Minkälainen projekti on sisäkoneen asentaminen
veneeseen jossa ei sellaista ole ollut? Voisiko
joku antaa vinkkejä tai saitin josta saisi lisää
tietoa?
Jos vittuilette, niin voisitteko laittaa siitä
tiedon viestin otsikkoon? Haluaisin lukea vain
asialliset vastaukset.
Kiitoksia etukäteen.
Moottorin asennus
9
2485
Vastaukset
- edelleen "Huviveneilijä"
kerrohan minkälainen veneesi on. Sopiiko sinne
ns. S-vetolaite, vai pitääkö olla jäykkä akseli.
Homma on varmasti työläs, mutta ei
ylitsepääsemätön. Kannattaa suunnitella kaikki
hyvin etukäteen.- Skipper
Olen nähnyt vastaavissa S-vetolaitteita, kumpi
olisi helpompi? - edelleen "Huviveneilijä"
Skipper kirjoitti:
Olen nähnyt vastaavissa S-vetolaitteita, kumpi
olisi helpompi?Kyllä uskoisin tuon S-vetolaitteen olevan
selvästi helpompi asennettava. Laitteeseen kuuluu
(?) moottorin "pukki" eli lasikuituinen
moottoripeti, joka kuidutetaan kiinni veneen
pohjaan ohjeiden mukaan - kaikki asennusohjeet
kuuluvat toimitukseen, joten ei pitäisi olla
mahdoton tehtävä.
Tietysti vetolaitteen hinta on eri luokkaa, kuin
akselivedon, mutta S-vetolaitteella saat juuri
purjeveneeseen tarkoitetun systeemin, joka on
hyväksi koettu. S-vetolaitteella säästetään
yleensä myös tilaa asennuksessa.
Huolehdi jatkossa läpivientikumin kunnosta ja
tarkista vaihteiston öljy, ettei stefa ole
päässyt vuotamaan – on ilmeisesti aika herkkä
päästämään vettä sisään ja jos potkuri ottaa
vähänkään johonkin kiinni, niin melkein tulee
stefojen vaihto eteen.
S-vetolaitteen myötä joutunet ottamaan myös
VOLVON koneen esim. 200-sarjaa.
Joka tapauksessa – suunnittele työ kunnolla ja
tee harkitusti, niin iloa riittää sitten kesällä.
Toivottavasti löytyy joku
aktiivinen ”palstalainen”, joka on tehnyt tämän
homman itse ja olisi valmis kertomaan
kokemuksiaan. Itse olen vain sivusta vähän
seurannut. - Skipper
edelleen "Huviveneilijä" kirjoitti:
Kyllä uskoisin tuon S-vetolaitteen olevan
selvästi helpompi asennettava. Laitteeseen kuuluu
(?) moottorin "pukki" eli lasikuituinen
moottoripeti, joka kuidutetaan kiinni veneen
pohjaan ohjeiden mukaan - kaikki asennusohjeet
kuuluvat toimitukseen, joten ei pitäisi olla
mahdoton tehtävä.
Tietysti vetolaitteen hinta on eri luokkaa, kuin
akselivedon, mutta S-vetolaitteella saat juuri
purjeveneeseen tarkoitetun systeemin, joka on
hyväksi koettu. S-vetolaitteella säästetään
yleensä myös tilaa asennuksessa.
Huolehdi jatkossa läpivientikumin kunnosta ja
tarkista vaihteiston öljy, ettei stefa ole
päässyt vuotamaan – on ilmeisesti aika herkkä
päästämään vettä sisään ja jos potkuri ottaa
vähänkään johonkin kiinni, niin melkein tulee
stefojen vaihto eteen.
S-vetolaitteen myötä joutunet ottamaan myös
VOLVON koneen esim. 200-sarjaa.
Joka tapauksessa – suunnittele työ kunnolla ja
tee harkitusti, niin iloa riittää sitten kesällä.
Toivottavasti löytyy joku
aktiivinen ”palstalainen”, joka on tehnyt tämän
homman itse ja olisi valmis kertomaan
kokemuksiaan. Itse olen vain sivusta vähän
seurannut.Ei kun suunnittelemaan (ja säästämään) :-)
- HA
Skipper kirjoitti:
Ei kun suunnittelemaan (ja säästämään) :-)
Ei kai S-vetolaitteen valinta sido moottorin
valintaa juuri lainkaan, ellei FE 74:n
asennustila ole jotenkin rajoittava tekijä.
vetolaitteita löytyy ainakin melkein kaikilta
moottorinvalmistajilta, joten joudut aloittamaan
hinta- ja mittapiirrostiedustelut monelta
suunnalta. Käytännössä voi käydä, että itse
moottorin asennus on se pienin puuha ja enin aika
kuluu polttoaine- sähkö- ja hallintasysteemien
rakenteluun. Mitään mahdotonta projektissa ei
kuitenkaan ole, joten siitä vain suunnittelemaan.
- akselin asentanut
on pitkän päälle parempi ja turvallisempi kuin s-
veto kaiken lisäksi halvempi ratkaisu. Asennus ei
ole sen vaikeampaa, koska asennusjigejä on kyllä
eri moottorivalmistajilla saatavissa.
Huoltotoimenpiteitä ei juurikaan tarvita eikä
tarvi pelätä kumin rikkoontumista ainakaan veneen
pohjassa.- IHe
Ekakertalaiselle S-vetolaitteen asennus on
ehdottomasti helpompi homma, oikeastaan mitään ei
voi mennä pieleen jos laminointi onnistuu!
Olen itse vaihtanut joskus Omegaan (30) 1-
pyttysen Yanmarin 2-pyttyseen ja joutunut
akselivetoisen ratkaisun ollessa kyseessä
tekemään aikapaljon hommia, ennenkuin kokonaisus
tyydytti. Vaikka Omegan runko oli suht jäykkä ja
paksua tavaraa, jousti se sen verran, että maissa
moitteeton rihtaus olikin veteen laskun jälkeen
pielessä; takilan jännitys ja pukin kannatuksen
poistuminen muokkasivat veneen muotoa sen verran,
että rihtaus oli tarpeen vedessä. Muuten tristi
hirveesti. Tein myös konepukin uudelleen ja siinä
olikin mielenkiintoisia mittauksia, ennenkuin
kaikki pelitti tyydyttävästi. FE 74:n ekana
veneenä omistaneena sanoisin sen olevan aika
joustavan ja kevyen rakenteeltaan, joten aika
paljon helpommalla pääset S-vetolaitteen
valitsemalla. Kyseles Volvon maahantuojalta
olisko niilä valmiita konepetejä nurkissään esim
2001/120S yhdistelmälle. Huhut kertoo, että on!
Eikä varmaan maksa paljon, onhan kyse
poistuneesta mallistosta.
Koneen hinnan lisäksi varaa ainakin seuraavat
summat:
- taittolapapotkuri 4-8 tmk (uusi)
- polttoainejärjestelmä 1 tmk
- pakoputkisto 1-2 tmk (vain paras on riittävän
hyvää...)
- kaukohallintalaitteet ja kaapelit 0,5 tmk
- sekalainen sälä, lasikuitu, työkalut, tms 0,5
tmk
- S-vetolaite tai
potkuriakseli vannasputki laakerit tiivisteet, ...
X tmk.
Kalliiksi se aina tulee...
- Juha58
koska kyseessä on ilmeisesti lujitemuovivene
(lasikuitu).
Ohjeita on saatavissa laminointitarvikkeita
myyvistä liikkeistä ja töissä on syytä olla
huolella ellet ole ennen tehnyt laminointitöitä
koska ne on yksi tärkeimmistä moottori petiä
tehdessä.
Tärinän vaimennus kannattaa myöskin huomioida
katsopa mitä kirjoitin aiemmin moottorin
tyynyasiassa.
Melua ja tärinää on myöhemmin paljon vaikeampi
vähentää jos perustyöt on tehty "väärin".
Kyseleppä lisää tarvittaessa postistani
[email protected] vastaan vuosien
kokemuksella kun ehdin. - Mikko
Itse en lähtisi asentamaan sisämoottoria, koska
se on painavampi, paljon kalliimpi ja lisäksi
tuhlaantuu paljon sisätiloja. Lisäksi
akselivetoisena tulee melu/tärinäongelmat.
Mielestäni parempi vaihtoehto olisi hyvä, noin 10
hv:n 4-tahti perämoottori. Polttoainekuluillakaan
ei noin 100-150 tunnin ajoilla vuodessa ole
mitään merkitystä (ei se PÖ:kään ole ilmaista).
Tarkista ja vertaa lataustehoja ja hanki
säästetyillä rahoilla vielä hyvä aurinkopaneeli,
niin sähkönsaantikaan ei ole ongelma.
Sisämoottori toisi toki helpomman käsiteltävyyden
ja ehkä tiettyä turvallisuutta. FE 74 on
kuitenkin sen kokoluokan vene, että käsiteltävyys
pienelläkään miehistöllä ei liene ongelma.
Nykyään myös perämoottorien kaukohallintalaitteet
ovat parantuneet, auttaen käsittelyä.
Minulla oli aikoinaan Guy27, jossa oli sisäkone.
Ajattelin kuitenkin, että jos koneen vaihto tulee
eteen olisin päätynyt perämoottoriin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004353
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!421996- 611657
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331353Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93959SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26913Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10889Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186696