Kuinka vahva on ihmisen usko kirkkoon

ja Jumalaan

jos siitä erotaan kansanedustajan mielipiteen vuoksi?

Itse sen vuoksi kirkosta eroa.

42

498

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuuluminen

on luultavasti enemmän traditio kuin halu uskoa. Meibii?

• xxxyyy

Varmasti yhtä vahva kuin se oli kun ristiäisissä muutaman vikon ikäisenä kirkon (pakko)jäseneksi otettiin.

• huudetaan.

Jos kirkko ei anna tasa-arvoista kohtelua ihmisille, niin miksei ihminen myös siihen tavallaan reagoi, kuten olemalla rahallisesti tukematta eriarvoisuutta.

Itse en ole kirkkouskovainen, mutta siitä eroamista en ole kahteenkymmeneen vuoteen harkinnut.

Silti en hyväksy kirkon tämänhetkistä 'virallista' ja kielteistä kantaa esim. homopariliittojen siunaamisesta.

• Minusta ihmisten pitäis muistaa että Räsänen ei ollut kirkon erustajana sanomassa mielipidettään.
        Hän on poliitikko ja hänen henkilökohtainen mielipide oli tuo.
        Seuraavissa vaaleissa se pitäis huomioira eikä nyt tämmösenä jonkinlaisena "pyhänä vihana" täs mennään nyt massan mukana sen enempää ajattelematta.
        En sitten kuulu kirkkoon mut ajattelen vaan näin .

• koti-kiusattu kirjoitti:

Minusta ihmisten pitäis muistaa että Räsänen ei ollut kirkon erustajana sanomassa mielipidettään.
        Hän on poliitikko ja hänen henkilökohtainen mielipide oli tuo.
        Seuraavissa vaaleissa se pitäis huomioira eikä nyt tämmösenä jonkinlaisena "pyhänä vihana" täs mennään nyt massan mukana sen enempää ajattelematta.
        En sitten kuulu kirkkoon mut ajattelen vaan näin .

Ehkä hänen olisi pitänyt olla mielipiteessään tyypillinen poliitikko, ts, olla sanomatta asiasta ei sitä ei tätä.

Kirkko pilaa byrokratiallaan ja ohjailullaan paljon muutakin ihan itse.
        Sen piirissähän on myös erityisen paljon paljastunut työpaikkasyrjintää ja -kiusaustapauksia.
        Ja niihinkään tapahtumiin ole tarvittu sen paremmin Räsästä ihmisenä tai politikkona.

• Täällä vaan viisaita keskustellaan miehissä, tulen ja sanon sanani minäkin.
        Olen usein miettinyt kirkosta eroamista, mutta en tästä syystä kun nyt sieltä erotaan.
        Mutta sitten taas tulee mieleen että seurakuntien työntekijät tekee paljon hyvää työtä.
        Se aina välillä näissä keskusteluissa unohdetaan, tai ehkä sitä ei tiedetäkään.

• tulisilla kirjoitti:

Täällä vaan viisaita keskustellaan miehissä, tulen ja sanon sanani minäkin.
        Olen usein miettinyt kirkosta eroamista, mutta en tästä syystä kun nyt sieltä erotaan.
        Mutta sitten taas tulee mieleen että seurakuntien työntekijät tekee paljon hyvää työtä.

Senkin sanon et ne jotka nyt eroavat ei voi äänestää,he tavallaan jääväävät ittensä juuri tärkeimmällä hetkellä.
        Ainoastaan äänestämällä vaaleissa he voisivat vierä kirkkoa haluamaansa suuntaan mutta ei kun ei.
        Olen aina vierastanut ihmisiä jotka ei ajattele omilla aivoillaan.

• tulisilla kirjoitti:

Täällä vaan viisaita keskustellaan miehissä, tulen ja sanon sanani minäkin.

vaimo(t) tuossa määrää.:)

Ruohonjuuritasolla kirkon piirissä on erittäin paljon motivoituneita ja muutenkin hyviä ihmisiä isolla iillä.
        Enemmän saisi olla väljyyttä ja vapautta kirkon 'palkkalistoilla' olevilla. Uskoisin, että sieltä löytyisi ne innovaatiot ja toimintamallit, millä kirkko saisi toimintaansa enemmän aivan tavallista kuolevaisten joukkoa, ei vaan pelkkää ns. uskovia sielunveljiä.
        Siis sisaria en voinut mainita, sillä se on liian tasa-arvoinen ilmaus, ja voisi pahoittaa jonkin tosiii uskovaisen mielen.;)

Senkin sanon et ne jotka nyt eroavat ei voi äänestää,he tavallaan jääväävät ittensä juuri tärkeimmällä hetkellä.
        Ainoastaan äänestämällä vaaleissa he voisivat vierä kirkkoa haluamaansa suuntaan mutta ei kun ei.
        Olen aina vierastanut ihmisiä jotka ei ajattele omilla aivoillaan.

Niimpä ja vedettäviä tai vedätettäviä on ihan liikaa.
        Kun tää asia on loppujen isompi kun nyt näytetään, kaikki pyörii niinkun moni ketju nyt vaan yhden asian ympärillä.
        Mutta saahan sinne sitten taas liittyä uudestaan.

• emw34 kirjoitti:

vaimo(t) tuossa määrää.:)

Ruohonjuuritasolla kirkon piirissä on erittäin paljon motivoituneita ja muutenkin hyviä ihmisiä isolla iillä.
        Enemmän saisi olla väljyyttä ja vapautta kirkon 'palkkalistoilla' olevilla. Uskoisin, että sieltä löytyisi ne innovaatiot ja toimintamallit, millä kirkko saisi toimintaansa enemmän aivan tavallista kuolevaisten joukkoa, ei vaan pelkkää ns. uskovia sielunveljiä.
        Siis sisaria en voinut mainita, sillä se on liian tasa-arvoinen ilmaus, ja voisi pahoittaa jonkin tosiii uskovaisen mielen.;)

Olen toiminut vapaaehtoistöissä useammallakin kirkon saralla.
        Eikä multa koskaan kysytty uskon perään.
        Olin myös aikoinaan perustamassa näitä kirkon kahviloita joita tuli koko suomeen sinne ja tänne.
        Siellä kävi ihan tavallisia ihmisiä kahvikupposen juomassa.

• tulisilla kirjoitti:

Olin myös aikoinaan perustamassa näitä kirkon kahviloita joita tuli koko suomeen sinne ja tänne.

Ympäri mailmaa olivat mun pyhäkköjä joissa pakanakin voi istua hetken ja huokaista.
        Ne oli paikkoja joita olen aina tukenut ja viel muistan ne paketit joita lähetyspiirit laivoille lähetti.
        Kalleria kuvassa olevat sukat on jonkun ahkeran kutojan joululahja mulle tuntemattomalle.

• Anjaniina.
        koti-kiusattu kirjoitti:

Ympäri mailmaa olivat mun pyhäkköjä joissa pakanakin voi istua hetken ja huokaista.
        Ne oli paikkoja joita olen aina tukenut ja viel muistan ne paketit joita lähetyspiirit laivoille lähetti.
        Kalleria kuvassa olevat sukat on jonkun ahkeran kutojan joululahja mulle tuntemattomalle.

yöpuynyt merimieskirkossa, maailmalla.
        Minä olen, Hampurisa, ihan Reeperbahnin vieressä...
        Hain silloin ensimmäisen pyöräni sieltä

• tulisilla kirjoitti:

Junnu kirjoitti, miksei kirkon ovi ole yöllä auki.

Uusia ja tähän hetkeen sopivia toimintamalleja pitäisi myös kirkon aktiivisesti sisältäkin päin etsiä, eikä jättää niitä, kuten kerroit vapaaehtoisten aikaansaannoksien varaan.

Toisaalta niinkuin valtiotkin, niin myös kirkot seurakuntineen, on joukko ihmisiä ei sen kummempaa?

Mulla on tapana kun systerin kanssa kierretään suomea käydä vanhoissa ja pienissä kirkoissa hengähtämässä. Se on aina sellaista kovaa menoa sen kanssa ja kirkoissa on oma tunnelmansa täällä maallakin.
        Nythän tää haukaks meni kun välillä pitää henkistä kirjoittaa ja sitten taas mennä tuonne erotiikan puolelle :=))
        Hyvin pysyy kaikki mukana.

• emw34 kirjoitti:

Junnu kirjoitti, miksei kirkon ovi ole yöllä auki.

Uusia ja tähän hetkeen sopivia toimintamalleja pitäisi myös kirkon aktiivisesti sisältäkin päin etsiä, eikä jättää niitä, kuten kerroit vapaaehtoisten aikaansaannoksien varaan.

Toisaalta niinkuin valtiotkin, niin myös kirkot seurakuntineen, on joukko ihmisiä ei sen kummempaa?

Tuohon kysymysmerkkiin vastaan kyllä.
        Papeista lähtien ihan vain ihmisiä.

• Anjaniina. kirjoitti:

yöpuynyt merimieskirkossa, maailmalla.
        Minä olen, Hampurisa, ihan Reeperbahnin vieressä...
        Hain silloin ensimmäisen pyöräni sieltä

Rotterdamin kirkon punavalkoinen julkisivu oli viimeinen näky kirkosta kun eläkkeelle läksin laivasta.

• Anjaniina.
        koti-kiusattu kirjoitti:

Rotterdamin kirkon punavalkoinen julkisivu oli viimeinen näky kirkosta kun eläkkeelle läksin laivasta.

siinä Hampurin satamassa, aika lähellä laitureita ;)
        Ihan kiva paikka.

• Anjaniina.
        koti-kiusattu kirjoitti:

Toi oli iaka lähellä siinä laitureita, satamassa.
        Ihan kiva paikka ja edullinenkin, tosin edellinen yö majatalossa oli halvempi ;)
        Mut kokemus sekin.

• Anjaniina. kirjoitti:

Toi oli iaka lähellä siinä laitureita, satamassa.
        Ihan kiva paikka ja edullinenkin, tosin edellinen yö majatalossa oli halvempi ;)
        Mut kokemus sekin.

On enemänkin rekkamiesten ja ulkosuomalaisten miehittämiä.
        Merimiehet ei kertakaikkiaan kerkee sinne lyhyitten satamassa olo aikojen takia.
        Heille ne ovat tärkeitä taukopaikkoja

• Anjaniina.
        koti-kiusattu kirjoitti:

On enemänkin rekkamiesten ja ulkosuomalaisten miehittämiä.
        Merimiehet ei kertakaikkiaan kerkee sinne lyhyitten satamassa olo aikojen takia.
        Heille ne ovat tärkeitä taukopaikkoja

omakin havaintoni, tuskin siellä silloinkaan merimiehiä oli.

• xxxyyy
        tulisilla kirjoitti:

Niimpä ja vedettäviä tai vedätettäviä on ihan liikaa.
        Kun tää asia on loppujen isompi kun nyt näytetään, kaikki pyörii niinkun moni ketju nyt vaan yhden asian ympärillä.
        Mutta saahan sinne sitten taas liittyä uudestaan.

No suoraan sanoen näen tässä eroamisaallossa samoja piirteitä kuin parikymmentä vuotta sitten tapahtuneessa kommunismin romahduksessa. Ei silloinkaan mitään erityistä syytä ollut sille että yhtäkkiä kaikki ihmiset äänestivät jaloillaan ja kävelivät vapauteen. Sinne jäivät puoluepomot yksin käsiään levittelemään.

Tosin tämä maa on niin lampaita täynnä ettei asia etene varmasti vielä kovin pitkälle, mutta ehkä jonakin päivänä täälläkin kyyristelijät ovat tarpeeksi rohkeita ajattelemaan omilla aivoillaan.

• xxxyyy kirjoitti:

No suoraan sanoen näen tässä eroamisaallossa samoja piirteitä kuin parikymmentä vuotta sitten tapahtuneessa kommunismin romahduksessa. Ei silloinkaan mitään erityistä syytä ollut sille että yhtäkkiä kaikki ihmiset äänestivät jaloillaan ja kävelivät vapauteen. Sinne jäivät puoluepomot yksin käsiään levittelemään.

Tosin tämä maa on niin lampaita täynnä ettei asia etene varmasti vielä kovin pitkälle, mutta ehkä jonakin päivänä täälläkin kyyristelijät ovat tarpeeksi rohkeita ajattelemaan omilla aivoillaan.

Eipä itselle tullut mieleenkään.

Voisikohan ajatelella vetää 'kuvitteellisen' yhteläisyysviivan sosialismin/ kommunistisen hallinnon romahduksen, sekä nyt, kristinuskon ja kirkkoinstituution välillä.

Tiedä osaanko tätä perustella, mutta yritän.

Sosialismin perusajatus oli alunalkaen aika hyvä ja jopa tavoiteltava ismi, mutta kommunistien kommunistinen hallinto sen vesitti. romahduksen myötä meni 'pesuvesien mukana paljon hyvää ja säilyttämisen arvoista?

Käykö nyt samoin kirkolle??

• emw34 kirjoitti:

Eipä itselle tullut mieleenkään.

Voisikohan ajatelella vetää 'kuvitteellisen' yhteläisyysviivan sosialismin/ kommunistisen hallinnon romahduksen, sekä nyt, kristinuskon ja kirkkoinstituution välillä.

Tiedä osaanko tätä perustella, mutta yritän.

Sosialismin perusajatus oli alunalkaen aika hyvä ja jopa tavoiteltava ismi, mutta kommunistien kommunistinen hallinto sen vesitti. romahduksen myötä meni 'pesuvesien mukana paljon hyvää ja säilyttämisen arvoista?

Käykö nyt samoin kirkolle??

Jos kirkko / seurakunnat lopetettais, loppuis toiminta niiden sisällä.
        Mitä tilalle?
        Seurakunnissa tehtävä diakoniatyö on hyvin monialaista.
        Siellä on nuorisotyö, päihde/ mielenterveystyö, vammaistyö, vanhustyö, lapsityö jne.
        Muutenkin yhteiskunta lakkaa koko ajan enemmän ja enemmän välittämästä vähäisimmistään.
        Mielenterveyspotilaat pistetään tiukemmille kun niillä ei ole hoitoa.
        Alkoholistiparantoloita lopetetaan.
        Yksinäisyys oikeasti lisääntyy koko ajan ja niin ed.
        Pahalta tuntuu monen ihmisen puoelsta, koska maailma koko ajan kovenee.
        Kyllä kirkolla / seurakunnilla on paikkansa vieläkin erittäin monen ihmisen elämässä ja toivottavasti on jatkossakin.

• xxxyyy
        tulisilla kirjoitti:

Mitä tilalle?
        Siellä on nuorisotyö, päihde/ mielenterveystyö, vammaistyö, vanhustyö, lapsityö jne.
        Muutenkin yhteiskunta lakkaa koko ajan enemmän ja enemmän välittämästä vähäisimmistään.
        Kyllä kirkolla / seurakunnilla on paikkansa vieläkin erittäin monen ihmisen elämässä ja toivottavasti on jatkossakin.

Mehän tuon työn verovaroillamme maksamme. Voisimme antaa saman rahan köyhille käyttäen muitakin välikäsiä jollemme ihan suoraan.

• xxxyyy kirjoitti:

Mehän tuon työn verovaroillamme maksamme. Voisimme antaa saman rahan köyhille käyttäen muitakin välikäsiä jollemme ihan suoraan.

En usko kuitenkaan että siten auttaisimme yhtä monia ihmisiä, en minä ainakaan kovin paljoa pystyis. Ei se kuitenkaan niin iso ole se kirkollisvero.
        Jos ajatellaan että yksi diakoni / diakonissa ottaa vastaan monta ihmistä päivässä. Ja kun heidän työnsä ei koske vaan päiviä vaan myös iltoja ja viikonloppuja. Miten sieltä poimimme ne jotka kirkon hajottua joutuis yksinäisyyteen, tai muuten kurjuuteen?
        Sitäpaitsi heistä moni tulisi vielä enemmän maksamaan meille, ihan verovaroilla.
        Et vielä saanut mua uskomaan kirkosta eroomiseen, mutta koita lisää :))

• xxxyyy
        tulisilla kirjoitti:

En usko kuitenkaan että siten auttaisimme yhtä monia ihmisiä, en minä ainakaan kovin paljoa pystyis. Ei se kuitenkaan niin iso ole se kirkollisvero.
        Jos ajatellaan että yksi diakoni / diakonissa ottaa vastaan monta ihmistä päivässä. Ja kun heidän työnsä ei koske vaan päiviä vaan myös iltoja ja viikonloppuja. Miten sieltä poimimme ne jotka kirkon hajottua joutuis yksinäisyyteen, tai muuten kurjuuteen?
        Sitäpaitsi heistä moni tulisi vielä enemmän maksamaan meille, ihan verovaroilla.
        Et vielä saanut mua uskomaan kirkosta eroomiseen, mutta koita lisää :))

En minä sinua ole käännyttämässä. Ajattele ihan miten haluat.

Keräämistään verovaroista kirkko kuitenkin käyttää tuohon mainitsemaasi työhön vain vähäisen osan. Jos siis maksaisimme kaikki sen suoraan köyhille, apu heille yli kymmenkertaistuisi nykyisestä.

• xxxyyy kirjoitti:

En minä sinua ole käännyttämässä. Ajattele ihan miten haluat.

Keräämistään verovaroista kirkko kuitenkin käyttää tuohon mainitsemaasi työhön vain vähäisen osan. Jos siis maksaisimme kaikki sen suoraan köyhille, apu heille yli kymmenkertaistuisi nykyisestä.

Olet ihan oikeassa tuossa, mutta kuinka moni joka sieltä eroaa olisi valmis laittamaan ne rahansa vähävaraisten hyväksi?
        Kyllä uskon että ne menee omaan taskuun, mikä ei kylläkään ole väärin sekään.
        Olen vain alkanut itse tämän hässäkän aikana pohtimaan omia ajatuksiani kirkosta puolesta ja vastaan.
        Enkä nyt kylläkään ole pohtinut tuota uskonnollisuutta juuri ollenkaan vaan ihan muita asioita,
        Kohta pitää taas lähteä niitä verovaroja keräämään, niin valtiolle kuin ainakin vielä toistaiseksi kirkollekin.

• xxxyyy
        tulisilla kirjoitti:

Olet ihan oikeassa tuossa, mutta kuinka moni joka sieltä eroaa olisi valmis laittamaan ne rahansa vähävaraisten hyväksi?
        Kyllä uskon että ne menee omaan taskuun, mikä ei kylläkään ole väärin sekään.
        Olen vain alkanut itse tämän hässäkän aikana pohtimaan omia ajatuksiani kirkosta puolesta ja vastaan.
        Enkä nyt kylläkään ole pohtinut tuota uskonnollisuutta juuri ollenkaan vaan ihan muita asioita,
        Kohta pitää taas lähteä niitä verovaroja keräämään, niin valtiolle kuin ainakin vielä toistaiseksi kirkollekin.

Juu, kerätty on. Ja poiskin annettu. esimerkiksi SPR tai Unicef käyttävät selvästi vähemmän tuloistaan organisaatioon ja kiinteään omaisuuteen ja huomattavasti enemmän varsinaiseen avustustyöhön.

• Herätkää eksytyksest
        tulisilla kirjoitti:

Mitä tilalle?

Kirkon sisäinen järjestelmän tulisi muuttua siten että, kirkkoon kuuluisi vain uskovat uudestisyntyneet ihmiset ja lapsikaste muutettaisiin uskovien kasteeksi elikkä joka uskoo se kastetaan ja se pelastuu. Jeesuksen esimerkkiä noudattaen kun hän noin 30 v antoi kastaa Johanneksen Jordanilla ( kastoi Jeesuksen )ja siihen tuli vielä vahvistus Isältä Jumalalta että tämä on minun rakas poikani johon minä olen mieltynyt. Kirkko toimisi vapaaehtoisin varoin . Uhri kerättäisiin seurakunnassa kävijöiltä eikä pakkoveroina.

Aivan niin, näin toimivat vapaat suunnat. Kirkkojen loisto romahtaisi, mutta lohdutuksena on se ettei Jumala asu käsin tehdyissä temppeleissä eikä seurakunta mennyt ristille sovittaakseen ihmisen synnit vain Jeesuksella oli siihen valta. Voi niitä jotka luulevat pääsevänsä lapsikasteen armolla taivaaseen tai kuulumalla kirkkoon tai tekemällä hyviä tekoja. Kirkollisraamattumme ei lupaa tällaista se on kirkkoisien keksintö. Herätkää ennenkuin on myöhäistä. Syntien anteeksisaaminen tapahtuu vain eläessä ei kuoleman jälkeen. Se on mahdotonta!

• kirkkoa tarvita.Itse kuulun kyllä kirkkoon,mutta en tarvi sitä omaan henk.kohtaseen uskooni.Meidän näkemyserot on liian suuria.

Jos eroan,niin sitten niin sitten näiden omien näkemysteni takia takia.Suunnitteilla on ollut..

• lukemalla oppisi

kuvittelevat olevansa umpiuskovaisia vaikka ei tiedä, ei tunne raamatun oppeja juurikaan.
      Eli usko on heikko.

Raamatussa mainitaan, että mies ja nainen sukupuolisuhteissa ja aviossa.
      Eikös tuossa ole se pointti, mitä sitä enää jauhetaan.

Mitä ne papit lukee jos ei raamattua ja tuo asia on mainittu selkokielellä. Ei jää tulkinnoille mahdollisuuksia. Jos poliitikot ei ymmärrä, niin pappien ainakin täytyy ymmärtää lukemansa.

• lukemaansa?

13-vuotias poika ihmetteli miksi hänen pitää lukea uskontoa koulussa kun ei usko raamattuun eikä Jumalaan. Hänen mielestään tarinat ovat jonkun ihmisen keksimiä juttuja. Ja miksi hänen pitää kuulua kirkkoon.

• Kaupunkilainen
        lukemaansa? kirjoitti:

13-vuotias poika ihmetteli miksi hänen pitää lukea uskontoa koulussa kun ei usko raamattuun eikä Jumalaan. Hänen mielestään tarinat ovat jonkun ihmisen keksimiä juttuja. Ja miksi hänen pitää kuulua kirkkoon.

Niinpä. Uskonnonopetuksesta ei pääse muuten kuin eroamalla kirkosta. Kirkkoon kuulumattomilla on sen sijaan ollut valinnanvapaus vähintään 50 vuotta. Minä olin aikani uskonnonopetuksessa, kunnes lukiossa täysi-ikäisenä jäin pois. Silloinhan ei ollut mitään elämänkatsomustietoa, vaan tuli hyppytunti sille ajalle, kun toiset lukivat kirkkohistoriaa (sitä se uskonnonopetus lukiossa lähinnä oli). Kun Pentti Arajärvi ja muutama muu joitakin vuosia sitten esitti samaa valinnan mahdollisuutta myös kirkkoon kuuluville, syntyi hirveä meteli.

Minusta on vain hyvä, jos sellaiset ihmiset eroavat kirkosta, jotka eivät katso, että kirkolla on heille jotain annettavaa tai jotka tuntevat, että kirkko ei tue heidän eettisiä ja aatteellisia valintojaan. Kun useimmat on kasteessa pakkoliitetty kirkon jäseniksi, monet eivät laiskuuttaan tule eronneeksi ennen kuin tulee jokin tällainen ulkoinen syy.

• kirkosta kansanedustajan mielipiteen vuoksi, en vaan usko kirkkoon.

• henrjii

polittiseen pääteksentekoon, kirkko vaan sattui olemaan nyt vahingossa sijaiskärsijä. Köyhiä on kyyketytty nyt tarpeeksi
      Mielenkiinolla seuraan eruskuntavaaleja, vaalikeskustelut voi saatta saada aikaan monenlaisia protestiliikeitä, ja sijaiskärsijöitä.

• HTZA

eronneet he, joiden pitikin erota.
      Saattaa sattua vieläkin, pisto sydämessään.
      Tuonlainen asia on kuin se, että ihminen äkkiä tajuaa että hän onkin ruma ja hänelle on suotu vain pieni osa ihmisistä.
      Minua ainakin sattuu, kun ajattelen miltä heistä tuntuu, syyttömiähän he syntymäänsä ovat.
      Kyllä kirkko olisi heitäkin lohduttanut, vaikka ei siunaustaan voikaan antaa.
      Ja minä en heitä moiti mutta en hyväksy keinohedelmöityksiä tai kohdunvuokrauksia heille.
      Luonto ei ole erehtymätön, mutta luonto estää sille tuhoisan, lisääntymisen.
      Oikeastaan, minusta tulisi hyvä Piispa, selkeäsanainen, lohduttava, mutta luja.
      H.

• Aivot narikkaan

Samaa mieltä. Kirkosta eroavat he, joiden kuuluu sieltä erota. Kirkoon kuuluvat tunnustavat Raamatun, jossa sanotaan mm. homouden olevan syntiä.
        Jos homous ei joidenkin mielestä ei ole syntiä, niin miksi sitten tunnustavat asioita Raamatun nimeen.
        Minä en ole kuulunut kirkkoon kohta 40 vuoteen, mutta en ole ateisti. En vain voi tunnustaa tai olla samaa mieltä kirkon oppien kanssa.
        Nythän tapahtuu vain oikeus ja kohtuus. Kirkkoon jäävät he jotka kirkon opin tunnustavat.

Vaikka en Räsäsen kanssa ole yhtikäs samaa mieltä, niin silti tunnustan, että naisessa on munaa. Hän sanoo napakasti mitä sanoo ja seisoo sanojensa takana.

• Hymy:))

minun EI pitäisi tähän keskusteluun edes kaiken järjen mukaan millään lailla osallistua. Koska erosin kirkosta 15v enkä ole edes rippikoulua suostunut käymään siis vieläkään....Kuitenkin tuon keskustelun katsoin minäkin. En siis tiedä raamatusta ja sen opetuksista juurikaan...mutta, tämä jäi ihan ihmisinä mietittyttämään...miksi kirkko ei voi suoda näille ihmisille jotka sitä haluaisivat sitä siunausta? Olen itse hetero ja tästä kun mieheni kanssa juttelin tätä ihmettelin? En ymmärrä. Näille ihmisillähän tämä siunaus ja hyväksyminen juuri olisi erittäin tärkeä asia jos, ajatellaan mitä he kaipaavat kirkolta. Hyväksyntää. Eletään nyt kuitenkin vuotta 2010. Toisaalta ei kirkon tulisi kuunella kaikkia sen jäseniään tasa-arvoisesti huolimatta siitä edustaako joko ryhmittymä nyt sitten vähemmistöä tai ei. Eihän ihmisen seksuaalisuudella ja ihonvärillä tai kansalaisuudella tulisi olla merkitystä sen enempää kuin ihmisen sosiaalisella tai kulttuurisella tai taloudellisella yhteiskunnallisella asemalla. Kirkkohan toimii tai sen tulisi nimeomaan myös lohduttajana.....Ihminen ei minussa ymmärrä tällaista pikkusieluisuutta ei yhtään... Oma henkilökohtainen Jumala suhteeni on niin suoraviivainen joten vaikea käsittää tätä koko keskustelua nyt.

Ehkä tämä aiheena on vaan tavallaan ollut siellä pinnan alla vuosikaudet. Ja nyt sen oli aika tulla esiin. En itse näe tätä keskustelua kovinkaan merkityksellisenä ajatellen koko sitä kehityskeskustelua mihin kirkon tulisi pystyä vastaamaan. Ehkä suhteessa yhteiskuntaan. Meillähän on poikeuksillen järjestelmä. Jos, nyt ajatellaan muita Euroopan maita. Ja mitä suuri yleisö ehkä odottaa. Asioita on varmasti isompiakin....siis en tosin tiedä...;))) Kuten tuossa alussa sanoin. Mielipiteelleni ei pidä antaa suurtakaan arvoa. En voi ainoana perheenjäsenenä edes äänestää...muut kyllä voivat;)) minunkin puolestani.

tsau:Friidu

• GloriaJoy

ja ei siinä mitään, parempi myöhään kuin en silloinkaan. Po kansanedustaja on lausunut paljon muutakin ja ehkäpä se muu on säikytellyt joitakin jotka ovat luottaneet seurakunnissa vallitsevaan Ruususten uneen, jossa kaikki rönsyt saa rehottaa mielivapaasti ajasta aikaan. Muistanpa et olin seurakuntanuoris jonkun vuoden rippikoulun jälkeen ja kyllä siel ehti näkeen vaikka minkälaista hiipparia vaaniskelemassa nuoria. Ykskin keski-ikäinen äijä kanteli puolitäyttä ämpäriä ja laittoi sen kirkon rappusille ja kuullutti kirkon ovelta et käykäähän katsomassa, sanoi et nämä spermat hän on runkannut itsestään, hänestä saa kykenvän miehen itselleen

• Teemuna

Katselin äsken A-talk ohjelmaa ja jouduin taas toteamaan kuinka kusessa kirkko on. Minkä ihmeen takia heidän täytyy leikkiä kameleonttia ja vaihtaa väriä kulloisenkin ympäristön tai haastattelijan mukaan. Raamatussa kuulemma on jyrkän kielteinen kanta homoihin. Eli eikö asia ole silloin kirkon kannalta selvää pässinlihaa mikäli raamattu on heidän raamattunsa.

Kun kirkko on tuuliviiri ja menee mukaan kaikkeen, ei ole ihme, että porukat sieltä eroaa. Tässä tapauksessa kirkosta eroavat sekä homomyönteiset, että vastaiset.

Räsänen puhui tarpeeksi diplomaattisesti ja hyvin, mutta asiaa olisi voinut toki kärjistää paljon enemmän.

Minä en ainakaan usko mihinkään kirkkoon, enkä heidän oppeihinsa, miksi ihmeessä uskoisin.

Kirkko pitää jäsenmäärää tärkeämpänä kuin laatua.

• sitä mieltä

et kirkon pitäis pysyä politiikasta pois. Kirkon lakikirja on raamattu ja eduskuntatalo kirkko.

• miettinyt tosipaljon
        sitä mieltä kirjoitti:

et kirkon pitäis pysyä politiikasta pois. Kirkon lakikirja on raamattu ja eduskuntatalo kirkko.

Sekin on kuitenkin vain ihmisten 2000 vuotta sitten kirjoittama kirja,
        suomennoksetkin huonoja.

Muutamia kohtia tässä:

http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=62041

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      95
      8816
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      174
      3822
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3319
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      258
      2631
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      49
      2237
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      42
      2055
    7. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      30
      2044
    8. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      48
      1932
    9. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1803
    10. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      60
      1788
    Aihe