Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Olenko liian vanha opiskelemaan lähihoitajaksi?

Muutosta kaipaava

Olen vähän yli 50-vuotias nainen ja olen pyrkinyt jo 2 kertaa eri oppilaitoksiin opiskelemaan lähihoitajaksi (aikuisopiskelua), mutten ole päässyt. Soveltuvuustestien mukaan olen keskitasoa soveltuvampi alalle, mutta itseäni huomattavasti nuorempia hakijoita on ollut pilvin pimein ja kaikki ei ole päässy. Eräs lääkäri toisessa yhteydessä vihjaisi rivien välistä, että ottavat mieluummin nuorempia. Osaako joku sanoa onks tossa perää, kannattaako mun enää vaivautua yrittämäänkään, kun hakijoita on ollut tähän asti väh. 3 kertaa enemmän kun voivat ottaa kurssille? Vähän ottaa pannuun, kun sairanhoitotyö on jo nuoresta ollut mun "kutsumusammatti", mutta ei aikoinaan tullut pyrittyä alalle, kun elämä vei muualle.

10

3798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gsoogoosogs

      Hae ihmeessä tai kokeile saada jostain oppisopimuspaikka.

    • hm

      Hoitoalalle tarvitaan koko ajan lisää työntekijöitä ja varmasti löytyy työpaikkoja jotka arvostavat iän tuomaa elämänkokemusta! Jatka vaan hakua!

    • Keski-ikäinen ukkeli

      Menehän ihmeessä sopivaan koulutukseen tai etsi oppisopimuskoulutusta. Äläkä tyrmää sitä oikeutta, joka myös sinulla on tuoda oma työpanoksesi itsesi ja yhteiskunnan hyödyksi. Opiskele ihmeessä, kun siltä tuntuu!
      Äläkä anna tuollaisten asiantuntemattomien lääkäreiden lannistaa sinua. On tärkeää, että juuri sinä uskot siihen, mitä olet tekemässä ja toteutat sen. Sinähän pyrit tekemään parhaasi. Voiko ihmiseltä enempää pyytää? Tsemppiä elämään ja koulutukseen! Sinnehän sinun pitää mennä.

      Minä olen itse toisissani menossa parin vuoden koulutukseen, jotta saisin 'freesiä' tietoa alaltani. Omasta ammattikoulutuksestani on sen verran jo aikaa, että nuoret tulevat paljon valmiimpina töihin. Minä haluan myös uudistaa osaamistani ja sitoudun kiusamaan aivojani vielä, jotta olisin paremmin varusteltu tekemään vielä reilun vuosikymmenen töitä, jotta voin hyvillä mielin astua joskus eläkkeelle.

    • hakea joku

      opiskeluun vaikka olet 50-vuotiaana,mutta ei iän takia vaikuttaa.Tulin mieleeni vaan jos et päässyt pelkkä aikuiskoulutukseen niin toinen mahdollisuus olisi vaihtoehto oppisopimukseen.Koita jaksaa ja yritä uudelleen etsiä esim.lähihoitajan alalle vaikkapa oppisopimukseen.Joo aikuiskoulutuksessa ainakin tehdään ensin opiskelijavalinta joko pääsee tai ei.Toivottavasti pääset sinäkin jotenkin.

    • .....io

      Tätini, joka on nyt 48-vuotias pääsi kaksi vuotta sitten lähihoitajakoulutukseen juuri aikuispuolelle, eikä hän ole edes kurssinsa vanhimpia. Koulu on hänestä ollut ihan leppoisaa, mutta työnantaja hönkii niskaan (on kaupassa töissä, ollut samassa paikassa jo n.10 vuotta).

      Missään vaiheessa ei ole liian myöhäistä vaihtaa alaa! Lähihoitajakoulutus kun ei edes ole mitenkään erityisen pitkä koulu (kuten esim. joku yliopistotutkinnon suorittaminen), niin kannattaa kokeilla, varsinkin jos se tuntuu kutsumusalalta

      • lh, opiskelee sh

        Ollessani lh-aikuisopintojen haastattelussa opettaja totesi, että näistä nuorista luultavasti suurin osa on 15 vuoden kuluttua vaihtanut alaa.Hänellä oli positiivinen suhtautuminen iäkkäämpiin hakijoihin,monta oli liki 60-v, nyt jo eläkkeellä, mutta tekevät keikkaa.Itse opiskelen sh, ikää yli 50-v.Eikä yhtään hidasta menoa.


    • werrw

      Ei 50-vuotias ole vanha. Muuta omaa asennettasi, korjaa joitakin juttuja ja hae uudestaan. pyydä vaikka joltakin ammatti-ihmiseltä apua hakupapereiden kanssa (työkkäristä). uskalla laittaa ihmisiä tekemään töitä palkkansa eteen. eivät auta, jos et vaadi. hakemuksessasi on jotain sotkua tai olet esittäytynyt jotenkin epäedullisessa valossa, jos et pääse haastatteluun tai valintakokeeseen. ulkoinen olemus on tärkeä. siisti, edustavan näköinen ja itsestään välittävän oloinen. käy kampaajalla. älä puhu itsestäsi selittävään sävyyn. puhu vain hyviä asioita, älä liioittele. jos jauhat epäonnistumisiasi, teet kuulijaan epäonnistujan vaikutelman. laita itsesi uusiksi!

    • kyllä pääset ja pärj

      Et ole vanha! Aina kannattaa hakea ja yrittää, tuo oppisiopimus voisi olla toimivampi vaihtoehto.
      Mitä, jos kävisit näyttäytymässä kotiasi lähinnä olevassa vanhainkodissa, sairaalassa tms?
      ja saisit näin selvää tuntumaa alaan? Entä jos lupautuisit kerran vkossa vapaehtoistyöntekijäksi, sen jälkeen ottavat sinut mieluusti oppisopimukseen?

      Entä miksi halut juuri hoitoapulaiskeksi = lähihoitaja?
      Se on raskasta, siivoamista, vaippojen vaihtoa, pesua, perushuoltoa.
      Kannattaisi hakea suoraan sairaanhoitajaksi, saat vähän parempaa liksaa ja ei tarvii tehdä kaikkein raskaimpia pissa-kaaka-juttuja.

      kaksi sukulaista vaihtoivat alaa sairaanhoitajiksi. Toinen aloitti 39v ja toinen 47v, joten kaikki ovet avoinna!

      Kun tiedät mitä haluat, eteenpäin!

      • Anonyymi

        Vai "kaaka-juttuja", siinäpä on taas tavan "asiantuntija"!


    • Anonyymi

      Lähihoitaja on hyvä ammatti, mutta jos haluaa ulkomaille töihin niin silloin kannattaa lukea suoraan sairaanhoitajaksi...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2197
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2023
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1470
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1446
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 52
      1228
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe