Teillä lähihoitajilla on meitä sairaanhoitajia huonompi koulutus, olette siinä mielessä meitä "alempia"... joten pysykää vaan niissä vaipanvaihto-hommissa.
Ai niin, ja ei teidän palkkannekaan ole ihan samaa tasoa...
Tiedoksi lähäreille!
32
1558
Vastaukset
- 22
...nimimerkki "sairaanhoitaja" heh heh. Sairaanhoitajaa et ole nähnytkään ;)
- suski76
me teemmekin sitä ihmisläheistä työtä, emmekä mieti koko työaikaamme sitä, kuinka olla parempia kuin muut. (meillä silti SH:kin vaihtaa vaippoja..liekö myös siis ihmisläheisiä hekin)
- sivusta...
Taitaa asenne muita ihmisiä kohtaankin olla erilainen......
Olen itse toisen alan edustaja ja voin sanoa, että tuo hokemasi vahvisti hyvin uskoaani siitä mitä hoitoalan nokkiminen on.
AMK-koulutusmuotona ei ole yhtään sen tärkeämpi tai parempi kuin hyvin järjestetty ammatillinen koulutus. Jos lähihoitaja uhraa opintoihinsa 3 vuotta ja sinä sen neljä vuotta, en näe uhrauksessanne juurikaan eroja. Kun ottaa huomioon sen, että teillä käytäntö rakoilee kun keskitytte kirjoittamaan esseitä ja syvennytte hoitoalan tieteellisempiin aspekteihin, mitkä käytännön työelämässä ei auta mitenkään.
Suoritin itse myös oman alani AMK-tutkinnon, ja täytyy sanoa, että arvostukseni ammatillista tutkintoa kohtaan vain kasvoi ja kunnitoitus korkeakoulutusta kohtaan romahti täysin.- Erimaita
Ketjun aloittajalle!
Siis ennen Sh:n ammatti oli opistopohjainen. Kuten lähihoitajan on nyt. En kuitenkaan väitä, että nyky amk-tutkinto ja lh tutkinto olisivat rinnastettavissa toisiinsa.
Itse olen Lh ja olen töissä paikassa jossa saan SH:n palkkaa!
Onko mielstäsi sinua vanhempi opistophjainen sairaanhoitaja työssään huonompi kuin sinä?
Onko 10-vuotta työelämässä ollut lähihoitaja työssään parempi, kuin AMK:sta vasta valmistunut SH??
...ON
Sh:n ja Lh:n erot ovat aika pienet. Toki Sh koulutukses on syventävämpi mitä Lh:n.
Lähihoitaja on kohtalaisen uusi nimike.
Ennen oli mielenterveyshoitajat, kehitysvammahoitaja, lastenhoitajat, hammashoiotaja ym. Ne kaikki puristettiin jossain vaiheessa tuohon LH-tittelin alle. Lh voi erikoistua esim. kehitysvammaisuutenn, kun taas AMK sh ei!
AMK Sh, Lähihoitaja, tai vanhan ajan opistopohjainen sairaan hoitaja vanha erikois-sairaanhoitaja... Ne kaikki ovat samaa suurta työväenluokkaa, joten turha nokitella.
Jos mielesi tekee ylpeillä tittelillä, niin siihen ei AMK-tutkinnot riitä.
Olisit lukenut itsesi lääkäriksi, juristiksi, joksikin maisteriksi, diplomi-insinööriksi ja suorittanut vielä lopuksi tohtorin tutkinnon.
- yölähäri
Vaikka selvä provo onkin niin tiedoksi sairaanhoitajalle, että tienaan lähärinä enemmän kuin yksikään yksikköni sairaanhoitaja enkä yhtäkään vaippaa ole koskaan vaihtanut, lääkkeitä jakanut sitäkin enemmän.
- Lähihoitaja.
Meillä TK:ssa lähihoitajat tekee käytännössä samoja töitä kuin sairaanhoitajat. Palkka hieman huonompi, mutta mielestäni se onkin asia johon pitäisi puuttua, eli lähihoitajat on ihan yhtä hyviä.
Joten turhaa ylpeilet, en usko paremmuuteesi- lähti piiriin
Älkää nyt jaksako kierroksia näistä paskajutuista, joissa lukee seinän kokosilla kirjaimilla "provo".
- lasten sh
Sairaanhoitajan ja läihoitajan koulutusten välinen ero on 3,5 vuotta eli koko sh -koulutus. Lh:t eivät saa tutkinnostaan hyvityksiä, koska kyseessä on toisen asteen tutkinto, alan perustutkinto. Ero ei siis ole puoli vuotta, kuten ketjussa joku kirjoitti. Enhän minäkään voi sanoa, että sairaanhoitajan ja lääkärin koulutuksessa on eroa vain puolitoista vuotta, vaikka lääkäriksi voikin valmistua 5 vuodessa. Kaksi eri tutkintoa, kuten lh ja sh:kin.
Toiseksi ei jaksaisi näiden lähäreiden kehumisia siitä, että miten tekevät aivan samaa työtä kuin me sairaanhoitajatkin. Ok, tällaisia paikkoja varmaan löytyy, esim. tk:n vuodeosastoilta joissain määrin, vanhainkodit yms. mutta mennäänpä esim. yliopistosairaaloiden erikoissairaanhoidon klinikoille, niin eipä siellä lähäreitä juurikaan edes ole, koska työ on sen luonteista, että vaaditaan sairaanhoitajaltakin pitkää perehtymistä ja erikoisosaamista. Itse olen työssä Lastenklinikalla ja meillä edes uusillasairaanhoitajilla ei ole i.v -lupaa ensimmäiseen puoleen vuoteen - 1 vuoteen, jotta varmistetaan heidän osaaminen lääkehoidossa. Lähihoitajilla ei ole lupa koskea mihinkään lääkkeisiin, eikä esim. cPaP:ssa olevaan pikkupotilaaseen.
Miksi sitten tarvitaan sairaanhoitajan koulutusta,jos kerta te lähärit voitte tehdä meidänkin työt?? - lähikkö
lasten sh kirjoitti:
Sairaanhoitajan ja läihoitajan koulutusten välinen ero on 3,5 vuotta eli koko sh -koulutus. Lh:t eivät saa tutkinnostaan hyvityksiä, koska kyseessä on toisen asteen tutkinto, alan perustutkinto. Ero ei siis ole puoli vuotta, kuten ketjussa joku kirjoitti. Enhän minäkään voi sanoa, että sairaanhoitajan ja lääkärin koulutuksessa on eroa vain puolitoista vuotta, vaikka lääkäriksi voikin valmistua 5 vuodessa. Kaksi eri tutkintoa, kuten lh ja sh:kin.
Toiseksi ei jaksaisi näiden lähäreiden kehumisia siitä, että miten tekevät aivan samaa työtä kuin me sairaanhoitajatkin. Ok, tällaisia paikkoja varmaan löytyy, esim. tk:n vuodeosastoilta joissain määrin, vanhainkodit yms. mutta mennäänpä esim. yliopistosairaaloiden erikoissairaanhoidon klinikoille, niin eipä siellä lähäreitä juurikaan edes ole, koska työ on sen luonteista, että vaaditaan sairaanhoitajaltakin pitkää perehtymistä ja erikoisosaamista. Itse olen työssä Lastenklinikalla ja meillä edes uusillasairaanhoitajilla ei ole i.v -lupaa ensimmäiseen puoleen vuoteen - 1 vuoteen, jotta varmistetaan heidän osaaminen lääkehoidossa. Lähihoitajilla ei ole lupa koskea mihinkään lääkkeisiin, eikä esim. cPaP:ssa olevaan pikkupotilaaseen.
Miksi sitten tarvitaan sairaanhoitajan koulutusta,jos kerta te lähärit voitte tehdä meidänkin työt??Mihin tarvitaan Lähihoitajia jos kerran Sh:t voi tehdä myös LH:n työt???? (PROVO)
Lähihoitajaksi pääsee opiskelemaan suoraan peruskoulusta. LH:ksi yleensä valmistutaan 18v ikäisenä ja työmahdollisuudet ovat alalla aika hyvät. Lh pääsee hyvässä tapauksessa jo seuraavanapäivänä valmistuttuaan alansatöihin. Lh voi hakea vielä samana vuonna AMK:hon Sh puolelle ja hyvässä lykyssä pääsee sinne vielä seuraavassa saapumiserässä.
Kun LH on päässyt AMK:hon opiskelemaan sairaanhoitajaksi, niin hän voi tehdä koulun sivussa ja esim kaikki lomat töitä LÄHIHOITAJANA, jolloin hän tienaa enemmän kuin "pelkkä" SH-opiskelija.
Aika monet nykyajan AMK SH:t menevät opiskelemaan kyseistä alaa lukiopohjalta ja ovat näin ollen jo valmiita lähihoitajia hoitoalalla jäljessä!
Monella tuntemallani SH:lla on taskussaan LH:n paperit!
Joten lukionkäyneet yli 18v AMK SH-opiskelijat menkää itseenne ja miettikää mitä täällä kirjoittelette.
18v LH voi hyvässälykyssä saada heti valmistuttuaan vakityöpaikan. Hankkia omistusasunnon auton perustaa perheen nuorena, kun opiskelu on jo suoritettu. Noin 40-vuotiaana lapset on jo parikymppisiä ja asuntolainat maksettu jne...
Monessa paikassa lh:t ja sh:t tekevät samat työt, se vaan on totuus. Sh saa samasta työstä parempaa peruspalkkaa, eikä tee öitä. Kun taas Lh:t yleensä valvoo ja saa yölisät, näin ollen Lh tienaa kyseisessä paikassa enemmän kuin sh.
Jos nyt lähtisin opiskelemaan SH:ksi niin asuntolainan maksuun tulisi monen vuoden katko ja tulot tippuisivat. Miksi lähtisin varman vakipaikan omaavana lähihoitajana opiskelemaan sairaanhoitajaksi???
Perustelkaapa älykkö sairaanhoitajat! - Sh.
lähikkö kirjoitti:
Mihin tarvitaan Lähihoitajia jos kerran Sh:t voi tehdä myös LH:n työt???? (PROVO)
Lähihoitajaksi pääsee opiskelemaan suoraan peruskoulusta. LH:ksi yleensä valmistutaan 18v ikäisenä ja työmahdollisuudet ovat alalla aika hyvät. Lh pääsee hyvässä tapauksessa jo seuraavanapäivänä valmistuttuaan alansatöihin. Lh voi hakea vielä samana vuonna AMK:hon Sh puolelle ja hyvässä lykyssä pääsee sinne vielä seuraavassa saapumiserässä.
Kun LH on päässyt AMK:hon opiskelemaan sairaanhoitajaksi, niin hän voi tehdä koulun sivussa ja esim kaikki lomat töitä LÄHIHOITAJANA, jolloin hän tienaa enemmän kuin "pelkkä" SH-opiskelija.
Aika monet nykyajan AMK SH:t menevät opiskelemaan kyseistä alaa lukiopohjalta ja ovat näin ollen jo valmiita lähihoitajia hoitoalalla jäljessä!
Monella tuntemallani SH:lla on taskussaan LH:n paperit!
Joten lukionkäyneet yli 18v AMK SH-opiskelijat menkää itseenne ja miettikää mitä täällä kirjoittelette.
18v LH voi hyvässälykyssä saada heti valmistuttuaan vakityöpaikan. Hankkia omistusasunnon auton perustaa perheen nuorena, kun opiskelu on jo suoritettu. Noin 40-vuotiaana lapset on jo parikymppisiä ja asuntolainat maksettu jne...
Monessa paikassa lh:t ja sh:t tekevät samat työt, se vaan on totuus. Sh saa samasta työstä parempaa peruspalkkaa, eikä tee öitä. Kun taas Lh:t yleensä valvoo ja saa yölisät, näin ollen Lh tienaa kyseisessä paikassa enemmän kuin sh.
Jos nyt lähtisin opiskelemaan SH:ksi niin asuntolainan maksuun tulisi monen vuoden katko ja tulot tippuisivat. Miksi lähtisin varman vakipaikan omaavana lähihoitajana opiskelemaan sairaanhoitajaksi???
Perustelkaapa älykkö sairaanhoitajat!"Perustelkaapa älykkö sairaanhoitajat!"
Onko tämä se kohta, kun mun pitäisi sairaanhoitajana ottaa itseeni ja ruveta tunkemaan ruutu täyteen viiden dollarin sanoja kirosanojen kera?
Emmääjaksa.
Mitäpä sitä perustelemaan, jos sulla asiat on aivan hyvin lähihoitajana? Ei sulla ole mitään syytä itseäsi sairaanhoitajaksi vain tittelin takia lukea. Eri asia, jos haluat laajentaa työnhakusaumojasi, saada aavistus erikoistumisen mahdollisuutta työnkuvaasi, oppia astetta laajemmin alaasi tai jotain vastaavaa. Palkallisesti tai uran puolesta se ei kannata. - 18
Sh. kirjoitti:
"Perustelkaapa älykkö sairaanhoitajat!"
Onko tämä se kohta, kun mun pitäisi sairaanhoitajana ottaa itseeni ja ruveta tunkemaan ruutu täyteen viiden dollarin sanoja kirosanojen kera?
Emmääjaksa.
Mitäpä sitä perustelemaan, jos sulla asiat on aivan hyvin lähihoitajana? Ei sulla ole mitään syytä itseäsi sairaanhoitajaksi vain tittelin takia lukea. Eri asia, jos haluat laajentaa työnhakusaumojasi, saada aavistus erikoistumisen mahdollisuutta työnkuvaasi, oppia astetta laajemmin alaasi tai jotain vastaavaa. Palkallisesti tai uran puolesta se ei kannata.Eipä ole ihme, että "akkavaltaiset" alat ovat, mitä ovat. Jonkin aikaa näitä palstoja seuranneena ja kommentoineenakin ei voi kun pudistaa päätään.
Eiköhän sairaanhoitajan ja myös me lähärit istuta samassa veneessä ja soudeta samaan suuntaan? Tuntuu, että itse asia näissä taistoissa unohtuu, eli ASIAKAS....
Sairaanhoitajan sanoin: "emmää jaksa.."
- buuuu
En ole lh enkä sh, mutta kertoo kyllä jotain sun pään sisällöstä tuo viestisi! Ei taida sulla olla kaikki kohdillaan, kun on tarpeen oikeen tehdä aloitus aiheesta, miten lh:t on alempia kuin sinä. Tiedän kyllä monia lähäreitä, jotka ovat työssä, missä ei tarvitse vaihtaa edes niitä vaippoja!! Ja olen nähnyt sairaanhoitajia, jotka niitä vaippoja vaihtavat. Niin, että älähän yleistä. Ja jotkut tulee pienemmälläkin palkalla toimeen. Eipä se ihmisarvo ole palkan määrästä kiinni.
- Yliyökkö_________
Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Lähihoitajien älykkyyosamäärä on tutkitusti matalammalla tasolla kuin keskiverto kansalaisen, joten jo potilasturvallisuuden nimissä he eivät saisi mielestäni tehdä muuta kuin vaihtaa vaippoja ja syöttää potilaita. Osa on kyllä hyviä saunottamaankin potilaita. Lääkkeisiin he eivät saisi koskea kuin Sairaanhoitajan välittömässä valvonnassa. Jos ei erota Buranaa Panadolista, silloin ei ole kykenevä huolehtimaan lääkehoidosta.
- Osastonhoitaja
Meillä ei ole talossa ainuttakaan sairaanhoitajaa, eikä tarvita. Lähihoitajat (ja muutama työn kautta oppinut kouluttamaton) pystyvät ihan hyvin haltsaamaan duunit, eikä kalliita ja laiskoja amk-kermapyllyjä tarvita pilaamaan tekemisen meininkiä.
Lääkelupien kanssa meinasi tulla jotain ongelmia, mutta jätettiin porukalla tekemättä kaikenmaailman lupalaput ja tentit ja hyvin on pärjätty. Jos eivät tiedä mitä annetaan ja kuinka paljon niin katsovat netistä. Hyvin maksettu lääkäri allekirjoittaa sitten myöhemmin kyselemättä lääkemääräykset jos tulee ongelmia.
Hoitajan ei tarvitse kumminkaan oikein osata mitään itse kun virallinen hoitovastuu on lääkärillä ja se tekee kaikki päätökset. Työ opettaa ja aina osuu oikeaan kun aikansa viiltelee sano meidän 3. vuoden kandi kun teki kirurgin sijaisuutta. - lähihoitaja myös
Osastonhoitaja kirjoitti:
Meillä ei ole talossa ainuttakaan sairaanhoitajaa, eikä tarvita. Lähihoitajat (ja muutama työn kautta oppinut kouluttamaton) pystyvät ihan hyvin haltsaamaan duunit, eikä kalliita ja laiskoja amk-kermapyllyjä tarvita pilaamaan tekemisen meininkiä.
Lääkelupien kanssa meinasi tulla jotain ongelmia, mutta jätettiin porukalla tekemättä kaikenmaailman lupalaput ja tentit ja hyvin on pärjätty. Jos eivät tiedä mitä annetaan ja kuinka paljon niin katsovat netistä. Hyvin maksettu lääkäri allekirjoittaa sitten myöhemmin kyselemättä lääkemääräykset jos tulee ongelmia.
Hoitajan ei tarvitse kumminkaan oikein osata mitään itse kun virallinen hoitovastuu on lääkärillä ja se tekee kaikki päätökset. Työ opettaa ja aina osuu oikeaan kun aikansa viiltelee sano meidän 3. vuoden kandi kun teki kirurgin sijaisuutta.tuommoinen työ moraali?
- SAIRAANHOITAJAT!
lähihoitaja myös kirjoitti:
tuommoinen työ moraali?
Siinä se taas nähdään. Lähihoitajat ei osaa edes yhdyssanoja. Miten tommoset voi kirjatakkaan mitään potilaspapereihin?
- peikko15
SAIRAANHOITAJAT! kirjoitti:
Siinä se taas nähdään. Lähihoitajat ei osaa edes yhdyssanoja. Miten tommoset voi kirjatakkaan mitään potilaspapereihin?
Jesh, taas tulee peikolta bensaa ja massat naputtaa tahdissa. Ottaako joku näitä provoja ihan oikeasti tosissaan vai käykö täällä joku yksittäinen vajakki monologia?
- No joo..
"Lähihoitajien älykkyyosamäärä on TUTKITUSTI matalammalla tasolla kuin keskiverto kansalaisen, joten jo potilasturvallisuuden nimissä he eivät saisi mielestäni tehdä muuta kuin vaihtaa.."
Voinet kai ilmoittaa lähdetiedot, mistä tämä "tutkimus" on peräisin? Fiksu ihminen osaa kyllä ilmoittaa lähdetiedot ilman pyytämättäkin. Peikko olet ;). - 16
peikko15 kirjoitti:
Jesh, taas tulee peikolta bensaa ja massat naputtaa tahdissa. Ottaako joku näitä provoja ihan oikeasti tosissaan vai käykö täällä joku yksittäinen vajakki monologia?
Provoja syöttää työkseen. Huvinsa kullakin.
- mensalainen LH
SAIRAANHOITAJAT! kirjoitti:
"Siinä se taas nähdään. Lähihoitajat ei osaa edes yhdyssanoja. Miten tommoset voi kirjatakkaan mitään potilaspapereihin? "
PEIKOLLE tiedoksi: kirjataKKaan kiejoitetaan yhdellä K- kirjaimella.... - fan club
No joo.. kirjoitti:
"Lähihoitajien älykkyyosamäärä on TUTKITUSTI matalammalla tasolla kuin keskiverto kansalaisen, joten jo potilasturvallisuuden nimissä he eivät saisi mielestäni tehdä muuta kuin vaihtaa.."
Voinet kai ilmoittaa lähdetiedot, mistä tämä "tutkimus" on peräisin? Fiksu ihminen osaa kyllä ilmoittaa lähdetiedot ilman pyytämättäkin. Peikko olet ;).Huvittavahan tuo trolli on, ja hupaisa pähkinöitä kerjätessään. Ja sitkeäkin on- sama tarinaa samoilla kirjoitusasuilla vuodesta toiseen vain kevyesti teemaa elävöittäen. Se kysyy pelilujuutta jos mikä.
Ai niin, tuo "sijaisten röyhkeys" ketju jäi vähän vajaaksi, kun kiuas ei oikein ottanut tulta hyvästä yksinpuhelusta huolimatta. Voisko siihen laittaa vaikka vähän eloa?:)
- toimistoassari
Eiköhän kuitenkin ole se asikas/potilas tärkein. Siis mikä v... luulet olevasi. Titteliään korostavillataitaa olla itsevarmuus kaukana...
Itse toimistoduunari, tavallinen, ehkä tuleva asiakkaasi, tai mielellään ihmisläheisemmän sellaisen...- ETTÄ-ASIA-on-NÄIN
No niin.
Kuten jo todettu. Lähihoitajaksi valmistutaan yleensä alle 20-vuotiaana, jolloin ei vielä ole ehditty aikuistua. Sen ikäinen yleensä asuu vielä kotona, eikä välttämättä ota työntekoa tosissaan. Ajatukset pyörii ihan muussa kuin työnteossa sen olen usein huomannut mitä noihin nuorempiin tulee.
On selvää, että jos aletaan tutkimaan ÄÖ:tä yli 20v lukion käynyttä valmiilta SH:lta ja 18v peruskoulun pohjanaan käynyttä LH:ta, niin eiköhän siinä ole heitto, jo pelkästään iän, työ/elämänkokemuksen puolesta.
Itse olen 30v lähihoitaja ja ollut monessa paikassa töissä. Nyt tosin jo vakipaikassa. Usein keikkalaisena ollessani monet Sh:t kysyivät " sinähän olet sairaanhoitaja eikävain?"
Totesin, että en ole! Monen Lähihoitajia vihaneen sh:n naamalla oli aika hauska ilme. " Mitä? Minä kun luulit että ainakin sinä olet sairaanhoitaja!" - koitaja
ETTÄ-ASIA-on-NÄIN kirjoitti:
No niin.
Kuten jo todettu. Lähihoitajaksi valmistutaan yleensä alle 20-vuotiaana, jolloin ei vielä ole ehditty aikuistua. Sen ikäinen yleensä asuu vielä kotona, eikä välttämättä ota työntekoa tosissaan. Ajatukset pyörii ihan muussa kuin työnteossa sen olen usein huomannut mitä noihin nuorempiin tulee.
On selvää, että jos aletaan tutkimaan ÄÖ:tä yli 20v lukion käynyttä valmiilta SH:lta ja 18v peruskoulun pohjanaan käynyttä LH:ta, niin eiköhän siinä ole heitto, jo pelkästään iän, työ/elämänkokemuksen puolesta.
Itse olen 30v lähihoitaja ja ollut monessa paikassa töissä. Nyt tosin jo vakipaikassa. Usein keikkalaisena ollessani monet Sh:t kysyivät " sinähän olet sairaanhoitaja eikävain?"
Totesin, että en ole! Monen Lähihoitajia vihaneen sh:n naamalla oli aika hauska ilme. " Mitä? Minä kun luulit että ainakin sinä olet sairaanhoitaja!"Oletteko muuten huomanneet, että tälle palstalle kirjoittaessa tulee helposti kirjoitusvirheitä!
Ihan vaan tiedoksi niille, jotka väittävät, että lähihoitajat eivät osaa edes kirjoittaa oikein.
Puolisoni on sairaanhoitaja. Itse olen lähihoitaja ja tienaan puolisoani enemmän!
- ei nimimerkkiä
Lähihoitaja ja sairaanhoittaja eivät ole sama, koska molempiakin tarvitaan, lähihoitaja on toisen asteen koulutus, se on perushoitoa pääasiassa. Sairaanhoitaja on ammattikorkeakoulutus, ja heillä on periaatteessa erilaiset tehtävät kuin lähihoitajilla. Toki monissa paikoissa tehdään samoja töitä, mutta pointti on se, että kumpiakin tarvitaan.
Miksi hyvät ihmiset tappelette keskenänne. On todella lapsellista sairaanhoitajalta tuollaista sontaa sanoa, mutta myös lähihoitajien kommentit ala-arvoisia.
Ja eräälle joka vertasi entista opistoastetta nykyiseen ammattiopistoon, niin ne eivät pidä paikkaansa. Opistot muutettiin ammattikorkeiksi, sairaanhoitajan tutkinto ei vastaa nykyistä lähihoitajan tutkintoa millääntavalla. Ammattikoulut, jotka kestivät ennen korkeintaan jotain kaksi vuotta, on nykyisiä ammattiopistoja ym. eli suotta puhut tuollasta paskaa.
Itse opiskelen lähihoitajaksi, enkä ole koskaan tajunnut tätä ihme sotaa näiden kahden ammattiryhmän kesken, joiden pitäisi kyetä tekemään yhteistyötä.
Hävetkää aikuiset ihmiset, ei ihme jos ei huvita työskennellä hoitoalalla, kun työilmapiiri voi olla mikä on...- Sh.
En itse ole moiseen sotaan törmännyt muualla kuin suoli24 palstoilla, ja siinäkin luulen, että tulenaloittajina toimivat suurimmaksi osaksi täysin muut kuin terveydenhuoltoalan tekijät- tää nyt vaan on tämmönen oman sarjan huumoripalsta.
- Opistossa
Sh. kirjoitti:
En itse ole moiseen sotaan törmännyt muualla kuin suoli24 palstoilla, ja siinäkin luulen, että tulenaloittajina toimivat suurimmaksi osaksi täysin muut kuin terveydenhuoltoalan tekijät- tää nyt vaan on tämmönen oman sarjan huumoripalsta.
Siis vanha SH-linja oli opistopohjainen. Tottakai se oli laajempi tutkinto kuin mitä opisto lähäreillä nyt on.
Mutta opistopohjainen silti.
Itse olen työskennellyt sairaalamaailmassa, jossa osastonhoitajat ovat juuri tuon vanhankoulukunnan sairaanhoitajia, eikä AMK-koulutuksen saaneita.
Nykyäänhän osastonhoitajan pitää olla suorittanut ylemmän AMK-tutkinnon.
Myös nykyinen LH-koulutus on laajempi kuin ne vanhat ammattikoulut. Ja nykyinen LH-koulutus on siis opistopohjainen. Jos Lh-koulutukseen lisättäisiin ne samat vanhat opetukset, jotka olivat opistotason SH-koulutuksessa, niin sitä oltaisiin taas samalla tasolla kuin vanhat opisto sh:t.
Haluankin julistaa sodan sairaanhoitajille. Kummat ovat parempia, taitavampia ja älykkäämpiä. Opistopohjaiset SH:T vai AMK SH:T?
"eihän opistopohjainen sh voi olla amk sh:n tasoinen, koska sillä ei ole korkeakoulututkintoa!"
Vielä tähän lisäksi. Miten osastonhoitajaksi on voitu valita henkilö jolla ei ole ylempää AMK-tutkintoa.
Tiedän kyllä vastauksen, mutta haluan vähän mielipiteitä.
Mutta muistakaa Suurinosa työssäkäyvistä sairaanhoitajista ovat nimenomaan opistotason hoitajia, eivätkä AMK:N.
En ymmärrä miksi sairaanhoitajan ammatista on pitänyt tehdä korkeakoulututkinnon vaativa ammatti. - duunari.
Opistossa kirjoitti:
Siis vanha SH-linja oli opistopohjainen. Tottakai se oli laajempi tutkinto kuin mitä opisto lähäreillä nyt on.
Itse olen työskennellyt sairaalamaailmassa, jossa osastonhoitajat ovat juuri tuon vanhankoulukunnan sairaanhoitajia, eikä AMK-koulutuksen saaneita.
Myös nykyinen LH-koulutus on laajempi kuin ne vanhat ammattikoulut. Ja nykyinen LH-koulutus on siis opistopohjainen. Jos Lh-koulutukseen lisättäisiin ne samat vanhat opetukset, jotka olivat opistotason SH-koulutuksessa, niin sitä oltaisiin taas samalla tasolla kuin vanhat opisto sh:t.
Haluankin julistaa sodan sairaanhoitajille. Kummat ovat parempia, taitavampia ja älykkäämpiä. Opistopohjaiset SH:T vai AMK SH:T?
"eihän opistopohjainen sh voi olla amk sh:n tasoinen, koska sillä ei ole korkeakoulututkintoa!"
Vielä tähän lisäksi. Miten osastonhoitajaksi on voitu valita henkilö jolla ei ole ylempää AMK-tutkintoa.
Mutta muistakaa Suurinosa työssäkäyvistä sairaanhoitajista ovat nimenomaan opistotason hoitajia, eivätkä AMK:N.
En ymmärrä miksi sairaanhoitajan ammatista on pitänyt tehdä korkeakoulututkinnon vaativa ammatti.Turha moisia sotia julistella, sillä julistaa vain itsensä peikoksi tällä palstalla.
Itse olen lähihoitajaksi lukenut, amk-sh:ski valmistunut ja ylempää amk-tutkintoa suorittamassa. Täytyy myöntää, että itsekkään en ymmärrä, miksi sairaanhoitajan tutkinnosta on pitänyt vääntää jotain elämää suurempaa.
Tosiasia on, että sairaanhoitajan homma on kuitenkin suorittavaa duunarityötä siinä missä valtaosa muustakin lääketieteellisestä -ja hoitoalan kenttätyöstä. Mutta todennäköisesti homma pohjaa tähän erään hallituksen kauniiseen visioon, jossa 70% suomalaisista saa koulutuksen, jota voidaan kutsua komiasta korkeakoulututkinnoksi.
Mitä tulee osastonhoitajuuteen. niin siinä on toinen ihmeellisyys koulutuksen puolesta. Ennen ylempää amk:ta hommaan on vaadittu maisterinpaperit yliopistolta- nyt riittää ylempi amk. Ja voin kertoa, että ainakaan itse en aio tätä rutistusta vääntää sen takia, että pääsisisin vuorolistoja tekemään ja kuuntelemaan päänaukomista ylhäältä ja alhaalta. Aikaisemmin osastonhoitajan hommiin riitti erikoissairaanhoitajan tutkintoon kuuluva muutama viikko hallinnollista koulutusta, joilla valtaosan siinä hommassa tarvittavaa hallinnollista hommaa hoidettiin. Nykyään tarvitaan yllättäen vähän enemmän ja vähän hienompaa- jännä juttu.
Toisin sanoen paljon olisi koulutuksessa kehitettävää niin hoito- kuin muillakin aloilla tässä maassa. - Anonyymi
Opistossa kirjoitti:
En ymmärrä miksi sairaanhoitajan ammatista on pitänyt tehdä korkeakoulututkinnon vaativa ammatti.Faktat: -entinen opistopohjainen sh-tutkinto vastaa nykystä amk koulutusta
-lähihoitajatutkinto, entinen apuhoitaja ja perushoitaja, on niin kuin ennenkin koulutasoinen ammattikoulua vastaava tutkinto
Sairaanhoitajat tekevät myös perushoitoa, srn lisäksi heillä on omat työnsä hoidettavana. Tätä asiaa perushoitajien on aina ollut vaikea hyväksyä, että sairaanhoitajan ns. omat hommat menevät hänellä kaiken edelle, koska kukaan muu ei voi niitä tehdä. Lähihoitajat halusisivst että sh:t tekisivät suuren osan heidän työstään, että pääsevät ajoissa aina syömään ja kahville.
- TERVEMENOA VAAN
KYLLÄ OLET ITSEKKIN OLLUT SAMALLA LÄHTÖVIIVALLA KUN OLET OPISKELLUT, SIIS JOS OLET, YHTÄ LAILLA SAIR,HOITAJAT VAIHTAVAT VAIPPOJA YMS KÄYTÄNNÖN PERUSHOITOA TEKEVÄT, EIVÄTKÄ VAAN ISTU TOIMISTOSSA KÄSKYTTÄMÄSSÄ MUITA!!!!!
- LH.
S-hoitajat pöhkeilevät ja luulevat olevansa korvaamattomia, mutta eivät ole...
- 108
LH. kirjoitti:
S-hoitajat pöhkeilevät ja luulevat olevansa korvaamattomia, mutta eivät ole...
;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20v on otettu kiinni
Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.33812187Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin
Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko463570- 823159
IL - Auerin lapsia oli houkuteltu rahalla Annelin puolelle?
16:12 Outoja väitteitä Sijaisäidin mukaan Auerin lapsia koetettiin houkutella nettipalstoilla muuttamaan kertomuksiaan1272937- 992834
S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä
Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam612618Savonlinan perhesurma, epäilty mies romani, äiti kantaväestöä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011676508.html Savonlinnan seudun romaniyhdistyksestä kerrottiin lauantaina IS:lle, e1592536Savonlinnan murhapolttaja romani
Ainakin IS kertoo. Arvasin heti ettei ole normi valkolainen suomalainen.2732439- 451511
Kun aika on oikea niin
Tupsahdat uudelleen tai löydän edes melkein yhtä ihanan ja joudun tyytymään... Suukko poskelles. 😘 Viattomasti vain.. �151498