Pitäis tietää mutta ei kiinnosta...

Passat2009

Koulutukseni puolesta pitäisi titetää jotakin vikakoodien lukijoista yms. mutta ei kauhiasti kiinnosta.

Siis kysymys:

Onko markkinoilla myytävänä sellaisia laitteita, että saisi luettua Passatin 2007-2009 vikakoodit JA muutettua joitakin asetuksia JA ajettua esim. käsijarrun "kauas" ´jarrupalojen vaihtoa varten?

14

1827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frangröbbä

      jarrupalojen vaihto kauas,no jo olis typerä homma,voipi käydä silleen kuin yhdelle mun työkavereista (nainen) joka valitti jarrujaan no minä lupasin ne korjata,johan oli jarrut käytetty loppuun (takajarrut)jarrupaloista ei tietoakaan,jarrusatulakin jo puoliksi jarrutettu pois,ihme ettei ollut tullut mitään isompaa vahinkoa,meinaan kolaria,korjaus tuli aika kalliiksi,takapäähän jarrusatulat ja palat molemmillepuolille,laitoin etujarrupalatkin sitten samantien,mun palkasta ei vielä ole sovittu,kai se luonnossa maksaa,katsastusmieheltä oli saanut kehuja erittäin hyvistä jarruista

    • 18+12=?

      Jotkut kirjoittavat tehneenstä tuon VCDS softalla/kaapelilla, mutta itsellä ei ole siitä kokemusta kun ei ole ollut tarvista vaihtaa noita itse.

      Joku mainitsi sitä pihdeilläkin tehneensä, mutta toinen taas varoitti että voipi mennä rippi kun väkisin sitä jarrua kelaa taaemmaksi.
      Tiedä häntä. Eipä tuo paljoa maksanut kun sen omaani teetätin merkkiliikkeessä samalla kun uusivat rengassarjan. VCDS maksaa sen 300e toimiva kaapeli ja softa. Epävirallisina saa edullisemmin Kiinasta, mutta nuo kaapelit yleensä toimivat pari kertaa ja sitten pimenevät. Aito kaapeli on toiminut ongelmitta jo vuosia, siinä missä 'kiina-kaapeleita' hajosi parin käyttökerran jälkeen useampi.

      • Passat2009

        ... on sen verran huonoja kokemuksia vuosien varrelta että periaatepuolella pistää vastaan käyttää merkkiliikkeitä. Esim. Webastokokemukset ovat huonoja. Jos vain suinkin on aikaa ja mahdollisuutta niin aina kannattaa yrittää itse löytää vika. Viime talvenakin yksi Webasto avattiin monta kertaa ja vaihdettiin turhia osia kunnes lopulta viimeisenä vaihdettiin se ilmeisin eli poltin. Webaston avaaminen vaatii jo vähän tiloja ja joitakin työkaluja mutta webaston vika voi olla esim. vuotava pakoputki, jonka voi joissakin tapauksissa korjata todella helposti ja välttää merkkiliikkeen täysremontin (vuoto pakoputkessa tukehduttaa usein Webaston).

        Niin tosta jarrusta... Eikö siellä takajarruissa ole jokin moottori joka pitää ajaa jarrut kauas asentoon. Mitenkä se pihtihomma voiisi toimia...?


      • kjhgf
        Passat2009 kirjoitti:

        ... on sen verran huonoja kokemuksia vuosien varrelta että periaatepuolella pistää vastaan käyttää merkkiliikkeitä. Esim. Webastokokemukset ovat huonoja. Jos vain suinkin on aikaa ja mahdollisuutta niin aina kannattaa yrittää itse löytää vika. Viime talvenakin yksi Webasto avattiin monta kertaa ja vaihdettiin turhia osia kunnes lopulta viimeisenä vaihdettiin se ilmeisin eli poltin. Webaston avaaminen vaatii jo vähän tiloja ja joitakin työkaluja mutta webaston vika voi olla esim. vuotava pakoputki, jonka voi joissakin tapauksissa korjata todella helposti ja välttää merkkiliikkeen täysremontin (vuoto pakoputkessa tukehduttaa usein Webaston).

        Niin tosta jarrusta... Eikö siellä takajarruissa ole jokin moottori joka pitää ajaa jarrut kauas asentoon. Mitenkä se pihtihomma voiisi toimia...?

        onko tuo nyt sitä nykypäivää?? ajetaan miniläppärillä jarrusylinterit sisään että saa jarrupalat vaihettua, on menny ihan älyttömäks nuo autot nykyään...


      • pajavasara2
        kjhgf kirjoitti:

        onko tuo nyt sitä nykypäivää?? ajetaan miniläppärillä jarrusylinterit sisään että saa jarrupalat vaihettua, on menny ihan älyttömäks nuo autot nykyään...

        uljaassa passatissakaan mitään moottoria ole jarrupalojen vapauttamiseen, eihän! jos vaihtotyö tehtäisiin esim viikottain tai edes kuukausittain, voisi moottorointi olla perusteltua. kolmen vuoden välein käytetty moottori olisi joka tapauksessa jumissa silloin kun sitä tarvittaisiin...
        näin minä sen tein: satulan ylempi pultti löysälle ja alempi kokonaan pois, satula käännetään ylös sen minkä letkut antaa myöten, palat ulos (jos ei jo tipahtaneet), pihdit (kitaväliä min 50mm) kätöseen ja jokin vääntövärkkipuikkotankokapistus toiseen, kapistuksella painat (kampeat) mäntää sisään ja samaan aikaan pihdillä pyörität mäntää (muistaakseni vastapäivään) niin kauan että luulet että uudet palat mahtuvat.


      • Passast2009
        pajavasara2 kirjoitti:

        uljaassa passatissakaan mitään moottoria ole jarrupalojen vapauttamiseen, eihän! jos vaihtotyö tehtäisiin esim viikottain tai edes kuukausittain, voisi moottorointi olla perusteltua. kolmen vuoden välein käytetty moottori olisi joka tapauksessa jumissa silloin kun sitä tarvittaisiin...
        näin minä sen tein: satulan ylempi pultti löysälle ja alempi kokonaan pois, satula käännetään ylös sen minkä letkut antaa myöten, palat ulos (jos ei jo tipahtaneet), pihdit (kitaväliä min 50mm) kätöseen ja jokin vääntövärkkipuikkotankokapistus toiseen, kapistuksella painat (kampeat) mäntää sisään ja samaan aikaan pihdillä pyörität mäntää (muistaakseni vastapäivään) niin kauan että luulet että uudet palat mahtuvat.

        Omistan pitkälti yli 10 reksiteröityä ajoneuvoa ja teen pääsääntöisesti kaikki korjaukset ja huollot niihin itse muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Näin on ollut pian 20 vuotta tilanne. Joten tumpula en ole mutta sen verran jo laiskistunut, että minkä voi kirjoituspöydän vieressä etukäteen selvittää sen teen mieluummin kuin tutkin kuraisia laitteita.

        VW -liikkeessä minulle on kerrottu, että nykyaikaisella sähköisellä käsijarrulla varustettuihin Passateihin ei pysty vaihtamaan jarrupaloja taakse kotona, koska männät tms. pitää ajaa testerillä kauas. Uskoni em. väitteeseen on 50%/50%. Ehkä väite on tosi tai ehkä em. väite on sitä samaa paskaa kuin suurin osa merkkiliikeiden töistä. Sikäli olisin taipuvainen uskomaan merkkiliikkeen väitteeseen koska käsijarrun kytkentä aiheuttaa moottorimaisen äänen, jonka hyvin voisi kuvitella kiertävän jotakin kierretankoa jarrun kytkemiseksi.

        Olen hyvin perillä 2005:ttä vanhempien Passattien takajarrujen paloihin liittyvästä männän kiertämis ja painamistarpeesta.

        Eli etsin henkilöä joka olisi vaihtanut uuteen Passattiin taakse palat. Tarvittiinko testeriä?


      • jep jep
        Passast2009 kirjoitti:

        Omistan pitkälti yli 10 reksiteröityä ajoneuvoa ja teen pääsääntöisesti kaikki korjaukset ja huollot niihin itse muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Näin on ollut pian 20 vuotta tilanne. Joten tumpula en ole mutta sen verran jo laiskistunut, että minkä voi kirjoituspöydän vieressä etukäteen selvittää sen teen mieluummin kuin tutkin kuraisia laitteita.

        VW -liikkeessä minulle on kerrottu, että nykyaikaisella sähköisellä käsijarrulla varustettuihin Passateihin ei pysty vaihtamaan jarrupaloja taakse kotona, koska männät tms. pitää ajaa testerillä kauas. Uskoni em. väitteeseen on 50%/50%. Ehkä väite on tosi tai ehkä em. väite on sitä samaa paskaa kuin suurin osa merkkiliikeiden töistä. Sikäli olisin taipuvainen uskomaan merkkiliikkeen väitteeseen koska käsijarrun kytkentä aiheuttaa moottorimaisen äänen, jonka hyvin voisi kuvitella kiertävän jotakin kierretankoa jarrun kytkemiseksi.

        Olen hyvin perillä 2005:ttä vanhempien Passattien takajarrujen paloihin liittyvästä männän kiertämis ja painamistarpeesta.

        Eli etsin henkilöä joka olisi vaihtanut uuteen Passattiin taakse palat. Tarvittiinko testeriä?

        Kylläpä testeri tarvitaan, takajarruja ei vaihdeta ilman sitä.. Ja joissain merkeissä pitää saattaa KAIKKI jarrut huoltotilaan jarruremontin ajaksi että saa edes männät taakse ja ettei kesken remontin automatiikka te mitään tarkistusta ja ammu kesken kaiken mäntiä ulos.


    • Rassaajarane

      Ei tarvitse testereitä. Käsijarrumoottori puretaan pois ja ruuvataan sylinteri manuaalisesti Torx40 avaimella sisään. Muuten ihan samalla tavalla kuin muutenkin.

      • Noihan_se_menee

        monessa muussakin tapauksessa jotta saataisiin sellaiset ihmiset peloteltua jotka muuten osaisivat jarrut huoltaa itse. Ei oikein jaksa ymmärtää kuinka periaatteessa usein selviä ja yksinkertaisia asioita sotketaan tietokoneita tarvitseviksi.


      • VCDS
        Noihan_se_menee kirjoitti:

        monessa muussakin tapauksessa jotta saataisiin sellaiset ihmiset peloteltua jotka muuten osaisivat jarrut huoltaa itse. Ei oikein jaksa ymmärtää kuinka periaatteessa usein selviä ja yksinkertaisia asioita sotketaan tietokoneita tarvitseviksi.

        Kaikkeahan voi tietysti tee-se-itse-hengessä vaikeamman kauttakin. Testerillä jarrumäntien sisään ajaminen sujuu kuitenkin ilman ähräämistä siististi muutamassa sekunnissa. Eikä ole vaaraa seisontajarrun toimilaitteen sähköliittimen rikkoutumisesta, joka on aina vaarana jos jarrusatulaa aletaan purkamaan.


      • säästöä.väärässä.paikkaa

        Juurikin näin. Kaikki hommat voi tehdä amatöörin työkaluilla ja suurella vaivalla tai vaihtoehtoisesti ammattilaisen työkaluilla helposti ja ilman "voivittu"-kokemuksia,
        Oma valinta.
        Jos työ on kertaluonteinen niin vuokraa oikeat työkalut. Kaikkein typerintä on tehdä vaativa työ pielavetisillä virityksillä. Aikaa palaa ja lopputulos on juosten kustu.


      • jhjhjhj
        säästöä.väärässä.paikkaa kirjoitti:

        Juurikin näin. Kaikki hommat voi tehdä amatöörin työkaluilla ja suurella vaivalla tai vaihtoehtoisesti ammattilaisen työkaluilla helposti ja ilman "voivittu"-kokemuksia,
        Oma valinta.
        Jos työ on kertaluonteinen niin vuokraa oikeat työkalut. Kaikkein typerintä on tehdä vaativa työ pielavetisillä virityksillä. Aikaa palaa ja lopputulos on juosten kustu.

        "Ammattilaisten työkaluilla" - kai ymmärrät että tuokin kusetus on tehty siksi että veisit auton merkkihuoltoon. Ei puhettakaan siitä että kuljettaja voisi ne ajaa taakse diagnostiikka näytön kautta?


    • vikakoodinlukija

      Jos saat selville jonkin vikakoodin, niin voin lukea sen sinulle selvällä suomen kielellä.

    • HOLISTI74.91

      ihan viisainta kun viette ne volokkarin romut suorinta tietä Kuusakoskelle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      206
      3858
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      62
      2446
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2306
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2223
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1531
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      515
      1295
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1271
    8. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1247
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      71
      1175
    10. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1136
    Aihe