Rakennusalan moraali

E.N.

Rakennusalan moraali on uskomattoman heikkotasoista. Tuntuu että ne jotka eivät mihinkään muualle työelämässä pääse, hakeutuvat rakennusalalle ja ovat sitten usein katkeria muille. Olen reilun kymmenen vuoden aikana pari ok-taloa rakentanut ja harvassa on ne työntekijät tai urakoitsijat jotka tekevät minkä lupaavat. Virheitä sattuu jokaiselle ja ne korjataan, en siis puhu siitä. Uskomattominta on se, että ei tulla työmaalle silloin kun on sovittu, ei vastata puhelimeen jne... Putkimiehissä ja kirvesmiehissä on paljon alkoholiongelmaisia ja muutenkin suurpiirteisisesti omaan ammattiinsa suhtautuvia. Yllätyksekseni olen havainnut että virolaiset työmiehet ovat suomalaisia tunnollisempia, ovat tulleet Suomeen tekemään rahaa eivätkä halua pilata mainettaan. Suomalaiset työmiehet sensijaan haukkuvat virolaisia, mutta eivät saa puoliakaan aikaan samassa ajassa, tulevat ja menevät milloiin lystää. Taisi olla sama meininki aikanaan Ruotsissa, kun suomalaiset menivät sinne töihin, niin paiskivat hommia kovemmin kuin paikalliset kun olivat vieraassa maassa rahanteko mielessä. Tuttavani, joka sai juuri ok-talonsa valmiiksi, kertoi että olisi ollut pulassa ilman virolaisia timpureita, jotka tulivat pelastamaan työmaan kun suomalaisilla työntekijöillä oli muita kiireitä eikä työnteko juuri sillä hetkellä maittanut.

12

958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...rakennusalalla on muunkinlaista väkeä kuin edelläkuvattuja. Itselläni esimerkiksi on ollut ilo tehdä töitä etupäässä muunlaisten kanssa.

      Harmi, että tätä alaa vaivaa monet ongelmat, joista varmastikin pahin on harmaa talous. Verokortittomat rakentajat pilaavat hinnat ja vievät hyviltä rakentajilta työt, mikä saa minua fiksummat siirtymään muihin hommiin. Eli ihan yhtälailla syyllisiä ovat sekä myyjät, että ostajat. Jos ei puolet pientalorakentajista ostaisi kuitittomia töitä, ala muuttuisi taas osaajia houkuttavaksi.

      Valitettavasti en osaa sanoa idioottivarmaa keinoa välttyä pestaamasta edelläkuvatun kaltaisia yrityksiä, mutta muutama asia jakaa selvästi toimijoita jyviin ja akaniin. Ja ne jyvät löytyvät ilmeisesti seuraavista tunnuksista:
      * yritys toiminut pidempään alalla eikä sillä ole verorästejä
      * yritys ei suostu edes keskustelemaan kuitittomasta työstä
      * yrityksen henkilöstön vaihtuvuus on pientä
      * yritys toimii samalla seutukunnalla vuodesta toiseen

      Jos jollakulla tulee mieleen, etteihän kuitittomuus liity laatuun, niin kertoisin sen, että kuitittomuus on varastamista kaikilta muilta veronmaksajilta. Niin ikään kuitittomuus tarkoittaa takuun puuttumista kokonaan, koskapa ei ole mitään millä todistaa kyseisen tahon olleen tekemässä työmaalla jotain. Ja jos ei varkaan perusluonne ja jälkihoitovastuiden karttelu johda laaduttomuuteen, niin mikä sitten johtaa...

      • jo jus,.

        Paikaansa . seurasin kuinka "ammatti " ihminen paikkakunnalta oleva on 5v.rakentanut taloa tututtavalleni .käy millon sattuu , tekee virheitä korjaa koska sattuu.on muualla monta kohdetta yht, aikaa. ym,, eikä ole vieläkään valmis vaikka muitakin on rakentajija käynyt. tarkastaja anto luvan asua ei kai viitsinyt / ei käynyt seuraamassa koko valmistumista. , mm,lämmitys ei toiminut, kuin satunaisesti . siis oikeen eko talo , ja nyt suorasähkö lämmitys, kun ne "ekot "ei tomi. ja yleisesti tontit pieniä persläpiä. Eli en ymmärrä miks kukaan tommoisia taloja haluaa. itselläni onni asua yli h,tontilla ihan kuntakeskuksessa.palvelujen vierellä. kuitenkaan ei naapurin pierut ei haise.


      • 34

        Kenellä normaalituloisella riittää rahat maksaa "rakennusalan ammattilaisille" verokortilla? Ei ainakaan minulla. Ja vaikka maksaisit, ei sitä timpuria/lvi-ukkoa/tms. näy paikanpäällä välttämättä silloin kun on sovittu. On kuulemma kiireellisimpiä hommia... Ei tietenkään voida ilmoittaa etukäteen. Kusipäät.


      • kokemuksia 0910
        34 kirjoitti:

        Kenellä normaalituloisella riittää rahat maksaa "rakennusalan ammattilaisille" verokortilla? Ei ainakaan minulla. Ja vaikka maksaisit, ei sitä timpuria/lvi-ukkoa/tms. näy paikanpäällä välttämättä silloin kun on sovittu. On kuulemma kiireellisimpiä hommia... Ei tietenkään voida ilmoittaa etukäteen. Kusipäät.

        pääkaupunkiseutu kokemuksia 2009-10

        arkkitehti -> ok (käytännössä piirsi puhtaaksi mun luonnoksen)
        lupakäsittelijä -> hanurista lupavaiheessa, jälkeenpäin ok
        tarkastusinsinööri -> tarkka mutta ihan ok kun antoi kaffia ja pullaa
        vastaava/pääsuunnittelija -> tuttu, luotettava
        LVI suunnittelija -> suunnitelma ok, mutta en ottaisi uudestaan samaa (hutaiseva, ei saa koskaan kiinni)
        Sähkösuunnittelija -> sähellystä, en ottaisi uudestaan samaa
        LVI urakoitsija -> sähläreitä, hutaisevia junnuja (en käyttäisi samaa)
        Sähköurakoitsija -> hyvä, voi suositella. Ottaisin uudestaan.
        Rungon pystyttäjät -> itse tekijät voisin ottaa (hyvä laatu, suorat seinät), mutta en itse urakoitsijaa
        timpurit -> ihan ok,luotettavia, sovitut aikataulut pitivät (vain pikkumokia)
        peltimies/rännit -> ei aikataulua, ei tietoa milloin tulee, en ottaisi uudestaan
        kaivinkone -> voi suositella, ottaisin uudestaan
        soratoimitukset -> voi suositella, ottaisin uudestaan
        tasoitemies -> ok, voisin ottaa uudestaan pienellä varauksella
        ulkorappaus -> ok, voisin ottaa uudestaan

        summasummarum, ärsyttävintä on putkimiesten ja peltimiesten toiminta. Niiten kanssa tuli eniten harmaita hiuksia ja puheluita. Opetetaanko jo amiksessa huono "asiakaspalvelu" ?


      • rk
        kokemuksia 0910 kirjoitti:

        pääkaupunkiseutu kokemuksia 2009-10

        arkkitehti -> ok (käytännössä piirsi puhtaaksi mun luonnoksen)
        lupakäsittelijä -> hanurista lupavaiheessa, jälkeenpäin ok
        tarkastusinsinööri -> tarkka mutta ihan ok kun antoi kaffia ja pullaa
        vastaava/pääsuunnittelija -> tuttu, luotettava
        LVI suunnittelija -> suunnitelma ok, mutta en ottaisi uudestaan samaa (hutaiseva, ei saa koskaan kiinni)
        Sähkösuunnittelija -> sähellystä, en ottaisi uudestaan samaa
        LVI urakoitsija -> sähläreitä, hutaisevia junnuja (en käyttäisi samaa)
        Sähköurakoitsija -> hyvä, voi suositella. Ottaisin uudestaan.
        Rungon pystyttäjät -> itse tekijät voisin ottaa (hyvä laatu, suorat seinät), mutta en itse urakoitsijaa
        timpurit -> ihan ok,luotettavia, sovitut aikataulut pitivät (vain pikkumokia)
        peltimies/rännit -> ei aikataulua, ei tietoa milloin tulee, en ottaisi uudestaan
        kaivinkone -> voi suositella, ottaisin uudestaan
        soratoimitukset -> voi suositella, ottaisin uudestaan
        tasoitemies -> ok, voisin ottaa uudestaan pienellä varauksella
        ulkorappaus -> ok, voisin ottaa uudestaan

        summasummarum, ärsyttävintä on putkimiesten ja peltimiesten toiminta. Niiten kanssa tuli eniten harmaita hiuksia ja puheluita. Opetetaanko jo amiksessa huono "asiakaspalvelu" ?

        Putkimiehistä on jonkin verran puutetta, mistä johtuen ovat hinta-laatu-suhteeltaan kalleimmat tyypit monella työmaalla.


      • ihbbbbb ihjjjjjjjn
        34 kirjoitti:

        Kenellä normaalituloisella riittää rahat maksaa "rakennusalan ammattilaisille" verokortilla? Ei ainakaan minulla. Ja vaikka maksaisit, ei sitä timpuria/lvi-ukkoa/tms. näy paikanpäällä välttämättä silloin kun on sovittu. On kuulemma kiireellisimpiä hommia... Ei tietenkään voida ilmoittaa etukäteen. Kusipäät.

        Verot meinaan. Eipä se siihen asiaan mitään muuta ole vaikuttanut kuin että pirun kalliiksi on tullut. Samalla lailla ne raksamiehet vetkuttelee aina. Kiva ottaa töistä vapaata, että pääsisi appariksi herralle timpurille, joka ei vaivaudu edes ilmoittamaan, että ei pääsekkään tulemaan. Meinaan vaan, sitä itse pitäisi tienata sen palkkarahat itse töitä tekemällä.

        Koitan tehdä itse kaiken mitä pystyn nykyään. Aikaa tahtoo kyllä mennä paljon, mutta rahaa ja vitutusta säästyy aivan saatanasti.


    • lhbl liuh liuy hl

      Suomessa alkaa olla vähän tuota samaa vikaa jokaisessa asiassa. Pieni kansa, ei täältä löydy asiallisia ihmisiä kaikkiin hommiin. Rakennusala nyt on legenda, mutta nyt alkaa silmille tulla sairaanhoito, ne paljon puhutut vanhustenhoitajat.

      Tosiasia on, kyllä maassa töitä on. Tekijöistä pula. Siis osaavista ja motivoituneista. Kun muistelee omaa nuoruuttaan. Niin, osa meistä lähti yliopistoon tai jonnekin opiskelemaan otain, mikä nyt ketäkin kiinnosti. Amikseen lähti sitten ne, joita ei mikään kiinnostanut. Raksapuolelle tai autoasentajiksi. Osalla oli rikosrekisteri jo silloin.

      Niin, huvittavin oli yksi kaveri. Se päätti alkaa muurariksi, niillä kun parhaat palkat. Kävi se koulun juu. Mä kerran liippautin sillä pesuhuoneen lattian. Oli se kyllä silloin selvinpäin. Mutta niin suurta rapakkoa en ole eläissäni nähnyt. Piti oikaista sitten itse.

      On niitä hyviäkin raksamiehiä. Ne on niitä kiireisiä, repivät ittensä pilalle alle viiteen kymppiin.

      Ja nyt kandee hokata yks juttu. Suomi täynnä ämpärifirmoja. Siis jotain mies a pakettiauto- tyylisiä yhden miehen toiminimiä. Ne on niitä, otka ei kelpaa kellekkään töihin ja sitten alkavat muka yrittäjiksi. Niihin pätee ust se, takuu loppuu kun pakettiauton takavalot häipyy näkymästä.

      Mutta jos satut törmäämään hyvään raksamiehen, laita sen yhteystiedot visusti talteen tulevaisuuden varalle, se voi olla harvinaisuus.

      Meillä' tsadissa tehty pian kaikki isot remontit. Eipä niissä suomea puhuvia ihmisiä juuri ole näkynyt. Kaikki jotain virolaisia tai viron venäläisiä. Hah, Mä puhun jotenkuten venäjää. Tulen ihan hyvin juttuun niitten remppamiesten kanssa. Tahtoo nakrattaa, suomalaiset työnjohtajat tai mestarit ei puhu venäjää uuri koskaan. Ne selittää näyttelemällä a paperille piirtämällä duunareille, mitä niittten pitää tehdä. Tää totta, nähnyt monta kertaa.

      Ja kyllä virolaiset jne työnsä tekee. Ne tosiaan on tekemässä töitä.

      Oletteko muuten hokanneet asiassa yhden puolen. Siis se, suomalainen timpuri nostelee ansiosidonnaista päivärahaa ja asuu ossain Saaremmaalla suurimman osan vuotta. Saarenmaalta tulee ätkät raksahommiin suomeen.

      Mahtaa suomalaisella timpurilla pian olla hyvätkin mahdollisuudet neuvotella palkoistaan ja urakoistaa, Viruvalgee pullo takataskussa :DDDD

    • tyrwää

      kyllä raksapuolen ammattitaito on luvattoman heikko- räpellystä, kohellusta ja paskaa.

      Toivottavasti ei koskaan tarvitse rakennuttaa mitään, sen verran vittumaista touhua korjata ammattimiesten jälkiä.

      Ehkä tuolta virosta löytyisi mutta suositus mallityön kera niistäkin pitäisi saada.

    • RKM 67

      Toimin rakennusalalalla. Onneksi urani aikan ei ole tullut niin pahaa lamaa että olisin joutunut urakoimaan omakotirakentajille.
      Omakotirakentajat juoksuttavat urakkatarjouspyynnöillä useita, jopa kymmeniä urakoitsijoita muutaman tonnin urakan takia. Useinmiten heillä ei ole täsmällistä käsitystä urakan sisällöst. Kysytään tyyliin "mitä maksaa remontti ??"
      Kun antaa tarjouksen, alkaa voivottelu hinnasta "Pena tekee puoleen hintaa siitä mitä sinä pyydät !!" no tilais sen työn Penalta, eikä soittelis perään ja voivottelis mun híntaa.
      Jos nyt kuitenkin päästään sopimukseen, kysytään heti "voiko osan maksaa ilman kuittia ?" voi maksaa , mutta hinta ei putoa, sillä aion maksaa alvit ja yellit yms.
      Kun työn kuluessa ilmestyy selkeä lisätyö, uhataan juristilla ja kuluttajaneuvojalla yms. Lopuksi kun työ pitäisi luovuttaa, alkaa virheiden kaivelu. Kaiken huippu on ettei oikeisiin virheisiin (esim IV-mieheltä jäänyt kanava eristämättä, huom !! en tee IV-töitä) puututa, saivarrellaan aivan epäolennaisilla asioita.

      Luoja minua varjelkoon pienrakentajilta !!

      • pe-erttu

        vaan sanonut että työ tehdään asiallisesti ja markkinahintaan ilman kusetusta. Mutta kun kusetukseen tuntuu törmäävän aina niin kyllä se kilpailuttamiseksi menee. Miksi maksaa kalliisti kun työ on jokatapauksessa räpelöintiä ja kusetusta? -paskamaista tässä on se että otteet kovenee kaikilla, niin yrittäjillä kuin työn tilaajilla, eli pistetään paska kiertään. Kysyä sopii kuka sitten on onnellinen ja mihinkä tämä johtaa tulevassa yhteiskunnassa. Tuntuu olevan niin ettei nykyisin kunnioiteta mitään vaan kusetus on kunniakasta, eikä koske ainoastaan rakennusalaa, on levinnyt myös muille toimialoille, on ajan henki.

        Jos jotain joskus vielä rakennutan niin vedän kovimman kautta käyttäen avaimet käteen tarjousta ja todellatarkan rakennussuunnitelman mukaan, halvin saa työn, tulkoot tekijät vaikka biefrasta.


      • Talonmies (apukoulu)
        pe-erttu kirjoitti:

        vaan sanonut että työ tehdään asiallisesti ja markkinahintaan ilman kusetusta. Mutta kun kusetukseen tuntuu törmäävän aina niin kyllä se kilpailuttamiseksi menee. Miksi maksaa kalliisti kun työ on jokatapauksessa räpelöintiä ja kusetusta? -paskamaista tässä on se että otteet kovenee kaikilla, niin yrittäjillä kuin työn tilaajilla, eli pistetään paska kiertään. Kysyä sopii kuka sitten on onnellinen ja mihinkä tämä johtaa tulevassa yhteiskunnassa. Tuntuu olevan niin ettei nykyisin kunnioiteta mitään vaan kusetus on kunniakasta, eikä koske ainoastaan rakennusalaa, on levinnyt myös muille toimialoille, on ajan henki.

        Jos jotain joskus vielä rakennutan niin vedän kovimman kautta käyttäen avaimet käteen tarjousta ja todellatarkan rakennussuunnitelman mukaan, halvin saa työn, tulkoot tekijät vaikka biefrasta.

        Jota säätelee Suomen laki osa I, kuluttajan suojalai luku 9.


      • Ei kuluttajille

        Tuntuu että jotkut elää rekkuloilla, kuluttajansuoja on vahva, pienyrittäjät heikoilla. Ihan sama kuinka hyvin itse toimit ja teet, aina löytyy joku pykälä johon nää paskiaiset osaa vedota ettei tarttis maksaa. Harva niitä maksamattomia urakkasummia lähtee oikeuteen viemään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1438
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      982
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      692
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      687
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      660
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      634
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      608
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe