Onkos rakentajilla/puusepillä mitään kaavaa tahi nyrkkisääntöö et kuinka paljon kakkosneloselle kestää laittaa päittäiskuormaa.
Vastaukset 4
- puri-tim
useampi tonni.
- ..
rakentelee ilmeisesti niitä sortuvia halleja. Ei kysymys ole niin yksinkertainen. Jo maalaisjärjellä tajuaa, ilman insinöörikoulutustakin että lyhyt pätkä kestää muutamia tonneja mutta pitkä tukematon parru ei enää kestäkkään niin paljon vaan räsähtää paljon pienemmällä kuormalla.
- Tolppa-apina
.. kirjoitti:
rakentelee ilmeisesti niitä sortuvia halleja. Ei kysymys ole niin yksinkertainen. Jo maalaisjärjellä tajuaa, ilman insinöörikoulutustakin että lyhyt pätkä kestää muutamia tonneja mutta pitkä tukematon parru ei enää kestäkkään niin paljon vaan räsähtää paljon pienemmällä kuormalla.
Päittäiskuorman kestävyys riippuu puun laadusta (suoruudesta, oksaisuudesta, pulajistakin), pilarin kiinnityksestä (jäykkä, nivel tai vapaa ala/yläpää) pilarin tukemistavasta, kuorman keskeisyydestä ja hyvin paljon myös pilarin pituudesta suhteessa paksuuteen (hoikkuudesta).
Kuormitus aiheuttaa pilariin puristusjännitystä ja nurjahdusjännitystä. Pitkähkö pilari "räsähtää" nurjahtamalla. Harvemmin rakennuspuun rakenne pirstoutuu pelkän puristuksen vuoksi.
Taulukkoarvoja tai diagrammeja löytynee vaikkapa Rakentajan kalenterista.
- moni asia
...vaikuttaa huomattavasti puun laatu johon vaikuttaa mm. oksaisuus, halkeilu ja vääntyily. Taivuttamalla puuta saadaan selville sen jäykkyys ja siitä voidaan päätellä sen lujuus. Havupuille on 12 mahdollista lujuusluokkaa, C14-C50. C14 tarkoittaa, että sen taivutuslujuus on 14 N/mm². Silmämääräisesti rakennuspuutavara luokitellaan T0-T3 tai T18-T40 joilla on vastaavuus luokittelussa C. Kmneellisessa luokittelussa käytetään etuliitettä MT, esim. MT40.
Virheettömän puuaineksen (mänty) puristusujuus on n. 30-90 Mpa ja vetolujuus 30-190 Mpa. Lukujen skaala on suuri johtuen puun tiheyden suurista vaihteluista, 300-850 kg/m3.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1711492
En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.58725Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.88698Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset203578- 48536
- 126526
- 37516
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus50498Viesti jonka haluaisit lähettää...
hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä15490- 25483