Rahasioiden hoito

Oppikaa rahan käyttö

Olen useaan kertaan yrittänyt viedä sellaista asiaa eteenpäin, että perusajatus raha-asioiden hoidosta opettaisiin jo koulun ala-asteella ja jatketaan sitten yläasteelle.
Kun itse olin lapsi silloin pankit kävivät kouluilla ja lapset saivat talleettaa tilille vaikka hyvinkin vähän, mutta samalla oppivat säästämisen asian.
Olen nyt nähnyt kuinka nuoret ihmiset eivät osaa säästää, vaan kaikella rahalla ostetaan tavaraa. Tärkein opetus lienee, että jokainen tekee suunnitelman rahojen tarpeelle, eikä tee heräteostoja.
Olen kokenut, että parhaiten asiat sujuu, kun perhe tekee tilin vakuituiselle maksuille, laskee niiden määrän vuostisaolla ja sitten joka kuukausi siirtää palkkatililta varat tälle tilille, silloin ei haittaa vaikka laskut tulevat vain kerran kolmessa kuukaudessa tai kerran vuodessa, varat ovat valmiina, ei tarvitse silloin koko palkkaa käyttää laskun maksamiseen ja miettiä mistä saisi ruokarahat.
Netin ja pankkinen verkkopankeista voi seurata omia tilejään, miestäni olisikin suotavaa, että s8iellä käytäisiin tarkistamassa tilanne useamman kerran kuukaudessa. Nytkin on ollut, että oalkat eivät olekaan ohjautuneet palkkapäivinä tileille, kun on varautunut pienellä säästöllä tämäkään ei horjuta taloutta. Omakin palkkani on ollu aika pieni, olen kuitenkin sinne konnut sellaisen summan, että voin mennä turvallisin mielin kauppaan ei tarvitse laskea voinko ottaa tänään lihasostoksen vaiko en. Tähän tarvitaan vain omaa päättäväisyyttä. Minulle asian opetti oma isäni, hänellä ei ollut koskaan rahat lopussa vaikka perhettä olikin paljon elätettävänä. En saanut mitään suuria asioita, mutta ehjät siistit vaatteet ja kengät minulle ja sisaruksilleni saatiin aina hankittua.

4

473

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meizi83

Tyypillinen vastaus tälläiseen on suunnilleen: "mitä se sulle kuuluu, mihin muut rahansa käyttää".

Ja tyypillinen tapaus, joka tuollaisen ilmauksen päästää on rahaongelmainen ihminen.

Nykyään kaikki nuoret ottaa lainaa ja ajattelee, että hoitaa raha-asiat kuntoon sitten myöhemmin. Ei siinä paljon mietitä mitään, kunhan ostetaan/kulutetaan vaan. Sitten kun ikää on se yli 30v, eikä omista mitään, ei ole säästöjä/sijoituksia, omaa maksettua asuntoa = ollaan ihan ...no kusessa.

Lähinnä tämä pätee alhaisesti koulutettuihin ihmisiin (nk. minäkin olen vain amiksen käynyt). Sillä aikaa kun ikätoverit käy kouluja, saa ainekset hyvään palkkaan - tämä amis laittaa kaiken haisemaan, vaikka järkevällä toiminnalla hänellä olisi mahdollista saavuttaa aika paljonkin taloudellista etua siitä, että meni 5v aiemmin töihin, kuin opiskelevat.
      Sitten myöhemmin kirotaan sitä, kun ikätovereilla on velatonta omaisuutta, hyvät tulot ym. vaikka olisi ollut itsekin mahdollista saavuttaa sama.

• Moi,

Itse kuulun siihen sukupolveen jossa pankkitilin sai koulussa lahjuksena ja säästämistä opetettiin, oppi ei todellakaan mennyt perille.
        Itsellä velkaa ulosotossa jäljellä noin 5000€ jota lyhennetään säännöllisesti ja kakikki pitäisi olla ohi noin vuodessa (20V takana, aikanaan 1milj markkaa ja kaikki maksettu ilman mitään järjestelyjä korkoineen).
        Tilanne sinällään on hankala koska en todellakaan osaa säästää ja raha tilillä polttaa todella paljon.
        Tuhlaan lähes kaikki rahani noin kahdessa päivässä tilipäivän jälkeen ja mitään ei jää, huvittavaa sinällään että nettotuloni hipovat 4000€/kk
        En pelaa enkä käytä rahaa mihinkään ihan sontaan, ostan muuten vaatteenikin suurimmaksi osaksi kirpparilta.
        Omistusasuntoa ei ole, asun perheineni siis vuokralla ja nuo tulot vaan yksinkertaisesti menevät, perheessä kolme lasta, 1 kouluikäinen ja kaksi alle.

Kulut kuukaudessa arvio:
        1100 vuokra
        ruoka noin 600
        vouti 450
        päivähoito 440
        iltapäiväkerho 130
        poikien vaatteet noin 300
        auto noin 200 yht (bensat ja vakuutukset)
        eli rahaa pitäisi vielä jäädä jonkin verran mutta johonkin se vaan katoaa

Olen tehnyt töitä 15v alkaen ja päässyt ns. uralla eteenpäin ilman koulutusta (eikä päivääkään työttömänä)enkä ole mistään rikkaasta perheestä ennemminkin köyhästä.
        Jos raha asioihin suhtautuu yhtä huolettomasti kuin minä niin en todellakaan tiedä kuinka tuon pystyy korjaamaan, ehdotuksia otetaan tietenkin vastaan.

PS vaimollani ei ole muita tuloja kuin lapsilisät (työttömänä ilman että joku käsittämätön työssäolo ehto on täyttynyt ja omat tuloni liian kovat)

• sijoitusmies
        markkuko kirjoitti:

Moi,

Itse kuulun siihen sukupolveen jossa pankkitilin sai koulussa lahjuksena ja säästämistä opetettiin, oppi ei todellakaan mennyt perille.
        Itsellä velkaa ulosotossa jäljellä noin 5000€ jota lyhennetään säännöllisesti ja kakikki pitäisi olla ohi noin vuodessa (20V takana, aikanaan 1milj markkaa ja kaikki maksettu ilman mitään järjestelyjä korkoineen).
        Tilanne sinällään on hankala koska en todellakaan osaa säästää ja raha tilillä polttaa todella paljon.
        Tuhlaan lähes kaikki rahani noin kahdessa päivässä tilipäivän jälkeen ja mitään ei jää, huvittavaa sinällään että nettotuloni hipovat 4000€/kk
        En pelaa enkä käytä rahaa mihinkään ihan sontaan, ostan muuten vaatteenikin suurimmaksi osaksi kirpparilta.
        Omistusasuntoa ei ole, asun perheineni siis vuokralla ja nuo tulot vaan yksinkertaisesti menevät, perheessä kolme lasta, 1 kouluikäinen ja kaksi alle.

Kulut kuukaudessa arvio:
        1100 vuokra
        ruoka noin 600
        vouti 450
        päivähoito 440
        iltapäiväkerho 130
        poikien vaatteet noin 300
        auto noin 200 yht (bensat ja vakuutukset)
        eli rahaa pitäisi vielä jäädä jonkin verran mutta johonkin se vaan katoaa

Olen tehnyt töitä 15v alkaen ja päässyt ns. uralla eteenpäin ilman koulutusta (eikä päivääkään työttömänä)enkä ole mistään rikkaasta perheestä ennemminkin köyhästä.
        Jos raha asioihin suhtautuu yhtä huolettomasti kuin minä niin en todellakaan tiedä kuinka tuon pystyy korjaamaan, ehdotuksia otetaan tietenkin vastaan.

PS vaimollani ei ole muita tuloja kuin lapsilisät (työttömänä ilman että joku käsittämätön työssäolo ehto on täyttynyt ja omat tuloni liian kovat)

Jälleen kerran meizi83 on aivan oikeassa. Jonkun pitäisi opettaa nuorille oman talouden hoitamista. Tällä palstalla huomaa miten surkea tilanne on. Ensin ostellaan huoletta autoja, kalusteita, vaatteita, jne lainarahalla. Sitten ihmetellään miksei pankki auta. Kaikki on saatava heti.

nimim. markkuko, ruokaan menee aika paljon rahaa. Oletko varma ettei kärrystä löydy valmisruokia, sipsipusseja, tupakka-askeja, olutkoreja, ym? Samoin poikien vaatteisiin kulutatte vinon pinon euroja. Ei ne farkut voi mitenkään kulua niin nopeasti, eikä aina ole pakko ostaa sieltä Stockalta. Meillä on yli tuplasti suuremmat nettotulot ja myös lapsia, mutta ei silti mene noin paljon ruokakauppaan / vaateostoksiin.

Avaa toinen tili, vaikka semmoinen johon et pääse käsiksi noin vain. Noista kuluista napsaiset 400 EUR/kk pois, ja pistät säästöön tai ylimääräisiin suorituksiin UO:lle. Nimen omaan siten että raha lähtee suoraveloituksena tililtä palkkapäivänä, ettet vahingossakaan pääse törsäämään.

• .--

Kun ei ole saanut kaikkea mitä halusi, oppi arvostamaan kunnon vaatteita ja kohtuullista elintasoa.

Rahan tuhlaaminen johtuu ystävistä monilla, he ovat kaikki kaikessa, kotona ja yksikseen viihtyvät pystyvät säästämään.
      Kaverien edessä halutaan päteä.
      Hyvälle ystävälle pitäisi voida sanoa, nyt ei ole varaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      72
      4184
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3075
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      3020
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      392
      2105
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      210
      1206
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1183
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1162
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1024
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      61
      1012
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      963
    Aihe