Moottorin asennus

Skipper

Minkälainen projekti on sisäkoneen asentaminen
veneeseen jossa ei sellaista ole ollut? Voisiko
joku antaa vinkkejä tai saitin josta saisi lisää
tietoa?

Jos vittuilette, niin voisitteko laittaa siitä
tiedon viestin otsikkoon? Haluaisin lukea vain
asialliset vastaukset.

Kiitoksia etukäteen.

9

2485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edelleen "Huviveneilijä"

      kerrohan minkälainen veneesi on. Sopiiko sinne
      ns. S-vetolaite, vai pitääkö olla jäykkä akseli.
      Homma on varmasti työläs, mutta ei
      ylitsepääsemätön. Kannattaa suunnitella kaikki
      hyvin etukäteen.

      • Skipper

        Olen nähnyt vastaavissa S-vetolaitteita, kumpi
        olisi helpompi?


      • edelleen "Huviveneilijä"
        Skipper kirjoitti:

        Olen nähnyt vastaavissa S-vetolaitteita, kumpi
        olisi helpompi?

        Kyllä uskoisin tuon S-vetolaitteen olevan
        selvästi helpompi asennettava. Laitteeseen kuuluu
        (?) moottorin "pukki" eli lasikuituinen
        moottoripeti, joka kuidutetaan kiinni veneen
        pohjaan ohjeiden mukaan - kaikki asennusohjeet
        kuuluvat toimitukseen, joten ei pitäisi olla
        mahdoton tehtävä.
        Tietysti vetolaitteen hinta on eri luokkaa, kuin
        akselivedon, mutta S-vetolaitteella saat juuri
        purjeveneeseen tarkoitetun systeemin, joka on
        hyväksi koettu. S-vetolaitteella säästetään
        yleensä myös tilaa asennuksessa.
        Huolehdi jatkossa läpivientikumin kunnosta ja
        tarkista vaihteiston öljy, ettei stefa ole
        päässyt vuotamaan – on ilmeisesti aika herkkä
        päästämään vettä sisään ja jos potkuri ottaa
        vähänkään johonkin kiinni, niin melkein tulee
        stefojen vaihto eteen.
        S-vetolaitteen myötä joutunet ottamaan myös
        VOLVON koneen esim. 200-sarjaa.
        Joka tapauksessa – suunnittele työ kunnolla ja
        tee harkitusti, niin iloa riittää sitten kesällä.
        Toivottavasti löytyy joku
        aktiivinen ”palstalainen”, joka on tehnyt tämän
        homman itse ja olisi valmis kertomaan
        kokemuksiaan. Itse olen vain sivusta vähän
        seurannut.


      • Skipper
        edelleen "Huviveneilijä" kirjoitti:

        Kyllä uskoisin tuon S-vetolaitteen olevan
        selvästi helpompi asennettava. Laitteeseen kuuluu
        (?) moottorin "pukki" eli lasikuituinen
        moottoripeti, joka kuidutetaan kiinni veneen
        pohjaan ohjeiden mukaan - kaikki asennusohjeet
        kuuluvat toimitukseen, joten ei pitäisi olla
        mahdoton tehtävä.
        Tietysti vetolaitteen hinta on eri luokkaa, kuin
        akselivedon, mutta S-vetolaitteella saat juuri
        purjeveneeseen tarkoitetun systeemin, joka on
        hyväksi koettu. S-vetolaitteella säästetään
        yleensä myös tilaa asennuksessa.
        Huolehdi jatkossa läpivientikumin kunnosta ja
        tarkista vaihteiston öljy, ettei stefa ole
        päässyt vuotamaan – on ilmeisesti aika herkkä
        päästämään vettä sisään ja jos potkuri ottaa
        vähänkään johonkin kiinni, niin melkein tulee
        stefojen vaihto eteen.
        S-vetolaitteen myötä joutunet ottamaan myös
        VOLVON koneen esim. 200-sarjaa.
        Joka tapauksessa – suunnittele työ kunnolla ja
        tee harkitusti, niin iloa riittää sitten kesällä.
        Toivottavasti löytyy joku
        aktiivinen ”palstalainen”, joka on tehnyt tämän
        homman itse ja olisi valmis kertomaan
        kokemuksiaan. Itse olen vain sivusta vähän
        seurannut.

        Ei kun suunnittelemaan (ja säästämään) :-)


      • HA
        Skipper kirjoitti:

        Ei kun suunnittelemaan (ja säästämään) :-)

        Ei kai S-vetolaitteen valinta sido moottorin
        valintaa juuri lainkaan, ellei FE 74:n
        asennustila ole jotenkin rajoittava tekijä.
        vetolaitteita löytyy ainakin melkein kaikilta
        moottorinvalmistajilta, joten joudut aloittamaan
        hinta- ja mittapiirrostiedustelut monelta
        suunnalta. Käytännössä voi käydä, että itse
        moottorin asennus on se pienin puuha ja enin aika
        kuluu polttoaine- sähkö- ja hallintasysteemien
        rakenteluun. Mitään mahdotonta projektissa ei
        kuitenkaan ole, joten siitä vain suunnittelemaan.


    • akselin asentanut

      on pitkän päälle parempi ja turvallisempi kuin s-
      veto kaiken lisäksi halvempi ratkaisu. Asennus ei
      ole sen vaikeampaa, koska asennusjigejä on kyllä
      eri moottorivalmistajilla saatavissa.
      Huoltotoimenpiteitä ei juurikaan tarvita eikä
      tarvi pelätä kumin rikkoontumista ainakaan veneen
      pohjassa.

      • IHe

        Ekakertalaiselle S-vetolaitteen asennus on
        ehdottomasti helpompi homma, oikeastaan mitään ei
        voi mennä pieleen jos laminointi onnistuu!

        Olen itse vaihtanut joskus Omegaan (30) 1-
        pyttysen Yanmarin 2-pyttyseen ja joutunut
        akselivetoisen ratkaisun ollessa kyseessä
        tekemään aikapaljon hommia, ennenkuin kokonaisus
        tyydytti. Vaikka Omegan runko oli suht jäykkä ja
        paksua tavaraa, jousti se sen verran, että maissa
        moitteeton rihtaus olikin veteen laskun jälkeen
        pielessä; takilan jännitys ja pukin kannatuksen
        poistuminen muokkasivat veneen muotoa sen verran,
        että rihtaus oli tarpeen vedessä. Muuten tristi
        hirveesti. Tein myös konepukin uudelleen ja siinä
        olikin mielenkiintoisia mittauksia, ennenkuin
        kaikki pelitti tyydyttävästi. FE 74:n ekana
        veneenä omistaneena sanoisin sen olevan aika
        joustavan ja kevyen rakenteeltaan, joten aika
        paljon helpommalla pääset S-vetolaitteen
        valitsemalla. Kyseles Volvon maahantuojalta
        olisko niilä valmiita konepetejä nurkissään esim
        2001/120S yhdistelmälle. Huhut kertoo, että on!
        Eikä varmaan maksa paljon, onhan kyse
        poistuneesta mallistosta.

        Koneen hinnan lisäksi varaa ainakin seuraavat
        summat:
        - taittolapapotkuri 4-8 tmk (uusi)
        - polttoainejärjestelmä 1 tmk
        - pakoputkisto 1-2 tmk (vain paras on riittävän
        hyvää...)
        - kaukohallintalaitteet ja kaapelit 0,5 tmk
        - sekalainen sälä, lasikuitu, työkalut, tms 0,5
        tmk
        - S-vetolaite tai
        potkuriakseli vannasputki laakerit tiivisteet, ...
        X tmk.

        Kalliiksi se aina tulee...


    • Juha58

      koska kyseessä on ilmeisesti lujitemuovivene
      (lasikuitu).
      Ohjeita on saatavissa laminointitarvikkeita
      myyvistä liikkeistä ja töissä on syytä olla
      huolella ellet ole ennen tehnyt laminointitöitä
      koska ne on yksi tärkeimmistä moottori petiä
      tehdessä.
      Tärinän vaimennus kannattaa myöskin huomioida
      katsopa mitä kirjoitin aiemmin moottorin
      tyynyasiassa.
      Melua ja tärinää on myöhemmin paljon vaikeampi
      vähentää jos perustyöt on tehty "väärin".
      Kyseleppä lisää tarvittaessa postistani
      [email protected] vastaan vuosien
      kokemuksella kun ehdin.

    • Mikko

      Itse en lähtisi asentamaan sisämoottoria, koska
      se on painavampi, paljon kalliimpi ja lisäksi
      tuhlaantuu paljon sisätiloja. Lisäksi
      akselivetoisena tulee melu/tärinäongelmat.
      Mielestäni parempi vaihtoehto olisi hyvä, noin 10
      hv:n 4-tahti perämoottori. Polttoainekuluillakaan
      ei noin 100-150 tunnin ajoilla vuodessa ole
      mitään merkitystä (ei se PÖ:kään ole ilmaista).
      Tarkista ja vertaa lataustehoja ja hanki
      säästetyillä rahoilla vielä hyvä aurinkopaneeli,
      niin sähkönsaantikaan ei ole ongelma.
      Sisämoottori toisi toki helpomman käsiteltävyyden
      ja ehkä tiettyä turvallisuutta. FE 74 on
      kuitenkin sen kokoluokan vene, että käsiteltävyys
      pienelläkään miehistöllä ei liene ongelma.
      Nykyään myös perämoottorien kaukohallintalaitteet
      ovat parantuneet, auttaen käsittelyä.
      Minulla oli aikoinaan Guy27, jossa oli sisäkone.
      Ajattelin kuitenkin, että jos koneen vaihto tulee
      eteen olisin päätynyt perämoottoriin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4353
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      1996
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      61
      1657
    4. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1353
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

      Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

      SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      913
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

      Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      889
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

      Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe