Uuden keräilijän ongelmia

Minä aloittelija

Olen aikeissa kerätä ihan peruskokoelman Suomi-merkkejä. Olen lukenut, että Leuchtum-kansiossa on paikkoja myös erikoisuuksille. Mikä olisi sellainen kansio, jossa olisi vain yksi paikka yhdelle postimerkille. Onko kellään Davo Luxe-kansiota? Lape-kansio olisi halpa (ainakin näihin edellisiin verrattuna), mutta siihen pitäisi ostaa erikseen taskuja. Ilmeisesti liimakkeita ei enää käytetä (niillä pelasin lapsena, kun edellisen kerran keräsin merkkejä).

Olen tähän mennessä laittanut merkkini säilytyskansioon leikkeinä, eli postimerkin ympärillä on pieni pala kirjekuorta. Mahtuisivatkohan ne sellaisenaan kansioon, joissa on kuvat valmiina jokaisesta postimerkistä? Vai pitääkö niitä vain yrittää liuottaa?

Onko kenelläkään tietoa, montako postimerkkiä Suomessa on ilmestynyt?

6

3549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Massankerääjä

      LaPe on kyllä kohtuuhintainen ja minullakin sellaiset löytyvät. Näin jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt valita taskullinen Leuchtturm, merkkien käsittely olisi helpompaa ja siistimmän yksilön vaihtaminen vanhan paikalle samaten. Yleensä kun nälkä vielä kasvaa syödessä, niin eiköhän niille erikoisuuksillekin löydy paikkansa. Monet muuten keräilevät ihan tavallisiin säiliökirjoihin ja miksikäs ei, laitat vain merkit luettelojärjestykseen ja jätät aukon puuttuville merkeille. Minulla on moni ulkomaiden kokoelma järjestelty juuri näin. Kyllähän liimakkeitakin muuten vielä myydään, halpoja ovat mutta eivät kovin näppäriä.

      Leikkeistä en osaa sanoa muuta kun että todennäköisesti joudut leikkaamaan ne aika tiukkaan merkin ympäriltä. Viime vuosituhannen suomalaisten merkkien pesu on yleensä helppoa, mutta ainakin uudemmista vihkomerkeistä löytyy liimoja, joihin ei perinteinen liotus toimi, nauravat vain pesijälle. Tälläiset merkit joutuukin leimattuna keräämään leikkeille tai jos joku osaa sanoa, miten ne pestään, niin kuuntelen mielelläni.

      LaPe-numerointi Suomen julkaisuissa menee vähän kahdentuhannen paremmalle puolelle, tarkkaa lukua en osaa sanoa kun odottelen vielä uusinta luetteloa kotiin.

      • Minä aloittelija

        Kiitos vastauksistasi! Onko sinulla LaPe-kansiossa taskut, vai kiinnitätkö merkit suoraan kuvan päälle? LaPessakin lienee kuva jokaisesta merkistä?

        Mistä uusia merkkejä saa, nykyään kirjeet liikkuvat aika harvoin? Ostatteko suoraan postista vai miten? Ja mitä tälläisessa tapauksessa tarramerkeille pitää tehdä?


      • Massankerääjä
        Minä aloittelija kirjoitti:

        Kiitos vastauksistasi! Onko sinulla LaPe-kansiossa taskut, vai kiinnitätkö merkit suoraan kuvan päälle? LaPessakin lienee kuva jokaisesta merkistä?

        Mistä uusia merkkejä saa, nykyään kirjeet liikkuvat aika harvoin? Ostatteko suoraan postista vai miten? Ja mitä tälläisessa tapauksessa tarramerkeille pitää tehdä?

        Minulla on LaPe-kansiossa merkit kiinni molemmilla tavoilla. Tavalliset leimatut vailla suurempaa keräilyarvoa olevat merkit olen kiinnittänyt liimakkeilla, postituoreet ja vanhemmat leimatut aarteet sen sijaan muovitaskujen sisään. Toki koko kansion voisi taskuttaa, jääkö hommassa enää minkäänlaiselle tuntipalkalle jääköön jokaisen itsensä arvioitavaksi. LaPessa on kuvat kaikista merkeistä, niiden laatu vain on mielestäni mennyt uusissa kansiopainoksissa mennyt hieman huonompaan suuntaan.

        Uudempia käytettyjä merkkejä saa kilotavarana kauppiailta ja ehkä tuurilla joskus huutokaupoistakin, mutta laatu ei yleensä ole hääviä. Tilanne tuntuu vaikeutuneen vuosi vuodelta. Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että tavallisia rullamerkkejä löytyy kilotavarasta helkkaristi, tarroitettuja vihkomerkkejä jonkin verran ja perinteisellä liimoitteella ja hammastuksella olevia merkkejä ei juuri lainkaan. Omaan kokoelmaan olen jo vuosia ostanut blokit yms. erikoisuudet suoraan postista. Helppoa kyllä, muttei niitä juuri muuten löydä poislukien filatelistien ja kauppiaitten keskinäiset lähetykset.

        Moni käy leimauttamassa uudet vihkosarjat tutussa konttorissa. Tulokseksi saadaan loistoleimainen keräilykappale tai suosioleimattu tekele, jääköön tämänkin arvioiminen jokaisen keräilijän itsensä arvioitavaksi.


      • Lopettelija
        Massankerääjä kirjoitti:

        Minulla on LaPe-kansiossa merkit kiinni molemmilla tavoilla. Tavalliset leimatut vailla suurempaa keräilyarvoa olevat merkit olen kiinnittänyt liimakkeilla, postituoreet ja vanhemmat leimatut aarteet sen sijaan muovitaskujen sisään. Toki koko kansion voisi taskuttaa, jääkö hommassa enää minkäänlaiselle tuntipalkalle jääköön jokaisen itsensä arvioitavaksi. LaPessa on kuvat kaikista merkeistä, niiden laatu vain on mielestäni mennyt uusissa kansiopainoksissa mennyt hieman huonompaan suuntaan.

        Uudempia käytettyjä merkkejä saa kilotavarana kauppiailta ja ehkä tuurilla joskus huutokaupoistakin, mutta laatu ei yleensä ole hääviä. Tilanne tuntuu vaikeutuneen vuosi vuodelta. Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että tavallisia rullamerkkejä löytyy kilotavarasta helkkaristi, tarroitettuja vihkomerkkejä jonkin verran ja perinteisellä liimoitteella ja hammastuksella olevia merkkejä ei juuri lainkaan. Omaan kokoelmaan olen jo vuosia ostanut blokit yms. erikoisuudet suoraan postista. Helppoa kyllä, muttei niitä juuri muuten löydä poislukien filatelistien ja kauppiaitten keskinäiset lähetykset.

        Moni käy leimauttamassa uudet vihkosarjat tutussa konttorissa. Tulokseksi saadaan loistoleimainen keräilykappale tai suosioleimattu tekele, jääköön tämänkin arvioiminen jokaisen keräilijän itsensä arvioitavaksi.

        Minulla olisi Davo kansiossa lähes täydellinen kokoelma 1990-2006 vuosien merkit leimaamattomina.
        Leimattuina 1942-2006 Lapen kansiossa taskuissa aika täydellinen kokoelma.
        Lisäksi on merkkien vuosilajitelmat 2006 vuoteen asti paitsi yksi puuttuu sekä
        paljon muita merkkejä niin suomalaisia kuin ulkolaisia kaikki siististi lajiteltuina kansioissa.
        Kokoelmani arvosta minulla ei ole tarkkaa tietoa mutta eiköhän sen saa joltain filatelistilta.
        Lopetin merkkien keräämisen 2006 ja jos joku olisi kokoelmastani kiinnostunut niin voisin
        siitä luopua.


      • ilkka123
        Lopettelija kirjoitti:

        Minulla olisi Davo kansiossa lähes täydellinen kokoelma 1990-2006 vuosien merkit leimaamattomina.
        Leimattuina 1942-2006 Lapen kansiossa taskuissa aika täydellinen kokoelma.
        Lisäksi on merkkien vuosilajitelmat 2006 vuoteen asti paitsi yksi puuttuu sekä
        paljon muita merkkejä niin suomalaisia kuin ulkolaisia kaikki siististi lajiteltuina kansioissa.
        Kokoelmani arvosta minulla ei ole tarkkaa tietoa mutta eiköhän sen saa joltain filatelistilta.
        Lopetin merkkien keräämisen 2006 ja jos joku olisi kokoelmastani kiinnostunut niin voisin
        siitä luopua.

        Moro! Vieläkö on jäljellä, paljonko pyydät?


      • paivisantala
        Minä aloittelija kirjoitti:

        Kiitos vastauksistasi! Onko sinulla LaPe-kansiossa taskut, vai kiinnitätkö merkit suoraan kuvan päälle? LaPessakin lienee kuva jokaisesta merkistä?

        Mistä uusia merkkejä saa, nykyään kirjeet liikkuvat aika harvoin? Ostatteko suoraan postista vai miten? Ja mitä tälläisessa tapauksessa tarramerkeille pitää tehdä?

        LaPen kautta tulee toisinaan harvinaisempia merkkejä kun sieltä jotakin tilaa. Aina on ollut yllätyksiä lähetyksissä. =D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe