Kunnon naiset ja miehet!

Avaan ketjun tuollaisella hiukan epämääräisellä "heitolla". En ollenkaan epäile kunnollisuuttanne vaikka kuntoilua välttäisittekin.

Onpa muuten olemassa oikein tarkoitukseen sopiva miehen nimikin, Kunto. Tuollaisen nimen kun pojalleen antaa voi naapureiltaan kuulla hyvin kauniilta kuullostavan toteamuksen myöhäisestä kotiintulostaan hiukan toikkaroiden:

"Siellä se Kunnon isä taas saapuu kotiinsa!"

Kyllä täällä palstalla on aitoja kuntoilijoitakin, ainakin Maalaismies*. Tämä on kertonut tekevänsä 5 km:n aamulenkin. Tuollainen saavutus olisi meille jokaiselle tärkeämpikin kuin tiedämmekään.


Muistammehan vanhan sanonnan, "terve sielu terveessä ruumiissa". Minussa tuo vähä liikkuminen on aiheuttanut painon nousun ja on osasyynä tuohon kakkostyypin diabetekseenikin. Ihmisen ei siis pidä voida paksusti vaan pikemminkin ohuesti jos tuota vanhaa toivotusta ikäänkuin moititaan.

Minulla oli silloin nuorena, vielä n. 10 vuotta sitten käydä tanssimassa kolmisenkin kertaa, jopa useammin, viikossa. Kun kolmisen tuntiakin pyöri kaikki kappaleet polkkaa lukuunottamatta, oli se melkoinen maratooni ja kunnon tae.

Naisilla oli hakuvuoro, on vieläkin, puoli tuntia. Pidin tanssimisesta ja siihen auttoi sataprosenttinen rytmitajuni ja pitkä kokemus 10-vuotiaasta lähtien. Minulla on kaksi sisarta ja nämä retuuttivat minuakin mukanaan kun tuvan lattialla harjoittelivat. Kaikki tanssit opin istumalla ja katselemalla, itse tanssi masurkkoineen ja polkkineen oli pelkkä muodollisuus.

Tanssin aikanaan oikean hyppypolkankin niin kauan kuin polveni kesti. Tiedättehän, sellaisen jossa jalat vain hiukan hipaisevat lattiaa.

Noissa tansseissa olen kuullut elämäni kehutkin: "Et tiedä kuinka hyvä olet tanssimaan!". Kun sitten miehiä oli vähän ja naisia paljon, ryntäsi minuakin (kerran kymmenessä vuodessa) hakemaan naisten tahdilla viitisen naista. En siksi ehtineen mukaan lähdin ja muille esitin kysymyksen, "missäs ne loput ovat?" Taisn olla vähän rehvakas.

Olen muuten kumonnut vanhan kansanviisaudenkin. Jaa, että minkä, kysytte. No sen, jossa sanotaan, että pojasta polvi paranee. Isälläni oli luksoituva polvi, niin myös minulla. Polveni ei paranntunut edes leikkauksella vaan huononi.

Tätä kirjoitustaitoani yritin kokeilla menemällä elelemään Römpsänperälle Amaliani kanssa. Muistattehan? Naurettavahan minä tietysti olinkin vaikka yritin vain olla hiukan hauska yhteiselossamme.

Minä, vanha suojalkapalloilija, jouduin Siellä Römpsänperälläkin kovaan kuntokuuriin. Amalia määräsi jokapaäiväisen kuntolenkin 10 km:n päässä olevalle takasuollemme. Kun sen teki mäystinsukset jalassa kesät talvet "ei ollut kunnoton".

Nyt otan kunnon levot. Kello on 02.20.

Ei tullut minusta mitään korpi- tai muutakaan kirjailijaa. Amalian sukulaissuhteet ja nimetkin sotkeentuivat jo "toisella rivillä".

17

278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reino´

      Terve sielu terveessä ruumiissa on himokuntoilijoita varten muunneltuna: Sielu terveessä ruumiissa.

      • X amateus

        siis liikunnankin.Harastin aikoinaan kilpahiihtoa ja suunnistusta ja vieläkin olen kepeä kintuistani,vaikka kolmannenasteen nivelrikko niitä jäytääkin.
        Pumpun lyöntitiheys on melko vakio 50 kertaa minutissa normaali oloissa.
        Jollen liikuisi niin tiuhaan tahtiin,meinaan kiikkustuoliin jäisin,niin siinä sitä olisin kipeine polvineni ja selkineni.
        Olen saanut noi penskanikin harrastamaan liikuntaa,että käyvät muuallakin kuin lähibubissa ja kitsalla.
        On se niin ihana tunne,kun pikkuhikisenä saapuu laahustaen pihaan ja toteaa,että me teimme sen.
        Miehen 81vuotiaan muistisairauskin pysyy vielä kuosissaan,kun jalat kestävät kolmen kilsan lenkin pari kertaa päivässä.
        Samoin pysyvät noi kilotkin kondiksessa.Ei minusta oliskaan painonpudottajaksi,olen liian lepsu moiseen hommaan.Pilkkikelejä tässä ootellaan ja hiihtokelejä samoin ama


    • Maalaismies*

      Jokin aika sitten jäin pellon reunaan katsomaan, kuinka kurjet tekivät lentoon lähtöä etelänmatkaansa varten. Johtajan lähtömerkistä muut sonnustautuivat peräkanaa nousuun. Tuuli kävi pohjoisesta. Parvi ei suinkaan sännännyt hetikohta etelää kohti vaan jäi ottamaan korkeutta paikallaan pyörien.

      Sitten sopivalla hetkellä johtaja otti suunnan etelään päin. Kuvittelin kuinka pohjoistuulella oikeassa korkeudessa lento sujuu kuin siivillä. Ei tarvitse paljon räpytellä eivätkä isot linnut räpyttelekkään. Joskus parvi on laskeutunut pääni ylitse noin parinkymmenen metrin korkeudella. Sitä näkyä voi kutsua elämykseksi jota Broadwayn musikaalit eivät kykene uneksimaankaan.

      Osaako joku selittää, missä yliopistossa johtajakurki on opiskellut aerodynamiikkaa ja johtajan taitoa? Millä tavalla se (pitäisikö sanoa hän) antaa lähtökäskyn aamupalan jälkeen. Kuinka vartio on järjestetty yöllä ettei kettu pakana nappaa suihinsa nuorinta?

      • X amteus

        kun kurkiauroille jäähyväiset jättää.Viime syksynä ne jätin Linnavuoressa ja nyt olemme täällä Etelä-Savossa lämpövuoratussa ikkunarempatussa rintamamiestalossa,rantatilalla,miehen sairaus saneli ehdot.
        Sinä maalaismiehenä olet kaiketi metsämies,siis hirvienkaatoon ja sillei osallistut.Se ihan jees,mutta miksi tapetaan pienpedot ja myyräkanta tuhoaa kaiken,kun se lisääntyy.minulta tuhosvat kahsestasadasta visakoivuntaimesta 190 kappaletta ja 1500 kuusentaimesta,avojuuritaimista puolet. onneksi oli vakuutus ja sain osan metetyistä vahingoita Myyräkuumeenkin sairastin ja se pojat on ihan kova kokemus.ama


      • sinisirkku-

        Lentoon lähdön olen nähnyt yksittäisen kurjen raskaasttuuli kai kantaa i siinä nousten, mutta ylhäällä se näyttää vaivattomalta. Onhan tuulella kantovoimaa niihinkin "purjeisiin".

        Tuon vartioinnin olen nähnyt vain hanhilaumassani, jolloin uroshanhen varoitushuuto on läpitunkeva, ja saa
        poikaset hakeutumaan lauman keskelle. Pellolta kotiin palatessa oli myös poikaset rivissä keskellä, ja edessä ja takana hanhilauman täysikasvuiset suojelemassa saattueta.

        Keinohaudutettuja hanhenpoikasia menetin 11 haukalle, koska ne eivät leimaantuneet lajiinsa, vaan ihmiseen.
        Se leimaantuminen on välttämätöntä, jolloin ne oppivat, ja kestää tunteja kuoriutumisen jälkeen. Silloin ne leimaantuvat vaikka ilmapalloon, joka liikkuu, ja seuraavat sitä. Nyt se tapahtui ihmiseen ja peli oli menetetty. Kaipa niillä oma merkkikielensä on, ainakin kuuluva ääni on sekä kurjella, että hanhella.


    • aputoimittaja

      Takavuosina oli markkinoilla sellainen näkkileipä, jonka nimenä oli Kunto. Liekö vieläkin.
      Jos ei ole, se pitäisi saada takaisin, sillä mainosmiehet olivat keksineet Kunto-näkkileivälle oivallisen iskulauseen.
      Se oli "Kunto kunnon kohottaa".
      Silloin ei tarvinnut tehdä muuta kunnon hyväksi, kuin mussuttaa Kunto-näkkileipää.
      Näkkileivän syömisessä on toinenkin etu, pehmeään leipään verrattuna. Sen kuulee, kun se loppuu.

      • Mieleeni tuli ihan muuta. Aamukankeudestani johtuen, teen helpon ratkaisun. Lainaan runon, joka suuresti sisältää sitä, mitä yrittäisin sanoa. Kasimir Leino runoili:

        "Kunnon mies."

        Kun teet sä niinkuin käsketään,
        kun syöt sä, mitä syötetään,
        niin olet kunnon mies.

        Kun uskot, mitä saarnataan,
        et pyri koskaan vapaampaan,
        niin olet kunnon mies.

        Kun pidät paikkas, jonka sait,
        vanhat aatteet, tavat, lait,
        niin olet kunnon mies.

        Kun katsot miehiin johtaviin
        kuin kansa katsoo jumaliin,
        niin olet kunnon mies.

        Kun kaikillen sä rauhan suot
        ja vastustuumat vatsaas juot,
        niin olet kunnon mies.

        Kun silmät, korvat ummistat
        ja omantuntos laajennat.
        voit olla kunnon mies.

        Jos järki, tunne poljetaan,
        sä ällös hiisku sanaakaan,
        niin olet kunnon mies.

        Lyö rintoihis ja lausu näin:
        "Kun teen mä virkatehtäväin,
        niin olen kunnon mies."

        Ja sua kiittää isänmaa
        ja haudalleskin kirjoittaa:
        täss lepää kunnon mies!

        Hän täytti miehen tehtävän,
        hän näytti meille selvähän,
        kuin elää kunnon mies.

        Hän muille aina rauhan soi
        ja leipätiensä varmaan loi -
        tee niin, oot kunnon mies!


    • sinisirkku-

      Tuo kyky saada kanssaihmiset nauramaan on taitolaji, ja sellaisenaan tarpeellinen! Maailmassa on niin paljon surtaviakin asioita, että hymyä huuleen saavat tarinat ovat ihan paikallaan!

      Mukaansa tempaavaa tarinointiahan Amalian ja Anselmin elo Römpsänperällä on ollut, eikä pienet virheet kokonaisuutta ajatelleen, ole haitanneet niin pakinoissa kuin jatkokertomuksissakaan.

      Anna luovuuden kukkia vaan!

      • katleija4

        Tunnustan että ystävyyteni tähän Personal computer (PC) :hen on iso syy kunnon laskuun ja liikakiloihin. Aivan varma olen siitä, että jos käyttäisin tähän harrastukseen kuluttamani ajan tai vaikkapa puolet siitä liikuntaan, tilanne olisi oleellisesti toinen. Tämä on faktaa omalla kohdallani, ei muilla varmaankaan, sillä en ole huomannut siitä kenenkään palstalla maininneen.


      • Ramoona*
        katleija4 kirjoitti:

        Tunnustan että ystävyyteni tähän Personal computer (PC) :hen on iso syy kunnon laskuun ja liikakiloihin. Aivan varma olen siitä, että jos käyttäisin tähän harrastukseen kuluttamani ajan tai vaikkapa puolet siitä liikuntaan, tilanne olisi oleellisesti toinen. Tämä on faktaa omalla kohdallani, ei muilla varmaankaan, sillä en ole huomannut siitä kenenkään palstalla maininneen.

        Minä käyn kerran viikossa kunnon vanhanaikaisessa kuntojumpassa. Nythän vain mummot ja papat jumppaavat, nuorempi väki aerobiccaa, harjoittaa pilatesta, Circuitia, Zumbaa, kaikenmaailman bodya ja gymiä.

        Tanssin voimaan ja lumoon olen aina uksonut, aijai miten hyvää selällekin tekee vatsatanssi. Tyttösestä asti harrastin naisvoimistelua, pehmeää, plastista liikuntaa, taivutuksia ja hypähdyksiä tamburiinin tahdissa, nilkat hyvin ojennettuina. Silloin oli siniset hamoset, nythän jumppapukumuoti on mennyt ihan överiksi.


      • katleija4 kirjoitti:

        Tunnustan että ystävyyteni tähän Personal computer (PC) :hen on iso syy kunnon laskuun ja liikakiloihin. Aivan varma olen siitä, että jos käyttäisin tähän harrastukseen kuluttamani ajan tai vaikkapa puolet siitä liikuntaan, tilanne olisi oleellisesti toinen. Tämä on faktaa omalla kohdallani, ei muilla varmaankaan, sillä en ole huomannut siitä kenenkään palstalla maininneen.

        Lienen maininnut palstallakin huonosta kunnostani ja kerroinhan sen tässä avauksesanikin.


      • katleija4
        Ramoona* kirjoitti:

        Minä käyn kerran viikossa kunnon vanhanaikaisessa kuntojumpassa. Nythän vain mummot ja papat jumppaavat, nuorempi väki aerobiccaa, harjoittaa pilatesta, Circuitia, Zumbaa, kaikenmaailman bodya ja gymiä.

        Tanssin voimaan ja lumoon olen aina uksonut, aijai miten hyvää selällekin tekee vatsatanssi. Tyttösestä asti harrastin naisvoimistelua, pehmeää, plastista liikuntaa, taivutuksia ja hypähdyksiä tamburiinin tahdissa, nilkat hyvin ojennettuina. Silloin oli siniset hamoset, nythän jumppapukumuoti on mennyt ihan överiksi.

        Käyn minäkin uimassa ja kuntosalilla ja sauvakävelen, mutta ei lisä pahaa tekisi. Ei se 1-2xvk näköään riitä.


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Lienen maininnut palstallakin huonosta kunnostani ja kerroinhan sen tässä avauksesanikin.

        Taas monta tuntia. Siivosin koko huushollin, kannoin matot, ja petivaatteet ulos, imuroin, kurkin kaikki pölyt, suihkutin kukat. pesin lattiat. Ja kannoin taas kaikki kamat paikoilleen. Nyt ei tänään enää mitään kuntoilua, rauhaisaa oleskelua vaan. Kynttilöihin tulet, ja päiväkahvin keittoon. Ja vain nautiskelua!


      • katleija4
        Ruuneperi kirjoitti:

        Lienen maininnut palstallakin huonosta kunnostani ja kerroinhan sen tässä avauksesanikin.

        Aloituksessa sanoit selvästi vähäisen liikkumisen aiheuttaneen painon nousun ja kakkostyypin diabeteksen. Tarkoitin vaan sitä, etten ole huomannut sinun eikä muidenkaan TÄTÄ harrastusta nimetä ajan viemiseksi liikunnalta. Tulipahan vain mainittua, kun itse omalla kohdallani olen sen nähnyt pääasialliseksi syyksi.
        PC on aikasyöppö. Kun tämän tunnistn, yrittän ainakin kovasti rajoittaa tämän aparaatin luona oloa.
        Auto lisättynä istumiseen pahentaa tarvetta jalkojen käyttöön.
        Ei minulla ole muuta sanottavaa.


      • katleija4 kirjoitti:

        Aloituksessa sanoit selvästi vähäisen liikkumisen aiheuttaneen painon nousun ja kakkostyypin diabeteksen. Tarkoitin vaan sitä, etten ole huomannut sinun eikä muidenkaan TÄTÄ harrastusta nimetä ajan viemiseksi liikunnalta. Tulipahan vain mainittua, kun itse omalla kohdallani olen sen nähnyt pääasialliseksi syyksi.
        PC on aikasyöppö. Kun tämän tunnistn, yrittän ainakin kovasti rajoittaa tämän aparaatin luona oloa.
        Auto lisättynä istumiseen pahentaa tarvetta jalkojen käyttöön.
        Ei minulla ole muuta sanottavaa.

        En kyllä esitä muitakaan verukkeita. Liikunnallinen "osuuteni" on kunnossa. Tunti, parihan siihen riittää, riippuu "tehoista." Toistaiseksi liikunta on tärkein harrastukseni, sitten tulevat muut. Tietysti jos teen jotain rasittavaa hommaa, tai vaikkapa renttaan marjassa, jossa olen voinut huntata monia kilometrejä, nekin voi ihan hyvin laskea liikunnaksi. Voihan sitä hiukan monipuolistaa jollain remputuksella.
        Enpä usko Katleija 4 kokemuksella ja tiedolla varustetun, että sinä tosissasi uskot tiekkarin vievän ajan niin tarkkaan, että siitä ei jää aikaa "hyödyttömään liikehtimiseen." Järjestelykysymyshän se.


      • Ramoona*
        ynnämuu kirjoitti:

        En kyllä esitä muitakaan verukkeita. Liikunnallinen "osuuteni" on kunnossa. Tunti, parihan siihen riittää, riippuu "tehoista." Toistaiseksi liikunta on tärkein harrastukseni, sitten tulevat muut. Tietysti jos teen jotain rasittavaa hommaa, tai vaikkapa renttaan marjassa, jossa olen voinut huntata monia kilometrejä, nekin voi ihan hyvin laskea liikunnaksi. Voihan sitä hiukan monipuolistaa jollain remputuksella.
        Enpä usko Katleija 4 kokemuksella ja tiedolla varustetun, että sinä tosissasi uskot tiekkarin vievän ajan niin tarkkaan, että siitä ei jää aikaa "hyödyttömään liikehtimiseen." Järjestelykysymyshän se.

        Miten mainioita ovatkaan nuo Ynnämuun erikoissanat ja muukin kuvaustapa ! Hunttaamisesta tulee elävästi mieleen juoksemalla liikkuminen, tukka ja helmat vain hulmuaa. Renttaamisessakin mennään aika haipakalla, siinä on vähän makua vaikeasta maastosta.

        Samoilu tai tarpominen kuulostavat ihan puisevilta noiden sanojen rinnalla. Muistan synnyinpaikkakunnalla puhutun, että joku kyläluuta on renttaantunut kylillä.
        Anoppini puhui hunttioman kelkkaan joutumiseta, kun joku tavara tai asia oli jätetty huolettomasti hunningolle.

        Olisikin pitänyt koira nimetä Kunnoksi, koska se on kuntoni salaisuus, se ei hyväksy mitään selityksiä rönttäkeleistä tai kiireistä.


      • Kelpo myös
        Ramoona* kirjoitti:

        Miten mainioita ovatkaan nuo Ynnämuun erikoissanat ja muukin kuvaustapa ! Hunttaamisesta tulee elävästi mieleen juoksemalla liikkuminen, tukka ja helmat vain hulmuaa. Renttaamisessakin mennään aika haipakalla, siinä on vähän makua vaikeasta maastosta.

        Samoilu tai tarpominen kuulostavat ihan puisevilta noiden sanojen rinnalla. Muistan synnyinpaikkakunnalla puhutun, että joku kyläluuta on renttaantunut kylillä.
        Anoppini puhui hunttioman kelkkaan joutumiseta, kun joku tavara tai asia oli jätetty huolettomasti hunningolle.

        Olisikin pitänyt koira nimetä Kunnoksi, koska se on kuntoni salaisuus, se ei hyväksy mitään selityksiä rönttäkeleistä tai kiireistä.

        Kelpokin on hyvä nimi, joku kansaedustaja oli Kelpo Gröndahl, ennen sitä painin olympiavoittaja, joten kunnon puolesta hyvä mies myös.

        Samaa mieltä että Ynnämuu on hyvä sanailija, enemmän vaan pökköä pesään, aloituksia myös !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      145
      2020
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      116
      1582
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      95
      1387
    4. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      92
      1318
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1292
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      207
      1131
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      48
      1076
    8. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      205
      1066
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      98
      1047
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      239
      892
    Aihe