Pakko ihmetellä!

On alotuksia ollut näistäkin jutuista nyt vaan itse tutkistelen oikein todella, mitä kaikkea sitä suuhunsa voi työntääkään. Jopa tajuamattaan, ehkä jopa laiskuuttaan.
Miten paljon meitä ihmisiä pyörittää suuret firmat, ihan maailmanlaajuisesti.
Eilen kun menin kauppaan ja tutkin tuoteselosteita niin ihmetys suuri nousi sisältäni.
Olen nyt lukennut kirjaa "Petos lautasella" jonka ostin kauan sitten mutta nyt sittten otin lukuun.
Alan odottaa mielenkiinnolla mihin kaikkeen tämä uusi elämäni, mahdollisimman vähillä lisäaineilla vielä vaikuttaakaan.
Koska tällä hetkellä ei kuitenkaan ole mitään erityistä syytä miksi lopettaisin niiden syönnin.

Minulla on nyt uusi elämä edessä. Mites on sinulla onko mitään mitä haluat muuttaa elämässäi ja miksi et aloittaisi jo tänään.
Joo ja en ole uusi tulokas täällä.

8

236

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joopa joo, kai niitä lisäaineita on jo tullut tähän ikään syötyä ettei ruumiskaan mätäne:)) Itselläni on kuin huomaamatta ruokavalio muuttunut terveellisempään suuntaan kun itse melkein kaikki laitan. Ostin tässä joku aika sitten valmiita lihapullia niin syömättä jäivät, maistuivat ihan eltaantuneelta rasvalta. Samaten on sianlihan kanssa. Viimeksi ostin viime jouluksi pienen kinkun eikä sekään mennyt kaupaksi. Haisee jotenkin kummalta kun sitä paistaa. Mietin joskus olenko liian ronkeli mutta kun on muitakin vaihtoehtoja niin miksi ei ?

• Ei se ronkeliutta ole, vaan minusta viisautta.
        Niin paljon kun kaikkea valmista ostetaan, sitä myös tehdään ihan miettimättä mitä meille syötetään.
        Vastuuhan jokaisella on vain itsestään.
        Mutta nyt kun näitä lukee ja tutkii niin kyllä katson mitä minäkin suuhuni laitan.
        Innokkaana hunajan syöjänä meinaan senkin ostaa tästä lähin torilta suoramyynnistä, enkä maksa hirveää hintaa siitä minkä väitetään olevan hunajaa.

• Anjaniina.

tutkilemaa Mäkkärin fototutkielmaa?
      Kolme kuukautta ja hampurilainen on vielä ihan koskematon, ei edes kärpäset pörrää...

• Kyllä näin sen jossain tuolla netin sivuilla.
        No itse en ole käynytkään hampurilaispaikoissa kun korkeintaa viisi kertaa elämässäni.
        Silloin systerin lasten kanssa, itse en tykkää niissä käydä.
        Mutta saman kokeen vois tehdä noilla valmiilla pihveillä, kuinka kauan kestäis.

• GloriaJoy

on mahollisimman vähän työstetyn ruuan kannal ollut iät ja ajat. Natriumglutamaatti on miulle hirmune allergeeni. Sitä ussein mietin et mitähän kaikkee muuta nuo monikansalliset sädettävät kuin mausteita. Kasvuahan niis ei mikrobeil enää ole vaan mikähän on vaikutus tuotteiden muunlaiseen rakennetekijään.

• RIMMIR

mitä itse elintarvikkeisiin on tukittu, mutta mitähän oikeastaan pakkaukset sisältävät.? Onkohan muovikelmu tai pussi myrkytöntä? Entäs nuo muoviputkilot joissa on hammastahnat? Ja kaikki pahvipakkauset jotka sisältävät kuivattuja herneitä ym. Mitenkähän paljon kaikenmaailman myrkkyjä niiden valmistukseen on käytetty. Ja kaikki nuo pelti/alumiini tölkit joissa säilyy tuote jos kuinka kauan. ???

Kaikista suurin huijaus on nuo energialamput. Niin paljon kuin ne sisältävät elohopeaa ei kyllä voi olla jokapäiväisessä käytössä terveellistä. Nehän täytyy jättää ongelmajätteisiin.

• Heh, ruisleivän ostaisin mielelläni ihan ilman, että se on seissyt muovipussissa. Olisi sellainen ihanan rapea kuori. Minä sain tyttösenä järsiä kaikki leivänkuoret kun vanhalla isälläni oli huonot hampaat. Minulle tulikin sitten hyvät. Joskus edelleenkin kuivatan leipää, muistoja lapsuudesta.

• Mä luen aina tuoteselosteet kaikesta, mitä ostan. En esimerkiksi sitten 1970-luvun ole käyttänyt margariinia tai elintarvikkeita, joiden valmistuksessa on käytetty kovetettua rasvaa. En myöskään osta leipiä, joissa on sokeria. Pääasiallinen leipäni on hapanjuurella valmistettu täysruisleipä, Uotilan maalaisruislimppu tai Salosen ruisleipä. Makeita leivonnaisia en käytä lankaan. Niissä herkkuhörhökeissä on kai enimmäkseen sokeria ja lisäaineita.

Eineksiä en käytä oikeastaan lainkaan, en myöskää ketsuppia ja sinappia tai valmiita salattikastikkeita.
      Niiden säilyvyys pilaantumisalttiissa lämpötiloissa turvataan nimenomaan lisäaineilla. Joskus ostan pakastettuja kasvispihvejä ja säilykepurkkitavaraa. Esim soijapyörykkäsäilykkeessäni ei ole lainkaan E-koodiaineita, vaan selvällä suomenkielellä nimettyjä elintarvikkeiksi luokiteltuja aineita, esim vehnägluteenia ja maltodekstriiniä.

Kun teen itse marjasäilykkeitä tai mehuja, purkitan ne kuumama kuumiin lasipulloihin ja purkkeihin ilman sokeria ja säilöntäainetta. Lidlissä on ajvar-säilykettä, jossa on säilöntäainetta ja sokeriakin, mutta turkkilaisesta minimarketista saa vastaavaa pelkästään pastöroituna ilman lisäaineita ja sokerilisäystä. Tuotteiden valmistustavoissa on eroja. Siksi tuoteselosteet kannattaa aina lukea.

Mä en ole varsinaisesti keskittynyt lisäaineiden boikotoimiseena, vaan olen pyrkinyt syömään pelkästään terveellisiä ja tarkoituksenmukaisia elintarvikkeita. Olen ollut tällä linjalla jo kolmisen kymmentä vuotta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      90
      6263
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      172
      3682
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3229
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      214
      2258
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      35
      1961
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      36
      1920
    7. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1833
    8. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      59
      1746
    9. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1713
    10. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      20
      1697
    Aihe