Poikkeavien bileet

Barbara*n baarissa

Siis jos poikkeat baariin, voit osallistua!
Ei tarvi olla muuten poikkeava.

Tervetuloa!

Pitäisi eri kielillä tuo kirjoittaa, mutta nyt en ehdi,
palaan tiskin taakse myöhemmin!
Joku voi sijaistaa, jos ehtii.

15

312

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matiskainen

vaikkapa yksi tunne kerrallaan. Sanotaanhan suomalaisten sitä olevan paitsi.

Barbara on kadonnut, häntä ei näy. "Muistathan, Barbara, taisi sataa silloinkin..."
      Luultavasti hän sai Ramoonan hauskasta viestistä kimmokkeen tämän aloituksen tekemiseen, Koska hän itsekin oli joskus tuolle sanalle naureskellut, joten käännynkin Ramoonan puoleen: mikä mielestäsi olisi yksilöä eniten vahingoittava tunnetila?

Minusta se olisi itsesääli. Itseään ei saisi päästää liian vähällä.

Onko kellään mielipidettä tunteesta nimeltä itsesääli?

Ellei ole, niin tämä viesti saanee sitten lähteä unohduksiin viestien taivaaseen.

• Ramoona*

Tämä ei ole minun aloittamani ketju, joten ilmaantukoon Barbara ketjuaan hoitamaan. Poikkeamisesta mainitsin kahvipirtissäkin, mutta käytän aina omaa nikkiäni.

• ....
        Ramoona* kirjoitti:

Tämä ei ole minun aloittamani ketju, joten ilmaantukoon Barbara ketjuaan hoitamaan. Poikkeamisesta mainitsin kahvipirtissäkin, mutta käytän aina omaa nikkiäni.

että olisi!

• Jotain hyvääkin

on vaikeaa!
      Wikipedia veikin tuon tunteen "kateudeksi", vaikka minusta se on eri asia.

Jotain hyvää löytyi kuitenkin siitäkin, lainaus Wikipediasta:

Yhteiskunnallisesti kateus on hyödyllistä niin kauan kuin kadehtija ja kadehdittu kokevat kuuluvansa samaan yhteiskuntaan.[4] Kateus voi toimia myös oikeudenmukaisuutta puolustavana tunnevoimana ja epäkohtien paljastajana. Se ei siis ole yksiselitteisesti tai yksinomaan vain kielteinen ja tuhoava tunne. Yhteiskunnalliset uudistusliikkeet voivat hyödyntää positiivisella tavalla taloudellisen eriarvoisuuden ja siitä johtuvan tyytymättömyyden aiheuttamia tunteita, mikä estää näitä jähmettymästä katkeruudeksi. Kateudesta syntyvien mielipiteiden ilmaiseminen edistää täten demokratian toteutumista

• Ylypiäs Tyttö

Huuli pyöreänä ihmettelen mikä tämä ketju taas onkaan???

• Pimeän ajan yli

Tämä 70 plus on ollutkin aika vireätä ja huumorikin on täällä kukkinut,
        aina hyvä yrittää uutta löytää.
        Kiitän aloittajaa!

• Ylypiäs Tyttö kirjoitti:

Huuli pyöreänä ihmettelen mikä tämä ketju taas onkaan???

Kateusko yhteiskunnallisesti rakentava voima? Sehän vie kalatkin vedestä.
        Barrikadeille (kuvainnollisesti) nousevat ensimmäisinä ne, jotka näkevät mitä korjattavaa yhteiskunnassa on. Omat asiat voivat olla tyydyttävässä kunnossa. Vaikka itse asuttaisiinkin terveyskeskuksen naapurissa
        ollaan silti valmiit keräämään nimiä vetoomukseen esim. lääkäripalvelujen säilyttämiseksi jossakin toisessa kylässä. (Vähän naiivi esimerkki, mutta tuotti käytännössä tuloksen: lääkärin vastaaottoa ei lakkautettu.)
        Koulujen ja kirjastojen lakkauttamista vastaan on osoitettu ainakin Helsingissä mieltä, ja protestihan tämä kirkosta eroaminenkin on.
        Entäs Ounasjoki-soudut! Ei silloinkaan kadehdittu voimalaitoksia vaan vastutettiin luonnon kahlitsemista ja tuhoamista.

• sinisirkku-ek
        Pimeän ajan yli kirjoitti:

Tämä 70 plus on ollutkin aika vireätä ja huumorikin on täällä kukkinut,
        aina hyvä yrittää uutta löytää.
        Kiitän aloittajaa!

miksi ei, tällä kertaa itsesäälistä. Harvoin on niitä tilanteita, mutta ei aivan vieras ole sekään tunne.

Kumppanin kuollessa oli ensin pelkkä suru, mutta ensimmäisen vuoden aikana kaipaus hellyyteen sai joskus
        vallan, ja silloin saattoi olla, että sääli omaa yksinäisyyttäni sai minut silittämään itse hiuksiani ja poskeani kun ei rakkaani enää niin tehnyt. Sekin tuntui lohduttavalta...silloin.

Tuo tunne itsesäälistä ei ole ollut pysyvä olotila, kaikkea muuta:D Samoin kateuden yhdistäminen siihen, ei kuulu luonteeseeni. En ymmärrä kateutta, tuntuu kuin ei soisi toisille hyvää silloin....jos näen onnea toisilla
        niin se onnellistuttaa minuakin, muuta en ymmärrä.

Ehkä joku muu osaa paneutua paremmin aiheeseen.

Sääli taas on minusta jopa kaunista joskus, myötätuntoa toista kohtaan, ja ymmärrystä tilanteeseensa sillä
        hetkellä, jotakin lämmintä ja sydämellisyyttä osoittavaa.

• Katleija neljä
        sinisirkku-ek kirjoitti:

miksi ei, tällä kertaa itsesäälistä. Harvoin on niitä tilanteita, mutta ei aivan vieras ole sekään tunne.

Kumppanin kuollessa oli ensin pelkkä suru, mutta ensimmäisen vuoden aikana kaipaus hellyyteen sai joskus
        vallan, ja silloin saattoi olla, että sääli omaa yksinäisyyttäni sai minut silittämään itse hiuksiani ja poskeani kun ei rakkaani enää niin tehnyt. Sekin tuntui lohduttavalta...silloin.

Tuo tunne itsesäälistä ei ole ollut pysyvä olotila, kaikkea muuta:D Samoin kateuden yhdistäminen siihen, ei kuulu luonteeseeni. En ymmärrä kateutta, tuntuu kuin ei soisi toisille hyvää silloin....jos näen onnea toisilla
        niin se onnellistuttaa minuakin, muuta en ymmärrä.

Ehkä joku muu osaa paneutua paremmin aiheeseen.

Sääli taas on minusta jopa kaunista joskus, myötätuntoa toista kohtaan, ja ymmärrystä tilanteeseensa sillä
        hetkellä, jotakin lämmintä ja sydämellisyyttä osoittavaa.

Vieras tunnetila minulle. En osaa edes muissa sitä tunnistaa. Jotain alakuloista, epäaitoa, väärää itsetehostusta, huomion kerjuuta ajattelisin siihen sisältyvän. Olen varmaan aivan hakoteillä, siksi kiinnostaa kuulla muilta selityksiä. Tieto lisääntyisi. Voisi tiätty kuukeloidakin.

• Ramoona*
        Katleija neljä kirjoitti:

Vieras tunnetila minulle. En osaa edes muissa sitä tunnistaa. Jotain alakuloista, epäaitoa, väärää itsetehostusta, huomion kerjuuta ajattelisin siihen sisältyvän. Olen varmaan aivan hakoteillä, siksi kiinnostaa kuulla muilta selityksiä. Tieto lisääntyisi. Voisi tiätty kuukeloidakin.

Aina kehotellaan : älä vaivu itsesääliin, älä ryve itsesäälissä - se on siis varsin negatiivinen olotila. Jos kukaan muu ei sääli, tunne empatiaa, pitää itse korostaa surkeuttaan. Kai se on jonkinlaista huomionhakua, joskus suorastaan hätähuuto. Huono itsetunto siihen varmaan liittyy myös, ja onko itsesäälijällä sääliä muita kohtaan ? Joskus kipeänä kaihertaa itsesääli, kun muut reippaina porskuttavat , eikä maailma pysähdy minua surkuttelemaan.

Itsesäälistä sanotaan usein, että se on hedelmätöntä, ja niin se onkin yhtä hedelmätöntä kuin kateus, ellei niistä nouse ylös ja käytä voimavarana. Kateus voi joskus johtaa ryhdistäytymiseen, kun koettaa itse hankkia mitä toiselta kadehtii tai hoksaa, ettei toisen hyvä ole itseltä pois.Toisen ihanasta lauluäänestä voi nauttia, ei tarvitse olla kateellinen, ja jokainen voi olla paras jossain ja jollekin.

• katleija4
        Ramoona* kirjoitti:

Aina kehotellaan : älä vaivu itsesääliin, älä ryve itsesäälissä - se on siis varsin negatiivinen olotila. Jos kukaan muu ei sääli, tunne empatiaa, pitää itse korostaa surkeuttaan. Kai se on jonkinlaista huomionhakua, joskus suorastaan hätähuuto. Huono itsetunto siihen varmaan liittyy myös, ja onko itsesäälijällä sääliä muita kohtaan ? Joskus kipeänä kaihertaa itsesääli, kun muut reippaina porskuttavat , eikä maailma pysähdy minua surkuttelemaan.

Itsesäälistä sanotaan usein, että se on hedelmätöntä, ja niin se onkin yhtä hedelmätöntä kuin kateus, ellei niistä nouse ylös ja käytä voimavarana. Kateus voi joskus johtaa ryhdistäytymiseen, kun koettaa itse hankkia mitä toiselta kadehtii tai hoksaa, ettei toisen hyvä ole itseltä pois.Toisen ihanasta lauluäänestä voi nauttia, ei tarvitse olla kateellinen, ja jokainen voi olla paras jossain ja jollekin.

Kuvailit hyvin itsesääliä, kuinka toinen saakaan sen niin selkeästi sanottua. Kyllä oikea ounastus minullakin siitä oli, noissa muutamissa luetteloni sanoissa. Tuokin on ihan totta että meillä on omat vahvuutemme, kaikkea ei yksi ihminen omista. Kun sen oivaltaa välttyy kateuden tunteeltakin.
        Kateus myrkyttää oman mielen ja kanssakäymisten ilmapiirin.

• katleija4 kirjoitti:

Kuvailit hyvin itsesääliä, kuinka toinen saakaan sen niin selkeästi sanottua. Kyllä oikea ounastus minullakin siitä oli, noissa muutamissa luetteloni sanoissa. Tuokin on ihan totta että meillä on omat vahvuutemme, kaikkea ei yksi ihminen omista. Kun sen oivaltaa välttyy kateuden tunteeltakin.
        Kateus myrkyttää oman mielen ja kanssakäymisten ilmapiirin.

lienee tuo itsesääli, jos se jää päälle,
        koska se vie toimintakyvyn ja aloitteellisuuden, ja pahimmassa tapauksessa kauan kestäessään tekee ihmisestä sohvaperunan, joka siinä itseään syömällä ja juomalla hellittelee. Osaamme helposti kuvitella, mihin sellainen johtaa.

Olen itsekin kokenut sen tunteen läheisen menetyksen yhteydessä, tottakai n selvää, että vähitellen "halipula" sai säälimään itseäänkin sen ohessa, että sääli menetettyä kohtaan oli päällimmäisenä.

Usein hyvät ystävät ovat tällaisessa tilanteessa kultaakin kalliimpia! He voivat antaa voimattomalle sen alkuenergian, joka liikkeellelähtemiseen tarvitaan. Itsesääli ei johda mihinkään hyvään.

Silti ihmisen on hyvä kokea kaikki tunteensa, myös ne negatiiviset, joita kaikilla on, tunnistaa ja nimetä ne, ja tunnustaa ne. Kaikki ne kuuluvat ihmiseen.

Sitä en oikein tajua, miksi Wikipedia yhdistää itsesäälin ja kateuden. Minusta ne ovat kaksi eri asiaa.

---

Voitaisiin varmaan lakata "rypemästä enempää itsesäälissä" ja siirtyä keskustelemaan vaikkapa sellaisesta tunteestä kuin sääli.

Myötätunto on sen lähisukulainen, mutta huomattavasti miellyttävämpi kohteelleen.
        Miksi? Olisiko niin, että sääli tulee hiukan ylhäältä alas päin, kun taas myötätunto on samalla tasolla olevaa empatiaa.

Tuskin meistä kukaan haluaisi olla säälin kohteena.

---

• minustakin
        satu kirjoitti:

lienee tuo itsesääli, jos se jää päälle,
        koska se vie toimintakyvyn ja aloitteellisuuden, ja pahimmassa tapauksessa kauan kestäessään tekee ihmisestä sohvaperunan, joka siinä itseään syömällä ja juomalla hellittelee. Osaamme helposti kuvitella, mihin sellainen johtaa.

Olen itsekin kokenut sen tunteen läheisen menetyksen yhteydessä, tottakai n selvää, että vähitellen "halipula" sai säälimään itseäänkin sen ohessa, että sääli menetettyä kohtaan oli päällimmäisenä.

Usein hyvät ystävät ovat tällaisessa tilanteessa kultaakin kalliimpia! He voivat antaa voimattomalle sen alkuenergian, joka liikkeellelähtemiseen tarvitaan. Itsesääli ei johda mihinkään hyvään.

Silti ihmisen on hyvä kokea kaikki tunteensa, myös ne negatiiviset, joita kaikilla on, tunnistaa ja nimetä ne, ja tunnustaa ne. Kaikki ne kuuluvat ihmiseen.

Sitä en oikein tajua, miksi Wikipedia yhdistää itsesäälin ja kateuden. Minusta ne ovat kaksi eri asiaa.

---

Voitaisiin varmaan lakata "rypemästä enempää itsesäälissä" ja siirtyä keskustelemaan vaikkapa sellaisesta tunteestä kuin sääli.

Myötätunto on sen lähisukulainen, mutta huomattavasti miellyttävämpi kohteelleen.
        Miksi? Olisiko niin, että sääli tulee hiukan ylhäältä alas päin, kun taas myötätunto on samalla tasolla olevaa empatiaa.

Tuskin meistä kukaan haluaisi olla säälin kohteena.

---

onkin hyvin eri asia kuin myötätunto.
        Ja siitä kohteelleen todella ikävä tunteen osoitus, että se vähentää kohteensa omanarvontuntoa. Siksi sitä ei pitäisi toisille osoittaa.

• Wikisanakirjasta
        minustakin kirjoitti:

onkin hyvin eri asia kuin myötätunto.
        Ja siitä kohteelleen todella ikävä tunteen osoitus, että se vähentää kohteensa omanarvontuntoa. Siksi sitä ei pitäisi toisille osoittaa.

sääli

toisen olennon kärsimyksen tai mielipahan herättämä myötätunto

Käännökset

englanti: pity
        ranska: pitié f.
        ruotsi: ömkan

• e r o a v a t
        Wikisanakirjasta kirjoitti:

sääli

toisen olennon kärsimyksen tai mielipahan herättämä myötätunto

Käännökset

englanti: pity
        ranska: pitié f.
        ruotsi: ömkan

kyllä toisistaan selkeästi ainakin kohteen kokemuksina!

Eivät todellakaan ole sama asia!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      212
      6048
    2. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      169
      1691
    3. Vihjeitä kaivatusta

Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)
      Ikävä
      66
      1507
    4. Rakas mussukka

anna joku merkki itsestäsi. Pyydän.
      Ikävä
      69
      1058
    5. Niin pettynyt

Olen suhun ja siihen ettet koskaan kohdannut reilusti
      Ikävä
      105
      980
    6. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      907
    7. Lieksa missä syy?

Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte
      Lieksa
      124
      867
    8. Martina Jeopardyssa

Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy
      Kotimaiset julkkisjuorut
      195
      838
    9. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      100
      796
    10. En olisi uskonut et

Suhun tutustuminen toisi elämään näin synkän varjon. Surullista kun luulee löytävänsä rakkautta ja saa vain pahaa.
      Ikävä
      66
      779
    Aihe