Yhteydet Auschwitziin

Bamboleijjaaa

Olen lähdössä aivan piakkoin Berliiniin ja mielessäni on siintänyt jo lähestulkoon ikuisuuden ajatus Auschwitzissa vierailusta. Kysyisinpä siis, kuinka helppoa sinne on Berliinistä matkustaa ja millä kulkuneuvoin? Järjestetäänkö mitään Berliinistä asti lähteviä ohjattuja retkiä?

Löytyykö itse Berliinin sisältä mitään lähestulkoon yhtä hyytäviä paikkoja?

Olen nyt jo muutaman päivän tuloksetta haravoinut nettiä ristiin rastiin.

24

3755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stttettepp

      Auschwitz (Oswicim) sijaitsee eteläpuolassa eli aika kaukana Berliinistä. Matkusta ensin Krakowiin.
      Berliinin lähellä, n.30 km, on Sachsenhausen jonne pääsee S-bahnilla. Itse en todella ymmärrä miksi tämän kaltainen leirimatkailu kiinnostaa on jo aika unohtaa.

      • Ei enää koskaan

        Israelin ensimmäinen pääministeri David Ben Gurion sanoi juutalaisten tuhosta:"Antakaa anteeksi, mutta älkää unohtako". Juuri siksi kannattaa käydä keskitys/tuhoamisleirien jäänteillä. Kävimme kuukausi sitten Sachsenhausenin leirillä, joka nykyisellään on rauhallinen puistomainen alue, jonka maaperästä edelleen huutaa tuhottujen veri (immer und ewig)


      • maailman matkaaja

        Koskaan ei pitäisi unohtaa juutalaisten kärsimyksiä.6miljoona juutalaista tapettiin leirillä.Eniten saksassa kiinnostaa juutalais museot ja keskitysleirit.


      • Pilkkua viilaten
        maailman matkaaja kirjoitti:

        Koskaan ei pitäisi unohtaa juutalaisten kärsimyksiä.6miljoona juutalaista tapettiin leirillä.Eniten saksassa kiinnostaa juutalais museot ja keskitysleirit.

        Ei niitä kaikkia 6 miljoonaa leireillä tapettu, vaan suuri osa tapettiin muualla.


      • HistoryMan

        Tuo koko "6 miljoonaa" on täysin tuulesta temmattu luku. Kukaan ei oikeaa määrää tiedä, mutta varmuudella se on kuitenkin huomattavan paljon vähemmän. Joku tutkija oli sitä mieltä, että miljoonakin on liioittelua. Toki miljoonakin on liikaa, en minä sillä...


    • Hittler

      Kuka hullu nyt vapaaehtoisesti ähtee Auschwitziin??!!

      • tutkimusretkelle

        esperin kokkare.


    • Oswiecim

      Ethän ole vain ajatellut, että saksalaisten keskitysleiri Auschwitz sijaitsi Saksassa?!
      Jos tosiaankin aiot matkustaa Berlinistä Oswiecimiin, niin junamatka kestää noin 10 tuntia. Suora lento Berliinistä Krakovaan kestää 70 minuuttia, aikataulut: AirBerlin.

      • Bamboleijj

        En siis todellakaan ajatellut... :D Olin vain olettavinani, että Berliinistä sinne pääsisi varsin helposti. Onhan kyseessä kuitenkin niin järisyttävän suuri pala Saksan historiaa yms.

        Omasta mielestäni Auschwitz on todellakin näkemisen arvoinen paikka, varmasti maailmankatsomusta avartava kokemus.


      • Rajan siirto

        Auschwitz sijaitsi Saksassa, mutta ei sijaitse enää, koska se kuuluu nykyään Puolaan.


      • Krakovaan siis
        Bamboleijj kirjoitti:

        En siis todellakaan ajatellut... :D Olin vain olettavinani, että Berliinistä sinne pääsisi varsin helposti. Onhan kyseessä kuitenkin niin järisyttävän suuri pala Saksan historiaa yms.

        Omasta mielestäni Auschwitz on todellakin näkemisen arvoinen paikka, varmasti maailmankatsomusta avartava kokemus.

        Katsoppa sijainti esim. guuglemapsista...


    • Berlin fan

      Berliinin lähellä Oranienburgissa sijaitsee Sachsenhausenin keskitysleirimuseo, Oranienburgin keskustaan vie S-juna S1 ja aivan museon luo muutamat paikallisjunat. Lisäksi Berliinistä suosittelen Stasi-vankilamuseota. Molempiin on vapaa pääsy.

    • m0m

      Olen itse Berliinissä tällä hetkellä.
      Kävin Oranienburgin keskitysleirillä tänään. Sinne on helppo mennä S1:llä. Kun saavut asemalle, niin siitä on noin pari kilometriä leirille. Opasteet ovat hyvät. Ehdottomasti näkemisen arvoinen paikka.


      Nämä asiat ovat osa historiaa ja tottakai ne kiinnostaa ihmisiä. Ei tällaisia asioita niin vain unohdeta.

      • Chichicken

        Olen itse lähdössä helmikuussa Berliiniin ja himoitsisin käydä tuolla Sashchenhausenissa, muitta paikka onkin kiinni maaliskuun puoliväliin asti ... Ei ole vissiin Berliinin lähettyvillä mitään muuta keskitysleiriä jonne pääsisi päivän matkan tekemään?


      • Berlin fan
        Chichicken kirjoitti:

        Olen itse lähdössä helmikuussa Berliiniin ja himoitsisin käydä tuolla Sashchenhausenissa, muitta paikka onkin kiinni maaliskuun puoliväliin asti ... Ei ole vissiin Berliinin lähettyvillä mitään muuta keskitysleiriä jonne pääsisi päivän matkan tekemään?

        Yksi vaihtoehto on se, että matkustaa yöjunalla jonnekin kauempana olevaan keskitysleirimuseoon ja seuraavana yönä takaisin. Saksan yöjunissa nukkuu istumapaikallakin varsin mukavasti (etenkin verrattuna VR:n yöjuniin). Yöjunassa ei siirtymäaika mene hukkaan.


      • Matka lyhyt
        Berlin fan kirjoitti:

        Yksi vaihtoehto on se, että matkustaa yöjunalla jonnekin kauempana olevaan keskitysleirimuseoon ja seuraavana yönä takaisin. Saksan yöjunissa nukkuu istumapaikallakin varsin mukavasti (etenkin verrattuna VR:n yöjuniin). Yöjunassa ei siirtymäaika mene hukkaan.

        on niin pitkä matka, että voi nukkua yön yli?


      • Berlin fan
        Matka lyhyt kirjoitti:

        on niin pitkä matka, että voi nukkua yön yli?

        Itse olen reilatessa matkustanut yöjunalla Berliinistä Müncheniin, siinä ehti nukkua. Münchenistä pääsee helposti paikallisjunalla Dachaun keskitysleirimuseoon. Dachaun mallin mukaan on rakennettu suurin osa keskitysleireistä.


      • KZ-Gedenkstätte
        Berlin fan kirjoitti:

        Itse olen reilatessa matkustanut yöjunalla Berliinistä Müncheniin, siinä ehti nukkua. Münchenistä pääsee helposti paikallisjunalla Dachaun keskitysleirimuseoon. Dachaun mallin mukaan on rakennettu suurin osa keskitysleireistä.

        Ja paikallisjunalta bussilla k.leirille...


    • Tänne käymään

      Mauthauseniin on hyvä yön yli matka Berliinistä

    • Krakova

      Terve!
      Jos tosiaan haluat Auschwitziin, niin mene ihmeessä Krakovaan, josta sinne on todella helppo mennä. Kaiken lisäksi Krakova on nykyään tosi hieno paikka. löytyy mm. Kazimierz, juutalaisten vanha kaupunginosa, josta löydät todella trendikkäitä pubeja . Olen käynyt siellä kaksi kertaa ja kolmatta suunnittelen.

      • 1414

        Krakovan juna-aseman vierestä bussiasemalta lähtee bussi Auschwitciin. Bussi kiertää, joten kestää 1,5-2 h tuntia suuntaansa.

        Kassa kysyy mitä kieltä puhut ja joudut sitten kieliryhmän mukana kierrokselle (kuulokkeet korville ja opas puhuu mikrofoniin). Meidän enkun ryhmää veti nuorehko tyttö noin 3,5 tuntia (muut opasryhmät tuntuivat jostain syystä menevän ohitsemme). Kierroksella hypätään myös puolessa välissä bussiin, joka ajaa itse tuhoamisleirille. Käsittääkseni ns. itsenäinen vapaa kiertäminen ilman opasta onnistuu vain tyylliin ennen kello 10... tarkista kotisivuila tarkat tiedot.

        Kassarakennuksen vieressä sivulla on erillinen kirjakauppa - löytyi suomeksikin kirjanen (5e). Myös kioski löytyy, ja ruokala, josta puolalaista kotiruokaa.

        Paluubussia odotimme 20-30 minsaa. Koko päivän retki. Teimme tämän omatoimiretken kesällä 2012.


      • nipp
        1414 kirjoitti:

        Krakovan juna-aseman vierestä bussiasemalta lähtee bussi Auschwitciin. Bussi kiertää, joten kestää 1,5-2 h tuntia suuntaansa.

        Kassa kysyy mitä kieltä puhut ja joudut sitten kieliryhmän mukana kierrokselle (kuulokkeet korville ja opas puhuu mikrofoniin). Meidän enkun ryhmää veti nuorehko tyttö noin 3,5 tuntia (muut opasryhmät tuntuivat jostain syystä menevän ohitsemme). Kierroksella hypätään myös puolessa välissä bussiin, joka ajaa itse tuhoamisleirille. Käsittääkseni ns. itsenäinen vapaa kiertäminen ilman opasta onnistuu vain tyylliin ennen kello 10... tarkista kotisivuila tarkat tiedot.

        Kassarakennuksen vieressä sivulla on erillinen kirjakauppa - löytyi suomeksikin kirjanen (5e). Myös kioski löytyy, ja ruokala, josta puolalaista kotiruokaa.

        Paluubussia odotimme 20-30 minsaa. Koko päivän retki. Teimme tämän omatoimiretken kesällä 2012.

        Kyllä siellä ilman opastakin voi kierrellä, jos systeemi ei ole muuttunut sen jälkeen kun kävin siellä.


    • Jormanpoikalerssi

      Kuka hullu haluaa LOMALLAAN mennä katsomaan niin masentavaa paikkaa kuin auschwitz. Surua ja kauhua paikka täynnä.

    • kohtuukäyttäjä_

      Sellainen jota kiinnostaa elämässä muukin kuin kaljabaarit. Siellä näkee suoraan saksalaisen 'sieluun'.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe