Migreeni ja stressi

helpotusta?

Kärsiikö kukaan muu stressiperäisestä migreenistä? Itsellä päätä särkee suuri piirtein joka viikko, välillä kovempaa ja välillä vähemmän. Sen lisäksi tulee tosi kurja ja vetämätön olo enkä jaksa tehdä oikein mitään. Päätä pyörryttää ja muutekin on aika seko olo. Pään kuvassa ei onneksi löytynyt kasvainta, mutta lääkäri epäili että jatkuva hermoiluni aiheuttaisi tän koko migreenin.

Olisi kiva kuulla onko kenelläkään muulla ollut samanlaista vaivaa ja miten te olette päässeet eroon stressistä? Itselle se ei taida olla niitä helpoimpia hommia.

3

930

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hedari

No kyllä! Parasta aikaa on juuri kuvailemasi olo.
      Miten siitä stressistä sitten pääsee eroon? Se olisi tosiaan kiva tietää, sillä uskon että stressi on omiaan pahentamaan/edistämään kaikkia muitakin sairauksia. Stressitekijät pitäisi jotenkin saada eliminoitua tai saatava kuriin. Huono mieliala on ainakin omalla kohdallani kaikkein suurin migreenin aiheuttaja. Luulen, että tämä on sellainen asia, jota joutuu työstämään läpi elämän.

Itse olen oppinut stressinhallinnassa, etten stressaa enää "asioista" (ihmiset sen sijaan aiheuttavat minulle stressiä). Opiskelen viimeisiä vuosia korkeakoulussa ja käyn töissä samalla. Koulussa otan stressiä enää isommista töistä/esitelmistä tms mutta en tenteistä tai pienemmistä palautettavista harjoituksista. Töissä olen oppinut, etten menetä enää yöuniani tai anna verenpaineen nousta "vain" tavaran takia. Ihmissuhteet sen sijaan aiheuttavat minulle edelleen helposti stressiä tai migreenin. Jos jonkun kanssa tulee riitaa tai erimielisyyttä, tai ihmissuhteissa tapahtuu jotain mitä en ymmärrä, jään helposti murehtimaan asioita ihan huomaamattani, ja kohta onkin monen päivän päänsärky tiedossa.

Olen huomannut että tämä stressi/jännitys/hermostuminen laittaa minulla yläselän ja niskat jumiin, joka sitten aiheuttaa migreenin. Olen saanut tähän apua tanssillisesta liikunnasta ja siitä että venyttelen kotona niskaa. Lisäksi säännölliset elämäntavat, säännöllinen nukkuminen (omalla kohdalla se on 7-8 tuntia, liika nukkuminen aiheuttaa myös päänsärkyä) ovat tärkeässä roolissa. Etkö saanut vaivaasi estolääkitystä, aloittaja? Minulle neurologi määräsi "emconcoria" verenpainelääkettä, mutta tilanne rauhoittui sen verran paljon muilla keinoilla etten koskaan aloittanut sitä. Edelleen kärsin päänsäryistä, ja joskus kun päänsärkyä on ollut usein, olen taas alkanut miettiä estolääkityksen aloittamista.

• aloittaja...

Kiitos kun kerroit kokemuksistasi. Monet kertomasi asiat sopivat myös minuun. Jotenkin vaan pitäisi oppia elämään niin kuin tässä elämässä ei olisi mitään murheita :) Mutta kun niitä murheen aiheita vaan tulee aina uudelleen ja uudelleen. Tiedän kyllä, että niitten kaikkien stressimurheitten kanssa pitäisi oppia elämään, kun niitten tulemista ei kuiteskaan voi oikein estää, mutta kun eläminen niitten on kanssa ei aina ole ihan helppoa. Olen välillä miettinyt, että olisiko jostain kursseista apua, että saisi muutettua oman ajattelutavan toisenlaiseksi. Onko sinulla tai kenelläkään muulla kokemusta jonkinlaisista ajattelutapakursseista tms? Onko niistä ollut apua ja oletteko saaneet muutettua ajatteluanne positiivisempaan suuntaan?

Itselläni on nykyisin estolääke migreeniin, mutta se ei ole täysin vienyt oireita pois. Pahimmat kohtaukset on onneksi harventuneet. Itse en haluaisi käyttää verenpainelääkettä estolääkkeenä, kun verenpaineessa ei ole mitään vikaa. Haluaisin mielummin päästä eroon stressistä, koska uskon että koko migreeni helpottaisi huomattavasti, jos ei tarvitsisi murehtia kaikista typeristäkin asioista.

Itseäni harmittaa se, kun liikunta tahtoo jäädä migreenin takia olemattomiin. Tiedän että pitäisi liikkua enemmän, mutta kun olo on usein niin surkea, ettei siinä kunnossa jaksa lähteä liikkumaan. Niskat on mullakin jumissa ja kävin kesällä hierotuttamassa niitä fysikaalisessa. Se auttoi jonkun verran, mutta kun fysikaalinen loppui, palasivat taas säryt entiselleen. Olen yrittänyt jumpata niitä itsekseni, mutta olen varmaan ollut liian tehoton siinä.

• sitä se juuri on...

Nimenomaan se on juuri näin. Itse olen joutunut jäämään työstä pois pahan migreenin takia. Nyt kun sitten koko ajan joudun olemaan kaikenmaailman tutkimuksissa yhteiskunnan rattaanpyörien välissä,niin tästä on tullut kamala kierre. Kauhee stressi toimeentulosta ja tulevaisuudesta. Migreeniä ei kuitenkaan lasketa sellaiseksi sairaudeksi,että voi edes hakea eläkettä. Itselläni on basilaarimigreeni. Loisteputket ja juuri tämä tietokoneen näyttöruutu ovat kauhistus,kun tilanne on pahimmillaan. Välillä ei näe tekstiä lehdestä loisteputkivalossa,kun se pomppii niin paljon. Tuntuu,että olen ihan ihmisraunio. Kauheita syytöksiä sysätään vaan päälle(esim.työkykyarvioinneissa) Diagnoosini oli noin 10 v epilepsia ja nyt diagnoosi purettiin. Kukaan ei tiedä kuinka kamalaa tämä on,jos ei joudu sitä itse kokemaan. Vilkkuvaloista saan kouristuskohtauksen ja tajunnanhämärtymisen(todettu eeg:ssä). Mieluummin olisin ilman kättä tai jalkaa,kuin tämän vaivan kanssa,jota vielä naureskellaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3296
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1848
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      540
      1549
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      75
      1156
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      60
      966
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      796
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe