisnopeuteen) yms. alle. - caddy07
vaan ei enää kirjoitti:
Vaan kun nykyään "lohkolämmitin" saattaa tarkoittaa säteilylämmitintä öljypohjassa tai pientä lohkon kylkeen pultattua "silitysrautaa". Kumpikaan ei pihise ja puhise eikä sitä toimintaa tai toimimattomuutta muutenkaan ole helppoa havaita. Itselläni on just tällainen ja tarvitaan -20 pakkanen, jotta alkaa olla havaittavaa eroa auton käynnistymisessä (pyörimisnopeus startattaessa) ja lämpenemisnopeudessa.
Nollakelillä 300 W "silitysraudan" vaikutus on niin pieni, että se hukkuu mm. liikennetilanteen (vaikuttaa lämpenemisnopeuteen) yms. alle.tuntuu olevan koko mitätön teho säteilylämmitimillä pakkaskeleissä ei ne mitään päästöjä pudota kun kone kylmä parin tunnin lämmittämisen jälkeenkin.onkohan enää vw caddyyn saatavissa kunnon lämppäriä joka lämmittää nesteen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291323
- 100851
- 75660
- 50567
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa11491ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40464Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m151427Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30397Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;174372- 25368