Alzhaimeria sairastava vanhus heitteille jätettynä

Tämä Suomessa

Hänellä käy kaupungin kotipalvelu, tulevat aamulla ja antavat lääkkeet, torstaisin pitäisi olla pankki ja kauppapäivä. Mutta...useana viikkona on käynyt niin että ketään ei ole tullut, vanhus ei ole päässyt kauppaan (eikä hakemaan pankista rahaa). Minä käyn aina katsomassa häntä kun vaan ehdin omilta perhe ja työvelvollisuuksiltani, usein kun olen sinne mennyt on käynyt niin että hänen jääkappi on tyhjä tai siellä on muutaman päivän vanha maito, joku lihapullapaketti jossa pari lihapullaa ja paketissa myös vanhentunut päiväys.
Tänään soitin hänelle ja hän sanoi että oli odottanut jo usemman päivän että joku tulee käyttämään pankissa ja kaupassa. Mutta ketään ei siis ole tullut. Olen myös soittanut kotipalveuun ja sieltä on aina sanottu että juu kyllä tällä viikolla mennään, mutta harvoin he ovat pitäneet sanaansa.
Vanhuksella ei ole aikoihin ollut omaa rahaa, kotipavelulla on hänen pankkikorttinsa jolla he voisivat käydä kaupassa, mutta en ymmärrä mikä siinä tökkii. Olen usein joutunut ostamaan hänelle ruokaa omilla rahoillani. Hänellä ei ole omaisia, ei ainkaan sellaista jotka hänestä välittäisivät. Mitä minä voisin tehdä asiassa? Esimiehillekkin olen jo asiasta valttanut. Olen niin surullinen ja ravioissani asiasta. Tuntuu että tällä vanhuksella ei ole enää mitään oikeuksia, hän saa näköjään kuolla vaikka nälkään.

101

3470

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljon nähnyt-

Hei! Missäpäin Suomea nämä ongelmat ovat? Minulla samantapaisia kokemuksia kotihoidosta. Valita kunnan kotihoidon johtajalle asiasta. Yleensä on niin, että tilanne ei parane ennenkuin valitetaan. Helsingissä hän on Anna-Liisa Lyytinen. Hoidosta voi valittaa myös potilasasia miehelle. Kotihoito aika oli hirveää taistelemista omaisen hyvinvoinnista. Esitteissä luvataan pitää huolta asiakkaista ja kerrotaan mitä tehdään, mutta totuus on ihan toista, eivät tee kuin pienen osan hommista.

Mitään valvontaa yhteiskunta ei ole järjestänyt ihmisten hyvinvoinnista vastaaville instansseille. Tuotteita valvotaan ja vaikka mitä muuta, mutta ihmisten hoito voi hoitolaitoksissakin olla ihan hunningolla.

Pahimpia taitaa olla nämä yksityiset esim. säätiöiden ylläpitämät "palvelu"talot.

Kotihoidon asukkaillahan on nykyisin jopa matoja, kun hommia ei hoideta! Näin kertoi radiossa kansanedustaja Tarja Tallquist. Vaikka en ole itse nähnyt, uskon sen.

• Näin Suomessa.

Otan heti yhtyettä tähän Anna-Liisa Lyytiseen. Kiitos! Helsingistä on nimenomaan kyse.

• ao

Sitä minäkin ihmettelen ettei valvontaa ole kotipalvelussa. Kuitenkin kaupungin kotipalvelu on julkista, josta otetaan maksu. Kotipalvelua en sanoisi palvelualaksi.
        On suorastaan törkeää palvelua ja siitä pitää maksaa!

• oletko tiennyt?

Hei! Täälläpäin ei kotihoito käy kaupassa,

sotaveteraanien leski tai veteraani saa apua veteraaniliitolta, oletko kysynyt?

Se toimii ainakin aleella Lahti- Hämeenlinna- Forssa ja sen lähiympäristöt,

soita sotainvalidiliittoon ja kysy jos omaisesi on veteraanin tai sotainvaliidin leski tai veteraani tai sotainvaliidi!!!

• Anonyymi

Siinäs näet ei vanhuksista välitetä. Miten hoitaja voi hyvällä omantunnolla jättää vanhuksen hoitamatta. Vanhus saa kuolla niin hoitaja ei joudu edes vastuuseen. Mummo kuolemat on sallittuja. Hoitoraha kelpaa viiv hoidosta.

• puolestapuhuja

Minä sanon heti, että tässä on iso vääryys tapahtunut. Tietenkin tuo kotipalvelun laiminlyönti on paha juttu, mutta asia on myös niin että pankkikortti ja se tunnusluku ovat henkilökohtaisia eikä niitä saa antaa kellekään. Siis tämä on oikein pankin puolesta määrätty asia, eikös jo lakikin joka sano näin. Kotipalvelulla ei ole laillista oikeutta pitää vanhuksen pankkikorttia hallussaan, se on rikos. Mistä tiedät ettei joku kotipalvelun työntekijä varasta vanhuksen rahoja, kun siihen kerran näin on mahdollisuus? Ei olisi ensimmäinen kerta kun vanhusta käytettäisiin näin hyväksi. Ja kyllä tuo ruoka on sellainen asia, että sen saaminen pitää olla varmaa, ei sitä voida tehdä niin että ollaan viikkokausia käymättä kaupassa. Jos suinkin voit, niin puutu ihmeessä tähän asiaan.

• suoraveloituksena

Kuulostaapa hurjalta, jos vanhuksen pankkikortti todellakin on annettu kotipalvelun käyttöön.
        Pankkikorttiahan ei kaupassa ostosten maksuun voi käyttää kukaan muu kun tilinomistaja itse, mutta automaatilla voi rahaa nostaa ostoksiin jos tietää tunnusluvun.
        Meillä täällä Turussa kotipalvelu ei edes saa käydä kaupassa, vaan ostokset tilataan kerran tai kaksi viikossa netistä ja kauppapalvelu toimittaa ne vanhuksen kotiin. Veloitus menee suoraveloituksena asiakkaan tililtä.
        Toimitetun kauppakassin mukana tulee lista tilatuista tuotteista hintoineen.
        Alzheimeriä sairastavan puheet ei aina ole ihan faktoja, joten tietysti pieni varaus sen suhteen.
        Varmasti on kuitenkin paikallaan kartoittaa kyseisen vanhuksen avuntarve, jos jääkaappi ammottaa tyhjyyttään ei asiat ole kunnossa.

• tästä tiedoksi

• harmistunut

Alzhaimeria sairastavan laiminlyönti kotipalvelussa. Olen jatkuvasti painiskellut ongel-
      man kanssa, hän maksaa tehostetusta kotipalvelusta 35 % sallituista tuloista, eli korkeimman maksun. Läiminlyöntejä on jatkuvasti, törkein mielestäni on se että hänet jätetään suorastaan kuolemaan kotiin, yleikunto todetaan jatkuvasti huonommaksi ja huonommaksi, mutta mitään ei tehdä. Onneksi omainen ehti paikalle ja soitti ambulanssin illalla, lääkäri sanoi ettei vanhus olisi aamulla ollut elossa.
      Kuka on vastuussa, kuka korvaa, onko kysymyksessä heitteillejättö?
      Palvelu on kaikkea muuta kuin laadukasta.
      Tämä tapahtui itä-suomessa.

• HUOLETONTA

• 8787878
        HUOLETONTA kirjoitti:

Täällä itäsuomessa ON ERITTÄIN HUONO VANHUSTEN HOITO.. yKSI ELÄJILLE JA AVOLIITOSSA OLEVILLA.HARMISTUNUT NAAPURI.http://www.youtube.com/watch?v=2DVb-Lvk4iY KUUNNELKAA JOHTAJAA VÄLILLÄ..

Viikko sitten 4 kuolluttahan löytyi kodeista PohjoiskarjalassA.

Poliisille rankka viikko tehtävä ,kun ilmoitteli omaisille....

Herätkää jotka on maksettu näihin palvelu tehtäviin käykää vanhusten luona....

• MonyMoney

Avohoitoa halusitte.
      Nyt sitä saitte.

Laitoksia laukkautetaan jotta voidaan antaa taloudellisempaa hoitoa kotiin. Taloudellisuus kuitenkin rajaa aina käyntien määrää. Kotihoito voi käydä kunnalle kalliimmaksi kuin laitoshoito, jos käyntien määrä on suuri. Tätä ei missään nimessä päästetä tapahtumaan eli käyntien määrää alimitoitetaan. Tämä on sitä "kestävää yhteiskunnallista kehitystä" jota tarvitaan suurten ikäluokkien vanhenemiseen varautumisessa.

Onneksi olkoon suuret ikäluokat. Pääsette aikanaan nauttimaan tästä luomastanne avohoito ihanuudesta. Joko omassa kodissanne tai sitten avolaitoksissa.

• lusiina4

Juu, mummohan on voinut kertoa kotihoidolle, että ei tarvitse ensi viikolla tulle, koska sinä käyt niin usein ja käytät kaupassa ja täytät jääkaapinkin ;)

En ymmärrä, miksi kotipalvelulla on vanhuksen pankkikortti?

• sairaanhoitaja

Kodinhoitaja noudattaa hoitosuunitelmaa. Jos kodinhoitaja vähentää käymisiä ilman hoitosuunitelmaa, hän on vastuussa tekemisistään. Ei voi olettaa että muistamaton vanhus sanoo vaikka että, älä tule ensi viikolla. Hoitajan on otettava järki käteen, hän voi käydä varmistamassa että ruokaa on. Ammattitaitoa kentille lisää.

• Lusiina 4
        sairaanhoitaja kirjoitti:

Kodinhoitaja noudattaa hoitosuunitelmaa. Jos kodinhoitaja vähentää käymisiä ilman hoitosuunitelmaa, hän on vastuussa tekemisistään. Ei voi olettaa että muistamaton vanhus sanoo vaikka että, älä tule ensi viikolla. Hoitajan on otettava järki käteen, hän voi käydä varmistamassa että ruokaa on. Ammattitaitoa kentille lisää.

Aloittajan tapauksessahan vanhuksen luona käytiin joka aamu antamassa lääkkeet, siis kerran päivässä, joten kovin dementoituneesta vanhuksesta ei voine olla kyse. Muutoinkin alotus vaikuttaa provolta, mutta JOS sattuu että ei ole, voitaneen kyllä sanoa että "ammattitaitoa kentille lisää".

• nähnyt

nilsiässä saa 80 vuotias vaikka kitua koko yön,vanhuksella hälytys ranneke
      jota ei kuitenkaan aina muista !
      ehdottomasti valvotun laitospaikan tarvitsija.
      liekö paikkojen täyttö suhteilla!

• HaiSie

Ei paikkoja saa "suhteilla". Hoitoonpääsyssä kaikilla on samat kriteerit.
        (Joidenkin ihmisten kohdalla kriteerit vain "tulkitaan" eri tavoin :))

• hengenvaarallista !

Minä hoidan äitini lääkkeiden jaon. Äiti sanoi joskus, että hän ei halua, että kotipalvelu siirtää lääkkeet dosetista mukiin, koska hän menee niiden suhteen sitten sekaisin. Ilmoitin tästä järjestelystä kotipalveluun ja hoitaja otti ilmiselvästi tästä nokkiinsa.
      Kuitenkin he edelleen siirtävät lääkkeitä. Kaiken huipuksi on tapahtunut muutamia kertoja niin, että lääkkeitä on löytynyt lattialta. Ne ovat pudonneet sinne hoitajan kipattua niitä mukiin. Viimeksi kävi näin:
      Äiti oli juuri aikonut ottaa päivälääkkeensä, joita on kaksi tablettia, toinen sydänlääke. Hoitaja oli tullut ja kipannut lääkkeet dosetista mukiin ja häipynyt samantein. Äiti on sen verran tolkuissaan, että tietää tarkalleen omat lääkkeensä, kunhan ne vain on oikein jaettu. Hän oli ihmetellyt, miksi mukissa on vain särkylääke. No siksi oli, että sydänlääke oli löytynyt pöydän alta! Hyvä, että löytyi.
      Aiemmin kotipalvelu jakoi lääkkeet ja äidin lääkelaatikkoon (jossa purnukoita säilytettiin) oli ilmaantunut vieraan miehen sydänlääke, joka oli huomattavasti voimakkaampi kuin äitini vastaava lääke. Entä jos hoitajat olisivat siitä jakaneet äidilleni lääkkeitä. Onneksi itse huomasin tämän. Jäin myös miettimään, mahtoiko tuo mies saada lainkaan omia lääkkeitään.
      Erään kerran hoitaja oli unohtanut äitini pöydälle vieraan dosetin. Onneksi äitini ei kajonnut siihen.

• lusiina4

Eli äitisi lääkkeet ovat jossain äitisi kotona, jossa sinä jaat ne dosettiin? Kotihoito käy sitten antamassa äidillesi nämä lääkkeet, koska äitisi ei osaa ottaa niitä dosetista, ymmärsinkö oikein?Jotta lääkkeet voidaan antaa, ne otetaan pois dosetista ja lääkekuppiin, josta vanhus ne ottaa.

"Ne ovat pudonneet sinne hoitajan kipattua niitä mukiin."
      Voi olla näinkin tietenkin, mutta olitko katsomassa kummalta ne putosi, äidiltäsi vai hoitajalta?

Lääkevirheitä tapahtuu jatkuvasti ja paljon. Mitä enemmän kiristetään kukkaronnyörejä ja vähennetään hoitajia ja lisätään potilaita, palkataan kouluttamatonta henkilökuntaa sitä enemmän lääkevirheitä. Esimerkkitapauksesi ei ole mitenkään ainutlaatuinen, valitettavasti.

• hengenvaarallista!

Ei näin. Vaan otin lääkkeiden jaon pois kotihoidolta, koska siitä ei tullut yhtään mitään. Lääkkeitä oli jaettu väärin jne.
      Minä jaan lääkkeet ja äidin lääkkeet ovat siis hänellä kotona nykyisin. Minä myös käyn ne noutamassa apteekista.
      Äiti sanoi, että hän nimenomaan OSAA ottaa lääkkeet dosetista ja haluaakin ne siitä ottaa. Jos kotipalvelun hoitajat menevät niitä mukeihin siirtämään, äiti meneekin jo sekaisin siten, että on katsonut dosettia ja todennut ottaneensa lääkkeet ja onkin sitten hoksannut, että " ei mutta, tuossahan ne on taas purkkiin siirrettyinä". Minä siis ilmoitin, ettei lääkkeitä saa siirtää purkkeihin.
      Äitini on hyvin terävä ihminen ja tietää tarkalleen mitä lääkkeitä ja kuinka paljon niitä tulisi ottaa.
      Äiti ei voinut lääkettä pudottaa lattialle, koska hän sanoi, ettei edes koskenut ko. mukiin, vaan katsoi pöydälle jätettyä mukia ja siellä oli vain yksi lääke, kun piti olla kaksi. Niinpä hän arvasi hoitajan pudottaneen lääkkeen lattialle ja löysikin sen pöydän alta.
      Kerran eräs hoitajaharjoittelija oli jostain käsittämättömästä syystä nostanut äidin lääkedosetin pöydältä jääkaapin päällä olevaan kaappiin, jonne äiti ei edes ylettynyt. Tuolille hän ei olisi voinut nousta, koska lonkka on leikattu. Eikä hän niitä tietysti olisi sieltä osannut etsiäkään.
      Hän oli soittanut kotipalveluun ja viimein saatiin selvyys asiaan. Hoitajaharjoittelija ei ollut osannut sanoa mitään selvää syytä tällaiselle käytökselle!

• aa

Minä jouduin ottamaan yhteyttä ylilääkääriin, kaupungin kotipalvelu teki niin paljon virheitä lääkkeissä, tämä oli koitua kohtalokkaaksi äidille. Lääkäri puuttui asiaan empimättä.
        Nyttemmin lopetin kaupungin palvelun kokonaan. (jos sitä voi edes palveluksi enää sanoa). Laitoin palvelun pois turvallisuuden takia pois. Oli etsittävä muita keinoja hoitaa asia. Puhuisin jopa heitteillejätöstä, sellaiseksi palvelu osottaitui.
        En ole katunut, nyt menee hienosti.

• hengenvaarallista!

Tähdennän vielä edelliseen:
      Kotipalvelun tehtäviin ei siis kuulu lääkkeistä huolehtiminen millään tasolla, tämä on selvästi sovittu! Toki on hyvä, jos he käydessään tarkistavat, onko lääkkeet otettu. Eihän sellaisesta mitään haittaakaan ole, mutta heidän ei pidä mennä niihin koskemaan, jos ja kun äiti on ne aina itse osannut ottaa.

• lusiina4

Se on totta, Jos äitisi osaa ottaa lääkkeet itse, ei siihen kannatakkaan osallistua muutoinkuin ehkä seuraamalla. Jos kerran niin on sovittu hoito- ja palvelusuunnitelmassa.

• hengenvaarallista!

Näin on sovittu suunnitelmassa, mutta mielestäni kaikilta kanteilta katsottuna suurimmat ongelmat kotipalvelussa johtuu siitä, että hoitajat vaihtuvat tuontuosta. Vanhuksilla ei ole ketään omahoitajaa. Ovesta lappaa väkeä, milloin nuorta, milloin jo eläkkeellä olevia (jotka on kutsuttu keikkahommiin). Näin kukaan ei perehdy vanhuksen asioihin, vaan asiat tehdään vähän niin ja näin.

• lusiina4

Näinhän se on, myös laitosvanhusten kohdalla, hoitajat vaihtuvat tuhkatiheään ja tästä nimenomaan kärsii yksilöllinen hoito. Kyllä omahoitajajärjestelmä tänään on luksusta, johon ei ainakaan julkisella hoitotyön sektorilla ole "varaa".
        Hoito on tehtäväkeskeistä, ei lähde vanhuksesta itsestään vaan tempuista mitä hänen luonaan käydään pikapikaa tekemässä. Ja tämä ei ole hoitajien vika vaan tämän liian kireälle aikataulutetun systeemin. miten lie tulevaisuudessa kun hoidettavia on entistä enemmän.

• inkeri

Meillä on käynyt vakituiesti samat hoitajat, mutta pieleen menee ja pahasti. On vaan niin välinpitämätöntä touhua. Hommat huiskitaan miten sattuu. Sitä kummastelen, miten ei asiat hoidu, kun vaadittaisiin vähän maalaisjärkeä vain.

• grammari12
        lusiina4 kirjoitti:

Näinhän se on, myös laitosvanhusten kohdalla, hoitajat vaihtuvat tuhkatiheään ja tästä nimenomaan kärsii yksilöllinen hoito. Kyllä omahoitajajärjestelmä tänään on luksusta, johon ei ainakaan julkisella hoitotyön sektorilla ole "varaa".
        Hoito on tehtäväkeskeistä, ei lähde vanhuksesta itsestään vaan tempuista mitä hänen luonaan käydään pikapikaa tekemässä. Ja tämä ei ole hoitajien vika vaan tämän liian kireälle aikataulutetun systeemin. miten lie tulevaisuudessa kun hoidettavia on entistä enemmän.

Hoitajat kotihoidossa ja muualla vaihtuvat tiheään , koska sairaspoissaoloja niin paljon. Joko lapset kipeät tai sitten on vatsatautia joka pyörii joka puolella tai sitten flunssa aika jolloin se kiertää kaikilla...
        Ja tietty sijaisia saatava muualta ei vakituiset jaksa tehdä vapaapäivinä töitä, koska ovat jo saattaneet tehdä pitkän päivän pari kolme kertaa jo kolmen viikon aikana eli aamu- ja iltavuoron peräkkäin... eli ylitöitä voi tulla kolmen viikon sisällä 38 tuntiakin.
        Niin pakko ottaa keikkalaisia.
        Ja jos esim. viikonloppuaamussa on kotihoidon hoitajalla 7-9 aamukäyntiä, niin ei voi odottaa että hän ehtii siivota ja laittaa ruokaa vaan kun seuraava asiakas aina odottaa ja ei ole kiva viedä aamulääkkeitä klo 12.
        Ja hullummaksi tuntuu aina vaan menevän kun aina vaan huonokuntoisempia kotona on, he tarvitsisivat aikaa jota hoitajilla ei ole, varsinkaan aamuisin.
        Olen vuosien mittaan huomannut miten koko aika vähemmän ja vähemmän on hoitohenkilökuntaa hoitamassa ihmisiä.
        Kun aloitin hoitoalalla niin laitoksessa oli silloin osastolla 28 asukasta ja aamussa 7-8 hoitajaa, nykyisin samaa määrää hoitaa 4 hoitajaa...et laskekaa siitä onko hoitajan vika....

• Lusiina 4
        grammari12 kirjoitti:

Hoitajat kotihoidossa ja muualla vaihtuvat tiheään , koska sairaspoissaoloja niin paljon. Joko lapset kipeät tai sitten on vatsatautia joka pyörii joka puolella tai sitten flunssa aika jolloin se kiertää kaikilla...
        Ja tietty sijaisia saatava muualta ei vakituiset jaksa tehdä vapaapäivinä töitä, koska ovat jo saattaneet tehdä pitkän päivän pari kolme kertaa jo kolmen viikon aikana eli aamu- ja iltavuoron peräkkäin... eli ylitöitä voi tulla kolmen viikon sisällä 38 tuntiakin.
        Niin pakko ottaa keikkalaisia.
        Ja jos esim. viikonloppuaamussa on kotihoidon hoitajalla 7-9 aamukäyntiä, niin ei voi odottaa että hän ehtii siivota ja laittaa ruokaa vaan kun seuraava asiakas aina odottaa ja ei ole kiva viedä aamulääkkeitä klo 12.
        Ja hullummaksi tuntuu aina vaan menevän kun aina vaan huonokuntoisempia kotona on, he tarvitsisivat aikaa jota hoitajilla ei ole, varsinkaan aamuisin.
        Olen vuosien mittaan huomannut miten koko aika vähemmän ja vähemmän on hoitohenkilökuntaa hoitamassa ihmisiä.
        Kun aloitin hoitoalalla niin laitoksessa oli silloin osastolla 28 asukasta ja aamussa 7-8 hoitajaa, nykyisin samaa määrää hoitaa 4 hoitajaa...et laskekaa siitä onko hoitajan vika....

Tutulta kuulostaa. Vanhuksia , sairaita ja vammaisia sekä heidän hoitajiaan ei puolusta kukaan. Ei ole rahaa palkata henkilökuntaa lisää eikä edes investoida asianmukaisiin apuvälineisiin taikka tiloihin. Hoitajat ovat tänä päivänä todella tiukoilla ja tämä on pois hoidettavien hoitotyön laadusta. Mutta eipä se näytä kiinnostavan ketään.

• sohr

Olen uupunut, jatkuvasti laiminlyöntejä, ja pillerit löytyvät lattialta vaikka kuinka usein
      sanon että on oltava huolellinen. Kannattaisi harkita kanteen tekemistä, kun muu ei auta,
      eikä pomoilla ole aikaa kun on aina kokouksiin kiire, ja kodinhoitajat valittavat kun on niin
      paljon toimistotöitä että lääkkeet on niiden takia annettava jo aikaisin illasta, kun on kiire toimistoon tekemään toimistotöitä. Ps. kanne on ilmaista oikeudenkäyntiä asiakkaalle
      taidampa jo kääntyä potilasasimiehen puoleen!

• jk

voihannnenä

• rgthr434343

Vinkki, tee asiasta julkinen vielä enemmän kuin nyt eli et mainitse edes
      paikkakuntaa, et sitä tahoa joka tuottaa omaisesi hoitopalvelun.

Jos se on jokin yksityinenpalvelu niin heillä on budjetti niin tarkka
      että eivät pysty venymään, ahneuksissaan tai että koko
      palvelu edes kannattaa niin otetaan enemmän asiakkaita
      kuin edes kyetään hoitamaan.

• sohr

Se oli kaupungin kotipalvelu. Yksityisellä ei ole varaa töpeksiä, loppuu leipä. Kaupungin kotipalvelulla ei ole tätä ongelmaa.

• Eräs tarina

Minä olen töissä erään kaupungin kotihoidossa, lähihoitajana. Meillä on töissä todella hyviä hoitajia, empaattisia ja työlleen omistautuneita. Mikään nykysysteemissä ei ole lähtöisin meistä hoitajista vaan niistä päättäjistä, jotka päättävät vanhustenhoidon määrärahoista ja sitä kautta myös siitä, kuinka monta käsiparia on varaa palkata töihin.

Jatkuvat hoitajien vaihdokset johtuvat siitä, että muutosten ja jatkuvien kiristysten vuoksi me hoitajat voimme aika huonosti, sairaslomat lisääntyvät. Me uuvumme sen paineen alla mikä ylemmältä taholta tulee. yhteen työpäivään pitäisi mahduttaa koko ajan enemmän asiakkaita - mikä tarkoittaa sitä, että yhdelle asiakkaalle varattu aika lyhenee jatkuvasti. Lakisääteisiä taukoja ei voida aina pitää, koska aikaa ei ole. Olen kuullut, että jossain muissa töissä on mahdollisuus käydä vessassa, pitää kahvitauko ja lounastauko. Se kuulostaa taivaalliselta. Itse keskityn lantionpohjan jumppaan, että virtsa ei karkaile kun vessaan ei pääse.

Jos asiakaskäyntejä on illan/aamun aikana 12-14 niin jokainen voi mielessään miettiä kuinka kauan saa aikaa jäädä yhdelle (huonokuntoiselle) ihmiselle. Me emme myöskään teleporttaa paikasta toiseen vaan valitettavasti siirtymisiin menee myös aikaa - ja sitä aikaa ei huomioida missään laskelmissa. Myös se kirjaus, hopsit ja rait ovat niitä, jotka meidän on "pakko" tehdä, oli aikaa tai ei.

Meidän tahtomme ei myöskään ole se, että meillä on monia asiakkaita, jotka eivät missään tapauksessa kotihoitoon kuuluisi. Kunto on sellainen, että kotihoidossa olo on todella heitteillejättöä kun se kotihoidon 4 päivittäistä käyntiä eivät oikeasti riitä takaamaan asiakkaan hyvinvointia ja turvallisuutta. Nämä asiakkaat ovat niitä, jotka seilaavat kodin ja sairaalan väliä - siksi, kun laitospaikkoja ei ole. Upeaa tämä avohoito!

On hienoa, että kotihoitoon halutaan(mukamas) panostaa - käytännössä se panostus on sitä, että laitospaikkoja ja palveluasumisen paikkoja vähennetään, kotihoitoon siirretään lisää asiakkaita ja meidän kotihoidon työntekijöiden on hoidettava lisääntyvät asiakasmäärät samalla henkilökuntamäärällä. Määrärahoja ei tietenkään ole hoitajien palkkaamiseen (jos niitä jostain edes saisi). Tarkoitus on säästää RAHAA ja se rahansäästö revitään vanhusten ja myös meidän hoitajien selkänahasta. Me hoitajat voimme onneksi aina vaihtaa alaa...

• Helmi

Valitettavasti täytyy todeta että kirjoitat asiat juuri niin kuin ne ovat. Huolestuttaa vain se, mistä jatkossa saadaan hoitajia tähän työhön ja jos saadaan, millaisia. Tunnolliset ja empaattiset eivät tässä työssä kohta enää jaksa.

• tuju

Olen saanut seurata läheltä miten kotipalvelu toimii. Tehdään nopeasti työt, loppu aika lorvitaan toimistossa. Katsos, kun asiakkaalta ei tarvitse ottaa kuittausta, kuten ennen.
        Ennen kodinhoitaja laittoi lapulle kulutetun ajan, jonka viipyi asakkaan luona, ja asiakas kuittasi, tämän mukaan laskutettiin. Meillä Itä-suomessa laskutetaan käyntien mukaan, ilman asiakkaan kuittausta. Omaiseni luona käyvät kääntymässä, eikä patkääkään välitetä onko kuumeessa tai ei, onko infektio vai ei. Parhaiten tavoitan hoitajat toimistosta, usein siellä maleksii liuta hoitajaia toimettomina. Ei ole kentällä kiirettä, vähän asiakkaita.Käykääpä heidän toimistossa. Tämä kaupungin kotipalvelusta.

• Helmi
        tuju kirjoitti:

Olen saanut seurata läheltä miten kotipalvelu toimii. Tehdään nopeasti työt, loppu aika lorvitaan toimistossa. Katsos, kun asiakkaalta ei tarvitse ottaa kuittausta, kuten ennen.
        Ennen kodinhoitaja laittoi lapulle kulutetun ajan, jonka viipyi asakkaan luona, ja asiakas kuittasi, tämän mukaan laskutettiin. Meillä Itä-suomessa laskutetaan käyntien mukaan, ilman asiakkaan kuittausta. Omaiseni luona käyvät kääntymässä, eikä patkääkään välitetä onko kuumeessa tai ei, onko infektio vai ei. Parhaiten tavoitan hoitajat toimistosta, usein siellä maleksii liuta hoitajaia toimettomina. Ei ole kentällä kiirettä, vähän asiakkaita.Käykääpä heidän toimistossa. Tämä kaupungin kotipalvelusta.

Minun kokemukseni kotihoidosta on kyllä aivan toinen. Minuuttiaikataululla käydään useissa eri paikoissa päivän mittaan. puolijuoksua saa työt tehdä. Kijaaminen kuuluu myös hoitajien toimenkuvaan sillä mitä ei ole kirjattu sitä ei ole myöskään tehty. minkä kotihoito tekee sille jos on kuumetta, kuumehan on elimistön puolustuskeino infektiota vastaan. Eri asia jos kunto menee huonoksi tai korkea kuuume jatkuu useita päiviä.

• sairaanhoitaja

Omaiseni luona hoitaja käy huutamassa oven raosta, onko lääkkeet otettu, omaiseni huutaa että, on! Tästä käynistä tytyy pulittaa kaupungin kirstuun 8 euroa. Hävytöntä!
        Asiakaskäynti alle puoli minuuttia. Näin Itä-Savossa.

• aa
        Helmi kirjoitti:

Minun kokemukseni kotihoidosta on kyllä aivan toinen. Minuuttiaikataululla käydään useissa eri paikoissa päivän mittaan. puolijuoksua saa työt tehdä. Kijaaminen kuuluu myös hoitajien toimenkuvaan sillä mitä ei ole kirjattu sitä ei ole myöskään tehty. minkä kotihoito tekee sille jos on kuumetta, kuumehan on elimistön puolustuskeino infektiota vastaan. Eri asia jos kunto menee huonoksi tai korkea kuuume jatkuu useita päiviä.

Kotipalvelun on seurattava lämpöä ja huolehdittava ettei se pääse korkeaksi, otettava pissanäyte ja kirjattava kaikki ylös. On ryhdyttävä toimenpiteisiin. Kai teillä nyt ohjeistukset on. Ota yhteyttä ensineuvoon jos et osaa tehdä mitään, kyllä ne sairaanhoitajat neuvoo..

• dsgdgdfg df

Omaiseni luona hoitaja käy huutamassa oven raosta, onko lääkkeet otettu, omaiseni huutaa että, on! Tästä käynistä tytyy pulittaa kaupungin kirstuun 8 euroa. Hävytöntä!

Ottakaa videolle moinen "käynti" ja tehkää valitus.

• t.antakaa aikaa

Tämä juttu aivan totta....ei se ole aina kiinni hoitajasta.
        Hiukan tietty tarkkaavaisuutta lisää, mutta kiireessä käy huonosti kelle vaan ja unohduksia sattuu.
        Se on vaan todella iso harmi et sattuu vanhuksille jotka eivät välttämättä edes tajua asioita.
        Juu laitoshoito vaan alas ja kotiin enemmän huonokuntoisia.
        Omaisilla raskas juttu edessä, koska joutuvat ottamaan enemmän kantaa hoitoon ja entä jos ei ole omaisia.
        Ja kotihoitoon ei tosiaankaan ole pahemmin vielä panostettu ja todella hoitajapula tulee olemaan kova tulevaisuudessa, sillä nuoret eivät kauaa kotihoidossa happane kun on muitakin töitä alalla......

• Lusiina 4
        aa kirjoitti:

Kotipalvelun on seurattava lämpöä ja huolehdittava ettei se pääse korkeaksi, otettava pissanäyte ja kirjattava kaikki ylös. On ryhdyttävä toimenpiteisiin. Kai teillä nyt ohjeistukset on. Ota yhteyttä ensineuvoon jos et osaa tehdä mitään, kyllä ne sairaanhoitajat neuvoo..

Mielenkiinnosta kysyn että "miten seuraat kotohoidossa ettei kuume pääse korkeaksi", miten ennustat kuumeen nousun tai laskun. Hyväkuntoisen vanhuksen kuume hoidetaan kuten muidenkin, ei tarvitse heti höngätä sairaalaan tai ottaa verikokeita ja pissanäytteitä. Voi seurata rauhassa ja jos vointi radikaalisti huononee, alkaa sitten ns tarvittaviin toimenpiteiisiin, ts jokainen kuume ei ole lääkärin tai sairaalahoitoa tarvitseva oire. maalaisjärjen käyttö on sallittu.

• Lusiina 4

Miten tuo asia on sovittu hoito- ja palvelusuunnitelmassa?

• anne
        Lusiina 4 kirjoitti:

Mielenkiinnosta kysyn että "miten seuraat kotohoidossa ettei kuume pääse korkeaksi", miten ennustat kuumeen nousun tai laskun. Hyväkuntoisen vanhuksen kuume hoidetaan kuten muidenkin, ei tarvitse heti höngätä sairaalaan tai ottaa verikokeita ja pissanäytteitä. Voi seurata rauhassa ja jos vointi radikaalisti huononee, alkaa sitten ns tarvittaviin toimenpiteiisiin, ts jokainen kuume ei ole lääkärin tai sairaalahoitoa tarvitseva oire. maalaisjärjen käyttö on sallittu.

Olen sairaanhoitaja. Kyllä täytyy ottää selvää miksi on lämpöä. Jos selvästi näkee että kyseessä on flunssa, kuumetta on seurattava. Muutoin otetaan pissanäyte, jotta se asia on ainakin pois suljettu. Lääkärit haluavat sen kuitenkin tietää. Infektio voi olla jo munuaisaltaassa kun on lämpöä. Aina voi jotain tukkia, eikä vierellä katsoa kuin H moilaset.

• vastaua
        Lusiina 4 kirjoitti:

Miten tuo asia on sovittu hoito- ja palvelusuunnitelmassa?

Hoitosuunitelmassa on sovittu käynti asiakkaan luona, ja voinin seuranta ja tarkkailu.

• Sönkkökö
        anne kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja. Kyllä täytyy ottää selvää miksi on lämpöä. Jos selvästi näkee että kyseessä on flunssa, kuumetta on seurattava. Muutoin otetaan pissanäyte, jotta se asia on ainakin pois suljettu. Lääkärit haluavat sen kuitenkin tietää. Infektio voi olla jo munuaisaltaassa kun on lämpöä. Aina voi jotain tukkia, eikä vierellä katsoa kuin H moilaset.

"jotain tukkia"????????????

"Jos selvästi näkee että kyseessä on flunssa, kuumetta on seurattava."
        Kuumetta on aina seurattava jos sitä ikäihmisellä on.

Kylläpäs niitä H-Moilasia on siellä kentilläkin pilvin pimein ;)

• kuikka1
        Sönkkökö kirjoitti:

Älähän nyt hermostu. Etkö älynnyt kirjoitusvirhettä. Korjaan sen sinulle, sen oli tarkoitus olla tutkia, etkö honannut mitä kirjottaja tarkoitti. Totta, kuumetta on seurattava, meneekö ohi, tarvitaanko lääkettä laskemaan kuumetta, vai pitääkä viedä päivystykseen. Sekä seurattava että asiakas juo riittävästi, ettei pääse kuivumaan. Seuraa myös, miten monta päivää lämpöilyä on. Onko taustalla ehkä mahdollisesti jokin tulehdus. Nämähän on perusteita !
        Aina tarvittaessa lääkäriin !

• kim
        t.antakaa aikaa kirjoitti:

Tämä juttu aivan totta....ei se ole aina kiinni hoitajasta.
        Hiukan tietty tarkkaavaisuutta lisää, mutta kiireessä käy huonosti kelle vaan ja unohduksia sattuu.
        Se on vaan todella iso harmi et sattuu vanhuksille jotka eivät välttämättä edes tajua asioita.
        Juu laitoshoito vaan alas ja kotiin enemmän huonokuntoisia.
        Omaisilla raskas juttu edessä, koska joutuvat ottamaan enemmän kantaa hoitoon ja entä jos ei ole omaisia.
        Ja kotihoitoon ei tosiaankaan ole pahemmin vielä panostettu ja todella hoitajapula tulee olemaan kova tulevaisuudessa, sillä nuoret eivät kauaa kotihoidossa happane kun on muitakin töitä alalla......

Ikävää, ne pätevät hoitajat menevät sairaaloihin ja yliopistollisiin kehittämään taitojaan ja haluavat edetä urallaan. Heitä nimenomaan tarvittaisiin kotipalvelussa. Mutta kun siellä ei ura urkene yliopistollisiin sairaaloihin. Pitäisi olla vaativaa hoitotyötä ja monipuolista, jossa pääsee toteuttamaan unelmiaan, mikäli haluaa vaativuutta uralleen ja haasteita.

• Meillä ainakin
        kuikka1 kirjoitti:

Älähän nyt hermostu. Etkö älynnyt kirjoitusvirhettä. Korjaan sen sinulle, sen oli tarkoitus olla tutkia, etkö honannut mitä kirjottaja tarkoitti. Totta, kuumetta on seurattava, meneekö ohi, tarvitaanko lääkettä laskemaan kuumetta, vai pitääkä viedä päivystykseen. Sekä seurattava että asiakas juo riittävästi, ettei pääse kuivumaan. Seuraa myös, miten monta päivää lämpöilyä on. Onko taustalla ehkä mahdollisesti jokin tulehdus. Nämähän on perusteita !
        Aina tarvittaessa lääkäriin !

Eikös kotihoidon potilailla ole oma vastuulääkäri johon kh voi tarvittaessa ottaa yhteyttä?

• WC:n ovelta

Puuttumatta mihinkään muuhun, niin kysyisin, eikö hoitaja saa pistäytyä hoidettavansa vessassa?
        Kieltävätlö säänöt, ja mkitä tapahtuu, jos sitä sääntöä rikkoo?

Ketju on vuoden vanha, mahdatko vastata?

• Huh huh
        WC:n ovelta kirjoitti:

Puuttumatta mihinkään muuhun, niin kysyisin, eikö hoitaja saa pistäytyä hoidettavansa vessassa?
        Kieltävätlö säänöt, ja mkitä tapahtuu, jos sitä sääntöä rikkoo?

Ketju on vuoden vanha, mahdatko vastata?

Jos vessa on siinä kunnossa, että sitä ilkeää käyttää, eikä hoidettavalla ole mitään tarttuvia tauteja jne. Tarkkaan täytyy tietää, kenen vessaa käyttää, ettei taudit tartu. On esim. sairaalabakteereja, virtsatietulehduksia, hepatiittia, sientä ym. Muuten kyllä täytyykin käyttää, kun ei muuta vessaa ole aina lähimaillakaan.

• Näreennokka
        anne kirjoitti:

Vanhuksille ei kovin usein nouse kuume vaikka olisi kuinka paha infektio kyseessä, yleiskunto ratkaisee.

• Terve kuin pukki
        Näreennokka kirjoitti:

Vanhuksille ei kovin usein nouse kuume vaikka olisi kuinka paha infektio kyseessä, yleiskunto ratkaisee.

Mistähän tämä ns. tieto on napattu? Niille, joille kuume nousee helposti, se nousee iästä huolimatta. Joillekin, kuten itselleni, ei millään ilveellä, vaikka olisi miten kippee. Onneksi hyvin harvoin, mutta kuumeesta tarttee 'kärsiä' vain ehkä noin kerran kymmenessä vuodessa, mikä on toisaalta harmillista, koska kuume on elimistön vastaisku pöpölöitä vastaan, joten paraneminen tapahtuisi nopeammin.

• oinas 18
        Sönkkökö kirjoitti:

Niitähän riittää. Paras oli sairaanhoitaja, joka ei tiennyt antaako särkylääkettä kipuun, joka oli tarvittavissa, vaan soitti omaiselle ja kysyi häneltä neuvoa. Omainen sanoi että, lue lääkelista, siellä lukee että särkylääke on tarvittava. Päättele siitä.

• ................
        Huh huh kirjoitti:

Jos vessa on siinä kunnossa, että sitä ilkeää käyttää, eikä hoidettavalla ole mitään tarttuvia tauteja jne. Tarkkaan täytyy tietää, kenen vessaa käyttää, ettei taudit tartu. On esim. sairaalabakteereja, virtsatietulehduksia, hepatiittia, sientä ym. Muuten kyllä täytyykin käyttää, kun ei muuta vessaa ole aina lähimaillakaan.

Maaseudulla hyyskät saattavat olla siinä kunnossa (kyllä, ihan sisävessat) että tarpeet on pakko tehdä soratien pientareelle, isot ja pienet. Asiakkaan vessaa ei voi käyttää.

• viiskyt ja risat

Helsingissä on useissa kaupunginosissa tällainen kodinhoidon tukitiimi, joka koostuu pääasiassa pitkäaikaistyöttömistä. Heidän työtehtäviin kuuluu vanhusten auttaminen, kauppaan,kampaajalle,pankkiin,sairaalaan tutkimuksiin vieminen,pieni siistiminen kotona yms.yms.
      "Palkkana " heillä on 9 euroa päivä 4-6 tuntia. Suurin osa on työnvälitystoimisto Duurin sinne lähettämiä, ei ole kysytty haluaako vai onko yleensä kiinnostunut vanhuksia ja heidän auttamisestaan. Useat ns. työntekijät ovat moniongelmaisia, päihderiippuvuus, eril. lieviä mielenterveysongelmia. Näissä teht'vissä toimitaan minimissään 3 kk ja enimmillään ehikä pari vuotta.
      Työterveyshuoltoa ei ole, sairaslomalla olosta ei saa sitä 9 euroa. Ruoka tosin kuuluu jossain kaupungin lounaspaikassa.

Itse tällaisessa olen olllut yhteeensä 3x 3 kk jakson. Itse en halunnut tällaiseen tehtävään, mutta Duuri lähetti, muuten olisi tullut kaikkea karenssia, 20-40 prosenttia pois toimeentulotuesta jos en olisi suostunut menemään.

Näinä aikoin kun työskentelin näissä tukiitiimeissä, porukka vaihtui tiuhaan tahtiinm, syynä oli usein jäänyt ns. ryyppy päälle.
      Töihin tultiin krapulaisena, viinalta haisevana, epäsiististi pukeutuneena.
      Asiakkaiden luona(mummo,vaari) osa ei ymmärtänyt kielenkäyttöään, sitä siis kiroiltiin joka lauseessa. Ei ymmäretä ettei toisten kotona käyttäydytä kuin kadulla.
      Myös sattui sellaista , että jotkut ottivat vanhukselta vastaan rahaa, koska ei ymmärtänyt että palvelu on ilmaista. Aina joukkoon mahtui sellaisia ihmisiä , jotka käyttivät tilaisuutta hyväkseen, ja käyttävät edelleen. Työhön tullessa tätä asiaa ei painotettu työhönkuntoutujalle tarpeeksi ja tarpeeksi usein. Tilaisuus teki varkaan.
      Tällä en tarkoita että kaikki näin toimisivat, suurin osa on varmasti rehellisiä, mutta joukkoon mahtuu näitä väärinkäyttäjiä, ja jo yksikin on liikaa.

Näistä nk. työpaikoista ei paljon puhuta mediassa eikä missään muussakaan yhteydessä,
      Itse en enään halunnut jatkaa, en käytä alkoholia , minulla ei ole mielenterveysongelmia, olen vain väliinputoja tässä pitkäaikaistyöttömien joukossa. Oman mielenterveyden kannalta, en halunnut enään mennä, ja putosin siis 20 prosenttia pienemmälle toimeentulotuelle. Ei haittaa , olen ainakin rehellinen.
      Kirjoitin tämän ihan vaan purkaakseni kiukkuani Duuria ja näitä ilmaistöitä
      (9 euroa pv). vastaan.
      Parempaa vanhustenhoitoa toivoen!!!!!!!!!!!!!!!!

• Lähimmäinen

Kuulun Senioriliikkeeseen ja meillä pätevä vetäjä Sirkka-Liisa Kivelä
      hänelle voit soittaa ja kysyä neuvoa
      Kirja valmistui viime vuonna Vanhana tänään,siinä tämän päivän todellisuutta Suomessa kuinka kauheaa on vahusten elämä Todella pelottaa tuleva vahuus

• Helsinki

Olen itse työskennellyt kaupungin kotihoidossa ja nähnyt siis omin silmin miten empaattiset ja välittävät hoitajat väsyvät "lusmu"hoitajien välinpitämättömyyden takia, kun yrittävät lisäksi hoitaa näidenkin tekemättä jättämiset.
      Aina ei siis todellakaan ole kysymys siitä, että hoitajia olisi liian vähän, vaan silkasta välinpitämättömyydestä, ihmettelen mistä nämä välinpitämättömät hoitajat ajautuvatkin alalle ja ovat kouluttautuneetkin. Suuri osa asiakkaista sairastaa muistisairauksia ja eivät osaa pitää puoliaan ja hoitajahan työskentelee kotona yksin, ilman tiimiä, osastolla ei monikaan hoitaja kehtaa laiskotella.
      Mitähän tällekki asialle voisi tehdä? Esimiehet eivät ainakaan puutu ongelmaan.

• qäz,u

Kyllä tälläiset asiat kuuluu ilmoittaa esimiehelle. Jos hän ei ymmärtämättömyydessään asiaan puutu, pitää vain sitten kertoa hänelle, että ottaa yhteyttä sitten ns ylempiin. Ensin tietty pitää antaa palaute henk koht. lusmuilijoille, joilla on vääriä työskentelytapoja.

• Helmi
        qäz,u kirjoitti:

Kyllä tälläiset asiat kuuluu ilmoittaa esimiehelle. Jos hän ei ymmärtämättömyydessään asiaan puutu, pitää vain sitten kertoa hänelle, että ottaa yhteyttä sitten ns ylempiin. Ensin tietty pitää antaa palaute henk koht. lusmuilijoille, joilla on vääriä työskentelytapoja.

Niin tai ei jäädä odottamaan että tämä asian tietävä ja asialle mitään tekemätön esimies ei puutu asiaan vaan kannattaa ottaa itse suoraan yhteyttä esimiehen esimieheen.

• paula

Olen törmännyt samaan asiaan. Kaupungin kotipalvelun toimisto oli alakerrassa, työt tehtiin mahd. nopeasti. Sitten onkin vapaata aikaa. Olen kuullut jopa yli kahden tunnin kahvitauosta. Eikö heidän työtään valvo kukaan? Työn jälki on myös sen mukaista.
        Pissataudit hoidetaan sairaalassa, ambulansilla sairaalaan kun ovat päässeet tarpeeksi huonoon kuntoon. Ym.

• sh
        Helmi kirjoitti:

Niin tai ei jäädä odottamaan että tämä asian tietävä ja asialle mitään tekemätön esimies ei puutu asiaan vaan kannattaa ottaa itse suoraan yhteyttä esimiehen esimieheen.

Meil on Etelä-Savos esimiehen esimies, jolle ei hyödyta antaa negatiivista palautetta. Palautteen pitääolla hyvää. Ei mene muuten läpi. Valittelu on ollut turhaa, vaikka kysymyksessä olisi vakava laiminlyönti. Mitäs sitten teet? Ai niin kuka on seuraava pomo.

• iina
        paula kirjoitti:

Olen törmännyt samaan asiaan. Kaupungin kotipalvelun toimisto oli alakerrassa, työt tehtiin mahd. nopeasti. Sitten onkin vapaata aikaa. Olen kuullut jopa yli kahden tunnin kahvitauosta. Eikö heidän työtään valvo kukaan? Työn jälki on myös sen mukaista.
        Pissataudit hoidetaan sairaalassa, ambulansilla sairaalaan kun ovat päässeet tarpeeksi huonoon kuntoon. Ym.

Paras paikka, minne valitukset voi viedä, on oikeusasiamies, yksin tai ryhmäkanteena.
        tietysti myös vanhustyön ylilääkäri. Suulinen valitus on turha, kannattaa tehdä valitus kirjallisena, siihen on vastattava kirjallisesti, minne sen sitten lähettääkin.

• lääkär
        paula kirjoitti:

Kotipalvelu toimii niillä resursseilla ja niin kuin pystyy. Ja lääkkeitä määrää ainoastaan lääkäri.

• impi
        lääkär kirjoitti:

Kotipalvelu toimii niillä resursseilla ja niin kuin pystyy. Ja lääkkeitä määrää ainoastaan lääkäri.

Onneksi lääkkeitä määrää lääkäri, eikä kukaan muu. Lääkärin työ on vastuullista ja erittäin arvostettu ammatti. Työ on kiireistä, erittäin vastuulista, lyhyessä ajassa pitäisi miettia lääkitystä, tehdä arvio terveydentilasta ja hoitaa viellä vaativat paperihommat. Huh, huh. Empä valita, vaan teen iloisesti työni kotipalvelussa. Minua auttaa, kun vertaan itseäni niihin, jotka ovat paljon isomman työtaakan alla, ja vieläpä tekevät sen laadukkaasti.

• Lusiina 4
        sh kirjoitti:

Meil on Etelä-Savos esimiehen esimies, jolle ei hyödyta antaa negatiivista palautetta. Palautteen pitääolla hyvää. Ei mene muuten läpi. Valittelu on ollut turhaa, vaikka kysymyksessä olisi vakava laiminlyönti. Mitäs sitten teet? Ai niin kuka on seuraava pomo.

Laita palaute sähköpostissa, joten siitä jää kirjallinen dokumentti. Kyllä tämän päivän esimiehet ovat sen verran tietoisia , jotta eivät uskalla jättää asiaa sikseen, jos siitä on mustaa valkoisella. Etenkin jos on ollut kyseessä "vakava laiminlyönti". Lisäksi, esimiehet ovat toimissaan vaitiolovelvollisia ja laiminlyöntiin syyllistyneelläkin on tietynlainen oikeusturva, joten voihankusteluja vaikk aiheena olisivat kuinka herkullisia tahansa.

• Lusiina 4
        Lusiina 4 kirjoitti:

Laita palaute sähköpostissa, joten siitä jää kirjallinen dokumentti. Kyllä tämän päivän esimiehet ovat sen verran tietoisia , jotta eivät uskalla jättää asiaa sikseen, jos siitä on mustaa valkoisella. Etenkin jos on ollut kyseessä "vakava laiminlyönti". Lisäksi, esimiehet ovat toimissaan vaitiolovelvollisia ja laiminlyöntiin syyllistyneelläkin on tietynlainen oikeusturva, joten voihankusteluja vaikk aiheena olisivat kuinka herkullisia tahansa.

....siis korjaus viimeiseen lauseeseen: joten voihan olla että asioihin on puututtu vaikka niistä ei käydäkkään julkisia kahvipöytäkeskusteluja, olivat ne aiheena sitten kuinka herkullisia tahansa.

• Lusiina 4
        impi kirjoitti:

Onneksi lääkkeitä määrää lääkäri, eikä kukaan muu. Lääkärin työ on vastuullista ja erittäin arvostettu ammatti. Työ on kiireistä, erittäin vastuulista, lyhyessä ajassa pitäisi miettia lääkitystä, tehdä arvio terveydentilasta ja hoitaa viellä vaativat paperihommat. Huh, huh. Empä valita, vaan teen iloisesti työni kotipalvelussa. Minua auttaa, kun vertaan itseäni niihin, jotka ovat paljon isomman työtaakan alla, ja vieläpä tekevät sen laadukkaasti.

Ei ihan näinkään:

http://www.stm.fi/tiedotteet/tiedote/-/view/1508686

• Vanhuksenikuolivatjo
        iina kirjoitti:

Paras paikka, minne valitukset voi viedä, on oikeusasiamies, yksin tai ryhmäkanteena.
        tietysti myös vanhustyön ylilääkäri. Suulinen valitus on turha, kannattaa tehdä valitus kirjallisena, siihen on vastattava kirjallisesti, minne sen sitten lähettääkin.

Älä viitsi. Oikeusasiamiestä tuo ei voisi vähempää kiinnostaa. Oma aika ja oma palkka se hänelläkin on ainut tavoite ja päämäärä.

• appo2
        Lusiina 4 kirjoitti:

On kuule laitettu, ei hyödyttänyt mitään. Eihän he halua että heidän töitään arvostellaan, ainakaan negatiivisesti ! Aina pitäisi kehua, vaikkei olisi mitään kehumista.

• Soi soiseli
        appo2 kirjoitti:

On kuule laitettu, ei hyödyttänyt mitään. Eihän he halua että heidän töitään arvostellaan, ainakaan negatiivisesti ! Aina pitäisi kehua, vaikkei olisi mitään kehumista.

Noh ei taida olla kyse siitä mitä kukainenkin haluaa tehdä. Jos olet laittanut palautetta, kyselehän perään ja vaadi jotta haluat teitää mitä asian eteen on tehty. Jos ei vastaiusta kuulu etene tarvittaessa astetta ylemmäs tai vakavan laiminlyönnin ollessa kyseessä tee vaika kantelu, siihen viimeistään on pakko vastata.

• kihti0
        Lusiina 4 kirjoitti:

Sähköpostia on laitettu, ei mitään hyötyä. Mutta dokumentti jäi tyhmästä vastauksesta.

• kari28
        lääkär kirjoitti:

Tietenkin lääkäri määrää lääkkeet, mutta kotipalvelu vastaa että kaikki tehtävät jotka on sovittu hoitosuunitelmassa on tehty. Heidän on myös kannettava vastuu että asiakas saa asianmukaista joitoa jos hänen silloinen tilansa sitä vaatii.

• Onnea(ko)?

Vanhainkoteja ja hoitajia arvostellaan aina julkisuudessa, mutta kuinka moni oikeasti tietää, että ne suurimmat ongelmat ovat kuitenkin siellä kotona asuvilla? Aina kehutaan, miten ihmisen on hyvä olla kotona, mutta...Onko se onnea (ja kenen?), että kaiket päivät odottaa jonkun tulevan tai edes soittavan, mutta ketään ei näy, ei kuulu. Kotihoidosta joku saattaa käydä tarkistuksen tekemässä, mutta heilläkään ei ole aikaa jäädä pidemmäksi aikaa ( eikä se heidän vikansa ole). Aliravitut vanhukset ovat kotona asuvissa huomattavasti yleisempiä kuin laitoshoidossa, varmasti myös yksinäisempiä. Eivätkä he pääse myöskään ulos, yhtään enempää kuin laitoksissakaan, jos eivät jaksa itse mennä. Itse olen hoitajana vanhainkodissa ja tiedän, koska meille on tullut kriisipaikoille kotihoidosta aliravittuja, yksinäisiä, pelokkaita tai muuten turvattomia vanhuksia. Näistä asioista vaan ei professorit puhu julkisuudessa mitään. Vai onko aina niin, että vanhuksen paras paikka on kotona lukkojen takana, ettei lähde omille teilleen ja eksy, jos sairastaa esim. alzheimerintautia? Ei muista syödä tai muuten on huono ruokahalu? Omaiset ovat joko kaukana tai eivät muilta kiireiltään ehdi käymään? Ainoa seuralainen on tikittävä kello, jos ei osaa itse laittaa televisiota/radiota päälle? Mikäli kaatuu, eikä pysty hälyyttämään apua? Yms... Ja karu totuus on se, etteivät kaikki vanhukset, syystä tai toisesta, edes ole kotisairaanhoidon eikä kotipalvelun piirissä.

• jimu

Mitäs teet kun kotopalvelu ei toimi. Siellä on harvoin hyvän ammattitaidon omaavaa väkeä. Ei paljoa hyödytä jos yksi työntekijä tekee hommat hyvit, ja toiset tekee homman miten sattuu. Omaisena olen nähnyt mitä perushoitajan ammattitaito on. se ei riitä kotipalveluun.

• hoi-ta-ja
        jimu kirjoitti:

Mitäs teet kun kotopalvelu ei toimi. Siellä on harvoin hyvän ammattitaidon omaavaa väkeä. Ei paljoa hyödytä jos yksi työntekijä tekee hommat hyvit, ja toiset tekee homman miten sattuu. Omaisena olen nähnyt mitä perushoitajan ammattitaito on. se ei riitä kotipalveluun.

Lääkäreitäkö sinne kaipaat? Ihan vaan muistutukseksi perushoitajakoulutus vaihtui lähihoitajakoulutukseksi noin 20 vuotta sitten. Voitko tarkentaa, että mikä on toimenpide mihin lähihoitajan ammattitaito ei riitä.

• ....
        jimu kirjoitti:

Mitä perushoitajan tai lähihoitajan pitäisi mielestäsi tehdä kotihoidossa? Perushoitajan ammattitaidon pitäisi riittää ainakin lääkkeiden antamiseen dosetista asiakkaalle, voinnin tarkkailuun, hygienian hoitoon jne. Lääkäri hoitaa lääkkeiden määräykset.

• hoi-ta-ja
        hoi-ta-ja kirjoitti:

Lääkäreitäkö sinne kaipaat? Ihan vaan muistutukseksi perushoitajakoulutus vaihtui lähihoitajakoulutukseksi noin 20 vuotta sitten. Voitko tarkentaa, että mikä on toimenpide mihin lähihoitajan ammattitaito ei riitä.

Eipä ole tullut tarkennusta.

• Onnea(ko)?
        jimu kirjoitti:

Kyllä kotipalvelussa on hyvää ja ammattitaitoista väkeä, mutta ei tarpeeksi. Jos yhdellä hoitajalla on iltavuorossa 20 paikkaa, jonka hoitaa yksin, siitä on helppo laskea aika, jonka voi käyttää yhdelle ihmiselle (työvuoro 8 tuntia), aamussa tuon määrän hoitaa 2 tai 3. Ei siis ole ihan oikein syyttää kotipalveluakaan kaikesta.

• juuri niin

juuri niin jokainen joka arvostelee tällä palstalla niin hoitakoon vanhuksen omassa kodissaan niin ei huolen häivää,turha sanoa etten kerkii,onnellista vanhus hoitoa vain teille arvostelijoille ja ellei ole oma kohtaista kokemusta jätä kirjoitukset siihen kun on kokemusta

• sama1
        hoi-ta-ja kirjoitti:

Meillä pissataudit päättyvät osastolle, kun ei edes hoitaja ole hoksanut lämpöä ottaa. Omainen soittaa ensihoitajan joka toteaa että lämpöä on ja asiakas hoidetaan osastolla. Joten lääkäri viime kädessä ottaa hoidon käsiin, kun kotona ei ole ymmärretty lämpöjä seuraamaan eikä reakoitu että asiakas pyytää päivä tolkulla särkylääkettä. Sisäistä verenvuotoa kotipalvelu hoitaa ripulina. Hoh hoijaa.

• anneli15
        .... kirjoitti:

Mitä perushoitajan tai lähihoitajan pitäisi mielestäsi tehdä kotihoidossa? Perushoitajan ammattitaidon pitäisi riittää ainakin lääkkeiden antamiseen dosetista asiakkaalle, voinnin tarkkailuun, hygienian hoitoon jne. Lääkäri hoitaa lääkkeiden määräykset.

Mitähän se voinnin tarkkailu on. Ryhtyykö kotipalvelu oikein toimenpiteisiin jos voinissa on jotain pielessä ? Naurattaa oikein, meille kävi niin että huomasivat päivästä toiseen voinin heikkenevän, mutta kas kummaa, mitään eivät tehneet, muuta kun vierestä seurasivat. Omaisen oli puututtava asiaan, ja soitettiin ambulanssi. Päivystyksessä sanoivat, että hyvä kun pääsi hoitoon, mitä sitä kärsimystä pitkittämään !

• kalle
        Onnea(ko)? kirjoitti:

Kyllä kotipalvelussa on hyvää ja ammattitaitoista väkeä, mutta ei tarpeeksi. Jos yhdellä hoitajalla on iltavuorossa 20 paikkaa, jonka hoitaa yksin, siitä on helppo laskea aika, jonka voi käyttää yhdelle ihmiselle (työvuoro 8 tuntia), aamussa tuon määrän hoitaa 2 tai 3. Ei siis ole ihan oikein syyttää kotipalveluakaan kaikesta.

Mitähän se ajassa merkkaa, se käynti. Meillä käyvät 5 minuuttia/ käynti. Kyllä siinä ehtii 20 paikkaa käydä ja jopa syömässä. Ehtii enemmänkin.

• Näin meillä
        kalle kirjoitti:

Mitähän se ajassa merkkaa, se käynti. Meillä käyvät 5 minuuttia/ käynti. Kyllä siinä ehtii 20 paikkaa käydä ja jopa syömässä. Ehtii enemmänkin.

Jokaiselle hoidettavalle tehdään hoito- ja palvelusuunnitelma, jossa määritellään aika kuinka paljon asiakas ostaa palveluita viikossa. Jos teidän lähesellänne aika on 5min, se ei suinkaan ole sitä kaikilla.

• Säästöt
        Näin meillä kirjoitti:

Jokaiselle hoidettavalle tehdään hoito- ja palvelusuunnitelma, jossa määritellään aika kuinka paljon asiakas ostaa palveluita viikossa. Jos teidän lähesellänne aika on 5min, se ei suinkaan ole sitä kaikilla.

Teknologia avuksi vanhsuten kotihoidon suunnitteluun ja toteutukseen, päästään halvalla ja väkesä voidään vähentää samalla kun laitospaikkoja puretaan ;)

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/434904/KSML Tietotekniikan lisays toisi kotihoitoon jattisaastot

• Bojongi
        sama1 kirjoitti:

Meillä pissataudit päättyvät osastolle, kun ei edes hoitaja ole hoksanut lämpöä ottaa. Omainen soittaa ensihoitajan joka toteaa että lämpöä on ja asiakas hoidetaan osastolla. Joten lääkäri viime kädessä ottaa hoidon käsiin, kun kotona ei ole ymmärretty lämpöjä seuraamaan eikä reakoitu että asiakas pyytää päivä tolkulla särkylääkettä. Sisäistä verenvuotoa kotipalvelu hoitaa ripulina. Hoh hoijaa.

Eikö omainen osaa ottaa potilaasta lämpöä vaan pitää ensihoitaja soittaa? Maalaisjärjen käyttö on sallittu. Jos on sisäinen verenvuto, särkylääkkeiden käyttö on usein kielletty.

• Muistihäiriö

Äitini oli pienellä paikkakunnalla ensin kotihoidossa. Kävivät kaksi kertaa päivässä. Äiti ja me lapset olimme tosi tyytyväisiä hoitoon. Äiti aina odotti milloin tulivat. Oli alzheimertauti ja ei aina muistanut. Sitten pääsi dementia kotiin. Sielläkin oli niin hyvä hoito että sanoin että haluan sinne sitten vanhana. Hoitajilla oli paljon töitä mutta aina jaksoivat hymyillä ja keskustella asioista. Itsekkin olin lähihoitajakoulussa. Aikuis opinnot jouduin keskeyttämään puolessa välissä kun pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle. Mutta harjoittelejaksot oli hyviä. Tiesin että olin omalla alallani. Muistelen lämmöllä niitä aikoja. Äitini kuoli muutama vuosi sitten aivoinfarktiin. Hänellä oli hyvä elämä loppuun asti kiitos hoitajien.

• kalle19

Oikein kiva. Ovat sanoneet että hyvä hoito on usein paikkakunta kohtaista ja ennen kaikkea esimies kysymys.Täällä ei negatiivistä palautetta saa antaa, eikä paikallis -lehti julkaise tiettyjä kirjoituksia. Meillä on surkee kotipalvelu. Paikkakuntaa pitänee vaihtaa.

• hoi-ta-ja

Pitänee nyt kommentoida vanhaa ketjua. Kotihoito ei ota haltuunsa kenenkään pankkikorttia, eikä myöskään käytä ketään kaupassa. Toisen henkilön pankkikortin haltuunotto/ käyttö on rikos. Kauppakäynteihin kotihoidon resurssit eivät myöskään ole riittäneet enää moneen vuoteen. Omaisen kannattaisi päivittää tietonsa.

• :)

Eikös nykypäivänä ole esim. kauppapalvelu tms. josta vanhukselle tilataan ruokaa suoraan kotiin? Nykyään ei liene enää mahdollista käyttää vanhusta kaupassa tai pankissa.
      Nykyään myös vnhukselle voi tilata valmiita aterioitakin suoraan kotiin. Ja oletko kuullut menumatista?

• ...........

Kotihoito ei käy kenenkään puolesta kaupassa tai pankissa. Ainakaan Helsingissä. Sinun ja hänen on mahdollista tilata hänelle ruokaa kauppapalvelun kautta, joka tuo sen kotiin viikottain.

Usein näissä tilanteissa tämä alzheimer vanhus ei vain muista, että kotihoito käy. Ruokaa ei voi sälyttää kotihoidon harteille, ruokahuolto EI kuulu hoitajille. Sen sijaan juurikin kauppapalvelu jne. tilataan, mutta ei hoitajilla ole resursseja käydä kaupassa asiakkaille :--)

• kotia kaipaava

NIIN MAAILMA MUUTTUU ?

30 - 40 v sitten oli ainakin maaseudulla kotiavustajat ( 2 kk koulutus ), jotka kävivät vanhuksilla.
        Kävivät 2-3 paikkaa päivässä, joskus olivat koko päivän. 1-3 x viikossa.
        Siivosivat ( myös suursiivous, joululeivonnaiset, juhlien järjestelyä), pesivät pyykin, saattoivat leipoa, laittoivat ruoan ja kahvin.
        Avustivat ulkossaunaan ja pois, pesivät asiakkaan saunassa ja hikoilivat itse vaatteet päällä.
        Kävivät kaupassa, pyörä kulkuvälineenä.( saattoi olla 10 km lenkki )
        Tekivät taloustyöt. Piian hommat.

Terveyssisar kävi jakamassa lääkkeet, mittaamassa verenpaineen, tilasi lääkäriajan.( joka paikassa ei ollut puhelinta.)
        Terveydenhoito oli terveyssisaren työtä.

Silloin ei ollut niin paljon yksin asuvia vanhuksia,

Moni vanhuspariskunta asui kotitalossaan ja siihen oli poika tuonut miniän, jonka vastuulle jäi vanhusten hoito. ( ei ollut vaippahousuja, vain kangasrättejä, jotka pestiin pulsaattorikoneella, lumesta vesi, kun kaivot olivat tyhjinä.)
        Tyttäret ja toiset miniät kävivät moittimassa hoitajaminiän, kun ei oltu tehty sitä eikä tätä, mikä olisi pitänyt tehdä toisella lailla.

Perheessä saattoi käydä kodinhoitaja ( emäntä- ja kodinhoitajakoulutus), joka teki perheenemännän töitä, jos äiti oli vaikka synnytyslaitoksella tai sairaana joskus tultiin pyytämättä avuksi, jos ei ollut muita paikkoja.

Kunta sai 66 % valtion apua kodinhoitajan palkkaukseen.

Maanviljelyspaikat olivat muutaman lehmän karjoja. Pienet tulot.
        Harva joutui maksamaan kodinhoitajan tai avustajan käynnistä.

Kodinhoitaja- ja avustaja kulkivat työmatkat niin tuiskussa kuin tuulessakin kävellen, pyörällä, mopolla tai linja-autolla, ei ollut omia autoja.

Navettatyöt kuuluivat myös, mitä perheenemäntäkin teki navetassa.
        Sitten tulivat maatalouslomittajat, jotka hoitivat karjan.

Kodinhoitajien työaika oli 90 tuntia/ kahdessa viikossa.
        Lauantaina saattoi olla lyhyempi päivä.
        Ylityöt korvattiin tunti tuntina vapaana,
        Ei ollut työaikasäädöksiä.
        jos oli navetointikin, niin saattoi olla 12-13 t / pvä. Työaika voi olla 1-2 vk.
        Koska navetointi oli aamulla aikaisin ja illalla myöhään, niin saattoi jääda yöksi. Nukkumapaikka oli lasten kanssa samassa huoneessa.

Paperi kirjoitettiin, mihin merkattiin työaika ja sen allekirjoitti perheenäiti.
        Siitä näkyi sitten työaika.
        Jos matka kesti yli puolitoista tuntia, ylimenevän ajan sai merkata työjaksi.

NYT:
        Perushoitaja tekee vanhuksella terveyssisaren hommia.
        lääkkeenjaot doseteista, verensokerinmittaus, insuliinin pistämiset,
        kipu-, muisti- ja nitrolaastareiden vaihdot.
        On tarvittaessa yhteydessä sairaanhoitajaan, lääkäriin, pappiin, poliisiin, palokuntaan, kelaan, omaisiin ja milloin mihinkin, kun asiakas pyytää, Palvelusuunnitelmaakin pitäisi noudattaa. kiirettä pitää.

Mittaa kuumeen tarvittaessa, ottaa virtsakokeet, seuraa asiakkaan voinnin, soittaa tarvittaessa ambulanssin.

Laittaa aamu-, iltapalan. tuo ehkä päiväruoan.
        Aamupesut -suihkutukset, saunotus.pukeminen, siistiminen.ym.

Paikkoja 5-10. Iltavuorossa 12-15 paikkaa.

Kirjaaminen toimistolla kaikkien asiakkaiden luona käynnit, matkalaskun kirjoittaminen.
        Jos toinen hoitaja myöskin toimistolla, yleensä keskustellaan työasioista.

ARVOSTA TOISEN TYÖTÄ, NIINKUIN OMAASIKIN.

• vilja2
        kotia kaipaava kirjoitti:

NIIN MAAILMA MUUTTUU ?

30 - 40 v sitten oli ainakin maaseudulla kotiavustajat ( 2 kk koulutus ), jotka kävivät vanhuksilla.
        Kävivät 2-3 paikkaa päivässä, joskus olivat koko päivän. 1-3 x viikossa.
        Siivosivat ( myös suursiivous, joululeivonnaiset, juhlien järjestelyä), pesivät pyykin, saattoivat leipoa, laittoivat ruoan ja kahvin.
        Avustivat ulkossaunaan ja pois, pesivät asiakkaan saunassa ja hikoilivat itse vaatteet päällä.
        Kävivät kaupassa, pyörä kulkuvälineenä.( saattoi olla 10 km lenkki )
        Tekivät taloustyöt. Piian hommat.

Terveyssisar kävi jakamassa lääkkeet, mittaamassa verenpaineen, tilasi lääkäriajan.( joka paikassa ei ollut puhelinta.)
        Terveydenhoito oli terveyssisaren työtä.

Silloin ei ollut niin paljon yksin asuvia vanhuksia,

Moni vanhuspariskunta asui kotitalossaan ja siihen oli poika tuonut miniän, jonka vastuulle jäi vanhusten hoito. ( ei ollut vaippahousuja, vain kangasrättejä, jotka pestiin pulsaattorikoneella, lumesta vesi, kun kaivot olivat tyhjinä.)
        Tyttäret ja toiset miniät kävivät moittimassa hoitajaminiän, kun ei oltu tehty sitä eikä tätä, mikä olisi pitänyt tehdä toisella lailla.

Perheessä saattoi käydä kodinhoitaja ( emäntä- ja kodinhoitajakoulutus), joka teki perheenemännän töitä, jos äiti oli vaikka synnytyslaitoksella tai sairaana joskus tultiin pyytämättä avuksi, jos ei ollut muita paikkoja.

Kunta sai 66 % valtion apua kodinhoitajan palkkaukseen.

Maanviljelyspaikat olivat muutaman lehmän karjoja. Pienet tulot.
        Harva joutui maksamaan kodinhoitajan tai avustajan käynnistä.

Kodinhoitaja- ja avustaja kulkivat työmatkat niin tuiskussa kuin tuulessakin kävellen, pyörällä, mopolla tai linja-autolla, ei ollut omia autoja.

Navettatyöt kuuluivat myös, mitä perheenemäntäkin teki navetassa.
        Sitten tulivat maatalouslomittajat, jotka hoitivat karjan.

Kodinhoitajien työaika oli 90 tuntia/ kahdessa viikossa.
        Lauantaina saattoi olla lyhyempi päivä.
        Ylityöt korvattiin tunti tuntina vapaana,
        Ei ollut työaikasäädöksiä.
        jos oli navetointikin, niin saattoi olla 12-13 t / pvä. Työaika voi olla 1-2 vk.
        Koska navetointi oli aamulla aikaisin ja illalla myöhään, niin saattoi jääda yöksi. Nukkumapaikka oli lasten kanssa samassa huoneessa.

Paperi kirjoitettiin, mihin merkattiin työaika ja sen allekirjoitti perheenäiti.
        Siitä näkyi sitten työaika.
        Jos matka kesti yli puolitoista tuntia, ylimenevän ajan sai merkata työjaksi.

NYT:
        Perushoitaja tekee vanhuksella terveyssisaren hommia.
        lääkkeenjaot doseteista, verensokerinmittaus, insuliinin pistämiset,
        kipu-, muisti- ja nitrolaastareiden vaihdot.
        On tarvittaessa yhteydessä sairaanhoitajaan, lääkäriin, pappiin, poliisiin, palokuntaan, kelaan, omaisiin ja milloin mihinkin, kun asiakas pyytää, Palvelusuunnitelmaakin pitäisi noudattaa. kiirettä pitää.

Mittaa kuumeen tarvittaessa, ottaa virtsakokeet, seuraa asiakkaan voinnin, soittaa tarvittaessa ambulanssin.

Laittaa aamu-, iltapalan. tuo ehkä päiväruoan.
        Aamupesut -suihkutukset, saunotus.pukeminen, siistiminen.ym.

Paikkoja 5-10. Iltavuorossa 12-15 paikkaa.

Kirjaaminen toimistolla kaikkien asiakkaiden luona käynnit, matkalaskun kirjoittaminen.
        Jos toinen hoitaja myöskin toimistolla, yleensä keskustellaan työasioista.

ARVOSTA TOISEN TYÖTÄ, NIINKUIN OMAASIKIN.

Meillä kaupungin kotipalvelu keittää puuron, lakasee lattian, kylvettää, petaa sängyn ja tiskaa. Kotipalvelu vie myös roskiksen. Hoitosuunitelman mukaan.

• jaah?
        vilja2 kirjoitti:

Meillä kaupungin kotipalvelu keittää puuron, lakasee lattian, kylvettää, petaa sängyn ja tiskaa. Kotipalvelu vie myös roskiksen. Hoitosuunitelman mukaan.

Teilläpä erikoinen kotipalvelu, kun mun mummo ei saa yli 1000:n euron säännöllisillä kuukausimaksamisilaan mitään muuta, kuin ehkä pitkäiakaistyöttömiä rikollisia tuomaan lääkepurkin aamulla ja urkkimaan mummon lähipiiriä. Mun mummo ei kyllä oskaan ole nähnyt nälkää, se osaa yhden numerpon ja se on edunvalvojansa oman lapsensa numero, mihin se raivoaa, jos ei ole riittävästi ruokaa. Me omaiset ei toki voida tehdä mitään, jos tyypppi haluaa ostaa vain yhdsen reikäleivän ja pari sentin palan kalaa, kun käytetään sitä kaupassa, mutta hän pääsee meisdän omiasten toiesta vaikkap joka päivä kauppaan jos haluaa.

Miksi joku tuntematon on kiinnostunut mummelien pankissa käymisestä? Nyt ehkä enemmän kuin koskaan, toivon, että poliisi lukee tätä palstaa. Itse olen ainakin tässä Suomi24:a keskusrtwlemassa käyddessäni ollut rikollisuuteen asti solvattu ja kyse vainoajissa ei ole tuntemistani.

• jkop

niinkö

• saivartelua katainen

Kyllä yhteiskunnan on parasta järjestää sekuolinpilleri,josta joku kirjailija ehdotteli. Pääsisitte eroon meistä vanhuksista,kuitenkin hallituksesta päin tulee vikinää ja valitusta ,kun ei varaa ole hoitajia palkata....

Saattepahan sitten puhella tästä elämän fantasiasta...............................-

• Voimaton kaikkiaan

Toivon niin sydämestäni, että joku päättäjä lukisi oikeasti näitä meidän kirjoituksia.
      Vanhusten hoito on minunkin kokemukseni mukaan todella ala-arvoista ainakin täällä etelä-helsingin kaupungin kotihoidossa.
      Miten voi ollakin, ettei koko tiimissä tunnu olevan ainuttakaan vastuuntuntoista hoitajaa. Olen viikkoja soittanut useina päivinä omaiseni heikentyneestä kunnosta ja ruokahaluttomuudesta ja keskustellut monen eri hoitajan kanssa, ilman että asiaa on otettu vakavasti, käynyt päivittäin seuraamassa vointia ja juottamassa ja tuputtamassa ruokaa, hoitaja on käynyt antamassa lääkkeet aamuin/illoin.
      Nyt tämä vanhus sitten oli kaatunut jheikkouttaan a olkavarsi murtuneena makaa töölön sairaalassa.
      Olen kylmästi sitä mieltä, että kaupungin järjestämä kotihoito sopii ainostaan sellaiselle potilaalle, joka tarvitsee apua esim. tukisukan laitossa ja osaa muuten huolehtia voinnistaan

• Höpötykset sesi

Neuvoisin tutustumaan oman kunnan talouteen ja sen säätöpolitiikkaan, mitä pikimmiten.

• Työntekijätär

Mitä mielestäsi pitää tehdä?

• voimaton kaikkiaan

Kiitos linkistä.

• Anonyymi

Eihän ne edes valvo että vanhus syö

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1463
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1274
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      26
      1271
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1144
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1086
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      317
      1009
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      224
      1002
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      949
    9. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      915
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      272
      913
    Aihe